utofabrikant gaat vreemd in verre landen Triumph Rocket III eet Harleys voor het ontbijt 25 Vraag antwoord vrijdag 18 juni 2004 Denk niet te gauw dat u al le modellen van een merk wel kent. Nissan bijvoor beeld showde in de VS voor één keer alles wat het in huis heeft. Een werelderva ring. Door Rien van der Steen In Japan zie jé een Nissan Cedric rondrijden. En in de VS een Honda Pilot. En een Toyota Tundra. Nooit van gehoord? Kan klop pen. Vooral Japanse autofabrie- ken maken voor verschillende markten verschillende model len. Feit is dat elke markt zijn specifieke eisen heeft. Op uitno diging van Nissan mochten we in de VS de hele stal bekijken, en zo verbaasden we ons bij een Preage, een Quest, een Sta ged, Sentra, Frontier, Tsuru en Pa ladin. In Sausoüto, een duur buurtje nabij San Francisco, rijdt een enorme pick-up. Titan staat er op. De achterdeurtjes van de dubbele cabine gaan ver keerd-om open, en de reusach tige V8 onder de ook al mon sterachtige motorkap maakt slurpende geluiden. Er is geen dikke diesel beschikbaar. In de VS (nog) geen probleem, want de brandstofprijs wordt daar met man en macht laag gehou den. Maar een reus als de Titan met zijn 5,6 liter V8 en een (be loofd) verbruik van 1:5,5 slaat bij ons natuurlijk een belache lijk milieufiguur. De mini-truck wordt achter volgd door een Nissan Altima, ook zo'n auto die uitsluitend op de Amerikaanse markt aangebo den wordt. De Armada dan, een full-size suv die alleen in Ameri ka aangetroffen wordt. De Cu be, een grappig uitziend kubis tisch doosje, is alleen in Japan te koop. Het heeft asymmetri sche portiertjes en is een succes in het thuisland. Imagoversterkend Nissan maakt ook de Murano, een uitzonderlijk fraai gevorm de suv die in de VS voor het tweede jaar een regelrechte ver koophit is. Hij is alleen lever baar met een 3.5 liter V6-motor van 245 pk. In december komt hij naar Europa, en in Neder land gaat hij naar schatting 60.000 euro kosten. De verras sing schuilt behalve in het flam boyante uiterlijk in zijn vierwie- laandrijving, die is gekoppeld aan een fijne cvt-automaat, af komstig van VDT in Tilburg. Nissan denkt er hier volgend jaar driehonderd te verkopen, vooral als imagoversterkend middel. Volgend jaar maart komt de sportwagen 350Z er in cab- rio-outfit. In de VS is de dichte versie met 45.000 verkochte au to's een succes. Maar de Maxi ma bijvoorbeeld zien we hier niet. Bart van Thienen van Nis san: „Voor ons zou er enorm veel aan de auto veranderd moe ten worden. Hij rijdt in de VS bijvoorbeeld niet harder dan 180 km per uur. Maar voor Eu ropa moet hij minstens 200 kunnen, anders koopt geen Duitser hem. Wanneer we dat doen, moeten we ook de ruiten wissers opnieuw ontwikkelen, want die doen het bij die hoge snelheden ineens niet meer." De directie van Nissan heeft sinds de fusie vijf jaar geleden met Renault verordonneerd dat het merk alleen nog auto's maakt die geld opbrengen. Daarom blijft de Teana, een slank gelijnde coupé die zó naar Europa zou mogen, in Ja pan. De grote middenklasser rijdt erg comfortabel en biedt een simpel, maar aansprekend interieur. „Dit is nou echt Ja pans dna", licht Nicholas Tschann, productplanner voor Nissan Europe, toe. De auto rijdt ook in Australië, en kent dus alleen een rechtsgestuurde uitvoering. „Maar als dat stuur naar links moet voor Europa ben je ongelooflijk veel ontwik kelingsgeld kwijt. En dat ver dient hij waarschijnlijk niet te rug", aldus Tschann. Slurpers De Amerikanen zijn helemaal wild van de Micra met dieselmo tor, zoals ze daar wel vaker plot seling vallen voor een compact autootje. Probleem is dat Ameri kaanse auto's op benzine draaien. Diesel is voor de Macks en Freightliner-trucks. De brandstof is van matige kwali teit, met veel zwavel, en het duurt nog tot 2006 voor daar verandering in komt. Tegen die tijd zal de moderne personen- diesel wellicht in de VS zijn in trede doen. Tschann: „Amerika nen beseffen best, dat ze van die benzineslurpers af moeten. De verkoop van grote suv's neemt ook sterk af. Ze moeten nu echt kiezen: diesel of hybri de. Het aantal verkochte Toyo ta's Prius met gecombineerde elektro-benzineaandrijving neemt snel toe, zeker in het mi- lieuridderende Califomië." Plaatje Nissan bouwde vijfjaar geleden nog auto's op 24 