PZC
Promotieactie Thoolse pieper
Bedrijven hebben baat bij VOS
Piet Kraan
vertrekt bij
havenschap
Het tweede gebruik van frituurolie
23
I fzet van aardappelen laatste jaren verminderd
jors verlies
ïelgische post
Aantal slechte
'ijscholen
leemt toe
De begane grond is
voor het grote werk
BZW eist vrije doorgang tunnel
Ondernemersvereniging in Borsele
Rusland stopt import zuivel EU
jjactie: 0113-315649
tw.pzc.nl
nail:redactie@ pzc.nl
stbus 31, 4460 AA Goes
vertentie-exploitatie:
■ord- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
euws-Vlaanderen: 0114-372770;
tionaal: 020-4562500.
underdag 3 juni 2004
Het belang
van de
watersport
ior Rinus Antonisse
NT-ANNALAND - Met een
lievere opstelling naar de
arkt en een promotiecampag-
i moet de vroege Thoolse aard-
ipel weer beter in beeld ko
en van handel en consument,
otto is: Met de Thoolse aardap-
il aan tafel!
isteren werd iri cle veiling van
nt-Annaland de aftrap voor
!j campagne gegeven, tijdens
eerste aardappeldag. Tege-
k gingen de eerste partijen
in de rassen Doré, Première en
Heslander over de veilingklok.
Dor de bijna 200 ton werden re-
èlijke prijzen behaald, consta-
erde veilingdirecteur D. Hage.
oorzitter G. Brooijmans van de
'ilingvereniging' beklemtoonde
it het noodzakelijk is de vroe-
jThoolse aardappelen meer on-
;r de aandacht te brengen. De
_atste jaren kwam er de klad in
afzet. „Het liep steeds stroe-
Jër en ook de prijsvorming liet
wensen over', aldus Brooij-
-<ans. Onderzoek leidde tot het
BUSSEL - De Belgische Post
"eeft vorig jaar 64 miljoen euro
erlies geboekt, ongeveer 36 pro
ent meer dan in 2002.
jorzaak is dat kostenbesparin-
en zijn vertraagd en minder
is afgevloeid dan ge
land. De Belgische Post is een
Jaatsbedrijf, maar de overheid
ril een belang van 25 tot 49 pro
ent verkopen. Daarbij wordt
«nder meer gekeken naar het Ne-
erlandse TPG. ANP/BELGA
'.IJSWIJK - Voor het eerst
inds jaren zijn er in 2003 meer
ijscholen bijgekomen. Dat con-
luderen het Centraal Bureau
lijvaardigheidsbewijzen (CBR)
n de brancheorganisatie Bo-
ag. De meeste nieuwelingen le-
eren volgens de organisaties
iet genoeg kwaliteit.
[jen woordvoerder van het CBR
éi gisteren dat sprake is van
en trendbreuk. „Sinds 1996
ras juist het aantal rijscholen
fgenomen.
je toename ligt volgens hem
an het slechte economische kli-
laat. „De nieuwkomers probe-
|n met rijlessen extra geld te
terdienen. Vaak zijn dit een-
[lansrijscholen, die niet genoeg
ijd en financiële middelen heb-
fen om bij te scholen, waardoor
kwaliteit van de lessen lager
lb Boon van de Bovag-afde-
ïg rijscholen maakt zich voor
borgen voor de personen die
jles nemen bij dergelijke oplei-
„De kwaliteit van de
iwkomers valt tegen. Ze heb-
te maken met sterke concur-
Om klandizie te winnen,
plagen ze hun lesprijzen en la
ze leerlingen eerder opgaan
het rijexamen."
Boon geldt het kwali-
niet voor de een-
die fulltime met het
bezig zijn, maar wel voor
iegenen die het rijles geven er
ij doen. ANP
besluit de promotie steviger aan
te pakken.
Naast als vanouds de verkoop
via de veilingklok, wordt de af
zet door bemiddeling gestimu
leerd. vertelde Brooijmans. Ook
willen de telers meer rekening
proberen te houden met de wen
sen van de markt en de campag
ne is bedoeld om het Thoolse
product beter te profileren.
