PZC Tour de France of Tour d'Hollande? Tourbaas Leblanc komt belofte na tour de trance g ■ii'Wfi'uwnül c3b Knetemann maakt zich hard voor Rotterdam zaterdag 26 juni 2004 Kan de Tour de France voor de komende vijf jaar niet beter worden omgedoopt in een Tour d'Hollande? Jean Marie Leblanc (de Tourbaas in Parijs) wordt de laat ste jaren bedolven onder aanvragen voor een etappe in Ne derland. De lobby is in volle gang, maar die van Zeeland en Valkenburg heeft de meeste kans van slagen. De Tourdi rectie moet binnen nu en ruim een half jaar het verlossen de woord uitspreken voor een etappe in 2006. Jean Marie Leblanc sr dn TOUR op de PZC-sïtt Het Zeeuwse comité, dat onder leiding staat van ex-Deltabaas Pieter Stoter, toont vooralsnog een voorzichtig optimisme. De lobby loopt volledig over de Limburger Bennie Ceulen, die voor de Tour de onderhandelaar is in Nederland. De grote steden Rotterdam en Utrecht gaan meer van eigen kracht en vermo gen uit, maar zetten in op een later tijdstip (tussen 2007 en 2010) en op de veel grotere orga nisatie van een echte Tourstart. Dat wil zeggen: drie dagen aan loop met het hele Tourcircus, een proloog en één of twee etap pes. Pieter Stoter ziet zijn organisa tie niet als concurrent voor die steden. „Daar kunnen we toch niet tegenop." De Zeeuwse etap- pe(s) moeten in de planning van de eerste Tourweek van 2006 worden opgenomen. De opties zijn een rit tussen Zeeland en Valken burg of andersom. Het meest voor de hand ligt een etap pe die vanuit Val kenburg komt, fi nisht in een Zeeuw se plaats en de an dere dag vanuit een andere locatie vertrekt. De Tourkoorts nadert zijn ont knoping. Maandag kwam Ben nie Ceulen al een dag naar Zee land om samen met de comité-le den Kees Bal, Pieter Stoter en Arnold Parre per fiets de even tuele start- en finishplaatsen te verkennen. Dat geeft wel aan dat er gunstige signalen vanuit de Tourorganisatie zijn geko men. Eisen Stoter: „We hebben ook een heel boekwerk gekregen met ei sen die aan start- en finishplaat sen worden verbonden. Het gaat daarbij onder meer over ruimte, faciliteiten voor de ploegen, de internationale pers en de hele organisatie rond de Tour." Het Zeeuwse comité bewandelt de weg van de stille, discrete lob by. Waar de Rotterdamse burge meester Ivo Opstelten vorig jaar in Parijs nog met grof geschut het Tourdorp binnenviel, op teert Stoter met zijn organisatie voor korte bezoekjes op de ach tergrond. „We schudden even de hand van de Tourbaas en zijn weer vertrokken." De eerste contacten met de Tour zijn vijf jaar geleden al gelegd, omdat de opening van de Wes- terscheldetunnel als eerste aan leiding werd gezien. Het uitstel naar 2005 en nu mogelijk naar 2006 heeft vooral in kringen van Delta (één van de geldschieters) en de provincie tot een zekere wanhoop geleid. Arnold Parre van Delta liet zich dit jaar ont vallen: „We hebben wel eens de indruk dat we aan een dood paard staan te trekken." De Tourorganisatie, die jaar lijks zo'n driehonderd aanvra gen krijgt van kandidaat-ste den, houdt er evenwel zijn eigen regels op na. Jean Marie Le blanc stuurt af en toe een par koersverkenner op pad, maar zal zich nooit openlijk uitlaten over de kansen. Voor de grote Tourstart (le Grand Départ) valt de beslissing meestal twee jaar van tevoren. Zo heeft de Franse Vendée, de streek onder Nantes, eind vorig jaar te horen gekre gen dat de Tourstart in 2005 in die provincie is. Duidelijke signalen De eerste contouren van de Tour voor 2006 zullen in het voorjaar van 2005 te zien zijn. Pieter