P: \an het water werd veel geschaafd Edouard Manet: Impressies van de zee factie bijlagen: 0113-315680 lyvv pzc.nl lj|:redactie@ pzc.nl ^lbus31,4460 AA Goes Lrtentie-exploitatie: Ird-en Midden-Zeeland: 0113-315520; lws-Vlaanderen: 0114-372770; tonaal: 020-4562500. oensdag 30 juni 2004 lichard Yates verloor met alluri Eindelijk eerste album voor Do Straatfestival in Vlissingen douard Manet (1832-1883) werd al tijdens zijn leven ge zien als 'de vader van de im pressionisten', maar schilder de zelf nauwelijks landschap pen. Als écht 'stadsmens had hij zelfs een hekel aan het platteland. Uitzondering zijn de tientallen zeegezichten die het middelpunt vormen van de expositie Edouard Manet. Impressies van de zee in het Van Gogh Museum. Thema is zijn vernieuwende bijdrage aan dit genre. De tentoonstelling kwam tot stand in samenwerking met The Art Institute of Chica go en het Philadelphia Museum of Art. Dat maakte het mogelijk veel topstukken uit internationa le collecties naar Nederland te halen. Van de veertig zeegezich ten die Manet maakte, zo'n tien procent van zijn totale oeuvre, zijn dertig werken bijeen ge bracht, Om het belang te tonen verkeren ze in het gezelschap van tientallen werken van voor loper Gustave Courbet en tijdge noten als Monet, Whistier, Jong kind en Renoir. Manet geniet nog steeds de grootste bekendheid als de kun stenaar die het Parijse publiek in 1863 shockeerde met Le Déjeuner sur V herbe en Olym- pia. Het schandaal werd veroor zaakt door zijn onomwonden presentatie van vrouwelijk naakt op deze werken. Daarmee was Manet een van de eerste kunstenaars die de con venties van de heersende acade mische schilderstijl met een groots gebaar van zich afschud de. Aanvankelijk wees niets erop dat deze telg uit een Parijse bourgeois-familie als kunste naar een grote carrière zou gaan maken. Zijn vader, ambtenaar op het ministerie van justitie, hoopte dat zijn oudste zoon ook jurist worden. Vermoedelijk als compromis tussen vader en zoon koos Manet voor een loopbaan als marineofficier. Gezakt voor zijn toelatingsexamen kon hij alleen in aanmerking komen voor een herkansing als hij op zee praktische vaardigheden op deed. Van Gogh Museum-directeur Suzanne en Eugène Manet in Berck, 1873 De groene golf, 1866-1867 John Leighton wijst in de publi catie bij de expositie op het gro te belang van de reis die de jon ge Manet vanaf december 1848 maakte op een schip dat tussen Le Havre en Rio de Janeiro voer: „Terug in Parijs zakte Ma net opnieuw voor zijn toelatings examen van de marineacade mie, waarmee het idee van een loopbaan bij de marine defini tief werd opgegeven, Maar de zes maanden op zee hadden Ma net veel geleerd over het functio neren van eert schip en hadden hem respect bijgebracht voor het zeemanschap." De ontvanke lijke jongeman vatte op deze reis een 'romantische' liefde voor de zee op die zijn leven lang niet verflauwde. In dat ver band citeert Leighton Manet zelf, die in 1874 aan de schilder Charles Toché vertelde: „Ik heb veel geleerd op mijn reis naar Brazilië. Talloze nachten heb ik gekeken naar het spel van licht en schaduw in het kielzog van het schip. Overdag stond ik op het bovendek naar de horizon te turen. Zo heb ik een lucht leren construeren." Scholing In 1850 schreef Manet zich in als leerling van Thomas Coutu re, van wie hij een gedegen aca demische scholing kreeg. Naast de lessen in het atelier wierp hij zich vol passie op het maken van kopieën van oude meesters in het Louvre en andere musea en verdiepte zijn kunsthistori sche kennis tijdens buitenland se reizen, onder meer naar Ita lië. Getuige zijn handtekening in het gastenboek was hij in 1852 ook in het Rijksmuseum, toen nog gevestigd in het Trip penhuis in de Amsterdamse bin nenstad. Gouden eeuw Daar heeft hij ongetwijfeld de Hollandse zeegezichten uit de Gouden Eeuw bestudeerd die naast de zeeslagen van Franse en Engelse meesters eeuwen lang het aanzien van het genre bepaalden. Zijn eerste eigen zeegezicht was in 1864 de weergave van De slag tussen de U.S.S. Kearsarge en de C.S.S. Alabama voor de Fran se kust. Hij maakte het werk in nog