verschillende platforms. Nu zijn dat er nog vijftien, en dat bespaart heel veel geld. De Infiniti FX bijvoor beeld, een topmerk van Nissan dat alleen in de VS aan de man gebracht wordt, staat op dezelf de bodemplaat als de 350Z. Die FX is een plaatje van een suv, maar uitsluitend te koop met enorme zes- en achtcilin- der-benzineslurpers. Nissan gaat het merk in 2008 naar Eu ropa halen, als tegenhanger van Lexus en BMW. En natuur lijk liggen er dan (ook) diesel motoren in het vooronder. Q) Feiten Nissan Nissan verkoopt wereldwijd drie miljoen auto's per jaar. Het concern heeft 27 fabrieken in 18 landen. Het marktaandeel in Nederland bedraagt 2,5%. De eerste Nissan werd gebouwd in 1914: de DAT. In 1933 ontstond de fabriek die Datsuns maakte. In Afrika worden nog pick ups geleverd die Nissan- Datsun heten. De fraaie Infinity FX, pas in 2008 bestemd voor Europa. 'OeNissan Murano met cvt-automaat: eind dit jaar naar Nederland. 350Z komt maart 2005 als Roadster naar Europa ■sierlijke Teana. Aanpassingen voor Europa zijn te duur. Steeds meer automerken bieden vngelijkbare diensten aan als de Wegenwacht. Wat is nu het verschil? Ad Vonk van de ANWB: „Bij al onze diensten merken we dat er meer concurrentie komt. Bij de Wegenwacht komt die van autofabrikanten en verzekeringsmaat schappijen die zogenoemde mobiliteitspakketten aan bieden. Sommige maken zelfs gebruik van de Wegen wacht. Vaak is het verschil dat wij de automobilist ter plekke helpen, terwijl de anderen veelal over gaan tot wegslepen. Ook prijzen en vooiwaarden verschillen sterk. Het is dus goed om alle aanbiedingen te vergelij ken alvorens te beslissen met wie je in zee gaat." Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenantwoord@wegener.nl Ga voor eerdere vragen en antwoorden naar de website van de krant en klik op Auto. Taxi-chaufFeur moet op examen Taxi-chauffeurs die na 1 juli 2001 aan de slag zijn ge gaan moeten alsnog examen afleggen. Op 1 juli aan staande wordt het examen verplicht voor deze chauf feurs en voor iedereen die het vak wil gaan uitoefenen. Stratenkennis, klantgerichtheid en kennis van wet- en regelgeving worden, onderzocht. Kandidaten moeten een route rijden en daarbij vooraf kunnen aangeven wat de kosten zijn en hoe lang de rit gaat duren. De examina tor neemt als kritische klant plaats op de achterbank. Het examen moet de kwaliteit van het taxivervoer ver hogen. Viertje op z'n Japans Ook Japan is in de ban van de retro-trend. De lokale tuner DAMD brengt allerlei pakketten op de markt waarmee je kleine Suzuki's kunt ombouwen. Het meest in het oog springt de Ancel Lapin, een autootje dat niet toevallig veel lijkt op het aloude Renaultje 4. Een ander bedrijf dat zich Duesen Bayem noemt levert een verbou- wingskit waarmee je een BMW Z3 eruit kunt laten zien als een Mercedes SL uit 1956. Italiaanse les op Zandvoort Dit weekeinde voltrekt zich op het circuit van Zand voort de veertiende editie van Itaüa a Zandvoort. Het autósportspektakel wordt opgeluisterd met Italiaan se automobielen uit heden en verleden. Er zijn races zoals de Pirelli Maranello Challenge en de Pearie Alfa 147 GTA Challenge. Verder komt de Trofeo Alfa Romeo in actie met unieke oude racewagens. Zon dagmiddag is er een demonstratie van negentig jaar Ma- serati. Italia a Zandvoort, 19 en 20 juni, aanvang 10.00 uur; entreeprijs per dag 12 euro, weekend 22 euro. Peugeot 406 coupé neemt afscheid De productie van de Peugeot 406 Coupé loopt op een eind. Van het Pininfarina-ontwerp zijn er sinds 1997 105.000 verkocht. De laatste tweeduizend stuks krijgen een badge met de tekst Ultima Edizione, laatste uitgave, op het dashboard. De tweeliter met automaat kost 37.850 euro, de 2.2 HDi diesel kost 44.550 euro. Volvo bespiedt dode hoek Bij Volvo wordt voor het nieuwe modeljaar het Blind Spot Information System (blis) leverbaar. Het sys teem houdt de dode hoek en de achterkant van de auto met camera's in de gaten. Wanneer een voertuig dicht bij de Volvo in de buurt komt, gaat er naast de buiten spiegel een controlelampje knipperen. Verder introdu ceert Volvo op de S60, V70 en XC70 waterafstotend glas in de buitenspiegels en zijruiten. Regenwater dat op de speciale ruiten komt wordt nu beter en sneller door de rijwind weggeblazen. Panoramisch brommen