PZC s Specerij-jacht wekt handelsgeest PZC Met de hand gemaakte regelmaat Kunst kan best zonder instituten Werk van Kimpe en Toorop op veiling I V 1 II 1 I I 17 Uitspraak over Valys op 9 juli Studiezaal archief minder bezocht Overleg vissers over Maasvlakte Laboratoriumschool houdt reünie 0800 - 0231 231 (GRATIS) r~~ iELIC woensdag 30 juni 2004 kunst door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Werken van Reimond Kimpe en Jan Toorop, het blijven gewilde stukken op kiuist- en antiekveilingen in Zee land. De score op de komende veiling van A.I. Verhage in Mid delburg is hoog: zes Kimpes en drie Toorops. De veiling wordt zaterdag ge houden in de Concert- en Ge hoorzaal in Middelburg. Behalve schilderijen en tekenin- komen onder meer meube len, sieraden, bronzen beelden, zilver en een grote collectie Delfts blauw onder de hamer. Van Kimpe biedt veilingmeester Verhage vijf schilderijen en een tekening aan. Het opvallendst is het 'Straatje met doorkijk naar Veerse Meer met botters en witte poes in de straat' (richtprijs 15.000 tot 20.000 euro). Uit de na-oorlogse, abstractere periode van Kimpes kunste naarsschap zijn vier werken te koop. Tenslotte wordt nog een tekening van moeder en kind Van Toorop zijn drie tekeningen te koop: 'Zeeuwse vissers in ge sprek voor Zeeuwse hoogaars', 'Schuur in de duinen' en 'Veere'. In de catalogus staat niet ver meld dat ook de nalatenschap wordt geveild van de bekende Goese huisarts Kleinepier. De veiling in de Concert- en Ge hoorzaal begint zaterdag om 14.00 uur. Vrijdag is het kijkdag van 15.00 tot 20.00 uur en zater dag van 10.00-11.30 uur. De stoeltjes zijn één voor één uit foam gesneden en hebben naalden als stoelpoten. 'Twee dames', een van de werken van Reimond Kimpe die zaterdag in Middelburg geveild worden. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Hoewel in sommige enorm veel werk is ge stoken, zijn de installaties van de Middelburgse kunstenares Bregje de Heer vrij kleine ingre pen in de ruimte. Daardoor vra gen ze de volle concentratie van het publiek. „Het gaat om goed kijken", zegt De Heer. „Daar heb ik zelf het meeste plezier in als het af is." De Heer exposeert in De Kabi netten van de Vleeshal in Mid delburg. Een ruimte die ze goed kent, omdat ze werkt bij de Stichting Beeldende Kunst Mid delburg, die de ruimte beheert. „Toen ik de uitnodiging kreeg om hier te exposeren, had ik toch niet meteen voor ogen wat ik wilde. Al snel wist ik wel dat het iets met een tribune moest worden. Dat hield me toen veel bezig." Ze doelt op haar installa tie in de middelste van de drie Kabinetten. Daar staan drie schuin oplopende blokken waar op bijna negenduizend minia tuurstoeltjes zijn geplaatst. De met de hand gemaakte stoeltjes - één voor één uit foam gesne den en met naalden als stoelpo ten - zijn in regelmatige rijen ge plaatst. Vóór de tribune heeft De Heer een lage bank geplaatst waarop bezoekers kunnen gaan zitten. Voor wie dat doet veran dert de hele ruimte. Het schaal model lijkt ineens een tribune op ware grootte. De bezoeker kijkt tegen de stoelen op en waant zich in een stadion. Daar door bevindt hij zich als kijker in de positie van bekekene. Eigenaardig De Heer: „Ik had ooit in mijn op schrijfboekje genoteerd dat ik iets wilde doen met een massa stoeltjes. Dat idee was ontstaan naar aanleiding van rijen stoe len die ik ergens in het open baar vervoer had gezien. Zo gaat dat bij mij. Op hele norma le plekken kan ik soms iets zien waarvan ik denk: 'Hé, dat is ei genaardig.' Zo'n beeld zet zich vast in mijn hoofd. Uiteindelijk wil ik dan weten hoe datgene wat in mijn hoofd is ontstaan er in het echt uitziet. Daar kom je alleen achter als je de beelden in de je hoofd echt gaat maken." Aan de sculptuur van de tribune heeft De Heer vanaf maart een paar uur per dag gewerkt. Ze maakt vaker beelden die opval len door een met de hand ge maakte regelmaat. „Bij de vori ge expositie in De Kabinetten stond een van deze ruimtes vol met hondjes van Lego, steeds twee van dezelfde blokjes op el kaar. Iedereen hier weet dan: 'Dat is iets voor Bregje.' Ik ver gelijk het wel eens met