Voorhaven niet
zo maar succes
PSD-anekdotes op
Nationale Verteldag
CDA wil boeren goede
toekomst blijven bieden
Vertedering op Jeugdfestival
Scouts vinden dode
man tijdens tochtje
met opgeknapte vlet
Poging tot beroving in Arnemuiden
Aanhouding voor autodiefstal
Jongens betrapt op diefstal
Auto overgoten met zuur
zeeuwse almanak
Griezelfilm
Alternatief voor verdieping Westerschelde
Beenbreuk na
scooterongeval
0113-315649
uww.pzc.nl
:-mail:redactie@pzc.nl
>ostbus 31,4460 AA Goes
en Midden-Zeeland: 0113-315520;
0114-372770;
020-4562500.
maandag 7 juni 2004
editie Walcheren
Alle dienstverlening van de
gemeente Middelburg vanaf
vandaag 12.00 uur in het nieuwe
Stadskantoor aan de Kanaalweg 3.
Openingstijden
vanaf morgen: alle
loketten van 08.00
tot 15.30 uur.
Showband Jong Axel mocht als eerste aantreden op het Nationaal Jeugdfestival in Vlissingen.
foto Lex de Meester
door Miriam van den Broek
VLISSINGEN - Ze waren wel een beetje zenuw
achtig. De kinderen van de showband Jong
Axel. Zij mochten zaterdag als eerste aantre
den voor de jury van het Nationaal Jeugdfesti
val in Vlissingen.
Op het sportpark aan de Irislaan streden drum
bands uit het hele land om de nationale eer.
Axel vertegenwoordigde Zeeland. De jongens
en meisjes tussen de zes en twaalf jaar oud stel
den zich in keurige rijen op voor de jury. De
drum-major beklom het trapje en leidde vanaf
daar het korps door nummers heen als I'm a bar
bie girl, We will rock you en I love rock 'n roll.
Dat het hier en daar een beetje uit de maat was
en dat de vaandeldragers een enkele keer one
nigheid hadden met de vlag, gaf niet. De kinde
ren vertederden het publiek. Vooral omdat ze
nog zo klein waren.
Dat werd benadrukt toen de volgende deelne
mer aantrad. De leden van de Jeugd Rijnmond
band uit Schiedam waren ouder, langer en pro
fessioneler. Ze leken uit te stralen: nu is het tijd
voor het serieuze werk.
Met hun Beatles-bewerking zetten ze een goede
performance neer. Ze behaalden uiteindelijk
een tweede plaats.
Toch waren de leden van Jong Axel niet onte
vreden over hun optreden. „Het ging wel
goed", zeggen Priscilla van Jole en Melissa
Grguric als ze later limonade drinken op de tri
bune.
„We waren een beetje zenuwachtig. Niet veel.
Want we treden al elke week op. Maar dit is
toch de nationale wedstrijd. Dat maakt het net
iets spannender."
Winnaars
De eerste plaats in de categorie marswedstrijd
is gewonnen door Muziekvereniging Jong
AMDG uit Kampen met 88,67 punten.
De winnaar van de showwedstrijd is het Jeugd-
korps Irene uit Ede met 90,00 punten. Jong
Axel werd zesde met 75,16 punten.
De tamboermaïtreprijs ging naar Tamare Esser
van Jeugdband Adest Musica uit Sassenheim.
ARNEMUIDEN - Twee onbekende mannen hebben in $e
nacht van vrijdag op zaterdag geprobeerd een 62-jarigé
automobilist uit Vlissingen te beroven. De man reed rond
één uur over de Nieuwlandseweg bij Arnemuiden en zag
bij de rotonde een donkerkleurige personenauto shl
staan. De Vlissiriger dacht aan pech en stopte om hulp té
bieden. Op dat moment stapten de mannen uit, openden
het portier van de Vlissinger en vroegen op dreigende
toon om geld. Toen de Vlissinger zei niets te hebben, door
zochten ze tevergeefs het dashboardkastje. Vervolgens re
den de daders weg via de Nieuwlandseweg in de richting
van Lewedorp. Een van de daders is ongeveer 1.80 meter
lang, heeft donker haar, droeg een spijkerbroek en eeh
blauw, verticaal gestreept polo-shirt. Hij sprak met een
Brabants accent. De tweede man had een donker getint ui
terlijk, is ongeveer 1,70 meter lang, heeft een fors postuur-
en was in het zwart gekleed.
