Lid
Roodbloeiers kunnen gloeien in de avondzon
Je ziet het
ontwerp
groeien
100%
Design
Tuinrecepten
Voetbalbed
Perk 10 jaar
Lennon
Lasten
Lamp Turn-On van Aan-Uit
Een tuin is pas compleet als
er leven in is. Dat is de op
vatting van tuinarchitect en
kookliefhebber Bart Hoes. Sa
men met Wim Oudshoorn is hij
verantwoordelijk voor Levende
Tuinen, een boek dat onlangs
bij uitgeverij Kosmos Z&K is
verschenen. Het boek bevat tien
tuincomposities. Met behulp
van een ingrediëntenlijst kan de
tuinliefhebber zelf zijn tuin in
richten. Uitgangspunt is dat de
tuin niet alleen aantrekkelijk is
om naar te kijken, maar dat er
ook bijvoorbeeld vlinders, kik
kers, egels en insecten op afko
men. In Levende Tuinen zoeken
Hoes en Oudshoorn dan ook
vooral naar de balans tussen
schoonheid en functionaliteit
Het boek kost 24,99. ISBN 90
215 3540 8.
zaterdag 5 juni 2004
Wmwk
J~Jet bedrijf Bironi Design in
Dalfsen speelt handig in
op de voetbalgekte rondom het
EK Voetbal in Portugal. Via de
website www.voetbalbed.nl
biedt het bedrijf een complete
kinderslaapkamer in voetbalsfe
ren aan. Bed, bureaustoel, kap
stok, kastdeuren: alles is ver
krijgbaar in oranje en speels af
gewerkt met kunststof voetbal
len. Het ledikant kost 478 euro,
het bureau 598 euro en de bu
reaustoel 138 euro. Een comple
te kamer is verkrijgbaar voor
2268 euro.
De Stichting Perk in Eindho
ven viert 4, 5 en 6 juni het
10-jarig bestaan. Stichting Perk
is de enige particuliere instel
ling in Nederland waar geïnte
resseerden een 2- of 4-jarige
(deeltijd)opleiding interieur
vormgeving of interieurstyling
kunnen volgen.
Het jubileum wordt gevierd met
een kleur- en interieurweekend.
Geïnteresseerden in een oplei
ding kunnen zondag 27 juni te-
rechttussen 12.00 en 16.00 uur,
Visserstraat 13 in Eindhoven.
Informatie: www.perk-interi-
eur.nl of 040-244 3513.
Ontwerp van Ineke Hans, Du Pont Corian
De consument moet steeds
meer onroerende zaakbe
lasting (OZB), afvalstoffenhef
fing en rioolrecht betalen. De
Vereniging Eigen Huis (VEH)
vindt dat de overheid paal en
perk moet stellen aan de buiten
sporige stijging van de zoge
noemde gemeentelijke woonlas
ten. De VEH heeft de ontwikke
ling van de lasten over de afgelo
pen drie jaar onderzocht. Uit
het onderzoek blijkt dat twintig
procent van de gemeenten de
woonlasten met meer dan 25
procent heeft verhoogd. De
meeste inkomens zijn daarente
gen gelijk gebleven. Met name
de gemeenten Hunsel, Haaren
(Brabant) en Warmond knijpen
hun inwoners uit. Volgens de
VEH stegen de lasten in die ge
meenten de afgelopen jaren met
meer dan vijftig procent.
Zitgroep en kastenwand van Hans Huitinck
Lichtontwerp van Dark
Kley, Piet Boon, Hans Huitinck
en Sophie Krier.
Was tijdens de eerste twee edi
ties van 100% Design met name
kantoormeubilair te zien, nu
ligt de nadruk op meubilair
voor de woning. Ook dat
spreekt uit de lijst van deelne
mers. Van bekende bedrijven als
Arp, Danisch Carpets. Du Pont
Corian(r), Duravit, HAG, Ko
ninklijke Mosa, Label, Lensvelt,
Moooi en Van Esch zijn de nieu
we collecties te zien.
Paul Geerts
100 Design is zaterdag 12
juni van 11.00 tot 18.00 uur voor
het publiek toegankelijk in de
Van Nelle Ontwerpfabriek in
Rotterdam. De entree bedraagt
15,-. Informatie: www.lOOpro-
centdesign.nl.
Het is altijd frustrerend om
te zien hoe een ander iets
beter weet uit te drukken dan
jijzelf: ik wil schrijven over de
kleur rood en al bladerend door
een tuinboek kom ik de woor
den tegen van de Engelse tui
nier en schrijver Christopher
Lloyd.
Ik vertaal: „Ik weiger om al
mijn roodbloeiende planten in
een getto bij elkaar te zetten,
dat is de manier waarop je plan
ten behandelt waarvoor je eigen
lijk bang bent. Als we dat ach
ter de rug hebben - zo lijkt deze
handelwijze te impliceren - dan
hebben we verder de handen
vrij om ons te concentreren op
de harmonieën van pastelkleu
ren waarbij we ons op ons ge
mak voelen. Maar rood zou op
winding moeten veroorzaken in
plaats van angst, en spanning.
