PZC
Tour de France of Tour d'Hollande?
Tourbaas
Leblanc
komt
belofte na
tour
de trance g
■ii'Wfi'uwnül
c3b
Knetemann
maakt zich
hard voor
Rotterdam
zaterdag 26 juni 2004
Kan de Tour de France voor de komende vijf jaar niet
beter worden omgedoopt in een Tour d'Hollande?
Jean Marie Leblanc (de Tourbaas in Parijs) wordt de laat
ste jaren bedolven onder aanvragen voor een etappe in Ne
derland. De lobby is in volle gang, maar die van Zeeland
en Valkenburg heeft de meeste kans van slagen. De Tourdi
rectie moet binnen nu en ruim een half jaar het verlossen
de woord uitspreken voor een etappe in 2006.
Jean Marie Leblanc
sr dn TOUR op de PZC-sïtt
Het Zeeuwse comité, dat onder
leiding staat van ex-Deltabaas
Pieter Stoter, toont vooralsnog
een voorzichtig optimisme. De
lobby loopt volledig over de
Limburger Bennie Ceulen, die
voor de Tour de onderhandelaar
is in Nederland. De grote steden
Rotterdam en Utrecht gaan
meer van eigen kracht en vermo
gen uit, maar zetten in op een
later tijdstip (tussen 2007 en
2010) en op de veel grotere orga
nisatie van een echte Tourstart.
Dat wil zeggen: drie dagen aan
loop met het hele Tourcircus,
een proloog en één of twee etap
pes.
Pieter Stoter ziet zijn organisa
tie niet als concurrent voor die
steden. „Daar kunnen we toch
niet tegenop." De Zeeuwse etap-
pe(s) moeten in de planning van
de eerste Tourweek van 2006
worden opgenomen. De opties
zijn een rit tussen
Zeeland en Valken
burg of andersom.
Het meest voor de
hand ligt een etap
pe die vanuit Val
kenburg komt, fi
nisht in een Zeeuw
se plaats en de an
dere dag vanuit
een andere locatie vertrekt.
De Tourkoorts nadert zijn ont
knoping. Maandag kwam Ben
nie Ceulen al een dag naar Zee
land om samen met de comité-le
den Kees Bal, Pieter Stoter en
Arnold Parre per fiets de even
tuele start- en finishplaatsen te
verkennen. Dat geeft wel aan
dat er gunstige signalen vanuit
de Tourorganisatie zijn geko
men.
Eisen
Stoter: „We hebben ook een
heel boekwerk gekregen met ei
sen die aan start- en finishplaat
sen worden verbonden. Het gaat
daarbij onder meer over ruimte,
faciliteiten voor de ploegen, de
internationale pers en de hele
organisatie rond de Tour."
Het Zeeuwse comité bewandelt
de weg van de stille, discrete lob
by. Waar de Rotterdamse burge
meester Ivo Opstelten vorig jaar
in Parijs nog met grof geschut
het Tourdorp binnenviel, op
teert Stoter met zijn organisatie
voor korte bezoekjes op de ach
tergrond. „We schudden even de
hand van de Tourbaas en zijn
weer vertrokken."
De eerste contacten met de Tour
zijn vijf jaar geleden al gelegd,
omdat de opening van de Wes-
terscheldetunnel als eerste aan
leiding werd gezien. Het uitstel
naar 2005 en nu mogelijk naar
2006 heeft vooral in kringen van
Delta (één van de geldschieters)
en de provincie tot een zekere
wanhoop geleid. Arnold Parre
van Delta liet zich dit jaar ont
vallen: „We hebben wel eens de
indruk dat we aan een dood
paard staan te trekken."
De Tourorganisatie, die jaar
lijks zo'n driehonderd aanvra
gen krijgt van kandidaat-ste
den, houdt er evenwel zijn eigen
regels op na. Jean Marie Le
blanc stuurt af en toe een par
koersverkenner op pad, maar
zal zich nooit openlijk uitlaten
over de kansen. Voor de grote
Tourstart (le Grand Départ) valt
de beslissing meestal twee jaar
van tevoren. Zo heeft de Franse
Vendée, de streek onder Nantes,
eind vorig jaar te horen gekre
gen dat de Tourstart in 2005 in
die provincie is.
Duidelijke signalen
De eerste contouren van de
Tour voor 2006 zullen in het
voorjaar van 2005 te zien zijn.
