Zeeuwen zweren bij stalen ros
Koppeling in en nooit remmen
Scepsis over plan appartementencomplex
zonnebril op sterkte
45,-
Rectrix weg bij
Pontes Pieter
Zeeman Zierikzee
Weinig draagvlak voor 60- en 30-kilometerzones
FOCUS
Bodemonderzoek stort bepleit
Vernieling en bedreiging op terras
Onthulling beeld Lievensberg
Multifunctioneel gebruik kerken
zeeuwse almanak
Gelukkig nieuwjaar
Redactie: 0113-315649
www.pzc.nl
§-mail:redactie@pzc.nl
postbus 31, 4460 AA Goes
(Advertentie-exploitatie:
iVloord- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
beeuws-Vlaanderen: 0114-372770;
AJationaal: 020-4562500.
donderdag 1 juli 2004
waarin opgenomen
de Zierikzeesche Nieuwsbode
1844-1998
editie Schouwen-Duiveland
loor Ben Jansen
"MIDDELBURG - Zeeuwen ver
plaatsen zich het liefst per fiets.
-Wanneer ze in de auto rijden
hebben ze een hekel aan inhaal-
rerboden op rechte wegvakken
vaar 80 of 100 km per uur is toe-
'estaan. Het draagvlak voor
landhaving van de maximum-
nelheid in 30-kilometerzones
leemt af. Daarentegen houden
leeuwen zich over het algemeen
leurig aan de limiet van 50 km
ler uur.
aan familie, vrienden en kennis
sen (48 procent) zijn vaak ge
noemde redenen om een rijwiel
te bestijgen.
Een kwart van de fietsers gaat
met de tweewieler naar het
werk. De helft van alle ritten
per fiets blijft beperkt tot een af
stand van 2,5 km.
Zeeuwen gaan steeds harder rij
den op de autosnelweg. In 1990
bleven ze gemiddeld nog op 118
km per uur. Dat was vorig jaar
opgelopen tot 124 km. Bijna de
helft van de automobilisten en
motorrijders op autosnelwegen
houdt zich niet aan de maxi
mumsnelheid. Op wegen waar
80 km per uur mag worden gere
den, bedraagt het percentage
overtreders 38. De gemiddelde
snelheid is er in tegenstelling
tot die op autosnelwegen ge
daald: van 87 km tot 84 km per
uur. Binnen de bebouwde kom
is de snelheid eveneens terugge
lopen (van 54 km in 1990 tot 50
km vorig jaar). Daarbij moet
worden aangetekend dat er in
de jaren 1993 tot en met 1997
nog iets langzamer werd gere
den. Zowat twee op de tien
Zeeuwen houdt zich niet aan
het maximum van 50 km per
uur.
Het begin vorig jaar bij wijze
van experiment opgerichte
Meldpunt Verkeersonveiligheid
is bij 13 procent van de Zeeuw
en bekend. Ruim een kwart is
van plan er verkeersonveilige si
tuaties te melden. Uit beide ge
gevens leiden de onderzoekers
af dat er voldoende draagvlak
voor het Meldpunt is.
inderzoek in opdracht van het
legionaal Orgaan Verkeersvei-
jheid Zeeland (ROVZ) geeft te
ien dat de Zeeuwen weinig op
lebben met de maximumsnel-
leid van 60 km per uur, die de
pen jaren op een groot
lantal plattelandswegen is inge
voerd Inwoners van deze pro
vincie rijden er volgens eigen
leggen 2,5 km harder dan ge
bruikers van dit soort wegen in
indere delen van het land (68 te-
jen 65,5 km per uur. De helft
;an de Zeeuwen blijkt zich in
>en 60 km-gebied nooit aan de
roorgeschreven maximum-snel-
teid te houden.
3et onderzoek is gebaseerd op
/erklaringen van Zeeuwen over
jun eigen weggedrag. Die geven
jen tamelijk reëel beeld, want
jreel conclusies komen overeen
net de resultaten die metingen
jp diverse plaatsen in de provin
ce opleveren.
Boodschappen
Bijna negen op de tien Zeeuwen
jtapt minstens één keer per
ïiaand op de fiets. De meesten
boodschappen te doen (62
procent). Ook recreatie of ont
spanning (49 procent) en bezoek
(Advertentie)
lussen loorop en
Mondriaan
over Mies Elout-Drabbe
29,90
De
Directiekamer
kunstenaars uit de
omgeving van
Mies Elout-Drabbe
vanavond
vanaf 17.30 uur
Italiaans menu
met Italiaanse groentesoep
en Pasta ai quattro
tormaggio
of Pasta Bolognese
en Pannacotta 12,50
10,00 (vegetarisch menu)
reserveren: 0118 - 886 866
bekijk ook onze website
www.dru kkeri i m iddel burg. n 1
Twee van de vijf Noorse huisjes aan de Schurbeque Boeijstraat in Zierikzee moeten wijken voor een appartementencomplex.
