H II Budget-mpv, geen fratsen PZC Schokdempers moeten uit het verdomhoekje De dieselmotor hoeft geen vuilak meer te zijn .■I ■■!■■■- 25 raag antwoord vrijdag 4 juni 2004 J Hyundai biedt al 'n jaar of vier een joekel van eeen mpv aan voor een scherpe prijs: de Trajet. Nooit van gehoord? Een herkansing. Dankzij zijn scherpe prijs en goede eigenschappen is de Hyundai Trajet een interessant alternatief voor ruimtezoekers. Foto's Mare Bols Door Joop van der Pol et lijkt wel of je bij de aanschaf van een familie voertuig finan cieel moet bloe den voor elke kubieke centime ter lucht die je extra vervoert. Met zo'n karos van een Voya ger, Espace of Previa ben je wel iswaar flink in de mode maar je betaalt er ook dubbel en dwars voor. Onder de 30.000 euro is er weinig te beleven in dit luxe mpv-land. Er zijn een paar uitzonderin gen, en een daarvan is de Hyun dai Trajet. Hij kost schoon aan de haak niet meer dan 25.595 euro. Vier jaar geleden rolde dit 4 meter 70 strekkende ruimte schip in Nederland van de boot en sindsdien zijn er maar lutte le duizenden van verkocht. Is het Koreaanse beeldmerk al geen trendy binnenkomer, zijn vormgeving is dat evenmin. Hij is niet lelijk hoor, maar laten we zeggen nogal bussig gemo delleerd, dan snapt u het wel. Onlangs gaf Hyundai de Trajet een opfrisbeurtje. Hij kreeg van die modieuze doorkijkachter- lichten, een boordcomputer, een lichter interieur en vooral: een nieuwe motor. Trend- watchers zullen er geen wenk brauw bij optillen, maar het helpt hem in elk geval wel om niet verder achterop te raken. De ruimte in de Trajet is enorm. Met al het achtermeubi- lair eruit - wel even een klus, de stoelen zijn zwaar - heb je een scheepsruim van 1.800 liter tot je beschikking. Voor niet meer dan 827 euro is hij met twee los- De kofferbak met wegneembare stoelen. se stoelen uit te breiden tot een echte zevenzitter, en dan heeft geen van de inzittenden te kla gen. De stoelen zitten goed, al heeft het stofje wel een hoog bankstelgehalte. De toegang verkrijg je via gewone open zwaaiende portieren, dus geen ruimtebesparende schuifdeu ren, en een enorme achterklep. Indachtig de spreuk van een be kende grootgrutter hanteert Hyundai geen fratsen. Geen lustobject De interieurpanelen zijn van een harde kunststof en ook het instrumentenpaneel is bepaald geen lustobject, maar alles zit wel netjes waar het hoort. In de universele Dynamic-uitvoering kom je hoegenaamd niets te kort. Elektrische verstelmoge- .lijkheden, bekerhouders voor een heel weeshuis, mooie op- klaptafeltjes achterin, airco, alarminstallatie, zijairbags, keu rige uitstapverlichting in de portieren, dakrails, lichtmeta len wielen, het is er allemaal. Oké dan, cruisecontrol en cli mate control ontbreken. Het is ook nooit meer 'ns genoeg. Dan zal zo'n prijsbreker wel rij den als een Zuid-Koreaanse draak? Niet waar. De Trajet is gewoon comfortabel. De vering en demping zijn goed voor el kaar, en alleen op ouderwetse betonwegen gaat al die holle ruimte wat om je oren zingen. De vijfversnellingsbak schakelt een tikje schraperig maar exact, de auto heeft een handza me diaaicirkel en in bochten houdt hij zich dapper, ondanks zijn hoge bouw en zijn 1730 ki lo's. Zijwind voel je wel, maar dat is in alle mpv's zo. Uitzicht heb je volop, overzicht over de carrosserie niet echt. Ook ach- teruitparkeren is in de zeven- zitsversie dankzij een