Noordzee vergt samenwerking PZC Beter zicht dankzij radarpost op zee Behekste goederenspoorlijn toch in gebruik Economisch beleid van de provincie sterk achterhaald 15 Verheden praten over aanpak kustgebieden Brandstofleiding Ice by the sea in Domburg Werkstraffen voor twee vechtpartijen Even niet op de weg gelet Zeeuws-Vlamingen non-politiek Duitse tv filmt culinair Zeeland Ontdekkasteel gaat samenwerken Gebrek aan mantelzorgers Muziek en activiteiten in Puyenbroeck woensdag 30 juni 2004 rRené van Stee (OSTBURG - Grensoverschrij- lende samenwerking is onont- «rlijk om de Noordzee veilig, hoon en economisch rendabel t maken en te houden. Maar iet stimuleren van de duurzame intwikkeling van regio's rond- de zuidelijke Noordzee is anwege tegengestelde belan- ;cn minder eenvoudig dan het ijkt. Jat bleek gisteren in Oostburg de eerste ochtend van iet tweedaagse forum van Sail, jit samenwerkingsverband is gericht door veertien overhe- ien en instanties uit Zeeland waaronder de gemeentes Sluis Veere), West-Vlaanderen, ?as de Calais, het Thames-estua- Kent en Essex. Belangrijk- ite doelstelling is de bescher ming en opwaardering van de lo- tale en regionale natuurlijke :mgevingen en economieën. Dok de ontwikkeling van het eerste transnationale Europese aal Park is een program mapunt. Daardoor moet het rustgebied van de zuidelijke Noordzee als toeristische be- temming kunnen concurreren met het Middellandse-Zeege- bied. Duurzaam beheer Duurzaam beheer van de Noord is volgens K. Plasman, die in plaats van de verhinderde Bel gische vice-premier en minister de Noordzee J. Vande Lanot- ls spreekster optrad, van be- voor toekomstige genera- Na een jarenlange stiefmoe derlijke behandeling, mede door de versnippering van gewestelij ke en federale verantwoordelijk heden, noemde zij het een goede zaak dat er nu eindelijk een Bel gische minister voor de Noord zee is benoemd. Langetermijnvisie De Belgische regering ontwik kelt momenteel een langeter mijnvisie waarin het duurzaam beheer van de visserij, de zand winning, de zeevaart en de na tuurwaarden van de zee uit gangspunten zijn. „Intussen is de eerste fase van het duurzaam beheer voor de zandwinning en elektriciteits productie afgerond en is de tweede fase in voorbereiding. Het is de bedoeling om ecolo gisch waardevolle gebieden af te bakenen, evenals maatrege len vast te leggen die noodzake lijk zijn voor het behoud ervan. Daarnaast is het startsein gege ven aan een nultolerantieplan om de olieverontreiniging tegen te gaan", aldus Piasmans. Volgens M. de Groot van de di rectie Noordzee van Rijkswater staat is ook een integrale aan pak door landelijke overheden nodig om de duurzame ontwik keling van de Noordzee te stimu leren. Hij illustreerde de com plexiteit van de materie aan de hand van de verschillende over heidsorganen en bedrijven die 'speler' zijn in het drukste vaar water ter wereld. Balans Op basis van de uitgangspunten van het Integraal Beheerplan Noordzee 2015 is het de bedoe ling een balans te vinden tussen veiligheid (onder meer kustver- sterking en scheepvaart), een schoon milieu en economische belangen (zandwinning, win ning van delfstoffen en winde nergie). C. Baines, voorzitter van het Thames Estuary Part nership, noemde een duurzame ontwikkeling in een van de meest onduurzame gebieden ter wereld een moeilijk startpunt. Baines; „Veel mensen op elke willekeurige plek zijn zich niet bewust van de impact van hun handelen op het milieu. Dit ter wijl er een direct verband is tus sen de manier waarop wij leven en de wereldwijde milieuproble matiek." Het is volgens Baines meer dan ooit nodig samen te werken mét in plaats van tegen de natuur. „Ondanks onze