Auto De wegwijskabouter wordt steeds kleiner 'Rij toch eens dooridiote Citroën-gek!y vrijheid van spreken: jabra 250 in samenwerking met AutoTrack nl Volgende pagina: Nissan Irrigatiesystemen voorkomen eindeloos gezoek tijdens de vakantie. Op de voorgrond: de compacte, draadloze TomTom Go van 799 euro Foto Mare Bolsius «d aangelopen hoofden, ijzige stilte en ge- tooi met een wegenkaart. Totaal de weg wijt! Honderdduizenden autorijders hebben ileen navigatiesysteem aangeschaft en velen ?an binnenkort volgen. Rob van Ginneken k Sla nu rechtsaf. En sla na I honderd meter linksaf." Dat zijn aanwijzingen waar je als ronddolend au tomobilist wat aan hebt. wat beter dan eindeloos ge- met een verkeerd opge ien wegenkaart. Een navi- iesysteem voor de auto - fait daar hebben we het over - |is een uitkomst. Al was het aaar omdat het traditionele ge- over de vakantieroute set zo'n digitale wegwijzer ver pen tijd is. C een navigatiesysteem rij je zuiniger en veiliger. Je hebt ï&eer aandacht voor het ver leer en je rijstijl wordt gelijk matiger. Niet voor niets heeft ileoverheid er tientallen miljoe nen euro s per jaar voor over om de versnelde invoering van navigatiesystemen te stimule ren. De overheid kent een kor tingsregeling (voordeel 565 eu ro) om bij de aanschaf van een nieuwe auto meteen een goed gekeurd navigatiesysteem te la ten monteren. Oké, het is feite lijk weer eens een sigaar uit ei gen doos - je krijgt iets van de al betaalde belasting terug - maar het blijft meegenomen. Niet ieder apparaat komt in aanmerking: uit oogpunt van veiligheid moet je de bestem ming alleen in een stilstaande auto kunnen invoeren. Boven dien moet het systeem als het ware op het kenteken vermeld staan. Koopt u geen nieuwe auto, dan nog is satellietnavigatie haal baar zonder een deuk in uw bankrekening. De prijzen dalen snel. Er zijn al plezierige syste men te koop voor rond de 800 euro. De nieuwste prijsbreker is de Blaupunkt TravelPilot El met een adviesprijs van 849 eu ro. Het is een geavanceerde ra dio met cd-speler waar de hele piepkleine navigatietechniek als het ware in logeert. De rou teaanwijzingen worden over de luidsprekers en via pijlen op een zwart-wit radiobeeld schermpje doorgegeven. De El houdt zelfs rekening met files en kan de route aanpassen. Het invoeren van de bestem ming is doorgaans een gedoe. maar dat verloopt bij de El re delijk makkelijk. Je krijgt er een cd bij met het volledige we gennet van de Benelux erop. Ook de hoofdroutes van de rest van Europa staan erop en dat is handig in de vakantie. Je laadt de informatie via de cd-speler, die daarna weer gewoon be schikbaar is voor je favoriete muziek-cd. Natuurlijk zijn er apparaten met een mooier en groter beeldscherm, maar daar staat een vriendelijk prijsje te genover. Die dalende trend is niet meer te stoppen, en bin nenkort zullen de prijzen door de grens van 500 euro zakken. Let bij aanbiedingen wel op dat de cd met kaaitinformatie erbij zit, want los kost die zomaar 150 euro! Automobilisten met wat han digheid gebruiken ook wel een pocket- of handpalm-pc die ze boven het dashboard hangen. Samen met een satellietsensor en de benodigde software zijn ze voor 600 tot 700 euro klaar. Een nadeel zijn de kabels die de componenten verbinden. Go TomTom, het grootste merk op het gebied van navigatie-acces- soires, lanceerde onlangs een to taaloplossing. De TomTom Go kost 799 euro en is een com- Q> Navigatiesystemen Atml Volgens importeursorganisatie Rai werd in 2002 acht procent van de nieuwe auto's met navigatie uitgerust, en vorig jaar al twaalf procent. Dat zijn 60.000 syste men per jaar. Daar komen nog de systemen bij die voor een be- De Blaupunkt TravelPilot E1 trekt de prijzen omlaag: 849 euro. pact beeldschermpje waarin te vens een accu, een speaker en een satellietsensor zijn vere nigd. Deze wegwijskabouter hangt aan een stevige zuignap en laat zich in een handom draai van auto naar auto ver plaatsen. Op een minuscuul, verwissel baar geheugenkaartje staan de Benelux of het Europese wegen net. Met een adapter laad je de Go thuis op, waarna hij vijf uur zijn