PZC Promotieactie Thoolse pieper Bedrijven hebben baat bij VOS Piet Kraan vertrekt bij havenschap Het tweede gebruik van frituurolie 23 I fzet van aardappelen laatste jaren verminderd jors verlies ïelgische post Aantal slechte 'ijscholen leemt toe De begane grond is voor het grote werk BZW eist vrije doorgang tunnel Ondernemersvereniging in Borsele Rusland stopt import zuivel EU jjactie: 0113-315649 tw.pzc.nl nail:redactie@ pzc.nl stbus 31, 4460 AA Goes vertentie-exploitatie: ■ord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; euws-Vlaanderen: 0114-372770; tionaal: 020-4562500. underdag 3 juni 2004 Het belang van de watersport ior Rinus Antonisse NT-ANNALAND - Met een lievere opstelling naar de arkt en een promotiecampag- i moet de vroege Thoolse aard- ipel weer beter in beeld ko en van handel en consument, otto is: Met de Thoolse aardap- il aan tafel! isteren werd iri cle veiling van nt-Annaland de aftrap voor !j campagne gegeven, tijdens eerste aardappeldag. Tege- k gingen de eerste partijen in de rassen Doré, Première en Heslander over de veilingklok. Dor de bijna 200 ton werden re- èlijke prijzen behaald, consta- erde veilingdirecteur D. Hage. oorzitter G. Brooijmans van de 'ilingvereniging' beklemtoonde it het noodzakelijk is de vroe- jThoolse aardappelen meer on- ;r de aandacht te brengen. De _atste jaren kwam er de klad in afzet. „Het liep steeds stroe- Jër en ook de prijsvorming liet wensen over', aldus Brooij- -<ans. Onderzoek leidde tot het BUSSEL - De Belgische Post "eeft vorig jaar 64 miljoen euro erlies geboekt, ongeveer 36 pro ent meer dan in 2002. jorzaak is dat kostenbesparin- en zijn vertraagd en minder is afgevloeid dan ge land. De Belgische Post is een Jaatsbedrijf, maar de overheid ril een belang van 25 tot 49 pro ent verkopen. Daarbij wordt «nder meer gekeken naar het Ne- erlandse TPG. ANP/BELGA '.IJSWIJK - Voor het eerst inds jaren zijn er in 2003 meer ijscholen bijgekomen. Dat con- luderen het Centraal Bureau lijvaardigheidsbewijzen (CBR) n de brancheorganisatie Bo- ag. De meeste nieuwelingen le- eren volgens de organisaties iet genoeg kwaliteit. [jen woordvoerder van het CBR éi gisteren dat sprake is van en trendbreuk. „Sinds 1996 ras juist het aantal rijscholen fgenomen. je toename ligt volgens hem an het slechte economische kli- laat. „De nieuwkomers probe- |n met rijlessen extra geld te terdienen. Vaak zijn dit een- [lansrijscholen, die niet genoeg ijd en financiële middelen heb- fen om bij te scholen, waardoor kwaliteit van de lessen lager lb Boon van de Bovag-afde- ïg rijscholen maakt zich voor borgen voor de personen die jles nemen bij dergelijke oplei- „De kwaliteit van de iwkomers valt tegen. Ze heb- te maken met sterke concur- Om klandizie te winnen, plagen ze hun lesprijzen en la ze leerlingen eerder opgaan het rijexamen." Boon geldt het kwali- niet voor de een- die fulltime met het bezig zijn, maar wel voor iegenen die het rijles geven er ij doen. ANP besluit de promotie steviger aan te pakken. Naast als vanouds de verkoop via de veilingklok, wordt de af zet door bemiddeling gestimu leerd. vertelde Brooijmans. Ook willen de telers meer rekening proberen te houden met de wen sen van de markt en de campag ne is bedoeld om het Thoolse product beter te profileren. Een goede aanpak, stelde voor zitter T. Meijer van het hoofd productschap akkerbouw. Hij zei dat de mensen een beetje ver geten zijn hoe goed en gezond het eten van aardappelen is. In dit verband wees Meijer op het consumptiegedrag in Amerika, waar 'fast food' zonder veel voe dingswaarde de boventoon voert. „Als we de Thoolse aard