Noordzee vergt samenwerking
PZC
Beter zicht dankzij radarpost op zee
Behekste goederenspoorlijn toch in gebruik
Economisch beleid
van de provincie
sterk achterhaald
15
Verheden praten over aanpak kustgebieden
Brandstofleiding
Ice by the sea
in Domburg
Werkstraffen
voor twee
vechtpartijen
Even niet op de weg gelet
Zeeuws-Vlamingen non-politiek
Duitse tv filmt culinair Zeeland
Ontdekkasteel gaat samenwerken
Gebrek aan mantelzorgers
Muziek en
activiteiten in
Puyenbroeck
woensdag 30 juni 2004
rRené van Stee
(OSTBURG - Grensoverschrij-
lende samenwerking is onont-
«rlijk om de Noordzee veilig,
hoon en economisch rendabel
t maken en te houden. Maar
iet stimuleren van de duurzame
intwikkeling van regio's rond-
de zuidelijke Noordzee is
anwege tegengestelde belan-
;cn minder eenvoudig dan het
ijkt.
Jat bleek gisteren in Oostburg
de eerste ochtend van
iet tweedaagse forum van Sail,
jit samenwerkingsverband is
gericht door veertien overhe-
ien en instanties uit Zeeland
waaronder de gemeentes Sluis
Veere), West-Vlaanderen,
?as de Calais, het Thames-estua-
Kent en Essex. Belangrijk-
ite doelstelling is de bescher
ming en opwaardering van de lo-
tale en regionale natuurlijke
:mgevingen en economieën.
Dok de ontwikkeling van het
eerste transnationale Europese
aal Park is een program
mapunt. Daardoor moet het
rustgebied van de zuidelijke
Noordzee als toeristische be-
temming kunnen concurreren
met het Middellandse-Zeege-
bied.
Duurzaam beheer
Duurzaam beheer van de Noord
is volgens K. Plasman, die in
plaats van de verhinderde Bel
gische vice-premier en minister
de Noordzee J. Vande Lanot-
ls spreekster optrad, van be-
voor toekomstige genera-
Na een jarenlange stiefmoe
derlijke behandeling, mede door
de versnippering van gewestelij
ke en federale verantwoordelijk
heden, noemde zij het een goede
zaak dat er nu eindelijk een Bel
gische minister voor de Noord
zee is benoemd.
Langetermijnvisie
De Belgische regering ontwik
kelt momenteel een langeter
mijnvisie waarin het duurzaam
beheer van de visserij, de zand
winning, de zeevaart en de na
tuurwaarden van de zee uit
gangspunten zijn.
„Intussen is de eerste fase van
het duurzaam beheer voor de
zandwinning en elektriciteits
productie afgerond en is de
tweede fase in voorbereiding.
Het is de bedoeling om ecolo
gisch waardevolle gebieden af
te bakenen, evenals maatrege
len vast te leggen die noodzake
lijk zijn voor het behoud ervan.
Daarnaast is het startsein gege
ven aan een nultolerantieplan
om de olieverontreiniging tegen
te gaan", aldus Piasmans.
Volgens M. de Groot van de di
rectie Noordzee van Rijkswater
staat is ook een integrale aan
pak door landelijke overheden
nodig om de duurzame ontwik
keling van de Noordzee te stimu
leren. Hij illustreerde de com
plexiteit van de materie aan de
hand van de verschillende over
heidsorganen en bedrijven die
'speler' zijn in het drukste vaar
water ter wereld.
Balans
Op basis van de uitgangspunten
van het Integraal Beheerplan
Noordzee 2015 is het de bedoe
ling een balans te vinden tussen
veiligheid (onder meer kustver-
sterking en scheepvaart), een
schoon milieu en economische
belangen (zandwinning, win
ning van delfstoffen en winde
nergie). C. Baines, voorzitter
van het Thames Estuary Part
nership, noemde een duurzame
ontwikkeling in een van de
meest onduurzame gebieden ter
wereld een moeilijk startpunt.
Baines; „Veel mensen op elke
willekeurige plek zijn zich niet
bewust van de impact van hun
handelen op het milieu. Dit ter
wijl er een direct verband is tus
sen de manier waarop wij leven
en de wereldwijde milieuproble
matiek."
Het is volgens Baines meer dan
ooit nodig samen te werken mét
in plaats van tegen de natuur.