diensten bewijst - daarna plug je hem desgewenst in de si garenaansteker. Een testapparaat hadden we zelfs zonder gebruiksaanwij zing binnen een paar minuten aan de slag. De TomTom Go laat zich bedienen via het aanra ken van het beeldscherm. Je krijgt gesproken aanwijzingen, grafische routeinformatie en een kleurig wegenkaartje datje kimt omschakelen naar bird- view, een fraai overzicht in vo gelperspectief En het einde is nog lang niet in zicht: de jongste stap in naviga- tiewonderland is - natuurlijk - een mobiele telefoon met de functie van navigator. Het hele Europese wegennet in zakfor maat. A petrots was ik toen Robert Opron j\ nog eens wilde voelen hoe het is om in een Citroen GS te zitten, öpron (op de foto rechts) is de ontwerper Mde Citroen GS, de CX en de SM, en ik hem bij de voorpremière van de 'De ideale auto'. Achter het stuur van Break liet hij lovend zijn hand ivwhet bruine dashboard glijden, „Trés bel- teel mooi, monsieur!" Hij memoreerde hoe moeilijk het was geweest om de handrem te integreren. Ik merkte op dat de af telling daarvan nog altijd net zo moeilijk en ik vertelde hem hoe ik deze reak van 1978 een paar jaar geleden in gehucht onder de Mont Ventoux had ochtvan de eerste eigenaar. 'Manks veel achterstallig onderhoud ben erin twee dagen tijd probleemloos mee sar Nederland gereden. Later, toen hij in dniische nieuwstaat was gebracht, ben 'ertwee keer mee terug geweest bij de •fcgere eigenaar, wat een emotioneel Eerzien voor monsieur en madame bleek. heeft nog nimmer winter en pekel 1 eefd, en dat houden we ook zo. Een ech- mooiweerauto. wordt elke keer opnieuw 1979 als ik er njd- Want in dat jaar kocht ik mijn eer- Met zijn hydropneumatisch Enysteem en mega-laadruimte was die Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. voor mij ideaal. In die tijd moest ik regel matig exposities vervoeren - eigen werk, maar ook van Picasso, Dali en Appel. Die GS was van een aannemer geweest die er nogal stevig mee had gerost. Het oliever- bruilc zat op meer dan een liter per dui zend kilometer. Omdat ik aardig wat sleutelervaring had met Puchs, Solexen en later 2CVs, dacht ik die luchtgekoelde boxer van de GS wel baas te kunnen. Ik verving de motor door een op de sloop gekocht exemplaar. In 1985 en 230.000 kilometer verder moest ik afscheid nemen vanwege de eerste apk. Ik had zo veel plezier beleefd aan die auto dat sloop geen optie was. Ik besloot de GS in onderde len weg te leggen. Nog enkele GS-en volg den, voor onderdelen. Inmiddels heeft de tijd me ingehaald en is de GS een klassie ker. Daarnaast rijden we alweer vijftien jaar in een GSA - uiterlijk gelijk aan de GS, maar technisch verbeterd. Een omleiding in Zandvoort door een smal le éénrichtingsstraat leidde een poos gele den tot een verrassing: daar stond zomaar een GSA geparkeerd! Mijn hart sloeg een keer over; er zijn in Nederland nog zo'n driehonderd GS'en en GSA's bekend. Maar deze had als kenteken LX-31-LK. Onze GSA heeft LX-32-W. Ik móest ze dus samen op de foto vastleggen, wat leidde tot een rij stil staande en heftig claxonnerende automobi listen. „Rij toch eens door, idiote Citroëngek!" Twee jaar geleden is de GSA na 450.000 kilo meter tot het laatste moertje uit elkaar ge weest. Alle draaiende delen zijn vervangen, hij kreeg nieuw plaatwerk en een dito lak- laag. „Zonde dat jullie daar ook 's winters in rijden", horen we wel eens. Maar wat is nou leuker dan permanent in je oude lief de rijden? Headsets voor mobiele tele foons zijn populair. Ze zijn een voordelig alternatief voor dure carkits en bovendien handig tij dens het winkelen of wande len. Met de komst van draadlo ze Bluetooth-techniek in steeds meer gsm's raken de head- setjes stilaan ook verlost van hinderlijke snoertjes. Ze zoe ken zelf contact met de tele foon, ook al ligt die in de koffer bak. Je hebt alleen nog een handzaam 'oortje', datje op ge zette tijden thuis oplaadt met een adapter. Marktleider Jabra verwierf al veel fans met zijn draadloze BT200. Die sluit mooi om de oorschelp en een verwisselbaar gel-dopje leidt het geluid onge stoord de gehoorgang