appel naar Amerika konden brengen, zouden de mensen daar weer eens gewone, gezonde kost kunnen eten." De voorzitter van het hoofdpro ductschap gaf aan dat de boeren veel presteren op het gebied van de aardappel. „Nederland kan er trots op zijn. Er is veel kennis en sprake van een milieuvriende lijke manier van telen. Dat geldt niet alleen de pootaardappelen die door de hele wereld afgezet worden, maar ook de tafelaard appelen en die voor de verwer kende industrie." Keten Meijer merkte op dat het eiland Tholen dankzij goede grond een prima gebied is voor de teelt van vroege aardappelen. Hij noemde het van groot belang dat telers, handelaars en verwer kers elkaar bij de vermarkting van het product weten te vin den. „In het verleden is teveel apart geopereerd en dat is niet goed." Meijer hoopte dat de campagne ertoe leidt dat ook restaurants weer meer aardappelen op het menu gaan zetten, naast uiter aard het bevorderen van de ge wone consumptie van de aardap pelen. Hij vond dat de initiatieven van de Tholenaren steun verdienen van de gemeente en met name - in het kader van het project Vi taal Platteland Zeeland - van de provincie. De eerste partij van vijf kisten Dorés ging weg voor de gewel dig hoge prijs van 110 eurocent per kilo. Een gebaar vaii de Ra bobank, die ze bezorgt bij de Thoolse bejaardenhuizen. De echte handelsprijzen kwamen uit op rond 70 cent voor de Dorés - nog altijd dé vroege aardappel - en 43 cent voor de Premières en Frieslanders. Molenaar Teun van der Bok: „Ik maak altijd charges van duizend kilo." door Inge Heuff ZIERIKZEE - Teun van der Bok, mole naar van Molen De Hoop in Zierikzee, loopt de hele dag van etage naar etage. Het meest echter werkt hij op de bega ne grond. Hier worden de grootste hoe veelheden meel in zakken van 25 kilo ge stort, staat zijn heftruck om de pallets te verplaatsen en is zijn kantoortje te vinden waar zelfs een stoel teveel ruim te inneemt. Zes etages heeft molen De Hoop. Op de bovenste twee komt Van der Bok zelden. Helemaal bovenin be vindt zich de hoofdwindaandrijving en een verdieping lager het luiwerk, het hijssysteem om de zakken te takelen. Nu Van der Bok een automatisch trans portsysteem heeft, wordt dat niet meer gebruikt. Op de vierde verdieping houdt Van der Bok regelmatig een controlerondje om te zien of de silo's nog voldoende gevuld zijn met graan. Op de derde verdieping liggen de windgedreven molenstenen met het mechaniek en op de tweede staan de mengmachines. Hier is Van der Bok regelmatig te vinden. „Ik maak altijd charges (meelmeng- sels-red.) van duizend kilo", vertelt hij. „Afhankelijk van de meelsoort en de klant wordt de ene charge sneller ver kocht dan de andere. De charges die niet direct verhandeld worden, sla ik hier op." foto Marijke Folkertsma Op de etage eronder staan de machines om het graan te reinigen en de walsen om het te snijden, bijvoorbeeld voor boekweitgrutten en volkorenbrood graantjes. De begane grond, tenslotte, is voor het grote werk. Hier staan de pallets vol zakken meel. Ook de machinaal aangedreven molen stenen, voor als er geen wind is, zijn er te vinden. Alles onder een dun laagje meel. door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Kleine en mid delgrote bedrijven die meedoen aan het project Vernieuwend On- dernermerschap (VOS) doen het beter dan gemiddeld. Ze denken meer marktgericht en voeren verbeteringen door in de admini stratie en de automatisering. Dat blijkt uit een evaluatie van het project over 2003, opgesteld door EIM. In Zeeland doen 77 bedrijven aan het project mee. Daarvan hebben er 46 de evalua- tie-enquete