Ik spring makkelijk in een zwart gat Craig Thompson voelt een boom tot in zijn knieën Haarlem centrum van de strip 23 Jo Kleppe, onderwijsman en ondernemer zaterdag 5 juni 2004 Jo Kleppe heeft veel weg van het schoolgebouw dat hij in een hoek van de Ringbaan in Goes heeft neergezet: Ouder wets solide van buiten en ver rassend modern en licht van binnen. Het is nog niet eens een jaar open en Kleppe gaat al weer weg. „Tja, dat was zeven jaar geleden mijn opdracht. Ze zeiden: 'Kleppe, ga naar Goes en maak van het reformato risch vormingscentrum een school voor middelbaar be roepsonderwijs.' Dat heb ik ge daan, en met veel plezier. Nu stop ik ermee. Ik word 62 en ik heb er 48 jaar opzitten. Boven dien ben ik nog vanalles van plan." Als Jo Kleppe ergens aan begint, dan maakt hij het af, maar de kans is groot dat hij vervolgens iets heel nieuws oppakt. „Ik ben niet bang voor verandering. Het klinkt mis schien raar uit de mond van een onder wijsman, maar ik ben altijd onderne mer geweest en gebleven." Misschien werd hij, zoon van de schoenmaker van Wissenkerke, als on dernemer geboren; hij begon zijn loop baan als werknemer bij een installa tiebedrijf. Korte tijd en een aantal cur sussen later werd hij tekenaar/ calcu lator en werkte hij bij verschillende andere installatiebedrijven. De appel lijkt in de familie Kleppe niet ver van de boom te vallen, want toen het in het schoenmakersvak begon terug te lopen, startte Jo Kleppe samen met zijn vader een handel in zonweringen. Luxe „Dat ging prima. Het was in de jaren zeventig. De mensen kregen wat meer geld voor luxe en iedereen kreeg last van het zonnetje. Zonwering: rolgor dijnen, rolluiken, markiezen, het werd ineens van een luxe, een basisbehoef te. Het was een gat in de markt, maar wel hard werken. Diny, mijn vrouw, werkte ook keihard mee. Toen mijn va der plotseling overleed, stonden wij alleen voor de zaak. Van 's ochtends zes tot 's avonds elf uur, zes dagen in de week werken. Mijn vier kinderen begonnen zich, net als in de reclame, af te vragen wie toch die man was die op zondag het vlees sneed. Ik realiseer de me dat ik dat niet wilde, mijn vrouw was het ermee eens en ik heb de zaak te koop gezet. Na twee dagen was ik er van af, maar werk had ik niet, natuurlijk." Hij is er de figuur niet naar om te gaan zitten wanhopen. „Ik spring net zo makkelijk in een zwart gat, zonder lichtpuntje. Je moet er altijd vanuit gaan dat dat vanzelf wel komt. Zo deed ik weieens wat vrijwilligerswerk in de kerk, de gereformeerde gemeen te in Vlissingen. Daar werd ik gepolst om in het Reformatorisch Vormings centrum in Goes als vormingswerker aan de slag te gaan. Dat deed ik en ik vond het geweldig mooi werk." Vele jaren eerder, tijdens zijn militai re dienst, had een luitenant al eens te gen de onderofficier Kleppe gezegd dat hij in het onderwijs moest gaan. „Die vond mij daar geschikt voor om dat ik er plezier in had die jongens van zo'n nieuwe lichting wat te leren. Ik wuifde dat weg, want ik was een man van de techniek. Maar plotseling belandde ik in dat onderwijs en ik voelde me echt op m'n plek." Kleppe zou Kleppe niet zijn als hij niet meteen aan allerlei cursussen was begonnen. Een onderwijsbevoegd heid, een acte voor godsdienstonder wijs; binnen de kortste keren was hij adjunct. Toen er een vacature kwam bij het vormingscentrum De Proeftuin in Middelhamis, solliciteerde hij en werd directeur. „Dat was prachtig werk. Je geeft lei ding aan een ploeg mensen en toch blijf je dicht bij de leerlingen, waar mijn hart het meeste ligt. Ik heb na- Naam: Jo Kleppe Geboren: 1942, Wissenkerke Woonplaats: Kapelle Opleiding: Ambachtsschool Installatietech niek en vele cursussen Werk: tot gisteren directeur van het Hoombeeckcollege in Goes tuurlijk veel moeten leren en nog meer moeten afleren. In het installatie vak ga je niet zo zachtzinnig met de dingen om. Ligt er een stuk pijp in de weg, dan geef je er een schop tegen. Met mensen moet dat heel anders. Het al te zakelijke heb ik moeten afleren maar het sociale ligt mij