utofabrikant gaat vreemd
in verre landen
Triumph Rocket
III eet Harleys voor het ontbijt
25
Vraag antwoord
vrijdag 18 juni 2004
Denk niet te gauw dat u al
le modellen van een merk
wel kent. Nissan bijvoor
beeld showde in de VS voor
één keer alles wat het in
huis heeft. Een werelderva
ring.
Door Rien van der Steen
In Japan zie jé een Nissan
Cedric rondrijden. En in
de VS een Honda Pilot. En
een Toyota Tundra. Nooit
van gehoord? Kan klop
pen. Vooral Japanse autofabrie-
ken maken voor verschillende
markten verschillende model
len. Feit is dat elke markt zijn
specifieke eisen heeft. Op uitno
diging van Nissan mochten we
in de VS de hele stal bekijken,
en zo verbaasden we ons bij
een Preage, een Quest, een Sta
ged, Sentra, Frontier, Tsuru en Pa
ladin.
In Sausoüto, een duur buurtje
nabij San Francisco, rijdt een
enorme pick-up. Titan staat er
op. De achterdeurtjes van de
dubbele cabine gaan ver
keerd-om open, en de reusach
tige V8 onder de ook al mon
sterachtige motorkap maakt
slurpende geluiden. Er is geen
dikke diesel beschikbaar. In de
VS (nog) geen probleem, want
de brandstofprijs wordt daar
met man en macht laag gehou
den. Maar een reus als de Titan
met zijn 5,6 liter V8 en een (be
loofd) verbruik van 1:5,5 slaat
bij ons natuurlijk een belache
lijk milieufiguur.
De mini-truck wordt achter
volgd door een Nissan Altima,
ook zo'n auto die uitsluitend op
de Amerikaanse markt aangebo
den wordt. De Armada dan, een
full-size suv die alleen in Ameri
ka aangetroffen wordt. De Cu
be, een grappig uitziend kubis
tisch doosje, is alleen in Japan
te koop. Het heeft asymmetri
sche portiertjes en is een succes
in het thuisland.
Imagoversterkend
Nissan maakt ook de Murano,
een uitzonderlijk fraai gevorm
de suv die in de VS voor het
tweede jaar een regelrechte ver
koophit is. Hij is alleen lever
baar met een 3.5 liter V6-motor
van 245 pk. In december komt
hij naar Europa, en in Neder
land gaat hij naar schatting
60.000 euro kosten. De verras
sing schuilt behalve in het flam
boyante uiterlijk in zijn vierwie-
laandrijving, die is gekoppeld
aan een fijne cvt-automaat, af
komstig van VDT in Tilburg.
Nissan denkt er hier volgend
jaar driehonderd te verkopen,
vooral als imagoversterkend
middel.
Volgend jaar maart komt de
sportwagen 350Z er in cab-
rio-outfit. In de VS is de dichte
versie met 45.000 verkochte au
to's een succes. Maar de Maxi
ma bijvoorbeeld zien we hier
niet. Bart van Thienen van Nis
san: „Voor ons zou er enorm
veel aan de auto veranderd moe
ten worden. Hij rijdt in de VS
bijvoorbeeld niet harder dan
180 km per uur. Maar voor Eu
ropa moet hij minstens 200
kunnen, anders koopt geen
Duitser hem. Wanneer we dat
doen, moeten we ook de ruiten
wissers opnieuw ontwikkelen,
want die doen het bij die hoge
snelheden ineens niet meer."
De directie van Nissan heeft
sinds de fusie vijf jaar geleden
met Renault verordonneerd dat
het merk alleen nog auto's
maakt die geld opbrengen.
