PZC Voorhaven is niet zo maar succes Verhalen en stoomtreinen brengen verleden tot leven Ziekenhuis Goes boekt rode cijfers Scouts vinden dode man tijdens tochtje met opgeknapte vlet Alternatief voor verdieping Westerschelde moet aan aantal voorwaarden voldoen Man aangehouden na aanrijding Feniksproject kan Goese Polder niet lang genoeg duren D-day trekt veel publiek naar caisson Motorrijder gewond bij botsing Aanhouding wegens mishandeling Aanhouding voor autodiefstal Griezelfilm maandag 7 juni 2004 Alle dienstverlening van de gemeente Middelburg vanaf vandaag 12.00 uur in het nieuwe Stadskantoor aan de Kanaalweg 3. Openingstijden ij»| vanaf morgen: alle ^IjMjl^ loketten van 08.00 tot 15.30 uur. JÊLW K editie Bevelanden-Tholen jnnr Jeffrey Kutterink GOES - De havens van Vlissin gen en Zeebrugge moeten aan wat voorwaarden vol- voordat ze als voorhaven voor Antwerpen kunnen dienen. Behalve eisen op het gebied van vraag en aanbod, is politieke steun en een goede samenwer- g met de Antwerpse haven i must. Dat staat in het verkennende on derzoek 'voorhavens in de prak tijk' dat in opdracht van Proses 1 is gemaakt. Proses is de Neder- Vlaamse organisatie die de Ontwikkelingsschets Schel- de-estuarium voorbereidt. Wanneer Vlissingen en Zeebrug ge als voorhavens van Antwer pen worden gebruikt, hoeft de vaargeul in de Westerschelde met verder te worden verdiept. Grote containerschepen hoeven niet door te stomen naar Antwerpen. Ze lossen de goede ren (containers) in de havens van Vlissingen en Zeebrugge, vanwaar het transport verder gaat Zijn voorhavens een alternatief voor verdere verdieping, is de vraag die Proses stelde aan IBM Business Consulting Services. Die heeft bekeken hoe andere voorhavens in de wereld het doen. Onderzocht is de situatie van drie Aziatische, drie Europe se en twee Amerikaanse havens. De algehele conclusie is dat de kans van succes van een voorha ven afhankelijk is van het sa mengaan van heel wat factoren. Een goede samenwerking tussen mier- en voorhaven (in dit ge- I val Antwerpen en Vlissingen/ maakte de kans op sten van het onderzoek. Zonder die samenwerking ontstaat con currentie tussen de havens en dat maakt de kans van slagen 'vele malen moeilijker'. Politiek draagvlak en steun van de havenautoriteiten van Ant werpen, Vlissingen en Zeebrug ge zijn 'van vitaal belang' om de exploitatie van een containerka de in de voorhavens mogelijk te maken. Eveneens belangrijk zijn het voldoen aan milieu- en natuurnormen, een uitstekende nautische toegang (diepgang, vaargeul, afstand tot open zee), goede verbindingen met het ach terland (weg, spoor en binnen vaart) en beschikbare ruimte (grote kavels). Daarnaast moeten overheden en bedrijven gezamenlijk investe ren in bijvoorbeeld terreinen, ka des, infrastructuur en kranen. Belangwekkend is ook de af stand van de containerterminal tot de plaats waar de goederen naar toe moeten of vandaan ko men. Het succes van een voorhaven hangt er ook van af of de reders en verladers zoveel containers kunnen aan- en afvoeren, dat het voor andere ondernemingen aantrekkelijk wordt om er te in vesteren (bijvoorbeeld logistie ke bedrijven). De aanwezigheid van een grote klant (die veel con tainers aanbiedt) draagt positief bij aan succes. Dat geldt ook voor de aanwezigheid van een goederenbehandelaar met een groot marktaandeel. Zijn vraag lokt meer aanbod uit en dat zorgt voor verdere ontwikkeling van de haven. Veel van die voorwaarden zijn van toepassing op de Wester schelde Container Terminal. Al typeert IBM dat project als 'voorlopig een mislukking'. Dat komt doordat de Raad van State de wijziging van het streekplan heeft afgewezen, waardoor aan leg vooralsnog niet mogelijk is. succes groot, aldus de uitkom- doorAli Pankow OüWERKERK - Ongeveer 550 mensen maakten dit weekend ge bruik van de mogelijkheid een van de leegstaande Phoenix- caissons bij het Musem Waters nood 1953 in Ouwerkerk van binnen te bekijken. Het caisson werd eenmalig open gesteld ter gelegenheid van de 60-jarige herdenking van D-day. De in totaal vier grote caissons die in 1953 werden gebruikt bij bet sluiten van het laatste dijk- gat bij Ouwerkerk hebben geen directe betrokkenheid met de landing