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - Interessant en
boeiend, maar te 'zwaar' voor
de omgeving. De welstandscom
missie is nog niet bijster enthou
siast over het gezamenlijke plan
van de Schouwen-Duivelandse
woningbouwcorporatie Zeeuw-
land en de Goese projectontwik
kelaar Fraanje bv voor de bouw
van een 28 woningen tellend
wooncomplex op de hoek van
Grachtweg en Schuurbeque Boe-
ijestraat in Zierikzee.
Het woningbouwplan werd
ruim anderhalf jaar geleden ont
wikkeld door Fraanje en onder
tussen is er al heel wat aan ver
anderd. In eerste aanleg was het
de bedoeling om vijf Noorse ge
schenkwoningen aan de Gracht-
weg te slopen en op die plek een
twintig appartementen tellend
complex neer te zetten.
Na felle protesten van onder
meer heemkundige vereniging
Stad en Lande - die vindt dat de.
door Noorwegen na de waters
noodramp geschonken wonin
gen onlosmakelijk met de ge
schiedenis van Zierikzee verbon
den zijn - verdween dat plan in
de ijskast. Een alternatief plan
is ontwikkeld, waarbij drie van
de vijf Noorse woningen ge
spaard konden blijven.
(Advertentie)
kjes, leuke meubeltjes, gordijnstoffen, behang, kussens, accessoires
ledikanten, boxsprings, tienerledikanten, dekbedovertrekken, quilts...
..je vindt het bij BIGuY BEST!
Een andere
STIJL van
WONENI
KOUDEKERKE, Dorpsplein 35
Tel. (0118) 55 55 30
www.tmcwoonwinkels.nl
In plaats van de oorspronkelijke
20 ruime - en dure - apparte
menten is nu gekozen voor 28
kleinere en goedkopere apparte
menten, geschikt voor zowel
'starters' op de woningmarkt als
senioren. Óm het gebouw min
der massaal en massief te,ma
ken, is de bouwhoogte omlaag
gebracht van vijftien naar onge
veer 11 meter.
Dat vertaalt zich, legde T. Tuin-
hof van het door Fraanje en
Zeeuwland ingehuurde architec
tenbureau Rothuizen van Doorn
't Hooft uit, in drie bouwlagen.
Om aansluiting te vinden bij de
sfeer die de Noorse houten wo
ningen oproepen, wordt een
deel van de gevelwand van het
complex bekleed met hout.
Die gevelwand is - ook weer om
het minder massaal te maken én
om aan te sluiten bij de puntda
ken van de aangrenzende Noor
se woningen - niet rechthoekig,
maar kent oplopende puntige
vormen. Qua vorm doet het nog
het meest denken aan ouderwet
se fabrieksgebouwen. Parkeren
kunnen de toekomstige bewo
ners aan de achterzijde. Daar
komt een parkeerterrein en een
aantal garageboxen.
Op zich mooi uitgedokterd alle
maal, vinden H. Groenewegen
en M. Onrust van de welstands
commissie. Alleen zitten er nog
weel wat haken on ogen aan in
hun visie. Onrust: „Wellicht
moet nog wat meer een knieval
richting omgeving gemaakt wor-
foto Marijke Folkertsma
den". Groenewegen: „Want dit
is wel een gebouw wat het aan
zicht van de hele straat gaat be
palen."
Tuinhof reageerde daarop met
de opmerking dat hij niet zo bar
veel speelruimte meer over
heeft. Als er op de ene plaats -
qua hoogte - iets af gaat, zal er
elders toch iets bij moeten ko
men om het project commercieel
aantrekkelijk te houden. „We
zitten nu al op de grens van wat
nog haalbaar is."
door Jeroen Jumelet
GOES - Koppeling intrappen, dan pas gas
loslaten en vervolgens tegensturen. Dat
moet je doen als je auto uit de bocht dreigt
te vliegen. Een heleboel handelingen tegelij
kertijd, die gisteren door de cursisten van
de verkeersveiligheidscursus, nog niet altijd
in de goede volgorde werden toegepast.
Met een gangetje van veertig komt een busje
aangereden op het terrein van het Neder
lands Instituut voor Verkeersveiligheid
(RIV) op bedrijventerrein de Poel in Goes.
„Door blijven rijden", roept Arie Kleijwegt,
instructeur van het RIV door zijn mobilo
foon. De auto begint midden in de bocht te
glijden en tolt om zijn as. „Volgende keer
eerst je koppeling intrappen, niet eerst je
gas loslaten. Anders schuift je achterkant
weg. En zeker niet remmen zoals je 'net
deed", legt Kleijwegt de chauffeur uit. Het
busje rijdt verder om het nog een keer te pro
beren.