Brommobielen, de rijbe wijs- en wegenbelas- tingvrije karretjes, zijn al lang niet meer de deernis wekkende voertuigjes die het ooit waren. Ze hebben frisse modellen en cd-spe- lers. Het Franse Microcar heeft nu in gelimiteerde op lage een uitvoering met gla zen panoramadak te koop. Het dak is gemaakt van warmtewerend veiligheidsglas. De MCl Préférence kost, met nog een handvol extra's, 12.450 euro. In ons land rij den tussen de 12.000 en 15.000 brommobielen. Volgende week in Auto: Een vakantiebak van duizend euro De grote neuzen rukken op Kennismaking: BMW 1 De Ancel Lapin, een kopie van de Renault 4 ■De Triumph Rocket li zorgt voor opschud ding. Zijn enorme 2,3 liter motorblok heeft de trekkracht van een Moeke dieselauto. Waanzin krijgt wie len. poor Rob van Ginneken Met zijn monumentale 2,3 liter motorblok is de Rocket III een Motorfiets zoals die nog nooit eerder is vertoond. Hij laat de pijders van exotische super- fPortmotoren zacht wenend in berm achter. Met één simpe- de draai aan de gashendel verne- jfert de driedubbel gespierde Mit ze als waren het bromscoo ters. jk Triumph Rocket III eet dik- «Harley-Davidsons als ontbijt. Meteen sausje van single grade Motorolie. Onze eerste kennis- Making niet de kolossale Brit - Wereldprimeur trouwens - pert uiterst verwarrende in drukken op. 'Waanzinnig' is hij, maar we twijfelen nog of we die titel letterlijk moeten ne men of juist in de positieve be tekenis van het woord. Subtiel is hij in elk geval niet. Het is een soort motorblok op wielen. De absolute hoofdrol is weggelegd voor de gigantische driecilinder die in de lengte on der het buizenframe hangt. Er worden zuigers toegepast van dezelfde lantaarnpaaldikte die je ook in de tiencilinder Dodge Viper aantreft. Oververhit De Rocket III levert 140 pk en - veel belangrijker - een trek kracht van 200 Nm. Dat is even veel als een stevige middenklas se turbodieselauto. De ontwik kelingstechneuten vertellen met smaak over de eerste keer dat het jumbo-blok op hun meetbanken stond. Eerst con stateerden ze tot hun verbijste ring dat de 2,3 liter-motor net boven stationair toerental al twee keer zoveel trekkracht le vert als twéé stuks van hun hui dige sportmotor met volgas. Daarna gloeiden eerst de drie uitlaatpijpen op en toen de he le afvoer tot aan het dale van de meetruimte oververhit raakte, ging de peperdure meetappara tuur reutelend ten onder. Hoort de Rocket III 2,3 liter tot dezelfde categorie als de bloed dorstig snelle Suzuki Hayabusa, de eerste motorfiets in Neder land die het schopte tot Kamer- wagen? Ja en nee. De Triumph accelereert weliswaar adembe nemend hard, maar daar hou den de overeenkomsten met een op. Zijn topsnelheid is elektronisch begrensd op 135 mijl (217 kilo meter) per uur. Triumph meent dat je op zo'n cruiser-model zonder stroomlijn anders als een vlag aan het hoge stuur komt te wapperen. Er is meer veiligheid. Om te voorkomen dat de sportautobre- de achterband bij het optrek ken spontaan gaat doorspin- nen, wordt de trekkracht in de lage versnellingen met zeven procent afgetopt. Pas in de hoogste twee versnellingen komt echt alle power beschik baar. Het effect blijft verbijste rend. Wanneer je bij 1.500 toe ren in 'vijf het gas opendraait trekt er een lichte zindering door het blok en begint de mas todont te accelereren alsof je van achteren door een stoomlo comotief wordt opgeduwd. Ook heuvel op zwiept de snelheids meter in een keer door naar zijn topsnelheid. Die ongelooflijke souplesse en onvergelijkbaar snelle inhaal- sprint maken de Rocket III tot een heel bijzondere motorfiets. Onzinnig is het, absoluut. Maar geldt dat ook niet voor een Fer rari, Porsche of zelfs een grote terreinwagen? Bovendien is de Triumph verrassend goed be rijdbaar. Met zijn 320 kilo schoon aan de haak is hij niet bepaald lichtvoetig, maar het zwaartepunt is zo laag dat een eivaren rijder hem strak de bocht om krijgt. De Rocket III remt bovendien als een blok. Hij is vanaf eind juni leverbaar en kost 20.990 euro. Daarmee zit hij dus op Harley-Da- vidson-niveau. Het is de vraag of Harley-rijders deze Triumph zelfs maar willen bekijken. Ka rakter heeft hij in elk geval zat. Triumph Rocket III, de overtref fende trap van motor.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25