5C
0 RDE L
>luis neemt het milieu serieus
Veren houden zich kranig
Koopje
■40 K0 TING
3xN
Duthler kleurt je dag
OME
10
Twee snelheden op één straat
icheldekrant wijst
lewoner en toerist
ip kwaliteiten natuur
29,
VINTERSPORT
tra
MODE
lm voor windmolenpark bij Hoofdplaat
Lot hogeschool na zomer duidelijk
Terneuzen varieert met groen
Spoorovergangen Sas afgesloten
DUTA/LER
Goes
kijkshop |.nl
zeeuwse almanak
Streek
je: 0113-315649
:;c.nl
jjdactie@pzc.nl
531,4460 AA Goes
jitie-exploitatie:
en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Vlaanderen: 0114-372770;
gal: 020-4562500.
lerdag 24 juni 2004
Street One
Bandolera
Passport
Angels
Langstraat 7 Arnemuiden - tel. 0118-606200
editie Zeeuws-Vlaanderen
René Hoonhorst
VAN GENT - Natuurlijk is
ïreemd dat je in de Vrije-
!l in Assenede zeventig kilo-
per uur mag rijden en in
rijstraat in Sas van Gent
r zestig kilometer. Lydia
Iheeft er met haar buren al
iover geklaagd, maar ze heb-
nog niet bij de gemeente As-
Ie of het Waterschap
irs-Vlaanderen aange-
„Het is verwarrend en lachwek
kend om op één weg twee maxi
mumsnelheden aan te houden.
Maar we zijn hier wel wat ge
wend. De grens van Nederland
en België loopt precies over on
ze straat, bij ons in Assenede
heet-ie Vrijestraat en aan de
Sasse kant is het Vrij straat.
Voor het gemak houden de twee
gemeenten dezelfde nummering
aan, zodat ik regelmatig mensen
die op Vrijstraat 19 moeten zijn
een kilometertje verderop moet
sturen", vertelt Bral.
Woordvoerster M. van de Pas
van het Zeeuws-Vlaamse water
schap weet niet waar het aan
ligt dat sinds kort twee snel
heidsregimes gelden op de grens-
yveg tussen Assenede en Sas van
Gent. Het waterschap heeft in
het kader van de 60-kilometer-
campagne ook de maximumsnel
heid van de Vrijstraat verlaagd.
Remmers
Daarnaast zijn er enkele snel
heidsremmers in de weg aange
bracht. Voor de aanleg van de
verkeersheuvels, die automobi
listen dwingen vaart te minde
ren, betalen de Vlamingen ook
een bijdrage. „Zover wij weten
is ook de verlaging van de snel
heid besproken", meldt Van de
Pas.
Bral zou er blij mee zijn. „Ze rij
den hier altijd al te hard. Een
verlaging van de maximumsnel
heid is dus heel welkom." Een
woordvoerster van de afdeling
verkeer van de gemeente Assen
ede bedient haar op haar wen
ken.
„Dat bord met zeventig kilome
ter per uur had al weg moeten
zijn. Het duurde echter wat lan
ger voor we de nieuwe 60-kilo-
meterborden binnenkregen."
Voor het eind van de maand zal
de maximumsnelheid voor ieder
een duidelijk zijn.
foto Wim Kooyman
jRené van Stee
OEDE - De gemeente Sluis
maar in op de ontwikkeling
windenergie. Daartoe moe-
in de buurt van Hoofdplaat
r dan twintig windmolens
rijzen. Wethouder L. Wille
iMilieu maakte dit in Groe-
bekend tijdens de uitreiking
de milieubarometer aan
rawse minicampinghouders.