oerwoud van hoofdsteunen een hachelij ke onderneming. De tweeliter CWT-motor is nieuw. Het blok beschikt over een variabele turbo waardoor die ook bij lage toerentallen veel vermogen vrijmaakt Dit maakt van de Trajet absoluut een vlottere metgezel dan zijn voorganger. Een goeie lobbes, zonder coureurs-aspiraties, die alleen in de vijfde versnelling soms in ademnood komt. Er is trouwens ook een uitvoering met 2.7 liter zescihnder te koop en een tweeliter diesel. Een rondgang langs internetsi tes met gebruikte auto's leert dat de Trajet een redelijk waar devaste investering is. In de Ncap-botsproeven verwierf hij drie sterren. Hyundai geeft drie jaar garantie, ongeacht de kilo meters. O Hyundai Trajet 2.0i CVVT dynamic Uitrusting: vier airbags, boordcom puter, alarm, handmatig bediende airco, uitneembare stoelen, pollen- tilter. Motor: viercilinder 2.0 liter 140 pk motor met 16 kleppen, variabele turbo en kleptiming; max. koppel 184 NM bij 4500 toeren. Lxbxh: 4,69 x 1,84 x 1,76 meter Wielbasis: 2,83 meter Draaicirkel: 11,34 meter Tankinhoud: 65 liter Gewicht: 1731 kg Verbruik: 1: 9,5 Prijs 2.0i: 25.595 euro 2.7iV6: 30.295 euro 2.0CRDÏ: 29.995 euro Voor Prijs/kwaliteit Rij-eigenschappen Uitrusting Tegen Stoffering Hoog busgehalte Losse stoelen zwaar Score: 7,5 Conclusie: Onbekend maakt onbemind, en in het geval van de Hyun dai Trajet is dat jammer. Het is gewoon een fijne, volwassen mpv voor een scherpe prijs Het dashboard: degelijk. Eén op de vijf auto's in Nederland schijnt rond te rijden met versleten schokdempers. Mensen letten er niet op. Maar zelfs wagen ziekte kan er eerder door optreden. Om nog maar te zwijgen van de gevaren. Poor Rien van der Steen Met schokdempers is het net als met banden. Of draagar- men. Of uitlaten. Of nee, daar aan hoor je het als ze kapot zijn. Maar wat je als automobi list niet direct ziet, heeft: door gaans niet je belangstelling. Een schokdemper is ook zo'n ondergeschoven kindje. Er bestaat een begrip als de vei ligheidsdriehoek in een auto: sturen, stoppen en stabiliteit. Vertaald in onderdelen praat je dan over banden, remmen en schokdempers. Als er met een van die drie iets mis is, functio neert de auto niet goed en komt de veiligheid in het ge ding. Deinen Eén op de vijf auto's schijnt rond te rijden met versleten schokdempers. Fabrikant Mon roe begint een landelijke cam pagne om het veiligheidsrisico van versleten schokdempers on der de aandacht te brengen. Raymond Vael (34), districtsma nager van Monroe: „Er zijn mensen die denken dat zo'n demper een autoleven lang mee gaat. Een nieuwe kost zo'n 125 euro, en één versleten dem per kan de remafstand al aan zienlijk verlengen." Bovendien kan een deinende auto voor meer vermoeidheid en wagen ziekte-zorgen. Allerlei omstandigheden op straat maken het de schokdem per zuur. De meeste auto's rij den veel meer kilometers dan vroeger, zodat een demper eer der aan vervanging toe is. En denk alleen maar aan de ver keersdrempels. Monroe is van plan onderzoek te laten doen naar de relatie drempel en dem per. In Spanje hebben de zes grootste schokdemperfabrikan ten een studiegroep in het le ven geroepen voor voertuigvei ligheid. Maar in Nederland bij voorbeeld hoort een test op de werking van de dempers niet bij de apk-keuring. Remmen, motorolie en banden behoren wel bij het controlepatroon van de gemiddelde automobilist, schokdempers