?zc liodiesel vriendelijk alternatief Bedrijven gezamenlijk naar school Havens voldoen op tijd aan code Als een strijkijzer over een linnen jurk [ijksoverheid moet beleid brandstofaccijnzen aanpassen 'rouwen egelen akantie Niets voor een strandwacht dat binnenzitten Meer Zeeuwse vrouwen eigen baas Verplaatsen markt kost omzet Risico's import uit Oost-Europa Inflatie in eurozone stijgt idie: 0113-315649 «f.pzc.nl "ilredactie@pzc.nl us314460 AA Goes entié-exploïtatie: ,en Midden-Zeeland: 0113-315520; Lviaanderen: 0114-372770; |na3|: 020-4562 5 00. bnderdag 17 juni 2004 Voetbal is big business voor sportmerken jjfïEUZEN - Om de produc- (van Zeeuwse biodiesel econo- isch rendabel te maken, is cir- IflOO hectare landbouwgrond dg voor de verbouw van kool- sd°Het procédé zelf is relatief mondig. Aan het Rijksbeleid tven echter enige haken en ia. De provincie zou moeten ehelpen dat beleid te versoe- biodieselolie moet en kan slaande diesel volledig ver gen, zegt directeur Hein ason van het Friese bedrijf feioilsystems. Dat is een van ^initiatiefnemers voor de* 3-van de eerste Nederlandse dieselmolen in Delfzijl. onderneming bestaat sinds n verzamelt kennis uit en buitenland over de rhniek. Zelf heeft het een me- ode ontwikkeld om bestaande sselniotoren (zowel van auto's en) om te bouwen. Zo uit het onlangs de motor van Ischip Branta van Rijkswater- sat Zeeland omgebouwd voor ik van biodiesel. •imaken van de brandstof is o relatief eenvoudig procédé, glAberson. Door (kool)zaad- mls te persen ontstaat olie ials residu een soort koek en „Vijf kilo koolzaad levert Wkilo producten op. Een der ervan is olie. De koek is bij nier eiwitrijk en kan als vee- rhet- uit Amerika geïmpor- 3de soja vervangen. De stro «naar paardenhouders. l is volgens het bedrijf milieuvriendelijk alterna- voor gewone diesel. „Een 'riant heeft voor het iproces evenveel kooldioxi- br ÜITERDAM - Mannen doen aan de voorbereiding in de vakantie. Zeker de dag vertrek laten ze het afwe- Vrouwen zijn die dag de it blijkt uit onderzoek in op- acht van Center Pares onder dgische en Nederlandse gezin nen op de vijf vrouwen er- ïtach aan al het geregel voor- it het gezin tenslotte op weg nnaar het vakantieadres, ilaatste dag vooraf gaat bijna i helft van de mannen gewoon erken. Van de vrouwen doet nog niet eenderde. De rest hen is vooral bezig aan de oorbereiding, zoals bijvoor st de boodschappen en het pakken. oor vakantiestress zorgen niet öeen een tegenvallende accom- loaatie en slechte service maar ok de files onderweg. Files ver ben is dan ook een veelge- oemde tip voor een aangename •kantie. Eenmaal op vakantie idwijnt de stress ook weer d: Bij Nederlanders na vier "f ontspanning, bij Belgen nog Is eerder. fflmaal op de camping of in bungalowpark zoekt de Ne- srlander niet vaak contact met lëere vakantiegangers. Twee de maakt hoogstens een raatje maar houdt het daarbij. °P de drie zegt geen echte ehoefte te hebben om anderen '■eren kennen. ANP de nodig als door verbranding (aan uitstoot via de uitlaat van de auto) vrijkomt", aldus Aber- son. „Het voegt geen nieuwe kooldioxide toe aan de atmo sfeer en draagt bij aan het terug dringen van het broeikaseffect. De brandstof is nagenoeg zwa- velvrij. En door de chemische structuur van de brandstof is het aantal roetdeeltjes minstens de helft minder dan bij verbran ding van gewone diesel vrij komt. Het verbruik? Dat blijft hetzelfde." Door middel van warmtekracht koppeling kan tijdens het pro cédé stroom worden opgewekt. Om die reden zijn ook veel ener giebedrijven