OOST-SOUBURG - Een 33-jarige Vlissinger en een 19-ja-
rige man uit Curasao zijn zondag in Oost-Souburg aange
houden met een gestolen auto. Agenten zagen rond 04.55
uur een auto zonder band rijden in de omgeving van de
Lekstraat. Toen de mannen de politie zagen, sprongen ze
uit de auto en sloegen op de vlucht. In de Spaarnestraat
werden ze aangehouden. De auto bleek gestolen te zijn.
Tevens hadden de mannen er eerder die nacht een onge
luk gehad met de wagen. Ze waren op de A58 van de weg
geraakt en tegen de vangrail gebotst. Daarbij was de
band kapot gegaan. De Vlissinger is na verhoor naar huis
gestuurd. De man uit Curagao is ingesloten.
MIDDELBURG - Vier Middelburgers en een Vlissinger
van veertien en vijftien jaar, zijn vrijdagavond in Middel
burg aangehouden voor diefstal. Iemand had gezien dat
de jongens rond 20.00 uur netten met voetballen wegna
men uit een afgesloten opslagcontainer aan de Kruitmo-
lenlaan. Toen de jongens merkten dat ze betrapt waren,
gingen ze op de vlucht. Drie jongens werden later aange
houden op de Eendrachtweg. De vierde werd thuis opge
haald. De jongens worden doorgestuurd naar het Halt Bu-
ro voor een alternatieve straf.
RITTHEM - Een geparkeerde auto aan de Zuidwatering-
straat in Ritthem is in de nacht van vrijdag op zaterdag
overgoten met een bijtende vloeistof. De motorkap, het
dak en de achterklep zijn daardoor beschadigd. De auto
moet worden overgespoten.
door Miriam van den Broek
VEERE - De vlet was net opge
knapt, dus wilden de zeeverken
ners van De Golfbrekers uit Vlis
singen zaterdagmiddag wel een
zeiltochtje maken op het Veerse
Meer. Die middag vonden ze een
dode man in een zeilboot.
De 27-jarige Tim Aspeslagh uit
Vlissingen had samen met de
22-jarige Reinier Henneke de lei
ding over de boot met daarin
vier meisjes van elf tot zestien
jaar.
„Bij Oranjeplaat liepen we vast
op een zandbank", vertelt Tim.
„Naast ons was ook een bootje
vastgelopen. Eerst hadden we
dat niet in de gaten, maar daar
na merkten we dat het zeil van
dat bootje gehesen was en dat
de motor draaide."
Samen met Reinier Henneke
liep Aspeslagh door het water
naar de andere boot. „We zagen
gelijk dat de man dood was. Ge
lukkig bleven we zelf rustig. We
raakten in een soort automati
sche survival-mood. We riepen
naar de dames dat ze maar niet
moesten kijken en dat ze rustig
moesten wachten tot wij weer te
rug waren. Maar ja, die waren
natuurlijk ook ontzettend ge
schrokken. Eén meisje begon
van schrik te huilen. Het liefste
hadden we de dames gelijk te
rug laten varen naar het scout-
centrum in Veere, maar alleen
Reinier en ik mogen varen. We
lieten ze daarom in de bool
wachten. Ze hebben de man niel
gezien. Alleen zijn voeten warer
zichtbaar."
De jongens belden 112, zetter
de motor af en lieten het zeil
van het bootje zakken. „Ons ei
gen zeil lieten we wel omhoog
zodat de reddingmaatschappi;
en de watei-politie ons konder
herkennen aan het zeilnum-
mer."
