Zeeuwen zweren bij stalen ros Koppeling in en nooit remmen Scepsis over plan appartementencomplex zonnebril op sterkte 45,- Rectrix weg bij Pontes Pieter Zeeman Zierikzee Weinig draagvlak voor 60- en 30-kilometerzones FOCUS Bodemonderzoek stort bepleit Vernieling en bedreiging op terras Onthulling beeld Lievensberg Multifunctioneel gebruik kerken zeeuwse almanak Gelukkig nieuwjaar Redactie: 0113-315649 www.pzc.nl §-mail:redactie@pzc.nl postbus 31, 4460 AA Goes (Advertentie-exploitatie: iVloord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; beeuws-Vlaanderen: 0114-372770; AJationaal: 020-4562500. donderdag 1 juli 2004 waarin opgenomen de Zierikzeesche Nieuwsbode 1844-1998 editie Schouwen-Duiveland loor Ben Jansen "MIDDELBURG - Zeeuwen ver plaatsen zich het liefst per fiets. -Wanneer ze in de auto rijden hebben ze een hekel aan inhaal- rerboden op rechte wegvakken vaar 80 of 100 km per uur is toe- 'estaan. Het draagvlak voor landhaving van de maximum- nelheid in 30-kilometerzones leemt af. Daarentegen houden leeuwen zich over het algemeen leurig aan de limiet van 50 km ler uur. aan familie, vrienden en kennis sen (48 procent) zijn vaak ge noemde redenen om een rijwiel te bestijgen. Een kwart van de fietsers gaat met de tweewieler naar het werk. De helft van alle ritten per fiets blijft beperkt tot een af stand van 2,5 km. Zeeuwen gaan steeds harder rij den op de autosnelweg. In 1990 bleven ze gemiddeld nog op 118 km per uur. Dat was vorig jaar opgelopen tot 124 km. Bijna de helft van de automobilisten en motorrijders op autosnelwegen houdt zich niet aan de maxi mumsnelheid. Op wegen waar 80 km per uur mag worden gere den, bedraagt het percentage overtreders 38. De gemiddelde snelheid is er in tegenstelling tot die op autosnelwegen ge daald: van 87 km tot 84 km per uur. Binnen de bebouwde kom is de snelheid eveneens terugge lopen (van 54 km in 1990 tot 50 km vorig jaar). Daarbij moet worden aangetekend dat er in de jaren 1993 tot en met 1997 nog iets langzamer werd gere den. Zowat twee op de tien Zeeuwen houdt zich niet aan het maximum van 50 km per uur. Het begin vorig jaar bij wijze van experiment opgerichte Meldpunt Verkeersonveiligheid is bij 13 procent van de Zeeuw en bekend. Ruim een kwart is van plan er verkeersonveilige si tuaties te melden. Uit beide ge gevens leiden de onderzoekers af dat er voldoende draagvlak voor het Meldpunt is. inderzoek in opdracht van het legionaal Orgaan Verkeersvei- jheid Zeeland (ROVZ) geeft te ien dat de Zeeuwen weinig op lebben met de maximumsnel- leid van 60 km per uur, die de pen jaren op een groot lantal plattelandswegen is inge voerd Inwoners van deze pro vincie rijden er volgens eigen leggen 2,5 km harder dan ge bruikers van dit soort wegen in indere delen van het land (68 te- jen 65,5 km per uur. De helft ;an de Zeeuwen blijkt zich in >en 60 km-gebied nooit aan de roorgeschreven maximum-snel- teid te houden. 3et onderzoek is gebaseerd op /erklaringen van Zeeuwen over jun eigen weggedrag. Die geven jen tamelijk reëel beeld, want jreel conclusies komen overeen net de resultaten die metingen jp diverse plaatsen in de provin ce opleveren. Boodschappen Bijna negen op de tien Zeeuwen jtapt minstens één keer per ïiaand op de fiets. De meesten boodschappen te doen (62 procent). Ook recreatie of ont spanning (49 procent) en bezoek (Advertentie) lussen loorop en Mondriaan over Mies Elout-Drabbe 29,90 De Directiekamer kunstenaars uit de omgeving van Mies Elout-Drabbe vanavond vanaf 17.30 uur Italiaans menu met Italiaanse groentesoep en Pasta ai quattro tormaggio of Pasta Bolognese en Pannacotta 12,50 10,00 (vegetarisch menu) reserveren: 0118 - 886 866 bekijk ook onze website www.dru kkeri i m iddel burg. n 1 Twee van de vijf Noorse huisjes aan de Schurbeque Boeijstraat in Zierikzee moeten wijken voor een appartementencomplex. door Piet Kleemans ZIERIKZEE - Interessant en