Angie Stone blijft niet in het verleden hangen Ik wil mensen raken met mijn stem Zes jaar wachten op een nieuwe cd Soulzangeres als fakkeldrager Debuutalbum zangeres Do et klinkt bijna triomfantelijk: „Na tuurlijk ben ik re tro." Angie Stone (38) laat goedkeurend haar blik en lan ge nagels over haar nieuwe cd glijden. De letters van haar naam en van de titel Sto ne Love zijn helemaal jaren zeventig. Alsof Stone Love stamt uit dezelfde tijd dat Ann Peebles The Handwri ting Is On The Wall maakte en Millie Jackson Caught Up - misschien wel de beste soul- albums ooit door zangeressen gemaakt. Ze kinkt tevreden brom mend. „Ik ben een traditio nele r&b-zangeres die tot de neo-soul wordt gerekend. Ik zou niet weten wat en hoe ik anders zou moeten zingen. Ik ben opge groeid in en met deze muziek, muziek die dan wel verandert en zich aanpast aan de tijd, maar in wezen nog steeds dezelfde is als in mijn jeugd. Het heet wel neo-soul, maar het is niet nieuw. Het is soul revisited. Ik zie mij zelf als fakkeldrager. Ik zet voort wat Aretha Franklin, Marvin Gaye en James Brown hebben op gebouwd. Al voordat de Beatles en de Supremes populair wer den, waren er zangers die het feest in gang zetten en ik houd hun vlam brandende. Ik ben daar enorm trots op. Ja, het is ook een verantwoordelijkheid, maar die neem ik graag op me. Wat Aretha Franklin heeft ge daan, heeft zo'n grote invloed op ons leven gehad dat we die erfe nis levend moeten houden. Maar Stone Love, de derde cd van Angie Stone, is helemaal niet zo retro als de hoes doet ver moeden. Stones soul is helemaal van nu, met de inzet van shuffle- beats, rappers en samples. Een heel andere plaat dan de twee voorgaande, Black Diamond en Mahogany Soul, waarmee ze zich moeiteloos nestelde tussen de elite aan nieuwe, zelfbewuste soulzangeressen als Lauryn Hill, Mary J. Blige en Erykah Badu. Verwachtingen „Ik weet wat mensen van mij ver wachten. De mensen verwachten een nieuwe Mahagony Soul. Nou, mooi, maar aan die ver wachtingen zal ik nooit voldoen. Dan worden vergelijkingen ge maakt. Dan hoor je: 'Het lijkt er op alsof je geprobeerd hebt een tweede Mahogany Soul te ma ken.' Ik denk dat we hier te ma ken hebben met twee verschillen de kunstwerken. Ik probeer juist steeds iets anders te brengen. Ik ben Angie Stone, de soulzange res die nieuwe wegen bewandelt. Ik mag mezelf dan retro noemen, dat wil niet zeggen dat ik in het verleden blijf hangen. Bovendien is dat de enige manier om ruimte voor jezelf te scheppen in het smalle genre waarin ik werk. Ik ben nu eenmaal niet een Out- Kast, het hip hop-duo waarvan je verwacht dat ze al die maffe dingen doen, tot rock-'n-roll aan toe." „Al tijdens het schrijven van de liedjes heb ik zo mijn ideeën hoe de muziek klinken moet, maar de uitkomst hoor je pas wanneer de Angie Stone: „Ik weet wat de mensen van mij verwachten." foto GPD productie klaar is. Ik wilde geen donkere plaat, maar een heldere. Er moest plezier afstralen, maar geen oppervlakkigheid. Ik wilde binnen mijn wereld blijven, als je begrijpt wat ik bedoel. Helder en plezierig zijn zo enkele ken merken van hoe ik in het leven sta momenteel. Daarom moest ik zelf ook de productie doen. Zo dat muziek en album zo dicht mo gelijk bij mij zouden staan." De enorme populariteit van r&b, Angie Stone vindt het allemaal maar zo zo. Veel kaf onder het koren. „Te veel artiesten volgen het pad van de trends. Ze zitten met zijn honderden in een nisje bij elkaar en kopiëren elkaar