niet. Aquaplaning Een auto waarvan de schokdem pers voor de helft versleten zijn, heeft bij 80 km per uur op een rechte weg 2,6 meter meer remweg nodig om tot stilstand te komen. Als hij flink beladen is (met vier inzittenden) wordt die af stand zelfs 11,3 meter langer. Ook treedt veel eerder aquapla ning op. Verder werkt een abs-systeem veel slechter en neemt een noodstop dus meer tijd in beslag. Ook de banden slijten harder. Monroe, dat zich wereldwijd ook bezighoudt met uitlaten, is de grootste fabrikant van schok dempers met een omzet van 3,8 miljard dollar. Het bedrijf is vooral sterk in het leveren van schokdempers aan de industrie. Nieuwe perso nenauto's van GM, Ford, Daim- lerChrysler, VW, Renault-Nis san en Peugeot-Citroën staan standaard op Monroe-dempers. De omzet van het moederbe drijf Tenneco is wereldwijd 3,5 miljard dollar, waarvan een mil jard in Europa.^ Het marktaandeel van personenauto's op die sel beloopt in Europa gemiddeld bijna vijftig procent. In Nederland is dat maar de helft. On ze overheid vindt de diesel te vuil en over weegt zelfs extra accijns. Door Rien van der Steen Het gaat goed met het terug dringen van kooldioxide (C02) uit auto's. Over vier jaar moet een uitstoot van maximaal 140 gram per kilometer een feit zijn. de zogenaamde Euro 5-norm, en daar gaat het al aar dig naar toe. De uitstoot van kooldioxide was in 2002 nog ge middeld 165 gram per kilome ter bij nieuwe auto's, en er zijn 'er al die minder dan 120 gram [Uitspuwen. De diesel speelt er een leidende tol in: want een hedendaagse dieselmotor is niet alleen stil en snel, maar ook schoner dan ooit: hij verbruikt 30 procent minder brandstof en stoot 25 procent minder C02 uit dan benzinemotoren. Vooral de fil ters, die bijna 100 procent van de roetdeeltjes tegenhouden, hebben de vooruitgang enorm gestalte gegeven. Nu nog een rem op de uitstoot van stistofdi- oxide (NOx) en de diesel mag in de milieu-prijzenkast. Ook staatssecretaris Pieter van Geel van Milieu erkent dat de diesel schoner geworden is, maar dat gaat hem nog niet ver genoeg. Toch is het milieu hem niet alles waard, bleek vorige week. Wegens te weinig plek op de achterbank ruilde hij zijn schone, hybride Toyota Prius vroegtijdig in tegen een Merce des E. Met dieselmotor. In Frankrijk, België en Oosten rijk heeft 70 procent van de nieuw verkochte personenwa gens een dieselmotor. Gemid deld over Europa is dat percen tage op weg naar de 50, terwijl Nederland blijft steken op nog geen 25 procent. Straftax De industrie is van oordeel, dat de Nederlandse overheid de die sel discrimineert. Dat slaat dan vooral op de straftax, de extra bpm van 908 euro die sinds en kele jaren op alle personendie- sels betaald moet worden. Ter wijl de bpm en wegenbelasting voor de diesel toch al duurder zijn. En Van Geel wil diesels nog eens extra belasten totdat ze in pakweg 2010 de gezondheid niet meer bedreigen. De staats- Schone dieselmotor MOTOR Graphic BD Met een katalysator en speciale toevoegingen aan het uitlaatgas kan de uitstoot van stikstofdioxide en ammoniak worden aange pakt. secretaris voert aan dat er jaar lijks veel doden vallen door stof deeltjes in de lucht, wat onder andere wordt veroorzaakt door dieselmotoren. Diesels scoren altijd goed als het om C02 uitstoot gaat, want daar is de benzinemotor juist de grote boosdoener. Maar bij de diesel zit het venijn in de