levensstijl zijn we nog sterk afhankelijk van de natuur voor ons levensonder houd. Vooruitgang kan worden geboekt door meer ambitieuze en vindingrijke samenwerkings verbanden op te zetten tussen het bedrijfsleven, vrijwilligersor ganisaties en overheden. Die ge deelde kennis zorgt voor betere en wellicht goedkopere oplossin gen. Daardoor is het ook moge lijk de genoemde problematiek makkelijker hoog op diverse agenda's te krijgen." NiEUW-NAMEN - Onbekenden hebben tussen maandagavond lien uur en gisterochtend zes uur van een vrachtwagen die ge parkeerd stond aan het Kerke- pad in Nieuw-Namen de brand- slofleiding doorgeknipt. Tevens werden enkele elektrici teitskabels vernield. De schade bedraagt enkele honderden eu- DOMBURG - Een groep horeca ondernemers wil in de winter voor vier weken een ijsbaan aan leggen in Domburg. Onder de noemer Ice by the sea moet de kustplaats ook buiten het zomer seizoen levendig worden. Het gaat om een ijsbaan van vijf tien bij dertig meter. Het initia tief moet er onder meer voor zor gen dat er in de winter meer mensen naar Domburg komen. baan komt van 8 december tot 6 januari te liggen op het grasveld voor het Badhotel, een van de initiatiefnemers. Het gaat daarbij om een permanente het hoeft dus niet te vrie zen. Om te zorgen dat er in de winter meer mensen naar de kustplaats komen, worden ver schillende evenementen georga- d. De provincie onder steunt het bijna een ton kosten de project met een bijdrage van 9500 euro. Ook de gemeente en sponsoren dragen bij. MIDDELBURG - De Middel burgse politierechter B. Doore- waard Boekhout heeft gisteren een negentienjarige inwoner van Terneuzen voor zijn aandeel in twee vechtpartijen veroor deeld tot 120 uur werkstraf. Zijn negentienjarige vriendin uit Terneuzen had zich bij een van de vechtpartijen niet onbe tuigd gelaten. Ook had ze gepro beerd de aanhouding van haar vriend te beletten. Zij kreeg eveneens een taakstraf van 120 uur opgelegd. Beide verdachten hebben een strafblad. Het geweld vond plaats op 18 april dit jaar en 11 oktober vo rig jaar in het Terneuzense uit gaanscircuit. In een discotheek had een bezoeker volgens de Ter- ueuzenaar 'verkeerd' naar hem gekeken. Het was de aanleiding lot een fikse vechtpartij. De vrouw had meegedaan door met een flesje te slaan. Toen de poli tie haar vriend wilde aanhou den deed ze er alles aan om dit te voorkomen. De vechtpartij op 11 oktober ontstond in een café. De man voelde zich uitgedaagd toen een bezoeker tegen zijn schouder aanliep. Het slachtoffer liep een gebroken neus op. Na diverse vertragingen ligt de nieuwe spoorlijn tussen Gent en Zelzate er nu toch. door Kris Naudts GENT - Sinds begin deze week rijden de eerste goederentreinen op de nieuwe spoorlijn Gent-Zelzate langs de R4-West op de westelijke oever van het kanaal Gent-Terneuzen. De officiële in gebruikname van de lijn, waar de Gent se haven al jaren met ongeduld zat op te wachten, vindt komende vrijdag plaats. De bestaande goederenlijn moest wor den opgebroken om plaats te maken voor het nieuwe Kluizendok. De nieuwe lijn, die vanaf de grens aansluit op het goederenspoorwegnet naar de Zeeuws-Vlaaihse Kanaalzone, werd gro tendeels parallel aangelegd met de in dustrieweg R4-West tussen de brug over de Ringvaart in Evergem tot aan Ertvelde-Rieme. Er moest ongeveer tien kilometer spoorlijn worden heraange- igd. Tot grote ergernis van de Gentse haven autoriteiten en havenschepen D. Ter- mont liep het werk herhaaldelijk vertra ging op, onder meer door problemen met de bouw- en milieuvergunning en een onstabiele ondergrond. In een vlaag van ontmoediging noemde Termont het eens een behekste spoorlijn. Volgens de oorspronkelijke