geïnteresseerd in de techniek. De productie van een alternatie ve brandstof is actueel door de hoge brandstofprijzen, de met hoge snelheid verminderende voorraad fossiele brandstoffen en regeringmaatregelen. Staats secretaris Van Geel (VROM) maakte onlangs bekend dat de accijnzen op diesel omhoog gaan. Verder bleek uit onder zoek dat dieselmotoren in vrachtwagens schadelijker zijn voor het milieu dan werd ge dacht. Accijnsheffing „Zonder hulp van de regering redden we het niet", benadrukt Aberson. Biobrandstoffen zijn namelijk nog niet concurrerend met fossiele brandstoffen. „Mi nister Zalm moet afzien van ac cijnsheffing op biobrandstoffen. Zonder die heffing kost biodie sel aan de pomp net zoveel als gewone diesel." In Frankrijk, Duitsland en Italië is biodiesel geheel of gedeelte lijk vrijgesteld van accijns. Ne derland twijfelt. In Duitsland staan inmiddels 250 oliemolens, komen er jaar lijks 30 bij en rijden 50.000 au to's op biodiesel. „In de meeste dorpen in Duitsland is biodiesel bij de pomp verkrijgbaar. En in steden bezorgen tankwagens de diesel bij mensen thuis; biodie sel is niet gevaarlijk om in grote re hoeveelheden op te slaan." In Zeeland zou dat op dezelfde ma nier kunnen worden georgani seerd, stelt Aberson. „Behalve een schoner milieu, levert de productie van biodiesel werkge legenheid op in eigen land." 'Aberson zegt dat het een voort durend gevecht is tegen de poli tiek. „In Nederland draait het al leen maar om geld. Provincies moeten proberen daartegen een vuist te maken. Want die willen hun regionale economie stimule ren." GOES - Steeds meer vrouwen in Zeeland worden eigen baas. Afgelopen jaar zijn 370 Zeeuwse vrouwen een eigen bedrijf begonnen. In 2002 was dat nog 341, zo blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel Zeeland. Een stij ging van tien procent. Naar verhouding worden meer vrouwen in Zeeland dan landelijk eigen baas. In 2003 startten landelijk -16.000 vrouwen een eigen bedrijf, zo'n 1000 meer dan een jaar er voor. Ruim een kwart van de Zeeuwse vrouwen begon een onderneming in de persoonlijke dienstverlening.Ook de tailhandel en horecazaken zijn populair, aldus de Kamer van Koophandel. GOES - Steeds vaker wordt in Zeeland gezinspeeld om weekmarkten te verplaatsen. Een ontwikkeling die slecht is voor de ambulante handel. Want het verplaatsen van weekmarkten kost individuele ondernemers 20 tot 50 pro cent van de omzet. Dat zegt voorzitter W. de Smit van de afdeling Zeeland, van de Centrale Vereniging Ambulante Handel (CVAH). De communicatie met de Zeeuwse gemeenten verloopt erg goed, zegt De Smit. „Het zijn vaak anderen, bijvoor beeld sommige winkeliersverenigingen, die nogal makke lijk roepen: verplaats die kraampjes maar." Het is vol gens hem zaak om bij evenementen op de plek van een weekmarkt zo vroeg mogelijk de CV AH te betrekken bij de organisatie. ROTTERDAM - Nederlandse bedrijven die producten im porteren of verkopen uit de nieuwe lidstaten van de Euro pese Unie lopen het risico dat die niet veilig zijn of niet aan de normen voldoen. Ruim èenderde van de bedrijven uit de Oost-Europese lid staten voldoet piet aan de EU-eisen rond consumentenbe scherming en productaansprakelijkheid. Dat constateert onderzoeker en verzekeringsmakelaar Marsh. Marsh waarschuwt dat Nederlandse bedrijven aansprake lijk kunnen worden gesteld, als ze producten verkopen die niet aan de EU-regels voldoen. ANP BRUSSEL - De inflatie in de eurozone is in mei gestegen tot 2,5 procent, vergeleken met 2 procent in april. De stijgende