PZC gewoon doen Eentje van BM\A^ om rekening mee te houden T© gekke Multipla gaat voortaan 25 Vraag antwoord KENNISMAKING vrijdag 25 juni 2004 Ik heb begrepen dat er nu ook radardetector-detectoren zijn. Klopt dat, en hoe werken ze dan? Leendert de Lange van het Openbaar Ministerie: „Sinds een maand werkt een groeiend aantal politie korpsen met de radardetector-detector. Het apparaat aan boord van een politieauto geeft met een geluidssig naal en lampjes aan dat een passerend voertuig een inge schakelde radardetector bevat. Zo'n auto wordt aan de kant gezet en de bestuurder krijgt een boete van 250 eu ro. Daarnaast dient hij de verklikker direct in te leveren. Als die niet ter plekke gedemonteerd kan worden vbor- dert de politie deel IA van het kentekenbewijs in. Om dat terug te krijgen dient de bestuurder de detector bin nen vier weken in te leveren op het politiebureau. Komt de eigenaar niet opdagen, dan wordt deel IA opgestuurd naar de Rijksdienst Wegverkeer. Wil hij het dan nog te rug, dan moet hij zijn auto opnieuw laten keuren." Heeft u ook een vraag? Mail dan naar vraagenantwoord@wegener.nl Ga voor eerdere vragen en antwoorden naar de website van de krant en klik op Auto De Gele Rijders te boek De Gele Rijders; isbn 9060132572, prijs 29,90 eu ro. Maastricht beste stoplichtenstad Weet u hoeveel verkeerslichten Nederland telt? Op de kop af 5.440. Bo Boormans van DTV Con sultants in Breda heeft het uitgezocht. Van elke stad weet hij het bijna uit het hoofd. Dankzij zijn onderzoek is Maastricht uitgeroepen tot Verkeerslichtenstad 2004. Ook Breda, Roosendaal, Rijswijk en Utrecht waren geno mineerd. Die steden getroosten zich de meeste inspan ningen om verkeerslichten effectief te laten functione ren. Ook bewoners werd gevraagd naar hun oordeel. Rijswijk en Breda eindigden als twee en drie. Het aantal stoplichten neemt iets af omdat kruispunten vervangen worden door rotondes. Helm met achteruitkijkspiegel De automobilist heeft 'm al jaren, de motorrijder niet: de binnenspiegel. Het Britse bedrijf Reevu brengt een helm met ingebouwde achteruitkijkspiegel op de markt. De importeur is Traccon in Werkendam. De spiegel is niet van echt glas en zit net boven het vi zier aan de binnenkant van de helm. In tegenstelling tot de spiegels op het stuur kent die in de helm geen dode hoek. Hij reduceert bovendien laagstaande zon in de rug en felle" koplampen van achterliggers. Traccon verwacht dat de helm in het najaar in de winkel ligt voor ongeveer 400 euro. Retrobusje van VW komt eraan Volgende week in Auto: De grote neuzen rukken op Duo-test: Smart Forfour Mitsubishi Colt Een Tour-klimfiets ontleed Toekomst met een verleden van VW: de Microbus. In 2007 brengt Volkswagen een Microbus op de markt. Een prototype werd vijf jaar geleden voorgesteld als opvolger van het populaire oerbusje. Vooral in en rond het voormalige hippierijk San Francisco rijden er nog verscheidene rond. De uiteindelijke versie zal veel min der retro en Amerikaans van uiterlijk zijn dan het stu diemodel, want VW heeft besloten de auto te bouwen met heel veel onderdelen van de jongste Tranporter T5-serie. ;en nieuweling draait nadrukkelijk het -traatje in van Audi A3, Peugeot 307 en Vólks- ragen Golf. De 'kleine' BMW 1 is volgens de Duitse bouwmeesters synoniem voor rijple- lier in een nieuw formaat. BMW koos voor zijn nieuwe 1-serie welbewust achterwielaandrijving. ■torRien van der Steen fr'er smaak valt niet te twisten. En de Fiat Multipla, uit 1998 al- heeft nimmer de handen °P elkaar gekregen. De auto Ked uitstekend en bood veel ^te aan zes inzittenden. Maar dat zwembandje onder de ,ö°rruit en het silhouet van postkoets zijn nooit breed geaccepteerd. Er zijn