geen maand tijd naar aanlei ding van de overwinning van de Kearsarge, een schip van het ver bond van noordelijke staten van de Verenigde Staten, op de Ala bama, het kaperschip van de zui delijke staten die tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865) een vergeefse po ging deden zich af te scheiden. Manets verbeelding van de slag was revolutionair. Voor het eerst in de geschiedenis van het zeegezicht kreeg het publiek een werk te zien dat was gespeend van nationalistische heroïek. Partij kiezen voor de toeschou wer was niet meer mogelijk om dat Manet het zinken van de Ala bama 'onbewogen' weergaf in plaats van er, zoals voorheen, een dramatische lading aan te geven. Volgens Leighton heeft Manet nadrukkelijk naar deze moderne weergave gezocht: „Plet drama ligt hier niet alleen in de anekdotische details van de sl'ag, maar ook in de briljante weergave van de koude uitge strektheid van zee, in de flikke rende licht-donkercontrasten en in de verwarrende perspectivi sche effecten." In de loop van zijn leven bracht Manet met zijn Nederlandse vrouw Suzanne Leenhoff en kinderen geregeld vakanties door aan de Franse kust. In Boulogne en Berck in het noorden en Bordeaux en Ar- cachon in het zuidwesten maak te hij schetsen en studies die hij in zijn Parijse atelier uitwerkte op schilderijen. Zijn favoriete thema's waren havengezichten, boten op zee, op het strand en aangemeerd aan pieren, zich ver pozende 'anonieme' badgasten en familieleden. Zandkorrels De uitzonderlijke kwaliteit van bijvoorbeeld zijn Haven van Cal ais uit 1868 ligt in de adembene mende combinatie van subtiele tinten groen, zwart en grijs. Ma net wekt de indruk dat hij de compositie met verticale lijnen van de masten en horizontale van haven en horizon losjes uit zijn mouw schudde. Niets was minder waar: zijn zeegezichten doen in visuele spontaniteit niet onder voor het werk van de im pressionisten, maar de kunste naar realiseerde dat effect pas na langdurig 'schaven' in de rust van zijn atelier. Naast de pracht aan sfeervolle zeegezichten van Manet zelf, im poneren op deze expositie voor al de werken van Claude Monet (1840-1926). Monet bewonderde de technische vernieuwingen en originele benadering van zijn oudere collega. Leighton stelt in de publicatie dat Manet op zijn beurt door de vitaliteit van Mo net werd aangemoedigd te expe rimenteren met nieuwe technie ken en wie weet zelfs schilderen in de open lucht. Dat vermoe den bestaat sinds onderzoek de aanwezigheid van zandkorrels vaststelde op het strandtafereel uit Berck waarop Manet in 1873 zijn vrouw en broer uitbeeldde. Plun relatie wordt op de exposi tie aangetoond met voorbeelden als Monets Groene golf uit 1866-67. Alleen al de hoge hori zon en het diepe groen van het water doen vermoeden hij met dit doek heeft willen wedijveren met soortgelijke werken van Ma net. Ook zijn Tuin in Sain- te-Adresse uit 1867, een familie tafereel met op de achtergrond de hoge horizon van de zee, is onmiskenbaar verwant. De kun stenaar zou zich in zijn lange le ven ontwikkelen tot een impres sionist pur sang, maar Manet is in die ontwikkeling een essentië le schakel geweest. Als thema van zijn laatste grote zeegezicht koos Manet in 1874 de ontsnapping van de radicale Franse politicus en journalist Henri Rochefort uit een strafko lonie op Nieuw-Caledonië in de Stille Zuidzee. Rochefort was daarheen verbannen vanwege zijn aandeel in de Commune, de volksopstand van 1871. Manet verbeeldde de angstige ontsnapping in een roeiboot op de wilde zee in een tafereel vol dramatiek. Maar opnieuw geen spoor van versleten heroïek, dankzij zijn meesterschap be hoorde die periode in de schil derkunst toen al voorgoed tot het verleden. Frangoise Ledeboer Expositie: Edouard Manet. Impres sies van de zee - Van Gogh Museum Amsterdam; t/m 26 september. Geo pend dagelijks 10 tot 18 uur en op vrijdag van 10 tot 22 uur. De gelijk namige publicatie van John Leighton kost 10 euro. - - lÉSÉt Tuin in Sainte-Adresse, 1867 iestrijd tussen de U.S.S. Kearsarge en de C.S.S. Alabama, 1864

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25