tot iedereen op iedereen lijkt. In veel wat doorgaat voor hippe en tren dy r&b zit geen greintje creativi teit." Dat ze zelf op de goede weg is, leidt ze onder andere af uit het gegeven dat haar idolen bij haar optredens opduiken. Ze was zo trots toen Aretha Franklin in het publiek zat, trots toen Stevie Wonder haar een zoen kwam ge ven in de kleedkamer, trots toen Maurice White van Earth, Wind Fire een duet met haar wilde zingen, trots toen ze mocht optre den met Luther Vandross. „Dat is hun manier om te laten weten dat Angie Stone het goed doet." Een van de vele gasten op Stone Love is soul-legende Betty Wright. „Omdat ook zij zo'n zan geres uit het verleden is die het helemaal begrepen heeft." Ter wijl Angie Stone weer door toe doen van Betty Wright te horen is op The Soul Sessions, de de- buut-cd van de 16-jarige, blan ke, Engelse soulsentatie Joss Sto ne - geen familie. „Zij is fantastisch, maar Joss is te jong voor het repertoire dat ze haar laten zingen. Het lijkt of Betty Wright zich via Joss Stone wil uiten. Dat bedoel ik niet zo negatief als het wellicht klinkt. Maar een meisje van zestien kan niet geloofwaardig liedjes zingen over gebroken harten en over spel'. Het zal nog heel wat jaren duren voor ze de passende levens ervaring heeft. Kijk ook naar Ali cia Keys, ook zo jong. Haar twee de album laat al zo veel groei zien. Joss Stone en Alicia Keys - het is zo interessant om deze twee meiden te volgen." „Nu klink ik bijna als een oud opoetje. Maar vergeet niet dat ook bij mij de ontwikkeling niet stilstaat. Ik kan ook nog heel veel niet. Ook ik zal volwassener moeten worden. En als ik die ont wikkelingen dan in muziek weet te vertalen, krijg je steeds andere cd's. Daarom klinkt deze ook an ders dan de vorige. We moeten veranderen. Alles moet verande ren. Al mijn cd's zullen reflecte ren hoe ik me voel op dat mo ment, waar mijn hart mee bezig is, waar mijn geest mee bezig is." Theo Hakkert Angie Stone treedt vrijdag 9 juli (23.15 uur) op tijdens North Sea Jazz in Den Haag. woensdag 30 juni 2004 Vijftig jaar geleden introdu ceerde Elvis Presley de rock-'n-roll met zijn single That's Allright, Mama. Het zou nog zes jaar duren voordat Ne derland zijn eigen variant kreeg: Peter Koelewijn, inmid dels 63, ontketende in 1960 een ware revolutie met Kom Van Dat Dak Af. „Wat een flauwekul!Peter Koe lewijn kijkt even naar Helmut Lotti, die net de studio binnen loopt. „Zeg Helmut, wanneer be gon de popmuziek? Met That's Allright, MamaAch welnee. Je zebel van Franky Laine was toch gewoon popmuziek? Dat plaatje stamt uit 1952. Of '51 zelfs." Als er iemand is die de ont staansgeschiedenis van de pop muziek in twijfel mag trekken, is het wel Peter Koelewijn. Feit is dat hij in 1960 de Nederland se popmuziek een flinke duw in Peter Koelewijn de goeie richting gaf met zijn - live op één spoor opgenomen - hit Kom Van Dat Dak Af. Het was een revolutionaire song, no ta bene als extraatje ingestu deerd in een treincoupé, op weg naar een auditie voor platen maatschappij Bovema in Heem stede. „Een belangrijke inspiratiebron waren de Amerikaanse soldaten die in de jaren vijftig naar mijn geboorteplaats Eindhoven kwa men", vertelt hij. „Deze jongens waren gelegerd in grote Ameri kaanse bases in Duitsland. In de weekenden trokken ze, in grote open Amerikaanse sleeën, naar de lichtstad om daar te drinken, te dansen en achter de meisjes aan te zitten. Maar het belang rijkste was: ze namen hun eigen nieuwe