„Ondanks onze levensstijl zijn
we nog sterk afhankelijk van de
natuur voor ons levensonder
houd. Vooruitgang kan worden
geboekt door meer ambitieuze
en vindingrijke samenwerkings
verbanden op te zetten tussen
het bedrijfsleven, vrijwilligersor
ganisaties en overheden. Die ge
deelde kennis zorgt voor betere
en wellicht goedkopere oplossin
gen. Daardoor is het ook moge
lijk de genoemde problematiek
makkelijker hoog op diverse
agenda's te krijgen."
NiEUW-NAMEN - Onbekenden
hebben tussen maandagavond
lien uur en gisterochtend zes
uur van een vrachtwagen die ge
parkeerd stond aan het Kerke-
pad in Nieuw-Namen de brand-
slofleiding doorgeknipt.
Tevens werden enkele elektrici
teitskabels vernield. De schade
bedraagt enkele honderden eu-
DOMBURG - Een groep horeca
ondernemers wil in de winter
voor vier weken een ijsbaan aan
leggen in Domburg. Onder de
noemer Ice by the sea moet de
kustplaats ook buiten het zomer
seizoen levendig worden.
Het gaat om een ijsbaan van vijf
tien bij dertig meter. Het initia
tief moet er onder meer voor zor
gen dat er in de winter meer
mensen naar Domburg komen.
baan komt van 8 december
tot 6 januari te liggen op het
grasveld voor het Badhotel, een
van de initiatiefnemers. Het
gaat daarbij om een permanente
het hoeft dus niet te vrie
zen. Om te zorgen dat er in de
winter meer mensen naar de
kustplaats komen, worden ver
schillende evenementen georga-
d. De provincie onder
steunt het bijna een ton kosten
de project met een bijdrage van
9500 euro. Ook de gemeente en
sponsoren dragen bij.
MIDDELBURG - De Middel
burgse politierechter B. Doore-
waard Boekhout heeft gisteren
een negentienjarige inwoner
van Terneuzen voor zijn aandeel
in twee vechtpartijen veroor
deeld tot 120 uur werkstraf.
Zijn negentienjarige vriendin
uit Terneuzen had zich bij een
van de vechtpartijen niet onbe
tuigd gelaten. Ook had ze gepro
beerd de aanhouding van haar
vriend te beletten. Zij kreeg
eveneens een taakstraf van 120
uur opgelegd. Beide verdachten
hebben een strafblad.
Het geweld vond plaats op 18
april dit jaar en 11 oktober vo
rig jaar in het Terneuzense uit
gaanscircuit. In een discotheek
had een bezoeker volgens de Ter-
ueuzenaar 'verkeerd' naar hem
gekeken. Het was de aanleiding
lot een fikse vechtpartij. De
vrouw had meegedaan door met
een flesje te slaan. Toen de poli
tie haar vriend wilde aanhou
den deed ze er alles aan om dit
te voorkomen.
De vechtpartij op 11 oktober
ontstond in een café. De man
voelde zich uitgedaagd toen een
bezoeker tegen zijn schouder
aanliep. Het slachtoffer liep een
gebroken neus op.
Na diverse vertragingen ligt de nieuwe spoorlijn tussen Gent en Zelzate er nu toch.
door Kris Naudts
GENT - Sinds begin deze week rijden
de eerste goederentreinen op de nieuwe
spoorlijn Gent-Zelzate langs de
R4-West op de westelijke oever van het
kanaal Gent-Terneuzen. De officiële in
gebruikname van de lijn, waar de Gent
se haven al jaren met ongeduld zat op te
wachten, vindt komende vrijdag plaats.
De bestaande goederenlijn moest wor
den opgebroken om plaats te maken
voor het nieuwe Kluizendok. De nieuwe
lijn, die vanaf de grens aansluit op het
goederenspoorwegnet naar de
Zeeuws-Vlaaihse Kanaalzone, werd gro
tendeels parallel aangelegd met de in
dustrieweg R4-West tussen de brug
over de Ringvaart in Evergem tot aan
Ertvelde-Rieme. Er moest ongeveer tien
kilometer spoorlijn worden heraange-
igd.