Een goede aanpak, stelde voor
zitter T. Meijer van het hoofd
productschap akkerbouw. Hij
zei dat de mensen een beetje ver
geten zijn hoe goed en gezond
het eten van aardappelen is. In
dit verband wees Meijer op het
consumptiegedrag in Amerika,
waar 'fast food' zonder veel voe
dingswaarde de boventoon
voert. „Als we de Thoolse aard
appel naar Amerika konden
brengen, zouden de mensen
daar weer eens gewone, gezonde
kost kunnen eten."
De voorzitter van het hoofdpro
ductschap gaf aan dat de boeren
veel presteren op het gebied van
de aardappel. „Nederland kan
er trots op zijn. Er is veel kennis
en sprake van een milieuvriende
lijke manier van telen. Dat geldt
niet alleen de pootaardappelen
die door de hele wereld afgezet
worden, maar ook de tafelaard
appelen en die voor de verwer
kende industrie."
Keten
Meijer merkte op dat het eiland
Tholen dankzij goede grond een
prima gebied is voor de teelt
van vroege aardappelen. Hij
noemde het van groot belang
dat telers, handelaars en verwer
kers elkaar bij de vermarkting
van het product weten te vin
den. „In het verleden is teveel
apart geopereerd en dat is niet
goed."
Meijer hoopte dat de campagne
ertoe leidt dat ook restaurants
weer meer aardappelen op het
menu gaan zetten, naast uiter
aard het bevorderen van de ge
wone consumptie van de aardap
pelen.
Hij vond dat de initiatieven van
de Tholenaren steun verdienen
van de gemeente en met name -
in het kader van het project Vi
taal Platteland Zeeland - van de
provincie.
De eerste partij van vijf kisten
Dorés ging weg voor de gewel
dig hoge prijs van 110 eurocent
per kilo. Een gebaar vaii de Ra
bobank, die ze bezorgt bij de
Thoolse bejaardenhuizen. De
echte handelsprijzen kwamen
uit op rond 70 cent voor de
Dorés - nog altijd dé vroege
aardappel - en 43 cent voor de
Premières en Frieslanders.
Molenaar Teun van der Bok: „Ik maak altijd charges van duizend kilo."
door Inge Heuff
ZIERIKZEE - Teun van der Bok, mole
naar van Molen De Hoop in Zierikzee,
loopt de hele dag van etage naar etage.
Het meest echter werkt hij op de bega
ne grond. Hier worden de grootste hoe
veelheden meel in zakken van 25 kilo ge
stort, staat zijn heftruck om de pallets
te verplaatsen en is zijn kantoortje te
vinden waar zelfs een stoel teveel ruim
te inneemt. Zes etages heeft molen De
Hoop. Op de bovenste twee komt Van
der Bok zelden. Helemaal bovenin be
vindt zich de hoofdwindaandrijving en
een verdieping lager het luiwerk, het
hijssysteem om de zakken te takelen.
Nu Van der Bok een automatisch trans
portsysteem heeft, wordt dat niet meer
gebruikt.
Op de vierde verdieping houdt Van der
Bok regelmatig een controlerondje om
te zien of de silo's nog voldoende gevuld
zijn met graan. Op de derde verdieping
liggen de windgedreven molenstenen
met het mechaniek en op de tweede
staan de mengmachines. Hier is Van der
Bok regelmatig te vinden.
„Ik maak altijd charges (meelmeng-
sels-red.) van duizend kilo", vertelt hij.
„Afhankelijk van de meelsoort en de
klant wordt de ene charge sneller ver
kocht dan de andere. De charges die
niet direct verhandeld worden, sla ik
hier op."
foto Marijke Folkertsma
Op de etage eronder staan de machines
om het graan te reinigen en de walsen
om het te snijden, bijvoorbeeld voor
boekweitgrutten en volkorenbrood
graantjes.
De begane grond, tenslotte, is voor het
grote werk.
Hier staan de pallets vol zakken meel.
Ook de machinaal aangedreven molen
stenen, voor als er geen wind is, zijn er
te vinden. Alles onder een dun laagje
meel.
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - Kleine en mid
delgrote bedrijven die meedoen
aan het project Vernieuwend On-
dernermerschap (VOS) doen het
beter dan gemiddeld. Ze denken
meer marktgericht en voeren
verbeteringen door in de admini
stratie en de automatisering.
Dat blijkt uit een evaluatie van
het project over 2003, opgesteld
door EIM. In Zeeland doen 77
bedrijven aan het project mee.
