)e hiphop s volwassen eworden De stemmenverzameling van Zucchero (T Popgeschiedenis op Pinkpop-dvd' s 25 Van getto naar galerie woensdag 16 juni 2004 et feestje is even omstreden als de recente herden king van vijftig jaar rock-'n-roll. Maar het is een feit dat er dit jaar uitgebreid wordt stilgestaan bij 25 jaar bestaan van de hiphop. Gaf Bill Haley in 1954 met Rock Around The Clock het vermeende startsein van de rock-'n-roll, de release van Rappers Delight van Sugarhill in 1979 wordt door menigeen gezien als het startpunt van de aan het getto ontsproten levensstijl. Hoe betwistbaar ook, hip hop-liefhebbers kunnen hun lol op. Het reizende circus 'Hip Hop Immortals' doet na New York, London, Tokyo en Sydney nu Rotterdam aan. Een foto-tentoonstelling, een kloek jubi leumboek, een dvd en diverse optredens onderstrepen het be lang van de stroming Salt-N-Pepa foto Mark Seliger/Hip Hop Immortals Eigenlijk is er niks nieuws onder de zon. Toen de Rolling Stones veertig jaar gele den hun roemruchte opwach ting maakten, meende de goege meente slechts een stel onbe schaafde schreeuwlelijken te ho ren. Ook bij hiphoppers worden veel vraagtekens geplaatst door mensen die het fenomeen van een afstandje beschouwen. In vi deo's meent de buitenwacht vooral seksistische, homofobe en ge weid verheerlijkende gang sters en pooiers te zien en te ho ren. Met dikke gouden kettin gen om de nek, omringd door de grootste slettebakken van het getto. Clichés worden deels bevestigd in het overigens schitterende fo toboek Hip Hop Immortals. Het is een ode aan de in de ogen van de samenstellers honderd be langrijkste hiphop-artiesten tot nu toe. Die benadering is nobel, maar kent zijn beperkingen. Auteur Bonz Malone draait re gelmatig om de hete brij heen als het gaat om de criminele an tecedenten van verschillende ar tiesten. In bad zien we 2Pac, dis creet ingezeept door fotograaf David LaChapelle, een methode die Annie Leibovitz ooit ge bruikte voor een beroemd gewor den foto van Woopie Goldberg. In plaats van een olijke actrice zien we een man met een even charismatische als gemene kop. In de tatoeages op de afgetrain de torso zijn wapens en kogels verwerkt. Hij oogt als het ideale 'bad character', een rol die hij in diverse films inderdaad heeft waargemaakt. De pose in bad was helaas voor hem meer dan een act, ondanks het feit dat 2Pac op een andere foto van LaChapelle even geloof waardig in de rol kruipt van een nostalgische vagebond, een pio nier die in de 19de eeuw met moeder, kind en paard naar het Westen trekt. In de harde dage lijkse realiteit moest 2Pac zijn criminele nevenactiviteiten in 1996 met de dood bekopen. Zijn rivaal Notorious B.I.G., ook ver tegenwoordigd in het boek, Public Enemy werd enkele maanden later uit wraak omgelegd. Gangsters of niet, het machismo wordt door veel hiphoppers gecultiveerd. Het levert voorspelbare foto's op van mensen als E.P.M.D., DMX en Jay-Z. Vanuit een nos talgische maffia-auto richt een lid van een rapgroep zelfs een geweer op de-fotograaf. De foto is angstaanjagend, doch hooguit verrassend voor de fijnproevers. De geportretteerde Beatnuts staan allerminst als geweldda dig bekend. Rijke bovenlaag Excessen trekken van oudsher de aandacht. Maar het staat bui ten kijf dat rappers op zeer di verse wijze sociaal commentaar leveren op de ontwikkelingen binnen de Amerikaanse onder klasse. Al hebben de belangrijk ste vertegenwoordigers van het genre zich reeds lang aan de marge ontworsteld. Artiesten als Eminem, Jay Z. en Dr. Dre behoren tot de rijke bovenlaag. De in Nederland nauwelijks be kende Master P, in Hip Hop Im mortals afgebeeld als een gesoig neerde heer in kaki, drong als eerste rapper zelfs door tot de Forbes 500. Hij heeft een eigen platenlabel, een telefoonmaat schappij en voert een eigen kle dinglijn. Na het wereldwijde in zakken van de cd-verkopen is de modebranche door meer hip hoppers ontdekt als nieuwe goudmijn. Verder heeft hiphop grote in vloed op de ontwikkeling van de foto Jesse Frohman Hip Hop Immortals muziek, de danscultuur (break