H
II
Budget-mpv,
geen fratsen
PZC
Schokdempers moeten uit het verdomhoekje
De dieselmotor hoeft geen vuilak meer te zijn
.■I ■■!■■■-
25
raag antwoord
vrijdag 4 juni 2004
J Hyundai biedt al 'n jaar of vier een joekel van
eeen mpv aan voor een scherpe prijs: de Trajet.
Nooit van gehoord? Een herkansing.
Dankzij zijn scherpe prijs en goede eigenschappen is de Hyundai Trajet een interessant alternatief voor ruimtezoekers.
Foto's Mare Bols
Door Joop van der Pol
et lijkt wel of je
bij de aanschaf
van een familie
voertuig finan
cieel moet bloe
den voor elke kubieke centime
ter lucht die je extra vervoert.
Met zo'n karos van een Voya
ger, Espace of Previa ben je wel
iswaar flink in de mode maar je
betaalt er ook dubbel en dwars
voor. Onder de 30.000 euro is er
weinig te beleven in dit luxe
mpv-land.
Er zijn een paar uitzonderin
gen, en een daarvan is de Hyun
dai Trajet. Hij kost schoon aan
de haak niet meer dan 25.595
euro. Vier jaar geleden rolde dit
4 meter 70 strekkende ruimte
schip in Nederland van de boot
en sindsdien zijn er maar lutte
le duizenden van verkocht. Is
het Koreaanse beeldmerk al
geen trendy binnenkomer, zijn
vormgeving is dat evenmin. Hij
is niet lelijk hoor, maar laten
we zeggen nogal bussig gemo
delleerd, dan snapt u het wel.
Onlangs gaf Hyundai de Trajet
een opfrisbeurtje. Hij kreeg van
die modieuze doorkijkachter-
lichten, een boordcomputer,
een lichter interieur en vooral:
een nieuwe motor. Trend-
watchers zullen er geen wenk
brauw bij optillen, maar het
helpt hem in elk geval wel om
niet verder achterop te raken.
De ruimte in de Trajet is
enorm. Met al het achtermeubi-
lair eruit - wel even een klus, de
stoelen zijn zwaar - heb je een
scheepsruim van 1.800 liter tot
je beschikking. Voor niet meer
dan 827 euro is hij met twee los-
De kofferbak met wegneembare stoelen.
se stoelen uit te breiden tot een
echte zevenzitter, en dan heeft
geen van de inzittenden te kla
gen. De stoelen zitten goed, al
heeft het stofje wel een hoog
bankstelgehalte. De toegang
verkrijg je via gewone open
zwaaiende portieren, dus geen
ruimtebesparende schuifdeu
ren, en een enorme achterklep.
Indachtig de spreuk van een be
kende grootgrutter hanteert
Hyundai geen fratsen.
Geen lustobject
De interieurpanelen zijn van
een harde kunststof en ook het
instrumentenpaneel is bepaald
geen lustobject, maar alles zit
wel netjes waar het hoort. In de
universele Dynamic-uitvoering
kom je hoegenaamd niets te
kort. Elektrische verstelmoge-
.lijkheden, bekerhouders voor
een heel weeshuis, mooie op-
klaptafeltjes achterin, airco,
alarminstallatie, zijairbags, keu
rige uitstapverlichting in de
portieren, dakrails, lichtmeta
len wielen, het is er allemaal.
Oké dan, cruisecontrol en cli
mate control ontbreken. Het is
ook nooit meer 'ns genoeg.
Dan zal zo'n prijsbreker wel rij
den als een Zuid-Koreaanse
draak? Niet waar. De Trajet is
gewoon comfortabel. De vering
en demping zijn goed voor el
kaar, en alleen op ouderwetse
betonwegen gaat al die holle
ruimte wat om je oren zingen.
De vijfversnellingsbak schakelt
een tikje schraperig maar
exact, de auto heeft een handza
me diaaicirkel en in bochten
houdt hij zich dapper, ondanks
zijn hoge bouw en zijn 1730 ki
lo's. Zijwind voel je wel, maar
dat is in alle mpv's zo. Uitzicht
heb je volop, overzicht over de
carrosserie niet echt. Ook ach-
teruitparkeren is in de zeven-
zitsversie dankzij een oerwoud
van hoofdsteunen een hachelij
ke onderneming.