ingevoerd. Het project VOS - betaald door provincie en Syntens - moet klei ne en middelgrote bedrijven aan sporen innovatiever te werk te gaan. VOS is opgezet voor drie jaar (2002-2004) en richt zich op industriële bedrijven, techno starters (beginnende iet-bedrij ven) en zakelijke dienstverle ning. Bedrijven die eraan mee doen halen een hogere omzet en groeien harder (dat geldt ook voor het aantal arbeidsplaat sen). Ze brengen vaker nieuwe producten of diensten op de markt dan andere. Al deden be drijven die in 2002 meededen dat vaker dan ondernemingen die vorig jaar werden bijge staan, concludeert EIM. Dat heeft te maken met de instroom van nieuwe bedrijven in het pro ject. Er doen meer bedrijven mee die zich nog niet met inno vatie hebben beziggehouden. Deelname aan het project leidt ertoe dat ze beter kunnen con curreren. Ondernemers hebben wel kri tiek op de diverse workshops die Syntens voor hen organi seert. Die sluiten niet altijd goed aan op eigen vragen of pro blemen, aldus EIM. kijkt in culinair bekakte krin- fijntjes neer op iets wat langs straat te koop is. Patat. Maar een patat is wel degelijk een geweldige creatie. Goed van kleur en en als ze van een toppatatboer dan ritselen de frieten als je de ik voorzichtig schudt. Een zak is be- ir dan een bakje. Een baby draag je ak niet in een plastic kratje over raat. Friet is eten om mee te lopen, ok dat is er zo mooi aan, Ioopvoer. En et is niet waar dat je er dik van wordt, an veel patat word je dik, van weinig iet. Maar het moeten goede frieten jn, in goede olie gebakken. De meeste in Nederland frituren in vet. Niemand kan zomaar de patat schuld geven van zijn hartklachten, durven wetenschappelijke onder- te beweren dat als snackbars en cafetaria's in goede olie bakken, per jaar honderd tot driehonderd mensen minder zullen sterven aan hart- en vaat- kwalen. De frituurvettenindustrie maakt al veel betere bakolie. De gezamenlijke vet- en oliefabrikanten en Koninklijke Horeca Nederland voeren sinds twee maanden campagne onder professionele patat bakkers om over te schakelen op 'ver antwoorde' frituurolie. Het moet olie zijn met zo weinig mogelijk transvetzu ren. Die zijn van alle vetzuren de moorddadigste. Tot nu toe is nog maar tien procent van de vijfduizend cafeta riahouders en frietbakkers overgestapt op beter bakspul. Publieke druk zou kunnen helpen. Voortaan friet weige ren die gebakken is in moordvet. Ander onderwerp. Vorige week in het consumentenprogramma Radar een vreemde vertoning. Een man goot een fles slaolie van de betere soort leeg in de brandstoftank van zijn dieselauto. Dieselolie is duur, wordt nog duurder en er wordt op gekankerd omdat diesel auto's roet uitstoten waar mensen last van hebben en zelfs dood aan kunnen gaan. Alweer. Er mankeert nog meer aan diesel. De boodschap in het programma was dat brandstof uit plantaardige olie in me nig opzicht beter is en dat Nederland achter loopt bij de ontwikkeling van biodiesel. Die is minder bezwaarlijk voor het milieu en de gezondheid van de mensen. Een liter slaolie is goedkoper dan een liter diesel. Maar nog voordat ik me af vroeg of het wel kan, zomaar een fles slaolie in je auto gooien, dacht ik, suf ferd, daar kun je toch beter eerst je pa tat in bakken! De gedachte bleef me be zighouden. Het fantastische tweede ge bruik van frituurolie. De Nederlandse horeca produceert jaarlijks een plens afval van minstens 60 miljoen kilo aan afgewerkte vetten en oliën. Daar kun nen wel een paar taxi's op rijden. In Nederland kan men geen biodiesel tanken bij de pomp. Dat kan in Duits land en in Oostenrijk. Hier is de