boeiend, maar te 'zwaar' voor de omgeving. De welstandscom missie is nog niet bijster enthou siast over het gezamenlijke plan van de Schouwen-Duivelandse woningbouwcorporatie Zeeuw- land en de Goese projectontwik kelaar Fraanje bv voor de bouw van een 28 woningen tellend wooncomplex op de hoek van Grachtweg en Schuurbeque Boe- ijestraat in Zierikzee. Het woningbouwplan werd ruim anderhalf jaar geleden ont wikkeld door Fraanje en onder tussen is er al heel wat aan ver anderd. In eerste aanleg was het de bedoeling om vijf Noorse ge schenkwoningen aan de Gracht- weg te slopen en op die plek een twintig appartementen tellend complex neer te zetten. Na felle protesten van onder meer heemkundige vereniging Stad en Lande - die vindt dat de. door Noorwegen na de waters noodramp geschonken wonin gen onlosmakelijk met de ge schiedenis van Zierikzee verbon den zijn - verdween dat plan in de ijskast. Een alternatief plan is ontwikkeld, waarbij drie van de vijf Noorse woningen ge spaard konden blijven. (Advertentie) kjes, leuke meubeltjes, gordijnstoffen, behang, kussens, accessoires ledikanten, boxsprings, tienerledikanten, dekbedovertrekken, quilts... ..je vindt het bij BIGuY BEST! Een andere STIJL van WONENI KOUDEKERKE, Dorpsplein 35 Tel. (0118) 55 55 30 www.tmcwoonwinkels.nl In plaats van de oorspronkelijke 20 ruime - en dure - apparte menten is nu gekozen voor 28 kleinere en goedkopere apparte menten, geschikt voor zowel 'starters' op de woningmarkt als senioren. Óm het gebouw min der massaal en massief te,ma ken, is de bouwhoogte omlaag gebracht van vijftien naar onge veer 11 meter. Dat vertaalt zich, legde T. Tuin- hof van het door Fraanje en Zeeuwland ingehuurde architec tenbureau Rothuizen van Doorn 't Hooft uit, in drie bouwlagen. Om aansluiting te vinden bij de sfeer die de Noorse houten wo ningen oproepen, wordt een deel van de gevelwand van het complex bekleed met hout. Die gevelwand is - ook weer om het minder massaal te maken én om aan te sluiten bij de puntda ken van de aangrenzende Noor se woningen - niet rechthoekig, maar kent oplopende puntige vormen. Qua vorm doet het nog het meest denken aan ouderwet se fabrieksgebouwen. Parkeren kunnen de toekomstige bewo ners aan de achterzijde. Daar komt een parkeerterrein en een aantal garageboxen. Op zich mooi uitgedokterd alle maal, vinden H. Groenewegen en M. Onrust van de welstands commissie. Alleen zitten er nog weel wat haken on ogen aan in hun visie. Onrust: „Wellicht moet nog wat meer een knieval richting omgeving gemaakt wor- foto Marijke Folkertsma den". Groenewegen: „Want dit is wel een gebouw wat het aan zicht van de hele straat gaat be palen." Tuinhof reageerde daarop met de opmerking dat hij niet zo bar veel speelruimte meer over heeft. Als er op de ene plaats - qua hoogte - iets af gaat, zal er elders toch iets bij moeten ko men om het project commercieel aantrekkelijk te houden. „We zitten nu al op de grens van wat nog haalbaar is." door Jeroen Jumelet GOES - Koppeling intrappen, dan pas gas loslaten en vervolgens tegensturen. Dat moet je doen als je auto uit de bocht dreigt te vliegen. Een heleboel handelingen tegelij kertijd, die gisteren door de cursisten van de verkeersveiligheidscursus, nog niet altijd in de goede volgorde werden toegepast. Met een gangetje van veertig komt een busje aangereden op het terrein van het Neder lands Instituut voor Verkeersveiligheid (RIV) op bedrijventerrein de Poel in Goes. „Door blijven rijden", roept Arie Kleijwegt, instructeur van het RIV door zijn mobilo foon. De auto begint midden in de bocht te glijden en tolt om zijn as. „Volgende keer eerst je koppeling intrappen, niet eerst je gas loslaten. Anders schuift je achterkant weg. En zeker niet remmen zoals je 'net deed", legt Kleijwegt de chauffeur uit. Het busje rijdt verder om het nog een keer te pro beren. Volgens instructeur Kleijwegt is het van be lang dat mensen een slipcursus volgen. „De meeste mensen hebben er geen weet van wat ze in een noodsituatie precies moeten doen. Na de cursus weten ze hoe ze in ge vaarlijke situaties hun auto kunnen beheer sen. Eigenlijk zou iedereen die zijn rijbewijs haalt ook een slipcursus moeten volgen. De verkeersveiligheid zou er sprongen mee vooruit gaan." Vandaag zijn de cursisten onder andere me dewerkers van een transportbedrijf uit Din- teloord. 