DE dRANG spettert
PZC
Was getekend, Douwe Eisenga
Vettige blues
van Bacon Fat
Bacon Fat. Het is niet de
meest smakelijke naam
voor een bluesrockband, maar
volgens zanger/gitarist W. Jo
hnson, wel een heel toepasselij
ke. „Omdat wij vettige muziek
spelen en een beetje gekke, vetti
ge praat vertellen. Excuus, dat
laatste is misschien een Bel
gische uitdrukking."
Flij bedoelt te zeggen: grove taal
bezigen. Want dat doen ze. Zo
noemt de band zich 'the bad ass
motherfuckin' bluesrockmachi-
ne. En fans spreken ze aan met
pussylovers. Een gimmick of de
ware aard van het beestje?
„Mwa, misschien een beetje
daartussenin", antwoordt de
27-jarige Johnson diplomatiek.
„Weet je, wij zijn drie geschifte
kerels die zichzelf niet al te se
rieus nemen. We zeggen welis
waar motherfuckers en pussylo
vers, maar doen dat op een grap
pige manier en in een plezante
context, zodat het nooit gemeen
wordt."
Bacon Fat, vernoemd naar een
nummer van R&B-legende
André Williams, bestaat naast
W. Johnson uit bassist Mr. Nas
ty en drummer Luke Lammen-
zo. Het zijn hun artiestenna
men, want Bacon Fat is gewoon
een Belgische band, afkomstig
uit St. Truiden. Bacon Fat
neemt de term blues overigens
nogal ruim, wat de weerspiege
ling is van Johnsons zeer brede
muziekinteresse. „Ik ben wel al
tijd met blues bezig geweest. Ik
heb leren gitaarspelen door mee
te spelen met de bluesrockpla-
ten van ZZ Top uit de jaren ze
ventig. Na mijn achttiende ging
ik ook luisteren naar alle andere
muziekstijlen, allesbehalve
folk." Al die invloeden komen
samen in Bacon Fat, dat het
rauw opgediende eigen werk
doorspekt met covers van ZZ
Top, André Williams en Ten
Years After, maar bijvoorbeeld
ook van Jimi Iiendrix en stoner-
rockband Masters Of Reality.
Masters Of Reality, da's toch
geen blues? Johnson bestrijdt
dit: „De meeste blues bestaat
uit akkoordenschema's die al
honderd jaar worden gebruikt
en nog wel duizend jaren mee
zullen gaan. Maar voor mij
hoeft een bluesnummer niet per
se de juiste akkoorden te heb
ben. Als het bluesgevoel er maar
in zit."
Johnson erkent dat de heden
daagse blues vaak gezapig
klinkt. „Blues moet niet te veel
in herhaling vallen en dat is het
probleem. Er zijn te veel cover-
groepen die voor de driehon-
derdduizendste keer Hoochie
Coochie Man spelen. Daarom
willen wij ons profileren met ei
gen nummers." Daarmee
spreekt Bacon Fat volgens hem
een breed publiek aan. „We trek
ken fans van zeven, acht jaar,
tot mensen van in de zeventig,
tachtig jaar. Ik denk dat wij ie
dereen wel kunnen entertainen.
Ondanks die vettige taal ja."
„Wij spelen overal. Van een
kerstfeest voor asielzoekers tot
een zware Heli's Angels-party.
En bijna overal waar we spelen,
vragen de mensen ons terug."
De bandleden mogen zichzelf
dan niet al te serieus nemen, an
ders is dat met hun muziek. „We
willen alles eruit halen wat erin
zit, op onze manier. Dat lukt tot
nu toe omdat we nog alles zelf
doen. De platenfirma's begin
nen ons te kennen, maar kijken
nog wat de kat uit de boom. We
treden tenslotte pas twee jaar
op. De meeste bluesgroepen in
België komen pas na zes jaar
aan een contract. Ik zie een con
tract zeker als een reeële moge
lijkheid, gezien de reacties van
het publiek. En het publiek be
slist uiteindelijk wat goed is."