Daarom blijft de Teana, een
slank gelijnde coupé die zó
naar Europa zou mogen, in Ja
pan. De grote middenklasser
rijdt erg comfortabel en biedt
een simpel, maar aansprekend
interieur. „Dit is nou echt Ja
pans dna", licht Nicholas
Tschann, productplanner voor
Nissan Europe, toe. De auto
rijdt ook in Australië, en kent
dus alleen een rechtsgestuurde
uitvoering. „Maar als dat stuur
naar links moet voor Europa
ben je ongelooflijk veel ontwik
kelingsgeld kwijt. En dat ver
dient hij waarschijnlijk niet te
rug", aldus Tschann.
Slurpers
De Amerikanen zijn helemaal
wild van de Micra met dieselmo
tor, zoals ze daar wel vaker plot
seling vallen voor een compact
autootje. Probleem is dat Ameri
kaanse auto's op benzine
draaien. Diesel is voor de Macks
en Freightliner-trucks. De
brandstof is van matige kwali
teit, met veel zwavel, en het
duurt nog tot 2006 voor daar
verandering in komt. Tegen die
tijd zal de moderne personen-
diesel wellicht in de VS zijn in
trede doen. Tschann: „Amerika
nen beseffen best, dat ze van
die benzineslurpers af moeten.
De verkoop van grote suv's
neemt ook sterk af. Ze moeten
nu echt kiezen: diesel of hybri
de. Het aantal verkochte Toyo
ta's Prius met gecombineerde
elektro-benzineaandrijving
neemt snel toe, zeker in het mi-
lieuridderende Califomië."
Plaatje
Nissan bouwde vijfjaar geleden
nog auto's op 24 verschillende
platforms. Nu zijn dat er nog
vijftien, en dat bespaart heel
veel geld. De Infiniti FX bijvoor
beeld, een topmerk van Nissan
dat alleen in de VS aan de man
gebracht wordt, staat op dezelf
de bodemplaat als de 350Z. Die
FX is een plaatje van een suv,
maar uitsluitend te koop met
enorme zes- en achtcilin-
der-benzineslurpers. Nissan
gaat het merk in 2008 naar Eu
ropa halen, als tegenhanger
van Lexus en BMW. En natuur
lijk liggen er dan (ook) diesel
motoren in het vooronder.
Q) Feiten Nissan
Nissan verkoopt wereldwijd
drie miljoen auto's per jaar.
Het concern heeft 27
fabrieken in 18 landen.
Het marktaandeel in
Nederland bedraagt 2,5%.
De eerste Nissan werd
gebouwd in 1914: de DAT.
In 1933 ontstond de fabriek
die Datsuns maakte.
In Afrika worden nog pick
ups geleverd die Nissan-
Datsun heten.
De fraaie Infinity FX, pas in 2008
bestemd voor Europa.
'OeNissan Murano met cvt-automaat: eind dit jaar naar Nederland.
350Z komt maart 2005 als Roadster naar Europa
■sierlijke Teana. Aanpassingen voor Europa zijn te duur.
Steeds meer automerken bieden vngelijkbare diensten aan als
de Wegenwacht. Wat is nu het verschil?
Ad Vonk van de ANWB: „Bij al onze diensten merken
we dat er meer concurrentie komt. Bij de Wegenwacht
komt die van autofabrikanten en verzekeringsmaat
schappijen die zogenoemde mobiliteitspakketten aan
bieden. Sommige maken zelfs gebruik van de Wegen
wacht. Vaak is het verschil dat wij de automobilist ter
plekke helpen, terwijl de anderen veelal over gaan tot
wegslepen. Ook prijzen en vooiwaarden verschillen
sterk. Het is dus goed om alle aanbiedingen te vergelij
ken alvorens te beslissen met wie je in zee gaat."
Heeft u ook een vraag?
Mail naar vraagenantwoord@wegener.nl
Ga voor eerdere vragen en antwoorden naar de website van de
krant en klik op Auto.
Taxi-chaufFeur moet op examen
Taxi-chauffeurs die na 1 juli 2001 aan de slag zijn ge
gaan moeten alsnog examen afleggen. Op 1 juli aan
staande wordt het examen verplicht voor deze chauf
feurs en voor iedereen die het vak wil gaan uitoefenen.
