DE dRANG spettert PZC Was getekend, Douwe Eisenga Vettige blues van Bacon Fat Bacon Fat. Het is niet de meest smakelijke naam voor een bluesrockband, maar volgens zanger/gitarist W. Jo hnson, wel een heel toepasselij ke. „Omdat wij vettige muziek spelen en een beetje gekke, vetti ge praat vertellen. Excuus, dat laatste is misschien een Bel gische uitdrukking." Flij bedoelt te zeggen: grove taal bezigen. Want dat doen ze. Zo noemt de band zich 'the bad ass motherfuckin' bluesrockmachi- ne. En fans spreken ze aan met pussylovers. Een gimmick of de ware aard van het beestje? „Mwa, misschien een beetje daartussenin", antwoordt de 27-jarige Johnson diplomatiek. „Weet je, wij zijn drie geschifte kerels die zichzelf niet al te se rieus nemen. We zeggen welis waar motherfuckers en pussylo vers, maar doen dat op een grap pige manier en in een plezante context, zodat het nooit gemeen wordt." Bacon Fat, vernoemd naar een nummer van R&B-legende André Williams, bestaat naast W. Johnson uit bassist Mr. Nas ty en drummer Luke Lammen- zo. Het zijn hun artiestenna men, want Bacon Fat is gewoon een Belgische band, afkomstig uit St. Truiden. Bacon Fat neemt de term blues overigens nogal ruim, wat de weerspiege ling is van Johnsons zeer brede muziekinteresse. „Ik ben wel al tijd met blues bezig geweest. Ik heb leren gitaarspelen door mee te spelen met de bluesrockpla- ten van ZZ Top uit de jaren ze ventig. Na mijn achttiende ging ik ook luisteren naar alle andere muziekstijlen, allesbehalve folk." Al die invloeden komen samen in Bacon Fat, dat het rauw opgediende eigen werk doorspekt met covers van ZZ Top, André Williams en Ten Years After, maar bijvoorbeeld ook van Jimi Iiendrix en stoner- rockband Masters Of Reality. Masters Of Reality, da's toch geen blues? Johnson bestrijdt dit: „De meeste blues bestaat uit akkoordenschema's die al honderd jaar worden gebruikt en nog wel duizend jaren mee zullen gaan. Maar voor mij hoeft een bluesnummer niet per se de juiste akkoorden te heb ben. Als het bluesgevoel er maar in zit." Johnson erkent dat de heden daagse blues vaak gezapig klinkt. „Blues moet niet te veel in herhaling vallen en dat is het probleem. Er zijn te veel cover- groepen die voor de driehon- derdduizendste keer Hoochie Coochie Man spelen. Daarom willen wij ons profileren met ei gen nummers." Daarmee spreekt Bacon Fat volgens hem een breed publiek aan. „We trek ken fans van zeven, acht jaar, tot mensen van in de zeventig, tachtig jaar. Ik denk dat wij ie dereen wel kunnen entertainen. Ondanks die vettige taal ja." „Wij spelen overal. Van een kerstfeest voor asielzoekers tot een zware Heli's Angels-party. En bijna overal waar we spelen, vragen de mensen ons terug." De bandleden mogen zichzelf dan niet al te serieus nemen, an ders is dat met hun muziek. „We willen alles eruit halen wat erin zit, op onze manier. Dat lukt tot nu toe omdat we nog alles zelf doen. De platenfirma's begin nen ons te kennen, maar kijken nog wat de kat uit de boom. We treden tenslotte pas twee jaar op. De meeste bluesgroepen in België komen pas na zes jaar aan een contract. Ik zie een con tract zeker als een reeële moge lijkheid, gezien de reacties van het publiek. En het publiek be slist uiteindelijk wat goed is." Jeroen Fidder Bacon Fat speelt zaterdag in De Piek in Vlissingen (22.00 uiur). woensdag 2 juni 2004 swb Leden van toneelgroep DE dRANG repeteren in het zwembad Groene Woud in Kapelle het stuk Suite van het Waken, foto Willem Mieras Een jongen, spartelend in het heldere water, schreeuwt poëtische teksten de lucht in. Even tevoren is hij op aanwijzing van de re gisseur resoluut het zwem bad ingedoken. ,,Je