in. Er is nu een verbeterde versie, de Freespeak 250. Het oortje zit comfortabel - ook voor brildra gers - en de batterij geeft na een oplaadbeurt nu acht in plaats van drie uur spreektijd. De standbytijd nam toe van vier naar tien dagen. Het ding werkt uitstekend in een straal van tien meter rond je gsm. Je kunt De Jabra Freespeak 250. er alle spraakgestuurde func ties van de telefoon mee uitvoe ren. Jabra Freespeak 250; draadloze head set, adviesprijs 119 euro; oplaadtijd twee uur. Verkoopadressen o.a. Prima- foon, Halfords, Belcompany. T for Tele com, the Phonehouse. Info: www.jabra.nl De Peilstok OU kent ze wel: auto's die lijken op een circusattractie. Met genoeg spoilers voor een Tupperware-party. Met zo'n foeile lijke kralenzitting op de bestuurdersstoel. Of met folie dichtgeplakte ramen. Welk au- toaccessoire kan écht niet meer? Oftewel, wat vindt u fouter dan fout? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Plaatsgebrek O Vorige week vroegen we naar uw grootste ergernis in het stadsverkeer. Het eindeloos zoeken naar parkeerplaatsen blijkt de meeste irritatie te wekken. Groen en geel ergert u zich vooral ook aan ver keerslichten en opgebroken wegen. Enkele stemmers wijzen nog op de verkeersdrem pels. Wat is uw grootste ergernis in de stad? Beperkte parkeermogelijkheden Veel verkeerslichten Opgebroken wegen Onbereikbaar centrum Onvoorzichtige voetgang^ Eenrichtingverkeer Anders Taxi(chauffeur)s Q Laad- en losverkeer Het openbaar vervoer OSjoerd Stienstra van Stienstra Adviesbureau stede lijk verkeer: „Door de drukke en volle steden moeten we steeds inventiever omspringen met parkeer ruimte. Zo kan er nu in verschillende steden mechanisch geparkeerd worden. De automobilist rijdt zijn auto de garage in op een pallet. Als hij is uitgestapt, zet het systeem de auto automatisch zo economisch mogelijk weg. We hebben dat afgekeken van de Japanners, die nog veel minder ruimte hebben dan wij." Ford Focust op China Op de autoshow van Peking laat Ford het concept voor een nieuwe Focus zien in vierdeurs sedan-uit voering. De vierdeurs Focus is speciaal voor China ont worpen en vormt de leidraad voor de nieuwe generatie Focus die begin volgend jaar in Europa op de markt komt. De huidige Focus werd geïntroduceerd in 1998 en behoort tot de best verkochte auto's ter wereld. Hij was zowel in Europa als in Noord-Amerika Auto van het Jaar. Autoleven duurt 14,1 jaar Het is opnieuw statistisch aangetoond: auto's gaan langer mee. Vorig jaar was bijna 35 procent van de auto's die voor sloop werden aangeboden ouder dan 15 jaar. In 1999 was dat nog 21 procent. Gemiddeld is een sloopauto nu 14,1 jaar oud, zeven maanden ouder dan vier jaar geleden. Voor bedrijfsauto's is dat 13,3 jaar. In totaal worden per jaar zo'n half miljoen autowrakken ge demonteerd. Nog eens 184.000 vonden vorig jaar een be stemming in het buitenland. Bron RAIVoorrang/CBS Bijdehand Bonboekje vol smoezen Wie denkt dat parkeercon- troleurs alleen maar de meest verschrikkelijke dingen naar het hoofd krijgen geslin gerd heeft het mis. Dat bewijst het boekje "Verrekeen bon!', van Dirk Kamminga uit Leeuwarden. Deze parkeer wacht verzamelde in tien jaar tijd de meest originele smoe zen, trucs en bezwaarschriften van parkeerovertreders die wanhopig probeerden onder hun bon vandaan te komen. Hoe wanhopig? Heel wan hopig, getuige het volgende citaat uit een bezwaar schrift: „In de straat waar ik mijn bon kreeg is laden en lossen toegestaan. Ik was bezig met het laden en lossen van mijn vrouw." 'Verrek, een bon!', 4,95 euro. Bestellen: tel.: 058-2133138 of e-mail: info@persbureauleeuwarden.nl 4 DVD Na de cd's hebben de dvd- schijfjes hun intrede gedaan. Dankzij de grotere opslag capaciteit schuifje hiermee in een keer heel Europa tot op straatniveau in je naviga- tieapparaat. Gsm met navigatie. plaatst. Die zijn al zo popu lair dat je ze in supermark ten aantreft. Ons land kent nu al vele honderdduizen den gebruikers. De concept Ford Focus voor de Chinese markt Door Arnold Hoek Oude liefde roest niet

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 45