Volgens instructeur Kleijwegt is het van be
lang dat mensen een slipcursus volgen. „De
meeste mensen hebben er geen weet van
wat ze in een noodsituatie precies moeten
doen. Na de cursus weten ze hoe ze in ge
vaarlijke situaties hun auto kunnen beheer
sen. Eigenlijk zou iedereen die zijn rijbewijs
haalt ook een slipcursus moeten volgen. De
verkeersveiligheid zou er sprongen mee
vooruit gaan."
Vandaag zijn de cursisten onder andere me
dewerkers van een transportbedrijf uit Din-
teloord. 's Morgens zijn ze begonnen met
theorie. In dat gedeelte worden zaken uitge
legd zoals remweg, bandenspanning, wat te
doen in een gladde bocht of bij een nood
stop. Na de theorie gaan de cursisten naar
het verkeersplein om de theorie in praktijk
te brengen. „Vooral het oefenen van de
noodstop confronteert goed. Deelnemers
zien met eigen ogen dat vijf kilometer per
uur een verschil kan uitmaken van meters",
zegt Kleijwegt.
Patrick Konings vindt het allemaal wel
Bij goed slippen komt nog heel wat kijken.
leuk. „Voor mij is het niet echt nodig hoor,
ik rij vaak op het circuit. Maar het is altijd
leuk om te doen. Voor iedereen eigenlijk. En
ook nog eens leerzaam"
Gladde bocht
's Middags oefenen de cursisten op de glad
de bocht. In het begin rijdt iedereen er met
dertig kilometer per uur moeiteloos door.
Maar met opgevoerde snelheid, wordt het
steeds moeilijker. „Als ze uit de bocht vlie
gen geeft dat niks", zegt Kleijwegt. „Als ze
na een paar keer maar weten hoe ze in de
bocht moeten blijven. Dat is gewoon oefe
nen." Een grote truck komt alweer aangesto
ven voor een volgende bocht. Met groot la
waai schuift hij door de bocht. „Koppeling,
koppeling!", schreeuwt Kleijwegt.
foto Willem Mieras
Martin Alebeek doet ook via zijn bedrijf
mee aan de cursus. „We rijden veel, dus is
het goed om dit te doen. Nu moet ik wel zeg
gen dat ik al wat ouder ben en over het alge
meen erg rustig rijd. Maar in noodsituaties
kan het altijd van pas komen."
Na de gewone bocht leren de cursisten hoe
ze in een hele scherpe bocht hun auto sim
pel onder controle kunnen houden. Kleij
wegt stapt in een busje om het voor te doen.
Hij begint hard rondjes te rijden. Het busje
begint te slippen en te schuiven. Met simpel
remmen, de koppeling trappen en het gas
loslaten komt, de slippende auto veilig tot
stilstand. „Je moet altijd je hoofd erbij hou
den", legt Kleijwegt aan de deelnemers uit.
„En in de bocht blijven kijken waar je naar
toe wilt. Dan kom je er wel."
vanaf
gratis
bij aankoop van een complete bril!
OPTIEK b.v.
NIEUWE BURG 9
MIDDELBURG TEL. 01 18-625310
SEROOSKERKE - De Schouwen-Duivelandse fractie
van GroenLinks pleit voor onderzoek naar mogelijke
grond- en grondwatervervuiling op de voormalige stort
plaats aan de Hoosjesweg bij Serooskerke.
GroenLinks constateert dat bomen aan de rand van de
stortplaats stuk voor stuk het loodje leggen en zegt nog
nooit bevredigend antwoord te hebben gekregen op de
vraag wat daar de oorzaak van is.
Voordat wordt beslist over de middelen die nodig zijn
voor de 'nazorg' van de enkele jaren geleden gesloten
stortplaats, wil GroenLinks alsnog antwoord op die wa
gen.
ZIERIKZEE - Op het Havenplein in Zierikzee is dinsdaga
vond een 31-jarige inwoner van de gemeente Schou
wen-Duiveland aangehouden.
De man had op het terras van een café in Zierikzee een
glazen asbak vernield en hij bedreigde daarbij een perso
neelslid.
De man was tevens in kennelijke staat van dronkenschap
en is ingesloten.
BERGEN OP ZOOM - De opening werd al in december ge
vierd, maar nu is de nieuwbouw van ziekenhuis Lievens
berg in Bergen op Zoom pas echt af. Vrijdag 16 juli ont
hult loco-burgemeester C. van der Weegen een beeld voor
de ingang van het ziekenhuis.
Het verbouwen van de ingang was het laatste onderdeel
van de ruim vier jaar durende renovatie. De entree is op
nieuw bestraat, kunstenaars hebben er een slingerende
bank en een zeegroene waterpartij geplaatst. Het vier me
ter lange, bronzen kunstwerk is ontworpen door Neel Kor-
teweg. Het heet 'Zeebelle' en stelt een fantasiedier voor.