Amerikaanse platen mee, waarvan de meeste in Euro pa niet eens uitkwamen." Koelewijn zat als tiener vaak urenlang bij de jukeboxen waar op die muziek te horen was. Hij luisterde elke zaterdagmorgen naar de hitparade van The Ame rican Forces Network (AFN) en 's avonds naar Radio Luxem burg. „Er was wel rock-'n-roll in Nederland, maar je kunt zeg gen dat het vanaf Kom Van Dat Dak Af ballen begon te krij gen." De keuze voor Nederlandsta lige teksten was voor Koe le-wijn heel natuurlijk. „Op mijn twaalfde kreeg ik mijn eer ste gitaar en schreef ik mijn eer ste cowboyliedjes. In het Neder lands, want dat was nou een maal mijn taal." Op de mulo in Eindhoven begon hij halverwege de jaren vijftig zijn eerste bandje. Daarin zaten drie leden die later ook opdoken in Peter en zijn Rockets. Op de zelfde school zat Anneke Grönloh, met wie op schoolfeest jes vaak werd gemusiceerd. „De auditie voor Bovema was via een vriend geregeld. We na men die dag nog twee liedjes op, De Hele Stad Is Gek En Dol en Jenny. De banden bleven op de plank liggen tot Co de Kloet, producer van het populaire ra dioprogramma Tijd Voor Teena gers, toevallig langskwam, de liedjes hoorde en zei dat Bove ma Kom Van Dat Dak Af onmid dellijk hoorde uit te brengen. Bij de première werd de plaat drie keer gedraaid. De hit was geboren." Aansluitend scoorde de groep met liedjes als Marijke, Laat Me Los en 24.000 Kussen. Met Anne ke Grönloh werd Ma, Hij Wil Zo Graag Een Zoen opgenomen. Daarna kwam de klad erin, om dat Koelewijn te graag wilde meevaren op het succes van op komende groepen als The Beat les en The Rolling Stones en zijn stijl aanpaste. „Als artiest heb ik vaker perio den gehad waarin het minder ging. Maar in tegenstelling tot veel collega's ben ik gaan produ ceren, al vanaf halverwege de jaren zestig. Op die manier kon ik gemakkelijk overleven zon der populair te blijven." Hij ontdekte artiesten als Bon nie St. Claire, het Lowland Trio en Ronnie en de Ronnies. Voor hen schreef hij legendarische liedjes als Ik Kan Geen Kikker Van De Kant Af Duwen en Beestjes. Veronica-dj Rob Out voorzag hij van de nummer 1-hit Kom Uit De Bedstee M'n Liefste, uitgebracht onder het pseudoniem Egbert Douwe. En zelfs Johan Cruijff wist hij in 1969 te bewegen tot het opne men van een single: Oei Oei Oei (Dat Was Me Weer Een Loei). „Ik heb ontelbare projecten ge daan", zegt Koelewijn. „Soms succesvol, vaak helemaal niet. Of ik een integere muzikant ben? Absoluut. Ik schrijf liedjes; ik hoef geen supporter te zijn om een kampioenslied voor Ajax, Feyenoord of PSV te ma ken. Ik heb alle drie gedaan." Als Gompie had hij midden ja ren negentig een megahit met Alice (Who The X Is Alice), met de rappers Miker-G DJ Sven zong hij een paar jaar eerder Kom Van Dat Dak Af voor de vierde keer de Top 40 in. „Dat ik tussendoor veel betere liedjes heb gemaakt die vrijwel nie mand kent, frustreert mij niet. Dat is onderdeel van het vak. Als ik een liedje heb gemaakt, mijn ei heb gelegd, is het klaar. Of iets een hit wordt, weet je toch niet van tevoren. Nee, zelfs niet als je 45 jaar meeloopt." Als producer van de Vlaamse zanger Helmut Lotti viert Koele wijn nog steeds grote successen. Wereldwijd werden al miljoe nen Lotti-cd's afgezet. De vol gende plaat komt eraan. „Daar naast wil ik binnenkort mijn ei gen nieuwe cd gaan afronden. De platenmaatschappij wacht daar nu al zes jaar op, dus het wordt onderhand wel weer een beetje tijd." Martin Groenewold Waar menig Nederlands