Na een kwartiertje was d<
KNRM ter plaatse. Die brach
de man over in de reddingboot
begon met reanimeren en ginj
naar de jachthaven Oranjeplaat
Daar werden ze opgewacht doo
de ambulance en de traumaheli
kopter. Het ambulanceperso
neel constateerde dat de mai
overleden was.
„Reinier is met de boot van d
man naar de jachthaven geva
ren en is verhoord door de poli
tie. Ik ben met de dames terugge
gaan naar het scoutcentrurr
Toevallig was daar net Thei
Sies, onze voorzitter. Die heel
samen met de leiding en met d
beheerder van het scoutcentrui:
er voor gezorgd dat iedereen to
rust kon komen. De meiden be
sloten dat ze de dag toch no
leuk wilden afsluiten. Daaror
zijn we verder gegaan met he
programma voor die dag. Maa
ik moet zeggen dat ik daar ee
dubbel gevoel bij had. Ik moef
er toch steeds weer aan den
ken." De scouts is slachtoffei
hulp aangeboden.
Getuige de groeiende berg
puin voor de deur, lijdt dat
Vlissingse huisgezin al weken
onder een ingrijpende verbou
wing. Lijden doet vooral de
vrouw des huizes, die zich
overdag met zuigeling ver
schanst in die éne kamer
waar nog ruimte is om te lo
pen en men nog zonder stof-
masker ademen kan. Laatst
besloot ze dat ze er dringend
uit moest. Naar een film waar
bij je je verstand op nul kunt
zetten. Van Helsing werd het,
waarin de roemruchte vam
pierjager in zijn niet-aflaten-
de strijd door roeien en ruiten
gaat.
Bij haar terugkeer nam haar
dochter vader even apart en
zei: „Het gaat niet goed met
mama. Elke keer als er weer
een dak instortte of een muur
omver ging, hoorde ik haar
iets fluisteren als: wat een
stof! Hoe krijg je dat in gods
naam weer opgeruimd!"
door Miriam van den Broek
VLISSINGEN - Wat het perso
neel van de Provinciale Stoom
boot Diensten (PSD) allemaal
meemaakt. Machinist Jan van
der Horst kan er uren over ver
tellen. Gisteren mocht hij dat
vanuit het Muzeeum in Vlissin
gen doen voor de Nationale Ver
teldag.
Druk was het niet in de tuin van
het museum. Slechts één toe
hoorder kwam uit vrije bewe
ging. De andere aanwezigen wa
ren uitgenodigde vertellers.
Voor de sfeer maakte dat niet
uit. Van der Horst kon onderbro
ken worden voor vragen, waar
door de bijeenkomst meer weg
had van een aardig gesprek dan
van een voordracht. Hij bena
drukte dat al zijn verhalen waar
gebeurd zijn.
Sleutels
„Het kwam vaak voor dat ie
mand zijn sleutels in de auto op
de boot had laten zitten", zegt
de machinist. „Het gebeurde zó
vaak, dat er inmiddels geen au
to meer is die ik niet open krijg.
Ik weet nog dat er een keer een
Belg aan boord kwam met een
gloednieuwe Peugeot. Hij had
zijn deur dichtgegooid met de
sleutels er nog in. Dus wat doe
ik: ik pak een schroevendraaier
en een bos ijzerdraad. Want die
auto moest aan de overkant wel
weer van boord. Maar ik mocht
er van de eigenaar absoluut niet
aankomen. Er moest en zou een
garagist bij komen. De Belg
stond erg beteuterd te kijken
toen de garagehouder aan boord
kwam met in zijn handen een
schroevendraaier en een bos ij
zerdraad."
Van der Horst vertelt dat op zee
het gezegde telt: Wie appels
vaart, mag appels eten. „Dus
toen in 1974 een vrachtwagen
met aardappels aan boord
kwam, vroeg iemand van de
PSD of hij er wat van mee naar
huis mocht nemen. Er werden
vuilniszakken gevuld - want de
collega's werden niet vergeten.
Daarna gingen ze over op het
vullen van die grote industriële
zakken. Dat was makkelijker.
Want dan hoefde alleen maar de
kraan van de vrachtwagen open
gezet te worden. De volgende
dag belde de vrachtwagenchauf
feur dat we in het vervolg toch
iets minder moesten meenemen.
