5C 0 RDE L >luis neemt het milieu serieus Veren houden zich kranig Koopje ■40 K0 TING 3xN Duthler kleurt je dag OME 10 Twee snelheden op één straat icheldekrant wijst lewoner en toerist ip kwaliteiten natuur 29, VINTERSPORT tra MODE lm voor windmolenpark bij Hoofdplaat Lot hogeschool na zomer duidelijk Terneuzen varieert met groen Spoorovergangen Sas afgesloten DUTA/LER Goes kijkshop |.nl zeeuwse almanak Streek je: 0113-315649 :;c.nl jjdactie@pzc.nl 531,4460 AA Goes jitie-exploitatie: en Midden-Zeeland: 0113-315520; Vlaanderen: 0114-372770; gal: 020-4562500. lerdag 24 juni 2004 Street One Bandolera Passport Angels Langstraat 7 Arnemuiden - tel. 0118-606200 editie Zeeuws-Vlaanderen René Hoonhorst VAN GENT - Natuurlijk is ïreemd dat je in de Vrije- !l in Assenede zeventig kilo- per uur mag rijden en in rijstraat in Sas van Gent r zestig kilometer. Lydia Iheeft er met haar buren al iover geklaagd, maar ze heb- nog niet bij de gemeente As- Ie of het Waterschap irs-Vlaanderen aange- „Het is verwarrend en lachwek kend om op één weg twee maxi mumsnelheden aan te houden. Maar we zijn hier wel wat ge wend. De grens van Nederland en België loopt precies over on ze straat, bij ons in Assenede heet-ie Vrijestraat en aan de Sasse kant is het Vrij straat. Voor het gemak houden de twee gemeenten dezelfde nummering aan, zodat ik regelmatig mensen die op Vrijstraat 19 moeten zijn een kilometertje verderop moet sturen", vertelt Bral. Woordvoerster M. van de Pas van het Zeeuws-Vlaamse water schap weet niet waar het aan ligt dat sinds kort twee snel heidsregimes gelden op de grens- yveg tussen Assenede en Sas van Gent. Het waterschap heeft in het kader van de 60-kilometer- campagne ook de maximumsnel heid van de Vrijstraat verlaagd. Remmers Daarnaast zijn er enkele snel heidsremmers in de weg aange bracht. Voor de aanleg van de verkeersheuvels, die automobi listen dwingen vaart te minde ren, betalen de Vlamingen ook een bijdrage. „Zover wij weten is ook de verlaging van de snel heid besproken", meldt Van de Pas. Bral zou er blij mee zijn. „Ze rij den hier altijd al te hard. Een verlaging van de maximumsnel heid is dus heel welkom." Een woordvoerster van de afdeling verkeer van de gemeente Assen ede bedient haar op haar wen ken. „Dat bord met zeventig kilome ter per uur had al weg moeten zijn. Het duurde echter wat lan ger voor we de nieuwe 60-kilo- meterborden binnenkregen." Voor het eind van de maand zal de maximumsnelheid voor ieder een duidelijk zijn. foto Wim Kooyman jRené van Stee OEDE - De gemeente Sluis maar in op de ontwikkeling windenergie. Daartoe moe- in de buurt van Hoofdplaat r dan twintig windmolens rijzen. Wethouder L. Wille iMilieu maakte dit in Groe- bekend tijdens de uitreiking de milieubarometer aan rawse minicampinghouders. „Het milieu is voor ons een se rieuze zaak. Wij willen onze bij drage leveren om de milieubelas ting als gevolg van energiewin ning naar beneden-te brengen", aldus Wille. Elij voegde er aan toe dat hierdoor ook de doelstel ling om binnen enkele jaren 250 megawatt middels windenergie in Zeeland op te wekken nadruk kelijk in beeld komt. Wille: „Daar willen we samen hard aan werken." In de Hoofdplaat polder zouden vijftien nieuwe windmolens moeten komen. Mo menteel is in deze polder de bouw van vijf turbines aan de gang. Zij leveren straks tien me gawatt, goed voor de stroom voorziening van ongeveer acht duizend huishoudens. In de Tho- maespolder gaat het in totaal om twaalf windmolens. Hiervan zouden er zes moeten verrijzen op het grondgebied van de ge meente Sluis en zes in de ge meente Terneuzen. Milieugedeputeerde J. Suur- mond reageerde positief op het initiatief van Sluis. Volgens hem is het een goede zaak dat de gemeente werk wil maken van het convenant ter stimule ring van de realisatie van winde nergie dat alle provincies en ge meenten in Nederland hebben ondertekend. Suurmond: „Het blijft in dit geval niet alleen bij ondertekenen. De uitvoering is veel belangrijker, iets wat veel gemeenten zich onvoldoende realiseren." Evenals Suurmond onderstreep te Wille dat een ruime meerder heid van Provinciale Staten het initiatief van Sluis ondersteunt. Van belang hierbij is volgens de wethouder het feit dat de Euro pese Vogel- en