garnalen- pellen. Ik hou wel van zo'n regel matige handeling. Maar het moet wel ergens toe leiden, Als het alleen maar een handeling is die eindeloos wordt herhaald, zou ik daar een beetje verdrietig van worden." Het draait in het werk van De Heer niet om symboliek. In de achterste ruimte van de Kabinet ten heeft ze een'spant uit het pla fond op de vloer nagebouwd. Al les in wit. De een ziet er een ski piste in, de ander ziet in de vorm van de twee spanten een groot oog. „Daar ben ik hele maal niet mee bezig", verklaart De Heer. „Maar het is onvermij delijk dat mensen hun associa ties hebben. Ik vind het natuur lijk heel leuk om te horen wat ze erin zien." De in wit uitgevoerde werken GOES - De rechtbank in Den Haag doet op vrijdag 9 juli uitspraak in kort geding op de eis aan het ministerie van Volksgezondheid en Welzijn de vervoersbeperking in de Valys-regeling te laten vallen. De patiëntenplatforms van Nederland, waaronder Klaverblad Zeeland, en de Chro nisch zieken en Gehandicapten Raad daagden gisteren staatssecretaris Ross voor de rechter omdat de beperking in strijd zou zijn met het Europees Verdrag voor de Rech ten van de Mens. Sinds de lente vervangt het vervoerssys teem Valys de Traxx-regeling. Voor het vervoer buiten de eigen regio met speciale aanwijzing is rolstoeltoeganke lijk vervoer beperkt tot 900 kilometer per jaar voor 16 eu rocent per kilometer. Zonder die aanwijzing is 450 kilome ter ad 16 cent buiten de regio toegestaan. Daarna kost Va- lysvervoer 1,25 euro per kilometer. Dat kost veel mensen met een beperking, voor wie regulier openbaar vervoer on bruikbaar is, te veel, vinden de eisers. MIDDELBURG - De studiezaal van het Zeeuws Archief is vorig jaar minder goed bezocht dan het jaar daarvoor. In 2003 werden 7500 bezoeken geteld, 650 minder dan in 2002. Wel was het aantal geraadpleegde stukken 15 pro cent hoger. De teruggang in studiezaalbezoeken is een lan delijke trend. Het archief werd in 2003 minder bezocht door genealogen en meer door regionaal-historische we tenschappers. De indruk bestaat dat het studiezaalbezoek dit jaar gelijk blijft ten opzichte van vorig jaar. Uit het jaarbericht 2003 blijkt verder dat het bezoek van de web site is toegenomen met bijna 100.000 naar 310.000. De ge nealogische database en de digitale beeldbank kregen ruim 600.000 bezoeken, bijna 200.000 meer dan in 2002. STELLENDAM - Een commissie met leden uit visserij or ganisaties en van de rijksoverheid buigt zich over de ge volgen van de aanleg van de Tweede Maasvlakte voor kustvissers uit Stellendam en Zeeland. Ook de aanwij zing van een zeereservaat zal worden besproken. De kust zone van Voorne tot voor de Schouwen is daarvoor aange wezen als zoekgebied. Ministers Veerman (Landbouw) en Peijs (Verkeer en Waterstaat) hebben toegezegd dat zij niet verder zullen gaan met beschermende maatregelen dan de Europese natuurrichtlijnen eisen. Visserij organisa ties zetten de juridische procedure over de Tweede Maas vlakte door om hun rechten niet verspelen. GOES - Met een reünie voor oud-studenten en -medewer kers wordt zaterdag een periode van dertig j4ar laborato riumonderwijs in Goes afgesloten. Het onderdeel van het Regionaal Opleidingen Centrum (ROC) Zeeland verhuist naar Vlissingen. Daar wordt nauw samengewerkt met de Hogeschool Zeeland. De gecombineerde mbo/hbo-oplei- ding begon in 1974 in Goes als Laboratoriumschool Zee land. In de loop der jaren heeft zij allerlei namen gehad en is de inhoud ook behoorlijk veranderd. Nu maakt de opleiding deel uit van de cluster techniek van het ROC. De afgelopen jaren was er sprake van een teruglopende belangstelling. De samenwerking met de hogeschool, en daarmee de verhuizing naar Vlissingen, betekent het be houd van de opleiding. foto Ruben Oreel gaan een spel aan met de vorm, de maten en het licht van de ruimte. In de eerste zaal heeft ze de vorm van het raam nage maakt op de tegenoverliggende muur. Tegen de witte wand lijkt het nagebouwde raam eerder een boekenkast. Het is een heel concreet en tegelijk abstract. Is het licht in de eerste twee ruimtes gedempt, de laatste ruimte is bijna