PZC
Voorhaven is niet zo maar succes
Verhalen en stoomtreinen
brengen verleden tot leven
Ziekenhuis Goes
boekt rode cijfers
Scouts vinden dode
man tijdens tochtje
met opgeknapte vlet
Alternatief voor verdieping Westerschelde moet aan aantal voorwaarden voldoen Man aangehouden na aanrijding
Feniksproject kan Goese Polder niet lang genoeg duren
D-day trekt
veel publiek
naar caisson
Motorrijder gewond bij botsing
Aanhouding wegens mishandeling
Aanhouding voor autodiefstal
Griezelfilm
maandag 7 juni 2004
Alle dienstverlening van de
gemeente Middelburg vanaf
vandaag 12.00 uur in het nieuwe
Stadskantoor aan de Kanaalweg 3.
Openingstijden ij»|
vanaf morgen: alle ^IjMjl^
loketten van 08.00
tot 15.30 uur. JÊLW K
editie Bevelanden-Tholen
jnnr Jeffrey Kutterink
GOES - De havens van Vlissin
gen en Zeebrugge moeten aan
wat voorwaarden vol-
voordat ze als voorhaven
voor Antwerpen kunnen dienen.
Behalve eisen op het gebied van
vraag en aanbod, is politieke
steun en een goede samenwer-
g met de Antwerpse haven
i must.
Dat staat in het verkennende on
derzoek 'voorhavens in de prak
tijk' dat in opdracht van Proses
1 is gemaakt. Proses is de Neder-
Vlaamse organisatie die
de Ontwikkelingsschets Schel-
de-estuarium voorbereidt.
Wanneer Vlissingen en Zeebrug
ge als voorhavens van Antwer
pen worden gebruikt, hoeft de
vaargeul in de Westerschelde
met verder te worden verdiept.
Grote containerschepen hoeven
niet door te stomen naar
Antwerpen. Ze lossen de goede
ren (containers) in de havens
van Vlissingen en Zeebrugge,
vanwaar het transport verder
gaat
Zijn voorhavens een alternatief
voor verdere verdieping, is de
vraag die Proses stelde aan IBM
Business Consulting Services.
Die heeft bekeken hoe andere
voorhavens in de wereld het
doen. Onderzocht is de situatie
van drie Aziatische, drie Europe
se en twee Amerikaanse havens.
De algehele conclusie is dat de
kans van succes van een voorha
ven afhankelijk is van het sa
mengaan van heel wat factoren.
Een goede samenwerking tussen
mier- en voorhaven (in dit ge-
I val Antwerpen en Vlissingen/
maakte de kans op
sten van het onderzoek. Zonder
die samenwerking ontstaat con
currentie tussen de havens en
dat maakt de kans van slagen
'vele malen moeilijker'.
Politiek draagvlak en steun van
de havenautoriteiten van Ant
werpen, Vlissingen en Zeebrug
ge zijn 'van vitaal belang' om de
exploitatie van een containerka
de in de voorhavens mogelijk te
maken. Eveneens belangrijk
zijn het voldoen aan milieu- en
natuurnormen, een uitstekende
nautische toegang (diepgang,
vaargeul, afstand tot open zee),
goede verbindingen met het ach
terland (weg, spoor en binnen
vaart) en beschikbare ruimte
(grote kavels).
Daarnaast moeten overheden en
bedrijven gezamenlijk investe
ren in bijvoorbeeld terreinen, ka
des, infrastructuur en kranen.
Belangwekkend is ook de af
stand van de containerterminal
tot de plaats waar de goederen
naar toe moeten of vandaan ko
men.
Het succes van een voorhaven
hangt er ook van af of de reders
en verladers zoveel containers
kunnen aan- en afvoeren, dat
het voor andere ondernemingen
aantrekkelijk wordt om er te in
vesteren (bijvoorbeeld logistie
ke bedrijven). De aanwezigheid
van een grote klant (die veel con
tainers aanbiedt) draagt positief
bij aan succes. Dat geldt ook
voor de aanwezigheid van een
goederenbehandelaar met een
groot marktaandeel. Zijn vraag
lokt meer aanbod uit en dat
zorgt voor verdere ontwikkeling
van de haven.
