Koeienprint vol geluid Een boezel om van te houden De Nationale Hypotheekbeuv Verven zonder schuren zaterdag 26 juni 2004 Wat je al niet met luid sprekers kunt doen. Bijvoorbeeld in een vrolijke betonnen box stoppen of er koeienprints op plakken. Of ze verstoppen: achter een projectiescherm. Voor hém een geweldig ge luid en voor haar een luid[/TEKST]sprekerbox die mooi in het interieur past. Dat is het idee achter de Dutch Ba sic die Ed Doggen sinds kort op de markt brengt. „Ik heb ge streefd naar een nieuwe vorm en materialen waarmee je dui zend-en-een manieren van af werking mogelijk maakt. Het moest een box worden die een plek in de woning verdient, die één wordt met het interieur. Niet zoals Bang Olufsen, die superdominant de huiskamer vult", licht Doggen toe. De door hem ontworpen box is een aluminium zuil met ronde hoeken. Qua afwerking kan al les: van latex tot leer, koeien- of panterprints, flowerpower, ver chroomd, marmereffect, een kunstwerk of toch liever ver weerd hout. In den lande heeft Doggen vakmensen gevonden die voor hem de buitenkant doen. Doggen is met zijn bedrijf Daluso een nieuwkomer. Daar voor werkte hij twintig jaar bij Nedcar in Born. „Maar met het bouwen van luidsprekers heb ik altijd iets willen doen. Zoals bij menige audiofiel is dat bouwen ontstaan als een hobby. Gaande weg leer je alles. Belangrijk is goed luisteren. Je moet weten hoe iets moet klinken en hoe je het goed kunt laten klinken. Het is een kwestie van literatuuron derzoek plegen, materialen en vormen uitproberen. De vormge ving is de grote uitdaging." Doggen weet het, in de luidspre- kerboxenbouw is de concurren tie pittig. Het aantal doe-het-zel- vers loopt naar schatting in de honderden, het aantal bouwers dat er een boterham mee ver dient, houdt bij vijftien wel zo'n beetje op. „De branche is aardig bezet. Je moet je zien te onder scheiden van de rest", consta teert Doggen droogjes. „De economie zit niet mee. Het is een beetje om te janken", sig naleert Koos Schenk Met zijn Terrazzo Art Fidelity is hij al een jaar of vijftien 'boven in de markt' bezig. Zijn spectaculaire boxen zijn zware jongens, gele verd met steekwagentje. Gemaakt van een betonmengsel met marmerkorrels, uit één stuk. „Er is geen materiaal zo duurzaam als beton. Het is stij ver dan mdf, aluminium en mar mer." En stijf moeten boxen zijn - ze mogen natuurlijk niet mee gaan trillen met de muziek. De boxen van Schenk zijn ar beidsintensief. Hij mengt een paar scheppen cement, gekleurd zand en enkele kilo's marmer korrels in een cementmolen. De mix 'verdwijnt' in mallen - de buitenste is een herbruikbare, de binnenste tempex mal moet er in het proces aan geloven. Na trillen en uitharden blijft een zware stenen doos met ronde ga ten over. Na het polijsten kan het binnenwerk erin. Geen box gaat de deur uit zonder testrap port. Kick Tot nu toe doet Schenk alles in zijn uppie, van ontwerp en con structie tot verkoop. Nu is hij be zig met een dealer in Roermond. Het is de kick van de luidspre kerbouwer origineel geluid te reproduceren. „Zo dicht moge lijk bij het origineel komen, dat is de kunst. De perfecte luidspre ker zoveel mogelijk benaderen." „Een goede luidspreker hoor je niet", is het credo van Gerbrand van Veen. In een drukke Haar lemse winkelstraat is The