Jeroen Fidder
Bacon Fat speelt zaterdag in De
Piek in Vlissingen (22.00 uiur).
woensdag 2 juni 2004 swb
Leden van toneelgroep DE dRANG repeteren in het zwembad Groene Woud in Kapelle het stuk Suite van het Waken, foto Willem Mieras
Een jongen, spartelend
in het heldere water,
schreeuwt poëtische teksten
de lucht in. Even tevoren is
hij op aanwijzing van de re
gisseur resoluut het zwem
bad ingedoken. ,,Je hebt je
eerste erectieprobleem, het
water is je redding. Je bent
een hormonentijdbom dus
schreeuw die regels eruit",
luidt de heldere opdracht
van Oscar Postema. Hij re
gisseert de voorstelling Sui
te van het Waken door de
Zeeuwse jongerentheater
groep DE dRANG.
Het stuk wordt elke zater
dagavond in juni op loca
tie opgevoerd in het buitenbad
van zwembad Groene Woud in
Kapelle. DE dRANG heeft een
laboratoriumfunctie voor jonge
ren die al enige tijd met theater
bezig zijn, zich daarin verder
nog verder willen scholen en
met regelmaat naar buiten wil
len treden met eigenzinnige
producties. Een streven dat
naadloos aansluit bij de
uitgangspunten van Flet Getij,
de werkplaats voor de amateur-
kunsten in Zeeland.
Voor de hand liggend dus dat er
een co-productie is ontstaan.
Het Getij stelde een financiële
bijdrage van ruim 6000 euro ter
beschikking onder voorwaarde
dat extra professionele onder
steuning werd aangetrokken
voor choreografie, stemtechniek
en regie op locatie. Postema
wordt in deze productie bijge
staan door Anita Bekers (dans),
Dineke Blom (stemtechniek) en
Guido Wevers (regie-advies).
„Het is een prettige samenwer
king. Het biedt mij veel toet
singsmogelijkheden.en het
schept gedeelde verantwoor
delijkheid", zegt de regisseur.
Postema spreekt de taal van de
jeugd. Een stuk als Suite van
het Waken lijkt bij hem in goede
handen. Hij maakte destijds met
zijn succesvolle regie van Equus
een duidelijk statement: gun jon
ge individuen ruimte voor hun
authenticiteit, verstik die als
ouderen niet volledig met regels
en bepalingen van hoe het
hoort.
Suite van het Waken is geschre
ven door Bouke Oldenhof. De
vergelijking met het bekende
Voorjaarsontwaken van Frank
Wedekind ligt voor de hand. In
beide stukken staan jongeren
in het schemergebied tussen
jeugd en volwassenheid cen
traal. Maar Suite is eigentijdser
en in taal toegankelijker. Al
moet gezegd dat het geen hap
klare brok wordt. Alledaagse
taal wordt talrijke malen afge
wisseld met poëtische mijmerin
gen. Het stuk is rijk aan metafor-
meren. Wie als toeschouwer de
moeite doet zich daarin te
verdiepen hoort prachtige verha
len. Zoals de ontboezeming van
een van de meisjes die in haar
broze omschrijving van 'de ap-
pelslaap' een jongen laat weten
hem te hebben uitverkoren voor
haar ontmaagding.
De ontluikende seksualiteit
loopt als een rode draad door
het stuk. Daarnaast is er de
zoektocht naar eigenheid en de
angst er niet bij te horen of niet
begx'epen te worden door de an
deren.
Het buitenbad in Kapelle is een
prachtige locatie en biedt de op
voering veel extra dimensie. Als
het stuk begint, doorklieft de
sound van black metal formatie
Dimmu Borgier de avondlucht.
Een beloftevolle start.
Ali Pankow
Suite van het Waken gaat zater
dagavond (20.30 uur) in premiè
re in zwembad Groene Woud in
Kapelle en is daarna nog te zien
op 12,19 en 26 juni.