artiest alleen maar van kan dromen, heeft Do al bereikt. Ze stond met haar single Heaven nummer één in Engeland en trad op in alle grote con certzalen van Amerika. Nu heeft de 22-jarige zangeres eindelijk de tijd gevonden om haar debuutalbum uit te brengen. „Ik doe het precies an dersom." Met het dancenummer Heaven, een cover van Bryan Adams, scoorde ze in 2002 een nummer één hit in Cana da en Engeland. In Amerika bereikte de single die Dominique Rijpmh van Hulst, beter bekend als Do, maakte met DJ Sammy Yanou, de derde plaats. In Spanje en Duitsland kwam ze in de toptien terecht. En in Nederland? Daar bleef de single ste ken op de zestiende plaats en wist niemand dat Do uit Eindhoven kwam. Pas een jaar later maakte de 'candlelight'-versie van Heaven daar een eind aan. Do bereikte de toptien van de vaderlandse hitlijst en inmid dels weer een jaar later brengt de 22-jarige Dominique nu eindelijk haar eerste album uit. Gek vindt Do het niet dat het zo lang heeft geduurd voordat Nederland is gaan beseffen wie zij is. „Ik doe het ook precies andersom. En het heeft nogal lang geduurd voordat mijn eer ste cd er is", vindt ze zelf ook. Succes Do die al zeven jaar in het vak zit - sinds ze op haar vijftiende bij haar eerste optreden in een plaatselijke ca fé onmiddellijk een platencontract kreeg aangeboden - heeft daar wel een verklaring voor. „De danceversie van Heaven was zo'n succes dat ik sinds 2002 voornamelijk in Amerika ben geweest voor optredens. Nor maal gesproken gaat zoiets anders om. Je neemt een album op en trekt daar een single van. Als dat nummer het goed doet, dan kom je met het volgende van je album en je maakt een tournee. Ik had alleen al een hit en een tour voordat ik een album had." En zo kon het gebeuren dat ze nog géén eigen album had, maar onlangs wel samen met Marco Borsato avond aan avond voor een volle Kuip in Rot terdam het succesvolle duet Voorbij zong. Dominique Rijpma van Hulst heeft al in alle grote zalen van Amerika op getreden. Ze stond naqst artiesten als Bryan Adams, Destiny's Child, Kelly Osbourne en Tony Hadley (ex-Spandau Ballet). Ze won een World Music Award en nam afgelo pen april nog een TMF-award in ont vangst. Na Heaven volgde er geen debuutal bum, maar wel een tweede single. De Duitse producer Yanou schreef On and On en vroeg Do wederom als zangeres. De danceplaat werd even eens een groot succes. Do bereikte op nieuw de bovenste plaats in de diver se internationale hitlijsten. Tijd voor het uitbrengen van eigen werk kreeg ze niet. „Uiteindelijk vond ik pas hal verwege 2003 de rust om aan mijn ei gen album te werken", vertelt ze. Extra trots is ze dan ook dat haar ti telloze debuutalbum sinds maandag in de winkels ligt. Volgens haar kun nen mensen met dit album voor het eerst kennismaken met de échte Do. Gezien haar twee hitsingles Heaven en On and On is het verrassend te noemen dat haar debuutalbum geen enkele dancebeat bevat. „Dance is niet mijn soort muziek", verklapt ze om er snel aan toe te voegen: „Al vond ik het natuurlijk wel leuk om deel uit te maken van het product. Ik was op Heaven en On and On alleen wel heel bewust de featuring, de zan geres. Bij het uitbrengen van Heaven heb ik er ook voor gezorgd dat als een soort b-kant een akoestische ver sie van het nummer werd meegeno men. Door Heaven ook met piano en strijkers te brengen, kon ik mezelf al vast een beetje introduceren bij het publiek. Als ik dat niet had gedaan, dan zou het nu helemaal zijn