Voorhaven niet zo maar succes PSD-anekdotes op Nationale Verteldag CDA wil boeren goede toekomst blijven bieden Vertedering op Jeugdfestival Scouts vinden dode man tijdens tochtje met opgeknapte vlet Poging tot beroving in Arnemuiden Aanhouding voor autodiefstal Jongens betrapt op diefstal Auto overgoten met zuur zeeuwse almanak Griezelfilm Alternatief voor verdieping Westerschelde Beenbreuk na scooterongeval 0113-315649 uww.pzc.nl :-mail:redactie@pzc.nl >ostbus 31,4460 AA Goes en Midden-Zeeland: 0113-315520; 0114-372770; 020-4562500. maandag 7 juni 2004 editie Walcheren Alle dienstverlening van de gemeente Middelburg vanaf vandaag 12.00 uur in het nieuwe Stadskantoor aan de Kanaalweg 3. Openingstijden vanaf morgen: alle loketten van 08.00 tot 15.30 uur. Showband Jong Axel mocht als eerste aantreden op het Nationaal Jeugdfestival in Vlissingen. foto Lex de Meester door Miriam van den Broek VLISSINGEN - Ze waren wel een beetje zenuw achtig. De kinderen van de showband Jong Axel. Zij mochten zaterdag als eerste aantre den voor de jury van het Nationaal Jeugdfesti val in Vlissingen. Op het sportpark aan de Irislaan streden drum bands uit het hele land om de nationale eer. Axel vertegenwoordigde Zeeland. De jongens en meisjes tussen de zes en twaalf jaar oud stel den zich in keurige rijen op voor de jury. De drum-major beklom het trapje en leidde vanaf daar het korps door nummers heen als I'm a bar bie girl, We will rock you en I love rock 'n roll. Dat het hier en daar een beetje uit de maat was en dat de vaandeldragers een enkele keer one nigheid hadden met de vlag, gaf niet. De kinde ren vertederden het publiek. Vooral omdat ze nog zo klein waren. Dat werd benadrukt toen de volgende deelne mer aantrad. De leden van de Jeugd Rijnmond band uit Schiedam waren ouder, langer en pro fessioneler. Ze leken uit te stralen: nu is het tijd voor het serieuze werk. Met hun Beatles-bewerking zetten ze een goede performance neer. Ze behaalden uiteindelijk een tweede plaats. Toch waren de leden van Jong Axel niet onte vreden over hun optreden. „Het ging wel goed", zeggen Priscilla van Jole en Melissa Grguric als ze later limonade drinken op de tri bune. „We waren een beetje zenuwachtig. Niet veel. Want we treden al elke week op. Maar dit is toch de nationale wedstrijd. Dat maakt het net iets spannender." Winnaars De eerste plaats in de categorie marswedstrijd is gewonnen door Muziekvereniging Jong AMDG uit Kampen met 88,67 punten. De winnaar van de showwedstrijd is het Jeugd- korps Irene uit Ede met 90,00 punten. Jong Axel werd zesde met 75,16 punten. De tamboermaïtreprijs ging naar Tamare Esser van Jeugdband Adest Musica uit Sassenheim. ARNEMUIDEN - Twee onbekende mannen hebben in $e nacht van vrijdag op zaterdag geprobeerd een 62-jarigé automobilist uit Vlissingen te beroven. De man reed rond één uur over de Nieuwlandseweg bij Arnemuiden en zag bij de rotonde een donkerkleurige personenauto shl staan. De Vlissiriger dacht aan pech en stopte om hulp té bieden. Op dat moment stapten de mannen uit, openden het portier van de Vlissinger en vroegen op dreigende toon om geld. Toen de Vlissinger zei niets te hebben, door zochten ze tevergeefs het dashboardkastje. Vervolgens re den de daders weg via de Nieuwlandseweg in de richting van Lewedorp. Een van de daders is ongeveer 1.80 meter lang, heeft donker haar, droeg een spijkerbroek en eeh blauw, verticaal gestreept polo-shirt. Hij sprak met een Brabants accent. De tweede man had een donker getint ui terlijk, is ongeveer 1,70 meter lang, heeft een fors postuur- en was in het zwart gekleed. OOST-SOUBURG - Een 33-jarige Vlissinger en een 19-ja- rige man uit Curasao zijn zondag in Oost-Souburg aange houden met een gestolen auto. Agenten zagen rond 04.55 uur een auto zonder band rijden in de omgeving van de Lekstraat. Toen de mannen de politie zagen, sprongen ze uit de auto en sloegen op de vlucht. In de Spaarnestraat werden ze aangehouden. De auto bleek gestolen te zijn. Tevens hadden de mannen er eerder die nacht een onge luk gehad met de wagen. Ze waren op de A58 van de weg geraakt en tegen de vangrail gebotst. Daarbij was de band kapot gegaan. De Vlissinger is na verhoor naar huis gestuurd. De