Pieter Stoter: „We moeten dus
nog even geduld hebben om de
definitieve toezegging te krij
gen." De Valkenburgse burge
meester Nuyten, die Leblanc
zelf heeft opgezocht, heeft wel
al duidelijke signalen. „Die Ne
derlandse etappe in 2006 komt
er", verzekert hij. Gerrie Knete
mann, die de lobby voor Rotter
dam voert, heeft dat in kringen
van de Tour ook al opgevangen.
De Zeeuwse organisatie loopt
nog niet te ver vooruit op de za
ken, maar heeft wel al contac
ten met de organisatiebureaus
Libéma (waarvoor Cees Priem
werkt) en het Belgische Octa
gon. Stoter: „Op de dag dat we
de Tour krijgen toegewezen, zul
len we onmiddellijk de speur
tocht naar sponsors openen."
Twee forse donaties voor de or
ganisatie in Zeeland zijn al gega
randeerd. Het energiebedrijf
Delta en de provincie hebben
voor het Tourproject ieder
250.000 euro gereserveerd. Pie
ter Stoter: „De raming van de
totale kosten ligt op 750.000 eu
ro. We zullen dus nog eenderde
van het sponsorgeld uit andere
bronnen moeten halen."
Frits Bakker
Het maakt de burgemeester van de Cau-
berg helemaal niets uit of de Tour
over twee jaar vanuit Zeeland naar Valken
burg rijdt of andersom. „Ik ben er zeker
van dat ze komen in 2006", zegt Constant
Nuyten, die behalve burgemeester ook
KNWU-bestuurder is.
Jean Marie Leblanc zal de belofte nakomen die
hij ooit aan Valkenburg deed. De Tourbaas heeft
zijn routeverkenners zelfs al vooruitgestuurd.
Twee weken geleden is Jean Francois Pecheux, de
rechterhand van de Tourdirecteur, in Limburg ge
weest om het parkoers te bekijken. Constant Nuy
ten: „Dat is al een heel mooi teken. Voor zo ver
mij bekend is hij daarna ook in Zeeland geweest,
maar alles gebeurt nu nog in het diepste geheim."
De Valkenburgse burgemeester wil niet 'voor Zee
land' spreken, omdat de lobby niet gezamenlijk
wordt gevoerd. „Het contact dat we hebben, is in
formeel Ik ben ook benaderd door Aken en Ko
blenz om samen te proberen de Tour binnen te ha
len. De praktijk heeft geleerd dat het beter is om
op eigen kracht te werken."
De Limburgers, die met Bennie Ceulen (de Tour
ambassadeur voor Nederland) een sterk wapen in
de strijd gooien, willen een start en een finish.
„Als het aan ons ligt, willen we starten op de Cau-
berg", verzekert Nuyten. Hij heeft tenslotte met
die klim de beroemdste wielerberg van Nederland
in huis. „Hoe ze dan verder willen rijden, is een
zaak van de Tour zelf. De onderlinge afstand tus
sen de etappeplaatsen zal daarbij een grote rol
spelen."
Voor een route tussen Valkenburg en (bijvoor
beeld) Middelburg doemt in elk geval het pro
bleem van een te lange etappe op. De Touretappes
mogen in principe niet langer zijn dan tweehon-
Gerrie Knetemann
De beste lobby zal uit
eindelijk de Tour bin
nenhalen. Gerrie Knete
mann, bondscoach van de
prof renners, weet zeker dat
geld geen rol speelt. De
oud-renner zet zich in om
de Tour in 2007 of iets later
in Rotterdam te laten star
ten. „We zijn vorig jaar in
Parijs bij de start geweest
en gaan nu naar Luik. Je
moet laten zien dat je
leeft."
De Tourstart (le Grand Départ),
met een proloog en één of twee
etappes, wordt niet alleen be
geerd door Rotterdam. Ook
Utrecht heeft zich opgeworpen
als kanshebber. „Voor beide ste
den speelt geld geen rol", verze
kert Knetemann. „We zullen het
dus moeten winnen op sympa
thie bij de Tourdirectie. Het is
ook niet zo dat we Zeeland of
Valkenburg in de wielen rijden,
De Tour komt zeker in 2006
naar Nederland. Wij zetten in
op later. En Rotterdam heeft al
le geduld van de wereld. Het
mag bij wijze van spreken ook
nog 2010 worden."