planning moest de lijn al enkele jaren klaar zijn. De oude lijn, die dwars door de nieuwe haventerrei nen van het Kluizendok liep, maakte het de Gentse havenbestuurders lange tijd onmogelijk om bedrijven aan te trekken. Om bedrijfsvestigingen aan het Kluizendok vooruit te helpen, over woog het Gentse havenbedrijf even om de goederenlijn tussen Gent en Zeeuws-Vlaanderen tijdelijk op te hef- foto Peter Nicolai fen. Die drastische maatregel bleek on mogelijk omdat het traject een van de belangrijkste afvoerlijnen is voor grote Zeeuws-Vlaamse ondernemingen zoals Dow en Hydro Agri. Daarom wilden de Belgische Spoorwegen pas beginnen met het opbreken van de oude lijn als de nieuwe helemaal klaar was. Óp de goederenlijn rijden gemiddeld achttien treinen per dag met als bestemming di verse chemische bedrijven en de papier fabrieken van Stora Enso in de Vlaamse kanaalzone en enkele bedrijven over de grens met Zeeuws-Vlaanderen. door Ben Jansen VLISSINGEN - De blik van de scheepvaartbegeleiders in de centrales van de Schelderadar- keten reikt verder. Sinds de in gebruikname van de radartoren Oostdyckbank, ruim dertig kilo meter ten westen van Duinker- ke, kan het scheepvaartverkeer dat vanuit het Kanaal de toe gang tot de Westerschelde na dert, veel beter in de gaten wor den gehouden. De voorbereidingen zijn in gang voor de plaatsing van een verge lijkbare radartoren op de Schou- wenbank, ongeveer 25 km ten noordwesten van Domburg. De nieuwe onbemande radar post, die dit voorjaar officieel in gebruik is genomen, volgt de scheepvaart binnen een straal van veertig km van Oostende tot voorbij de Franse grens. De ra dar kan grote doelen tot voor de Engelse kust onderscheiden. Ruimer blikveld Tot de bouw van de Oostdyck- banktoren was de radarpost van Oostende de buitenste van de Schelderadarketen in zuidweste lijke richting. Die in Westkapel- le is nu nog de meest vooruitge schoven post in noordwestelijke richting. Het is de bedoeling dat de nieuwe toren op de Schou- wenbank het blikveld van de scheepvaartbegeleiders aan de ze kant van de Westerschelde- monding verder verruimt. Opzet is dat deze radarpost begin 2006 werkt. Vóór de uitbreiding met de ra dareilanden op de Noordzee tel de de Schelderadarketen twin tig onbemande torens en vijf be mande centrales. Al vrij snel na de voltooiing van het Neder- lands-Vlaamse scheepvaartbege leidingssysteem in 1991 deed zich de behoefte aan uitbreiding voelen. De ontwikkeling van het loodsen op afstand speelde een belangrijke rol. Daarbij bevindt de loods zich niet aan boord van een schip, maar geeft vanachter een radarscherm in het het Schelde Coördinatiecentrum in OOST-SOUBURG - Een 52-jarige Vlissinger heeft gisteravond rond zes uur op de A58 ter hoogte van Oost-Souburg zijn auto in de vernieling gereden. De bestuurder raakte gewond aan zijn arm en is voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis. De Vlissinger reed over de zuidbaan in de richting van Middelburg toen hij zijn sigaret wilde uitmaken. Hierdoor lette hij even niet op de weg en reed de berm in; zijn auto kwam op de zijkant tegen een talud tot stilstand. De bestuurder kon op eigen kracht uit de auto komen. Omdat zijn adem naar alcohol rook, nam de politie een blaastest af. Hieruit bleek dat de Vlissinger te veel had gedronken. Hij kreeg een rijverbod van twee uur. foto Ruben Oreel Vlissingen zijn koersaanwijzin- gen aan de kapitein. Ook bestond behoefte aan een betere dekking, zodat ook in het aanloopgebied naar de monding van de Westerschelde geen blin de vlekken in het radarbeeld zouden bestaan. Aanwinst „De radartoren op de Oostdyck bank is in elk geval al een gewel dige aanwinst", zeggen Piet van Tilburg