Tot grote ergernis van de Gentse haven
autoriteiten en havenschepen D. Ter-
mont liep het werk herhaaldelijk vertra
ging op, onder meer door problemen
met de bouw- en milieuvergunning en
een onstabiele ondergrond. In een vlaag
van ontmoediging noemde Termont het
eens een behekste spoorlijn. Volgens de
oorspronkelijke planning moest de lijn
al enkele jaren klaar zijn. De oude lijn,
die dwars door de nieuwe haventerrei
nen van het Kluizendok liep, maakte
het de Gentse havenbestuurders lange
tijd onmogelijk om bedrijven aan te
trekken. Om bedrijfsvestigingen aan
het Kluizendok vooruit te helpen, over
woog het Gentse havenbedrijf even om
de goederenlijn tussen Gent en
Zeeuws-Vlaanderen tijdelijk op te hef-
foto Peter Nicolai
fen. Die drastische maatregel bleek on
mogelijk omdat het traject een van de
belangrijkste afvoerlijnen is voor grote
Zeeuws-Vlaamse ondernemingen zoals
Dow en Hydro Agri. Daarom wilden de
Belgische Spoorwegen pas beginnen
met het opbreken van de oude lijn als
de nieuwe helemaal klaar was. Óp de
goederenlijn rijden gemiddeld achttien
treinen per dag met als bestemming di
verse chemische bedrijven en de papier
fabrieken van Stora Enso in de Vlaamse
kanaalzone en enkele bedrijven over de
grens met Zeeuws-Vlaanderen.
door Ben Jansen
VLISSINGEN - De blik van de
scheepvaartbegeleiders in de
centrales van de Schelderadar-
keten reikt verder. Sinds de in
gebruikname van de radartoren
Oostdyckbank, ruim dertig kilo
meter ten westen van Duinker-
ke, kan het scheepvaartverkeer
dat vanuit het Kanaal de toe
gang tot de Westerschelde na
dert, veel beter in de gaten wor
den gehouden.
De voorbereidingen zijn in gang
voor de plaatsing van een verge
lijkbare radartoren op de Schou-
wenbank, ongeveer 25 km ten
noordwesten van Domburg.
De nieuwe onbemande radar
post, die dit voorjaar officieel in
gebruik is genomen, volgt de
scheepvaart binnen een straal
van veertig km van Oostende tot
voorbij de Franse grens. De ra
dar kan grote doelen tot voor de
Engelse kust onderscheiden.
Ruimer blikveld
Tot de bouw van de Oostdyck-
banktoren was de radarpost van
Oostende de buitenste van de
Schelderadarketen in zuidweste
lijke richting. Die in Westkapel-
le is nu nog de meest vooruitge
schoven post in noordwestelijke
richting. Het is de bedoeling dat
de nieuwe toren op de Schou-
wenbank het blikveld van de
scheepvaartbegeleiders aan de
ze kant van de Westerschelde-
monding verder verruimt. Opzet
is dat deze radarpost begin 2006
werkt.
Vóór de uitbreiding met de ra
dareilanden op de Noordzee tel
de de Schelderadarketen twin
tig onbemande torens en vijf be
mande centrales. Al vrij snel na
de voltooiing van het Neder-
lands-Vlaamse scheepvaartbege
leidingssysteem in 1991 deed
zich de behoefte aan uitbreiding
voelen. De ontwikkeling van het
loodsen op afstand speelde een
belangrijke rol. Daarbij bevindt
de loods zich niet aan boord van
een schip, maar geeft vanachter
een radarscherm in het het
Schelde Coördinatiecentrum in
OOST-SOUBURG - Een 52-jarige Vlissinger heeft gisteravond rond zes uur op de A58 ter hoogte van
Oost-Souburg zijn auto in de vernieling gereden. De bestuurder raakte gewond aan zijn arm en is voor
onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis. De Vlissinger reed over de zuidbaan in de richting van
Middelburg toen hij zijn sigaret wilde uitmaken. Hierdoor lette hij even niet op de weg en reed de berm
in; zijn auto kwam op de zijkant tegen een talud tot stilstand. De bestuurder kon op eigen kracht uit de
auto komen. Omdat zijn adem naar alcohol rook, nam de politie een blaastest af. Hieruit bleek dat de
Vlissinger te veel had gedronken. Hij kreeg een rijverbod van twee uur. foto Ruben Oreel
Vlissingen zijn koersaanwijzin-
gen aan de kapitein.
Ook bestond behoefte aan een
betere dekking, zodat ook in het
aanloopgebied naar de monding
van de Westerschelde geen blin
de vlekken in het radarbeeld
zouden bestaan.
Aanwinst
„De radartoren op de Oostdyck
bank is in elk geval al een gewel
dige aanwinst", zeggen Piet van
Tilburg en Erik Adan van het
Schelde Coördinatiecentrum.