TERNEUZEN - Kerkbesturen in de gemeente Terneuzen
zijn momenteel aan het nagaan of sommige kerkgebou
wen voor andere doeleinden dan alleen erediensten kun
nen worden gebruikt.
Het gemeentebestuur van Terneuzen had de kerkgenoot
schappen om een dergelijke inventarisatie gevraagd. Ver
wacht wordt dat medio december het onderzoek is afge
rond.
Op dit moment wordt de Grote Kerk aan de Noordstraat
in Terneuzen, die niet meer voor diensten wordt aange
wend, intensief gebruikt voor diverse, sociaal-culturele ac
tiviteiten. Ook de dienst centrummanagement Terneuzen
houdt in hét kerkgebouw kantoor.
door Marcel Modde
ZIERIKZEE - Rectrix W. Haver
kamp-Van der Graaf (50) keert
niet meer terug op de Pontes Pie
ter Zeeman in Zierikzee. Haver
kamp zit al geruime tijd ziek
thuis en verwacht zelf op korte
termijn geen verbetering van
haar gezondheid, zo laat de
schoolleiding weten.
Haar functie wordt overgeno
men door centraal directeur C.
van Dalen van de Pontes Scho-
lengroep. Omdat het boven-
schoolsmanagement al in Zierik
zee is ondergebracht, verandert
er op dat punt niets.
Van Dalen heeft het rectoraat
sinds de afwezigheid van Haver
kamp waargenomen. De prak
tijk heeft uitgewezen dat beide
functies goed te combineren
zijn. De kans is daarom groot
dat wordt besloten het manage
ment te laten zoals het nu is, al
dus Van Dalen. Dat betekent
dat zowel de locaties in Goes (A.
Wevers) als in Zierikzee een cen
traal directeur als rector krij
gen. Het grote voordeel van zo'n
dubbelfunctie, zegt Van Dalen,
is een directer contact met de
werkvloer. Ook wordt zo een be
zuiniging bereikt op de manage-
mentskosten. De vier afzonder
lijke scholen zijn sinds de fusie
tot de Pontes Scholengroep orga
nisatorisch naar elkaar toege
groeid en ondertussen beter op
elkaar ingespeeld. Een strikt ge
scheiden centrale directie is ook
in dat verband inmiddels niet
meer nodig, geeft Van Dalen
aan. De scholengroep telt zo'n
drieduizend leerlingen, waar
van ongeveer 1100 in Zierikzee
en 1900 in Goes op school zit
ten.
De nieuwe rector benadrukt dat
de ziekte van Haverkamp niets
te maken heeft met problemen
in de onderwijssfeer, maar van
zuiver fysieke aard zijn. Haver
kamp begon haar werk op de
Pieter Zeeman vier jaar geleden
als opvolger van rector R. Soes
man. Ze kwam toen van de
Goudse Scholengemeenschap
voor mavo, havo en vwo.
Opvang
De Pontes Pieter Zeeman gaat
het onderwijs volgend jaar ver
der moderniseren, geeft Van Da
len aan. Door aanbouw tussen
beide gebouwen komt er onder
meer ruimte vrij voor een grote
re mediatheek, die in oppervlak
te bijna verdubbelt. De uitbrei
ding schept meer mogelijkheden
voor het computeronderwijs
(iet). Daarnaast wordt er ook
een zogeheten time-out opvang
gecreëerd voor leerlingen die
even ontsporen. Van Dalen: „Al
le problemen thuis en in de bui
tenwereld, komen hier ook bin
nen. Dan moet je in staat zijn ie
mand die met iets zit, even op
een pedagogisch verantwoorde
manier apart te nemen. Nu ge
beurt dat in kleine kamertjes
die daar helemaal niet op zijn in
gericht. Van Dalen gaat er van
uit dat de aanbouw eind septem
ber in gebruik wordt genomen.
Daar komen alle clichés over
ambtenaren weer. Ze maken
het er ook maar al te vaak
i zelf naar. Deze keer in de ge
meente Veere. Daar hadden
i ze gisteren een gezamenlijke
sportdag. Dat betekende flink
inspannen, behoorlijk zweten
en hard werken. Tja, een beet-
I je ambtenaar wordt alleen
van de gedachte daaraan al
moe.
Dat verklaart misschien waar
om de burgers die telefonisch
contact zochten met de ge
meente het verkeerde bandje
in het antwoordapparaat te
horen kregen De tekst die
door de telefoon klonk luidde:
Gelukkig Nieuwjaar, we zijn
op 1 januari weer open. En je
kon de ambtenaar die het uit
sprak horen denken: was het
maar vast zover.