PZC
Zeeland is internationaal een zwakke verbinding
Ring van Antwerpen gesloten
W2 I Wat te doen met het atv'tje?
W5 Zeeuws slavernijverleden
W7 Getekend voor het leven
□CrD
Redactie bijlagen: 0113-315680
www.pzc.nl
E-mail:redactie@ pzc.nl
Postbus 31, 4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770;
Nationaal: 020-4562500.
zaterdag 3 juli 2004
foto Peter Nicolai
BEL FRA DUI OOS ZWI
o ii Bi ca
ITA SPA
I I
Sinds vorige week wordt er
volop aan de Ring rond Ant
werpen gewerkt. De voor het
noord-zuid verkeer uiterst be
langrijke schakel is na 35 jaar
hard toe aan een ingrijpende op
knapbeurt. Door de werkzaamhe
den wordt de capaciteit met de
helft verminderd. Dus zoekt het
verkeer andere routes. En komt
de Westerscheldetunnel opeens
in beeld als een internationale
verbinding. De tunnel zelf zal
het extra verkeer wel aankun
nen. De aan- en afvoerroutes,
daar ligt echter wel een pro
bleem.
Op het tolplein van de Liefkens-
hoektunnel staat een auto met ca
ravan stil. De bestuurder, in korte
broek, stapt uit. Hij heft de handen
ten hemel. „Rij ik toch nog verkeerd.
Deze tunnel is toch geblokkeerd voor
vrachtauto's en caravans?" Niet dus;
hij wordt bijna van de sokken gereden
door een optrekkende wegreus, die
juist de tolhokjes is gepasseerd.
De Nederlander, uit Muiden, heeft
zich vergist. Hij dacht dat hij bij de
Kennedytunnel stond, waar vanaf don
derdag vrachtverkeer en voertuigen
breder dan twee meter (waaronder
dus caravans en campers) een maand
lang taboe zijn. „Ja, ik haal al die tun
nels door elkaar. Ik heb het thuis wel
even opgezocht, maar ik begreep er
niets van. Ze hebben hier ook zoveel
van.die krengen. Net reed ik nog door
de Teistermanstunnel, geloof ik." Hij
bedoelt de Tijsmanstunnel. De Mui-
denaar is danig in de war, maar is blij
dat hij de Liefkenshoektunnel gewoon
kan passeren. Z'n vrouw dept z'n voor
hoofd. Ze willen vanavond nog in Bre-
tagne zijn. Via de Expresweg naar
Gent en dan zo verder.
Het zal niet de laatste Nederlander
zijn die bij de passage van Antwerpen
volledig de kluts kwijt raakt. Aan de
informatieverstrekking kan het overi
gens niet liggen. Het Vlaams gewest
pompte miljoenen in voorlichting
rond wat wel de Werf van de Eeuw
wordt genoemd, de heraanleg van de
Ring, een uiterst belangrijke schakel
in het internationale wegverkeer.
Sinds vorige week dinsdag wordt het
verkeer er over tweemaal twee rijstro
ken gedirigeerd. Eén buis van de Ken
nedytunnel is inmiddels ook voor een
maand afgesloten; in de andere bus
wurmt het verkeer in beide richtingen
zich óók over twee rijstroken. Het
leed duurt tot november voort, daarna
is er een adempauze tot mei volgend
jaar. Dan wordt hetzelfde scenario los
gelaten op het resterende deel van de
Ring.
Riooldeksels
De werken, die worden gecoördineerd
door Beheersmaatschappij Antwer
pen Mobiel, zijn zo ingrijpend dat ja
ren geleden al met de voorbereidingen
werd begonnen. Directeur-ingenieur
Patrick Debaere sprak in september
2002, bij de presentatie van de plan
nen, van 'de meest omvangrijke mobi
liteitsoperatie ooit'. De Ring dateert
van 35 jaar geleden en is inderdaad
tot op de draad versleten. Opwippen
de riooldeksels, stukgereden asfalt,
slechte riolering en verouderde signa
lering. Dit jaar wordt de richting Ne
derland (14 kilometer) aangepakt, vol
gend jaar de richting Gent. Er wordt
170 kilometer riolering gecontroleerd,
100 hectare wegverharding aange
bracht en 350.000 ton asfalt gelegd. Is
het karwei achter de rug, dan kan de
Ring er weer 40 jaar tegenaan.