man uit Curagao is ingesloten. MIDDELBURG - Vier Middelburgers en een Vlissinger van veertien en vijftien jaar, zijn vrijdagavond in Middel burg aangehouden voor diefstal. Iemand had gezien dat de jongens rond 20.00 uur netten met voetballen wegna men uit een afgesloten opslagcontainer aan de Kruitmo- lenlaan. Toen de jongens merkten dat ze betrapt waren, gingen ze op de vlucht. Drie jongens werden later aange houden op de Eendrachtweg. De vierde werd thuis opge haald. De jongens worden doorgestuurd naar het Halt Bu- ro voor een alternatieve straf. RITTHEM - Een geparkeerde auto aan de Zuidwatering- straat in Ritthem is in de nacht van vrijdag op zaterdag overgoten met een bijtende vloeistof. De motorkap, het dak en de achterklep zijn daardoor beschadigd. De auto moet worden overgespoten. door Miriam van den Broek VEERE - De vlet was net opge knapt, dus wilden de zeeverken ners van De Golfbrekers uit Vlis singen zaterdagmiddag wel een zeiltochtje maken op het Veerse Meer. Die middag vonden ze een dode man in een zeilboot. De 27-jarige Tim Aspeslagh uit Vlissingen had samen met de 22-jarige Reinier Henneke de lei ding over de boot met daarin vier meisjes van elf tot zestien jaar. „Bij Oranjeplaat liepen we vast op een zandbank", vertelt Tim. „Naast ons was ook een bootje vastgelopen. Eerst hadden we dat niet in de gaten, maar daar na merkten we dat het zeil van dat bootje gehesen was en dat de motor draaide." Samen met Reinier Henneke liep Aspeslagh door het water naar de andere boot. „We zagen gelijk dat de man dood was. Ge lukkig bleven we zelf rustig. We raakten in een soort automati sche survival-mood. We riepen naar de dames dat ze maar niet moesten kijken en dat ze rustig moesten wachten tot wij weer te rug waren. Maar ja, die waren natuurlijk ook ontzettend ge schrokken. Eén meisje begon van schrik te huilen. Het liefste hadden we de dames gelijk te rug laten varen naar het scout- centrum in Veere, maar alleen Reinier en ik mogen varen. We lieten ze daarom in de bool wachten. Ze hebben de man niel gezien. Alleen zijn voeten warer zichtbaar." De jongens belden 112, zetter de motor af en lieten het zeil van het bootje zakken. „Ons ei gen zeil lieten we wel omhoog zodat de reddingmaatschappi; en de watei-politie ons konder herkennen aan het zeilnum- mer." Na een kwartiertje was d< KNRM ter plaatse. Die brach de man over in de reddingboot begon met reanimeren en ginj naar de jachthaven Oranjeplaat Daar werden ze opgewacht doo de ambulance en de traumaheli kopter. Het ambulanceperso neel constateerde dat de mai overleden was. „Reinier is met de boot van d man naar de jachthaven geva ren en is verhoord door de poli tie. Ik ben met de dames terugge gaan naar het scoutcentrurr Toevallig was daar net Thei Sies, onze voorzitter. Die heel samen met de leiding en met d beheerder van het scoutcentrui: er voor gezorgd dat iedereen to rust kon komen. De meiden be sloten dat ze de dag toch no leuk wilden afsluiten. Daaror zijn we verder gegaan met he programma voor die dag. Maa ik moet zeggen dat ik daar ee dubbel gevoel bij had. Ik moef er toch steeds weer aan den ken." De scouts is slachtoffei hulp aangeboden. Getuige de groeiende berg puin voor de deur, lijdt dat Vlissingse huisgezin al weken onder een ingrijpende verbou wing. Lijden doet vooral de vrouw des huizes, die zich overdag met zuigeling ver schanst in die éne kamer waar nog ruimte is om te lo pen en men nog zonder stof- masker ademen kan. Laatst besloot ze dat ze er dringend uit moest. Naar een film waar bij je je verstand op nul kunt zetten. Van Helsing werd het, waarin de roemruchte vam pierjager in zijn niet-aflaten- de strijd door roeien en ruiten gaat. Bij haar terugkeer nam haar dochter vader even apart en zei: „Het gaat niet goed met mama. Elke keer als er weer een dak instortte of een muur omver ging, hoorde ik haar iets fluisteren als: wat een stof! Hoe krijg je dat in gods naam weer opgeruimd!" door Miriam van den Broek VLISSINGEN - Wat het perso neel van de Provinciale Stoom boot Diensten (PSD) allemaal meemaakt. Machinist Jan van der Horst kan er uren over ver tellen. Gisteren mocht hij dat vanuit het Muzeeum in Vlissin gen doen voor de Nationale Ver