hebt je eerste erectieprobleem, het water is je redding. Je bent een hormonentijdbom dus schreeuw die regels eruit", luidt de heldere opdracht van Oscar Postema. Hij re gisseert de voorstelling Sui te van het Waken door de Zeeuwse jongerentheater groep DE dRANG. Het stuk wordt elke zater dagavond in juni op loca tie opgevoerd in het buitenbad van zwembad Groene Woud in Kapelle. DE dRANG heeft een laboratoriumfunctie voor jonge ren die al enige tijd met theater bezig zijn, zich daarin verder nog verder willen scholen en met regelmaat naar buiten wil len treden met eigenzinnige producties. Een streven dat naadloos aansluit bij de uitgangspunten van Flet Getij, de werkplaats voor de amateur- kunsten in Zeeland. Voor de hand liggend dus dat er een co-productie is ontstaan. Het Getij stelde een financiële bijdrage van ruim 6000 euro ter beschikking onder voorwaarde dat extra professionele onder steuning werd aangetrokken voor choreografie, stemtechniek en regie op locatie. Postema wordt in deze productie bijge staan door Anita Bekers (dans), Dineke Blom (stemtechniek) en Guido Wevers (regie-advies). „Het is een prettige samenwer king. Het biedt mij veel toet singsmogelijkheden.en het schept gedeelde verantwoor delijkheid", zegt de regisseur. Postema spreekt de taal van de jeugd. Een stuk als Suite van het Waken lijkt bij hem in goede handen. Hij maakte destijds met zijn succesvolle regie van Equus een duidelijk statement: gun jon ge individuen ruimte voor hun authenticiteit, verstik die als ouderen niet volledig met regels en bepalingen van hoe het hoort. Suite van het Waken is geschre ven door Bouke Oldenhof. De vergelijking met het bekende Voorjaarsontwaken van Frank Wedekind ligt voor de hand. In beide stukken staan jongeren in het schemergebied tussen jeugd en volwassenheid cen traal. Maar Suite is eigentijdser en in taal toegankelijker. Al moet gezegd dat het geen hap klare brok wordt. Alledaagse taal wordt talrijke malen afge wisseld met poëtische mijmerin gen. Het stuk is rijk aan metafor- meren. Wie als toeschouwer de moeite doet zich daarin te verdiepen hoort prachtige verha len. Zoals de ontboezeming van een van de meisjes die in haar broze omschrijving van 'de ap- pelslaap' een jongen laat weten hem te hebben uitverkoren voor haar ontmaagding. De ontluikende seksualiteit loopt als een rode draad door het stuk. Daarnaast is er de zoektocht naar eigenheid en de angst er niet bij te horen of niet begx'epen te worden door de an deren. Het buitenbad in Kapelle is een prachtige locatie en biedt de op voering veel extra dimensie. Als het stuk begint, doorklieft de sound van black metal formatie Dimmu Borgier de avondlucht. Een beloftevolle start. Ali Pankow Suite van het Waken gaat zater dagavond (20.30 uur) in premiè re in zwembad Groene Woud in Kapelle en is daarna nog te zien op 12,19 en 26 juni. Van de sinds 1993 in Middel burg wonende componist Douwe Eisenga (Apeldoorn, 1961) gaat zaterdag zijn driedeli ge Pianoconcerto in première in de Grote Kerk in Veere, uitge voerd door het Xenakis Ensem ble met als solist de pianist Gerard Bouwhuis. „Voor het eerst heb ik het idee dat ik een oeuvre aan het opbouwen ben." Al vroeg nestelde Douwe Eisen ga zich in de muziekwereld, on danks een begonnen studie so ciologie. Puur als autodidact liet hij van zich horen in pop groepjes en werkte mee aan tien tallen muziektheaterproducties, allemaal in het noorden van het land. „Dat liep wonderwel, ik had daar een bedrijfje in. Het enige wat mij opviel was dat het muzikaal bleef steken op één ni veau. Ik dacht 'als ik dit mijn he le leven wil blijven doen, dan moet ik mij professioneel