„Het milieu is voor ons een se
rieuze zaak. Wij willen onze bij
drage leveren om de milieubelas
ting als gevolg van energiewin
ning naar beneden-te brengen",
aldus Wille. Elij voegde er aan
toe dat hierdoor ook de doelstel
ling om binnen enkele jaren 250
megawatt middels windenergie
in Zeeland op te wekken nadruk
kelijk in beeld komt. Wille:
„Daar willen we samen hard
aan werken." In de Hoofdplaat
polder zouden vijftien nieuwe
windmolens moeten komen. Mo
menteel is in deze polder de
bouw van vijf turbines aan de
gang. Zij leveren straks tien me
gawatt, goed voor de stroom
voorziening van ongeveer acht
duizend huishoudens. In de Tho-
maespolder gaat het in totaal
om twaalf windmolens. Hiervan
zouden er zes moeten verrijzen
op het grondgebied van de ge
meente Sluis en zes in de ge
meente Terneuzen.
Milieugedeputeerde J. Suur-
mond reageerde positief op het
initiatief van Sluis. Volgens
hem is het een goede zaak dat
de gemeente werk wil maken
van het convenant ter stimule
ring van de realisatie van winde
nergie dat alle provincies en ge
meenten in Nederland hebben
ondertekend. Suurmond: „Het
blijft in dit geval niet alleen bij
ondertekenen. De uitvoering is
veel belangrijker, iets wat veel
gemeenten zich onvoldoende
realiseren."
Evenals Suurmond onderstreep
te Wille dat een ruime meerder
heid van Provinciale Staten het
initiatief van Sluis ondersteunt.
Van belang hierbij is volgens de
wethouder het feit dat de Euro
pese Vogel- en Habitatrichtlijn
geen belemmering vormt voor
de mogelijke plaatsing van wind
molens op de aangewezen loca
ties. Wille erkent dat de discus
sie over de windmolens nog uit
voerig met de bevolking en de
gemeenteraad moet worden ge
voerd. Wille: „De uitkomst is
dus nog ongewis, maar alles zal
volgens de democratische spelre
gels worden gespeeld."
VLISSINGEN - De Hogeschool Zeeland weet pas na de
zomer of zij daadwerkelijk bijna twaalf miljoen euro
moet terugbetalen aan subsidies voor buitenlandse stu
denten.
Aanvankelijk zou de Tweede Kamer volgende week pra
ten over de afwikkeling van de zogenoemde hbo-fraude
en de bevindingen van de commissie-Schutte. Die advi
seerde onder meer dat de Hogeschool Zeeland 11,8 mil
joen euro dient terug te betalen, omdat een deel van de
buitenlandse studenten niet of nauwelijks onderwijs in
Vlissingen volgde maar wel volledig werd vergoed door
de rijksoverheid. De vorige week aangetreden staatssecre
taris Rutte heeft uitstel gevraagd, omdat hij meer tijd no
dig heeft om zich in te lezen.
Bestuursvoorzitter J. Mandos van de Hogeschool Zeeland
heeft onlangs juist aangedrongen op spoedige duidelijk
heid over de kwestie. De instelling bestrijdt dat zij in
strijd met de wet heeft gehandeld, zoals de commis
sie-Schutte stelt.
TERNEUZEN - De gemeente Terneuzen gaat het onder
houd aan het openbaar groen anders vorm geven. Het mo
notoon groen maakt plaats voor gevarieerde beplanting,
plantsoenen zullen met meer zorg worden aangeplant, het
maaibeleid gaat op de schop en ook het onderhoud aan bo
men wordt geïntensiveerd.
Een en ander is vastgelegd in een nieuw groenplan dat de
ze maand wordt voorgelegd aan de Terneuzense gemeente
raad.
Een beter groenbeleid hoeft niet meer te kosten dan het
oude. Voor de komende jaren heeft de dienst openbare
werken een budget nodig van 3,52 miljoen euro. Voor dat
geld heeft de gemeente Terneuzen straks vierenzestig vier
kante meter goed onderhouden openbaar groen per inwo
ner. Dat is twee keer zoveel als het landelijk gemiddelde.
