PZC Zeeland is internationaal een zwakke verbinding Ring van Antwerpen gesloten W2 I Wat te doen met het atv'tje? W5 Zeeuws slavernijverleden W7 Getekend voor het leven □CrD Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl E-mail:redactie@ pzc.nl Postbus 31, 4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. zaterdag 3 juli 2004 foto Peter Nicolai BEL FRA DUI OOS ZWI o ii Bi ca ITA SPA I I Sinds vorige week wordt er volop aan de Ring rond Ant werpen gewerkt. De voor het noord-zuid verkeer uiterst be langrijke schakel is na 35 jaar hard toe aan een ingrijpende op knapbeurt. Door de werkzaamhe den wordt de capaciteit met de helft verminderd. Dus zoekt het verkeer andere routes. En komt de Westerscheldetunnel opeens in beeld als een internationale verbinding. De tunnel zelf zal het extra verkeer wel aankun nen. De aan- en afvoerroutes, daar ligt echter wel een pro bleem. Op het tolplein van de Liefkens- hoektunnel staat een auto met ca ravan stil. De bestuurder, in korte broek, stapt uit. Hij heft de handen ten hemel. „Rij ik toch nog verkeerd. Deze tunnel is toch geblokkeerd voor vrachtauto's en caravans?" Niet dus; hij wordt bijna van de sokken gereden door een optrekkende wegreus, die juist de tolhokjes is gepasseerd. De Nederlander, uit Muiden, heeft zich vergist. Hij dacht dat hij bij de Kennedytunnel stond, waar vanaf don derdag vrachtverkeer en voertuigen breder dan twee meter (waaronder dus caravans en campers) een maand lang taboe zijn. „Ja, ik haal al die tun nels door elkaar. Ik heb het thuis wel even opgezocht, maar ik begreep er niets van. Ze hebben hier ook zoveel van.die krengen. Net reed ik nog door de Teistermanstunnel, geloof ik." Hij bedoelt de Tijsmanstunnel. De Mui- denaar is danig in de war, maar is blij dat hij de Liefkenshoektunnel gewoon kan passeren. Z'n vrouw dept z'n voor hoofd. Ze willen vanavond nog in Bre- tagne zijn. Via de Expresweg naar Gent en dan zo verder. Het zal niet de laatste Nederlander zijn die bij de passage van Antwerpen volledig de kluts kwijt raakt. Aan de informatieverstrekking kan het overi gens niet liggen. Het Vlaams gewest pompte miljoenen in voorlichting rond wat wel de Werf van de Eeuw wordt genoemd, de heraanleg van de Ring, een uiterst belangrijke schakel in het internationale wegverkeer. Sinds vorige week dinsdag wordt het verkeer er over tweemaal twee rijstro ken gedirigeerd. Eén buis van de Ken nedytunnel is inmiddels ook voor een maand afgesloten; in de andere bus wurmt het verkeer in beide richtingen zich óók over twee rijstroken. Het leed duurt tot november voort, daarna is er een adempauze tot mei volgend jaar. Dan wordt hetzelfde scenario los gelaten op het resterende deel van de Ring. Riooldeksels De werken, die worden gecoördineerd door Beheersmaatschappij Antwer pen Mobiel, zijn zo ingrijpend dat ja ren geleden al met de voorbereidingen werd begonnen. Directeur-ingenieur Patrick Debaere sprak in september 2002, bij de presentatie van de plan nen, van 'de meest omvangrijke mobi liteitsoperatie ooit'. De Ring dateert van 35 jaar geleden en is inderdaad tot op de draad versleten. Opwippen de riooldeksels, stukgereden asfalt, slechte riolering en verouderde signa lering. Dit jaar wordt de richting Ne derland (14 kilometer) aangepakt, vol gend jaar de richting Gent. Er wordt 170 kilometer riolering gecontroleerd, 100 hectare wegverharding aange bracht en 350.000 ton asfalt gelegd. Is het karwei achter de rug, dan kan de Ring er weer 40 jaar tegenaan. De capaciteit van de Ring (dagelijks