Daarvan hebben er 46 de evalua-
tie-enquete ingevoerd.
Het project VOS - betaald door
provincie en Syntens - moet klei
ne en middelgrote bedrijven aan
sporen innovatiever te werk te
gaan. VOS is opgezet voor drie
jaar (2002-2004) en richt zich op
industriële bedrijven, techno
starters (beginnende iet-bedrij
ven) en zakelijke dienstverle
ning. Bedrijven die eraan mee
doen halen een hogere omzet en
groeien harder (dat geldt ook
voor het aantal arbeidsplaat
sen). Ze brengen vaker nieuwe
producten of diensten op de
markt dan andere. Al deden be
drijven die in 2002 meededen
dat vaker dan ondernemingen
die vorig jaar werden bijge
staan, concludeert EIM. Dat
heeft te maken met de instroom
van nieuwe bedrijven in het pro
ject. Er doen meer bedrijven
mee die zich nog niet met inno
vatie hebben beziggehouden.
Deelname aan het project leidt
ertoe dat ze beter kunnen con
curreren.
Ondernemers hebben wel kri
tiek op de diverse workshops
die Syntens voor hen organi
seert. Die sluiten niet altijd
goed aan op eigen vragen of pro
blemen, aldus EIM.
kijkt in culinair bekakte krin-
fijntjes neer op iets wat langs
straat te koop is. Patat. Maar een
patat is wel degelijk een geweldige
creatie. Goed van kleur en
en als ze van een toppatatboer
dan ritselen de frieten als je de
ik voorzichtig schudt. Een zak is be-
ir dan een bakje. Een baby draag je
ak niet in een plastic kratje over
raat. Friet is eten om mee te lopen,
ok dat is er zo mooi aan, Ioopvoer. En
et is niet waar dat je er dik van wordt,
an veel patat word je dik, van weinig
iet. Maar het moeten goede frieten
jn, in goede olie gebakken. De meeste
in Nederland frituren in
vet. Niemand kan zomaar de patat
schuld geven van zijn hartklachten,
durven wetenschappelijke onder-
te beweren dat als snackbars
en cafetaria's in goede olie bakken, per
jaar honderd tot driehonderd mensen
minder zullen sterven aan hart- en vaat-
kwalen.
De frituurvettenindustrie maakt al veel
betere bakolie. De gezamenlijke vet- en
oliefabrikanten en Koninklijke Horeca
Nederland voeren sinds twee maanden
campagne onder professionele patat
bakkers om over te schakelen op 'ver
antwoorde' frituurolie. Het moet olie
zijn met zo weinig mogelijk transvetzu
ren. Die zijn van alle vetzuren de
moorddadigste. Tot nu toe is nog maar
tien procent van de vijfduizend cafeta
riahouders en frietbakkers overgestapt
op beter bakspul. Publieke druk zou
kunnen helpen. Voortaan friet weige
ren die gebakken is in moordvet.
Ander onderwerp. Vorige week in het
consumentenprogramma Radar een
vreemde vertoning. Een man goot een
fles slaolie van de betere soort leeg in
de brandstoftank van zijn dieselauto.
Dieselolie is duur, wordt nog duurder
en er wordt op gekankerd omdat diesel
auto's roet uitstoten waar mensen last
van hebben en zelfs dood aan kunnen
gaan. Alweer.
Er mankeert nog meer aan diesel. De
boodschap in het programma was dat
brandstof uit plantaardige olie in me
nig opzicht beter is en dat Nederland
achter loopt bij de ontwikkeling van
biodiesel. Die is minder bezwaarlijk
voor het milieu en de gezondheid van
de mensen.
Een liter slaolie is goedkoper dan een
liter diesel. Maar nog voordat ik me af
vroeg of het wel kan, zomaar een fles
slaolie in je auto gooien, dacht ik, suf
ferd, daar kun je toch beter eerst je pa
tat in bakken! De gedachte bleef me be
zighouden. Het fantastische tweede ge
bruik van frituurolie. De Nederlandse
horeca produceert jaarlijks een plens
afval van minstens 60 miljoen kilo aan
afgewerkte vetten en oliën. Daar kun
nen wel een paar taxi's op rijden.