geheel verduis terd. Ze heeft er twee lichtko- kers gemaakt van Japans pa pier", met rechthoekige uitstul pingen en holtes. Weer een sculptuur die er simpel uitziet, maar niet zo makkelijk is ge maakt. Wat de vraag oproept of De Heer het niet erg vindt dat haar arbeidsintensieve werk (de tentoonstelling heet ook 'Werk') na afloop niet meer bestaat. „Het maakt mij een beetje cha grijnig als mensen meteen al denken aan de volgende bestem ming. Het gaat om het nu. Het werk is hiervoor gemaakt. Ook voor niet-blijvend werk mag je best veel moeite doen." Expositie: Bregje de Heer, Werk, t/m 5 sept in De Kabinetten van de Vleeshal, open di t/m zo van 13-17 uur. door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Zelden was een debat over beeldende kunst zo spannend. De goed bezochte bij enkomst die de provincie gistera vond hield in het Vlissingse thea ter Vestzak 99 verliep wegens ge brek aan organisatie chaotisch, maar was het bijwonen meer dan waard. De Middelburgse kunstenaar William Verstraeten wierp zijn stenen zo hard in de vijver, dat hij tweespalt wist te zaaien on der zowel politici en beleidsma kers als kunstenaars. De provincie had het debat geor ganiseerd met het oog op de nieuwe cultuurnota die in de maak is. Als het om beeldende kunst gaat, is het Centrum voor Beeldende Kunst Zeeland (CBK Zeeland) - voortzetting van de Stichting Kunstuitleen Zeeland - daarin een speerpunt. Van daar dat directeur Kathrin Gins berg het beleidsplan van het CBK Zeeland kwam toelichten. Zij gaf aan dat dit instituut wil fungeren als ontmoetingsplaats en kenniscentrum op het gebied van hedendaagse beeldende kunst, vormgeving en architec tuur in Zeeland met als belang rijkste functies: informeren, ad viseren, faciliteren en stimule ren. Ze besloot haar betoog met een vraag aan de zaal wat het CBK Zeeland voor kunstenaars zou kunnen betekenen. Ironisch Verstraeten was aangezocht voor een 'reactie uit het veld'. Zijn antwoord op de vraag van Ginsberg was feitelijk: niets. In een ironisch betoog zette Vers traeten zich neer als een finan cieel geslaagd kunstenaar, ten toonstellingsmaker en onderne mer. Hij pleitte voor een veel be langrijkere rol van de beeldende kunst in de samenleving, niet on dergeschikt aan de economie maar daaraan gelijkwaardig. Volgens hem gooit de overheid nu alleen maar geld weg als het gaat om kunst en is het rende ment verwaarloosbaar. Verstraeten richtte zijn pijlen vooral op de Stichting Beelden de Kunst Middelburg - onder meer verantwoordelijk voor de tentoonstellingen in de Vleeshal - en het CBK Zeeland. Hij had berekend dat daaraan in totaal 920.000 euro wordt uitgegeven. „Radicaal mee breken", was Ver- straetens advies. Kassier Beide stichtingen kunnen wor den vervangen door een ambte naar en een kassier: Verstraeten en zijn vrouw. Kosten: 20.000 eu ro per jaar. Blijft negen ton over, die verdeeld zou kunnen worden over dertig professione le galeries in Zeeuwse stadscen tra. Want, luidde Verstraetens boodschap, als kunst zichtbaar wordt gemaakt op plekken waar veel mensen komen, wordt het verkocht. De kunstenaars profi teren rechtstreeks in plaats van 'stichtingen die over iedereen de baas willen spelen'. Verstraeten kreeg veel bijval van collega's, maar kwam hard in aanvaring met de Middelburg se kunstenaar Menno de Nooijer, die hem verweet on waarheden te verkondigen. Ook aanwezige politici bleken het on eens. De Middelburgse wethou der Adri van 't Westeinde zei te overwegen de kunstuitleen op te doeken, waarop zijn collega Charles Linssen juist een harts tochtelijk betoog hield voor het behoud ervan, omdat de kun stuitleen volgens hem de drem pel voor de waardering van kunst verlaagt. (Advertentie) Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen lda I Hnm Rolf Bosboom erk I lo frir zijn minder aangename manie- :al Jjjien denkbaar om studiepunten te e™ i halen. Vier Pabo-studenten van de Ho- an J geschool Zeeland bogen zich, als op- die dracht, intensief over een spel over de tjg Verenigde Oost-Indische Compagnie /rn (VOC). „We hebben het heel veel ge- speeld, zowel op school als thuis", ia° blikken ze