Lid Roodbloeiers kunnen gloeien in de avondzon Je ziet het ontwerp groeien 100% Design Tuinrecepten Voetbalbed Perk 10 jaar Lennon Lasten Lamp Turn-On van Aan-Uit Een tuin is pas compleet als er leven in is. Dat is de op vatting van tuinarchitect en kookliefhebber Bart Hoes. Sa men met Wim Oudshoorn is hij verantwoordelijk voor Levende Tuinen, een boek dat onlangs bij uitgeverij Kosmos Z&K is verschenen. Het boek bevat tien tuincomposities. Met behulp van een ingrediëntenlijst kan de tuinliefhebber zelf zijn tuin in richten. Uitgangspunt is dat de tuin niet alleen aantrekkelijk is om naar te kijken, maar dat er ook bijvoorbeeld vlinders, kik kers, egels en insecten op afko men. In Levende Tuinen zoeken Hoes en Oudshoorn dan ook vooral naar de balans tussen schoonheid en functionaliteit Het boek kost 24,99. ISBN 90 215 3540 8. zaterdag 5 juni 2004 Wmwk J~Jet bedrijf Bironi Design in Dalfsen speelt handig in op de voetbalgekte rondom het EK Voetbal in Portugal. Via de website www.voetbalbed.nl biedt het bedrijf een complete kinderslaapkamer in voetbalsfe ren aan. Bed, bureaustoel, kap stok, kastdeuren: alles is ver krijgbaar in oranje en speels af gewerkt met kunststof voetbal len. Het ledikant kost 478 euro, het bureau 598 euro en de bu reaustoel 138 euro. Een comple te kamer is verkrijgbaar voor 2268 euro. De Stichting Perk in Eindho ven viert 4, 5 en 6 juni het 10-jarig bestaan. Stichting Perk is de enige particuliere instel ling in Nederland waar geïnte resseerden een 2- of 4-jarige (deeltijd)opleiding interieur vormgeving of interieurstyling kunnen volgen. Het jubileum wordt gevierd met een kleur- en interieurweekend. Geïnteresseerden in een oplei ding kunnen zondag 27 juni te- rechttussen 12.00 en 16.00 uur, Visserstraat 13 in Eindhoven. Informatie: www.perk-interi- eur.nl of 040-244 3513. Ontwerp van Ineke Hans, Du Pont Corian De consument moet steeds meer onroerende zaakbe lasting (OZB), afvalstoffenhef fing en rioolrecht betalen. De Vereniging Eigen Huis (VEH) vindt dat de overheid paal en perk moet stellen aan de buiten sporige stijging van de zoge noemde gemeentelijke woonlas ten. De VEH heeft de ontwikke ling van de lasten over de afgelo pen drie jaar onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat twintig procent van de gemeenten de woonlasten met meer dan 25 procent heeft verhoogd. De meeste inkomens zijn daarente gen gelijk gebleven. Met name de gemeenten Hunsel, Haaren (Brabant) en Warmond knijpen hun inwoners uit. Volgens de VEH stegen de lasten in die ge meenten de afgelopen jaren met meer dan vijftig procent. Zitgroep en kastenwand van Hans Huitinck Lichtontwerp van Dark Kley, Piet Boon, Hans Huitinck en Sophie Krier. Was tijdens de eerste twee edi ties van 100% Design met name kantoormeubilair te zien, nu ligt de nadruk op meubilair voor de woning. Ook dat spreekt uit de lijst van deelne mers. Van bekende bedrijven als Arp, Danisch Carpets. Du Pont Corian(r), Duravit, HAG, Ko ninklijke Mosa, Label, Lensvelt, Moooi en Van Esch zijn de nieu we collecties te zien. Paul Geerts 100 Design is zaterdag 12 juni van 11.00 tot 18.00 uur voor het publiek toegankelijk in de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam. De entree bedraagt 15,-. Informatie: www.lOOpro- centdesign.nl. Het is altijd frustrerend om te zien hoe een ander iets beter weet uit te drukken dan jijzelf: ik wil schrijven over de kleur rood en al bladerend door een tuinboek kom ik de woor den tegen van de Engelse tui nier en schrijver Christopher Lloyd. Ik vertaal: „Ik weiger om al mijn roodbloeiende planten in een getto bij elkaar te zetten, dat is de manier waarop je plan ten behandelt waarvoor je eigen lijk bang bent. Als we dat ach ter de rug hebben - zo lijkt deze handelwijze te impliceren - dan hebben we verder de handen vrij om ons te concentreren op de harmonieën van pastelkleu ren waarbij we ons op ons ge mak voelen. Maar rood zou op winding moeten veroorzaken in plaats van angst, en spanning. Wat is er opwindender