Auto
De wegwijskabouter
wordt steeds kleiner
in samenwerking met AutoTrack.nl
'Rij toch eens door, idiote Citroën-gekV Vrijheid van spreken: Jabra 250
Bijdehand
ïïSï
factie bijlagen: 0113-315680
lv,pzc,nl/auto
Lil: redactie@pzc.nl
fostbus 31,4460 AA Goes
jjvertentïe-exp I o rtatï e
Kurd-en Midden-Zeeland: 0113-315520
;«uws-Vlaanderen: 0114-372770
Ijtionaal: 020-4562500
vrijdag 18 juni 2004
Volgende pagina: Nissan gaat vreemd in de VS
Navigatiesystemen voorkomen eindeloos gezoek tijdens de vakantie. Op de voorgrond: de compacte, draadloze TomTom Go van 799 euro.
Foto Mare Bolsius
riood aangelopen hoofden, ijzige stilte en ge-
ilooi met een wegenkaart. Totaal de weg
kwijt! Honderdduizenden autorijders hebben
ileen navigatiesysteem aangeschaft en velen
taan binnenkort volgen.
irRob van Ginneken
)Sla nu rechtsaf. En sla na
honderd meter linksaf."
Dat zijn aanwijzingen
waar je als ronddolend au
tomobilist wat aan hebt.
Heel wat beter dan eindeloos ge
zoek met een verkeerd opge
vouwen wegenkaart. Een navi
gatiesysteem voor de auto -
vant daar hebben we het over -
H een uitkomst. Al was het
Mar omdat het traditionele ge
kibbel over de vakantieroute
niet zo'n digitale wegwijzer ver-
Wen tijd is.
|ét een navigatiesysteem rij je
iniger en veiliger. Je hebt
Deer aandacht voor het ver
keer en je rijstijl wordt gelijk
matiger. Niet voor niets heeft
de'overheid er tientallen miljoe
nen euro s per jaar voor over
om de versnelde invoering van
navigatiesystemen te stimule
ren. De overheid kent een kor
tingsregeling (voordeel 565 eu
ro) om bij de aanschaf van een
nieuwe auto meteen een goed
gekeurd navigatiesysteem te la-
ten monteren. Oké, het is feite
lijk weer eens een sigaar uit ei
gen doos - je krijgt iets van de
al betaalde belasting terug -
maar het blijft meegenomen.
Niet ieder apparaat komt in
aanmerking: uit oogpunt van
veiligheid moet je de bestem
ming alleen in een stilstaande
auto kunnen invoeren. Boven
dien moet het systeem als het
ware op het kenteken vermeld
staan.
Koopt u geen nieuwe auto, dan
nog is satellietnavigatie haal
baar zonder een deuk in uw
bankrekening. De prijzen dalen
snel. Er zijn al plezierige syste
men te koop voor rond de 800
euro. De nieuwste prijsbreker
is de Blaupunkt TravelPilot El
met een adviesprijs van 849 eu
ro. Het is een geavanceerde ra
dio met cd-speler waar de hele
piepkleine navigatietechniek
als het ware in logeert. De rou
teaanwijzingen worden over de
luidsprekers en via pijlen op
een zwart-wit radiobeeld
schermpje doorgegeven. De El
houdt zelfs rekening met files
en kan de route aanpassen.
Het invoeren van de bestem
ming is doorgaans een gedoe,
maar dat verloopt bij de El re
delijk makkelijk. Je krijgt er
een cd bij met het volledige we
gennet van de Benelux erop.
Ook de hoofdroutes van de rest
van Europa staan erop en dat is
handig in de vakantie. Je laadt
de informatie via de cd-speler,
die daarna weer gewoon be
schikbaar is voor je favoriete
muziek-cd. Natuurlijk zijn er
apparaten met een mooier en
groter beeldscherm, maar ddar
staat een vriendelijk prijsje te
genover. Die dalende trend is
niet meer te stoppen, en bin
nenkort zullen de prijzen door
de grens van 500 euro zakken.
Let bij aanbiedingen wel op dat
de cd met kaartinformatie erbij
zit, want los kost die zomaar
150 euro!
Automobilisten met wat han
digheid gebruiken ook wel een
pocket- of handpalm-pc die ze
boven het dashboard hangen.
Samen met een satellietsensor
en de benodigde software zijn
ze voor 600 tot 700 euro klaar.
Een nadeel zijn de kabels die de
componenten verbinden.
Go
TomTom, het grootste merk op
het gebied van navigatie-acces-
soires, lanceerde onlangs een to
taaloplossing. De TomTom Go
kost 799 euro en is een com-
O Navigatiesystemen
Volgens importeursorganisatie Rai werd in 2002 acht
procent van de nieuwe auto's met navigatie uitgerust,
en vorig jaar al twaalf procent. Dat zijn 60.000 syste
men per jaar. Daar komen nog de systemen bij die
voor een be-
De Blaupunkt TravelPilot E1 trekt de
prijzen omlaag: 849 euro.
plaatst. Die zijn al zo popu
lair dat je ze in supermark
ten aantreft. Ons land kent
nu al vele honderdduizen
den gebruikers.