Stoter: „We moeten dus nog even geduld hebben om de definitieve toezegging te krij gen." De Valkenburgse burge meester Nuyten, die Leblanc zelf heeft opgezocht, heeft wel al duidelijke signalen. „Die Ne derlandse etappe in 2006 komt er", verzekert hij. Gerrie Knete mann, die de lobby voor Rotter dam voert, heeft dat in kringen van de Tour ook al opgevangen. De Zeeuwse organisatie loopt nog niet te ver vooruit op de za ken, maar heeft wel al contac ten met de organisatiebureaus Libéma (waarvoor Cees Priem werkt) en het Belgische Octa gon. Stoter: „Op de dag dat we de Tour krijgen toegewezen, zul len we onmiddellijk de speur tocht naar sponsors openen." Twee forse donaties voor de or ganisatie in Zeeland zijn al gega randeerd. Het energiebedrijf Delta en de provincie hebben voor het Tourproject ieder 250.000 euro gereserveerd. Pie ter Stoter: „De raming van de totale kosten ligt op 750.000 eu ro. We zullen dus nog eenderde van het sponsorgeld uit andere bronnen moeten halen." Frits Bakker Het maakt de burgemeester van de Cau- berg helemaal niets uit of de Tour over twee jaar vanuit Zeeland naar Valken burg rijdt of andersom. „Ik ben er zeker van dat ze komen in 2006", zegt Constant Nuyten, die behalve burgemeester ook KNWU-bestuurder is. Jean Marie Leblanc zal de belofte nakomen die hij ooit aan Valkenburg deed. De Tourbaas heeft zijn routeverkenners zelfs al vooruitgestuurd. Twee weken geleden is Jean Francois Pecheux, de rechterhand van de Tourdirecteur, in Limburg ge weest om het parkoers te bekijken. Constant Nuy ten: „Dat is al een heel mooi teken. Voor zo ver mij bekend is hij daarna ook in Zeeland geweest, maar alles gebeurt nu nog in het diepste geheim." De Valkenburgse burgemeester wil niet 'voor Zee land' spreken, omdat de lobby niet gezamenlijk wordt gevoerd. „Het contact dat we hebben, is in formeel Ik ben ook benaderd door Aken en Ko blenz om samen te proberen de Tour binnen te ha len. De praktijk heeft geleerd dat het beter is om op eigen kracht te werken." De Limburgers, die met Bennie Ceulen (de Tour ambassadeur voor Nederland) een sterk wapen in de strijd gooien, willen een start en een finish. „Als het aan ons ligt, willen we starten op de Cau- berg", verzekert Nuyten. Hij heeft tenslotte met die klim de beroemdste wielerberg van Nederland in huis. „Hoe ze dan verder willen rijden, is een zaak van de Tour zelf. De onderlinge afstand tus sen de etappeplaatsen zal daarbij een grote rol spelen." Voor een route tussen Valkenburg en (bijvoor beeld) Middelburg doemt in elk geval het pro bleem van een te lange etappe op. De Touretappes mogen in principe niet langer zijn dan tweehon- Gerrie Knetemann De beste lobby zal uit eindelijk de Tour bin nenhalen. Gerrie Knete mann, bondscoach van de prof renners, weet zeker dat geld geen rol speelt. De oud-renner zet zich in om de Tour in 2007 of iets later in Rotterdam te laten star ten. „We zijn vorig jaar in Parijs bij de start geweest en gaan nu naar Luik. Je moet laten zien dat je leeft." De Tourstart (le Grand Départ), met een proloog en één of twee etappes, wordt niet alleen be geerd door Rotterdam. Ook Utrecht heeft zich opgeworpen als kanshebber. „Voor beide ste den speelt geld geen rol", verze kert Knetemann. „We zullen het dus moeten winnen op sympa thie bij de Tourdirectie. Het is ook niet zo dat we Zeeland of Valkenburg in de wielen rijden, De Tour komt zeker in 2006 naar Nederland. Wij zetten in op later. En Rotterdam heeft al le geduld van de wereld. Het mag bij wijze van spreken ook