Van Tilburg onderstreept dat
met de oorspronkelijke twintig
torens ook al goed viel te wer
ken. „Maar gaandeweg krijg je
meer wensen." Adan verwacht
veel van de toekomstige toren
op de Schouwenbank. Die moet
leiden tot een beter beeld van de
scheepvaart dat van het Oostgat
langs de zuidwestkust van Wal
cheren gebruik maakt. Omdat
de radarposten op Walcheren
(Vlissingen, Kaapduinen en
Westkapelle) min of meer in één
lijn staan, laat dat nu te wensen
over.
Hoewel de apparatuur en de
- software voortdurend worden
verbeterd, gaan Van Tilburg en
Adan ervan uit dat aan de Schel-
deradarkaten na de voltooiing
van de radartoren Schouwen
bank weinig meer te valt aan te
vullen. Hooguit kan worden ge
dacht aan extra radartorens op
de Zeeschelde, bovenstrooms
van Antwerpen. De radarpost
Oostdyckbank heeft Nederland
en Vlaanderen 9 miljoen euro ge
kost. Die op de Schouwenbank
wordt ongeveer even duur.
TERNEUZEN - Van alle Zeeuwen zijn de Zeeuws-Vla
mingen het minst geïnteresseerd in politiek.
Dit blijkt uit het Sociaal Rapport over 2004 van de stich
ting Scoop. Zeeuws-Vlamingen laten hun politieke voor
keuren vooral uitgaan naar lokale partijen en organisa
ties. Bij landelijke en Europese verkiezingen worden va
ker dan elders proteststemmen uitgebracht.
De stichting Scoop verwacht dat de Zeeuws-Vlaamse inte
resse voor politiek-bestuurlijke zaken in de provincie
door de opening van de Westerscheldetunnel zal toene-
ZIERIKZEE - Het Duitse televisiestation NDR maakt de
ze week op Schouwen-Duiveland, Zuid-Beveland en Wal
cheren opnames voor een documentaire-over culinair Zee
land.
De televisiemakers gaan onder meer mee met kreeftenvis
sers op de Oosterschelde, leggen ook 'het snijden van zee
kraal en lamsoor vast en nemen een kijkje op een kaas
boerderij.
Voor het vervolg wordt een blik geworpen in de keukens,
van de restaurants Inter Scaldes in Kruiningen, Brasserie
Maritime in Zierikzee en het Badhotel Renesse. De speci
fieke aandacht voor culinair Zeeland is een initiatief van.
de Stichting Promotie Oosterscheldekreeft. Volgens
woordvoerder B. Roessingh worden de opnames in okto
ber uitgezonden.
VLISSINGEN - Het Ontdekkasteel is een samenwerking
aangegaan met Ontdeknet, een website die kinderen op
de basisschool de mogelijkheid biedt om op internet een
werkstuk, verslag of presentatie te maken met hulp van
experts op een bepaald gebied. Inmiddels werken lande
lijk zo'n zeventig basisscholen met Ontdeknet.
De samenwerking moet het verband tussen het Ontdek
kasteel en techniek in de praktijk beter zichtbaar maken.
Het is de bedoeling dat kinderen vragen kunnen gaan stel
len aan experts uit het technisch bedrijfsleven.
Het Ontdekkasteel is een techniekmeubel voor basisscho-
len, dat tachtig lessen bevat voor uiteenlopende groepen.
Bijna alle Zeeuwse scholen bezitten inmiddels zo'n meu-
bel en de ervaringen zijn positief, zo bleek deze week uit -
een evaluatie.
Het kasteel is een initiatief van Technocentrum Zeeland,
de Pabo-afdeling van de Hogeschool Zeeland en het Re
gionaal Pedagogisch Centrum Zeeland.
TERNEUZEN - De zorg aan hulpbehoevende ouderen en
andere mensen dreigt in Zeeland in de knel te komen.
Enerzijds door bezuinigingen in de professionele zorg
(Thuiszorg, Ouderenzorg), anderzijds door het achterblij
ven van het aantal mantelzorgers in de provincie. Slechts
zeventien procent van de Zeeuwen geeft aan actief te zijn
als mantelzorger.