gaan scholen'. Dat heb ik gedaan op wat latere leeftijd." Eisenga ging naar het conserva torium in Groningen en voltooi de na zes jaar de opleiding klas sieke compositie, met als bijvak piano. Hij woonde toen inmid dels in Middelburg en ging voortvarend aan de slag. Zo componeerde hij voor de (ama- teur)muziektheaterproducties Oliver Twist en Momo en de Tijdspaarders, de kameropera Kabaal in het kader van het Zee land Nazomer Festival en Re quiem 1953 ter gelegenheid van de herdenking van de Waters noodramp. „Er heeft altijd een filmisch karakter in mijn mu ziek gezeten, die hang naar thea ter blijft." „Bij een pianostuk voor Marcel Worms paste ik voor het eerst een bepaald compositieprocédé toe en kreeg ik de ingeving, hé, dit is wel een heel leuk procédé. Al tijdens het schrijven groeide het idee van hier is veel meer mee mogelijk, dat ga ik de ko mende jaren onderzoeken en uit breiden. Dat heb ik bij dit Piano concerto gedaan, zodat ik nu het gevoel heb, dat ik een oeuvre aan het opbouwen ben. Dat klink misschien arrogant, maar tot nu toe had ik het idee dat alle stukken die ik maakte op zichzelf stonden." „Wat voor mij ook helemaal nieuw is dat ik me met dit Piano concert nergens meer iets van Douwe Eisenga aantrek en gewoon de muziek geschreven heb die'ik zelf het liefste wil horen. Anders houd je toch rekening met omstandig heden of tekst. Hier staat een ei gen stempel op. Het is muziek die heel erg ritmisch georiën teerd is, er zit een enorme ritmi sche groove in en dat wordt al leen maar sterker en sterker en sterker. Het is muziek met een enorme pulse en af en toe ook een enorme dynamiek. De basis van elk deel van dit concert is een zich herhalend en in een rit me gevat akkoordenschema. Het heeft de traditionele opzet van een snel, een langzaam en een snel deel. In de snelle delen zit een hoop spektakel en rit misch geweld. Het langzame deel is heel ingetogen, bijna een voudig te noemen." „Het is fantastisch als je een club als het Xenakis Ensemble, met Bouwhuis als solist, ter be schikking hebt. Je moet wel re kening houden met de techni sche mogelijkheden van de in strumenten, maar daarbinnen hoef je absoluut geen rekening te houden met technische beper kingen van de instrumentalis ten, want wat op het instrument kan, kunnen zij ook. Dit Piano concerto wordt een onderdeel van een hele serie werken, ver wacht ik. Na veel jaren heb ik eindelijk een handtekening ge vonden. Dat maakt dat ik ontzet tend gretig ben om weer met het volgende stuk aan de slag te gaan." Was getekend, Douwe Ei senga. Frans Doeleman Pianoconcerto van Douwe Eisen ga gaat zaterdag in première in de Grote Kerk in Veere (19.30 uur). Gouden Meesterwerken. Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Valery Gergiev. wo., do. en vr. de Doelen, Grote Zaal - 20.15 uur. Pendant la nuit. Een soapera van Eric de Vroedt en Mark Alban Lotz. Nederlandse première. Twee mensen spelen een spel om de verveling te verdrijven, wo., do., vr. en za. Theater Lantaren/Venster, Lan taren 1 - 20.30 uur (wo. première). Bert Visscher. Nee, dan Lourdes. wo., do., vr. en za. Nieuwe Luxor Theater - 20.00 uur. Bouwmeester Solness. De hoofdper soon stelt zijn kunstenaarschap bo ven alles, wo., do., vr., za. en zo. Onaf hankelijk Toneel, Nieuwe O.T. - 20.00 uur. Musicals in Ahoy'. Concert, wo., do., vr., za., zo. en ma. Ahoy' Rotterdam - 20.00 uur; zo. ook 14.00 uur. Twools 6. 