PZC
gewoon doen
Eentje van BM\A^ om rekening mee te houden
T© gekke Multipla
gaat voortaan
25
Vraag antwoord
KENNISMAKING
vrijdag 25 juni 2004
Ik heb begrepen dat er nu ook radardetector-detectoren zijn.
Klopt dat, en hoe werken ze dan?
Leendert de Lange van het Openbaar Ministerie:
„Sinds een maand werkt een groeiend aantal politie
korpsen met de radardetector-detector. Het apparaat
aan boord van een politieauto geeft met een geluidssig
naal en lampjes aan dat een passerend voertuig een inge
schakelde radardetector bevat. Zo'n auto wordt aan de
kant gezet en de bestuurder krijgt een boete van 250 eu
ro. Daarnaast dient hij de verklikker direct in te leveren.
Als die niet ter plekke gedemonteerd kan worden vbor-
dert de politie deel IA van het kentekenbewijs in. Om
dat terug te krijgen dient de bestuurder de detector bin
nen vier weken in te leveren op het politiebureau. Komt
de eigenaar niet opdagen, dan wordt deel IA opgestuurd
naar de Rijksdienst Wegverkeer. Wil hij het dan nog te
rug, dan moet hij zijn auto opnieuw laten keuren."
Heeft u ook een vraag? Mail dan naar
vraagenantwoord@wegener.nl
Ga voor eerdere vragen en antwoorden naar de website van
de krant en klik op Auto
De Gele Rijders te boek
De Gele Rijders; isbn 9060132572, prijs 29,90 eu
ro.
Maastricht beste stoplichtenstad
Weet u hoeveel verkeerslichten Nederland telt?
Op de kop af 5.440. Bo Boormans van DTV Con
sultants in Breda heeft het uitgezocht. Van elke stad
weet hij het bijna uit het hoofd. Dankzij zijn onderzoek
is Maastricht uitgeroepen tot Verkeerslichtenstad 2004.
Ook Breda, Roosendaal, Rijswijk en Utrecht waren geno
mineerd. Die steden getroosten zich de meeste inspan
ningen om verkeerslichten effectief te laten functione
ren. Ook bewoners werd gevraagd naar hun oordeel.
Rijswijk en Breda eindigden als twee en drie. Het aantal
stoplichten neemt iets af omdat kruispunten vervangen
worden door rotondes.
Helm met achteruitkijkspiegel
De automobilist heeft 'm al jaren, de motorrijder
niet: de binnenspiegel. Het Britse bedrijf Reevu
brengt een helm met ingebouwde achteruitkijkspiegel
op de markt. De importeur is Traccon in Werkendam.
De spiegel is niet van echt glas en zit net boven het vi
zier aan de binnenkant van de helm. In tegenstelling tot
de spiegels op het stuur kent die in de helm geen dode
hoek. Hij reduceert bovendien laagstaande zon in de rug
en felle" koplampen van achterliggers.
Traccon verwacht dat de helm in het najaar in de winkel
ligt voor ongeveer 400 euro.
Retrobusje van VW komt eraan
Volgende week in Auto:
De grote neuzen rukken op
Duo-test: Smart Forfour Mitsubishi Colt
Een Tour-klimfiets ontleed
Toekomst met een verleden van VW: de Microbus.
In 2007 brengt Volkswagen een Microbus op de markt.
Een prototype werd vijf jaar geleden voorgesteld als
opvolger van het populaire oerbusje. Vooral in en rond
het voormalige hippierijk San Francisco rijden er nog
verscheidene rond. De uiteindelijke versie zal veel min
der retro en Amerikaans van uiterlijk zijn dan het stu
diemodel, want VW heeft besloten de auto te bouwen
met heel veel onderdelen van de jongste Tranporter
T5-serie.
;en nieuweling draait nadrukkelijk het
-traatje in van Audi A3, Peugeot 307 en Vólks-
ragen Golf. De 'kleine' BMW 1 is volgens de
Duitse bouwmeesters synoniem voor rijple-
lier in een nieuw formaat.
BMW koos voor zijn nieuwe 1-serie welbewust achterwielaandrijving.
■torRien van der Steen
fr'er smaak valt niet te twisten.
En de Fiat Multipla, uit 1998 al-
heeft nimmer de handen
°P elkaar gekregen. De auto
Ked uitstekend en bood veel
^te aan zes inzittenden.
Maar dat zwembandje onder de
,ö°rruit en het silhouet van
postkoets zijn nooit breed
geaccepteerd. Er zijn er maar
Jö.000 van verkocht, waarvan
SU elkaar drieduizend in Neder
land.