In Nederland kan men geen biodiesel
tanken bij de pomp. Dat kan in Duits
land en in Oostenrijk. Hier is de biorij-
der aangewezen op eigen werk.
Moeilijk is het niet om zelf dieselolie te
maken uit afgewerkte frituurolie. Goe
de uitleg is te vinden op internet, onder
meer op deze adressen: www.dange-
rouslaboratories.org/biodiesel öf
www.wordiq.com/ definition /how-to-
make-biodiesel.
Misschien heeft de scheikundeleraar er
ook lol in, geeft hij er les in en kunnen
scholieren binnenkort wat bijverdie
nen met het maken van diesel voor
buurmans Mercedes.
In afgewerkte Gouda's Glorie, Remia
of Diamant zit water. Dat moet er uit.
Het kan door de olie sterk te verhitten.
Het water zal verdampen. Het kan ook
door de olie alleen wat op te warmen
en daarna in een hoog vat te gieten. Het
beetje water zakt tot onderin het vat,
de zuivere olie kan dan afgegoten wor
den. Nu een scheutje spiritus of andere
goedkope alcohol toevoegen aan de fri
tuurolie en een lepeltje gootsteenont
stopper.
Even roeren en naar bed.
De volgende dag heeft zich onderin de
olie een laag wasachtige glycerine ge
vormd. Daarboven blinkt de schone
brandstof. Pure diesel, taxfree.
Wouter Klootwijk
GOES - De Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging
(BZW) wil samen met de organisaties in het beroepsgoede-
renvervoer, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en
EVO onderzoeken of een tolvrije Liefkenshoektunnel via
de rechter kan worden afgedwongen.
Aangezien de Liefkenshoektunnel aan de noordzijde van
Antwerpen een belangrijke rol speelt bij het omleiden
van verkeer tijdens de werken aan de Ring van Antwer
pen, willen BZW, TLN en EVO deze tunnel voor het
vrachtverkeer in juli tolvrij. De Kennedytunnel is dan ge
sloten voor vrachtverkeer (en caravans) en dit verkeer
heeft volgens de organisaties recht op een tolvrij passage
van de Ring Antwerpen. De BZW stelt niet ontevreden te
zijn over de maatregelen die Rijkswaterstaat neemt om de
verwachte verkeersproblemen te verminderen.
BORSELE - Ondernemers in de gemeente Borsele vereni
gen zich in de Ondernemersvereniging Borsele. De officie-
Ie oprichting is op 14 juni in het gemeentehuis van Hein-
kenszand.
Redenen voor de oprichting zijn volgens het bestuur dat
de bedrijvigheid in de gemeente toeneemt en dat bedrij
venterreinen worden ontwikkeld op strategische locaties.
Doelstellingen zijn het behartigen van de collectieve be
langen van de aangesloten ondernemingen, het verster
ken van de onderlinge netwerken en het ondersteunen
van de promotie van de gemeente Borsele. Het thema van
de oprichtingsbijeenkomst is: hoe komt een ondernemer
aan goede medewerkers. Voormalig voorzitter Hans de
Boer van MKB Nederland en tevens voorzitter van het
landelijk platform Taskforce jeugdwerkloosheid verzorgt
een bijdrage en leidt een forumdiscussie over jeugdwerk
loosheid. In samenwerking met de Landelijke Taskforce
jeugdwerkloosheid is bovendien besloten om van de dag
een Zeeuwse actiedag te maken waarbij netwerken wor
den ingezet om zoveel mogelijk jeugdbanen te scoren.
BRUSSEL - De Russische overheid geeft handelaren
sinds dinsdag plots geen toestemming meer om vlees,
melk, boter en kaas in te voeren uit enkele Europese lan
den. Vorige maand had Rusland na onderhandelingen
nog gezegd de producten gewoon te blijven toelaten. Rus
land en de Europese Commissie hadden daarover maan
denlang op het hoogste niveau onderhandeld.
Het Nederlandse ministerie van Landbouw en de Product
schappen Vee, Vlees en Eieren zeiden gisteren dat er 'zeer
intensief overleg' wordt gevoerd met Rusland om de ex
port van vlees en zuivel weer op gang te brengen.
Rusland is een belangrijke afnemer. In 2003 ging het om
ongeveer 850 miljoen euro. ANP
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - Vierentwintig
jaar geleden schopte hij letter
lijk een schip van de kade af.