De tweeliter CWT-motor is
nieuw. Het blok beschikt over
een variabele turbo waardoor
die ook bij lage toerentallen
veel vermogen vrijmaakt Dit
maakt van de Trajet absoluut
een vlottere metgezel dan zijn
voorganger. Een goeie lobbes,
zonder coureurs-aspiraties, die
alleen in de vijfde versnelling
soms in ademnood komt. Er is
trouwens ook een uitvoering
met 2.7 liter zescihnder te koop
en een tweeliter diesel.
Een rondgang langs internetsi
tes met gebruikte auto's leert
dat de Trajet een redelijk waar
devaste investering is. In de
Ncap-botsproeven verwierf hij
drie sterren. Hyundai geeft drie
jaar garantie, ongeacht de kilo
meters.
O Hyundai Trajet 2.0i CVVT dynamic
Uitrusting: vier airbags, boordcom
puter, alarm, handmatig bediende
airco, uitneembare stoelen, pollen-
tilter.
Motor: viercilinder 2.0 liter 140 pk
motor met 16 kleppen, variabele
turbo en kleptiming; max. koppel
184 NM bij 4500 toeren.
Lxbxh: 4,69 x 1,84 x 1,76 meter
Wielbasis: 2,83 meter
Draaicirkel: 11,34 meter
Tankinhoud: 65 liter
Gewicht: 1731 kg
Verbruik: 1: 9,5
Prijs 2.0i: 25.595 euro
2.7iV6: 30.295 euro
2.0CRDÏ: 29.995 euro
Voor
Prijs/kwaliteit
Rij-eigenschappen
Uitrusting
Tegen
Stoffering
Hoog busgehalte
Losse stoelen zwaar
Score: 7,5
Conclusie: Onbekend maakt onbemind, en in het geval van de Hyun
dai Trajet is dat jammer. Het is gewoon een fijne, volwassen mpv voor
een scherpe prijs
Het dashboard: degelijk.
Eén op de vijf auto's in Nederland schijnt
rond te rijden met versleten schokdempers.
Mensen letten er niet op. Maar zelfs wagen
ziekte kan er eerder door optreden. Om nog
maar te zwijgen van de gevaren.
Poor Rien van der Steen
Met schokdempers is het net
als met banden. Of draagar-
men. Of uitlaten. Of nee, daar
aan hoor je het als ze kapot
zijn. Maar wat je als automobi
list niet direct ziet, heeft: door
gaans niet je belangstelling.
Een schokdemper is ook zo'n
ondergeschoven kindje.
Er bestaat een begrip als de vei
ligheidsdriehoek in een auto:
sturen, stoppen en stabiliteit.
Vertaald in onderdelen praat je
dan over banden, remmen en
schokdempers. Als er met een
van die drie iets mis is, functio
neert de auto niet goed en
komt de veiligheid in het ge
ding.
Deinen
Eén op de vijf auto's schijnt
rond te rijden met versleten
schokdempers. Fabrikant Mon
roe begint een landelijke cam
pagne om het veiligheidsrisico
van versleten schokdempers on
der de aandacht te brengen.
Raymond Vael (34), districtsma
nager van Monroe: „Er zijn
mensen die denken dat zo'n
demper een autoleven lang
mee gaat. Een nieuwe kost zo'n
125 euro, en één versleten dem
per kan de remafstand al aan
zienlijk verlengen." Bovendien
kan een deinende auto voor
meer vermoeidheid en wagen
ziekte-zorgen.
Allerlei omstandigheden op
straat maken het de schokdem
per zuur. De meeste auto's rij
den veel meer kilometers dan
vroeger, zodat een demper eer
der aan vervanging toe is. En
denk alleen maar aan de ver
keersdrempels. Monroe is van
plan onderzoek te laten doen
naar de relatie drempel en dem
per. In Spanje hebben de zes
grootste schokdemperfabrikan
ten een studiegroep in het le
ven geroepen voor voertuigvei
ligheid. Maar in Nederland bij
voorbeeld hoort een test op de
werking van de dempers niet
bij de apk-keuring. Remmen,
motorolie en banden behoren
wel bij het controlepatroon van
de gemiddelde automobilist,
schokdempers niet.