Veel van die voorwaarden zijn
van toepassing op de Wester
schelde Container Terminal. Al
typeert IBM dat project als
'voorlopig een mislukking'. Dat
komt doordat de Raad van State
de wijziging van het streekplan
heeft afgewezen, waardoor aan
leg vooralsnog niet mogelijk is.
succes groot, aldus de uitkom-
doorAli Pankow
OüWERKERK - Ongeveer 550
mensen maakten dit weekend ge
bruik van de mogelijkheid een
van de leegstaande Phoenix-
caissons bij het Musem Waters
nood 1953 in Ouwerkerk van
binnen te bekijken. Het caisson
werd eenmalig open gesteld ter
gelegenheid van de 60-jarige
herdenking van D-day.
De in totaal vier grote caissons
die in 1953 werden gebruikt bij
bet sluiten van het laatste dijk-
gat bij Ouwerkerk hebben geen
directe betrokkenheid met de
landing van de geallieerden in
jNormandië op 6 juni 1944. Deze
Phoenix AX caissons kwamen
in 1953 rechtstreeks van de En
gelse marine in Portland Bill
waar ze destijds uit voorzorg wa
ren gebouwd. Het begrip
caisson op zich echter heeft al
les te maken met D-day. De be
tonnen kolossen werden ontwor
pen als beschutting voor de golf
slag van de Atlantische Oceaan
om de landing in Normandië mo
gelijk te maken. „In totaal wer
den daar 147 caissons ingezet",
vertelde voorzitter J. Schoof
van de Stichting Rampmuseum
dit weekend talloze keren aan
groepen bezoekers.
De eerste groep zaterdagmiddag
werd gevormd door leden van
oldtimerclub uit Sprang-Ca-
Pdle die een weekend Zeeland
deden. Ze toonden zich al onder
de indruk bij het zien van de
Phoenixcaisson aan de buiten
kant, maar kregen na het betre
den nog een betere indruk van
°eze enorme kolossen. Schoof
lichtte hen toe hoe moeilijk het
vervoer met sleepboten destijds
moet zijn geweest. Hij legde de
belangstellenden uit hoe belang-
r>jk de caissons zijn geweest bij
de sluiting van het laatste dijk-
gat en gaf verder aan dat de be
tonnen kolossen tientallen jaren
ongebruikt als stille getuigen in
het landschap hebben gestaan,
«et rampmuseum levert het tast-
r bewijs hoe specifiek een
caisson nu wordt gebruikt. Als
a"e plannen gerealiseerd kun
nen worden in het kader van de
status Nationaal Monument,
worden uiteindelijk ook de ande-
re drie caissons ingericht. Het
Vlerde caisson dat dit weekend
was opengesteld, moet dan
Plaats bieden aan een geheel na
gebouwde Noorse woning.
Jongeren uit de Goese Polder bouwen aan de vleugel van de Feniks, die uit de as van de afgebrande scholen en het wijkgebouw moet herrijzen.
door Mieke van der Jaqt
GOES - Gerard Marinus Verker-
ke, middelpunt van het collec
tief Moving Circle, heeft in de
Goese Polder een soort excuus
brief bezorgd. Het collectief ver
ontschuldigt zich omdat ope
ningmanifestatie van het Feniks
project die voor zaterdag ge
pland stond, opnieuw niet door
gaat. Een overbodige actie,
want voor wie zich bij het Fe
niksproject betrokken voelt,
kan het niet lang genoeg duren.
Als de vogel Feniks klaar is en
uit de as van de afgebrande scho
len en het wijkgebouw is verre
zen, houdt de bedrijvigheid
daar immers op. Dan breken de
kunstenaars hun traditionele
Mongoolse tent af, dan valt er
niks meer te timmeren of te za
gen, dan is het gedaan met het
trommelen op de djembés en
blijft er voor de kinderen als her
innering alleen het nieuwe bas
ketbalveldje over. En de Feniks
natuurlijk, al is niet bekend
voor hoe lang.