's Morgens zijn ze begonnen met theorie. In dat gedeelte worden zaken uitge legd zoals remweg, bandenspanning, wat te doen in een gladde bocht of bij een nood stop. Na de theorie gaan de cursisten naar het verkeersplein om de theorie in praktijk te brengen. „Vooral het oefenen van de noodstop confronteert goed. Deelnemers zien met eigen ogen dat vijf kilometer per uur een verschil kan uitmaken van meters", zegt Kleijwegt. Patrick Konings vindt het allemaal wel Bij goed slippen komt nog heel wat kijken. leuk. „Voor mij is het niet echt nodig hoor, ik rij vaak op het circuit. Maar het is altijd leuk om te doen. Voor iedereen eigenlijk. En ook nog eens leerzaam" Gladde bocht 's Middags oefenen de cursisten op de glad de bocht. In het begin rijdt iedereen er met dertig kilometer per uur moeiteloos door. Maar met opgevoerde snelheid, wordt het steeds moeilijker. „Als ze uit de bocht vlie gen geeft dat niks", zegt Kleijwegt. „Als ze na een paar keer maar weten hoe ze in de bocht moeten blijven. Dat is gewoon oefe nen." Een grote truck komt alweer aangesto ven voor een volgende bocht. Met groot la waai schuift hij door de bocht. „Koppeling, koppeling!", schreeuwt Kleijwegt. foto Willem Mieras Martin Alebeek doet ook via zijn bedrijf mee aan de cursus. „We rijden veel, dus is het goed om dit te doen. Nu moet ik wel zeg gen dat ik al wat ouder ben en over het alge meen erg rustig rijd. Maar in noodsituaties kan het altijd van pas komen." Na de gewone bocht leren de cursisten hoe ze in een hele scherpe bocht hun auto sim pel onder controle kunnen houden. Kleij wegt stapt in een busje om het voor te doen. Hij begint hard rondjes te rijden. Het busje begint te slippen en te schuiven. Met simpel remmen, de koppeling trappen en het gas loslaten komt, de slippende auto veilig tot stilstand. „Je moet altijd je hoofd erbij hou den", legt Kleijwegt aan de deelnemers uit. „En in de bocht blijven kijken waar je naar toe wilt. Dan kom je er wel." vanaf gratis bij aankoop van een complete bril! OPTIEK b.v. NIEUWE BURG 9 MIDDELBURG TEL. 01 18-625310 SEROOSKERKE - De Schouwen-Duivelandse fractie van GroenLinks pleit voor onderzoek naar mogelijke grond- en grondwatervervuiling op de voormalige stort plaats aan de Hoosjesweg bij Serooskerke. GroenLinks constateert dat bomen aan de rand van de stortplaats stuk voor stuk het loodje leggen en zegt nog nooit bevredigend antwoord te hebben gekregen op de vraag wat daar de oorzaak van is. Voordat wordt beslist over de middelen die nodig zijn voor de 'nazorg' van de enkele jaren geleden gesloten stortplaats, wil GroenLinks alsnog antwoord op die wa gen. ZIERIKZEE - Op het Havenplein in Zierikzee is dinsdaga vond een 31-jarige inwoner van de gemeente Schou wen-Duiveland aangehouden. De man had op het terras van een café in Zierikzee een glazen asbak vernield en hij bedreigde daarbij een perso neelslid. De man was tevens in kennelijke staat van dronkenschap en is ingesloten. BERGEN OP ZOOM - De opening werd al in december ge vierd, maar nu is de nieuwbouw van ziekenhuis Lievens berg in Bergen op Zoom pas echt af. Vrijdag 16 juli ont hult loco-burgemeester C. van der Weegen een beeld voor de ingang van het ziekenhuis. Het verbouwen van de ingang was het laatste onderdeel van de ruim vier jaar durende renovatie. De entree is op nieuw bestraat, kunstenaars hebben er een slingerende bank en een zeegroene waterpartij geplaatst. Het vier me ter lange, bronzen kunstwerk is ontworpen