NOx (stikstofoxide) en gevaarlij ke roetdeeltjes. Toch bestaan daar technologische oplossin gen voor. Vergroening Peter Janssen, directeur van de Rai Vereniging, erkent dat oude dieselmotoren een probleem vormen. „Een moderne diesel stoot al aanzienlijk minder dan 0,05 gram roetdeeltjes per kilo meter uit. Als de overheid ac cijns gaat heffen, heeft dat niks met 'vergroening'te maken, maar ordinair met belastingin komsten. Met de nieuwe Euro 5 norm vanaf 2008 wordt de die selmotor schoner dan elke ben zinemotor. De Rai bepleit daarom een Euro pese aanpak, want we hebben het over een Europees pro bleem. Nieuwe techniek moet gesubsidieerd worden, niet bij voorbaat bestraft." Mijn voorruit zit de laatste tijd vol met vliegen en muggen. Hoe kan ik die het best verwijderen Daniël Hammer van poetscentrum De Wasdas: „Bij autospeciaalzaken zijn middelen tegen insecten te koop die als ruitensproeivloeistof dienen. Dat werkt vele ma len beter dan normale vloeistof. Inweken met water en wat schoonmaakmiddel en dan met een spons verwijde ren helpt ook. Zitten de insecten al wat langer op de ruit dan kan schuren met water en een panty of sinaasappel netje uitkomst bieden. Tevens bestaat er een speciale handschoen waarmee je de insecten van de voorruit kan schrapen. Vergeet tot slot niet de koplampen schoon te maken. Dure Discovery De nieuwe Land Rover Discovery 3 staat op de show van Birmingham als TDV6 diesel. Het is een 2,7-li- ter common rail-turbomotor van 190 pk die wellicht de populairste krachtbron wordt op de Europese markt. Het alternatief is een 4,4-liter V8 met 300 pk. Die benzi nemotor wordt uitslui tend gecombi neerd met een zestraps auto- maai. De die sel kost 54.600 euro, de V8 7T.900 euro. De goedkoop ste Discovery was tot nu toe de TD5 voor minder dan 42.000 euro. De nieuwe Discovery heeft veel trekjes van de Range Rover gekregen. Graz 25 jaar G-spot van Mercedes Ze hebben hem 175.000 maal gebouwd sinds zijn de buut in 1979. De Mercedes-Benz G is inmiddels een terreinwagen die klassiekerstatus bereikt heeft. De ont wikkeling van de G (van Gelande, terrein) begon in 1972 toen het toenmalige Daimler-Benz ging samenwerken met Steyr-Daimler-Puch in het Oostenrijkse Graz. Dat be drijf was gespecialiseerd in zware terreinvoertuigen. Nog altijd is Graz de plek waar de G's worden gebouwd. Na 25 jaar is het concept van de auto, die sinds een paar jaar ook.in de VS verkocht wordt, onveranderd. Hij staat nog altijd op een ladderframe. Permanente vierwie- laandrijving, drie sperdifferentiëlen, en voortaan ook elektronische stabiliteit en tractiecontro- le. Medio dit jaar komt er een nieuw top model in de vorm van de G 55 AMG met V8-motor met compressor, goed voor 476 pk en een maximum koppel van 700 Nm. Klassiekerstatus voor de Mercedes-Benz G. Verkeersdoden «v 1999 PER 'vervoerssoort' P <P Iets meer verkeersdoden Ondanks een lichte stijging van het aantal verkeers doden vorig jaar blijft Nederland in de top drie van verkeersveilige landen. De andere twee zijn Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Sinds 1999 was er sprake .van een daling die in 2003 voor het eerst tot staan is geko men. Het aantal door politie geregistreerde ziekenhuis gewonden daalde in 2003 wel tot 10.596. Volgende week in Auto: Test: VW Caddy Combi Occasion Fiets met cardanas

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 49