Pied Piper te vinden, een klassieker onder de luidsprekerboxen. Van Veen heeft aan de wieg gestaan van deze toonaangevende knaap, die volgend jaar 25 wordt. Opvallend is de open bo venkant: „Zo blijft de slag van pauken of trommel niet namod- deren." In grote lijnen is The Pied Piper dezelfde gebleven, af gezien van wat verbeteringen op onderdelen. Toplocatie „We hebben maar één product. Daarmee staan we op een toplo catie in een winkelstraat. Dat werkt als een speer. Mensen blij ven uit nieuwsgierigheid naar binnen komen." Vijf a zesdui zend exemplaren zijn er door de jaren heen van deze box gele verd. „De kopers vormen een soort vriendenclub. Ze organise ren in kleine groepjes luisterses sies en ontvangen onze nieuws brief." Vanaf dinsdag worden Super Audio-CD 'Tupperwa- re-parties' in den lande gehou den. Daarvoor wordt samenge werkt met het SACD-merk Pen- tatone, een voortvloeisel van Philips Classics. Ook Wibi Soerjadi zweert bij The Pied Pi- per. Hij heeft een 14 karaats ver gulde, want The Pied Piper blijkt allerlei 'jasjes' te kunnen aantrekken, van perspex en glas tot manner. Dus is het nieuwtje van Daluso ook weer niet zo niet uniek. Wel uniek is het Living Sound- screen dat de voormalige ge luidsopnametechnicus Van Veen heeft bedacht. „Mensen ko pen peperdure platte beeldscher men maar die hebben een waar deloos geluid, dat geen relatie heeft met het beeld en met de plek waar iets zich afspeelt. Een scherm waar dat geluid is inge bouwd, dat zou ideaal zijn." Het idee, dat op een bierviltje ont stond, is werkend te zien in het Arsenaal in Naarden. Van Veen bouwde drie Pied Pi- pers in zijn 'Living Soundscr- een', dat grofweg 2 bij 1 meter meet en achttien centimeter dik is. Grootste probleem was het doek. Dat moest het geluid door laten maar het licht niet. Van Veen vond de gebreide vezel die dat kunstje flikt. Zo'n Soundscr- een komt op 5.000 euro. Dat is inclusief speakers, en exclusief dvd-speler en projector. Maarten van de Rakt (Advertentie) Doe de Gratis hypotheekcheck en bespa a honderden euro's Wij komen graag bij u langs! De rente is nu historisch laag. Profiteer hiervan en zet uw dure hoge rente om naar bv. 2,3%. U wilt lagere maandlasten! Evt. lopende dure leningen inlossen en geld in handen? Wij regelen ALLES voor u. De door DGA berekende rentes liggen veel lager dan in boven staand overzicht. Bel Gratis DGA Middelburg 0800-0221415 en ook u bespaart honderden euro's. DGA is lid van de NVF. Zowel de rente op de geldmarkt als de rente op de kapitaalmarkt is deze week licht gestegen. Hypotheekrente per rente afsluit opgave rente bij fiscale 21 juni 2004 vast provi bank besparing van gedu sie in constant rende 37,60% 42% ABN/AMRO meegroeihyp. 5jr. 1,00 4jT 2,21 1.93 meegroeihyp. 10 jr. 1,00 5,4 2,72 2.40 meegroeihyp 15 jr. 1.00 5,9 3,04 2,70 ann. hyp vanab 1,00 3.5 2,40 2,26 ann hyp. 5jr 1,00 4.3 2,89 2,73 Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr. 1,00 5,0 2,46 2,16 Combinatie spaarv.hyp 10 jr. 1,00 5.5 2,75 2,43 Centraal spaargar.hyp 5 jr. 0,50 4,25 2,03 1.77 Beheer spaargar hyp 15 jr. 0,50 5,45 2,71 2,39 CVB ann. hyp 2 jr. 1.00 3.7 2,52 2.38 ann.hyp 5 jr 1,00 4.7 3.14 2.96 spaarhyp 10 jr 1,00 5.6 2.82 2.49 Delta Lloyd/ hyp tot.plan 5jr 1,00 5.0 2,53 2,23 Leven hyp tot plan 15 jr 1.00 5,9 3,06 2,72 Direktbank besp dir.hyp 5 jr. 1.00 4.9 2.40 2.11 Fortis Bank ann. hyp, 5jr 1.00 4.5 3,02 2,85 ann. hyp. 10 jr. 1,00 5,15 3,43 3,23 ann. hyp. 15 jr. 1,00 5.4 3.58 3.38 spaarhyp 5 jr. 1,00 4.7 2,36 2,07 spaarhyp. 