van nature toch wel." Een béétje zakelijk en doelmatig moet het voor Kleppe wel blijven. Toen De Proeftuin fuseerde met een andere in stelling en de organisatie onder een be stuur van 24 man moest gaan draaien, zegde hij zijn baan op. Hij kon aan de slag bij het Plantiuscollege in Rotter dam, vanwaaruit hij zeven jaar gele den met een missie naar Goes werd ge stuurd. „Het moest een mbo-school worden, waar leerlingen op een beroep worden voorbereid. Dat vergt een andere hou ding, het zijn ook andere leerlingen. In het vormingswerk kreeg je vaak de mensen die ergens anders waren stuk gelopen. Ze hadden onderwijsfrustra- tie opgedaan, zaten om-wat voor re den dan ook niet lekker in hun vel. Mij sprak dat altijd het meeste aan: proberen die kinderen een eigen hou ding te laten bepalen ten opzichte van alles in het leven. Je kunt een mens, hoe jong ook, geen houding dicteren of voorkauwen. Wat je kunt proberen is een vertouwensrelatie op te bouwen en de vragen te stellen die aanzetten tot nadenken. Als leerlingen op grond van hun eigen uitgangspunten een po sitie hebben kunnen bepalen, zie je vaak dat het meteen beter gaat." Mondigheid Natuurlijk heeft hij die rol ook in het mbo wel kunnen vervullen. „Jonge mensen zoeken nu eenmaal van natu re. Ze zijn geneigd tegen dingen aan te schoppen en vergis je niet; er wordt van ze verwacht dat ze mondig zijn. Sommigen verwarren mondigheid met brutaliteit, maar dat onderscheid leren ze snel genoeg. Niet alle kinde ren krijgen van huis uit hetzelfde mee, ook niet in het reformatorisch onder wijs. Het zijn vijf verschillende kerk gemeenschappen die het bestuur van het Hoornbeeck-college bevolken en tussen allemaal zitten verschillen in opvattingen. Aan één kant is dat jam mer, want in de grond van de zaak hebben we dezelfde uitgangspunten, maar aan de andere kant leidt het ook tot een dialoog over zaken die dieper zitten. Dat kan geen kwaad." De afgelopen jaren, toen de studenten elders hun lessen kregen omdat er druk gebouwd werd, zijn voor de man met bijna vijftig werkzame jaren, wel wat zwaar gevallen. Hij was het die 's ochtend de deur open deed en 's avonds laat het licht weer uit knipte. Al wat hij zag: bouwvakkers, bestuurders, ambtenaren en leve ranciers: geen studenten, waar Jo Kleppe nu eenmaal altijd zijn gewel dige energie vandaan haalde. Sinds de nieuwe school open is, is hij weer in zijn element, maar aan alles komt een eind. En bij Jo kleppe komt er dan altijd weer een nieuw begin al heeft hij dat natuurlijk alweer gemaakt. Zo is hij al jaren erg actief in het vluchtelingenwerk. Met een groep vangt hij in Kapelle vluchtelingen op. „Heel praktisch maar ook op het gees telijke vlak is het soms zwaar. Deze maand hebben we weer een cursus van vier avonden want in de wetge ving verandert telkens iets. Je moet die mensen goed begeleiden maar je moet ook leren hoe je een beetje af stand houdt. Het is begrijpelijk: je bent voor een vluchtelingenfamilie al foto Mechteld Jansen les wat ze hier hebben, dus ze komen met alles naar jou. We moeten leren te zorgen dat we niet verdrinken in hun problemen. Daar hebben ze ook niks aan." Afstand nemen, dat lukt hem wel. Als hij de kans krijgt, pakt hij zijn hengel en gaat vissen of hij pikt de caravan aan en rijdt ergens heen. „We gaan ook al jaren op skivakantie met een groep jongeren in het voor jaar. Dat doen Diny en ik samen, hart stikke fijn. Reizen is toch ook wel een passie. Als reisleider ga ik dit jaar nog mee naar Praag en het Reuzengeberg te. Op dat vlak kan ik nog genoeg cur sussen volgen. Lekker leren: leuk! Vormingswerker, onderwijzer, reislei der; De familie is nog niet vergeten dat hij ook in de installatietechniek zijn mannetje staat. „O, ja, de badka mer. Die moet ook nog." Miekc van der Jagt Het succes van Blankets, een stripver haal van 592 pagina's, is het klassieke Amerikaanse succesverhaal. Een variant op Van krantenjongen tot miljonair'. Miljo nair is Craig Thompson (1975) nog niet, maar inmiddels wel een buitengewoon suc cesvol striptekenaar. Hij