van de geallieerden in jNormandië op 6 juni 1944. Deze Phoenix AX caissons kwamen in 1953 rechtstreeks van de En gelse marine in Portland Bill waar ze destijds uit voorzorg wa ren gebouwd. Het begrip caisson op zich echter heeft al les te maken met D-day. De be tonnen kolossen werden ontwor pen als beschutting voor de golf slag van de Atlantische Oceaan om de landing in Normandië mo gelijk te maken. „In totaal wer den daar 147 caissons ingezet", vertelde voorzitter J. Schoof van de Stichting Rampmuseum dit weekend talloze keren aan groepen bezoekers. De eerste groep zaterdagmiddag werd gevormd door leden van oldtimerclub uit Sprang-Ca- Pdle die een weekend Zeeland deden. Ze toonden zich al onder de indruk bij het zien van de Phoenixcaisson aan de buiten kant, maar kregen na het betre den nog een betere indruk van °eze enorme kolossen. Schoof lichtte hen toe hoe moeilijk het vervoer met sleepboten destijds moet zijn geweest. Hij legde de belangstellenden uit hoe belang- r>jk de caissons zijn geweest bij de sluiting van het laatste dijk- gat en gaf verder aan dat de be tonnen kolossen tientallen jaren ongebruikt als stille getuigen in het landschap hebben gestaan, «et rampmuseum levert het tast- r bewijs hoe specifiek een caisson nu wordt gebruikt. Als a"e plannen gerealiseerd kun nen worden in het kader van de status Nationaal Monument, worden uiteindelijk ook de ande- re drie caissons ingericht. Het Vlerde caisson dat dit weekend was opengesteld, moet dan Plaats bieden aan een geheel na gebouwde Noorse woning. Jongeren uit de Goese Polder bouwen aan de vleugel van de Feniks, die uit de as van de afgebrande scholen en het wijkgebouw moet herrijzen. door Mieke van der Jaqt GOES - Gerard Marinus Verker- ke, middelpunt van het collec tief Moving Circle, heeft in de Goese Polder een soort excuus brief bezorgd. Het collectief ver ontschuldigt zich omdat ope ningmanifestatie van het Feniks project die voor zaterdag ge pland stond, opnieuw niet door gaat. Een overbodige actie, want voor wie zich bij het Fe niksproject betrokken voelt, kan het niet lang genoeg duren. Als de vogel Feniks klaar is en uit de as van de afgebrande scho len en het wijkgebouw is verre zen, houdt de bedrijvigheid daar immers op. Dan breken de kunstenaars hun traditionele Mongoolse tent af, dan valt er niks meer te timmeren of te za gen, dan is het gedaan met het trommelen op de djembés en blijft er voor de kinderen als her innering alleen het nieuwe bas ketbalveldje over. En de Feniks natuurlijk, al is niet bekend voor hoe lang. De herrijzenis van de Feniks staat nu voor 19 juni op de agen da. De vogel, die helemaal wordt opgebouwd uit de latjes van de parketvloer van het afge brande wijkgebouw, krijgt al vorm. Na het oprapen, sorteren, schu ren en schilderen van bijna 40.000 latjes, hebben de leden van het collectief een mateloos plezier in het in elkaar zetten van de vleugels en het verenpak. Intussen hebben de kinderen uit de buurt, en ook een aantal vol wassenen, een taak gevonden op het terrein in en rond de tent. Vooroordelen „Het is echt ontzettend gezellig hier, en iedereen is constructief bezig. Als wij geconcentreerd aan die vogel werken, iets uitme ten of zo, gaan de kinderen iets anders doen. Je hoeft niks uit te leggen, alles gaat vanzelf goed. Dit is echt een fijne buurt, het functioneert allemaal heel soe pel. De voorordelen zijn nergens op gebaseerd. Er waren wel men sen die vroegen: „Ga jij daar sla pen? Kijk maar uit!" Grote flau wekul. Het ergste wat mij hier in al die weken is overkomen is dat er een man, met een slok op, om zes uur 's ochtends kwam kloppen om een vuurtje te vra gen." De kinderen uit de Goese Polder lopen dagelijks het terrein op om te kijken of ze ergens mee kunnen helpen. Ze sjouwen mee, knutselen zelf het één en ander in elkaar en vragen soms advies aan de leden van het col lectief. Toernooi Inmiddels heeft de gemeente een basketbalveldje in orde ge maakt en de kinderen hebben zelf een toernooi in elkaar gezet. Ze bereiden zich ook voor op de door Mieke van der Jaqt GOES - De Stichting Ooster- scheldeziekenhuizen heeft finan cieel gezien geen rooskleurig jaar achter de rug. De exploita tie over 2003 