SAS VAN GENT - De spoorwegovergangen aan de West-
dam en Papegeulstraat in Sas van Gent zijn op woensdag
30 juni en donderdag 1 juli afgesloten voor alle verkeer.
Railbeheerder Prorail voert dan werkzaamheden uit. De
beveiligingen - slagbomen inclusief elektrische aanstu
ring - van de beide spoorwegovergangen worden ver
nieuwd.
Op woensdag is de spoorwegovergang aan de Papegeul
straat de gehele dag afgesloten. Het verkeer wordt dan
omgeleid via de spoorwegovergang op de Westdam.
Een dag later is de spoorwegovergang op de Westdam aan
de beurt. Dan wordt het verkeer omgeleid via de Pape
geulstraat.
«rWout Bareman
ERXEUZEN - De bewoners
a de Schelde-oevers beseffen
sschien nog te weinig dat ze
ide buurt van een prachtig na-
Hrgebied wonen. En ook de
«rist mag daar best nog eens
1 worden gewezen. Daarom
^gedeputeerde G. de Kok (re-
xatie, toerisme en economie)
pieren in z'n nopjes met de
Stede editie van de Schelde-
tant. Die staat helemaal in het
&en van recreatie en toerisme
lags de Schelde.
te Scheldekrant is een
fcams-Zeeuws initiatief, waar-
sdeoverheid, het bedrijfsleven
^milieuorganisaties samenwer-
bl In december verscheen de
este editie. Gisteren overhan-
(Advertentie)
lussen Toorop en
Mondriaan.
Over Mies Elout-Drabbe
29,90
De
1 Directiekamer
kunstenaars uit de
omgeving van
Mies Elout-Drabbe
vanavond
vanaf 17.30 uur
met aspergesalade en
asperges met of zonder
zalm cn
aardbeientompoucc
€12,50 of
10,00 (vegetarisch menu)
reserveren: 0118 - 886 866
bekijk ook onze website
digde de Scheldeman (een soort
Catweazle, die naar eigen zeg
gen mensen vaak de daver op
het lijf bezorgt als een soorte
ment geest) het eerste exem
plaar aan De Kok. Dat gebeurde
in aanwezigheid van een kleine
honderd 'Scheldevrienden' in
paviljoen Westkant in Terneu
zen.
De Kok: „Er wordt de laatste
tijd heel veel over de Wester-
schelde gezegd en geschreven.
Dan gaat het over de toeganke
lijkheid, de veiligheid en de na
tuurlijkheid. Maar het gaat
meestal toch vooral over de eco
nomische waarde van het estua
rium en nauwelijks over het feit
dat de Westerschelde - en trou
wens de hele Schelde - een heel
mooi natuurgebied is. Daarom
is het goed dat deze Schelde
krant beschrijft hoe mooi het
Scheldegebied is en wat er alle
maal te beleven valt.
En in de marge verhaalde de
Scheldeman, die naar eigen zeg
gen al honderden jaren rond
waart in de streek, van zijn be
vindingen, vondsten én van zijn
'collega', de Vliegende Hollan
der uit Terneuzen. De kinderen
hingen aan zijn lippen, een enke
le oudere kon een geeuw niet on
derdrukken.
De Scheldekrant wordt ver
spreid via bibliotheken, gemeen
tehuizen, toeristische bureaus
en bezoekerscentra.
(Advertentie)
De Prinses Maxima steekt ondanks het zware weer probleemloos de Westerschelde over.
foto Ruben Oreel
door René van Stee
BRESKENS - De bouwers van
de Prins Willem-Alexander en
Prinses Maxima bezweren dat
beide fietsvoetveren kunnen va
ren tot en met windkracht ne
gen. Een echte vuurdoop bij
zware weersomstandigheden
hebben de schepen nog niet ge
had. Ook gisteren niet. Ondanks
de soms fel aanwakkerende
wind, staken ze de Westerschel
de tussen Breskens en Vlissin
gen zonder problemen over.