dan een knalrode klaproos die zich bij het opkomen van de zon opent in de morgenstond van een he melsblauwe dag in mei? Wie het gebruik van rode bloemen in de Groen is de belangrijkste kleur in iedere tuin, en toch hoor je er zelden over, de belangrijkste functies van groen zijn te die nen als bindmiddel tussen plan ten, om felle kleuren met elkaar te verzoenen. Rood moet met mate worden toe gepast om niet als een rode lap op een stier te werken. Combi neer rood met veel groen of grijs blad. En plant roodbloeiende planten als het enigszins kan op een plaats waar ze kunnen gloeien in de avondzon. Als die achter de kim zakt verandert rood in zwart, een boeiende kleuromslag om mee te maken. Het enige nadeel van rood bloeiende planten is dat er zo weinig van zijn, tenminste - als we de eenjarige planten niet meerekenen. We hebben klapro zen in mei en juni, Potentilla's en Geums in dezelfde tijd, Cro- cosmia's en Brandende liefde in de zomer, en Dahlia's daarna. Ik zal er wel een paar vergeten zijn, maar daarmee hebben we de rode vaste planten wel ge had. Daarnaast hebben we na tuurlijk de rode rozen, die in de zomer met hun bloemen en daar na met hun bottels een bijdrage leveren. Die bottels moeten we niet onderschatten, de Rimpel roos, Rosa rugosa, maakt min stens zoveel indruk met zijn bot tels als met zijn bloemen. Er zijn nogal wat planten waar van de naam suggereert dat ze rood bloeien: Clematis 'Rouge Cardinal', Veronica 'Rotfuchs' en Phlox 'Scarlet Flame'. Maar niets is misleidender dan een plantennaam die door een kwe ker is bedacht, bijna altijd be rust die op wishful thinking. Uit angst voor echt, onverdund vulkanisch rood, scharlaken rood, vermiljoen en bloedrood, zijn er van alle roodbloeiende planten afgezwakte variëteiten verkrijgbaar in laffe schakerin gen als roze, lila en vleeskleur. Naast de vuurrode Crocosmia 'Lucifer' kennen we de oranjege le 'Solfatare' en naast de kar mijnrode klaproos Papaver oriëntale 'Goliath' bestaan er Brandende liefde - Lychnis chalcedonica talloze roze en lila cultivars die vaak beter verkopen dan de ro de. Zelfs Lychnis chalcedonica, Brandende liefde, kent roze en witte vormen met namen als 'Champagne' en 'Summersnow' Nu vraag ik u: dat heeft toch niets met echte liefde te maken? Echte liefde hoort te branden, en niet te smelten als sneeuw. En ook niet te borrelen als cham pagne. Romke van de Kaa Hij was muzikant, vredesac tivist en dichter. Minder bekend is dat John Lennon ook veel getekend heeft. Na de ge boorte van zijn zoon Sean maak te hij geregeld kindertekenin gen van dieren. Deze zijn door het Coalport - onderdeel van Wedgwood - geïntroduceerd op een serviesgoed voor kinderen. Het serviesgoed bestaat uit ver schillende borden, een mok en een eierdopje. Speciaal voor vol wassenen is een set mokken met onderzetters ontworpen. Deze ontwerpen zijn voorzien van de handtekening van Lennon. Informatie: www.wedgwood.nl tuin vermijdt omdat rood zo'n lastige kleur is, gedraagt zich als iemand die al van middelba re leeftijd wil zijn voordat hij de opwinding, de zorgeloosheid en het avontuur van zijn jeugd heeft beleefd." Beter had ik het zelf niet kunnen zeggen, en waarschijnlijk alleen maar slechter. Rode bloemen doen een tuin tot leven komen en kunnen het ver schil uitmaken tussen een ver antwoorde-maar-saaie, en een opwindende tuin. Maar plant geen grote vlakken van brand- weerautorood die je als een dreun op het netvlies ervaart, want voor rood geldt hetzelfde als voor alle felle kleuren: je moet ze verdunnen met groen. Meubilair van Scholten en Baijings die ontwerpers uitnodigt op een originele manier naar zitmeubi- 1 air te kijken. Wat de aanwezigheid in Rotter dam het tweetal oplevert? „We willen graag laten zien waarmee we bezig zijn", aldus Baijings. „En misschien houden we er iets aan over, maar dat is niet het uitgangspunt." Zo denkt ook ontwerper Marc van der Doorn. Zijn bedrijf Aan-Uit is dit jaar voor het eerst aanwezig in Rotterdam. Ook hij heeft Milaan