geldontwaarding wordt vooral veroorzaakt door de hogere kosten voor olie en andere brandètoffen, zei Eurostat, het bureau voor de statistiek van de Europe se Unie. AP Willemijn Huiszoon en Joyce Piek: „Hier heb je het beste overzicht." door Valeska Nastaly VLISSINGEN - Het strand en de zee. Dat zijn de werkplekken van de strand- wachten. Daar spreken zij mensen aan op hun gedrag, houden zij kleine kinde ren uit de zee bij vloedgolven en vegen zij de loopplanken. Een strandwacht, dat is een stoere vent, wordt vaak gedacht. Maar stoere mei den zijn er ook. Willemijn Huiszoon (17) doet het werk voor het derde jaar en Joyce Piek (18) sinds twee jaar. Ze zijn vaak te vinden op de uitkijkpost op 'het Vlissingse strand. „Hier heb je het beste overzicht over de zee." Om alles nog beter te kunnen zien, staat in het kantoortje van de uitkijkpost een grote verrekijker. „Als er een kind zoek is, kunnen wij dat gemakkelijk opspo ren met de verrekijker." Op een bureau ligt een grote gele map, de postcommandantmap. Daarin hou den Willemijn en Joyce alles bij wat ze die dag doen. „Het leuke van dit werk is, dat je nooit weet wat je te wachten staat. Elke dag is anders." Wel zijn er de reguliere werkzaamhe den, zoals de we's schoonhouden, de ap paratuur controleren en het infopaneel met onder meer de waterstanden op de Nolledijk invullen. Tegenover een notitiebord, naast het bu reau, staat een grote stalen kast. Daarin liggen afvalzakjes die mensen kunnen gebruiken op het strand en watervaste polsbandjes voor kinderen, waarop het telefoonnummer van de ouders geschre ven kan worden. Sinds kort is er een dakterras op de uitkijkpost. „We zaten gewoonlijk de hele dag binnen, terwijl het buiten prachtig weer was." Niets voor een strandwacht, binnenzit ten, Toch moet de post altijd bemand zijn. „Daarom werken we altijd minimaal met zijn tweeën." Eentje kan dan pa trouilleren langs het water, terwijl de ander op de post de boel in de gaten houdt." door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - De havens in Vlissingen en Terneuzen zijn op tijd beveiligd tegen terreuraan slagen. Ook al voldoen nog niet alle terminals aan de internatio nale veiligheidseisen. Dat zegt directeur H. van dei- Hart van Zeeland Seaports. Per 1 juli moeten wereldwijd alle zeeschepen en havenbedrijven aan de zogenoemde Internatio nal Ship and Port Facility Secu rity (ISPS) Code voldoen. Het is een set beveiligingsmaatregelen die de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) eind 2002 overeen kwam. Dat gebeurde vooral onder druk van de Ameri kaanse regering, die de handel tegen terrorisme wil bescher men. Na de aanslagen van 11 september 2001 in de VS willen de Amerikanen geen enkel risi co meer nemen met goederen stromen. De VS bemoeien zich stevig met havens en schepen van handelspartners. Landen die niet meewerken, verliezen klandizie. „45 terminals in de Zeeuwse havens moeten worden beveiligd", zegt Van der Hart. „Het gaat om terminals waar in ternationale schepen aanmeren van een bepaalde grootte in een bepaalde frequentie. Bedrijven moeten een veiligheidsplan en -ambtenaar hebben. Zeeland Seaports controleert dat stuk voor stuk." Dat betekent dat de havens minder toegankelijk wor- den voor publiek. „Wie er niets te zoeken heeft, hoeft er niet te komen. Dat zou zelfs voor het hele Sloegebied moeten gelden, maar het is moeilijk om zo'n groot gebied gecontroleerd af te grendelen." en krankzinnige gewaarwording pen stralende dag in Amster- aw Men flaneert er op het water van estad. Met duizend