PZC De vergeten spoorlijn Terneuzen a Malines 22 De knieën van Rob Rensenbrink 25 Rudy Kousbroek als politicus 27 Met dank aan de Irene-brigade "•-r dactie bijlagen: 0113-315680 vw.pzc.nl Tjail:redactie@pzc.nl tbus 31,4460 AA Goes vertentie-exploitatie: ord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; uws-Vlaanderen: 0114-372770; ionaal: 020-4562500. terdag 5 juni 2004 foto's Peter Nicolai De Klinge Kijkuit Schapenbout August Verstraeten Asters Terneuzen Kapellen Zeeuws-Vlaanderen i V Axel Slui^-Si„"*janstee>. BELGIE aanderen Ah, A Hulst Ti».. Brasschaa: Zwijndrecht Sint-Gillis-Waas aêl. :p -\ Antwerpen Scbc% OPZC/Kees Lammers Mechelen (Malines) Staatssecretaris M. van der Laan van Cultuur peinst er niet over om het oude spoorvia duct van de lijn Mechelen-Ter- neuzen de status van beschermd monument te verlenen. De Raad van Cultuur vindt het bouwwerk 'niet bijzonder'. Daarmee gaat men voorbij aan waar het spoor- bruggetje eigenlijk voor staat. Het is namelijk het laatste reli kwie, dat herinnert aan de tijd dat Zeeuws-Vlaanderen het dichtstbespoorde gebied was van heel Nederland. Er liggen nog res ten. Op zoek dus, naar de verge ten spoorlijn. De oude man in Axel bladert glim lachend in zijn mappen. Hij toont oude foto's van treinen en sta tionnetjes. Rails en wissels. Mannen in werkkiel. Pikhouwelen en stoom. „Dat is dus allemaal weg. Verleden tijd", zegt hij Zeeuws-Vlaanderen zonder spoor-en buurtspoorwegen was nooit het Zeeuws-Vlaanderen van nu gewor den. August Verstraeten (94), spoor wegman in ruste uit Axel, weet dat ze ker. „Het spoor - de lijnen Meche- len-Terneuzen, Gent-Terneuzen de stoomtram Breskens-Maldegem en de Zeeuws-Vlaamse Tramweg Maat schappij (ZVTM)- zorgde ervoor dat het gebied werd opengelegd. De indus trialisatie van de Kanaalzone kreeg door de ligging aan diep water, maar vooral ook door de spoorwegverbin dingen met het achterland, een enor me impuls. De landbouw kon graan en bieten goedkoop vervoeren. Zon der het spoor zou de twintigste eeuw de negentiende zijn gebleven." We rijden door een land waar de bo men met alle kracht aan de lente doen. Stille huisjes hangen aan groene dijken met fluitekruid. Populieren aan de horizon. De oude spoorbrug bij de buurtschap Schapenbout is half overwoekerd met wilde planten. De metalen leuning op de brug lijkt nog behoorlijk stevig. August kwam op zijn achttiende bij het spoor. Bij Mechelen-Terneuzen (Chemin defer de Terneuzen a Mali nes), de in 1871 opgerichte en in 1951 opgedoekte Belgische maatschappij. Dat hij bij de door Belgen gedomineer de maatschappij binnen kon komen als grondwerker had hij vooral te dan ken aan zijn vader, schoon- en groot vader die hem voor waren gegaan. „MT was een echt familiebedrijf, daar kwam je zomaar niet bij." De familie Verstraeten was nauw be trokken bij de bouw van het viaduct Schapenbout. De mannen deden de be tonwerken, het grondwerk. De loop baan van Verstraeten verliep voor spoedig. Toen in 1928 een rangeerder twee treinen op het station Kijkuit te gen elkaar had laten lopen, mocht Verstraeten de puinhopen opruimen. „Ik deed dat klaarblijkelijk zo goed, dat ik onmiddellijk gepromoveerd werd tot rangeermeester." Aan de westkant van Axel kun je nog goed zien waar het spoor liep. Aan de volkstuintjes, want waar rails liggen, liggen immers volkstuintjes? Maar er is geen rails meer te zien, hier op de kruising van de Singelweg met de Sin gel. Wel