's Middags liep de windsnelheid
uit het zuidwesten op tot wind
kracht zeven. De schepen toon
den een opvallende stabiliteit.
Volgens B. Hagoort uit Breskens
een teken dat het bij hardere
(Advertentie)
REVOLUTION
casuals
Dames Vest
in diverse kleuren
voor
95
Modowarenliuis Duthler Goes
mode voor dames, heren en kids teens en baby's
Lange Vorststraat 6-8 - Tel. 0113-217269
donderdag koopavond - www.duthler.com
Duthler blijft je verrassen
wind ook wel snor zit. Toch kan
hij zich voorstellen dat sommige
mensen zich dan niet op hun ge
mak voelen.
Ondanks de schuimkoppen op
de golven en de deining van het
schip, waardoor de boeg van de
Maxima regelmatig werd over
spoeld met zeewater, zat nie
mand met samengeknepen bil
len aan boord.
Geen van de veertien passagiers
vertoonde tekenen van zeeziek
te. Uit voorzorg waren ook de
toegangsdeuren van het ach
terdek gesloten, waardoor
passagiers niet naar buiten kon
den. Op het benedendek waren
fietsen stevig vastgemaakt aan
de hiervoor bestemde ballustra-
des. „Het stelt weinig voor", zei
Martin Huigh uit Boerenhol
languit liggend op zijn stoel in
de salon. „Op de oude boten
ging het soms veel heftiger te
keer. Daar vlogen de glazen en
koppen en schotels regelmatig
van tafel. Nu kan dat niet meer,
maar ik denk ook dat dit niet
zou gebeuren."
Zwemmen
Ook J. Weij uit Draaibrug maak
te zich geen zorgen. Zij ver
trouwde erop dat exploitant
BBA de passagiers niet aan on
acceptabele risico's zou bloot
stellen. „Ik ga er dus van uit dat
de boot echt kan varen als hij
het ruime sop kiest. Ik geef me
er dan ook rustig aan over. En
mocht het toch fout gaan: zwem
men kan ik ook", zei zij met de
nodige zelfspot.
Noordwesten wind
Een medewerker van BBA ver
klaarde dat er wel problemen
zouden zijn ontstaan bij een
noordwesten wind. Hoewel de
schepen dan wel kunnen varen,
is het volgens hem onmogelijk
aan te meren in de onbeschutte
veerhaven van Breskens. „Ook
bij windkracht zes of zeven",
zei de man. „Het water wordt
dan opgestuwd, waardoor de
ponton enorm tekeer gaat. Het
is dan onverantwoord een boot
te laden of te lossen. De kans
dat het schip tegen de drijvende
steiger slaat wordt dan veel te
groot."
De BBA-er voegde er aan toe
dat de aanlegplaats in Vlissin
gen minder hinder ondervindt
van iedere willekeurige storm
achtige wind. „De haven ligt
daar meer in de luwte. Toch
maak ik me zorgen. De steigers
bewegen nu al veel te veel heen
en weer door de hekgolf die het
schip bij het aanmeren inhaalt.
Bij stormweer wordt dit alleen
maar gekker. Het zal me dan
ook niet verbazen dat de stei
gers alsnog aangepast zullen
worden."
www.intersport.nl
(Advertentie)
De gemeenteraadsleden van
Sluis wilden deze week graag
weten hoe en waar bezuinigd
zou worden op een verkeers-
veiligheidsproject. De verant
woordelijke gedeputeerde
kwam naar Waterlandkerkje
voor uitleg en beantwoording
van vaak kritische vragen.
Zo wilde de voorzitter van de
vergadering wel eens weten
hoe is besloten dat juist deze
voorgestelde versoberingen
de minste gevolgen hebben
voor de streek. Dat verwoord
de hij onbedoeld nét iets an
ders: Wij willen weten welke
streek het meeste oplevert.
Ferm decoupeerzaag
570 Watt. 3000 Slagen p/m.
4 Pendelstanden.
Verstekzagen. I
Art nr. 038975