Habitatrichtlijn geen belemmering vormt voor de mogelijke plaatsing van wind molens op de aangewezen loca ties. Wille erkent dat de discus sie over de windmolens nog uit voerig met de bevolking en de gemeenteraad moet worden ge voerd. Wille: „De uitkomst is dus nog ongewis, maar alles zal volgens de democratische spelre gels worden gespeeld." VLISSINGEN - De Hogeschool Zeeland weet pas na de zomer of zij daadwerkelijk bijna twaalf miljoen euro moet terugbetalen aan subsidies voor buitenlandse stu denten. Aanvankelijk zou de Tweede Kamer volgende week pra ten over de afwikkeling van de zogenoemde hbo-fraude en de bevindingen van de commissie-Schutte. Die advi seerde onder meer dat de Hogeschool Zeeland 11,8 mil joen euro dient terug te betalen, omdat een deel van de buitenlandse studenten niet of nauwelijks onderwijs in Vlissingen volgde maar wel volledig werd vergoed door de rijksoverheid. De vorige week aangetreden staatssecre taris Rutte heeft uitstel gevraagd, omdat hij meer tijd no dig heeft om zich in te lezen. Bestuursvoorzitter J. Mandos van de Hogeschool Zeeland heeft onlangs juist aangedrongen op spoedige duidelijk heid over de kwestie. De instelling bestrijdt dat zij in strijd met de wet heeft gehandeld, zoals de commis sie-Schutte stelt. TERNEUZEN - De gemeente Terneuzen gaat het onder houd aan het openbaar groen anders vorm geven. Het mo notoon groen maakt plaats voor gevarieerde beplanting, plantsoenen zullen met meer zorg worden aangeplant, het maaibeleid gaat op de schop en ook het onderhoud aan bo men wordt geïntensiveerd. Een en ander is vastgelegd in een nieuw groenplan dat de ze maand wordt voorgelegd aan de Terneuzense gemeente raad. Een beter groenbeleid hoeft niet meer te kosten dan het oude. Voor de komende jaren heeft de dienst openbare werken een budget nodig van 3,52 miljoen euro. Voor dat geld heeft de gemeente Terneuzen straks vierenzestig vier kante meter goed onderhouden openbaar groen per inwo ner. Dat is twee keer zoveel als het landelijk gemiddelde. SAS VAN GENT - De spoorwegovergangen aan de West- dam en Papegeulstraat in Sas van Gent zijn op woensdag 30 juni en donderdag 1 juli afgesloten voor alle verkeer. Railbeheerder Prorail voert dan werkzaamheden uit. De beveiligingen - slagbomen inclusief elektrische aanstu ring - van de beide spoorwegovergangen worden ver nieuwd. Op woensdag is de spoorwegovergang aan de Papegeul straat de gehele dag afgesloten. Het verkeer wordt dan omgeleid via de spoorwegovergang op de Westdam. Een dag later is de spoorwegovergang op de Westdam aan de beurt. Dan wordt het verkeer omgeleid via de Pape geulstraat. «rWout Bareman ERXEUZEN - De bewoners a de Schelde-oevers beseffen sschien nog te weinig dat ze ide buurt van een prachtig na- Hrgebied wonen. En ook de «rist mag daar best nog eens 1 worden gewezen. Daarom ^gedeputeerde G. de Kok (re- xatie, toerisme en economie) pieren in z'n nopjes met de Stede editie van de Schelde- tant. Die staat helemaal in het &en van recreatie en toerisme lags de Schelde. te Scheldekrant is een fcams-Zeeuws initiatief, waar- sdeoverheid, het bedrijfsleven ^milieuorganisaties samenwer- bl In december verscheen de este editie. Gisteren overhan- (Advertentie) lussen Toorop en Mondriaan. Over Mies Elout-Drabbe 29,90 De 1 Directiekamer kunstenaars uit de omgeving van Mies Elout-Drabbe vanavond vanaf 17.30 uur met aspergesalade en asperges met of zonder zalm cn aardbeientompoucc €12,50 of 10,00 (vegetarisch menu) reserveren: 0118 - 886 866 bekijk ook onze website digde de Scheldeman (een soort Catweazle, die naar eigen zeg gen mensen vaak de daver op het lijf bezorgt als een soorte ment geest) het eerste exem plaar aan De Kok. Dat gebeurde in aanwezigheid van een kleine honderd 'Scheldevrienden' in paviljoen Westkant in Terneu zen. De Kok: „Er wordt de laatste tijd heel veel over de Wester- schelde gezegd en geschreven. Dan gaat het over de toeganke lijkheid, de veiligheid en de na tuurlijkheid. Maar het gaat meestal toch vooral over de eco nomische waarde van het estua rium en nauwelijks over het feit dat de Westerschelde - en trou wens de hele Schelde - een heel mooi natuurgebied is. Daarom is het goed dat deze Schelde krant beschrijft hoe mooi het Scheldegebied