halfverrotte bielzen in de slootkant. En sintels op het pad. Oude re Axelaars weten het nog: hier was destijds een spoorwegovergang. Lang zat de Axelaar niet op Kijkuit. Op z'n 19de moest hij, tegen zijn zin, het leger in. Door zijn diensttijd miste hij net de piekperiode van Meche len-Terneuzen. De jaren 1929/1930, toen in Sluiskil de kunstmestfabriek '1 Azote (tegenwoordig Yara) uit de grond werd gestampt. Veel bouwmate rialen en fabrieksinstallaties werden toen per spoor uit Frankrijk en België aangevoerd. Het stadspark volgend, staat, wat ver loren, een monument. Eeii herinne ring die getuigt van historisch besef van het gemeentebestuur. Het sobere object is een kever van brons op trein wielen. Rondom ligt een forse lading hondenpoep. Er is hier nog een Stationsstraat, maar treinen stoppen er al lang niet meer. Verder gaat 't langs een spoor lijn die verdampt is in de tijd. Na zijn diensttijd werd Verstraeten te werk gesteld als rangeerder op het sta tion Sluiskil, waar het vaak erg druk was. Kolen werden er verladen. Maar ook mijnstutten, ijzererts, papierhout en wol passeerden dit station. De lijn Mechelen-Terneuzen kwam slecht uit de Tweede Wereldoorlog. Het tracé was zwaar beschadigd en moest vrijwel opnieuw worden aange legd. De maatschappij, was bovendien armlastig. Het was dan ook niet zo vreemd dat de maatschappij in 1951 overging in handen van de Nederland se Spoorwegen. Buiten Axel. Ook hier was een over gang. Dat kun je zien aan de opklim mende weg. Alweer oude bielzen. Ze zijn gebruikt in de omheining van de weilanden. Een enkele biels steekt om hoog uit het landschap. Op wat eens de spoorbaan was, staan nu klaprozen en een gierkar. De MT'er Verstraeten werd NS'er, maar niet echt. Tot 1968 bleef hij in dienst. In een administratieve functie. In datzelfde jaar doekte de NS de lijn Mechelen-Terneuzen op. Verstraeten mocht de laatste trein op het tracé be geleiden. De laatste 35 jaar vertoeft Verstraeten nog regelmatig op plek ken waar vroeger de treinen passeer den. Het oude tracé, dat in de jaren '90 door de Maarssense bouwonderne ming Structon in opdracht van de NS werd opgeruimd, kent Verstraeten op zijn duimpje. Kijk uit voor Kijkuit! Het gehucht tus sen Axel en Hulst was voor de spoor lijn van belang. Er staat nog wel een grondig verbouwd spoorhuis naast het tracé. Door de hoogte en het model van het gebouw kun je het als zodanig herkennen. Omdat Kijkuit op een dijk ligt kun je ver over het land kijken. Van verre, als een kaarsrechte dorre streep in een andere kleur dan de omringende ak kers, trekt de oude spoorlijn nog een duidelijke streep door de landerijen. Tién jaar terug probeerde de regiona le natuurbeschermingsvereniging De Steltkluut om het oude spoortracé te behoeden voor een ontmanteling. Op de plekken waar ooit de treinen den derden waren bijzondere natuurge biedjes ontstaan met een flora en fau na die het beschermen waard waren. Een beschermde status bleef echter uit. Ook al, omdat de gemeenten Hulst en Axel én boeren zich aandien den bij de NS met verzoeken om delen van de oude lijn te kopen. Voor wo ningbouw, akkkers eh volkstuintjes. Verderop ligt nog een oude spoorbrug, maar je ziet hem nauwelijks want hij ligt daar als een plank over een sloot: zonder enige opbouw. De brug spant over het kanaaltje tussen Axel en Gent en wordt uitsluitend nog door boeren gebruikt. De bovenkant be staat uit geschilferde spoorbielzen, maar