De Multipla was misschien niet
mooi, maar de rijdende tele
fooncel was ontegenzeggelijk
wel knap. De Multipla had een
dak dat net zo breed oogde als
de vloerplaat. Erg ongebruike
lijk, tenminste in personenauto-
land. De vorm volgde de func
tie, verdedigde Fiat zich jaren
geleden. Het was in 1998 de eer
ste mpv van minder dan vier
meter lang, waarin zes mensen
en hun bagage een comfortabel
plekje vonden. De auto kreeg
van Fiat een breedte van 1.87
meter, wat normaal is voorbe
houden aan grote limousines.
Daardoor kon de Multipla twee
rijen van drie zitplaatsen ber
gen en nog bagageruimte over
houden.
Apenrots
Welnu, al de voordelen zijn ge
bleven. Maar de verliezen van
het Fiat-concern nopen tot een
reëler beleid: auto's moeten
geld opbrengen, en daarom
heeft Fiat de vormgeving door
tastend bijgesteld om die voor
menigeen acceptabeler te ma
ken. De dolfïjnensnuit is wegge
streept en de bizarre vorm van
achteren is verdwenen. De nieu
we Multipla oogt als een uitge
klopte Idea en is ook veel lan
ger dan zijn voorganger. Van
binnen is hij nog altijd apart.
Want het centraal geplaatste
grillige instrumentarium - door
collega'-s wel de apenrots ge
doopt - is er nog. De twee rijen
van drie stoeltjes hebben par
mantig standgehouden, en de
midvoor kan (gelukkig) nog al
tijd vervangen worden door
een koelkastje.
Ook de bagagemogelijkheden
zijn dezelfde gebleven: de Multi
pla kan 430 liter bergen, wat na
het uitnemen van de tweede zit-
rij op kan lopen tot 2000 liter.
Nu hij zijn doosvorm heeft inge
leverd is de Multipla op snel
heid twee decibel stiller gewor
den en dat scheelt een hoop.
Het weggedrag is nog altijd ver
rassend stabiel, vooral dankzij
zijn brede gestalte. In septem
ber komt hij te koop
Fiat Multipla 2; met 1.6 benzinemo
tor: 20 495 euro, als 1 9 JTD (115 pk)
25.395 euro. Fiat overweegt een 1.9
JTD van 150 pk. De 1.6 wordt ook aan
geboden met methaan-tanks. In Duits
land is al een flink netwerk om aard
gas te tanken. In Nederland wordt
daaraan gewerkt.
De naam Multipla is ontleend aan een'
oer-mpv'tje dat Fiat eind jaren zestig
ontwierp op basis van de toenmalige
600
kende joystickje van de 3-serie.
Het instapmodel 116i biedt 115
pk. Begin 2005 komt daar nog
de 118i met 143pk bij. Zescilin
ders, waaronder een 250 pk
sterke drieliter, volgen later.
Op de zakelijke markt - BMW
denkt zestig procent van de
1-serie aan leaseklanten te kun
nen slijten - zal de 118d van
122 pk waarschijnlijk het best
verkochte model worden. Zelf
reden we de 120 diesel, met
163 pk en een machtig koppel
van 340 Nm bij tweeduizend
toeren de krachtigste van het
stel.
De diesel gaat er vandoor als
een haas en weet van geen op
houden. Trillingen zijn deze ge
weldenaar volkomen vreemd
en zelfs op topsnelheid (220
km) hoor je alleen een zacht ge
grom en wat windgeruis. En
het blijft niet bij uiterlijk ver
toon.
BMW hoopt dankzij de 1-serie
in 2008 de jaarproductie te heb
ben opgeschroefd van 1,1 mil
joen tot 1,4 miljoen auto's. Te
gelijkertijd wil de fabrikant
zijn status van A-merk handha
ven, en de top vormen in elk
stukje markt waarin hij ope
reert.
Voordeelprijzen passen daar ui
teraard niet bij. De 116i is er
vanaf 24.950 euro, de 120d Exe
cutive komt op 37.650 euro.
De liefhebber zal het niet de
ren. Het is immers een echte
BMW. En de concurrentie heeft
er eentje bij om rekening mee
te houden.
corGert te Linteio
Net als de BMW 5-
en 7-serie is de 1
een auto waaraan
je moet wennen.