er maar Jö.000 van verkocht, waarvan SU elkaar drieduizend in Neder land. De Multipla was misschien niet mooi, maar de rijdende tele fooncel was ontegenzeggelijk wel knap. De Multipla had een dak dat net zo breed oogde als de vloerplaat. Erg ongebruike lijk, tenminste in personenauto- land. De vorm volgde de func tie, verdedigde Fiat zich jaren geleden. Het was in 1998 de eer ste mpv van minder dan vier meter lang, waarin zes mensen en hun bagage een comfortabel plekje vonden. De auto kreeg van Fiat een breedte van 1.87 meter, wat normaal is voorbe houden aan grote limousines. Daardoor kon de Multipla twee rijen van drie zitplaatsen ber gen en nog bagageruimte over houden. Apenrots Welnu, al de voordelen zijn ge bleven. Maar de verliezen van het Fiat-concern nopen tot een reëler beleid: auto's moeten geld opbrengen, en daarom heeft Fiat de vormgeving door tastend bijgesteld om die voor menigeen acceptabeler te ma ken. De dolfïjnensnuit is wegge streept en de bizarre vorm van achteren is verdwenen. De nieu we Multipla oogt als een uitge klopte Idea en is ook veel lan ger dan zijn voorganger. Van binnen is hij nog altijd apart. Want het centraal geplaatste grillige instrumentarium - door collega'-s wel de apenrots ge doopt - is er nog. De twee rijen van drie stoeltjes hebben par mantig standgehouden, en de midvoor kan (gelukkig) nog al tijd vervangen worden door een koelkastje. Ook de bagagemogelijkheden zijn dezelfde gebleven: de Multi pla kan 430 liter bergen, wat na het uitnemen van de tweede zit- rij op kan lopen tot 2000 liter. Nu hij zijn doosvorm heeft inge leverd is de Multipla op snel heid twee decibel stiller gewor den en dat scheelt een hoop. Het weggedrag is nog altijd ver rassend stabiel, vooral dankzij zijn brede gestalte. In septem ber komt hij te koop Fiat Multipla 2; met 1.6 benzinemo tor: 20 495 euro, als 1 9 JTD (115 pk) 25.395 euro. Fiat overweegt een 1.9 JTD van 150 pk. De 1.6 wordt ook aan geboden met methaan-tanks. In Duits land is al een flink netwerk om aard gas te tanken. In Nederland wordt daaraan gewerkt. De naam Multipla is ontleend aan een' oer-mpv'tje dat Fiat eind jaren zestig ontwierp op basis van de toenmalige 600 kende joystickje van de 3-serie. Het instapmodel 116i biedt 115 pk. Begin 2005 komt daar nog de 118i met 143pk bij. Zescilin ders, waaronder een 250 pk sterke drieliter, volgen later. Op de zakelijke markt - BMW denkt zestig procent van de 1-serie aan leaseklanten te kun nen slijten - zal de 118d van 122 pk waarschijnlijk het best verkochte model worden. Zelf reden we de 120 diesel, met 163 pk en een machtig koppel van 340 Nm bij tweeduizend toeren de krachtigste van het stel. De diesel gaat er vandoor als een haas en weet van geen op houden. Trillingen zijn deze ge weldenaar volkomen vreemd en zelfs op topsnelheid (220 km) hoor je alleen een zacht ge grom en wat windgeruis. En het blijft niet bij uiterlijk ver toon. BMW hoopt dankzij de 1-serie in 2008 de jaarproductie te heb ben opgeschroefd van 1,1 mil joen tot 1,4 miljoen auto's. Te gelijkertijd wil de fabrikant zijn status van A-merk handha ven, en de top vormen in elk stukje markt waarin hij ope reert. Voordeelprijzen passen daar ui teraard niet bij. De 116i is er vanaf 24.950 euro, de 120d Exe cutive komt op 37.650 euro. De liefhebber zal het niet de ren. Het is immers een echte BMW. En de concurrentie heeft er eentje bij om rekening mee te houden. corGert te Linteio Net als de BMW 5- en 7-serie is de 1 een auto waaraan je moet wennen. Het valt zelfs niet see er meteen een goed beeld En te krijgen. Het schaduw- van holle en bolle vormen ascherpe knikken krijgt bij ie- iere verandering van lichtval si nieuwe dimensie. Design