bootjes, zelden <n botsing. Er zullen verschillende re- ™en zijn om door Amsterdam te va- en. Kijken waar de hoeren wonen en .Jvan 't Hek. Of om naar je te laten 'to. Wat is uw hobby? Opvallen, óppers, bemanning en de bootjes uien wel eens aandacht trekken. Wij le' Geen blote bovenlijven en onze oomste kleren aan. Juist niet op wil- nvallen, dat komt ook voor. Het een boot waar ook werkelijk Ele>naal niets aan te zien is. Behalve tnb t^ *)rec^es ls wat ziïn moet» !l(lan die krankzinnige gewaarwor- lnS- Juist deze boot, zonder kapsones, °r<it alom gezien. We worden aange roepen vanaf andere boten en vanaf de terrassen langs het water, hoe kan dat nou, wat is dat voor iets merkwaardigs, een doodgewone boot. Er komt bij dat onze boot niet stinkt en geen geluid maakt. Ook dat doet de stad versteld staan. Stinken is de stad gewend, stilte is bijzonder. Het was een proefvaart. Onlangs is de eerste Oranjeboot, zo heet hij, een geu zennaam, verkocht aan iemand in Bre da. Maar al een jaar geleden kreeg de boot de Nederlandse Designprijs voor consumentenproducten. Volgens de ju ry vanwege de karakteristieke ronde vormen. Designheinen drukken zich on beholpen uit als ze in vervoering raken. Zo'n begrip als 'karakteristiek' zegt he lemaal niks. Ze hadden de boot die prijs kunnen geven omdat er eindelijk eens niks aan te zien is. Geraffineerd on-design, een verademing tussen alle aandachttrekkerij Architect Peter Verlinden en vormge ver Lex Donia hadden hetzelfde verlan gen. Een motorboot bouwen. Een goeie. Ze smolten hun verlangens samen en ontwierpen een totaal andere motor boot. Anders dan de sloep. Er is geen binnenwater meer in Neder land tussen het Twentekanaal en Veer- se Meer waar bij mooi weer niet om het kwartier een glanzende polyester sloep voorbij komt met een Nederlandse vlag achterop en rondom een strogele stoot- rand, gemaakt van de vlechten van een reusachtige blonde Dirndl. Het zijn namaaksloepen. Een sloep kreeg zijn vorm door een slimme ma nier van bouwen met hout. Planken als dakpannen over elkaar. Overnaads heet het. In polyester hoeft aan deze vorm niet te worden vastgehouden. Donia en Verlinden wilden af van het sloepmodel. En van polyester. Het is zwaar materiaal. Ze bouwden een lich te onzinkbare boot van aluminium met hybride-aandrijving. Twee motoren. Een dieseltje en een elektromotor. Bei de motoren kunnen de schroefas aan drijven en de dieselmotor kan ook stroom opwekken om de accu's bij te vullen voor het stille elektrische varen. En dat is aan de boot het meest specta culair, hij gaat geruisloos maar snel als een strijkijzer over een linnen jurk. De ontwerpers hebben het onderwaterdeel van de romp zo vorm gegeven dat hij door het water glijdt zonder golven te maken. Een boot met een forse boeg golf verspilt energie. Toen diesel nog een kwartje kostte telde dat niet, nu loopt het in de papieren. Wie elektrisch vaart hoeft niet om de kosten zuinig aan te doen maar om zo veel mogelijk te halen uit een acculading. Dat er zo weinig elektrisch gevaren wordt en de dagjesmens te water een dieseltje onder zijn kont wil, komt door de angst om niet meer thuis te kunnen komen. Diezelfde angst doet pioniers in de botenbouw hinken op twee ge dachten. De hybride-aandrijving. Maar juist schepen zijn bij uitstek ge schikt voor elektrische aandrijving, de accu's, zware tractiebatterijen, zijn meteen ook de noodzakelijke ballast. Meer accu's, grotere actieradius. Toen Verlinden door Amsterdam voer kwam hij opnieuw tot die slotsom. Die diesel motor is er helemaal