Aquaplaning
Een auto waarvan de schokdem
pers voor de helft versleten
zijn, heeft bij 80 km per uur op
een rechte weg 2,6 meter meer
remweg nodig om tot stilstand
te komen.
Als hij flink beladen is (met
vier inzittenden) wordt die af
stand zelfs 11,3 meter langer.
Ook treedt veel eerder aquapla
ning op. Verder werkt een
abs-systeem veel slechter en
neemt een noodstop dus meer
tijd in beslag. Ook de banden
slijten harder.
Monroe, dat zich wereldwijd
ook bezighoudt met uitlaten, is
de grootste fabrikant van schok
dempers met een omzet van
3,8 miljard dollar.
Het bedrijf is vooral sterk in
het leveren van schokdempers
aan de industrie. Nieuwe perso
nenauto's van GM, Ford, Daim-
lerChrysler, VW, Renault-Nis
san en Peugeot-Citroën staan
standaard op Monroe-dempers.
De omzet van het moederbe
drijf Tenneco is wereldwijd 3,5
miljard dollar, waarvan een mil
jard in Europa.^
Het marktaandeel van personenauto's op die
sel beloopt in Europa gemiddeld bijna vijftig
procent. In Nederland is dat maar de helft. On
ze overheid vindt de diesel te vuil en over
weegt zelfs extra accijns.
Door Rien van der Steen
Het gaat goed met het terug
dringen van kooldioxide (C02)
uit auto's. Over vier jaar moet
een uitstoot van maximaal 140
gram per kilometer een feit
zijn. de zogenaamde Euro
5-norm, en daar gaat het al aar
dig naar toe. De uitstoot van
kooldioxide was in 2002 nog ge
middeld 165 gram per kilome
ter bij nieuwe auto's, en er zijn
'er al die minder dan 120 gram
[Uitspuwen.
De diesel speelt er een leidende
tol in: want een hedendaagse
dieselmotor is niet alleen stil
en snel, maar ook schoner dan
ooit: hij verbruikt 30 procent
minder brandstof en stoot 25
procent minder C02 uit dan
benzinemotoren. Vooral de fil
ters, die bijna 100 procent van
de roetdeeltjes tegenhouden,
hebben de vooruitgang enorm
gestalte gegeven. Nu nog een
rem op de uitstoot van stistofdi-
oxide (NOx) en de diesel mag in
de milieu-prijzenkast.
Ook staatssecretaris Pieter van
Geel van Milieu erkent dat de
diesel schoner geworden is,
maar dat gaat hem nog niet ver
genoeg. Toch is het milieu hem
niet alles waard, bleek vorige
week. Wegens te weinig plek
op de achterbank ruilde hij zijn
schone, hybride Toyota Prius
vroegtijdig in tegen een Merce
des E. Met dieselmotor.
In Frankrijk, België en Oosten
rijk heeft 70 procent van de
nieuw verkochte personenwa
gens een dieselmotor. Gemid
deld over Europa is dat percen
tage op weg naar de 50, terwijl
Nederland blijft steken op nog
geen 25 procent.
Straftax
De industrie is van oordeel, dat
de Nederlandse overheid de die
sel discrimineert. Dat slaat dan
vooral op de straftax, de extra
bpm van 908 euro die sinds en
kele jaren op alle personendie-
sels betaald moet worden. Ter
wijl de bpm en wegenbelasting
voor de diesel toch al duurder
zijn.
En Van Geel wil diesels nog
eens extra belasten totdat ze in
pakweg 2010 de gezondheid
niet meer bedreigen. De staats-
Schone dieselmotor
MOTOR
Graphic BD
Met een katalysator en speciale toevoegingen aan het uitlaatgas
kan de uitstoot van stikstofdioxide en ammoniak worden aange
pakt.
secretaris voert aan dat er jaar
lijks veel doden vallen door stof
deeltjes in de lucht, wat onder
andere wordt veroorzaakt door
dieselmotoren.