Wat is er opwindender dan een
knalrode klaproos die zich bij
het opkomen van de zon opent
in de morgenstond van een he
melsblauwe dag in mei? Wie het
gebruik van rode bloemen in de
Groen is de belangrijkste kleur
in iedere tuin, en toch hoor je er
zelden over, de belangrijkste
functies van groen zijn te die
nen als bindmiddel tussen plan
ten, om felle kleuren met elkaar
te verzoenen.
Rood moet met mate worden toe
gepast om niet als een rode lap
op een stier te werken. Combi
neer rood met veel groen of grijs
blad. En plant roodbloeiende
planten als het enigszins kan op
een plaats waar ze kunnen
gloeien in de avondzon. Als die
achter de kim zakt verandert
rood in zwart, een boeiende
kleuromslag om mee te maken.
Het enige nadeel van rood
bloeiende planten is dat er zo
weinig van zijn, tenminste - als
we de eenjarige planten niet
meerekenen. We hebben klapro
zen in mei en juni, Potentilla's
en Geums in dezelfde tijd, Cro-
cosmia's en Brandende liefde in
de zomer, en Dahlia's daarna. Ik
zal er wel een paar vergeten
zijn, maar daarmee hebben we
de rode vaste planten wel ge
had. Daarnaast hebben we na
tuurlijk de rode rozen, die in de
zomer met hun bloemen en daar
na met hun bottels een bijdrage
leveren. Die bottels moeten we
niet onderschatten, de Rimpel
roos, Rosa rugosa, maakt min
stens zoveel indruk met zijn bot
tels als met zijn bloemen.
Er zijn nogal wat planten waar
van de naam suggereert dat ze
rood bloeien: Clematis 'Rouge
Cardinal', Veronica 'Rotfuchs'
en Phlox 'Scarlet Flame'. Maar
niets is misleidender dan een
plantennaam die door een kwe
ker is bedacht, bijna altijd be
rust die op wishful thinking.
Uit angst voor echt, onverdund
vulkanisch rood, scharlaken
rood, vermiljoen en bloedrood,
zijn er van alle roodbloeiende
planten afgezwakte variëteiten
verkrijgbaar in laffe schakerin
gen als roze, lila en vleeskleur.
Naast de vuurrode Crocosmia
'Lucifer' kennen we de oranjege
le 'Solfatare' en naast de kar
mijnrode klaproos Papaver
oriëntale 'Goliath' bestaan er
Brandende liefde - Lychnis chalcedonica
talloze roze en lila cultivars die
vaak beter verkopen dan de ro
de.
Zelfs Lychnis chalcedonica,
Brandende liefde, kent roze en
witte vormen met namen als
'Champagne' en 'Summersnow'
Nu vraag ik u: dat heeft toch
niets met echte liefde te maken?
Echte liefde hoort te branden,
en niet te smelten als sneeuw.
En ook niet te borrelen als cham
pagne.
Romke van de Kaa
Hij was muzikant, vredesac
tivist en dichter. Minder
bekend is dat John Lennon ook
veel getekend heeft. Na de ge
boorte van zijn zoon Sean maak
te hij geregeld kindertekenin
gen van dieren. Deze zijn door
het Coalport - onderdeel van
Wedgwood - geïntroduceerd op
een serviesgoed voor kinderen.
Het serviesgoed bestaat uit ver
schillende borden, een mok en
een eierdopje. Speciaal voor vol
wassenen is een set mokken met
onderzetters ontworpen. Deze
ontwerpen zijn voorzien van de
handtekening van Lennon.
Informatie: www.wedgwood.nl
tuin vermijdt omdat rood zo'n
lastige kleur is, gedraagt zich
als iemand die al van middelba
re leeftijd wil zijn voordat hij de
opwinding, de zorgeloosheid en
het avontuur van zijn jeugd
heeft beleefd." Beter had ik het
zelf niet kunnen zeggen, en
waarschijnlijk alleen maar
slechter.
Rode bloemen doen een tuin tot
leven komen en kunnen het ver
schil uitmaken tussen een ver
antwoorde-maar-saaie, en een
opwindende tuin. Maar plant
geen grote vlakken van brand-
weerautorood die je als een
dreun op het netvlies ervaart,
want voor rood geldt hetzelfde
als voor alle felle kleuren: je
moet ze verdunnen met groen.
Meubilair
van Scholten
en Baijings
die ontwerpers uitnodigt op een
originele manier naar zitmeubi-
1 air te kijken.
Wat de aanwezigheid in Rotter
dam het tweetal oplevert? „We
willen graag laten zien waarmee
we bezig zijn", aldus Baijings.
„En misschien houden we er
iets aan over, maar dat is niet
het uitgangspunt." Zo denkt
ook ontwerper Marc van der
Doorn. Zijn bedrijf Aan-Uit is
dit jaar voor het eerst aanwezig
in Rotterdam.