Hij miste vier ton."
Dan geeft de verteller de aanwe
zigen een briefje. Daarop staan
titels van anekdotes. Het pu
bliek mag zelf iets uitkiezen.
Het wordt het verhaal met de
beeldende titel 'Bloed over het
zijdek'. De oud-PSD'er begint
over de veewagen die de boot op
reed. Aan boord zag de chauf
feur dat er een big in de verdruk
king was gekomen en dood ge
gaan was. Om al te veel romp
slomp bij de slachterij te voorko
men, vroeg hij een matroos of
hij de big wilde hebben. „Nou,
dat wilden we wel. Wij dus met
die big onder onze arm naar de
keuken. We legden hem op het
aanrecht. Een slagersmes had
den we niet, dus kwamen er een
bijl en een ijzerzaag aan te pas.
Het was een nogal bloederige
toestand. Een passagier zag la
ter bloed stromen over het zij-
dek en meldde dat bij de kapi
tein. Die wist natuurlijk van
niets. De politie en de genees
kundige dienst werden ingescha
keld. Tegen de tijd dat die aan
boord kwamen, hadden we al
weer een paar overtochten ge
had en was de chauffeur lang en
breed weg. De politie wilde van
ons de naam van de chauffeur
hebben. Die heeft ze niet gekre
gen. Uiteindelijk werden er wat
organen in beslag genomen en
liep het met een sisser af."
rinor Jeffrey Kutterink
GOES - De havens van Vlissin
gen en Zeebrugge moeten aan
nogal wat voorwaarden vol
doen, voordat ze als voorhaven
voor Antwerpen kunnen dienen.
Behalve eisen op het gebied van
vraag en aanbod, is politieke
steun en een goede samenwer
king met de Antwerpse haven
een must.
Dat staat in het verkennende on
derzoek 'voorhavens in de prak
tijk' dat in opdracht van Proses
is gemaakt. Proses is de Neder
lands Vlaamse organisatie die
de Ontwikkelingsschets Schel-
de-estuarium voorbereidt.
TERNEUZEN - Een 16-jarige
bromfietser uit Terneuzen liep
zaterdagavond een open been
breuk op toen hij met zijn scoo
ter op een auto botste.
De Temeuzenaar reed over de
Buitenhaven in zijn woonplaats
en verleende bij de Middensluis
geen voorrang aan een 21-jarige
J Belgische automobilist. De jon-
gen botste tegen de auto en
i kwam ten val waarbij hij zijn
been brak. Hij is overgebracht
naar het ziekenhuis in Terneu
zen De auto raakte aan de voor
zijde flink beschadigd. De scoo
ter had overal deuk- en kras-
Wanneer Vlissingen en Zeebrug
ge als voorhavens van Antwer
pen worden gebruikt, hoeft de
vaargeul in de Westerschelde
niet verder te worden verdiept.
Grote containerschepen hoeven
dan niet door te stomen naar
Antwerpen. Ze lossen de goede
ren (containers) in de havens
van Vlissingen en Zeebrugge,
vanwaar het transport verder
gaat.
Zijn voorhavens een alternatief
voor verdere verdieping, is de
vraag die Proses stelde aan IBM
Business Consulting Services.
Die heeft bekeken hoe andere
voorhavens in de wereld het
doen. Onderzocht is de situatie
van drie Aziatische, drie Europe
se en twee Amerikaanse havens.
De algehele conclusie is dat de
kans van succes van een voorha
ven afhankelijk is van het sa
mengaan van heel wat factoren.
Samenwerking
Een goede samenwerking tussen
rivier- en voorhaven (in dit ge
val Antwerpen en Vlissingen/
Zeebrugge) maakte de kans op
succes groot, aldus de uitkom
sten van het onderzoek. Zonder
die samenwerking ontstaat con
currentie tussen de havens en
dat maakt de kans van slagen
'vele malen moeilijker'.