op de zijkanten heeft de metse laar destijds zijn best gedaan. De ver springende hoeken van donkere bak steen zijn gemaakt met degelijk vak manschap. Het siermetselwerk ligt nu voor niets in de klei van de polder. Geen kraai kijkt er naar. Net over de grens in België ging het wezenlijk anders. CD&V-voorman en heemkundige Robert van Duyse uit De Klinge pleitte in die jaren voor een beschermde status van de oude spoor wegrestanten tussen de Nederlandse grens en Sint-Niklaas. Hij vindt het jammer dat de rijksoverheid in Neder land niets doet om de oude spoorlijn op een of andere manier te conserve ren. „Je kunt je eigen verleden toch niet vergeten, hè." Na veel vijven en zessen kende de Bel gische regering in 1997 het gebied de status van beschermd landschap toe. Tegenwoordig is een deel van het oude tracé het domein van fietsers. De rails hebben plaatsgemaakt voor glad asfalt en fijn grind. Het spoor in Zeeuws-Vlaanderen bleef, na sluiting, meer dan twintig jaar liggen, omdat Defensie dacht dat de lijn ooit nog eens gebruikt kon worden voor Na- vo-doeleinden. Op naar Hulst! En daar vinden we zo waar nog twee echte oude stukken rails. Dit is de plek waar de oude heer Verstraeten altijd even halt houdt tij dens zijn fietstochten door de regio om te mijmeren over toen. In het stad je zelf knorren de auto's over het Scharnier. Daar ook staat een mooi opgeknapte oude loods van de lijn. Hoog aan de gevel hangt een bord met de tekst: Place de la gare Centrale. Het gemeentebestuur van Axel maak te zich ook sterk voor een beschermde status van het spoorviaduct Schapen bout. De nieuwe gemeente Terneuzen, waarin Axel opging, nam dit streven over. En meer, voor de opknapbeurt van het bouwwerk werd ruim 124.000 euro bijeengeharkt. Wethouder A. van Waes (openbare werken) van Terneu zen vindt het jammer dat het Rijk het bruggetje niet de moeite van het bewa ren waard vindt. „Neemt niet weg dat wij het gewoon zullen opknappen", aldus Van Waes. Verstraeten kan het niet goed begrijpen dat de bewinds vrouwe voorbijgaat aan de betekenis van de regionale spoorwegen voor Zeeuws-Vlaanderen. „Uit de afwij zing blijkt weer dat Zeeuws-Vlaande ren eigenlijk niet bij Nederland hoort." Het lijkt op een contradictie, want spoorwegmusea weten wel dat er in de streek bezuiden de Westerschelde nog veel te halen valt. Twee jaar gele den vergaarde het spoorwegmuseum Hoom-Enkhuizen nog interessante da ta bij de laatste in leven zijnde spoor wegmannen. In Hulst werd een oude wagon - in gebruik als duiventil - ge vonden en aangekocht. En Verstraetens archief? Dat zal zeker ook naar een van de musea gaan. Net als zijn - nimmer gedragen - NS-uni- form dat binnenkort aan de collectie van Stoomtrein Goes-Borsele wordt toegevoegd. De zoektocht eindigt in België, aan de grens in De Klinge. Waar men de spoorlijn wel beschouwt als be schermd monument. Hier vinden we tenminste overblijfselen die gekoes terd en geconserveerd worden. Er lig gen nog rails met een wissel erin en een stootblok aan het eind. Er staat een oud andreaskruis en een waar schuwingsbord met een stoomlocomo tief erop. We hebben het eind bereikt van het Nederlandse stuk van een spoorlijn die ooit roemrucht was, maar opgelost is in de tijd. Wat resten nog, tussen de klei en de klaprozen. Wat herinneringen in het hoofd van een oude man. Conny van Gremberghe en Cees Maas

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21