en Erik Adan van het Schelde Coördinatiecentrum. Van Tilburg onderstreept dat met de oorspronkelijke twintig torens ook al goed viel te wer ken. „Maar gaandeweg krijg je meer wensen." Adan verwacht veel van de toekomstige toren op de Schouwenbank. Die moet leiden tot een beter beeld van de scheepvaart dat van het Oostgat langs de zuidwestkust van Wal cheren gebruik maakt. Omdat de radarposten op Walcheren (Vlissingen, Kaapduinen en Westkapelle) min of meer in één lijn staan, laat dat nu te wensen over. Hoewel de apparatuur en de - software voortdurend worden verbeterd, gaan Van Tilburg en Adan ervan uit dat aan de Schel- deradarkaten na de voltooiing van de radartoren Schouwen bank weinig meer te valt aan te vullen. Hooguit kan worden ge dacht aan extra radartorens op de Zeeschelde, bovenstrooms van Antwerpen. De radarpost Oostdyckbank heeft Nederland en Vlaanderen 9 miljoen euro ge kost. Die op de Schouwenbank wordt ongeveer even duur. TERNEUZEN - Van alle Zeeuwen zijn de Zeeuws-Vla mingen het minst geïnteresseerd in politiek. Dit blijkt uit het Sociaal Rapport over 2004 van de stich ting Scoop. Zeeuws-Vlamingen laten hun politieke voor keuren vooral uitgaan naar lokale partijen en organisa ties. Bij landelijke en Europese verkiezingen worden va ker dan elders proteststemmen uitgebracht. De stichting Scoop verwacht dat de Zeeuws-Vlaamse inte resse voor politiek-bestuurlijke zaken in de provincie door de opening van de Westerscheldetunnel zal toene- ZIERIKZEE - Het Duitse televisiestation NDR maakt de ze week op Schouwen-Duiveland, Zuid-Beveland en Wal cheren opnames voor een documentaire-over culinair Zee land. De televisiemakers gaan onder meer mee met kreeftenvis sers op de Oosterschelde, leggen ook 'het snijden van zee kraal en lamsoor vast en nemen een kijkje op een kaas boerderij. Voor het vervolg wordt een blik geworpen in de keukens, van de restaurants Inter Scaldes in Kruiningen, Brasserie Maritime in Zierikzee en het Badhotel Renesse. De speci fieke aandacht voor culinair Zeeland is een initiatief van. de Stichting Promotie Oosterscheldekreeft. Volgens woordvoerder B. Roessingh worden de opnames in okto ber uitgezonden. VLISSINGEN - Het Ontdekkasteel is een samenwerking aangegaan met Ontdeknet, een website die kinderen op de basisschool de mogelijkheid biedt om op internet een werkstuk, verslag of presentatie te maken met hulp van experts op een bepaald gebied. Inmiddels werken lande lijk zo'n zeventig basisscholen met Ontdeknet. De samenwerking moet het verband tussen het Ontdek kasteel en techniek in de praktijk beter zichtbaar maken. Het is de bedoeling dat kinderen vragen kunnen gaan stel len aan experts uit het technisch bedrijfsleven. Het Ontdekkasteel is een techniekmeubel voor basisscho- len, dat tachtig lessen bevat voor uiteenlopende groepen. Bijna alle Zeeuwse scholen bezitten inmiddels zo'n meu- bel en de ervaringen zijn positief, zo bleek deze week uit - een evaluatie. Het kasteel is een initiatief van Technocentrum Zeeland, de Pabo-afdeling van de Hogeschool Zeeland en het Re gionaal Pedagogisch Centrum Zeeland. TERNEUZEN - De zorg aan hulpbehoevende ouderen en andere mensen dreigt in Zeeland in de knel te komen. Enerzijds door bezuinigingen in de professionele zorg (Thuiszorg, Ouderenzorg), anderzijds door het achterblij ven van het aantal mantelzorgers in de provincie. Slechts zeventien procent van de Zeeuwen geeft aan actief te zijn als mantelzorger. Dit percentage is lager dan elders. Stichting Scoop ver- wacht dat dit lage aantal niet-professionele hulpverle ners op termijn een probleem gaat worden omdat de be volking van de provincie in rap tempo vergrijst en de roep, om