Jet Chris Bangle heeft 'de klei- i hoe dan ook een eigen ge- iét meegegeven, het interieur zorgen fraaie •aterialen en subtiele kleur- :uances voor een luxueuze at mosfeer. Alles wat je onderweg ïodig hëbt, is meteen te vin den. Goed aan te passen zetels - tegen meerprijs is zelfs de breedte van de rugleuningen re gelbaar - en een in twee richtin gen verstelbaar stuur maken dat je de BMW als een hand schoen aantrekt. Achterin is er hoofdruimte genoeg, maar als de voorstoelen wat verder naar achteren staan moeten de be nen in de nek. Ook de aflopen de lijn van de portieren en de smalle doorgang voor de voe ten maken geen gastvrije in druk. Rij-ijzer Het wel en wee van de achter- passagiers is na het indrukken van de modieuze startknop snel vergeten. Vanaf de eerste meters wordt duidelijk dat je een echt rij-ijzer onder je zit vlak hebt. De besturing is pre cies en geeft perfect door wat er onder de wielen gebeurt. De 50/50 gewichtsverdeling op voor- en achteras en het geavan ceerde onderstel zorgen voor een neutraal weggedrag, waar bij de auto ook in snelle boch ten nauwelijks overhelt. Dankzij nieuwe constructie technieken bleef dat gewicht beperkt tot zo'n 1300, 1400 ki lo, afhankelijk van de uitvoe ring. Zogeheten runjïat-banden leveren ook een bijdrage aan de Qj Voorwaarts naar Ook met de 1-serie blijft BMW de achterwielaandrijving trouw, terwijl de concurrentie in deze klasse het zoekt bij de voorwie len. Een voordeel van achterwiel- aandrijving is dat je bij het stu ren nooit aandrijfreacties voelt. Bovendien ligt de motor vrijwel altijd in de lengte gemonteerd, en daardoor krijg je een mooie gewichtsverdeling en dus een neutraal bochtgedrag. gewichtsbesparing, omdat ze een reservewiel overbodig ma ken. Joystickje Ofschoon de tweeliter viercilin- der van de 120i met 150 pk geen stakker is, moet hij wel op toeren worden gejaagd om te presteren. De verhoudingen van de zesbak - een automaat is optie - zijn vrij lang en de Auto- bahn-top van 217 km per uur be reikt de BMW alleen in z'n vijf. Lang zijn ook de schakelwegen, je mist het lekkere, klik-klak- achteren Door elektronische stabiliteits- controle te monteren heeft BMW dit probleem verholpen. BMW noemt nog een belang rijk voordeel van deze keuze. Een laag achter de vooras ge plaatste motor beperkt de kans op letsel voor voetgangers bij een aanrijding. Bovendien geeft het meer ruimte voor een optimale kreu- kelzone. Een nadeel was er ook altijd: in erg snelle of natte' bochten kan de achtersteven uitbreken, met mogelijk ernstige gevolgen. De kans is groot dat andere fabrikanten het BMW-voor- beeld volgen, en dat zou een nieuwe trend betekenen. DE FEITEN De Fiat Multipla heeft nooit veel potten kun nen breken met zijn rebelse uiterlijk. Fiat is ton ook gezwicht- voor de critici, maar voor- ilvoor de verkoopcijfers:.de Flipper-snuit is geschrapt, de bizarre achterkant verdwenen. De oude Multipla. Fiat Multipla In Italië is de Multipla erg po pulair als taxi. Het Britse autoprogramma Top Gear koos de Multipla tweemaal tot beste mpv in zijn klasse. Prijsindicatie occasion: 1999: 8.000-11.500 euro 2000: ca. 12.000 2001: ca. 14.000 Om economische redenen ontdoet Fiat de Multipla van zijn wilde haren. Peter van der Meer heeft zich intensief ge bogen over de gele streekbus sen die tussen 1967 en 1988 werden ge bouwd. De bus sen bepalen nu al 37 jaar het straatbeeld van Nederland. Bij De Alk is zijn boek verschenen: De Gele Rijders. Het zijn een kleine 130 pagina's met foto's. Aardig om door te bladeren, maar om te lezen vooral voor de echte liefhebber. Bijna veertig jaar rijden de gele streek bussen in Nederland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25