De planning voor de route staat
wel al vast. Knetemann: „We
gaan Leblanc straks een par
koers voorstellen, met een pro
loog die van start gaat op het
Zuidplein en via de Coolsingel
over de Erasmusbrug rijdt. De
eerste etappe hebben we hele
maal uitgezet door Zuid-Hol
land."
„Ik zou me, zoals Zeeland, niet
helemaal vastleggen op Bennie
Ceulen. Hij is weliswaar dé ver
tegenwoordiger voor de Tour in
Nederland, maar we moeten
hem ook weer niet belangrijker
maken dan hij is. De Tour be
slist, niet Ceulen. En over afstan
den zou ik me ook niet zo druk
maken. Het maakt toch niet uit
of het meer dan tweehonderd ki
lometer is van Limburg naar
Zeeland? Bij de Tour kan alles.
De wildgroei van kandi
daat-Toursteden, die zich de
laatste jaren overal presenteren,
geeft volgens Knetemann een
vertekend beeld. „Ze roepen
maar wat, het is niet serieus te
nemen", vindt hij. „Maar het is
wel begrijpelijk. Ik zou het ook
doen. Als ik burgemeester was
van een klein stadje, zou ik tij
dens de Tour rondbazuinen: wij
willen de Tour hebben. De tv en
de kranten duiken er onmiddel
lijk op. Een betere promotie
voor je stad is niet in te den
ken."
Frits Bakker
Dit beeld heeft het Zeeuwse Tourcomité voor ogen: een peloton over de Zeeuwse wegen. Maar niet zoals hier in de Delta Profronde, maar in de Tour de
France. foto Peter Nicolai
derd kilometer. Nuyten: „Het is dus bijna onmoge
lijk om van Limburg naar Zeeland te rijden door
Brabant (omdat het veel langer is), maar door Bel
gië zou het wel kunnen."
Het Valkenburgse comité zet al twee jaar een zwa
re lobby in en is overtuigd van het succes van de
missie. Nuyten: „Ik ben niet zo lang geleden bij
Leblanc thuis geweest. Voor mij was het toen al
zeker dat de Tour in 2006 naar Nederland komt.
Ik heb alleen nog geen handtekening die de af
spraak bekrachtigt, maar dat doet Leblanc
nooit."
De Limburgers maken zich alleen nog zorgen over
de enorme groei die het Tourcircus heeft gemaakt.
Vergeleken met 1992, toen de etappes Brussel-Val
kenburg en Valkenburg-Koblenz werden gereden,
zijn de eisen aan de start- en finishplaatsen veel
strenger geworden. „Het is na die tijd nog veel
grootser geworden wat er allemaal meekomt en
waar je plaats aan moet bieden. Kijk alleen maar
naar het gigantische mediapark dat de Tour volgt.
Ieder land wil zijn eigen zender bij de finish. Voor
Valkenburg (en de Cauberg) is dat een gróter pro
bleem dan voor Zeeland, omdat het bij ons veel
kleinschaliger is." De keuze voor een start- of fi-
nishplaats is voor Nuyten moeilijk te maken. „De
start heeft veel charme, omdat je het publiek uren
lang kan vermaken", stelt hij vast. „De mensen
kunnen de renners bij wijze van spreken aanra
ken. Maar een finish heeft weer meer publiciteit,
omdat het wereldwijd wordt uitgezonden." Het
dilemma houdt Valkenburg nog niet echt bezig.
„We zetten in op allebei: een finish en de andere
dag een start."
Frits Bakker
Een mooi mikpunt voor Ales-
sand.ro Petacchi: de meeste
opeenvolgende etappezeges
van één renner. De Luxembur
ger Frangois Faber won in de
Tour van 1909 vijf etappes op
rij: de tweede tot en met de zes
de rit, van Roubaix tot Nice,
ruim 1500 kilometer en bijna
zestig uur fietsen was hij onge
slagen. Faber, door zijn 91 kilo
de Reus van Colombes ge
noemd, won dat jaar ook zijn
enige Tour de France. Zes jaar
later overleed hij in de Eerste
Wereldoorlog, toen hij aan het
front een gewonde kameraad
wilde redden en zelf dodelijk
werd geraakt door een kogel