Zoektocht naar werk te traag »^ma°ne Sportmerken trendgevoeliger dan ooit Garantie biedt te weinig zekerheid Centrum voor Werk en Inkomen voert campagne J°hn de siegte overleden profijt DSM maakt sterkste vezel Brein eist verbod afzet films via net Directie Mitsubishi levert fors in met reclame Adviesraad waarschuwt voor onveilig gasnetwerk donderdag 17 juni 2004 door Hans Sonders Het begrip 'Garantie tot aan de hoek' boezemt weinig vertrouwen in. Letter lijk betekent het - bijvoor beeld voor een tweedehands auto - dat de garantie vervalt als de auto de hoek om is. Maar ook een serieus en chi que ogend formulier met in sierlijke letters 'Garantie' biedt niet echt veel meer ze kerheid. „Er staat bijvoor beeld een garantietermijn van twee jaar in", zegt de Rot terdamse advocaat mr. Johan Polet. „Daarmee is volstrekt niet gezegd dat na die ter mijn er voor de leverancier geen vergoedingsplicht meer bestaat. Neem een wasmachi ne. Bij normaal gebruik mag van zo'n apparaat redelijker wijs worden verwacht dat het langer meegaat dan een paar jaar. De leverancier of producent is daaraan wette lijk gebonden en gebreken zullen ook na twee jaar ver goed moeten worden. Over het algemeen zullen rechters ook zo vonnissen." Maar dat laatste is geen zaak van Meden en Perzen. Een rechter kan de ene keer een net even andere afweging ma ken dan de andere. Polet: „Consumentenzaken worden zelden of nooit aan de Hoge Raad voorgelegd. Het gaat vaak om kleine zaken die in het geheel niet voor de rech ter komen." En alleen aan uit spraken van dit hoogste rechtsprekende college in Ne derland kunnen andere recht banken zich echt gehouden voelen. Ook al zijn ze juri disch niet verplicht die te vol gen. „Een garantietermijn van een fabrikant of leverancier betekent dus eigenlijk vaak niet meer dan de toezegging: binnen die tijd zal ik niet moeilijk doen als er proble men met het geleverde zijn." Het garantiebewijs is volgens Polet vaak dan ook niet meer dan een marketinginstru ment. Maar daarmee is het nog geen waardeloos vodje pa pier. Het Burgerlijk Wetboek omschrijft eisen waaraan een garantiebewijs moet voldoen. De koper behoudt bijvoor beeld ondanks de garantie al tijd zijn wettelijke rechten. Dit moet ook duidelijk en be grijpelijk worden vermeld. Alsmede op welke rechten en vorderingen de koper op grond van de garantie een be roep kan doen. Ook moet de naam en het adres staan ver meld van de verkoper of pro- ducent van wie de garantie afkomstig is en de termijn en het grondgebied waarvoor de garantie geldt. De in het ga rantiebewijs aan de koper toe gekende rechten gelden ook voor de eigenschappen die in reclame door de verkoper of producent zijn toegezegd. Maar dan nog. 'Gelijk heb ben' betekent nog niet 'gelijk krijgen'. Een tegenstrevende verkoper of leverancier kan je het leven aardig zuur ma ken. Echter geen nood: je 'ge lijk halen bij de rechter' is ge makkelijker dan menigeen denkt. En ook minder kost baar. Voor zaken onder de 5000 euro volstaat een deur waarder. Dikwijls is deze ook bereid op basis van no cure, no pay aan de slag te gaan. Bij negatief resultaat wordt de rekening dikwijls gema tigd. Bij een garantievorde ring kan dat bijvoorbeeld een percentage van de genoegdoe ning zijn. De dagvaarding van de kantonrechter tegen de onwillige verkoper kost weliswaar 80 euro, maar die kan van de gedaagde worden teruggevorderd. „Niettemin..., consumenten recht blijft een warboel van regels, voor veel consumen ten althans", zegt Polet. „Niet alle gevallen laten zich namelijk in wettelijke regels vastleggen en je blijft ei-mee zitten dat een rechter beslist over wat je mag verwachten van een wasmachine van twee jaar oud." Naast reguliere rechters kun nen ook geschillencommis sies optreden om garantiege schillen te beslechten. Dat ge beurt op basis van vrijwillig heid en de koper behoudt ook hier altijd zijn wettelijke rechten. De verkoper zal zich vaak aan de uitspraak van de commissie houden op straffe van uitsluiting van zijn branche organisatie. GPD NOORDWIJK - John de Siegte, voormalig directeur-eige naar van de bekende keten van winkels