door Neel Kor- teweg. Het heet 'Zeebelle' en stelt een fantasiedier voor. TERNEUZEN - Kerkbesturen in de gemeente Terneuzen zijn momenteel aan het nagaan of sommige kerkgebou wen voor andere doeleinden dan alleen erediensten kun nen worden gebruikt. Het gemeentebestuur van Terneuzen had de kerkgenoot schappen om een dergelijke inventarisatie gevraagd. Ver wacht wordt dat medio december het onderzoek is afge rond. Op dit moment wordt de Grote Kerk aan de Noordstraat in Terneuzen, die niet meer voor diensten wordt aange wend, intensief gebruikt voor diverse, sociaal-culturele ac tiviteiten. Ook de dienst centrummanagement Terneuzen houdt in hét kerkgebouw kantoor. door Marcel Modde ZIERIKZEE - Rectrix W. Haver kamp-Van der Graaf (50) keert niet meer terug op de Pontes Pie ter Zeeman in Zierikzee. Haver kamp zit al geruime tijd ziek thuis en verwacht zelf op korte termijn geen verbetering van haar gezondheid, zo laat de schoolleiding weten. Haar functie wordt overgeno men door centraal directeur C. van Dalen van de Pontes Scho- lengroep. Omdat het boven- schoolsmanagement al in Zierik zee is ondergebracht, verandert er op dat punt niets. Van Dalen heeft het rectoraat sinds de afwezigheid van Haver kamp waargenomen. De prak tijk heeft uitgewezen dat beide functies goed te combineren zijn. De kans is daarom groot dat wordt besloten het manage ment te laten zoals het nu is, al dus Van Dalen. Dat betekent dat zowel de locaties in Goes (A. Wevers) als in Zierikzee een cen traal directeur als rector krij gen. Het grote voordeel van zo'n dubbelfunctie, zegt Van Dalen, is een directer contact met de werkvloer. Ook wordt zo een be zuiniging bereikt op de manage- mentskosten. De vier afzonder lijke scholen zijn sinds de fusie tot de Pontes Scholengroep orga nisatorisch naar elkaar toege groeid en ondertussen beter op elkaar ingespeeld. Een strikt ge scheiden centrale directie is ook in dat verband inmiddels niet meer nodig, geeft Van Dalen aan. De scholengroep telt zo'n drieduizend leerlingen, waar van ongeveer 1100 in Zierikzee en 1900 in Goes op school zit ten. De nieuwe rector benadrukt dat de ziekte van Haverkamp niets te maken heeft met problemen in de onderwijssfeer, maar van zuiver fysieke aard zijn. Haver kamp begon haar werk op de Pieter Zeeman vier jaar geleden als opvolger van rector R. Soes man. Ze kwam toen van de Goudse Scholengemeenschap voor mavo, havo en vwo. Opvang De Pontes Pieter Zeeman gaat het onderwijs volgend jaar ver der moderniseren, geeft Van Da len aan. Door aanbouw tussen beide gebouwen komt er onder meer ruimte vrij voor een grote re mediatheek, die in oppervlak te bijna verdubbelt. De uitbrei ding schept meer mogelijkheden voor het computeronderwijs (iet). Daarnaast wordt er ook een zogeheten time-out opvang gecreëerd voor leerlingen die even ontsporen. Van Dalen: „Al le problemen thuis en in de bui tenwereld, komen hier ook bin nen. Dan moet je in staat zijn ie mand die met iets zit, even op een pedagogisch verantwoorde manier apart te nemen. Nu ge beurt dat in kleine kamertjes die daar helemaal niet op zijn in gericht. Van Dalen gaat er van uit dat de aanbouw eind septem ber in gebruik wordt genomen. Daar komen alle clichés over ambtenaren weer. Ze maken het er ook maar al te vaak i zelf naar. Deze keer in de ge meente Veere. Daar hadden i ze gisteren een gezamenlijke sportdag. Dat betekende flink inspannen, behoorlijk zweten en hard werken. Tja, een beet- I je ambtenaar wordt alleen van de gedachte daaraan al moe. Dat verklaart misschien waar om de burgers die telefonisch contact zochten met de ge meente het verkeerde bandje in het antwoordapparaat te horen kregen De tekst die door de telefoon klonk luidde: Gelukkig Nieuwjaar, we zijn op 1 januari weer open. En je kon de ambtenaar die het uit sprak horen denken: was het maar vast zover.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 35