zo'n 210.000 auto's en 50.000 vracht wagens) wordt tijdens de werkzaamhe den met de helft verminderd. Dus zoekt het verkeer, vooraf via omvang rijke campagnes uitgebreid geïnfor meerd, alternatieve routes. Het gevolg na de eerste twee weken: overal ont staan files, behalve... op de Ring zelf. Maar de toeleidende wegen slibben ie dere dag dicht. En gebeurt er een onge luk, dan is de ellende al helemaal niet meer te overzien. Zoals dinsdag rond het middaguur. Komend vanuit de richting Zeeland/Noord-Brabant floepen de mededelingenborden langs de weg plotseling aan: 'Ongeval bij Merksem. Kies Singel'. Op dat moment kiest een groot deel van het verkeer niet voor de Singel-route, die de komende maanden dienst doet als een soort al ternatieve Ring, maar buigt direct af naar de Liefkenshoektunnel om via die alternatieve route alsnog op de plaats van bestemming in of om Ant werpen uit te komen. Slimmeriken kie zen de sluiproute via de Scheldelaan en de Waaslandtunnel. Masterplan De opknapbeurt van de Ring kost 250 miljoen euro, de omvangrijke verkeers maatregelen ('minder-hinder') en de voorlichtingscampagne (www.werken- antwerpen.be) inbegrepen. Het kar wei vormt een belangrijk onderdeel van het Masterplan Antwerpen, dat ruim twee miljard opslokt. Speerpun ten van dat plan naast de reconstruc tie van de Ring: de aanpassing van de Leien, de voltooiing van de Ring door de aanleg van de Oosterweelverbin- ding benoorden de oude Waaslandtun nel en de bouw van een spoortunnel naast de Liefkenshoektunnel. Tegen 2010 moet het allemaal zorgen voor een soepele verkeersdoorstroming. Terug naar dinsdag, de verkenning van de vermeende chaps op de Ring, de wegen daaromheen én van de alter natieve routes. Op de radio meldt een woordvoerder van de beroepsorganisa ties voor het goederenvervoer dat de signalisatie richting alternatieve rou tes tekort schiet en dat de chauffeurs gek worden van de 'wirwar' aan bor den bij het naderen van de Ring. De beheersmaatschappij bestudeert de klachten en belooft verbeteringen. Maar de BAM waarschuwt ook dat de chauffeurs de mededeling, dat er 's ochtends nagenoeg geen files waren, niet mogen aangrijpen tóch weer voor de Ring te kiezen. ..Kies asjeblieft voor alternatieven", smeekt een woordvoerder van de Vlaamse Auto mobiel Bond (VAB) bijna. „Dat is het gevaar hè", verklaart hij 's middags aan de telefoon. „Ook de automobilis ten; ze kijken eerst even de kat uit de boom en stappen, als ze horen dat het allemaal meevalt, toch weer achter het stuur. Terwijl ze de eerste dagen met de bus of tram gingen." Woord voerder Nick Orbaen van de BAM: „Het blijft deze eerste weken nog uit kijken en vooral veel waarschuwen. De ervaring met grote werken leert dat er een tijdje overheen gaat voor dat je echt kunt inschatten of de ver keerssituatie al dan niet goed loopt." De Zeelandroute is zo'n alternatief, vooral voor doorgaand auto- en vrachtverkeer en straks zeker ook voor vakantieverkeer. Maandag be gint de NV Westerscheldetunnel een campagne die de weggebruiker moet wijzen op de alternatieve route. Ingo de Moor van de tunnelexploitant: „We maken reclame op vrachtwagens van een internationale transporteur en er wordt een folder uitgebracht." Boven dien is de bewegwijzering op de bor den op onder meer de A58 en op de tunnelwegen uitgebreid. De richting Gent wordt bijvoorbeeld beter aange geven, want veel tunnelgebruikers raakten het spoor in die richting vaak bijster. De aangekondigde campagne leidde direct tot een verongelijkte reactie van PvdA-statenlid