hulp alleen maar zal aanzwellen. door Jeffrey Kutterink GOES - De imagocampagne en het economische beleid van de provincie zijn strijdig met el kaar. Met het beeld dat de cam pagne uitstraalt - Zeeland als prettige woonprovincie - is niets mis, met het beleid wel. Het was één van de opmerkelij ke conclusies die professor Piet Pellenbarg gisteravond trok. De hoogleraar aan de Rijksuniversi teit Groningen (specialist regio nale economische ontwikkeling) sloot in theater de Mythe in Goes de PvdA-debattenreeks af over de toekomst van de Zeeuw se economie. Pellenbarg betoogde dat het eco nomisch belejd van de provincie stoelt op ouderwets, industrieel denken. Aan de hand van onderzoeksre sultaten vanaf 1983 liet hij zien dat ondernemers zich het liefst vestigen in Utrecht of omge ving. Hoe verder een gebied van dat punt af ligt, hoe minder inte ressant ondernemingen het vin den. „Zeeland moet het niet heb ben van bedrijven van buitenaf. Zelfs als afstand geen rol speelt in overwegingen om zich ergens te vestigen, vinden bedrijven Zeeland niet interessant." Transportas Om het beeld van Zeeland posi tief te veranderen en om jonge gezinnen te verleiden er te gaan wonen, is een imagocampagne opgezet. „Die richt zich sterk op wonen. Kennelijk hetgeen waar mee Zeeland zich graag profi leert", constateert Pellenbarg. „Maar wat de campagne uit straalt past niet bij het college programma van het provinciebe stuur. Dat gaat ov.er materiële economie; havens en industrie." Pellenbarg ziet daar niet veel in. Zeeland zou kunnen profiteren van de ligging midden tussen de havens van Rotterdam en Ant werpen. „Maar doordat het een centrale transportas door Zee land afwijst, sluit het dat uit." Zeeland moet het echter meer hebben van wonen dan van wer ken. „Vergeet niet dat wonen ook economie is." De professor benadert de Zeeuw se economie van een heel andere kant. Zet in op wonen, dan ko men de bedrijven daarna van zelf, is zijn redenering. „Het. woonklimaat in een omgeving is. een belangrijke afweging voor bedrijven om zich ergens wel of niet te vestigen." Zeeland moet in zijn visie zor gen dat het zich ontwikkelt als woonprovincie voor mensen die in de Randstad werken. Daarin past ook de gedachte van Zee land als het park van de Rand stad. Daarbij past een hoogwaar dig woon- en zorgklimaat voor beperkte aantallen inwoners. Zeeuwse werkgelegenheid zit vooral in de zorg. „Vergeet die onzin over bejaarden met rolla- tors die de provincie overspoe len. Dat is een versimpeld beeld van de zorgeconomie. Het gaat om de ontwikkeling dat het zie kenhuis in een stad als Gronin gen het grootste bedrijf is. Een op de drie mensen hebben ver zorgers nodig: bakkers, slagers,, onderwijzers, maar ook dokto ren en verpleegsters. Zorgecono mie omvat veel meer. Daar moet Zeeland het van hebben." WACHTEBEKE - De provincie Oost-Vlaanderen houdt van daag twee pop- en rockfestivals voor de jeugd in het provinciaal domein Puyenbroeck in Wachte- beke. Voor kinderen van acht tot veer tien jaar is het popeiland opge- zet. Tussen 13.45 en 17.35 uur treden er zes groepen op: Flame, Sylver, Xünk, Brahim, spring en Xandee. De provincie heeft het programma overgelaten aan 'de jonge gasten' van Vlaamse scholen. Er zijn ook allerlei acti viteiten. Zo kan de jeugd zich vermaken op een mountainbi ke- en een rolstoelparkoers, bier- bakklimmen en trampolinesprin gen en huiveren in een griezel kot. De jeugd vanaf vijftien jaar kan zich van 18.00 uur tot na middernacht vermaken op het rockeiland. De bands Magical Flying Thunderbirds, Tripoli, Ja- nez Detd en Vive la FAete zor gen voor een knallend muziek programma.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 57