De herrijzenis van de Feniks
staat nu voor 19 juni op de agen
da. De vogel, die helemaal
wordt opgebouwd uit de latjes
van de parketvloer van het afge
brande wijkgebouw, krijgt al
vorm.
Na het oprapen, sorteren, schu
ren en schilderen van bijna
40.000 latjes, hebben de leden
van het collectief een mateloos
plezier in het in elkaar zetten
van de vleugels en het verenpak.
Intussen hebben de kinderen uit
de buurt, en ook een aantal vol
wassenen, een taak gevonden op
het terrein in en rond de tent.
Vooroordelen
„Het is echt ontzettend gezellig
hier, en iedereen is constructief
bezig. Als wij geconcentreerd
aan die vogel werken, iets uitme
ten of zo, gaan de kinderen iets
anders doen. Je hoeft niks uit te
leggen, alles gaat vanzelf goed.
Dit is echt een fijne buurt, het
functioneert allemaal heel soe
pel. De voorordelen zijn nergens
op gebaseerd. Er waren wel men
sen die vroegen: „Ga jij daar sla
pen? Kijk maar uit!" Grote flau
wekul. Het ergste wat mij hier
in al die weken is overkomen is
dat er een man, met een slok op,
om zes uur 's ochtends kwam
kloppen om een vuurtje te vra
gen."
De kinderen uit de Goese Polder
lopen dagelijks het terrein op
om te kijken of ze ergens mee
kunnen helpen. Ze sjouwen
mee, knutselen zelf het één en
ander in elkaar en vragen soms
advies aan de leden van het col
lectief.
Toernooi
Inmiddels heeft de gemeente
een basketbalveldje in orde ge
maakt en de kinderen hebben
zelf een toernooi in elkaar gezet.
Ze bereiden zich ook voor op de
door Mieke van der Jaqt
GOES - De Stichting Ooster-
scheldeziekenhuizen heeft finan
cieel gezien geen rooskleurig
jaar achter de rug. De exploita
tie over 2003 sloot met een nega
tief saldo van 811.700 euro. Om
dat er in 2002 nog 83.862 is over
geschoten. is het tekort nu ze
ven en een kwart ton.
Hoewel het ziekenhuis door een
efficiëntere manier van boek
houden ruim drie ton wist te be
sparen, moest aan andere din
gen meer worden uitgegeven
dan begroot. Vooral aan patiënt
gebonden kosten is meer uitgege
ven dan van tevoren was vastge
steld. Er zijn meer nieuwe heu
pen en knieën geplaatst en meer
dialyses en staaroperaties uitge
voerd. Ook zijn de kosten van
middelen gestegen. Medicijnen,
bloed, pacemakers en overige ar
tikelen zijn veel duurder gewor
den dan vanuit de zorgverzeke
ringen als aanvaardbare kosten
wordt vergoed.
Maar de meeste meerkosten
gaan toch naar het personeel.
Daaraan is 4 miljoen euro meer
uitgegeven dan het ziekenhuis
van plan was.
De fusie met Walcheren, die
niet doorging, heeft daarmee te
maken. Veel werk is gaan zitten
in een nieuw meerjarenplan ter
wijl aan de fusie ook al veel geld
was besteed.
De bestuurlijke verwikkelingen
hebben de portemonnee van het
ziekenhuis ook geen goed ge
daan. Onder meer doordat voor
vertrekkende personeelsleden af
vloeiingregelingen moesten wor
den getroffen, kunnen potjes
voor sociaal beleid en verster
king van de financiële positie
niet worden aangevuld. Aan de
ontwikkeling van het manage
ment ging de spaarpot voor
nieuw beleid op.
GOES - Wie is de verhalenverteller? Dat is de
gids die je door andere tijden, langs andere plek
ken leidt. Die je andere mensen laat ontmoeten
met andere gewoonten en andere spullen.