Stratenkennis, klantgerichtheid en kennis van wet- en
regelgeving worden, onderzocht. Kandidaten moeten
een route rijden en daarbij vooraf kunnen aangeven wat
de kosten zijn en hoe lang de rit gaat duren. De examina
tor neemt als kritische klant plaats op de achterbank.
Het examen moet de kwaliteit van het taxivervoer ver
hogen.
Viertje op z'n Japans
Ook Japan is in de ban van de retro-trend. De lokale
tuner DAMD brengt allerlei pakketten op de markt
waarmee je kleine Suzuki's kunt ombouwen. Het meest
in het oog springt de Ancel Lapin, een autootje dat niet
toevallig veel lijkt op het aloude Renaultje 4. Een ander
bedrijf dat zich Duesen Bayem noemt levert een verbou-
wingskit waarmee je een BMW Z3 eruit kunt laten zien
als een Mercedes SL uit 1956.
Italiaanse les op Zandvoort
Dit weekeinde voltrekt zich op het circuit van Zand
voort de veertiende editie van Itaüa a Zandvoort.
Het autósportspektakel wordt opgeluisterd met Italiaan
se automobielen uit heden en verleden.
Er zijn races zoals de Pirelli Maranello Challenge en de
Pearie Alfa 147 GTA Challenge. Verder komt de Trofeo
Alfa Romeo in actie met unieke oude racewagens. Zon
dagmiddag is er een demonstratie van negentig jaar Ma-
serati.
Italia a Zandvoort, 19 en 20 juni, aanvang 10.00 uur; entreeprijs per
dag 12 euro, weekend 22 euro.
Peugeot 406 coupé neemt afscheid
De productie van de Peugeot 406 Coupé loopt op een
eind. Van het Pininfarina-ontwerp zijn er sinds
1997 105.000 verkocht. De laatste tweeduizend stuks
krijgen een badge met de tekst Ultima Edizione, laatste
uitgave, op het dashboard. De tweeliter met automaat
kost 37.850 euro, de 2.2 HDi diesel kost 44.550 euro.
Volvo bespiedt dode hoek
Bij Volvo wordt voor het nieuwe modeljaar het Blind
Spot Information System (blis) leverbaar. Het sys
teem houdt de dode hoek en de achterkant van de auto
met camera's in de gaten. Wanneer een voertuig dicht
bij de Volvo in de buurt komt, gaat er naast de buiten
spiegel een controlelampje knipperen. Verder introdu
ceert Volvo op de S60, V70 en XC70 waterafstotend glas
in de buitenspiegels en zijruiten. Regenwater dat op de
speciale ruiten komt wordt nu beter en sneller door de
rijwind weggeblazen.
Panoramisch
brommen
Brommobielen, de rijbe
wijs- en wegenbelas-
tingvrije karretjes, zijn al
lang niet meer de deernis
wekkende voertuigjes die
het ooit waren. Ze hebben
frisse modellen en cd-spe-
lers. Het Franse Microcar
heeft nu in gelimiteerde op
lage een uitvoering met gla
zen panoramadak te koop. Het dak is gemaakt van
warmtewerend veiligheidsglas. De MCl Préférence kost,
met nog een handvol extra's, 12.450 euro. In ons land rij
den tussen de 12.000 en 15.000 brommobielen.
Volgende week in Auto:
Een vakantiebak van duizend euro
De grote neuzen rukken op
Kennismaking: BMW 1
De Ancel Lapin, een kopie van de Renault 4
■De Triumph Rocket
li zorgt voor opschud
ding. Zijn enorme 2,3
liter motorblok heeft
de trekkracht van een
Moeke dieselauto.
Waanzin krijgt wie
len.
poor Rob van Ginneken
Met zijn monumentale 2,3 liter
motorblok is de Rocket III een
Motorfiets zoals die nog nooit
eerder is vertoond. Hij laat de
pijders van exotische super-
fPortmotoren zacht wenend in
berm achter. Met één simpe-
de draai aan de gashendel verne-
jfert de driedubbel gespierde
Mit ze als waren het bromscoo
ters.
jk Triumph Rocket III eet dik-
«Harley-Davidsons als ontbijt.