sloot met een nega tief saldo van 811.700 euro. Om dat er in 2002 nog 83.862 is over geschoten. is het tekort nu ze ven en een kwart ton. Hoewel het ziekenhuis door een efficiëntere manier van boek houden ruim drie ton wist te be sparen, moest aan andere din gen meer worden uitgegeven dan begroot. Vooral aan patiënt gebonden kosten is meer uitgege ven dan van tevoren was vastge steld. Er zijn meer nieuwe heu pen en knieën geplaatst en meer dialyses en staaroperaties uitge voerd. Ook zijn de kosten van middelen gestegen. Medicijnen, bloed, pacemakers en overige ar tikelen zijn veel duurder gewor den dan vanuit de zorgverzeke ringen als aanvaardbare kosten wordt vergoed. Maar de meeste meerkosten gaan toch naar het personeel. Daaraan is 4 miljoen euro meer uitgegeven dan het ziekenhuis van plan was. De fusie met Walcheren, die niet doorging, heeft daarmee te maken. Veel werk is gaan zitten in een nieuw meerjarenplan ter wijl aan de fusie ook al veel geld was besteed. De bestuurlijke verwikkelingen hebben de portemonnee van het ziekenhuis ook geen goed ge daan. Onder meer doordat voor vertrekkende personeelsleden af vloeiingregelingen moesten wor den getroffen, kunnen potjes voor sociaal beleid en verster king van de financiële positie niet worden aangevuld. Aan de ontwikkeling van het manage ment ging de spaarpot voor nieuw beleid op. GOES - Wie is de verhalenverteller? Dat is de gids die je door andere tijden, langs andere plek ken leidt. Die je andere mensen laat ontmoeten met andere gewoonten en andere spullen. Tijdens de Nationale Verteldag bleek eens temeer dat zulke gidsen overal zijn. In het Kerkje van EI- lesdiek en in de Schaapskooi ging het vaak over vroeger op Zuid-Beveland en bij de Stoomtrein Goes-Borsele vertelde de conducteur over vroeger overal. Want stoomtreinen tuften in de jaren voor de oorlog door heel Europa en ook over het bie tenspoortje door de Zak. Een verschil met de ande- LEWEDORP - De politie heeft zaterdagavond een 32-jari1 ge Pool aangehouden die eerder was doorgeden na een aanrijding op de Postweg. Een 40-jarige automobiliste uit Oost-Souburg kon op een kruispunt op de Postweg nog net remmen toen een auto voor haar plotseling linksgd sloeg. De Pool achter haar kon niet meer remmen en reed va»; achter op haar auto. Hij stopte niet, maar reed door. Gë- tuigen zijn achter hem aan gegaan, maar moesten het op geven vanweg zijn hoge snelheid. De auto en het kenteï ken waren echter snel doorgegeven, zodat de gealarmeerd de polite de man even later op een parkeerplaats aan de A58 kon aanhouden. v Hij bleek veel te diep in het glaasje te hebben gekeken ^ri weigerde een bloedonderzoek. Behalve dat zijn auto zwaar beschadigd is aan de voorkant, zal hij naar de rech ter moeten. GOES - Op de Patijnweg in Goes is zaterdagavond een motorrijder gewond geraakt, toen hij op een voor hem rij dende auto klapte. De automobiliste, een 34-jarige Goese, stopte voor het oranje stoplicht. De 49-jarige Goesenaar op de motor kon niet meer rem men. Hij is met een ambulance naar het Oosterscheldezie- kenhuis in Goes gebracht. GOES - De politie heeft gisterochtend rond drie uur in het uitgaanscentrum van Goes twee mannen aangehou den. Ze worden ervan verdacht een zeventienjarige Goese naar te hebben mishandeld. De jongeman is ter plekke door het ambulancepersoneel behandeld. De twee, beiden Goesenaars en zeventien jaar oud, zijn meegenomen naar het bureau en verhoord. OOST-SOUBURG - Een 33-jarige Vlissinger en een 19-ja- rige man uit Curasao zijn zondagochtend in Oost-Sou burg aangehouden met een gestolen auto. Agenten zagen rond vijf uur een auto zonder band rijden in de omgeving van de Lekstraat. Toen de mannen de politie zagen, spron gen ze uit de auto en sloegen op de vlucht. In de Spaar- nestraat werden ze aangehouden. De auto bleek gestolen te zijn. Tevens hadden de mannen er eerder die nacht een ongeluk gehad met de wagen. Ze waren op de A58 van de weg geraakt en tegen de vangrail gebotst. Daarbij was de band kapot gegaan. De Vlissinger is na verhoor naar huis gestuurd. De man uit Curasao is ingesloten. foto Willem Mieras herrijzenis van de Fenix, want dat moet een groot feest wor den. Er zijn groepjes die