Tijdens de Nationale Verteldag bleek eens temeer
dat zulke gidsen overal zijn. In het Kerkje van EI-
lesdiek en in de Schaapskooi ging het vaak over
vroeger op Zuid-Beveland en bij de Stoomtrein
Goes-Borsele vertelde de conducteur over vroeger
overal. Want stoomtreinen tuften in de jaren voor
de oorlog door heel Europa en ook over het bie
tenspoortje door de Zak. Een verschil met de ande-
LEWEDORP - De politie heeft zaterdagavond een 32-jari1
ge Pool aangehouden die eerder was doorgeden na een
aanrijding op de Postweg. Een 40-jarige automobiliste uit
Oost-Souburg kon op een kruispunt op de Postweg nog
net remmen toen een auto voor haar plotseling linksgd
sloeg.
De Pool achter haar kon niet meer remmen en reed va»;
achter op haar auto. Hij stopte niet, maar reed door. Gë-
tuigen zijn achter hem aan gegaan, maar moesten het op
geven vanweg zijn hoge snelheid. De auto en het kenteï
ken waren echter snel doorgegeven, zodat de gealarmeerd
de polite de man even later op een parkeerplaats aan de
A58 kon aanhouden. v
Hij bleek veel te diep in het glaasje te hebben gekeken ^ri
weigerde een bloedonderzoek. Behalve dat zijn auto
zwaar beschadigd is aan de voorkant, zal hij naar de rech
ter moeten.
GOES - Op de Patijnweg in Goes is zaterdagavond een
motorrijder gewond geraakt, toen hij op een voor hem rij
dende auto klapte. De automobiliste, een 34-jarige Goese,
stopte voor het oranje stoplicht.
De 49-jarige Goesenaar op de motor kon niet meer rem
men. Hij is met een ambulance naar het Oosterscheldezie-
kenhuis in Goes gebracht.
GOES - De politie heeft gisterochtend rond drie uur in
het uitgaanscentrum van Goes twee mannen aangehou
den. Ze worden ervan verdacht een zeventienjarige Goese
naar te hebben mishandeld. De jongeman is ter plekke
door het ambulancepersoneel behandeld. De twee, beiden
Goesenaars en zeventien jaar oud, zijn meegenomen naar
het bureau en verhoord.
OOST-SOUBURG - Een 33-jarige Vlissinger en een 19-ja-
rige man uit Curasao zijn zondagochtend in Oost-Sou
burg aangehouden met een gestolen auto. Agenten zagen
rond vijf uur een auto zonder band rijden in de omgeving
van de Lekstraat. Toen de mannen de politie zagen, spron
gen ze uit de auto en sloegen op de vlucht. In de Spaar-
nestraat werden ze aangehouden.
De auto bleek gestolen te zijn. Tevens hadden de mannen
er eerder die nacht een ongeluk gehad met de wagen. Ze
waren op de A58 van de weg geraakt en tegen de vangrail
gebotst. Daarbij was de band kapot gegaan. De Vlissinger
is na verhoor naar huis gestuurd. De man uit Curasao is
ingesloten.
foto Willem Mieras
herrijzenis van de Fenix, want
dat moet een groot feest wor
den. Er zijn groepjes die optre
dens aan het oefenen zijn en één
van de jongens gaat vrijwel ze
ker rappen.
Verkerke is uiterst tevreden
over het verloop van het project.
„De inhoud van een beeld zit 'm
in de wijze waarop het tot stand
is gekomen. Daarom alleen al
wordt onze vogel de prachtigste
die je ooit hebt gezien. Hij laat
zien hoe deze buurt is: groot,
kleurrijk en krachtig."
door Miriam van den Broek
VEERE - De vlet was net opge
knapt, dus wilden de zeeverken
ners van De Golfbrekers uit Vlis
singen zaterdagmiddag wel een
zeiltochtje maken op het Veerse
Meer. Die middag vonden ze een
dode man in een zeilboot.