in tweedehands- boeken, is overleden. Hij stierf zondag in Noordwijk, zo heeft de familie bekendgemaakt. John de Siegte werd 77 jaar. Hij was de zoon van de op richter. In het begin van de vorige eeuw begon Jan de Siegte, een Rotterdamse lantaarnopsteker, in zijn vrije uren met de handel in boeken. Inmiddels heeft J. de Siegte 25 filialen, verspreid over Ne derland en België. Het aanbod bestaat uit uitgeversrestan ten, tweedehands boeken en studieboeken. ANP HEERLEN - DSM gaat in Heerlen vanaf volgend jaar 's werelds sterkste vezel produceren. Het bedrijf begon gis teren met de bouw van een productielijn. De vezel is be doeld voor medische toepassingen, zoals orthopedisch hechtdraad. Vanuit Heerlen bedient DSM de wereldwijde markt. Dyneema, een eigen uitvinding van het chemische con cern, is een supersterke polyetheenvezel, vijftien keer zo sterk als staal en tegelijk zo licht dat deze blijft drijven op water. De vezel wordt ook gebruikt in kogelwerende bepantse ring, zoals kogelvrije vesten of cockpitdeuren in een vlieg tuig en voor beschermende kleding voor politie en leger. Verder wordt de vezel gebruikt in touwsoorten, kabels en netten. ANP HAARLEM - De auteursrechtenorganisatie Brein wil dat de rechter DVDstream verbiedt zijn plannen door te zet ten om gratis via internet films te versturen. DVDstream denkt dat dit mogelijk is onder de thuiskopiewetgeving. De films worden 'verkocht' aan de kijker en daarna weer aan DVDstream terugverkocht. „Zo heeft u alleen de maandelijkse kosten voor onbeperkt film kijken". Volgens Brein-directeur T. Kuik is de dienst van DVD stream illegaal. „DVDstream denkt een hiaat in de wet te hebben gevonden, maar er is duidelijk sprake van open baarmaking. En daar is toestemming voor nodig". Brein sommeerde het bedrijf de voorbereidingen voor de dienst te staken, maar dit is genegeerd. Daarom legt de stichting de zaak op 8 juli aan de rechter in Rotterdam voor. ANP TOKIO - Het Japanse autoconcern Mitsubishi Motors snijdt de komende tijd dieper in de kosten, waarbij de di rectie zwaar moet bloeden. Directe aanleiding is een afna me van de verkoop in Japan door problemen met defecten aan auto's. Dit maakte Mitsubishi gisteren bekend. Tot 2006 wil het concern 72,6 miljard yen (545 miljoen eu ro) extra aan kosten besparen. Het diepst grijpt de direc tie in bij de eigen salarissen. Die zullen de komende twee jaar 25 tot 50 procent dalen. Andere managers gaan 10 procent minder verdienen en gewone werknemers 5 pro cent. Mitsubishi maakte onlangs bekend dat het nog eens 160.000 auto's moet terugroepen wegens defecten. Daar mee voegde de autofabrikant een nieuw hoofdstuk toe aan een reeks van affaires over gebreken. Jarenlang heeft het concern die gebreken stelselmatig verzwegen. ANP mode en sport- is vervaagd", stelt Adidas-promotor Basters. Hij prijst zich dan ook gelukkig met David Beckham. „Hij is ie mand met een uitzonderingspo sitie in de voetbalwereld. Daar om heeft hij ook schoenen met een eigen logo die andere prof voetballers niet zullen dragen, maar wel gewoon te koop zijn in de winkels." De modebewuste houding van Adidas komt ook tot uiting in speciale getailleer de shirts voor vrouwelijke fans van Spanje, Frankrijk en Duits land. In opkomst „Het moet wel een link met voet bal hebben", meent Basters. On dertussen levert de connectie met lifestyle de merken veel geld op. De ondernemingen noe men geen aantallen van verkoch te shirts, maar Nike zegt dat zijn fanshirts die over de spijker broek kunnen 'sterk in opkomst' zijn. Het belang van voetbalmode blijkt volgens pr-man Faber ook uit het gegeven dat de straat voetbalschoen nu de meestver- kochte schoen van Nike is. „Dat was vier jaar geleden ondenk baar." Hoezeer ook de voetballers hun best zullen doen op de Portuge se velden, veel invloed zal het niet hebben op de visie van de fi nanciële markten op Adidas, Ni ke en Puma. „Het draait toch al lemaal om trends", constateert Nicole van Schie-Binsbergen van Delta Lloyd. Zij volgt voor de beleggingsfondsen van de ver zekeraar de vrijetijdsssector. Al leen Puma zit nu in de porte feuille