teldag. Druk was het niet in de tuin van het museum. Slechts één toe hoorder kwam uit vrije bewe ging. De andere aanwezigen wa ren uitgenodigde vertellers. Voor de sfeer maakte dat niet uit. Van der Horst kon onderbro ken worden voor vragen, waar door de bijeenkomst meer weg had van een aardig gesprek dan van een voordracht. Hij bena drukte dat al zijn verhalen waar gebeurd zijn. Sleutels „Het kwam vaak voor dat ie mand zijn sleutels in de auto op de boot had laten zitten", zegt de machinist. „Het gebeurde zó vaak, dat er inmiddels geen au to meer is die ik niet open krijg. Ik weet nog dat er een keer een Belg aan boord kwam met een gloednieuwe Peugeot. Hij had zijn deur dichtgegooid met de sleutels er nog in. Dus wat doe ik: ik pak een schroevendraaier en een bos ijzerdraad. Want die auto moest aan de overkant wel weer van boord. Maar ik mocht er van de eigenaar absoluut niet aankomen. Er moest en zou een garagist bij komen. De Belg stond erg beteuterd te kijken toen de garagehouder aan boord kwam met in zijn handen een schroevendraaier en een bos ij zerdraad." Van der Horst vertelt dat op zee het gezegde telt: Wie appels vaart, mag appels eten. „Dus toen in 1974 een vrachtwagen met aardappels aan boord kwam, vroeg iemand van de PSD of hij er wat van mee naar huis mocht nemen. Er werden vuilniszakken gevuld - want de collega's werden niet vergeten. Daarna gingen ze over op het vullen van die grote industriële zakken. Dat was makkelijker. Want dan hoefde alleen maar de kraan van de vrachtwagen open gezet te worden. De volgende dag belde de vrachtwagenchauf feur dat we in het vervolg toch iets minder moesten meenemen. Hij miste vier ton." Dan geeft de verteller de aanwe zigen een briefje. Daarop staan titels van anekdotes. Het pu bliek mag zelf iets uitkiezen. Het wordt het verhaal met de beeldende titel 'Bloed over het zijdek'. De oud-PSD'er begint over de veewagen die de boot op reed. Aan boord zag de chauf feur dat er een big in de verdruk king was gekomen en dood ge gaan was. Om al te veel romp slomp bij de slachterij te voorko men, vroeg hij een matroos of hij de big wilde hebben. „Nou, dat wilden we wel. Wij dus met die big onder onze arm naar de keuken. We legden hem op het aanrecht. Een slagersmes had den we niet, dus kwamen er een bijl en een ijzerzaag aan te pas. Het was een nogal bloederige toestand. Een passagier zag la ter bloed stromen over het zij- dek en meldde dat bij de kapi tein. Die wist natuurlijk van niets. De politie en de genees kundige dienst werden ingescha keld. Tegen de tijd dat die aan boord kwamen, hadden we al weer een paar overtochten ge had en was de chauffeur lang en breed weg. De politie wilde van ons de naam van de chauffeur hebben. Die heeft ze niet gekre gen. Uiteindelijk werden er wat organen in beslag genomen en liep het met een sisser af." rinor Jeffrey Kutterink GOES - De havens van Vlissin gen en Zeebrugge moeten aan nogal wat voorwaarden vol doen, voordat ze als voorhaven voor Antwerpen kunnen dienen. Behalve eisen op het gebied van vraag en aanbod, is politieke steun en een goede samenwer king met de Antwerpse haven een must. Dat staat in het verkennende on derzoek 'voorhavens in de prak tijk' dat in opdracht van Proses is gemaakt. Proses is de Neder lands Vlaamse organisatie die de Ontwikkelingsschets Schel- de-estuarium voorbereidt. TERNEUZEN - Een 16-jarige bromfietser uit Terneuzen liep zaterdagavond een open been breuk op toen hij met zijn scoo ter op een auto botste. De Temeuzenaar reed over de Buitenhaven in zijn woonplaats en verleende bij de Middensluis geen voorrang aan een 21-jarige J Belgische automobilist. De jon- gen botste tegen de auto en i kwam ten val waarbij hij zijn been brak. Hij is overgebracht naar het ziekenhuis in Terneu zen De auto raakte aan de voor zijde flink beschadigd. De scoo ter had overal deuk- en kras- Wanneer Vlissingen en Zeebrug ge als voorhavens van Antwer pen worden gebruikt, hoeft de vaargeul in de Westerschelde niet verder te worden verdiept. Grote containerschepen hoeven dan niet door te stomen naar Antwerpen. Ze lossen de goede ren (containers) in de havens van Vlissingen en Zeebrugge, vanwaar het transport verder gaat. Zijn voorhavens