niet bij nodig. Deze boot belooft wat. Wouter Klootwijk door Jeffrey Kutterink GOES - De grote Zeeuwse be drijven zijn uitermate geïnteres seerd in duurzaam ondernemen. Niet alleen is de maatschappelij ke druk groot. Er valt ook wat aan te verdienen. Een goed ima go betaalt zich vroeg of laat te rug. Toch worstelen ze met de aanpak. Sinds begin dit jaar zit ten ze gezamenlijk in een klas en de eerste resultaten lijken veelbelovend. Twaalf bedrijven zitten sinds fe bruari in de Masterclass duur zaam ondernemen. Een bijzon dere 'schoolklas', want het is de eerste in haar soort in Neder land. Het zijn dan ook niet de domste jongens, want erbij betrokken zijn ondernemingen als Dow Be nelux, Yara, Thermphos, Total, Broomchemie, Atofina en EPZ. Er is geen klassikale les, waarna iedereen het zelf maar moet uit zoeken. In de Masterclass be spreken allerlei mensen vanuit alle lagen van de ondernemin gen - van directeur tot manager milieu - hun vragen, problemen en ervaringen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vragen waarbij de winstgevendheid niet uit het oog wordt verloren. Praten alleen heeft geen zin. Vandaar dat milieu-advies-bu reau Beco uit Rotterdam een me thode heeft ontwikkeld om de bedrijven tegen het licht te hou den. Die zogenoemde duurzaam heidsscans zijn, op een enkele na, allemaal afgerond. „Daarin hebben we de deelnemende be drijven afzonderlijk doorge licht", legt Marieke Gombault van Beco uit. „Daarvoor hebben we steeds mensen van hoog tot laag in de bedrijven geïnterviewd. Dat va rieert van inkopers en directeu ren tot proces- en communicatie managers." Uit het 'schoolrapport' blijkt hoe een bedrijf er wat betreft duurzaam ondernemen voor staat. Individuele problemen worden niet klassikaal behandeld. „Dat vraagt een specifieke aanpak. Daar kijken we dus alleen met de betreffende onderneming naar." Maar veel van de zaken die bo ven komen drijven, gelden voor iedereen. „Om te voorkomen dat elke ondernemer afzonderlijk het wiel moet uitvinden, worden al die vraagstukken gezamen lijk besproken." Daarvoor is de klas vorige week opgesplitst in werkgroepen. Zo zijn er groepen die kijken naar onderwerpen zoals bijvoorbeeld energie en ethiek en integriteit. „In die werkgroepen proberen bedrijven gezamenlijk een ant woord te vinden op bepaalde vragen." Toeleveranciers Een vraag waar bedrijven bij voorbeeld een antwoord op pro beren te vinden is hoe ze eisen kunnen stellen aan. toeleveran ciers. Want een concern dat ver antwoord onderneemt, doet geen zaken met toeleveranciers die lak hebben aan maatschap pij en milieu. En hoe krijgt de buitenwereld een goed beeld van de wijze waarop een onderneming spaar zaam met mens .en milieu om gaat, is een andere vraag. De werkgroepen zoeken naar ant woorden en bespreken die in september klassikaal. Gezamenlijk bepalen de bedrij ven wat ze het eerst willen of moeten aanpakken. De prioritei tenlijst krijgt dan 'duurzaam heidsagenda' als deftige naam. Niet dat daarna de schoolbel rin kelt en iedereen blij terug gaat naar kantoor. „Het is een continu proces", zegt Gombault. „Dat betekent dat we niet alleen dit, maar ook volgend jaar, nog minstens een keer of vijf bij elkaar komen om de voortgang door te spreken." De Zeeuwse manier van werken geldt als voorbeeld voor andere gebieden in het land. Zo gaan dertien bedrijven in de voedselverwerkende, metaal- en kunststofindustrie in Overijssel en Gelderland op dezelfde ma nier zichzelf een spiegel voor houden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23