dance), de kunst (graffiti) en de mode. Voeren artiesten eigen kledinglijnen, geannexeerd door jonge rappers worden ook geijk te modemerken in een geheel nieuw perspectief geplaatst. Neem Lil' Kim. Op een foto van opnieuw David LaChapelle is haar blote huid volgestempeld met het embleem van Louis Vuit- ton, een prestigieus tassenmerk. De middenklasse mag het patse rig vinden, in het getto vormen dure labels het ultieme teken van succes. Wat opvalt aan Hip Hop Immor tals is dat er werk van veel ver schillende fotografen te zien is. De stroming lijkt het te moeten stellen zonder een huisfoto graaf, zo iemand als Annie Lei bovitz, de voor de Rolling Sto nes werkende vrouw die in de jaren zestig en zeventig in haar eentje een complete generatie artiesten van een imago voor zag. De hiphopcultuur lijkt voor een dergelijk monopolie te ver splinterd, al geldt The Source al meer dan tien jaar als een toon aangevend blad. Het grote succes biedt een aan tal hiphoppers de kans te wer ken met de grote namen uit de wereld van de muziek- en mode fotografie. De genoemde David LaChapelle wordt op grond van zijn fantastische kleurenge- bruik en zijn originele invalshoe ken weieens omschreven als de 'Fellini van de fotografie'. Zijn vakmanschap toont hij in het boek ook met foto's van Missy Elliott, Eminem en de Beastie Boys. Ook beroemdheden als Jo nathan Mannion, Nitin Vadu- kul, Jamei Shabazz, Jeanette Beekman en Danny Clinch wer ken mee aan Hip Hop Immor tals. Dat de stroming ook een subtie lere kant kent, lijkt vooral Chris tian Witkin uit te willen dragen. De beroemde modefotograaf, zoon van een Amerikaanse va der en een Nederlandse moeder, voegt zich met zijn portretten van artiesten als Eve, Nas en Me thod Man onder de grote klassie ke portretfotografen. Waarmee Hip Hop Immortals ook voor niet-ingewijden uitgroeit tot een uiterst interessant project. Carel van der Velden Hip Hop Immortals: the photo exhibi tion is t/m 8 augustus te zien in gale rie VIP's op het Westelijk Handelster rein in Rotterdam. Tijdens de exposi tie vindt ook de Nederlandse lance ring van de dvd 'We got your kids' plaats, een documentaire die de ge schiedenis van hiphop in kaart brengt. Jan Smeets durfde er niet aan te beginnen, aan het samen stellen van een reeks dvd's over de geschiedenis van Pinkpop. Ondernemer Maurice Schmitz (44) wel. En dat heeft hij gewe ten. „Hoeveel uur ik aan de dvd's gewerkt heb?" Bijna valt Maurice Schmitz van zijn stoel. „Onlangs zei mijn vrouw tegen me: 'Zullen we het woord Pink pop deze week eens niet gebrui ken?' Om aan te geven dat in dit huis de afgelopen 2,5 jaar alles zowat draaide om Pinkpop. Maar het was het waard. Nu is een stukje Nederlandse popge schiedenis vastgelegd. Dat was anders niet gebeurd." In zijn woonkamer aan de rand van Nijmegen kijken we even la ter naar de beelden van de eer ste twee dvd's, die onder de noe mer Vintage Years de jaren 1970-1974 en 1975-1979 be slaan. Met in de beginjaren ama teurbeelden van Pinkpopbezoe ker van het eerste uur, Ruud van Wersch uit Geleen. Afgewis seld vanaf halverwege de jaren zeventig met 'echt' camerawerk van de Hilversumse omroepen. En we zien mooie taferelen. De eerste hippies arriveren in Ge leen, per Kever, beschilderde bus en per trein. Jongeren sjou wen met kratten over het festi valterrein en bieden wiet en hasj te koop aan. Verliefde paar tjes, campinggasten die hun tent jes opbouwen en Jan Smeets, met ruige baard, die een groot Pinkpopbord tegen het podium nagelt. Natuurlijk ontbreekt de muziek niet. Vanuit de verte zien we Partner op het podium staan, de enige Limburgse band van de eerste tien jaar die de film ge haald heeft. Rory Gallagher ver maakt het publiek in de regen met het nummer Laundromat. Nils Lofgren, nog altijd actief als gitarist bij Bruce Spring steen, maakt een sprong op een trampoline. En we zien Captain Beefheart in 1974 landen in Beek en met drie witte Merce- dessen richting Geleen rijden, waar een oudere man de gitaar koffers in ontvangst neemt. „Unieke beelden", vertelt Schmitz, die tot zijn