De capaciteit van de Ring (dagelijks
zo'n 210.000 auto's en 50.000 vracht
wagens) wordt tijdens de werkzaamhe
den met de helft verminderd. Dus
zoekt het verkeer, vooraf via omvang
rijke campagnes uitgebreid geïnfor
meerd, alternatieve routes. Het gevolg
na de eerste twee weken: overal ont
staan files, behalve... op de Ring zelf.
Maar de toeleidende wegen slibben ie
dere dag dicht. En gebeurt er een onge
luk, dan is de ellende al helemaal niet
meer te overzien.
Zoals dinsdag rond het middaguur.
Komend vanuit de richting
Zeeland/Noord-Brabant floepen de
mededelingenborden langs de weg
plotseling aan: 'Ongeval bij Merksem.
Kies Singel'. Op dat moment kiest een
groot deel van het verkeer niet voor
de Singel-route, die de komende
maanden dienst doet als een soort al
ternatieve Ring, maar buigt direct af
naar de Liefkenshoektunnel om via
die alternatieve route alsnog op de
plaats van bestemming in of om Ant
werpen uit te komen. Slimmeriken kie
zen de sluiproute via de Scheldelaan
en de Waaslandtunnel.
Masterplan
De opknapbeurt van de Ring kost 250
miljoen euro, de omvangrijke verkeers
maatregelen ('minder-hinder') en de
voorlichtingscampagne (www.werken-
antwerpen.be) inbegrepen. Het kar
wei vormt een belangrijk onderdeel
van het Masterplan Antwerpen, dat
ruim twee miljard opslokt. Speerpun
ten van dat plan naast de reconstruc
tie van de Ring: de aanpassing van de
Leien, de voltooiing van de Ring door
de aanleg van de Oosterweelverbin-
ding benoorden de oude Waaslandtun
nel en de bouw van een spoortunnel
naast de Liefkenshoektunnel. Tegen
2010 moet het allemaal zorgen voor
een soepele verkeersdoorstroming.
Terug naar dinsdag, de verkenning
van de vermeende chaps op de Ring,
de wegen daaromheen én van de alter
natieve routes. Op de radio meldt een
woordvoerder van de beroepsorganisa
ties voor het goederenvervoer dat de
signalisatie richting alternatieve rou
tes tekort schiet en dat de chauffeurs
gek worden van de 'wirwar' aan bor
den bij het naderen van de Ring. De
beheersmaatschappij bestudeert de
klachten en belooft verbeteringen.
Maar de BAM waarschuwt ook dat de
chauffeurs de mededeling, dat er 's
ochtends nagenoeg geen files waren,
niet mogen aangrijpen tóch weer voor
de Ring te kiezen. ..Kies asjeblieft
voor alternatieven", smeekt een
woordvoerder van de Vlaamse Auto
mobiel Bond (VAB) bijna. „Dat is het
gevaar hè", verklaart hij 's middags
aan de telefoon. „Ook de automobilis
ten; ze kijken eerst even de kat uit de
boom en stappen, als ze horen dat het
allemaal meevalt, toch weer achter
het stuur. Terwijl ze de eerste dagen
met de bus of tram gingen." Woord
voerder Nick Orbaen van de BAM:
„Het blijft deze eerste weken nog uit
kijken en vooral veel waarschuwen.
De ervaring met grote werken leert
dat er een tijdje overheen gaat voor
dat je echt kunt inschatten of de ver
keerssituatie al dan niet goed loopt."
De Zeelandroute is zo'n alternatief,
vooral voor doorgaand auto- en
vrachtverkeer en straks zeker ook
voor vakantieverkeer. Maandag be
gint de NV Westerscheldetunnel een
campagne die de weggebruiker moet
wijzen op de alternatieve route. Ingo
de Moor van de tunnelexploitant: „We
maken reclame op vrachtwagens van
een internationale transporteur en er
wordt een folder uitgebracht." Boven
dien is de bewegwijzering op de bor
den op onder meer de A58 en op de
tunnelwegen uitgebreid. De richting
Gent wordt bijvoorbeeld beter aange
geven, want veel tunnelgebruikers
raakten het spoor in die richting vaak
bijster.
De aangekondigde campagne leidde
direct tot een verongelijkte reactie
van PvdA-statenlid Marjan de Koster.