10 jr. 1,00 5,35 2,73 2,41 spaarhyp. 15 jr. 1,00 5,6 2,88 2,55 Hoog! Iuys/C hyp.spaarpl. 5 jr. 1,00 5,1 2,52 2,21 ING-bank spaarhyp 5 jr. 1.00 4,9 2,48 2,18 spaarhyp. 10 jr 1,00 5,7 2,94 2,61 ann. hyp 0/1 jr. 1,00 3,5 2,40 2,26 ann hyp 5jr. 1,00 4,7 3,14 2,96 Nationale spaarhyp 5 jr 1,00 4,7 2,36 2,07 Nederlanden spaarhyp 15 jr 1.00 5,9 3,06 2,72 Obvion Hyp ann hyp 5|r. 1.00 4,4 2,96 2,79 ann. hyp 10 jr 1.00 5.1 3,39 3.20 spaarhyp 5 jr. 1,00 4.6 2.21 1.93 spaarhyp 10 jr. 1.00 5.3 2,61 2.29 spaarhyp. 15 jr. 1.00 5,6 2.79 2.46 Postbank spaarhyp 5 jr. 1.00 4,8 2,40 2,11 spaarhyp. 5/7 jr 1.00 5,5 2,80 2,48 spaarhyp 10/12 jr 1.00 5.9 3,04 2,70 ann. hyp 2 jr 1.00 3,8 2.46 2,32 ann. hyp 5 jr 1.00 4.6 2,96 2,79 PVF Achmea spaarhyp 5 jr 1,00 4,6 2,24 1,95 Hyp. spaarhyp. 15 jr. 1,00 5,7 2,87 2,54 ann. hyp. 5 jr. 1,00 4,4 2,96 2,79 ann. hyp. 10 jr 1,00 5,1 3,39 3,20 ann hyp. 15 jr 1,00 5,5 3,65 3,44 Rabo. (advies) spaarzeker 1 jr. 1,00 3,2 1,48 1,27 spaarzeker 3 jr 1,00 4.0 1,92 1,67 spaarzeker 5 jr 1,00 4,5 2,18 1,90 spaarzeker 10 jr 52 2,57 2,26 SNS bank spaarhyp. ideaal 1,00 4.7 2,30 2,02 spaarhyp 5 jr 1.00 4,7 2,30 2,02 ann hyp 1 jr 1,00 3.3 2,27 2.15 ann hyp 5'r 1,00 4,7 3.14 2,96 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met nationa le hypotheekgarantie De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de totale netto lasten van de hypotheek De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leefti|d en een hypotheek ad 75 000 euro Voor vrouwen en/ot bi| andere leeftiiden kunnen andere nwr-percentages gelden. Bij andere hypo theekbedragen wijkt de nwr soms enigszins af Het enthousiasme waarmee Twan Verdonck twee jaar geleden over zijn Boezels vertel de, kon bijna niet onopgemerkt blijven. Tijdens de eindexamenexpositie van de Design Academy in Eind hoven verdrongen de bezoekers zich rondom zijn pluizige afstu deerwerk. Aanraken, voelen, knuffelen; het werk vroeg er sim pelweg om. Dat werk is gebaseerd op snoeze- len, een combinatie van snuffe len en doezelen. Deze therapie is in de jaren zeventig ontwik keld voor onder anderen men sen met een verstandelijke be perking. Verdonck (25) kwam op het idee voor zijn Boezels om dat zijn beide ouders in de zorg werken. „Snoezelruimtes hebben de ge zelligheid van een operatieka mer", zei Verdonck bij zijn afstu- deerpresentatie. „Bovendien zijn er genoeg ontwerpers die stoelen of tafels maken. Dat is niet mijn ding." Prikkelen Hij ontwikkelde daarom een se rie Boezels, een soort knuffels die de verschillende zintuigen prikkelen. Ze zijn onderver deeld in vier categorieën. De zo genaamde T Dieren zijn vooral bedoeld om te betasten, de R Dieren prikkelen het reukor gaan, de Z Dieren stimuleren het zicht en de H Dieren het ge hoor. Hoewel sommige Boezels geur of warmte verspreiden, werken ze zonder batterijen of stroom. Daardoor zijn ze veilig in gebruik. Ze zijn bovendien wasbaar. Twee jaar na zijn afstuderen runt Twan Verdonck samen met zakelijk brein Jeroen Span broek in Valkenswaard zijn ei gen bedrijf Neo Human Toys. Opgezet om aan de