studenten tijd woonde in Limburg. „Dat optreden heb ik zelf nog gezien. Dat was sensationeel. Zo ruw had ik popmuziek nog nooit ge hoord. Ik word er sentimenteel van als ik het terugzie." Geen medewerking Heel veel muziek heeft de dvd's trouwens niet gehaald. Omdat managers en platenfirma's geen medewerking willen verlenen aan het grootscheepse project. Daarom geen beelden van de in een roze outfit gestoken Elvis Costello tijdens een hagelbui, geen doorbraakoptreden van The Police, geen piepjonge Tom Petty en ook geen Dire Straits met zenuwachtige Mark Knop- fler. „De dvd-markt is booming. Ma nagers en platenmaatschappijen plannen zelf allemaal dvd's. Da's het bizarre van dit project. Terwijl de beelden destijds ge maakt zijn om te laten zien aan het publiek, blijven ze wellicht voor altijd op de plank liggen in Hilversum. Van Rory Gallagher mochten we één liedje gebrui ken. We hebben prachtige beel den van zanger/gitarist Lowell George van Little Feat met gro te cowboyhoed op. Mogen we niet gebruiken. Maar ondanks alle beperkingen vind ik dat de sfeer van Pinkpop op de dvd's overeind blijft." Schmitz, die met zijn bedrijf ArtMARK culturele en cultuur educatieve producties maakt, wist van tevoren dat het een moeilijke klus zou worden. Daar had Jan Smeets hem na drukkelijk voor gewaarschuwd. Het begon pas te lopen toen hij met zijn kompaan Hans Vriezen- berg in contact kwam met Uni versal Pictures Benelux. Univer sal Music sloot aan en daarna konden ze beginnen: het verza melen en 'oppoetsen' van film materiaal en het monteren van de hele hap. „Ruud van Wersch heeft uniek filmmateriaal van de eerste ja ren. En in Hilversum ligt zoveel in de archieven. Veel materiaal is trouwens verdwenen. Wegge gooid voor een deel. En voor een ander deel in het bezit van free lancers, die destijds vaak in op dracht van een omroep werkten. Daar hebben we geen zicht op kunnen krijgen. Daarna begon nen de onderhandelingen met de artiesten, via platenfirma's en managers. Dat speelde zich voornamelijk af in Los Angeles, New York en Londen." De Vintage Years zijn onlangs gepresenteerd. Het is de bedoe ling dat dit jaar nog twee dvd's zullen verschijnen: Pinkpop The Eighties Volume 1 en Pinkpop The Nineties Volume 1 Daarna zullen alle betrokken partijen de balans opmaken en de haal baarheid van eventuele verdere uitbreiding van de serie bepa len. „Indien mogelijk komen er twee delen van de jaren tachtig en negentig. Maar het zal niet makkelijk worden, ook al is er meer dan genoeg materiaal. Veel bands zijn nog altijd actief. Dat is een nadeel voor ons. Die zullen eerst met een kritisch oor de opnamen willen bekijken." Bart Ebisch Pinkpop 1979 foto Ruud Hoff/ANP ucchero (48) viert als enige Italiaanse Jrockster wereldwijd successen. Be- artiesten willem maar al te graag et hem op de plaat, zo is op zijn nieuwe Zucchero Co te horen. Binnenkort ^thij op Bospop in Weert. fJste indruk: leraar geschiedenis. Wilde !3raos, snorretje en baardje. Spijker- donker colbertje en idem shirt. Met Ne sofa van de 'burgemeesterskamer' in Jhe Grand in Amsterdam zijn onaf- ®eidelijke zwart-wit geruite pet. jisZucchero (achternaam: Fornaciari), '«aliaanse rockster, multimiljonair en al- ^"vriend op promotietournee. Hij in het rock-'n-roll wereldje de meeste van allemaal. Maar praat net zo gelijk met de pers en met zijn fans, al is «laatste soms best moeilijk, zeker in Ita- ;*aarhij sinds jaar en dag God is. „In Ita- ^ampen mensen je meteen vast en begin ne schreeuwen, da's hier gelukkig an- Efj gisteren kwam ik aan op het vlieg- Japaar Duitse fans herkenden me phvamen een praatje maken. Dat vind ik peueuk," pt telefoonboekje van de peetoom van kinderen van Sting en Paul Young staan de namen van Bono, Macv Gray en Eric Clap ton. Of ze - Brian May, Elvis Costello en Lu ciano Pavarotti - bellen hem. Soms vindt er heel toevallig een ontmoeting plaats. Zoals vanmorgen in de lobby van het hotel. Daar liep hij Lionel Richie tegen het lijf. „Ik ben een groot fan van hem en hij van mij. 