nog 2010 worden." De planning voor de route staat wel al vast. Knetemann: „We gaan Leblanc straks een par koers voorstellen, met een pro loog die van start gaat op het Zuidplein en via de Coolsingel over de Erasmusbrug rijdt. De eerste etappe hebben we hele maal uitgezet door Zuid-Hol land." „Ik zou me, zoals Zeeland, niet helemaal vastleggen op Bennie Ceulen. Hij is weliswaar dé ver tegenwoordiger voor de Tour in Nederland, maar we moeten hem ook weer niet belangrijker maken dan hij is. De Tour be slist, niet Ceulen. En over afstan den zou ik me ook niet zo druk maken. Het maakt toch niet uit of het meer dan tweehonderd ki lometer is van Limburg naar Zeeland? Bij de Tour kan alles. De wildgroei van kandi daat-Toursteden, die zich de laatste jaren overal presenteren, geeft volgens Knetemann een vertekend beeld. „Ze roepen maar wat, het is niet serieus te nemen", vindt hij. „Maar het is wel begrijpelijk. Ik zou het ook doen. Als ik burgemeester was van een klein stadje, zou ik tij dens de Tour rondbazuinen: wij willen de Tour hebben. De tv en de kranten duiken er onmiddel lijk op. Een betere promotie voor je stad is niet in te den ken." Frits Bakker Dit beeld heeft het Zeeuwse Tourcomité voor ogen: een peloton over de Zeeuwse wegen. Maar niet zoals hier in de Delta Profronde, maar in de Tour de France. foto Peter Nicolai derd kilometer. Nuyten: „Het is dus bijna onmoge lijk om van Limburg naar Zeeland te rijden door Brabant (omdat het veel langer is), maar door Bel gië zou het wel kunnen." Het Valkenburgse comité zet al twee jaar een zwa re lobby in en is overtuigd van het succes van de missie. Nuyten: „Ik ben niet zo lang geleden bij Leblanc thuis geweest. Voor mij was het toen al zeker dat de Tour in 2006 naar Nederland komt. Ik heb alleen nog geen handtekening die de af spraak bekrachtigt, maar dat doet Leblanc nooit." De Limburgers maken zich alleen nog zorgen over de enorme groei die het Tourcircus heeft gemaakt. Vergeleken met 1992, toen de etappes Brussel-Val kenburg en Valkenburg-Koblenz werden gereden, zijn de eisen aan de start- en finishplaatsen veel strenger geworden. „Het is na die tijd nog veel grootser geworden wat er allemaal meekomt en waar je plaats aan moet bieden. Kijk alleen maar naar het gigantische mediapark dat de Tour volgt. Ieder land wil zijn eigen zender bij de finish. Voor Valkenburg (en de Cauberg) is dat een gróter pro bleem dan voor Zeeland, omdat het bij ons veel kleinschaliger is." De keuze voor een start- of fi- nishplaats is voor Nuyten moeilijk te maken. „De start heeft veel charme, omdat je het publiek uren lang kan vermaken", stelt hij vast. „De mensen kunnen de renners bij wijze van spreken aanra ken. Maar een finish heeft weer meer publiciteit, omdat het wereldwijd wordt uitgezonden." Het dilemma houdt Valkenburg nog niet echt bezig. „We zetten in op allebei: een finish en de andere dag een start." Frits Bakker Een mooi mikpunt voor Ales- sand.ro Petacchi: de meeste opeenvolgende etappezeges van één renner. De Luxembur ger Frangois Faber won in de Tour van 1909 vijf etappes op rij: de tweede tot en met de zes de rit, van Roubaix tot Nice, ruim 1500 kilometer en bijna zestig uur fietsen was hij onge slagen. Faber, door zijn 91 kilo de Reus van Colombes ge noemd, won dat jaar ook zijn enige Tour de France. Zes jaar later overleed hij in de Eerste Wereldoorlog, toen hij aan het front een gewonde kameraad wilde redden en zelf dodelijk werd geraakt door een kogel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 54