Na de cd's hebben de dvd-
schijfjes hun intrede gedaan.
Dankzij de grotere opslag
capaciteit schuifje hiermee
in een keer heel Europa tot
op straatniveau in je naviga-
tieapparaat.
Gsm met navigatie.
pact beeldschermpje waarin te
vens een accu, een speaker en
een satellietsensor zijn vere
nigd. Deze wegwijskabouter
hangt aan een stevige zuignap
en laat zich in een handom
draai van auto naar auto ver
plaatsen.
Op een minuscuul, verwissel
baar geheugenkaartje staan de
Benelux of het Europese wegen
net. Met een adapter laad je de
Go thuis op, waarna hij vijf uur
zijn diensten bewijst - daarna
plug je hem desgewenst in de si
garenaansteker.
Een testapparaat hadden we
zelfs zonder gebruiksaanwij
zing binnen een paar minuten
aan de slag. De TomTom Go
laat zich bedienen via het aanra
ken van het beeldscherm. Je
krijgt gesproken aanwijzingen,
grafische routeinformatie en
een kleurig wegenkaartje datje
kunt omschakelen naar bird-
view, een fraai overzicht in vo
gelperspectief
En het einde is nog lang niet in
zicht: de jongste stap in naviga-
tiewonderland is - natuurlijk -
een mobiele telefoon met de
functie van navigator. Het hele
Europese wegennet in zakfor
maat.
A petrots was ik toen Robert Opron
rA nog eens wilde voelen hoe het is om
in een Citroen GS te zitten.
"pron (op de foto rechts) is de ontwerper
«nj Citroen GS, de CX en de SM, en ik
ontmoette hem bij de voorpremière van de
P'-film 'De ideale auto'. Achter het stuur van
GS Break liet hij lovend zijn hand
Wer het bruine dashboard glijden, „Trés bel-
Heebnooi, monsieur!" Hij memoreerde hoe
Doeilijk het was geweest om de handrem
daarin te integreren. Ik merkte op dat de af-
stelling daarvan nog altijd net zo moeilijk
en ik vertelde hem hoe ik deze
tvan 1978 een paar jaar geleden in
gehucht onder de Mont Ventoux had
gekocht van de eerste eigenaar.
Ondanks veel achterstallig onderhoud ben
^intwee dagen tijd probleemloos mee
naar Nederland gereden. Later, toen hij in
'Khnische nieuwstaat was gebracht, ben
"ter twee keer mee terug geweest bij de
"togere eigenaar, wat een emotioneel
neerzien voor monsieur en madame bleek,
nze GS heeft nog nimmer winter en pekel
jpfd, en dat houden we ook zo. Een ech-
tnmooiweerauto.
Hat Wordt elke keer opnieuw 1979 als ik er
^Djd, want in dat jaar kocht ik mijn eer-
NaGS-Break. Met zijn hydropneumatisch
feefsysteem en mega-laadmimte was die
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
voor mij ideaal. In die tijd moest ik regel
matig exposities vervoeren - eigen werk,
maar ook van Picasso, Dali en Appel. Die
GS was van een aannemer geweest die er
nogal stevig mee had gerost. Het oliever-
bruik zat op meer dan een liter per dui
zend kilometer.
Omdat ik aardig wat sleutelervaring had
met Puchs, Solexen en later 2CV's, dacht ik
die luchtgekoelde boxer van de GS wel baas
te kunnen. Ik verving de motor door een
op de sloop gekocht exemplaar. In 1985 en
230.000 kilometer verder moest ik afscheid
nemen vanwege de eerste apk. Ik had zo
veel plezier beleefd aan die auto dat sloop
geen optie was. De besloot de GS in onderde
len weg te leggen. Nog enkele GS-en volg
den, voor onderdelen. Inmiddels heeft de
tijd me ingehaald en is de GS een klassie
ker.
Daarnaast rijden we alweer vijftien jaar in
een GSA - uiterlijk gelijk aan de GS, maar
technisch verbeterd.
Een omleiding in Zandvoort door een smal
le éénrichtingsstraat leidde een poos gele
den tot een verrassing: daar stond zomaar
een GSA geparkeerd! Mijn hart sloeg een
keer over; er zijn in Nederland nog zo'n
driehonderd GS'en en GSA's bekend. Maar
deze had als kenteken LX-31-LK. Onze GSA
heeft LX-32-LKI Ik móest ze dus samen op de
foto vastleggen, wat leidde tot een rij stil
staande en heftig claxonnerende automobi
listen. „Rij toch eens door, idiote Citroëngek!"
Twee jaar geleden is de GSA na 450.000 kilo
meter tot het laatste moertje uit elkaar ge
weest. Alle draaiende delen zijn vervangen,
hij kreeg nieuw plaatwerk en een dito lak-
laag. „Zonde dat jullie daar ook 's winters
in rijden", horen we wel eens. Maar wat is
nou leuker dan permanent in je oude lief
de rijden?
De Peilstok
QU kent ze wel: auto's die lijken op een
circusattractie. Met genoeg spoilers
voor een Tupperware-party. Met zo'n foeile
lijke kralenzitting op de bestuurdersstoel.