dit jaar aan zich voorbij laten gaan. „Omdat de beurs voor mij te snel kwam. Ik had mijn nieuwe collectie nog niet rond. Ik heb voor Rotterdam gekozen, omdat ik toch mijn gezicht wil laten zien. Het voordeel van aanwezig zijn in Milaan is dat je daarmee je bekendheid vergroot. Mensen nemen je bovendien serieuzer. Ik hoop dat 100 Design een vergelijkbaar effect heeft." Lam penontwerper Van der Doorn, die zowel in eigen beheer als in opdracht werkt, merkt dat de Rotterdamse beurs steeds beken der wordt. Dat blijkt ook uit het deelnemersveld. Een groot aan tal ontwerpers is aanwezig, waaronder Michiel van der Bureau van Biiio dens de Kunstrai. In het najaar volgen presentaties in Londen en in het Leidse Architectuurin stituut. „Het aardige is dat be zoekers iedere keer andere ont werpen te zien krijgen. Op die manier willen we laten zien hoe producten zich ontwikkelen. Eind dit jaar worden alle ont- werpen vervolgens geëxposeerd in de Amsterdamse galerie Bin nen." Voor Grid werken Baij ings en Scholten met zoge noemd metaalgaasweefsel. „Dat materiaal is heel dun. Het lijkt wel stof. Het is ook móeilijk te verwerken omdat het nogal scherp is. Het aardige is dat de ontwerpen transparant ogen. Dat is wat we willen: de sfeer moet zo ruimtelijk mogelijk zijn." Dat is afleesbaar aan de knikjes die in Rotterdam te zien zijn. Ze zijn ontworpen op ver zoek van Zetel, een organisatie Jonge, zelfstandige ontwerpers melden zich massaal voor 100 Design. Daarmee is het evenement steeds meer vergelijkbaar met de gelijknamige beurs in Londen. De derde editie is 10, 11 en 12 juni in de Van Nelle Ont werpfabriek in Rotterdam. Zaterdag 12 juni is gereser veerd voor de consument. ren. En ook de Design Academy in Eindhoven draagt een steen tje bij. Tijdens een masterclass van ontwerper Gerard van den Berg (Label) maakten studenten een prototype van een zitmeu bel. Een vakjury kiest tijdens het evenement uit vijf ontwer pen het beste. Het meubel wordt vervolgens in productie geno men door Label. Ontmoetingsplaats Door de aanwezigheid van be hoorlijk wat zelfstandige, veelal jonge ontwerpers vertoont 100% Design steeds meer over eenkomsten met de gelijknami ge beurs in Londen. Die is dit jaar van 23 tot en met 26 septem ber voor de tiende keer. 100% Design in Londen is vooral po pulair omdat het een ontmoe tingsplaats is voor jonge ontwer pers. Carole Baijings van het Amster damse ontwerpbureau Scholten Baijings herkent daar wel iets in. Samen met collega-ontwer per Stefan Scholten is ze zowel tijdens het Rotterdamse als het Londense evenement aanwezig. Waarom Rotterdam? „We heb ben dit jaar geen presentatie ge had tijdens de Internationale Meubelbeurs in Milaan, omdat we heel veel projecten hebben lopen. Het was gewoon te druk." Het tweetal werkt mo menteel onder andere aan het project Grid (work in progress). Ze hebben ervoor gekozen om de ontwerpen - die in de loop van 2004 jaar ontstaan - tijdens diverse evenementen aan het pu bliek te tonen. 100% Design is er daar één van. Eerder dit jaar presenteerden ze hun werk al in Amsterdam, tij- Een nieuwe locatie en nog meer deelnemers. Hoewel de organisatie van de beurs 100% Design in Rotterdam te genwoordig zelfstandig werkt - de vorige twee edities werd het evenement georganiseerd onder de vlag van de internationale beursorganisator Reed Exhibi tions - ziet het affiche er prima fl uit. In drie jaar tijd groeide het aan tal deelnemers van vijftig naar negentig. En begon 100% De- |i sign in 2002 met 3500 bezoe- li kers, dit jaar verwachten organi satoren Evelien de Leeuw en Marnon Heuvels dat meer dan 5000 geïnteresseerden de ingang zullen passeren. Niet alleen aan het aantal aan meldingen, ook aan de enthou siaste reacties heeft het tweetal gemerkt dat er behoefte is aan een dergelijk evenement. Dat blijkt ook uit de betrokken heid van verschillende beroeps verenigingen, die tijdens de beurs een symposium organise- Stoel van Richard Hutten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 31