biorij- der aangewezen op eigen werk. Moeilijk is het niet om zelf dieselolie te maken uit afgewerkte frituurolie. Goe de uitleg is te vinden op internet, onder meer op deze adressen: www.dange- rouslaboratories.org/biodiesel öf www.wordiq.com/ definition /how-to- make-biodiesel. Misschien heeft de scheikundeleraar er ook lol in, geeft hij er les in en kunnen scholieren binnenkort wat bijverdie nen met het maken van diesel voor buurmans Mercedes. In afgewerkte Gouda's Glorie, Remia of Diamant zit water. Dat moet er uit. Het kan door de olie sterk te verhitten. Het water zal verdampen. Het kan ook door de olie alleen wat op te warmen en daarna in een hoog vat te gieten. Het beetje water zakt tot onderin het vat, de zuivere olie kan dan afgegoten wor den. Nu een scheutje spiritus of andere goedkope alcohol toevoegen aan de fri tuurolie en een lepeltje gootsteenont stopper. Even roeren en naar bed. De volgende dag heeft zich onderin de olie een laag wasachtige glycerine ge vormd. Daarboven blinkt de schone brandstof. Pure diesel, taxfree. Wouter Klootwijk GOES - De Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW) wil samen met de organisaties in het beroepsgoede- renvervoer, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en EVO onderzoeken of een tolvrije Liefkenshoektunnel via de rechter kan worden afgedwongen. Aangezien de Liefkenshoektunnel aan de noordzijde van Antwerpen een belangrijke rol speelt bij het omleiden van verkeer tijdens de werken aan de Ring van Antwer pen, willen BZW, TLN en EVO deze tunnel voor het vrachtverkeer in juli tolvrij. De Kennedytunnel is dan ge sloten voor vrachtverkeer (en caravans) en dit verkeer heeft volgens de organisaties recht op een tolvrij passage van de Ring Antwerpen. De BZW stelt niet ontevreden te zijn over de maatregelen die Rijkswaterstaat neemt om de verwachte verkeersproblemen te verminderen. BORSELE - Ondernemers in de gemeente Borsele vereni gen zich in de Ondernemersvereniging Borsele. De officie- Ie oprichting is op 14 juni in het gemeentehuis van Hein- kenszand. Redenen voor de oprichting zijn volgens het bestuur dat de bedrijvigheid in de gemeente toeneemt en dat bedrij venterreinen worden ontwikkeld op strategische locaties. Doelstellingen zijn het behartigen van de collectieve be langen van de aangesloten ondernemingen, het verster ken van de onderlinge netwerken en het ondersteunen van de promotie van de gemeente Borsele. Het thema van de oprichtingsbijeenkomst is: hoe komt een ondernemer aan goede medewerkers. Voormalig voorzitter Hans de Boer van MKB Nederland en tevens voorzitter van het landelijk platform Taskforce jeugdwerkloosheid verzorgt een bijdrage en leidt een forumdiscussie over jeugdwerk loosheid. In samenwerking met de Landelijke Taskforce jeugdwerkloosheid is bovendien besloten om van de dag een Zeeuwse actiedag te maken waarbij netwerken wor den ingezet om zoveel mogelijk jeugdbanen te scoren. BRUSSEL - De Russische overheid geeft handelaren sinds dinsdag plots geen toestemming meer om vlees, melk, boter en kaas in te voeren uit enkele Europese lan den. Vorige maand had Rusland na onderhandelingen nog gezegd de producten gewoon te blijven toelaten. Rus land en de Europese Commissie hadden daarover maan denlang op het hoogste niveau onderhandeld. Het Nederlandse ministerie van Landbouw en de Product schappen Vee, Vlees en Eieren zeiden gisteren dat er 'zeer intensief overleg' wordt gevoerd met Rusland om de ex port van vlees en zuivel weer op gang te brengen. Rusland is een belangrijke afnemer. In 2003 ging het om ongeveer 850 miljoen euro. ANP