terug. „Het was een gezelli ge- I get'jd'" ne fwee jaar geleden verscheen het ur VOC-bordspel Naar de Oost! op de en markt, vervaardigd in opdracht van ie" de gemeente Middelburg en de Stich- an ting Cultureel Erfgoed Zeeland (SCEZ). Het bleek een aardig succes Ia" te zijn, zegt Josien Pootjes van SCEZ. „Mensen vinden het leuk omdat het J* Zeeuws is." Ie- Omdat het vooral ook leerzaam is, in leek het een aardig idee om ook scho- id j len ermee kennis te laten maken. Daar- :e! j voor waren echter wel wat aanpassin- •s- gen nodig. „Het spel duurde te lang, VOC-spel s- waardoor de spanning eruit ging. 11 Daarom was het niet zo geschikt om I in het onderwijs in te zetten. We heb- is ben toen contact gezocht met de Pabo, met het verzoek het spel zo aan te pas- li sen dat het binnen een uur kan wor den gespeeld." „We zijn het eerst zelf gaan spelen", zeggen Willinda Bree- dijk en Abe Giljamse, die de opdracht e samen met Emiel de Kam en Mirjam Geleenst hebben uitgevoerd. „Het heeft ons veel tijd gekost om uit te vo- i' gelen hoe het spel precies werkte. Het was erg ingewikkeld beschreven. Al j' spelende zijn we het daarom direct gaan aanpassen." J Het resultaat is een schoolversie van 5 Naar de Oost!, bestemd voor de boven bouw van de basisscholen en de basis vorming in het voortgezet onderwijs, i Alle scholen in de provincie kunnen J het vanaf 7 juli gratis afhalen bij een Willinda Breedijk, Abe Giljamse en Josien Pootjes beproeven het VOC-spel Naar de Oost! foto Ruben Oreel museum in hun regio. De primeur is komende vrijdag voor basisschool De Schoener in Brouwershaven, waar het eerste exemplaar wordt aangeboden aan onderwijsgedeputeerde G. van Heukelom. Het spel leert de kinderen veel over het aandeel van Zeeland in de VOC. Vier a vijf spelers kunnen eraan mee doen. Zij spelen een rijke Middelburg se koopman in de zestiende eeuw, die met groten houten schepen (de Woest- duyn, de Gecroonde Liefde, 't Vliegent Hart, De Halve Maen) regelmatig naar de Oost varen om kostbaarheden zoals nootmuskaat, kruidnagel, peper, thee, zijde en mokka in te slaan. Onderweg moet nauw worden samengewerkt om de verlangde koopwaar te kunnen be machtigen. Gevaren die op de loer lig gen zijn scheurbuik, schipbreuk en in het ergste geval het zinken van het VOC-schip. Willinda Breedijk: „Daar door worden alle spelers erbij betrok ken. Iedereen kijkt mee of een schip op de klippen dreigt te lopen." Bij te rugkeer in de haven van Middelburg dient er gehandeld te worden om zo veel mogelijk winst te behalen. De slimste koopman wint uiteindelijk het spel, maar het'gaat er ook om geza menlijk de grote handelsstad Amster dam af te troeven. De studenten hebben het spel op diver se punten aangepast. Zo hebben zij aan de afbeelding van het VOC-gebied op het bord een historische wereld kaart toegevoegd. „Dat vonden we be langrijk om duidelijk te maken wat voor grote afstanden het waren", zegt Abe Giljamse. De kaart bevat tevens een windroos. De reis wordt gemaakt door een geblinddoekte stuurman, die aanwijzingen krijgt van een medereizi ger. Die mag alleen noord, oost, zuid en west roepen. „Op die manier leren kinderen de windstreken kennen." Een van de voornaamste veranderin gen is de invoering van een zandloper. Een speler heeft daardoor maximaal drie minuten de tijd om goederen op te halen en naar de thuishaven te ver voeren. „Daardoor krijg je vaart in het spel." Verder is de beschrijving van de spelregels grondig aangepast, zegt Willinda. „Het was allemaal heel langdradig. Nu wordt het kort en spe lenderwijs beschreven, zodat je niet eerst een uur zit te dubben van: hoe moeten we nou beginnen?" Het VOC-spel is leerzaam, concluderen ze. „Kinderen leren bijvoorbeeld de waar de die specerijen toen hadden", zegt Willinda. „Voor hen is het onvoorstel baar hoe kostbaar het was. Het was letterlijk peperduur, ter-wijl je het nu gewoon in een potje koopt." Zelf hebben ze er vooral ook veel ple zier aan beleefd. „Als je er eenmaal in zit, raak je echt bevlogen", merkte Abe. „De handelsgeest in je komt hele maal los."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 17