Het valt zelfs niet
see er meteen een goed beeld
En te krijgen. Het schaduw-
van holle en bolle vormen
ascherpe knikken krijgt bij ie-
iere verandering van lichtval
si nieuwe dimensie. Design
Jet Chris Bangle heeft 'de klei-
i hoe dan ook een eigen ge-
iét meegegeven,
het interieur zorgen fraaie
•aterialen en subtiele kleur-
:uances voor een luxueuze at
mosfeer. Alles wat je onderweg
ïodig hëbt, is meteen te vin
den. Goed aan te passen zetels -
tegen meerprijs is zelfs de
breedte van de rugleuningen re
gelbaar - en een in twee richtin
gen verstelbaar stuur maken
dat je de BMW als een hand
schoen aantrekt. Achterin is er
hoofdruimte genoeg, maar als
de voorstoelen wat verder naar
achteren staan moeten de be
nen in de nek. Ook de aflopen
de lijn van de portieren en de
smalle doorgang voor de voe
ten maken geen gastvrije in
druk.
Rij-ijzer
Het wel en wee van de achter-
passagiers is na het indrukken
van de modieuze startknop
snel vergeten. Vanaf de eerste
meters wordt duidelijk dat je
een echt rij-ijzer onder je zit
vlak hebt. De besturing is pre
cies en geeft perfect door wat
er onder de wielen gebeurt. De
50/50 gewichtsverdeling op
voor- en achteras en het geavan
ceerde onderstel zorgen voor
een neutraal weggedrag, waar
bij de auto ook in snelle boch
ten nauwelijks overhelt.
Dankzij nieuwe constructie
technieken bleef dat gewicht
beperkt tot zo'n 1300, 1400 ki
lo, afhankelijk van de uitvoe
ring. Zogeheten runjïat-banden
leveren ook een bijdrage aan de
Qj Voorwaarts naar
Ook met de 1-serie blijft BMW
de achterwielaandrijving trouw,
terwijl de concurrentie in deze
klasse het zoekt bij de voorwie
len.
Een voordeel van achterwiel-
aandrijving is dat je bij het stu
ren nooit aandrijfreacties voelt.
Bovendien ligt de motor vrijwel
altijd in de lengte gemonteerd,
en daardoor krijg je een mooie
gewichtsverdeling en dus een
neutraal bochtgedrag.
gewichtsbesparing, omdat ze
een reservewiel overbodig ma
ken.
Joystickje
Ofschoon de tweeliter viercilin-
der van de 120i met 150 pk
geen stakker is, moet hij wel op
toeren worden gejaagd om te
presteren. De verhoudingen
van de zesbak - een automaat is
optie - zijn vrij lang en de Auto-
bahn-top van 217 km per uur be
reikt de BMW alleen in z'n vijf.
Lang zijn ook de schakelwegen,
je mist het lekkere, klik-klak-
achteren
Door elektronische stabiliteits-
controle te monteren heeft
BMW dit probleem verholpen.
BMW noemt nog een belang
rijk voordeel van deze keuze.
Een laag achter de vooras ge
plaatste motor beperkt de kans
op letsel voor voetgangers bij
een aanrijding.
Bovendien geeft het meer
ruimte voor een optimale kreu-
kelzone.
Een nadeel was er ook altijd:
in erg snelle of natte' bochten
kan de achtersteven uitbreken,
met mogelijk ernstige gevolgen.
De kans is groot dat andere
fabrikanten het BMW-voor-
beeld volgen, en dat zou een
nieuwe trend betekenen.
DE FEITEN
De Fiat Multipla heeft nooit veel potten kun
nen breken met zijn rebelse uiterlijk. Fiat is
ton ook gezwicht- voor de critici, maar voor-
ilvoor de verkoopcijfers:.de Flipper-snuit is
geschrapt, de bizarre achterkant verdwenen.
De oude Multipla.
Fiat Multipla
In Italië is de Multipla erg po
pulair als taxi.
Het Britse autoprogramma
Top Gear koos de Multipla
tweemaal tot beste mpv in
zijn klasse.
Prijsindicatie occasion:
1999: 8.000-11.500 euro
2000: ca. 12.000
2001: ca. 14.000
Om economische redenen ontdoet Fiat de Multipla van zijn wilde haren.
Peter van der
Meer heeft
zich intensief ge
bogen over de
gele streekbus
sen die tussen
1967 en 1988
werden ge
bouwd. De bus
sen bepalen nu
al 37 jaar het
straatbeeld van
Nederland. Bij
De Alk is zijn
boek verschenen: De Gele Rijders. Het zijn een kleine
130 pagina's met foto's. Aardig om door te bladeren,
maar om te lezen vooral voor de echte liefhebber.
Bijna veertig jaar rijden de gele streek
bussen in Nederland.