75 minuten non-stop dans. do., vr. en za. Rotterdamse Schouw burg, Grote Zaal - 20.15 uur; zo. 14.30 uur. Concert Laurenscantorij. Barend Schuurman, dirigent. do. Grote- of St. Laurenskerk - 14.00 Versus. Door Abke Haring en Joost Vandecasteele. Twee archetypes. Twee personages die vol overtuiging hun eigen visie vertegenwoordigen, do. Theater Lantaren/Venster, Lanta ren 2 - 21.00 uur. De club van lelijke kinderen. Ge speeld, gedanst en gezongen door Jeroen Rienks en leerlingen van Jeugdtheater Hofplein. Familie voorstelling vanaf 5 jaar. vr. en za. Jeugdtheater Hofplein, Grote Zaal - 19.00 uur; zo. 14.00 uur. De grote liefde van Tristan en Isolde. Gespeeld, gedanst en gezongen door Paul van Soest en leerlingen van Jeugdtheater Hofplein, dependance Barendrecht en Ridderkerk. Fami lievoorstelling vanaf 6 jaar. vr. en za. Jeugdtheater Hofplein, Kleine zaal - 19.00 uur, zo. 14.00 uur. Jim en 4Girlz. Jim Bakkum brengt als special guest de populaire meiden groep 4 Girlz mee. za. Oude Luxor Theater -19.30 uur. Music for the millions. Het Gelders Orkest o.l.v. Arnold Arnolds m.m.v. Frank Groothof, verteller, za. de Doe len, Grote Zaal -19.30 uur. The Ultimate Black Gospel Concert 2004. Gospelmuziek is niet langer tra ditioneel en niet kerkgebonden. za. Theater Zuidplein, Grote Zaal - 20.00 Finale De Kas. Open podium. Hét amateurdanspodium van Nederland, zo. Theater Zuidplein -14.00 uur. Lunchconcert. Philharmonisch Koor Toonkunst m.m.v. Geert Bierling, or gel. ma. Stadhuis Rotterdam - 12.45 uur. Orgelcyclus. Herdenkingsconcert Fei- ke Asma door Herman van Vliet en Everhard Zwart. di. Grote- of St. Laurenskerk - 20.00 uur. ANTWERPEN D'Ardennen. Thrillerachtige theater voorstelling door Jeroen Perceval, Jo- chen Ballaert en Nico Sturm, di. Stu dio Tokio 20.00 uur Begijnenstraat 42. Theater over het le ven in de gevangenis i.s.m. personeel en gedetineerden door Toneelhuis. do. vr. en za. Gevangenis van Antwer pen 19.00 uur Je bent maar twee maal jong. Theater stuk met verrassende wendigen. do. vr. en za. E.W.T. theater 20.30 uur, zo. 15.00 uur De deur staat open. Blijspel van De- rek Benfield over relatieverwikkelin gen. vr. en za. Noordtheater 20.30 uur, zo. 15.00 uur Voorstellingen Arenberg: Wolfijzers en schietgeweren, muzikaal thea terprogramma door Kommil Foo, do. t/m ma. 20.15 uur; Leve de Oerknal, jeugdtheaterprogramma vanaf 10 jaar, première, do. t/m zo. 20.00 uur Voorstellingen Bourla: Wain Wash/Maria Dolores, eerste deel van trilogie; operamusical met film en theater, wo. en do. Bourla 20.00 uur; Prachtige Paprika's, cabaretprgram- ma door Youp van 't Hek, di. 20.00 uur Voorstellingen Raamtheater: Britta- nis, tragische hofintrige, naar Racine, door Ensemble leporello, wo. t/m za. Raamtheater op 't Zuid 20.00 uur; Be legerd bed, tweemanstuk over de rela tie van een vader en een dochter, wo. t/m za. 't Klein raamtheater 20.00 Marco Borsato. Theaterconcert, do. vr. en za. Sportpaleis 20.30 uur Farewell Tour. Concert door Cher, ma. Sportpaleis 20.30 uur Concerten Kon. Elisabethzaal: Nacht van de Romantiek, concerten met de- Filharmonie, wo. 19.15 uur; George Benson in concert, di. 20.00 uur Arabella. Opera van Richard Strauss, wo. en za. Vlaamse Opera 19.30 uur Vrouwen in bad. Humoristische hedendaagse dans voorstelling door het Hans Hof Ensemble, do. vr. en za. Zuidpool 20.00 uur Dead Moon De rock-'n-rollband Dead Moon geeft een concert. De rockveteraan Fred Cole, zijn vrouw Toody en huisvrie: Andrew Loomis touren al sinds mensenheugenis de were!, rond met rock-'n-roll in zijn meest pure vorm. In het voorprogramma staat de Goese rockband The Holle' Men, die reeds op verschillende Zeeuwse podia was te vin den. •Podium 't Beest, Goes, 21.00 uur DE dRANG De Jongerentheatergroep DE dRANG speelt De Suite vat het Waken. Dit poëtisch stuk over jongeren in de schemerfase tussenv ken en slapen, tussen kind en volwassen