Meteen sausje van single grade
Motorolie. Onze eerste kennis-
Making niet de kolossale Brit -
Wereldprimeur trouwens -
pert uiterst verwarrende in
drukken op. 'Waanzinnig' is
hij, maar we twijfelen nog of
we die titel letterlijk moeten ne
men of juist in de positieve be
tekenis van het woord.
Subtiel is hij in elk geval niet.
Het is een soort motorblok op
wielen. De absolute hoofdrol is
weggelegd voor de gigantische
driecilinder die in de lengte on
der het buizenframe hangt. Er
worden zuigers toegepast van
dezelfde lantaarnpaaldikte die
je ook in de tiencilinder Dodge
Viper aantreft.
Oververhit
De Rocket III levert 140 pk en -
veel belangrijker - een trek
kracht van 200 Nm. Dat is even
veel als een stevige middenklas
se turbodieselauto. De ontwik
kelingstechneuten vertellen
met smaak over de eerste keer
dat het jumbo-blok op hun
meetbanken stond. Eerst con
stateerden ze tot hun verbijste
ring dat de 2,3 liter-motor net
boven stationair toerental al
twee keer zoveel trekkracht le
vert als twéé stuks van hun hui
dige sportmotor met volgas.
Daarna gloeiden eerst de drie
uitlaatpijpen op en toen de he
le afvoer tot aan het dale van de
meetruimte oververhit raakte,
ging de peperdure meetappara
tuur reutelend ten onder.
Hoort de Rocket III 2,3 liter tot
dezelfde categorie als de bloed
dorstig snelle Suzuki Hayabusa,
de eerste motorfiets in Neder
land die het schopte tot Kamer-
wagen? Ja en nee. De Triumph
accelereert weliswaar adembe
nemend hard, maar daar hou
den de overeenkomsten met
een op.
Zijn topsnelheid is elektronisch
begrensd op 135 mijl (217 kilo
meter) per uur. Triumph meent
dat je op zo'n cruiser-model
zonder stroomlijn anders als
een vlag aan het hoge stuur
komt te wapperen.
Er is meer veiligheid. Om te
voorkomen dat de sportautobre-
de achterband bij het optrek
ken spontaan gaat doorspin-
nen, wordt de trekkracht in de
lage versnellingen met zeven
procent afgetopt. Pas in de
hoogste twee versnellingen
komt echt alle power beschik
baar. Het effect blijft verbijste
rend. Wanneer je bij 1.500 toe
ren in 'vijf het gas opendraait
trekt er een lichte zindering
door het blok en begint de mas
todont te accelereren alsof je
van achteren door een stoomlo
comotief wordt opgeduwd. Ook
heuvel op zwiept de snelheids
meter in een keer door naar
zijn topsnelheid.
Die ongelooflijke souplesse en
onvergelijkbaar snelle inhaal-
sprint maken de Rocket III tot
een heel bijzondere motorfiets.
Onzinnig is het, absoluut. Maar
geldt dat ook niet voor een Fer
rari, Porsche of zelfs een grote
terreinwagen? Bovendien is de
Triumph verrassend goed be
rijdbaar. Met zijn 320 kilo
schoon aan de haak is hij niet
bepaald lichtvoetig, maar het
zwaartepunt is zo laag dat een
eivaren rijder hem strak de
bocht om krijgt. De Rocket III
remt bovendien als een blok.
Hij is vanaf eind juni leverbaar
en kost 20.990 euro. Daarmee
zit hij dus op Harley-Da-
vidson-niveau. Het is de vraag
of Harley-rijders deze Triumph
zelfs maar willen bekijken. Ka
rakter heeft hij in elk geval zat.
Triumph Rocket III, de overtref
fende trap van motor.