is een van de we reldtoppers dit weekeinde op de Haarlemse Stripdagen. Zijn Blankets werd vorig jaar door Time ma gazine uitgeroepen tot 'Hottest Comic of 2003'. Daarmee liet hij gerenommeerde al bums als 'The Fixer', 'League of extraordi nary men' en 'American Splendor' achter zich. En dat is opmerkelijk voor een stripro man van liefst 592 pagina's. Deze week ver schijnt het in meerdere opzichten opzienba- rende boek onder de titel 'Een deken van sneeuw' in een Nederlandse vertaling. Na een geïsoleerde jeugd in een streng chris telijk gezin in een ver weg dorp in Wiscon sin begon Craig Thompson als jong volwas sene een nieuw leven als illustrator in Port land, Oregon. Op de highschool had hij al ontdekt dat tekenen en het maken van grafi sche ontwexpen zijn kracht waren. Maar ontwerpen in opdracht bleek niet zijn favo riete bezigheid te zijn. Thompson prefereer de een lege maag en de vrijheid om zelf iets te creëren boven een goed inkomen en wer ken in opdracht. Nadat hij met 'Good Bye Chunky-Rice', een allegorie over verloren vriendschappen, in 1999 voor het eerst proefde aan het succes, werkte hij geduren de vier jaar aan de mammoetstrip Blankets. Het album sloeg in 2003 in als een bom. Zo wel kenners als niet-kenners prezen de geïl lustreerde roman de hemel in. Vooral de sterk emotionele lading, het ingetogen ver haal en het indringende thema maken Blan kets tot een verhaal in de beste tradities van de roman. En daarmee is meteen de grote verdienste van dit werk aangegeven: dit stri palbum heeft cle strip een plaats gegeven in de wereld van de literatuur. Blankets heeft een plaats veroverd in de echte boekwinkel. Thompson - slanke gestalte, kort haar - blijft opvallend bescheiden onder alle loftui tingen die hem ten deel vallen. Hij gelooft vooral in wat hij doet en minder in classifi caties en stromingen binnen de stripwereld. Wel zijn er volgens hem verschillen in gene raties. „Amerika had de underground van Robert Crumb nodig om té ontdekken dat strips ook leuk zijn voor volwassenen. De wereld van Crumb bevatte heel veel fanta sie. De volgende generatie van Dan Clowes en Chris Ware is als reactie daarop veel har der geworden. Ze zijn heel precies met de tails en cynischer ook. Sommigen noemen hun stijl nihilistisch. Mijn generatie daaren tegen is weer wat liever. Hoeft niet langer te shockeren. Werkt meer vanuit het gevoel." Inderdaa.d, zowel 'Good Bye Chunky Rice' als Blankets grossieren in emoties. Angst, humor, blijdschap, verwondering, verba zing, onbegrip, een enkele maal boosheid, dragen het verhaal over de jonge mens die in de groei naar volwassenheid vooral op zoek is naar zekerheid. Zekerheid in rela ties, zekerheid in het gezin of zekerheid in religieuze kwesties. En dat alles verpakt in een eenvoudige love-story over zijn jeugd liefde Raina. „Ik wilde niet meer vertellen dan een simpele emotionele ervaring: hoe is het om voor de eerste keer naast iemand an ders te slapen", zegt Thompson. En zelden is een prille relatie, gecombineerd met een streng religieuze opvoeding en de voor een ingetogen hoofdpersoon vijandige buitenwe reld zo levendig geschetst. Wat resteert is vooral een gevoel van hoe kwetsbaar de lief de is. Emoties staan centraal in het werk van Craig Thompson. Hij heeft een hekel aan ac tie. „In mijn verhalen komen geen geweren voor, geen spannende scènes. Ik bied geen melodrama. Actie is vervelend. Ik heb een meer dromerige stijl van vertellen. Werk vanuit de emotie. Mijn zenuwgestel is zeer gevoelig. Als ik een boom zie, voel ik dat soms tot in mijn knieën. Maar mensen lijken ongevoeliger tegenwoordig. Ze willen allen nog avontuur, snelheid, actie. Ik ben meer geïnteresseerd in het geestelijke. Veel men sen verliezen het contact met het geestelijke en dat lijkt me een groot probleem." Therapie De wijze waarop Thompson zijn eenzame jeugd gestalte geeft, laat geen lezer onbe roerd. Intimidaties op school, seksueel mis bruik door de oppas, de streng christelijke moraal die er bij de jonge jongens werd inge