Politiek draagvlak en steun van
de havenautoriteiten van Ant
werpen, Vlissingen en Zeebrug
ge zijn 'van vitaal belang' om de
exploitatie van een containerka
de in de voorhavens mogelijk te
maken. Eveneens belangrijk
zijn het voldoen aan milieu- en
natuumormen, een uitstekende
nautische toegang (diepgang,
vaargeul, afstand tot open zee),
goede verbindingen met het ach
terland (weg, spoor en binnen
vaart) en beschikbare ruimte
(grote kavels).
Daarnaast moeten overheden en
bedrijven gezamenlijk investe
ren in bijvoorbeeld terreinen, ka
des, infrastructuur en kranen.
Grote klant
Belangwekkend is ook de af
stand van de containerterminal
tot de plaats waar de goederen
naar toe moeten of vandaan ko
men. Het succes van een voorha
ven hangt er ook van af of de re
ders en verladers zoveel contai
ners kunnen aan- en afvoeren,
dat het voor andere ondernemin
gen aantrekkelijk wordt om er
te investeren (bijvoorbeeld logis
tieke bedrijven). De aanwezig
heid van een grote klant (die
veel containers aanbiedt) draagt
positief bij aan succes. Dat
geldt ook voor de aanwezigheid
van een goederenbehandelaar
met een groot marktaandeel.
Zijn vraag lokt meer aanbod uit
en dat zorgt voor verdere ont
wikkeling van de haven.
Veel van die voorwaarden zijn
van toepassing op de Wester
schelde Container Terminal. Al
typeert IBM dat project als
'voorlopig een mislukking'. Dat
komt doordat de Raad van State
de wijziging van het streekplan
heeft afgewezen, waardoor aan
leg vooralsnog niet mogelijk is.
I door Miriam van den Broek
GRIJPSKERKE - Heeft de land
bouw in de gemeente Veere nog
toekomst? Die vraag stond zater
dag centraal tijdens de CDA-fa-
miliedag in Grijpskerke. Politici
en boeren vinden dat er in de
sector geïnvesteerd moet blijven
worden. Herman Agricola, ver
bonden aan de Wageningen Uni
versiteit, vindt dat verspilde
moeite.
Agricola deed onderzoek naai
de ontwikkelingen in het buiten
gebied en naar de manier waar
op gemeenten daar op in kun
nen spelen. Veere is volgens
hem een van de gemeenten waar
de landbouw snel verdwijnt.
Veere telt momenteel 405 land
bouwbedrijven. Veertig procent
van de boeren is ouder dan 55
en heeft nog geen opvolger. Zij
zullen op termijn hun gronden
willen verkopen. Maar het
wordt voor andere boeren
steeds moeilijker om ze te ko
pen. De grondprijzen blijven
fors stijgen, mede door de grote
vraag naar ruimte voor woning
bouw en recreatie.
Daarnaast krijgen de boeren
flinke concurrentie van bedrij
ven uit de voormalige Oostblo
klanden, stelt de onderzoeker.
„De verwachting is dat de land
bouw snel verdwijnt en dat er
maneges, boomkwekerijen en re
creatie voor in de plaats komt.
Agricola vindt dat de overheden
niet krampachtig moeten probe
ren de landbouw in stand te hou
den. Dat lukt volgens hem toch
niet. Het zou alleen onnodig
veel geld kosten.
Boerin en Tweede Kamerlid An
nie Schrijer-Perik denkt daar
heel anders over. ,,Ik erken dat
het aantal boerenbedrijven af
neemt. Maar de boeren bepalen
zelf wel of ze er mee stoppen of
niet. Door als overheid te inves
teren in de landbouw, wordt
veel meer behouden dan die indi
viduele boer. Gok de identiteit
van de kernen en een deel cul
tuurhistorie gaan zo niet verlo
ren."
Ook gedeputeerde Toine Poppel-
aars wil zich niet neerleggen bij
het verdwijnen van de land
bouw. „Wij willen er juist alles
aan doen om de landbouw een
zonnige toekomst te bieden."
foto Lex de Meester
Machinist Van der Horst vertelt over zijn avonturen aan boord.