Al een talent toen hij nét kon lopen Felle competitie, ook buiten de lijnen Russisch voetbal nieuw speeltje voor oliebaronnen 1PZC? Rafael van der Vaart een zondagskind Peter Bosz Toen Nederland in 1988 Euro pees kampioen was gewor den, besloot de KNVB de replica van de beker langs de amateur- velden te laten reizen. Zo kwam de 'cup met de kleine oren' uit eindelijk ook terecht bij De Ken- nemers in Beverwijk, en toeval lig ook in de woonwagen van de familie Van der Vaart. Vader Ra mon aarzelde geen moment en vereeuwigde Rafael, toen vijf jaar oud, met de trofee. Broertje Paolo, die nu nog altijd bij De Kennemers voetbalt, staat er naast. Is het een voorteken? Een omen? Gaat Rafael van der Vaart nu al Oranje naar de Euro pese titel in Portugal leiden? Hij heeft de smaak van de beker vast te pakken, zo blijkt uit het familiekiekje. Een talent is hij altijd geweest. Vanaf het moment dat 'Raffie' kon lopen. Al op z'n derdejaar bespeurde vader Ramon een uit zonderlijke kwaliteit. Hij kon een bal schieten zoals niemand van zijn leeftijd dat kon. Hard en zuiver. En het was sindsdien alles, die bal en dan alleen met links. Nooit heeft Rafael van der Vaart een schop onder z'n kont hoeven hebben. Voetballen was zijn leven. Het kwam allemaal natuurlijk, al dat voetbaltalent. Zijn duppie was De Kennemers in Beverwijk. Een beetje een aparte club, want vlak naast een woonwagenkamp. Hij kwam er niet vandaan, Rafael van der Vaart was wel een echte woon wagenjongen, maar dan uit Heemskerk. Z'n vader bracht hem zelf aan bij Ajax en daar werd de jonge linkspoot in de D2 gezet. De rest is bekend. Een jonge Rafael koestert een replica van de EK-trofee die het Nederlands elftal in 1988 won. Foto privécollectie In de jaren negentig was het Russische voet bal het speelterrein voor louche voorzitters en maffiose geldschieters. Nu storten Russi sche miljardairs zich op de nationale compe titie. De roebels stromen opeens binnen bij spelers en trainers, dankzij de prestigestrijd tussen Abramovitsj en consorten. Abramovitsj, eigenaar van Chelsea en CSKA. Foto GPD Het rijke Russische leven speelt zich af in de San- doenovskybaden van Moskou. De ober serveert koud bier en gedroogde vis, de masseurs staan in de houding, de kapper scheert stoppelbaarden met een vlijmscherp mes en het stoom bad is even heet als het zwem bad koud. Nee, voor Denis Kloejev (30) en Ansar Ajoepov (ex-Twente) is de terugkeer naar het moederland geen straf. Voetballers als Kloe jev en Ajoepov verdienen in Rus land tegenwoordig meer dan ooit tevoren in de nationale ge schiedenis. „Ik kan hier meer krijgen dan in Nederland of Bel gië", zegt Kloejev tevreden. De bij Feyenoord mislukte mid denvelder -„ik was te jong"- kan het weten, want behalve in Ne derland heeft het voormalige 'supertalent' ook bij het Belgi sche Lierse SK en het Duitse Schalke 04 gespeeld. Inmiddels is hij door zijn overgang naar Te- rek Grozny afgezakt naar de la gere regionen van het Russische voetbal, maar ook daar is zijn sa laris nog aanzienlijk. Hetzelfde geldt voor de voormalige Twen tenaar Ajoepov, die met Roebin Kazan vecht tegen degradatie uit de eerste liga. In Rusland krijgen spelers van hun kaliber naar schatting tus sen 200.000 en 300.000 euro per jaar. Een topspeler als de 19-jari- ge aanvaller Dmitri Sytsjev van Locomotiv Moskou incasseert naar verluidt rond de drie mil joen euro. Het belastingklimaat is prettig: maximaal 13 procent van het salaris. De omzet van de Russische hoogste competitie is in 2003 gestegen naar tweehon derd miljoen euro. En de ten dens is stijgende, wat van de 'Louis van Gaal zou hier iets te weeg kunnen brengen' meeste Europese competities niet gezegd kan worden. Chelsea-bezitter Roman Abramovitsj heeft het voor beeld gegeven. Voetbal is nu het nieuwe speeltje van de olieba ronnen. De befaamde legerclub CSKA uit Moskou is inmiddels in handen van Sibneft, het be drijf van Abramovitsj. Een mil jardair van olieconcern Lukoil staat op het