omdat dat merk met een sterke comeback bezig is. „Puma is net weer begonnen met groeien. Ze zullen tot zeker 2006 steeds meer winkels ope nen en zijn nu een echte trend. Hoewel het dragen van sport merken als vrijetijdskleding een algemene trend is geworden, profiteren Adidas en Nike min der", aldus Van Schie. Op de beurs is de aandelenkoers van Puma in korte tijd bijna ver drievoudigd- In april werd in Frankfurt een piek bereikt van 217 euro tegen rond de 80 euro een jaar geleden. Adidas en Ni ke wisten in dezelfde periode een dergelijke sprong niet te ma ken. Alleen als ze weten te innove ren, trekken ze de beleggers weer aan, meent Van Schie. „Nu vallen ze vooral op met dure re clamecampagnes." ANP Kutterink «GOES - Mensen die ontslag krij- Jjin wachten vaak te lang voor- Kat ze naar het CWI (voormalig jBJrbeidsbureau) stappen. Werk- *fVers valt ook wat te verwij- Ten.want die geven niet alle va- nltcatures door. Reden voor het 'cffl om een campagne te voe ten. Geen overbodige luxe, ge- jjen de verwachte spanningen op de Zeeuwse arbeidsmarkt. ffie zijn baan verliest, is ver plicht zich te melden bij het Cen trum voor Werk en Inkomen. De instantie is ruim tweeënhalf jaar geleden ontstaan na de reor ganisatie van onder andere de toenmalige arbeidsbureaus. Het moest allemaal anders. Niet al leen de organisatie zelf, maar ook de werkwijze. Werk moest voortaan staan boven inkomen. Ofwel: een baan is belangrijker pan 'de steun' 11 De medewerkers van het CWI schakelden om. „Maar veel men iën denken pas aan het CWI als ze letterlijk op straat staan", jveetNiek Iversen, vestigingsma nager van het CWI in Goes (het jantoor waar de Bevelanden, khouwen-Duiveland en Tholen ondervallen). Hij heeft hij daar wel begrip foor. „Het is een erfenis uit het verleden, Vroeger was het nor maal, De uitkering was belang ijker, maar die tijd is voorbij." Duimschroeven Politiek Den Haag heeft de duimschroeven aangedraaid. Wie op straat komt, is verplicht ii zich te melden bij het CWI en moet solliciteren. De houding om bij het CWI alleen langs te gaan voor een uitkering moet veranderen, vindt Iversen. .Het gaat om een andere baan. (Lukt dat niet, dan houden we natuurlijk een intakegesprek. Dat moet snel en zorgvuldig ge- Wen. Maar het staat beter op je cv dat je van baan naar baan overschakelt, dan dat je een tijd lang zonder werk met een uitke- ringzit." Makkelijk gezegd, maar vindt maai' eens een ander werk. „Er zijn een paar problemen", con stateert Iversen. „Mensen wach ten met inschrijven tot het mo ment dat ze echt zijn ontslagen. Ze denken namelijk alleen aan geld en niet aan werk. Maar dat betekent dat te laat de zoek tocht op gang komt." Dat is de reden dat het CWI in Zeeland een campagne gaat voe ren; een aanmoediging voor werknemers om zich bij het CWI in te laten schrijven, zodra zij een ontslagaanzeging hebben gekregen, Het liefst drie maan den voor het daadwerkelijke ont slag. „Die periode geeft de moge lijkheid gericht op zoek te gaan naar een andere baan. De knop moet om bij mensen." Driftig Maar wie het CWI binnenstapt, ziet mensen driftig zoeken naar een baan, terwijl er toch behoor lijk wat vacatures zijn. „Vraag en aanbod laten zich niet altijd precies op elkaar af stemmen", erkent Iversen. „Bij voorbeeld omdat mensen niet de juiste opleiding op zak hebben. Maar ook omdat we niet alle va catures hebben." Niet alleen dus een probleem bij werkzoekenden. „Ook werkge vers moeten anders gaan den ken. In de campagne benaderen we werkgevers met het vriende lijke doch dringende verzoek vooral vacatures bij ons te mel den. Want dat gebeurt lang niet in alle gevallen. Dat heeft te ma ken met negatieve ervaringen uit het verleden; toen gebeurde het bijvoorbeeld dat mensen functies aangeboden kregen waarvoor zij niet geschikt wa ren. Sommige werkgevers den ken daardoor dat we alleen maar kneuzen in de aanbieding hebben. Maar dat beeld klopt he lemaal niet. Er zijn heel veel mensen die wel de juiste papie ren hebben, maar door de econo mische situatie niet aan de bak komen. We proberen dat ver trouwen te herwinnen. Werkge vers klagen soms