'Waar om heb je mij niet gebeld voor je nieuwe plaat', vroeg Lionel. Heb ik echt niet bij stil gestaan. Misschien een volgende keer. Vaak gaat het zo. Terwijl het vroeger meestal was: 'Zucchero? Zucchero who?"' Zucchero Co (Universal) luidt de titel van de cd, een verzameling van achttien liedjes, die de zanger in de loop der jaren opnam met beroemde collega's. Enkele lied jes, zoals I lay down met John Lee Hooker en doorbraaknummer in Europa Senza una donna (Without a woman) met Paul Young bijvoorbeeld, zijn eerder op cd verschenen. Het meeste materiaal - soul, blues en rock gekoppeld aan Italiaanse kitsch - lag al ja ren ongebruikt op de plank. „Ik wil het geen duet-cd noemen, maar een plaat van 'voices', van stemmen. Dunne mosse, met Miles Davis, was het eerste nummer dat ik met iemand anders opnam. Paul Young wil de vervolgens iets met me samen doen, Eric Clapton vroeg me als supportact voor zijn tournee. Zo is het begonnen. Ik hou van stemmen. Ik ben ze gaan verzamelen. Toen ik er 23 bij elkaar had dacht ik: 'daar ga ik een cd mee maken'. De platenfirma wilde de plaat zo snel mogelijk uitbrengen. Niks daarvan. Ik wilde de liedjes eerst allemaal opnieuw opnemen. Al met al heb ik twee jaar aan het project gewerkt." Pasta Aan ieder liedje zit een verhaaltje vast. Over Bono bijvoorbeeld. „Die liep ik tegen het lijf in Dublin, waar ik aan het opnemen was. Hij nodigde me uit in zijn woning en heeft voor mij een heerlijke pasta bereid. Dat leidde weer tot diens samenwerking met Pavarotti, ook een goede vriend van me. Het mooiste van die ontmoetingen is dat er geen managers bij zijn betrokken. De ze sterren zijn zo groot dat ze alles buiten platenfirma en managers om kunnen doen. Dat werkt heel erg efficiënt. Heb je geen last van bureaucratie." Zucchero draagt zijn nieuwe cd op aan drie inmiddels overle den artiesten met wie hij heeft samenge werkt: John Lee Hooker, Stevie Ray Vaug- han en Miles Davis. De mooiste herinnering bewaart hij aan John Lee Hooker. Via Eric Clapton kwam Zucchero in contact met Hookers gitarist, die een ontmoeting regel de. „'Zorg ervoor dat er twee meiden zijn', zei hij. Die vrouwen waren heel lief voor hem. De hele dag hebben we muziek zitten maken. Twee maanden later was hij dood. I lay down staat op de cd, maar er is nog veel meer materiaal. John Lee Hooker is er niet meer, dan moet je voorzichtig zijn om het uit te brengen. Het lijkt al gauw op lijken- pikkerij." Op zijn wensenlijstje staat nog altijd een duet met Aretha Franklin, 'maar ze zeggen dat zij moeilijk te benaderen is.' Of hij ook wel eens gedacht heeft aan een zangavon- tuur met een Nederlandse artiest? „Het is niet zo van ik bel iemand op en even later staan we in de studio. Ik wil die andere ar tiest wel eerst spreken. Het moet klikken tussen ons tweeën. Ik ken Marco Borsato, die een paar liedjes van mij heeft gecoverd. In Venetië heb ik hem gesproken. Aardige jongen, makkelijk om mee te praten, te meer omdat hij Italiaans spreekt." Een Italiaanse rocker die internationaal fu rore maakt, het blijft een unicum. Het ver baast hem zelf ook. „Een student uit Mem phis liet me Sitting on the Dock of the bay van Otis Redding horen. Dat heeft mijn le ven totaal veranderd. Vanaf die dag wilde ik alleen nog maar muzikant worden. Het was nimmer mijn ambitie om succesvol te zijn. Mijn enige doel was om een plaat te maken. Niemand wilde me horen, dat heeft wel acht jaar geduurd." Italianen zijn verzot op voetbal, dus ook Zucchero? Niet echt. Daarom heeft praten met hem over het aanstaande Europees kampioenschap voetbal weinig zin. Hoewel niet helemaal uitgesloten is dat hij de finale zal bijwonen, samen met een stel vrienden. Net als in 1998 tijdens het WK in Frank rijk. „Zat ik met Bono en Jack Nicholson in zo'n skybox. Jack had zich de kleuren van de Franse vlag op zijn wangen laten ver ven. Ik niet, ik was als enige voor Brazilië. Frankrijk won met 3-0. Ik was een 'loser', een verliezer. Voor één keer." Bart Ebisch Zucchero treedt zaterdag 10 juli op tijdens Bospop in Weert.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25