„Wij zijn altijd uitgegaan van het re
gionale karakter van de tunnel en nu
wil de NV de verbinding in de markt
zetten als een prima alternatief voor
de internationale noord-zuidverbin-
ding Rotterdam-Antwerpen-Gent.
Dat gaat ons te ver. De tunnel zelf kan
wellicht best wat meer verkeer aan,
maar de aan- en afvoerwegen kunnen
dat niet. Als het vakantieverkeer uit
de Randstad dan ook nog eens voor de
Dammen- of Midden-Zeelandroute
kiest, dan voorzie ik grote problemen,
zeker als het oosten daar ook nog bij
komt."
Ze is benieuwd of de provincie als aan
deelhouder vooraf op de hoogte is ge
steld van de campagne. „We hebben
de concept-brochure gezien en echt
gelukkig waren we daar niet mee, om
dat er nadrukkelijk reclame werd ge
maakt voor het noord-zuidverkeer.
We zullen de NV dan ook vragen de
campagne op dat punt aan te passen.
Dat er door de werkzaamheden aan
de Ring extra verkeer via Zeeland zal
rijden, ligt voor de hand. Dat moet
dan wel via de A58 rijden, want die
kan een extra capaciteit wel aan, net
als de tunnel zelf en de Sloeweg en
Tractaatweg."
Poppelaars gaat er nog steeds vanuit
dat - met de huidige groei van acht
procent per jaar - op die twee toelei
dende wegen problemen te verwach
ten zijn. „Tegen die tijd zitten we op
een aanbod van zo'n 18.000 voertui
gen; nu zijn het er zo'n 13.000 per dag.
Een extra aanbod van pakweg 1500
voertuigen per dag hoeft dus geen pro
bleem te zijn. Maar dat is het weer
wél als je bijvoorbeeld op de Dam
men- en Midden-Zeelandroute daar
ook het vakantieverkeer nog bij
krijgt. Die wegen zijn ontoereikend
voor vakantieverkeer richting België
en Frankrijk."
Sluiskil
Wethouder Co van Schaik van Temeu-
zen heeft begrip voor de pogingen van
de NV om het tunnelgebruik te stimu
leren. Want extra geld betekent ook
een extraatje voor de tunnel bij Sluis
kil. „Persoonlijk zie ik de Westerschel
detunnel overigens niet als alternatief
voor het internationaal verkeer. Rij je
vanuit de Randstad via de Mid
den-Zeelandroute en de tunnel naar
bijvoorbeeld Gent dan kost dat erg
veel tijd. Dan is de Liefkenshoektun
nel een betere optie." Ingo de Moor
verzekert dat het helemaal niet de be
doeling is flessenhalzen als de Dam-
menroute extra onder druk te zetten.
„Dat is natuurlijk geen alternatief. En
dat kom je ook niet in die folder te
gen. We bieden de weggebruikers rich
ting Oost- en West-Vlaanderen ge
woon een extra stukje service. Dat het
ons extra winst oplevert, is mooi mee
genomen. We blijven nu eenmaal een
commercieel bedrijf."
Dat het verkeer via de tunnel inmid
dels is toegenomen, staat vast. De
Moor durft alleen geen aantallen te
noemen. Dan kan pas over een week
of wat.
Sinds de werken is het gebruik van de
Liefkenshoektunnel in ieder geval ver
dubbeld. Die verwerkt nu dagelijks
ruim 30.000 voertuigen.
Conny van Gremberghe
en Wout Bareman
Luik Brussel 6ent
Antwerpen
Brugge IES5I
[Ring Antwerpenj
Havi
1000-
locrsncs
HOLLAND
TCL.
0165 St2i7i
ERLAND
VlissingerN^^;
BELGIE
I Start Tour de trance l
vandaag 3 juli
Wegwerk
zaamheden
Ardennen
Werbomonb
Baraquè^e Fraiture
Massul
Luxemburg
Wegwerkzaamheden
aan ring Antwerpen
tot november 2004
Saarbrücken
Bergen op Zoom
Havens
Eindhoven
Hasselt
SINGEL
Boom;
DUITSLAND
i Keulen
Nancy
ANTWERPEN
Zeebrugge
50 km
Vakantiespreiding Ne<
BASISONDERWIJS/SPECIAAL
Noord: lOjulil/m 22 augustus 2004
Midden: 3 juli Mn 15 augustus 2004
Zuid: 24 juli 1/mS september 2'
richting noorden
V richting zuiden
VA beide richtingen