wel steen en been als ze spooksollicitanten krijgen op een personeelsad vertentie. Maar dat is niet zo gek als iedereen die werkzoe Centrum voor Werk en Inkomen te Goes kend is en in aanmerking wil komen voor een uitkering, ook verplicht is te solliciteren. Men sen reageren dus vaak op adver tenties omdat het moet, niet om dat ze de aangeboden baan zo leuk vinden. Staat die vacature in de bakken van het CWI, kun nen wij proberen de juiste men sen voor die functie te selecte ren." Een pleidooi voor het CWI en de eigen website werk.nl? „Het maakt me echt helemaal niets uit of iemand een baan vindt via ons, via een uitzendbureau of welke banensite dan ook. Het gaat erom dat mensen weer werk krijgen." Om vraag en aanbod beter op el kaar te kunnen afstemmen, moe ten werkzoekenden en werkge vers dus hun houding verande ren. Wie zich vroeg genoeg aanmeldt maakt inderdaad een kans om door te stromen naar ander werk. Twee op de tien werkzoe kenden vindt al een andere baan, voordat ze echt op straat komen te staan, zo blijkt uit de maandrapportages van het CWI. „Het lijkt weinig, maar dat is niet zo", vindt Iversen. „Natuurlijk vinden we dat het beter moet. Maar als je weet hoe veel administratieve kosten ge maakt worden om een uitkering aan te vragen, besparen we hier mee al heel veel geld." Voor wie toch de bons krijgt en genoodzaakt is een uitkering aan te vragen, is de wereld nog niet verloren. Want binnen een half jaar vinden zes op de tien mensen toch nog een andere baan. Maar wat voor werk? „Het klimaat is veranderd", zegt Frans Pieters, districtsma nager van CWI Zuid-West Ne derland. „Gemiddeld sturen mensen vier tot vijf.sollicitatie brieven per week. Ze staan meer onder druk om in bepaalde si tuaties werk te accepteren. Het begrip passende arbeid bestaat niet meer. Mensen hebben vaak een duwtje in de rug nodig om vooral niet te blijven sollicite ren op banen die lijken op hun foto Willem Mieras oude functie," Lastig in een tijd dat het economisch minder gaat en de werkloosheid in Zeeland toeneemt. Maar de vraag naar mensen bij de metaal, de bouw, maar ook productiebedrijven, detailhandel en horeca begint volgens Pieters weer aan te trek ken. „We verwachten dat vanaf 2006 er in Zeeland meer vraag naar mensen zal zijn dan aanbod. Dat komt met name door de ster ke vergrijzing. Die spanning duurt, voor zover we nu kunnen overzien, zeker tot en met 2009. Om te zorgen dat we vacatures- kunnen blijven vervullen is het dus nodig dat ook werkgevers anders gaan denken." door Mare Laan AMSTERDAM - Na twee jaar ruziemaken zijn Nederlandse commerciële internetbedrijven het eens geworden over een on derlinge gedragscode voor ;1 spam, ofwel reclame-e-mail. Heclame-mailtjes mogen niet langer zijn dan vijftig kilobyte, ongeveer driehonderd woorden. De marketingbureaus zijn in middels ingehaald door Europe se wetgeving: sinds vorige maand is het versturen van onge vraagde commerciële e-mail aan consumenten simpelweg ver boden, Bedrijven mogen dit soort elek tronische reclame alleen verzen den aan mensen die hiervoor te voren nadrukkelijk toestem minghebben gegeven. Met hun 'zelfregulering' hopen de e-mail-marketeers verscher ping van het spamverbod te voorkomen. De 'Code Verspreiding Reclame via e-mail' gaat op enkele pun ten verder dan de Europese wet, stelt Marjolijn Durinck, jurist bij het E-commerce Platform Nederland (ECP-nl). Die organi satiewas de afgelopen twee jaar de neutrale voorzitter tussen de twistende e-mail-mai'ketingor- ganisaties DDMA, EMMA-nl en Thuiswinkel.org, Eind vorig jaar verliet de brancheorganisatie DDMA het overleg met slaande deuren. Zij wenste het recht te behouden roomaal bemachtigde e-mail- adressen van consumenten door te verkopen aan andere commer ciële partijen. Ook bestond er meningsverschil over de maximale omvang van de mails en over de vraag of er Programmaatjes mogen worden meegestuurd. «Daarover hebben we een aan tal compromissen gesloten," al- dos Durinck. „Als een consu lent zijn e-mailadres achter mot op een website, moet hij zelf eerst actief aanvinken of zijn adres verhandeld mag wor den." De