is en wat er alle maal te beleven valt. En in de marge verhaalde de Scheldeman, die naar eigen zeg gen al honderden jaren rond waart in de streek, van zijn be vindingen, vondsten én van zijn 'collega', de Vliegende Hollan der uit Terneuzen. De kinderen hingen aan zijn lippen, een enke le oudere kon een geeuw niet on derdrukken. De Scheldekrant wordt ver spreid via bibliotheken, gemeen tehuizen, toeristische bureaus en bezoekerscentra. (Advertentie) De Prinses Maxima steekt ondanks het zware weer probleemloos de Westerschelde over. foto Ruben Oreel door René van Stee BRESKENS - De bouwers van de Prins Willem-Alexander en Prinses Maxima bezweren dat beide fietsvoetveren kunnen va ren tot en met windkracht ne gen. Een echte vuurdoop bij zware weersomstandigheden hebben de schepen nog niet ge had. Ook gisteren niet. Ondanks de soms fel aanwakkerende wind, staken ze de Westerschel de tussen Breskens en Vlissin gen zonder problemen over. 's Middags liep de windsnelheid uit het zuidwesten op tot wind kracht zeven. De schepen toon den een opvallende stabiliteit. Volgens B. Hagoort uit Breskens een teken dat het bij hardere (Advertentie) REVOLUTION casuals Dames Vest in diverse kleuren voor 95 Modowarenliuis Duthler Goes mode voor dames, heren en kids teens en baby's Lange Vorststraat 6-8 - Tel. 0113-217269 donderdag koopavond - www.duthler.com Duthler blijft je verrassen wind ook wel snor zit. Toch kan hij zich voorstellen dat sommige mensen zich dan niet op hun ge mak voelen. Ondanks de schuimkoppen op de golven en de deining van het schip, waardoor de boeg van de Maxima regelmatig werd over spoeld met zeewater, zat nie mand met samengeknepen bil len aan boord. Geen van de veertien passagiers vertoonde tekenen van zeeziek te. Uit voorzorg waren ook de toegangsdeuren van het ach terdek gesloten, waardoor passagiers niet naar buiten kon den. Op het benedendek waren fietsen stevig vastgemaakt aan de hiervoor bestemde ballustra- des. „Het stelt weinig voor", zei Martin Huigh uit Boerenhol languit liggend op zijn stoel in de salon. „Op de oude boten ging het soms veel heftiger te keer. Daar vlogen de glazen en koppen en schotels regelmatig van tafel. Nu kan dat niet meer, maar ik denk ook dat dit niet zou gebeuren." Zwemmen Ook J. Weij uit Draaibrug maak te zich geen zorgen. Zij ver trouwde erop dat exploitant BBA de passagiers niet aan on acceptabele risico's zou bloot stellen. „Ik ga er dus van uit dat de boot echt kan varen als hij het ruime sop kiest. Ik geef me er dan ook rustig aan over. En mocht het toch fout gaan: zwem men kan ik ook", zei zij met de nodige zelfspot. Noordwesten wind Een medewerker van BBA ver klaarde dat er wel problemen zouden zijn ontstaan bij een noordwesten wind. Hoewel de schepen dan wel kunnen varen, is het volgens hem onmogelijk aan te meren in de onbeschutte veerhaven van Breskens. „Ook bij windkracht zes of zeven", zei de man. „Het water wordt dan opgestuwd, waardoor de ponton enorm tekeer gaat. Het is dan onverantwoord een boot te laden of te lossen. De kans dat het schip tegen de drijvende steiger slaat wordt dan veel te groot." De BBA-er voegde er aan toe dat de aanlegplaats in Vlissin gen minder hinder ondervindt van iedere willekeurige storm achtige wind. „De haven ligt daar meer in de luwte. Toch maak ik me zorgen. De steigers bewegen nu al veel te veel heen en weer door de hekgolf die het schip bij het aanmeren inhaalt. Bij stormweer wordt dit alleen maar gekker. Het zal me dan ook niet verbazen dat de stei gers alsnog aangepast zullen worden." www.intersport.nl (Advertentie) De gemeenteraadsleden van Sluis wilden deze week graag weten hoe en waar bezuinigd zou worden op een verkeers- veiligheidsproject. De verant woordelijke gedeputeerde kwam naar Waterlandkerkje voor uitleg en beantwoording van vaak kritische vragen. Zo wilde de voorzitter van de vergadering wel eens weten hoe is besloten dat juist deze voorgestelde versoberingen de minste gevolgen hebben voor de streek. Dat verwoord de hij onbedoeld nét iets an ders: Wij willen weten welke streek het meeste oplevert. Ferm decoupeerzaag 570 Watt. 3000 Slagen p/m. 4 Pendelstanden. Verstekzagen. I Art nr. 038975

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 39