stampt, het grijpt je in het boek naar de keel. Als lezer wil je de 'looser' Craig Thompson helpen, terwijl je weet dat het niet nodig is. Thompson is gewoon zo en je Omslagillustratie van Blankets Een festival op dertig locaties, uitgevers die tal van nieuwe al bums op de markt brengen, de hele wereldtop aan stripteke naars die langs komt en zo'n 35.000 stripliefhebbers die struinen langs kramen, neuzen op de beurs, uit hun dak gaan bij feesten of stil genieten bij een van de vele exposities tijdens de zevende editie van de Haarlemse Stripdagen. Dit weekeinde is Haarlem weer voor twee dagen het Europese centrum van het beeldverhaal. Thematisch draait het festival dit jaar rond engagement en jubilea. Onder het motto 'Waar gebeurd' besteedt het festival ruime aan-, dacht aan de trend in stripland om gebeurtenissen als in een docu mentaire vast te leggen. Exposities met werk van Joe Sacco, be faamd door zijn boeken over Palestina en de oorlog in het voormali ge Joegoslavië, en Marjane Satrapi, die in 'Persepolis' haar jeugd in Irak ten tijde van de Islamitische Revolutie verbeeldde, getuigen daarvan. Ook een presentatie over 'De Fotograaf - in het hart van voelt dat hij er uiteindelijk bovenop komt. Tekenen is voor hem een soort therapie. „Het was zeker niet gemakkelijk om al die persoonlijke ervaringen weer te geven. Mij zelf tekenen ging nog wel, maar mijn ouders of de familie van Raina was een stuk moeilij ker. Dankzij het tekenen kon ik al die erva ringen verwerken. Tekenen is voor mij een rustpunt in het hectische en chaotische le ven van alledag." Met klem ontkent hij een autobiografie te hebben geschreven/ gete kend. Weliswaar zijn alle gebeurtenissen in Blankets terug te voeren op gebeurtenissen uit zijn eigen leven, maar: „Ik heb er zoveel uit weggelaten dat het geen autobiografie meer is. Ik heb bijvoorbeeld een zus, die in het hele boek niet voorkomt. Expres, omdat ik me wilde beperken tot de hoofdlijn. Zo komt het verhaal niet meer overeen met de werkelijkheid en daarom spreek ik nadruk kelijk over een geïllustreerde roman." Deels als gevolg van een verloren liefde en deels voor de promotie van zijn boek trok hij de afgelopen drie'maanden door Marok ko en Europa. Voor een stripaholic en obses sief tekenaar als Craig Thompson is dat een lange periode. Hij kon het tekenen dan ook niet laten en produceerde in die tijd een dag boek van 220 pagina's dat in juli gelijktijdig in-Nederland en Amerika op de markt komt onder de titel Carnet de Voyage. Door al dat tekenen heeft hij de afgelopen jaren last gekregen van gewrichtsontstekin gen aan hand en pols. Dat maakt hem het tekenen bij tijd en wijle onmogelijk. Maar dankzij het succes van Blankets is hij nu ein delijk in staat een dokter in te schakelen. Dus roept hij 'dokter', als je hem vraagt wat het succes van zijn laatste album voor hem betekent. Jan Kuys Craig Thompson: Een deken van sneeuw - Uitgeverij Oog Blik, zachte kaft, 30,-. Afghanistan' in het Spaarnestad Fotoarchief van fotograaf Lefèvre en tekenaar Guibert past in deze context. Binnen het kader jubilea vallen activiteiten van distributiebedrijf Het Raadsel (20 Jaar), stripagentschap Comic House (20 jaar), het tijdschrift Zone 5300 (10 jaar), het feit dat Asterix 40 jaar geleden voor het eerst in Nederland is uitgebracht en enkele lokale activitei ten. Verder omvat het programma een prestigieuze overzichtstentoon stelling van Peter Pontiac, een mooie expositie met werk van Peter de Smet (De generaal), de al veel eerder begonnen expositie van al het tekenwerk van Dick Matena voor De avonden. Er is aandacht voor stichting Teken Mijn Verhaal, waarin tekenaars de dromen van gehandicapte kinderen uitbeelden en er zijn feesten en - uiter aard - talloze signeersessies. De crème de la crème van de interna tionale stripwereld geeft tijdens de Stripdagen acte de présence. Craig Thompson over zijn werk: „Actie is vervelend. Ik heb een meer dromerige stijl van vertellen." foto Lex van Rossen/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 23