zijn, werd geschil ven door Bouke Oldenhof en geregisserd door Oscar Posté ma. De spelers zijn Roald Jansen, Keshia Kluijfhout, Sanne1 kooijen, David van der Schaaf, Yentl Schieman, Vera Reic ga, Merel Verspuy, Doortje Kuyper, Niels Verburg en Lilt Sinke. •Buitenbad zwembad Groene Woud, Kapelle, 21.00 uur De Vrouw Die Haar Man Opvrat is een komedie. In dit stuk van de Britse Debbie Isitt verlaat een man vrouw na twintig jaar huwelijk voor een veel jongere >an' vriendin. Wat in het begin allemaal zo leuk lijkt, verandephi als blijkt dat zijn vriendin niet kan koken, terwijl hij juisplij: op culinair gebied jarenlang zo verwend werd door zijn ?oo: vrouw. ïer Deze komedie wordt gespeeld door Willem Nijholt (die otóot de vertaling maakte), Trudy Labij en Hymke de Vries inóJn 2 hoofdrollengeregisseerd door Robert Prager. sun •Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur pd i Dit Taptoe Zeeland isti Het Nationaal Jeugdfestival wordt afgesloten met de Tapplij Zeeland. Er wordt aan deelgenomen door het Tamboer- en Trompt terskorps Eurobancl ui Rotterdam, de Scheepjeswolharmtjro! nie uit Veenendaal, de Drumfanfare en Showkorps Delta-Toe band uit Vlissingen en tenslotte de Show, Marching Co/er] certband Floraband uit Rijnsburg. •Sportpark Irislaan, Vlissingen, 20.00 uur fee Porgy Bess ree. In Porgy Bess zijn drie concerten in het kader van het lot; Schelde Jazzfestival. laa Achtereenvolgens treden op Ramón Valle Trio (20.30 uur)?ec The Handsome Harry Company (22.30 uur) en Jack Dynat te Construction (00.30 uur). •Porgy Bess, Terneuzen, 20.30 uur The (im Jazznight pia In het kader van het Philip Morris Holland Jazzweekend wordt de Jazznight gehouden. :iei Naast optredens in veertien etablissementen staan het Bil Bounders Orchestra (20.30 uur), The Novelty Hot-tette (21.30 uur) en The Swingcats (22.30 en 23.30 uur) op het Beursplein en Carmen Gomes Inc. (21.30 en 22.30 uur) en Crescent City Cowboys (23.30 uur) op de Grote Markt. •Festivaltent Beursplein, Bergen op Zoom, 20.30 uur •Festivaltent Grote Markt, Bergen op Zoom, 21.30 uur ZATERDAG af Vól-koren Zo'n vijftig koren doen mee aan Middelburg vól-koren. Hl Er zijn ensembles te beluisteren uit binnen- en buitenlan; met in totaal ruim 1400 vocalisten en er is om 16.40 uure^U gezamenlijke afsluiting op het Abdijplein. •Diverse locaties, Middelburg, 13.00 uur ru Xenakis Ensemble 3 Het Xenakis Ensemble brengt drie nieuwe, speciaal voorielle nieuwe cultuurpodium in Veere geschreven composities, Irie Het betreft premières van werk van Douwe Eisenga, Tosrtoe; Ichiyanagi en Frederic Rzewski. Voorts wordt een 'gouwen d; ouwe' van Luca Francesconi gespeeld. Eisenga voltooidee nc zijn Japanconcerto met twee nieuwe delen, die uitgevoerflen worden door pianist Gerard Bouwhuis en het ensemble, cneri der leiding van Diego Masson. en e De Amerikaan Rzewski schreef een concerto voor tweepleor nisten (Rzewski zelf en Tomoko Mukayama) en ensembleDan Van de Japanse componist Ichiyanagi ontving het Xenakiend Ensemble een intens sfeervolle partituur. :ord •Gote Kerk, Veere, 19.30 uur tndf ets Koor Exaudi üjzi Het Koor Exaudi geeft een concert. ;en 1 Ook de Zeeuwse Muzikanten, waarvan de orkestleden ee»et e verstandelijke beperking hebben, werken mee aan het op>an den. top. Het Westkappelese koor bestaat uit 45 leden en brengt ei$chi gentijdse christelijke liederen ten gehore. De begeleidingen in handen van Leny Stokman-de Graaf. De algehele en nuo', i zikale leiding is in handen van orkestleider René Koelenvuns •Moriakerk, Westkapelle, 19.30 uur jou: De Vrouw Die Haar Man Opvrat *aat

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 28