Van de sinds 1993 in Middel
burg wonende componist
Douwe Eisenga (Apeldoorn,
1961) gaat zaterdag zijn driedeli
ge Pianoconcerto in première in
de Grote Kerk in Veere, uitge
voerd door het Xenakis Ensem
ble met als solist de pianist
Gerard Bouwhuis. „Voor het
eerst heb ik het idee dat ik een
oeuvre aan het opbouwen ben."
Al vroeg nestelde Douwe Eisen
ga zich in de muziekwereld, on
danks een begonnen studie so
ciologie. Puur als autodidact
liet hij van zich horen in pop
groepjes en werkte mee aan tien
tallen muziektheaterproducties,
allemaal in het noorden van het
land. „Dat liep wonderwel, ik
had daar een bedrijfje in. Het
enige wat mij opviel was dat het
muzikaal bleef steken op één ni
veau. Ik dacht 'als ik dit mijn he
le leven wil blijven doen, dan
moet ik mij professioneel gaan
scholen'. Dat heb ik gedaan op
wat latere leeftijd."
Eisenga ging naar het conserva
torium in Groningen en voltooi
de na zes jaar de opleiding klas
sieke compositie, met als bijvak
piano. Hij woonde toen inmid
dels in Middelburg en ging
voortvarend aan de slag. Zo
componeerde hij voor de (ama-
teur)muziektheaterproducties
Oliver Twist en Momo en de
Tijdspaarders, de kameropera
Kabaal in het kader van het Zee
land Nazomer Festival en Re
quiem 1953 ter gelegenheid van
de herdenking van de Waters
noodramp. „Er heeft altijd een
filmisch karakter in mijn mu
ziek gezeten, die hang naar thea
ter blijft."
„Bij een pianostuk voor Marcel
Worms paste ik voor het eerst
een bepaald compositieprocédé
toe en kreeg ik de ingeving, hé,
dit is wel een heel leuk procédé.
Al tijdens het schrijven groeide
het idee van hier is veel meer
mee mogelijk, dat ga ik de ko
mende jaren onderzoeken en uit
breiden. Dat heb ik bij dit Piano
concerto gedaan, zodat ik nu
het gevoel heb, dat ik een
oeuvre aan het opbouwen ben.
Dat klink misschien arrogant,
maar tot nu toe had ik het idee
dat alle stukken die ik maakte
op zichzelf stonden."
„Wat voor mij ook helemaal
nieuw is dat ik me met dit Piano
concert nergens meer iets van
Douwe Eisenga
aantrek en gewoon de muziek
geschreven heb die'ik zelf het
liefste wil horen. Anders houd
je toch rekening met omstandig
heden of tekst. Hier staat een ei
gen stempel op. Het is muziek
die heel erg ritmisch georiën
teerd is, er zit een enorme ritmi
sche groove in en dat wordt al
leen maar sterker en sterker en
sterker. Het is muziek met een
enorme pulse en af en toe ook
een enorme dynamiek. De basis
van elk deel van dit concert is
een zich herhalend en in een rit
me gevat akkoordenschema.
Het heeft de traditionele opzet
van een snel, een langzaam en
een snel deel. In de snelle delen
zit een hoop spektakel en rit
misch geweld. Het langzame
deel is heel ingetogen, bijna een
voudig te noemen."
„Het is fantastisch als je een
club als het Xenakis Ensemble,
met Bouwhuis als solist, ter be
schikking hebt. Je moet wel re
kening houden met de techni
sche mogelijkheden van de in
strumenten, maar daarbinnen
hoef je absoluut geen rekening
te houden met technische beper
kingen van de instrumentalis
ten, want wat op het instrument
kan, kunnen zij ook. Dit Piano
concerto wordt een onderdeel
van een hele serie werken, ver
wacht ik. Na veel jaren heb ik
eindelijk een handtekening ge
vonden. Dat maakt dat ik ontzet
tend gretig ben om weer met het
volgende stuk aan de slag te
gaan." Was getekend, Douwe Ei
senga.