een alternatief voor verdere verdieping, is de vraag die Proses stelde aan IBM Business Consulting Services. Die heeft bekeken hoe andere voorhavens in de wereld het doen. Onderzocht is de situatie van drie Aziatische, drie Europe se en twee Amerikaanse havens. De algehele conclusie is dat de kans van succes van een voorha ven afhankelijk is van het sa mengaan van heel wat factoren. Samenwerking Een goede samenwerking tussen rivier- en voorhaven (in dit ge val Antwerpen en Vlissingen/ Zeebrugge) maakte de kans op succes groot, aldus de uitkom sten van het onderzoek. Zonder die samenwerking ontstaat con currentie tussen de havens en dat maakt de kans van slagen 'vele malen moeilijker'. Politiek draagvlak en steun van de havenautoriteiten van Ant werpen, Vlissingen en Zeebrug ge zijn 'van vitaal belang' om de exploitatie van een containerka de in de voorhavens mogelijk te maken. Eveneens belangrijk zijn het voldoen aan milieu- en natuumormen, een uitstekende nautische toegang (diepgang, vaargeul, afstand tot open zee), goede verbindingen met het ach terland (weg, spoor en binnen vaart) en beschikbare ruimte (grote kavels). Daarnaast moeten overheden en bedrijven gezamenlijk investe ren in bijvoorbeeld terreinen, ka des, infrastructuur en kranen. Grote klant Belangwekkend is ook de af stand van de containerterminal tot de plaats waar de goederen naar toe moeten of vandaan ko men. Het succes van een voorha ven hangt er ook van af of de re ders en verladers zoveel contai ners kunnen aan- en afvoeren, dat het voor andere ondernemin gen aantrekkelijk wordt om er te investeren (bijvoorbeeld logis tieke bedrijven). De aanwezig heid van een grote klant (die veel containers aanbiedt) draagt positief bij aan succes. Dat geldt ook voor de aanwezigheid van een goederenbehandelaar met een groot marktaandeel. Zijn vraag lokt meer aanbod uit en dat zorgt voor verdere ont wikkeling van de haven. Veel van die voorwaarden zijn van toepassing op de Wester schelde Container Terminal. Al typeert IBM dat project als 'voorlopig een mislukking'. Dat komt doordat de Raad van State de wijziging van het streekplan heeft afgewezen, waardoor aan leg vooralsnog niet mogelijk is. I door Miriam van den Broek GRIJPSKERKE - Heeft de land bouw in de gemeente Veere nog toekomst? Die vraag stond zater dag centraal tijdens de CDA-fa- miliedag in Grijpskerke. Politici en boeren vinden dat er in de sector geïnvesteerd moet blijven worden. Herman Agricola, ver bonden aan de Wageningen Uni versiteit, vindt dat verspilde moeite. Agricola deed onderzoek naai de ontwikkelingen in het buiten gebied en naar de manier waar op gemeenten daar op in kun nen spelen. Veere is volgens hem een van de gemeenten waar de landbouw snel verdwijnt. Veere telt momenteel 405 land bouwbedrijven. Veertig procent van de boeren is ouder dan 55 en heeft nog geen opvolger. Zij zullen op termijn hun gronden willen verkopen. Maar het wordt voor andere boeren steeds moeilijker om ze te ko pen. De grondprijzen blijven fors stijgen, mede door de grote vraag naar ruimte voor woning bouw en recreatie. Daarnaast krijgen de boeren flinke concurrentie van bedrij ven uit de voormalige Oostblo klanden, stelt de onderzoeker. „De verwachting is dat de land bouw snel verdwijnt en dat er maneges, boomkwekerijen en re creatie voor in de plaats komt. Agricola vindt dat de overheden niet krampachtig moeten probe ren de landbouw in stand te hou den. Dat lukt volgens hem toch niet. Het zou alleen onnodig veel geld kosten. Boerin en Tweede Kamerlid An nie Schrijer-Perik denkt daar heel anders over. ,,Ik erken dat het aantal boerenbedrijven af neemt. Maar de boeren bepalen zelf wel of ze er mee stoppen of niet. Door als overheid te inves teren in de landbouw, wordt veel meer behouden dan die indi viduele boer. Gok de identiteit van de kernen en een deel cul tuurhistorie gaan zo niet verlo ren." Ook gedeputeerde Toine Poppel- aars wil zich niet neerleggen bij het verdwijnen van de land bouw. „Wij willen er juist alles aan doen om de landbouw een zonnige toekomst te bieden." foto Lex de Meester Machinist Van der Horst vertelt over zijn avonturen aan boord.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 7