Diesels scoren altijd goed als
het om C02 uitstoot gaat, want
daar is de benzinemotor juist
de grote boosdoener. Maar bij
de diesel zit het venijn in de
NOx (stikstofoxide) en gevaarlij
ke roetdeeltjes. Toch bestaan
daar technologische oplossin
gen voor.
Vergroening
Peter Janssen, directeur van de
Rai Vereniging, erkent dat oude
dieselmotoren een probleem
vormen. „Een moderne diesel
stoot al aanzienlijk minder dan
0,05 gram roetdeeltjes per kilo
meter uit. Als de overheid ac
cijns gaat heffen, heeft dat niks
met 'vergroening'te maken,
maar ordinair met belastingin
komsten. Met de nieuwe Euro 5
norm vanaf 2008 wordt de die
selmotor schoner dan elke ben
zinemotor.
De Rai bepleit daarom een Euro
pese aanpak, want we hebben
het over een Europees pro
bleem. Nieuwe techniek moet
gesubsidieerd worden, niet bij
voorbaat bestraft."
Mijn voorruit zit de laatste tijd vol met vliegen en muggen. Hoe
kan ik die het best verwijderen
Daniël Hammer van poetscentrum De Wasdas: „Bij
autospeciaalzaken zijn middelen tegen insecten te koop
die als ruitensproeivloeistof dienen. Dat werkt vele ma
len beter dan normale vloeistof. Inweken met water en
wat schoonmaakmiddel en dan met een spons verwijde
ren helpt ook. Zitten de insecten al wat langer op de ruit
dan kan schuren met water en een panty of sinaasappel
netje uitkomst bieden. Tevens bestaat er een speciale
handschoen waarmee je de insecten van de voorruit kan
schrapen. Vergeet tot slot niet de koplampen schoon te
maken.
Dure Discovery
De nieuwe Land Rover Discovery 3 staat op de show
van Birmingham als TDV6 diesel. Het is een 2,7-li-
ter common rail-turbomotor van 190 pk die wellicht de
populairste krachtbron wordt op de Europese markt.
Het alternatief is een 4,4-liter V8 met 300 pk. Die benzi
nemotor
wordt uitslui
tend gecombi
neerd met een
zestraps auto-
maai. De die
sel kost 54.600
euro, de V8
7T.900 euro.
De goedkoop
ste Discovery
was tot nu toe
de TD5 voor
minder dan
42.000 euro.
De nieuwe Discovery heeft veel trekjes
van de Range Rover gekregen.
Graz 25 jaar G-spot van Mercedes
Ze hebben hem 175.000 maal gebouwd sinds zijn de
buut in 1979. De Mercedes-Benz G is inmiddels een
terreinwagen die klassiekerstatus bereikt heeft. De ont
wikkeling van de G (van Gelande, terrein) begon in 1972
toen het toenmalige Daimler-Benz ging samenwerken
met Steyr-Daimler-Puch in het Oostenrijkse Graz. Dat be
drijf was gespecialiseerd in zware terreinvoertuigen.
Nog altijd is Graz de plek waar de G's worden gebouwd.
Na 25 jaar is het concept van de auto, die sinds een paar
jaar ook.in de VS verkocht wordt, onveranderd. Hij staat
nog altijd op een ladderframe. Permanente vierwie-
laandrijving, drie sperdifferentiëlen, en voortaan ook
elektronische
stabiliteit en
tractiecontro-
le. Medio dit
jaar komt er
een nieuw top
model in de
vorm van de G
55 AMG met
V8-motor met
compressor,
goed voor 476
pk en een
maximum
koppel van
700 Nm.
Klassiekerstatus voor de Mercedes-Benz G.
Verkeersdoden
«v 1999
PER 'vervoerssoort'
P
<P
Iets meer verkeersdoden
Ondanks een lichte stijging van het aantal verkeers
doden vorig jaar blijft Nederland in de top drie van
verkeersveilige landen. De andere twee zijn Zweden en
het Verenigd Koninkrijk. Sinds 1999 was er sprake .van
een daling die in 2003 voor het eerst tot staan is geko
men. Het aantal door politie geregistreerde ziekenhuis
gewonden daalde in 2003 wel tot 10.596.
Volgende week in Auto:
Test: VW Caddy Combi
Occasion
Fiets met cardanas