Of met folie dichtgeplakte ramen. Welk au-
toaccessoire kan écht niet meer? Oftewel,
wat vindt u fouter dan fout?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Plaatsgebrek
O Vorige week vroegen we naar uw
grootste ergernis in het stadsverkeer.
Het eindeloos zoeken naar parkeerplaatsen
blijkt de meeste irritatie te wekken. Groen
en geel ergert u zich vooral ook aan ver
keerslichten en opgebroken wegen. Enkele
stemmers wijzen nog op de verkeersdrem-
OSjoerd Stienstra van Stienstra Adviesbureau stede
lijk verkeer: „Door de drukke en volle steden
moeten we steeds inventiever omspringen met parkeer
ruimte. Zo kan er nu in verschillende steden mechanisch
geparkeerd worden. De automobilist rijdt zijn auto de
garage in op een pallet. Als hij is uitgestapt, zet het
systeem de auto automatisch zo economisch mogelijk
weg. We hebben dat afgekeken van de Japanners, die
nog veel minder ruimte hebben dan wij."
Ford Focust op China
Op de autoshow van Peking laat Ford het concept
voor een nieuwe Focus zien in vierdeurs sedan-uit
voering. De vierdeurs Focus is speciaal voor China ont
worpen en vormt de leidraad voor de nieuwe generatie
Focus die begin volgend jaar in Europa op de markt
komt. De huidige Focus werd geïntroduceerd in 1998 en
behoort tot de best verkochte auto's ter wereld. Hij was
zowel in Europa als in Noord-Amerika Auto van het Jaar.
De concept Ford Focus voor de Chinese markt
Autoleven duurt 14,1 jaar
Het is opnieuw statistisch aangetoond: auto's gaan
langer mee. Vorig jaar was bijna 35 procent van de
auto's die voor sloop werden aangeboden ouder dan 15
jaar. In 1999 was dat nog 21 procent. Gemiddeld is een
sloopauto nu 14,1 jaar oud, zeven maanden ouder dan
vier jaar geleden. Voor bedrijfsauto's is dat 13,3 jaar. In
totaal worden per jaar zo'n half miljoen autowrakken ge
demonteerd. Nog eens 184.000 vonden vorig jaar een be
stemming in het buitenland.
Bron RAIVoorrang/CBS
Bonboekje vol smoezen
Wie denkt dat parkeercon-
troleurs alleen maar de
meest verschrikkelijke dingen
naar het hoofd krijgen geslin
gerd heeft het mis. Dat bewijst
het boekje 'Verrek, een bon!',
van Dirk Kamminga uit
Leeuwarden. Deze parkeer-
wacht verzamelde in tien jaar
tijd de meest originele smoe
zen, trucs en bezwaarschriften
van parkeerovertreders die wanhopig probeerden onder
hun bon vandaan te komen. Hoe wanhopig? Heel wan
hopig, getuige het volgende citaat uit een bezwaar
schrift: „In de straat waar ik mijn bon kreeg is laden en lossen
toegestaanIk was bezig met het laden en lossen van mijn
vrouw."
'Verrek, een bon!', 4,95 euro. Bestellen: tel.: 058-2133138 of
e-mail: info@persbureauleeuwarden.nl
Headsets voor mobiele tele
foons zijn populair. Ze zijn een
voordelig alternatief voor dure
carkits en bovendien handig tij
dens het winkelen of wande
len. Met de komst van draadlo
ze Bluetooth-techniek in steeds
meer gsm's raken de head-
setjes stilaan ook verlost van
hinderlijke snoertjes. Ze zoe
ken zelf contact met de tele
foon, ook al ligt die in de koffer
bak. Je hebt alleen nog een
handzaam 'oortje', datje op ge
zette tijden thuis oplaadt met
een adapter.
Marktleider Jabra verwierf al
veel fans met zijn draadloze
BT200. Die sluit mooi om de
oorschelp en een verwisselbaar
gel-dopje leidt het geluid onge
stoord de gehoorgang in. Er is
nu een verbeterde versie, de
Freespeak 250. Het oortje zit
comfortabel - ook voor brildra
gers - en de batterij geeft na een
oplaadbeurt nu acht in plaats
van drie uur spreektijd. De
standbytijd nam toe van vier
naar tien dagen. Het ding werkt
uitstekend in een straal van
tien meter rond je gsm. Je kunt
De Jabra Freespeak 250.
er alle spraakgestuurde func
ties van de telefoon mee uitvoe
ren.
Jabra Freespeak 250; draadloze head
set, adviesprijs 119 euro; oplaadtijd
twee uur. Verkoopadressen o.a. Prima-
foon, Halfords, Belcompany, T for Tele
com, the Phonehouse.
Info: www.jabra.nl
Wat is uw grootste
ergernis in de stad?
Beperkte parkeermogelijkheden
Veel verkeerslichten
Opgebroken wegen
Onbereikbaar centrum
Onvoorzichtige voetgar
Eenrichtingverkeer
Anders
Taxi(chauffeur)s
Laad- en losverkeer
Het openbaar vervoer