optre dens aan het oefenen zijn en één van de jongens gaat vrijwel ze ker rappen. Verkerke is uiterst tevreden over het verloop van het project. „De inhoud van een beeld zit 'm in de wijze waarop het tot stand is gekomen. Daarom alleen al wordt onze vogel de prachtigste die je ooit hebt gezien. Hij laat zien hoe deze buurt is: groot, kleurrijk en krachtig." door Miriam van den Broek VEERE - De vlet was net opge knapt, dus wilden de zeeverken ners van De Golfbrekers uit Vlis singen zaterdagmiddag wel een zeiltochtje maken op het Veerse Meer. Die middag vonden ze een dode man in een zeilboot. De 27-jarige Tim Aspeslagh uit Vlissingen had samen met de 22-jarige Reinier Henneke de lei ding over de boot met daarin vier meisjes van elf tot zestien jaar. „Bij Oranjeplaat liepen we vast op een zandbank", vertelt Tim. „Naast ons was ook een bootje vastgelopen. Eerst had den we dat niet in de gaten, maar daarna merkten we dat het zeil van dat bootje gehesen was en dat de motor draaide." Samen met Reinier Henneke liep Aspeslagh door het water naar de andere boot. „We zagen gelijk dat de man dood was. Ge lukkig bleven we zelf rustig. We raakten in een soort automati sche survival-mood. We riepen naar de dames dat ze maar niet moesten kijken en dat ze rustig moesten wachten tot wij weer te rug waren. Maar ja, die waren natuurlijk ook ontzettend ge schrokken. Eén meisje begon van schrik te huilen. Het liefste hadden we de dames gelijk te rug laten varen naar het scout centrum in Veere, maar alleen Reinier en ik mogen varen. We lieten ze daarom in de boot wachten. Ze hebben de man niet gezien. Alleen zijn voeten waren zichtbaar." Het tweetal belde 112, zette de motor af en liet het zeil van het bootje zakken. „Ons eigen zeil lieten we wel omhoog zodat de reddingmaatschappij en de wa- terpolitie ons konden herken nen aan het zeilnummer." Na een kwartiertje was de KNRM ter plaatse. Die bracht de man over in de reddingboot, begon met reanimeren en ging naar de jachthaven Oranjeplaat. Daar werden ze opgewacht dooi de ambulance en de traumaheli kopter. Het ambulanceperso neel constateerde dat de man overleden was. „Reinier is met de boot van de man naar de jachthaven gevaren en is ver hoord door de politie. Ik ben met de dames teruggegaan naar het scoutcentrum. Toevallig was daar net Theo Sies, onze voorzit ter. Die heeft samen met de lei ding en met de beheerder van het scoutcentrum er voor ge zorgd dat iedereen tot rust kon komen. De meiden besloten dat ze de dag toch nog leuk wilden afsluiten. Daarom zijn we ver der gegaan met het programma voor die dag." De scouts is slachtofferhulp aangeboden. „Misschien kunnen we medewer kers van slachtofferhulp voor volgende week uitnodigen. We zijn van plan om dan toch te gaan varen, zodat iedereen weer over die drempel heen kan." zeeuwse almanak re vertelplaatsen was dat je het in het stoomtrein museum ook nog ter plekke kon meemaken. Wie uit de stoomtrein stapte, kreeg een verhaal over de jaren dertig, met het gereedschap er tastbaar bij. Je kon de geur van kolen opsnuiven, de loco motieven horen zuchten en steunen, net als de kruiers en de stokers. Als de gids op zijn fluit blies, ging er weer een lading een-en-twintig- ste-eeuwers op weg door de tijd om vandaag of morgen op school, op hel werk of ergens anders, zelf verhalenverteller te worden. foto Willem Mieras Getuige de groeiende berg puin voor de deur, lijdt dat Vlissingse huisgezin al weken onder een ingrijpende verbou wing. Lijden doet vooral de vrouw des huizes, die zich overdag met zuigeling ver schanst in die éne kamer waar nog ruimte is om te lo pen en men nog zonder stof- masker ademen kan. Laatst besloot ze dat ze er dringend uit moest. Naar een film waar bij je je verstand op nul kunt zetten. Van Helsing werd het, waarin de roemruchte vam pierjager in zijn niel-aflaten- de strijd door roeien en ruiten gaat. Bij haar terugkeer nam haar oudere dochter vader even apart en zei: „Het gaat niet goed met mama. Elke keer als er weer een dak in stortte of een muur omver ging, hoorde ik haar iets fluis teren als: wat een stof! Hoe krijg je dat in vredesnaam weer opgeruimd!"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21