consument kan overixe- ers van de gedragscode aange- ven bij de Reclame Code Com- missie, die evenwel, geen sanc- ,tles kan opleggen aan spam- mers. Overtreders van de anti-spam- jvet kunnen van telecomwaak- h°nd Opta wél een boete krijgen en die kan oplopen tot maxi maal 450.000 euro. GPD (Advertentie) van onze redactie economie DEN HAAG - De veiligheid van het gasnetwerk in Nederland is in het geding. De netwerkbe heerders moeten de komende tijd maar eens aantonen dat zij hun taken veilig kunnen uitvoe ren, want nu komen ze hun ei gen afspraken niet na. Tot die conclusie komt de Raad voor de Transportveiligheid in een rapport over een gaslek in Groningen op 27 maart vorig jaar. Volgens het rapport weet netwerkbeheerder Essent Net werk Noord onvoldoende van de risico's van het eigen gasnet werk. Het zogeheten netwerkbe heerssysteem is niet goed ont wikkeld en er worden afsluiters gebruikt die niet meer zijn toege staan. Het ongeluk in Gronin gen is het zevende incident met buisleidingen dat de Raad heeft onderzocht. Telkens weer blijkt dat de branche de eigen regels niet naleeft. De bedrijven geven wel hoog op van zelfregulering, maar gezien de gebrekkige nale ving daarvan vraagt de Raad zich af wat de waarde is van de ze normen en richtlijnen. „De Raad maakt zich dan ook zor gen over de veiligheid van het gasnetwerk, als de branche aan de zelfregulering onvoldoende inhoud blijft geven." Essent bestrijdt de conclusie dat het netwerkbeheerssysteem on toereikend is. „Onze netwerken zijn veilig en onze procedures voldoen aan de normen. Wij zijn bij calamiteiten altijd binnen een tot twee uur ter plaatse", laat een Essent-woordvoerder weten. ANP door Jeroen Seqenhout AMSTERDAM - Adidas heeft waarschijnlijk zondagavond met grote tevredenheid naar de EK-wedstrijd tussen Frankrijk en Engeland gekeken. Terwijl de voetballiefhebbers het drama van David Beckham en de triomf van Zinédine Zidane aan schouwden, telde de Duitse sportonderneming de vele minu ten tv-aandacht voor haar drie strepen op de shirts van beide voetballers. Voetbal is 'big business' en dat geldt zeker voor de grote sport merken. Met veel tamtam maken Adidas, Nike en Puma gewag van hun aanwezigheid op Euro 2004 in Portugal. Adidas heeft daarbij een streepje voor. Het is al lange tijd cle officiële sponsor en mag dus de wedstrijdbal en de kle ding van alle officials en de scheidsrechters leveren. „Het meest bekeken object", zo noemt pr-manager Frank Bas ters met veel gevoel voor recla me de EK-bal Roteiro. Puma en Nike moeten het voor al van de zelf georganiseerde evenementen rondom het voet- balfeest hebben. Met veelal ge likte reclamecampagnes presen teren zij de sterren uit hun stal. Dat zijn er nogal wat. Zo gebruikt Nike onder meer Figo en Van Nistelrooij als uithangbord en pronkt Puma Fransman Zinedine Zidane (r.) doet vriendelijk tegen de Brit David Beckham na het zinderende duel van zondagavond. Dit tot grote vreugde van sportartikeleufabrikant Adidas, die beide heren kleedt. Op het hoofdkantoor worden de minuten geteld waarin de shirts van beide voetballers in beeld zijn. foto Jean-Paul Pelissier/RTR met de nationale ploeg van Ita lië. Adidas kleedt vijf teams op het EK, Nike en Puma beide vier. Maar dat betekent niet dat alle ploegen evenveel aandacht krij gen. Puma richt zich eigenlijk al leen op Italië. „We profileren het als een fashionteam", zegt Sander van Gelder van het Duit se bedrijf. „Italië heeft een pan-Europese uitstraling en past daarom het beste bij ons merk." Dat de komende tegen stander van Nederland, Tsje chië, ook Puma draagt, zal niet opvallen in de Nederlandse win kels. Zelfs Oranje-leverancier Nike wil geen 'hup Holland hup-sfeer creëren. „Dat hebben we al genoeg", aldus Hans Fa ber van Nike Nederland. Meer dan ooit presenteren de grote sportmerken hun sterren als stijliconen. „De grens tussen Betaalbare logies (Zaken)Lunehes Diners Personeelsfeesten Productpresentaties Recepties vergaderingen Elke dag stadshap voor slechts 9,50 incl. kop koffie Heerlijk terras aan het water

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25