door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Vierentwintig jaar geleden schopte hij letter lijk een schip van de kade af. Dat kon nog in een tijd dat er 'slechts' zeshonderd schepen de Zeeuwse havens aandeden. Nu is dat onmogelijk, weet Piet Kraan. Maar liet schoppen ver leerde hij niet. Als voorzitter van de ondernemingsraad van Zeeland Seaports maakte hij de laatste jaren veel amok. Nu hij stopt als 'verleersleider', ver dwijnt ook een luis in de pels. Voor het laatst coördineerde hij gisteren vanuit de kapiteinska mer het scheepvaartverkeer. Vanaf 1980 begeleidt hij samen met collega's de schepen veilig de havens in, geeft toestemming voor binnenkomst of vertrek en wijst de ligplaatsen aan. Of beter gezegd: legt hij 'de rode loper' voor de binnenvarende schepen uit. „Want dat is wat ze tegenwoordig willen. Er mag geen enkel oponthoud meer zijn. Time is money." Met de groei van de havens en de toename van het scheepvaart verkeer en de commerciële be langen, is het weik fors veran derd. „Vroeger wipte je even naar de kade en schopte een schip er let terlijk van af", herinnert Kraan zich. „Nu gaat het via stuwa door-s en cargadoors. Wij rege len alles op afstand. Ik heb zo'n twintig beeldschermen voor me staan om alles in de gaten te houden. Daarnaast beschik ik over een bord voor de kadeplan ning. Dat moet ook wel nu er jaarlijks duizenden schepen de havens binnenvaren." De vurigheid waarmee hij ver telt over zijn werk, kenmerkt Kraan. De buitenwacht leerde hem vooral kennen als voorzit ter van de ondernemingsraad van Zeeland Seaports. Een func tie waar-voor hij in 1999 werd ge vraagd. „Het was puin mimen. Van me dezeggenschap hadden ze toen bij het havenschap nog nooit ge hoord. De ondernemingsraad werd er-varen als een blok aan het been. Onterecht. Gelukkig hoorde toenmalig directeur Jan Philippen onze roep en luisterde ernaar." Een jaar geleden brak, onder aanvoering van Kraan, de hel los tussen de ondernemingsraad en het bestuur van het ha venschap. „Een donkere perio de", vindt Kraan. De or beschuldigde ha venschapsvoorzitter Daan Brui- nooge (toen ook gedeputeerde economie) en bestuurslid Ron Barbé (toen tevens burgemees ter van Terneuzen) van belan genverstrengeling. Zij zouden volgens de or van de haven van Rotterdam een commissariaat aangeboden hebben gekregen in het samenwerkingsverband met de Zeeuwse havens (ESM II). In ruil daarvoor zou Rotterdam meer invloed krijgen in de Zeeuwse havens. De or spande twee rechtszaken aan bij de Ondernemingskamer van het Gerechtshof in Amster dam. Tot een inhoudelijk oor deel kwam die niet. Wel bepaal de die feitelijk dat de or niets te vertellen heeft over de samen werking met de haven van Rot terdam. Kraan kijkt niet graag op die pe riode terug. „Dat het bestuur zijn zin heeft doorgedreven, is dan zo. Maar het vertrek van di recteur Jan Philippen is zeer be treurenswaardig. Dat had ik graag voorkomen. Hij had veel contacten in het bedrijfsleven en zijn economische en commer ciële visie klopte." Na het vertrek van Daan Bruin- ooge en de komst van Gert de Kok als havenschapsvoorzitter, werd het opvallend stil. De Kok wenste ook geen gedon der in de glazen en maande Kraan een toontje lager te zin gen. Die zegt zelf dat het stil is, omdat 'dit bestuur wel luistert.' „Het doet met alles wat de or wil. Maar de medezeggenschap is beter geregeld. De or is een in stituut dat niet meer weg te den ken rs bij het havenschap." Officieel stopt Kraan per 1 au gustus met werken. Henk Daniëlse volgt hem op als voor zitter van de or.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21