Marjan de Koster. „Wij zijn altijd uitgegaan van het re gionale karakter van de tunnel en nu wil de NV de verbinding in de markt zetten als een prima alternatief voor de internationale noord-zuidverbin- ding Rotterdam-Antwerpen-Gent. Dat gaat ons te ver. De tunnel zelf kan wellicht best wat meer verkeer aan, maar de aan- en afvoerwegen kunnen dat niet. Als het vakantieverkeer uit de Randstad dan ook nog eens voor de Dammen- of Midden-Zeelandroute kiest, dan voorzie ik grote problemen, zeker als het oosten daar ook nog bij komt." Ze is benieuwd of de provincie als aan deelhouder vooraf op de hoogte is ge steld van de campagne. „We hebben de concept-brochure gezien en echt gelukkig waren we daar niet mee, om dat er nadrukkelijk reclame werd ge maakt voor het noord-zuidverkeer. We zullen de NV dan ook vragen de campagne op dat punt aan te passen. Dat er door de werkzaamheden aan de Ring extra verkeer via Zeeland zal rijden, ligt voor de hand. Dat moet dan wel via de A58 rijden, want die kan een extra capaciteit wel aan, net als de tunnel zelf en de Sloeweg en Tractaatweg." Poppelaars gaat er nog steeds vanuit dat - met de huidige groei van acht procent per jaar - op die twee toelei dende wegen problemen te verwach ten zijn. „Tegen die tijd zitten we op een aanbod van zo'n 18.000 voertui gen; nu zijn het er zo'n 13.000 per dag. Een extra aanbod van pakweg 1500 voertuigen per dag hoeft dus geen pro bleem te zijn. Maar dat is het weer wél als je bijvoorbeeld op de Dam men- en Midden-Zeelandroute daar ook het vakantieverkeer nog bij krijgt. Die wegen zijn ontoereikend voor vakantieverkeer richting België en Frankrijk." Sluiskil Wethouder Co van Schaik van Temeu- zen heeft begrip voor de pogingen van de NV om het tunnelgebruik te stimu leren. Want extra geld betekent ook een extraatje voor de tunnel bij Sluis kil. „Persoonlijk zie ik de Westerschel detunnel overigens niet als alternatief voor het internationaal verkeer. Rij je vanuit de Randstad via de Mid den-Zeelandroute en de tunnel naar bijvoorbeeld Gent dan kost dat erg veel tijd. Dan is de Liefkenshoektun nel een betere optie." Ingo de Moor verzekert dat het helemaal niet de be doeling is flessenhalzen als de Dam- menroute extra onder druk te zetten. „Dat is natuurlijk geen alternatief. En dat kom je ook niet in die folder te gen. We bieden de weggebruikers rich ting Oost- en West-Vlaanderen ge woon een extra stukje service. Dat het ons extra winst oplevert, is mooi mee genomen. We blijven nu eenmaal een commercieel bedrijf." Dat het verkeer via de tunnel inmid dels is toegenomen, staat vast. De Moor durft alleen geen aantallen te noemen. Dan kan pas over een week of wat. Sinds de werken is het gebruik van de Liefkenshoektunnel in ieder geval ver dubbeld. Die verwerkt nu dagelijks ruim 30.000 voertuigen. Conny van Gremberghe en Wout Bareman Luik Brussel 6ent Antwerpen Brugge IES5I [Ring Antwerpenj Havi 1000- locrsncs HOLLAND TCL. 0165 St2i7i ERLAND VlissingerN^^; BELGIE I Start Tour de trance l vandaag 3 juli Wegwerk zaamheden Ardennen Werbomonb Baraquè^e Fraiture Massul Luxemburg Wegwerkzaamheden aan ring Antwerpen tot november 2004 Saarbrücken Bergen op Zoom Havens Eindhoven Hasselt SINGEL Boom; DUITSLAND i Keulen Nancy ANTWERPEN Zeebrugge 50 km Vakantiespreiding Ne< BASISONDERWIJS/SPECIAAL Noord: lOjulil/m 22 augustus 2004 Midden: 3 juli Mn 15 augustus 2004 Zuid: 24 juli 1/mS september 2' richting noorden V richting zuiden VA beide richtingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 27