De 27-jarige Tim Aspeslagh uit
Vlissingen had samen met de
22-jarige Reinier Henneke de lei
ding over de boot met daarin
vier meisjes van elf tot zestien
jaar. „Bij Oranjeplaat liepen we
vast op een zandbank", vertelt
Tim. „Naast ons was ook een
bootje vastgelopen. Eerst had
den we dat niet in de gaten,
maar daarna merkten we dat
het zeil van dat bootje gehesen
was en dat de motor draaide."
Samen met Reinier Henneke
liep Aspeslagh door het water
naar de andere boot. „We zagen
gelijk dat de man dood was. Ge
lukkig bleven we zelf rustig. We
raakten in een soort automati
sche survival-mood. We riepen
naar de dames dat ze maar niet
moesten kijken en dat ze rustig
moesten wachten tot wij weer te
rug waren. Maar ja, die waren
natuurlijk ook ontzettend ge
schrokken. Eén meisje begon
van schrik te huilen. Het liefste
hadden we de dames gelijk te
rug laten varen naar het scout
centrum in Veere, maar alleen
Reinier en ik mogen varen. We
lieten ze daarom in de boot
wachten. Ze hebben de man niet
gezien. Alleen zijn voeten waren
zichtbaar."
Het tweetal belde 112, zette de
motor af en liet het zeil van het
bootje zakken. „Ons eigen zeil
lieten we wel omhoog zodat de
reddingmaatschappij en de wa-
terpolitie ons konden herken
nen aan het zeilnummer."
Na een kwartiertje was de
KNRM ter plaatse. Die bracht
de man over in de reddingboot,
begon met reanimeren en ging
naar de jachthaven Oranjeplaat.
Daar werden ze opgewacht dooi
de ambulance en de traumaheli
kopter. Het ambulanceperso
neel constateerde dat de man
overleden was. „Reinier is met
de boot van de man naar de
jachthaven gevaren en is ver
hoord door de politie. Ik ben
met de dames teruggegaan naar
het scoutcentrum. Toevallig was
daar net Theo Sies, onze voorzit
ter. Die heeft samen met de lei
ding en met de beheerder van
het scoutcentrum er voor ge
zorgd dat iedereen tot rust kon
komen. De meiden besloten dat
ze de dag toch nog leuk wilden
afsluiten. Daarom zijn we ver
der gegaan met het programma
voor die dag." De scouts is
slachtofferhulp aangeboden.
„Misschien kunnen we medewer
kers van slachtofferhulp voor
volgende week uitnodigen. We
zijn van plan om dan toch te
gaan varen, zodat iedereen weer
over die drempel heen kan."
zeeuwse almanak
re vertelplaatsen was dat je het in het stoomtrein
museum ook nog ter plekke kon meemaken. Wie
uit de stoomtrein stapte, kreeg een verhaal over
de jaren dertig, met het gereedschap er tastbaar
bij. Je kon de geur van kolen opsnuiven, de loco
motieven horen zuchten en steunen, net als de
kruiers en de stokers. Als de gids op zijn fluit
blies, ging er weer een lading een-en-twintig-
ste-eeuwers op weg door de tijd om vandaag of
morgen op school, op hel werk of ergens anders,
zelf verhalenverteller te worden.
foto Willem Mieras
Getuige de groeiende berg
puin voor de deur, lijdt dat
Vlissingse huisgezin al weken
onder een ingrijpende verbou
wing. Lijden doet vooral de
vrouw des huizes, die zich
overdag met zuigeling ver
schanst in die éne kamer
waar nog ruimte is om te lo
pen en men nog zonder stof-
masker ademen kan. Laatst
besloot ze dat ze er dringend
uit moest. Naar een film waar
bij je je verstand op nul kunt
zetten. Van Helsing werd het,
waarin de roemruchte vam
pierjager in zijn niel-aflaten-
de strijd door roeien en ruiten
gaat. Bij haar terugkeer nam
haar oudere dochter vader
even apart en zei: „Het gaat
niet goed met mama. Elke
keer als er weer een dak in
stortte of een muur omver
ging, hoorde ik haar iets fluis
teren als: wat een stof! Hoe
krijg je dat in vredesnaam
weer opgeruimd!"