punt Spartak Mos kou te kopen, concurrent Yukos trekt aan de touwtjes bij Loco motiv en het bedrijf Moskva Naf ta kocht zich na de afgeketste overname van AS Roma voor zes tig miljoen dollar in bij de pro vincieclub Satoem. De schimmige geldschieters van de afgelopen tien jaar komen door de opmars van de oligar chen in de verdrukking. Het lijkt uitgesloten dat een club als Alania Vladikavkaz nog een keer de titel wint, zoals beginja ren negentig. De vereniging werd omhoog gestuwd door de financiële steun van illegale wodkastokers. Op het moment dat de staat harder begon op te treden tegen de criminelen, zak te Alania weer af. Het Russische voetbal heeft de kleinere Europese competities in financieel opzicht overvleu geld, maar dat betekent niet dat er geen problemen zijn. Rond de handel in spelers hangt de geur van de maffia, wat regelma tig leidt tot gewelddadige afreke ningen in het circuit van voet balmakelaars. Ook het suppor- tersgeweld is niet getemd en de stadions en velden zijn veelal van bedroevende kwaliteit. Het spelpeil laat over het algemeen te wensen over. „Dat komt ook door het gebrekkige niveau van de Russische trainers", vindt Ajoepov. Kloejev valt hem bij: „De methodes zijn hier nog heel ouderwets." Kloejev weet wel een goede trainer: „Louis van Gaal. Die zou hier echt iets teweeg kunnen brengen." Adidas koketteert met Beckham en Zidane, Nike heeft Henry, Van Nistelrooy en Davids als uithangborden. Gro te merken hebben gro te spelers. Sinds de en tree van Nike in de voet ballerij is de competitie buiten de lijnen min stens zo intens. Leon ten Voorde Het is vroeg in de jaren '90 als op het hoofdkan toor van Nike in de Verenigde Staten de hoge heren de kop pen bij elkaar steken. Het WK in Amerika nadert en het grootste sportmerk ter we reld heeft er lucht van gekre gen dat buiten de landsgren zen miljoenen mensen in de ban zijn van een spel dat voet bal heet. Die interesse wordt nog eens gevoed door een Nederlandse medewerker, Cees van Nieu- wenhuizen. De vroegere sportjournalist weet de Ameri kanen in die dagen te overtui gen dat er in Europa en Azië een prachtig terrein braak ligt. „Je kunt wel de grootste van de wereld zijn, maar je telt als merk pas echt mee als je ook de nummer één in voet bal bent," krijgen de verbaas de Amerikanen te horen. Van Nieuwenhuizen, die vanwege zijn vorige baan als sportjournalist de no dige contacten in de voetballe rij heeft, krijgt van Nike de opdracht om eens te gaan pio nieren in het beloofde voet balland Brazilië. „Toen het WK in 1994 begon, had ik al veertien Brazilianen onder contract," zegt Van Nieuwen huizen, die in korte tijd uit groeit tot de vertrouwensper soon van onder anderen Ro- mario. Een dag na het succesvolle WK van 1994 komt de top van Nike weer bij elkaar. „Ik weet nog precies wat de top man van Nike toen zei: Jezus Mina, ik wist niet dat voetbal Nike heeft met Thierry Henry een fantastisch uit hangbord. Foto AP zo'n enorme impact op de rest van de wereld heeft," ver telt Van Nieuwenhuizen. „De Amerikanen hadden dus echt geen idee wat voetbal precies voorstelde. Vanaf dat mo ment was de beslissing geno men: Nike moest ook in voet bal nummer één worden." Sinds de entree van de Ameri kanen is niets meer hetzelfde in de wereld der sportmer ken. Vroeger was het heel simpel, lekker overzichtelijk ook. Je had twee grootmach ten (Adidas en Puma) en die bepaalden de kleur en de geur van de voetbalmarkt. „De arrogantie van de macht regeerde, er heerste een be paalde gemakzucht bij de tra ditionele sportmerken." De keus van Nike om vanuit Brazilië de wereld te verove ren was een hele bewuste. Van Nieuwenhuizen: „Bijna iedereen in de wereld heeft na zijn eigen land Brazilië als favoriet. Als we dat land zou den hebben, zou de rest van zelf volgen." Die strategie had succes, want aan de hand van de Nederlander Van Nieuwenhui zen werd Nike al snel een we reldspeler. Maar toch heeft het merk in de voetballerij nog altijd niet de status