Dat kon nog in een tijd dat er
'slechts' zeshonderd schepen de
Zeeuwse havens aandeden. Nu
is dat onmogelijk, weet Piet
Kraan. Maar liet schoppen ver
leerde hij niet. Als voorzitter
van de ondernemingsraad van
Zeeland Seaports maakte hij de
laatste jaren veel amok. Nu hij
stopt als 'verleersleider', ver
dwijnt ook een luis in de pels.
Voor het laatst coördineerde hij
gisteren vanuit de kapiteinska
mer het scheepvaartverkeer.
Vanaf 1980 begeleidt hij samen
met collega's de schepen veilig
de havens in, geeft toestemming
voor binnenkomst of vertrek en
wijst de ligplaatsen aan.
Of beter gezegd: legt hij 'de rode
loper' voor de binnenvarende
schepen uit. „Want dat is wat ze
tegenwoordig willen. Er mag
geen enkel oponthoud meer zijn.
Time is money."
Met de groei van de havens en
de toename van het scheepvaart
verkeer en de commerciële be
langen, is het weik fors veran
derd.
„Vroeger wipte je even naar de
kade en schopte een schip er let
terlijk van af", herinnert Kraan
zich. „Nu gaat het via stuwa
door-s en cargadoors. Wij rege
len alles op afstand. Ik heb zo'n
twintig beeldschermen voor me
staan om alles in de gaten te
houden. Daarnaast beschik ik
over een bord voor de kadeplan
ning. Dat moet ook wel nu er
jaarlijks duizenden schepen de
havens binnenvaren."
De vurigheid waarmee hij ver
telt over zijn werk, kenmerkt
Kraan. De buitenwacht leerde
hem vooral kennen als voorzit
ter van de ondernemingsraad
van Zeeland Seaports. Een func
tie waar-voor hij in 1999 werd ge
vraagd.
„Het was puin mimen. Van me
dezeggenschap hadden ze toen
bij het havenschap nog nooit ge
hoord. De ondernemingsraad
werd er-varen als een blok aan
het been. Onterecht. Gelukkig
hoorde toenmalig directeur Jan
Philippen onze roep en luisterde
ernaar."
Een jaar geleden brak, onder
aanvoering van Kraan, de hel
los tussen de ondernemingsraad
en het bestuur van het ha
venschap. „Een donkere perio
de", vindt Kraan.
De or beschuldigde ha
venschapsvoorzitter Daan Brui-
nooge (toen ook gedeputeerde
economie) en bestuurslid Ron
Barbé (toen tevens burgemees
ter van Terneuzen) van belan
genverstrengeling. Zij zouden
volgens de or van de haven van
Rotterdam een commissariaat
aangeboden hebben gekregen in
het samenwerkingsverband met
de Zeeuwse havens (ESM II). In
ruil daarvoor zou Rotterdam
meer invloed krijgen in de
Zeeuwse havens.
De or spande twee rechtszaken
aan bij de Ondernemingskamer
van het Gerechtshof in Amster
dam. Tot een inhoudelijk oor
deel kwam die niet. Wel bepaal
de die feitelijk dat de or niets te
vertellen heeft over de samen
werking met de haven van Rot
terdam.
Kraan kijkt niet graag op die pe
riode terug. „Dat het bestuur
zijn zin heeft doorgedreven, is
dan zo. Maar het vertrek van di
recteur Jan Philippen is zeer be
treurenswaardig. Dat had ik
graag voorkomen. Hij had veel
contacten in het bedrijfsleven
en zijn economische en commer
ciële visie klopte."
Na het vertrek van Daan Bruin-
ooge en de komst van Gert de
Kok als havenschapsvoorzitter,
werd het opvallend stil.
De Kok wenste ook geen gedon
der in de glazen en maande
Kraan een toontje lager te zin
gen. Die zegt zelf dat het stil is,
omdat 'dit bestuur wel luistert.'
„Het doet met alles wat de or
wil. Maar de medezeggenschap
is beter geregeld. De or is een in
stituut dat niet meer weg te den
ken rs bij het havenschap."
Officieel stopt Kraan per 1 au
gustus met werken. Henk
Daniëlse volgt hem op als voor
zitter van de or.