nog altijd groeiende vraag naar de Boezels te voldoen. „Het is voor het eerst dat ie mand iets hips doet voor gehan dicapten", beschrijft Verdonck één van de vele reacties die hij tijdens zijn studie kreeg. Sinds begin dit jaar is een deel van de Boezels verkrijgbaar in achttien landen. Ze worden ver spreid door onder meer Nenko, een bedrijf in Kerkdriel dat ge specialiseerd is in aangepast spelmateriaal voor onder ande ren gehandicapten en ouderen. Maar ondanks die opvallende doelgroep, vallen de Boezels ook in de smaak bij designliefheb bers. Ze doken de afgelopen jaren meerdere malen op in woonpro- gramma's en -tijdschriften. Van wege de positieve reacties lan ceerde Verdonck onder de naam One Offs onlangs een speciale collectie voor de designliefheb ber. Het grote verschil met de origi nele Boezels is dat deze 'design variant' wat hipper oogt. Daar naast wordt van iedere de sign-Boezel maar één exem plaar gemaakt. Arbeidscentrum Die mogelijkheid hangt samen met het bijzondere productiepro ces. De Boezels worden gemaakt door mensen met een verstande lijke beperking in arbeidscen trum de Wisselstroom in Ha pert. „Ik kan ze ook in China la ten produceren, maar het is juist gaaf om het op deze manier te doen", vindt Verdonck. Een voordeel van deze werkwij ze is bovendien dat de ontwer per zijn wensen aan de makers kan voorleggen, waardoor even tuele aanpassing gemakkelijk kunnen worden doorgevoerd. Verdonck ontmoet daarnaast het nodige enthousiasme op de werkplek. Maar wat zijn Boe zels (verkrijgbaar vanaf 40 eu ro) eigenlijk. Een aap die warm te afgeeft, een slang met een rustgevend aroma of een stink dier dat scheten laat. Verdonck heeft gemerkt dat ze dienst doen als interieuraccessoire, maar evengoed als speelgoed. „Zelf noem ik het abstracte huis dieren", zegt de ontwerper. De nieuwste aanwinst in de col lectie is het poppetje Humanoyd waarvan het hoofd een spiegel tje bevat. Verdonck heeft het speciaal ontwikkeld voor demen terende ouderen. Volgens de ont werper spelen die graag met poppen. „Maar dat wordt meest al verboden door de omgeving." Onzin, vindt Verdonck, die op het idee kwam toen hij merkte dat zijn eigen dementerende oma op poppen reageerde. Het bijzondere van zijn ontwerp is dat de gebruiker door het spie geltje zijn eigen gezicht als ge zicht van het popje ziet. „De mente ouderen die altijd stil zit ten, komen daardoor wel in be weging", heeft de ontwerper ge merkt. Overigens zijn alle ont werpen van Verdonck voor ie dereen verkrijgbaar. Niet alleen Humanoyd, maar ook Tooh, Ruf- tus, Zoosh en Tummy. Paul Geerts (Advertentie) info@hypotheekbeurs.nl www.nationale-hypotheekbeurs.nl Dutch Basic als koe. Het bedrijf International bracht onlangs een verf op de markt die schuren overbodig maakt. In navolging daarvan komt Alabastine met een Schuur Gel. Het is een product dat het opper vlak in een keer schuurt, ontvet en reinigt. Het belangrijkste voordeel is dat daarbij geen stol vrijkomt. Een fles van 500 milli liter kost 9,95 euro. Boezel Toch heeft een buidel om in weg te kruipen. foto GPD HOOFDVESTIGING: VLISSINGEN BADHUISSTRAAT 137 TELEFOON (0118) 41 39 00 Het Living Soundscreen biedt beeld en geluid. Ontwerper Twan Verdonck met zijn boezel Tummy.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 30