ge weest van: 'Oh Do, die maakt dance- muziek.' Dat wilde ik niet." Geen dance dus op haar debuutal bum, wel de akoestische versies van Heaven en On and On en daarnaast nog eens elf gloednieuwe nummers die variëren van funk, r&b, soul en klassieke ballads. „Ik wilde een album met goede lied jes maken", zegt Do. „Ik wilde mu ziek brengen die mijn eigen persoon lijkheid naar voren brengt. Liedjes die bij mij passen en die reflecteren naar de buitenwereld." Dominique omschrijft de gekozen nummers als 'liedjes liedjes'. „Ze hebben stuk voor stuk een duidelijke kop en een staart, zijn melodieus en soms melancholisch en kunnen écht worden gezongen. Ik vind het belang rijk dat mensen bij elk liedje en bij el ke tekst voelen wat je bedoelt. Ik wil mensen raken met .mijn stem. Ik ben een zangeres en niet een danseres of een act. Echt zingen, dat is typisch Do." Vergelijk de 22-jarige Dominique niet met haar Amerikaanse collega Britney Spears. „Ik vind mezelf toch meer een zangeres dan zij", reageert ze onmiddellijk. Toch kan ze niet ont kennen dat de eerste single van haar debuutalbum, Love is killing me, qua stem en qua geluid zo van Miss Spears had kunnen zijn. „Ik wil met dat nummer een andere kant van me zelf laten zien", legt ze uit. „Een kant die meer groovy, meer funky is dan de meeste van mijn nummers. Ik ben ten slotte nog maar tweeëntwin tig. Daarom hebben we met Love is killing me ook voor een geluid geko zen dat op dit moment erg in is." Een aarzeling volgt: „Dat kan inderdaad lijken op Britney Spears." Fris Met Selfish is eveneens duidelijk ge kozen voor een fris, modem geluid. Trots maakt Dominique duidelijk dat ze dat nummer zelf heeft geschre ven, evenals Should I (r&b, soul) en Close to you (soul). Aan de pure bal led I believe werkte ze mee aan de tekst. „Nee, ik speel geen muziekin strumenten. Ik heb gewoon aangege ven welke akkoordenschema's ik in bestaande muziek mooi vond. De mensen met wie ik samenwerk, on der anderen Glenn Comeille en Ya nou, gaven mij een onderkantje, een beat en akkoorden, en daar maakte ik zelf de melodie en de tekst bij." Egoïstisch Autobiografisch wil ze de nummers niet noemen. Al putte ze voor Selfish wel uit de jaren die ze in de muziek industrie heeft doorgebracht. „Ik heb gemerkt dat veel mensen alleen maar iets van je willen omdat ze den ken dat ze daarmee succes kunnen hebben. Mensen zijn letterlijk heel egoïstisch. Met Selfish heb ik zoiets: wie de schoen past, trekt hem aan." Do, die zich op haar debuutalbum be wijst al een professionele zangeres, betreurt het niet dat ze zich nu in eer ste instantie alleen gaat richten op Nederland en België. Het 'echte bui tenland' komt volgens haar later. Voorlopig hoopt ze dat haar muziek hier aanslaat en voqr september 2005 heeft ze plannen om met haar veertienkoppige live band 'een bij zondere en sfeervolle' theatertour te maken. „Tegen die tijd moet mijn tweede album er zijn", zegt Do, die duidelijk niet van plan is er nog eens zoveel tijd overheen te laten gaan voordat ze weer met eigen werk komt. Of ze tevreden zou kunnen zijn met een zangcarrière in alleen Neder land? Nee, dat niet, geeft ze toe. „Ik denk dat ik met Heaven en On and On heb bereikt wat ik wilde berei ken. En misschien gaat het me nog een keer lukken. Wat dat betreft werkt succes verslavend. Het zou mijn droom zijn als ik weer zover kan komen, maar dan met mijn eigen liedjes." Sandra Put

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 27