van Adidas, meent sportmarke- ting-deskundige Frank van den Wall Bake. „Nike dacht dat ze met een zak vol geld ook wel eventjes de voetbal wereld zouden inpalmen. Maar dat is ze niet gelukt. Ze zijn wel groot, maar Adidas is in de voetballerij nog steeds toonaangevend. Hoe dat komt? Het is een beetje de Amerikaanse arrogantie, die ze parten speelt. Zo van: we kopen de landen, de clubs, de spelers en het is voor elkaar. Maar om nummer één in voet balland te worden, heb je meer nodig dan alleen geld. Die drie streepjes van Adidas veegje niet zomaar weg. Het heeft met loyaliteit, geschie denis en traditie te maken, dat Adidas nog altijd een streepje voor heeft." Volgens Van Nieuwenhuizen is de redenering van Van den Wall Bake te kort door de bocht. „Als we alleen een pak geld zouden meebrengen, wa ren we allang door de mand gevallen. Je denkt toch niet dat een vedette als Henry zich bij het afsluiten van een contract alleen maar laat lei den door geld?" Het is bijna niet meer voor te stellen maar de grote Pele moest in de jaren '80 bijna op de knieën bij het Engelse sportmerk Umbro om de nationale ploeg van Brazilië in een fatsoenlijk shirt te krijgen. Hoe anders is het nu: een EK is tegenwoor dig veel meer dan een spelle tje van elf tegen elf met een bal in het midden. Het toer nooi is big business. Welk merk kan straks sier maken Sinds de entree van Nike is niets meer hetzelfde in de wereld van de sportmerken met de kam pioen? En op welke schoenen schittert straks de grote ster? De jeugd van Europa wacht gespannen af voordat men het geld aan nieuwe kicksen uitgeeft. Adidas pronkt met Beckham, Zidane en Ballack. Nike dweept met Henry, Van Nistelrooy, Davids en Figo. Los van het imago, is het ook commercieel gezien fantastisch als je als merk de kampioen levert. Denk alleen maar aan het aantal replica's van het winnende shirt datje na afloop van het toernooi verkoopt," aldus Frank Bas- ters van Adidas. „Toen Brazi lië in 1998 de finale haalde, verkochten we alleen al bui ten Brazilië miljoenen shirts," vult Van Nieuwenhui zen aan. De tussenstand voor dit EK is vooralsnog in het voordeel van Adidas. De wereldmarkt leider op voetbalgebied heerst nog altijd. Het Duitse concern heeft vijf ploegen on der contract: Frankrijk, Duits land, Spanje, Letland en Grie kenland. De grote concurrent Nike heeft Nederland en Por tugal als uithangborden. Pu- ma, de derde wereldspeler, is met Italië, Tsjechië en Zwit serland ook goed vertegen woordigd in Portugal. Selecties voor een EK of WK bestaan vaak uit forse gezelschappen van minimaal 22 spelers. Een aantal komt niet aan spelen toe, een enkeling slechts enkele minuten. Van alle internationals die ooit uitkwa men op een eindronde heeft Peter Bosz, oud-speler van on der meer RKC en Feyenoord, de minste speeltijd gekregen. De middenvelder heeft drie minuten achter zijn naam, op het EK in 1992 in Zweden. Bosz verving Dennis Bergkamp in de groepswedstrijd tegen Duitsland. Bosz wordt gevolgd door Wilbert Suvrijn (7 minuten in twee duels op het EK van 1988), Eric Viscaal (10 minuten op het EK van 1992) en John van Loen (12 minuten op het WK van 1990). De jonge Pierre van Hooijdonk Ten onder aan de verlokkingen De jonge Edwin van der Sar Dolgelukkig in Almelo-Zuid Clarence Seedorf, de jonge wijsgeer Beckham: geld, sex en schande De jonge Patrick Kluivert Voetballer heeft wel fatsoen De jonge John Heitinga In buitenland mogen sterren stralen.... De jonge Roy Makaay Economie profiteert volop van EK Anonieme zwoegers, geadoreerde helden.... De jonge Boudewijn Zenden Met de bus naar Portugal De jonge broertjes De Boer Bij de UEFA rinkelt de kassa altijd De jonge Rafael van der Vaart Media voeren hun eigen strijd Invulschema Eindredactie: Pirn van Bakel, Mark Caldenhoven, Hans van Ommeren, Bernie van Unen - Graphics: Mark Kokke, Lucy Konings, Antoon van Rossum, Jos Ruks. - Ontwerp voorpagina: Adriaan Versluijs.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 29