Dit percentage is lager dan elders. Stichting Scoop ver-
wacht dat dit lage aantal niet-professionele hulpverle
ners op termijn een probleem gaat worden omdat de be
volking van de provincie in rap tempo vergrijst en de roep,
om hulp alleen maar zal aanzwellen.
door Jeffrey Kutterink
GOES - De imagocampagne en
het economische beleid van de
provincie zijn strijdig met el
kaar. Met het beeld dat de cam
pagne uitstraalt - Zeeland als
prettige woonprovincie - is niets
mis, met het beleid wel.
Het was één van de opmerkelij
ke conclusies die professor Piet
Pellenbarg gisteravond trok. De
hoogleraar aan de Rijksuniversi
teit Groningen (specialist regio
nale economische ontwikkeling)
sloot in theater de Mythe in
Goes de PvdA-debattenreeks af
over de toekomst van de Zeeuw
se economie.
Pellenbarg betoogde dat het eco
nomisch belejd van de provincie
stoelt op ouderwets, industrieel
denken.
Aan de hand van onderzoeksre
sultaten vanaf 1983 liet hij zien
dat ondernemers zich het liefst
vestigen in Utrecht of omge
ving. Hoe verder een gebied van
dat punt af ligt, hoe minder inte
ressant ondernemingen het vin
den. „Zeeland moet het niet heb
ben van bedrijven van buitenaf.
Zelfs als afstand geen rol speelt
in overwegingen om zich ergens
te vestigen, vinden bedrijven
Zeeland niet interessant."
Transportas
Om het beeld van Zeeland posi
tief te veranderen en om jonge
gezinnen te verleiden er te gaan
wonen, is een imagocampagne
opgezet. „Die richt zich sterk op
wonen. Kennelijk hetgeen waar
mee Zeeland zich graag profi
leert", constateert Pellenbarg.
„Maar wat de campagne uit
straalt past niet bij het college
programma van het provinciebe
stuur. Dat gaat ov.er materiële
economie; havens en industrie."
Pellenbarg ziet daar niet veel in.
Zeeland zou kunnen profiteren
van de ligging midden tussen de
havens van Rotterdam en Ant
werpen. „Maar doordat het een
centrale transportas door Zee
land afwijst, sluit het dat uit."
Zeeland moet het echter meer
hebben van wonen dan van wer
ken. „Vergeet niet dat wonen
ook economie is."
De professor benadert de Zeeuw
se economie van een heel andere
kant. Zet in op wonen, dan ko
men de bedrijven daarna van
zelf, is zijn redenering. „Het.
woonklimaat in een omgeving is.
een belangrijke afweging voor
bedrijven om zich ergens wel of
niet te vestigen."
Zeeland moet in zijn visie zor
gen dat het zich ontwikkelt als
woonprovincie voor mensen die
in de Randstad werken. Daarin
past ook de gedachte van Zee
land als het park van de Rand
stad. Daarbij past een hoogwaar
dig woon- en zorgklimaat voor
beperkte aantallen inwoners.
Zeeuwse werkgelegenheid zit
vooral in de zorg. „Vergeet die
onzin over bejaarden met rolla-
tors die de provincie overspoe
len. Dat is een versimpeld beeld
van de zorgeconomie. Het gaat
om de ontwikkeling dat het zie
kenhuis in een stad als Gronin
gen het grootste bedrijf is. Een
op de drie mensen hebben ver
zorgers nodig: bakkers, slagers,,
onderwijzers, maar ook dokto
ren en verpleegsters. Zorgecono
mie omvat veel meer. Daar moet
Zeeland het van hebben."
WACHTEBEKE - De provincie
Oost-Vlaanderen houdt van
daag twee pop- en rockfestivals
voor de jeugd in het provinciaal
domein Puyenbroeck in Wachte-
beke.
Voor kinderen van acht tot veer
tien jaar is het popeiland opge-
zet. Tussen 13.45 en 17.35 uur
treden er zes groepen op: Flame,
Sylver, Xünk, Brahim, spring
en Xandee. De provincie heeft
het programma overgelaten aan
'de jonge gasten' van Vlaamse
scholen. Er zijn ook allerlei acti
viteiten. Zo kan de jeugd zich
vermaken op een mountainbi
ke- en een rolstoelparkoers, bier-
bakklimmen en trampolinesprin
gen en huiveren in een griezel
kot. De jeugd vanaf vijftien jaar
kan zich van 18.00 uur tot na
middernacht vermaken op het
rockeiland. De bands Magical
Flying Thunderbirds, Tripoli, Ja-
nez Detd en Vive la FAete zor
gen voor een knallend muziek
programma.