Ook hij heeft Milaan dit jaar
aan zich voorbij laten gaan.
„Omdat de beurs voor mij te
snel kwam. Ik had mijn nieuwe
collectie nog niet rond. Ik heb
voor Rotterdam gekozen, omdat
ik toch mijn gezicht wil laten
zien. Het voordeel van aanwezig
zijn in Milaan is dat je daarmee
je bekendheid vergroot. Mensen
nemen je bovendien serieuzer.
Ik hoop dat 100 Design een
vergelijkbaar effect heeft." Lam
penontwerper Van der Doorn,
die zowel in eigen beheer als in
opdracht werkt, merkt dat de
Rotterdamse beurs steeds beken
der wordt. Dat blijkt ook uit het
deelnemersveld. Een groot aan
tal ontwerpers is aanwezig,
waaronder Michiel van der
Bureau van Biiio
dens de Kunstrai. In het najaar
volgen presentaties in Londen
en in het Leidse Architectuurin
stituut. „Het aardige is dat be
zoekers iedere keer andere ont
werpen te zien krijgen. Op die
manier willen we laten zien hoe
producten zich ontwikkelen.
Eind dit jaar worden alle ont-
werpen vervolgens geëxposeerd
in de Amsterdamse galerie Bin
nen." Voor Grid werken Baij
ings en Scholten met zoge
noemd metaalgaasweefsel. „Dat
materiaal is heel dun. Het lijkt
wel stof. Het is ook móeilijk te
verwerken omdat het nogal
scherp is. Het aardige is dat de
ontwerpen transparant ogen.
Dat is wat we willen: de sfeer
moet zo ruimtelijk mogelijk
zijn." Dat is afleesbaar aan de
knikjes die in Rotterdam te zien
zijn. Ze zijn ontworpen op ver
zoek van Zetel, een organisatie
Jonge, zelfstandige ontwerpers melden zich massaal
voor 100 Design. Daarmee is het evenement steeds
meer vergelijkbaar met de gelijknamige beurs in Londen.
De derde editie is 10, 11 en 12 juni in de Van Nelle Ont
werpfabriek in Rotterdam. Zaterdag 12 juni is gereser
veerd voor de consument.
ren. En ook de Design Academy
in Eindhoven draagt een steen
tje bij. Tijdens een masterclass
van ontwerper Gerard van den
Berg (Label) maakten studenten
een prototype van een zitmeu
bel. Een vakjury kiest tijdens
het evenement uit vijf ontwer
pen het beste. Het meubel wordt
vervolgens in productie geno
men door Label.
Ontmoetingsplaats
Door de aanwezigheid van be
hoorlijk wat zelfstandige, veelal
jonge ontwerpers vertoont
100% Design steeds meer over
eenkomsten met de gelijknami
ge beurs in Londen. Die is dit
jaar van 23 tot en met 26 septem
ber voor de tiende keer. 100%
Design in Londen is vooral po
pulair omdat het een ontmoe
tingsplaats is voor jonge ontwer
pers.
Carole Baijings van het Amster
damse ontwerpbureau Scholten
Baijings herkent daar wel iets
in. Samen met collega-ontwer
per Stefan Scholten is ze zowel
tijdens het Rotterdamse als het
Londense evenement aanwezig.
Waarom Rotterdam? „We heb
ben dit jaar geen presentatie ge
had tijdens de Internationale
Meubelbeurs in Milaan, omdat
we heel veel projecten hebben
lopen. Het was gewoon te
druk." Het tweetal werkt mo
menteel onder andere aan het
project Grid (work in progress).
Ze hebben ervoor gekozen om
de ontwerpen - die in de loop
van 2004 jaar ontstaan - tijdens
diverse evenementen aan het pu
bliek te tonen. 100% Design is
er daar één van.
Eerder dit jaar presenteerden ze
hun werk al in Amsterdam, tij-
Een nieuwe locatie en nog
meer deelnemers. Hoewel
de organisatie van de beurs
100% Design in Rotterdam te
genwoordig zelfstandig werkt -
de vorige twee edities werd het
evenement georganiseerd onder
de vlag van de internationale
beursorganisator Reed Exhibi
tions - ziet het affiche er prima
fl uit.
In drie jaar tijd groeide het aan
tal deelnemers van vijftig naar
negentig. En begon 100% De-
|i sign in 2002 met 3500 bezoe-
li kers, dit jaar verwachten organi
satoren Evelien de Leeuw en
Marnon Heuvels dat meer dan
5000 geïnteresseerden de ingang
zullen passeren.
Niet alleen aan het aantal aan
meldingen, ook aan de enthou
siaste reacties heeft het tweetal
gemerkt dat er behoefte is aan
een dergelijk evenement.
Dat blijkt ook uit de betrokken
heid van verschillende beroeps
verenigingen, die tijdens de
beurs een symposium organise-
Stoel van
Richard Hutten