Frans Doeleman
Pianoconcerto van Douwe Eisen
ga gaat zaterdag in première in
de Grote Kerk in Veere (19.30
uur).
Gouden Meesterwerken. Rotterdams
Philharmonisch Orkest o.l.v. Valery
Gergiev. wo., do. en vr. de Doelen,
Grote Zaal - 20.15 uur.
Pendant la nuit. Een soapera van
Eric de Vroedt en Mark Alban Lotz.
Nederlandse première.
Twee mensen spelen een spel om de
verveling te verdrijven, wo., do., vr.
en za. Theater Lantaren/Venster, Lan
taren 1 - 20.30 uur (wo. première).
Bert Visscher. Nee, dan Lourdes. wo.,
do., vr. en za. Nieuwe Luxor Theater
- 20.00 uur.
Bouwmeester Solness. De hoofdper
soon stelt zijn kunstenaarschap bo
ven alles, wo., do., vr., za. en zo. Onaf
hankelijk Toneel, Nieuwe O.T. -
20.00 uur.
Musicals in Ahoy'. Concert, wo., do.,
vr., za., zo. en ma. Ahoy' Rotterdam -
20.00 uur; zo. ook 14.00 uur.
Twools 6. 75 minuten non-stop dans.
do., vr. en za. Rotterdamse Schouw
burg, Grote Zaal - 20.15 uur; zo.
14.30 uur.
Concert Laurenscantorij. Barend
Schuurman, dirigent.
do. Grote- of St. Laurenskerk - 14.00
Versus. Door Abke Haring en Joost
Vandecasteele. Twee archetypes.
Twee personages die vol overtuiging
hun eigen visie vertegenwoordigen,
do. Theater Lantaren/Venster, Lanta
ren 2 - 21.00 uur.
De club van lelijke kinderen. Ge
speeld, gedanst en gezongen door
Jeroen Rienks en leerlingen van
Jeugdtheater Hofplein. Familie
voorstelling vanaf 5 jaar. vr. en za.
Jeugdtheater Hofplein, Grote Zaal -
19.00 uur; zo. 14.00 uur.
De grote liefde van Tristan en Isolde.
Gespeeld, gedanst en gezongen door
Paul van Soest en leerlingen van
Jeugdtheater Hofplein, dependance
Barendrecht en Ridderkerk. Fami
lievoorstelling vanaf 6 jaar. vr. en za.
Jeugdtheater Hofplein, Kleine zaal -
19.00 uur, zo. 14.00 uur.
Jim en 4Girlz. Jim Bakkum brengt
als special guest de populaire meiden
groep 4 Girlz mee. za. Oude Luxor
Theater -19.30 uur.
Music for the millions. Het Gelders
Orkest o.l.v. Arnold Arnolds m.m.v.
Frank Groothof, verteller, za. de Doe
len, Grote Zaal -19.30 uur.
The Ultimate Black Gospel Concert
2004. Gospelmuziek is niet langer tra
ditioneel en niet kerkgebonden. za.
Theater Zuidplein, Grote Zaal - 20.00
Finale De Kas. Open podium. Hét
amateurdanspodium van Nederland,
zo. Theater Zuidplein -14.00 uur.
Lunchconcert. Philharmonisch Koor
Toonkunst m.m.v. Geert Bierling, or
gel. ma. Stadhuis Rotterdam - 12.45
uur.
Orgelcyclus. Herdenkingsconcert Fei-
ke Asma door Herman van Vliet en
Everhard Zwart. di. Grote- of St.
Laurenskerk - 20.00 uur.
ANTWERPEN
D'Ardennen. Thrillerachtige theater
voorstelling door Jeroen Perceval, Jo-
chen Ballaert en Nico Sturm, di. Stu
dio Tokio 20.00 uur
Begijnenstraat 42. Theater over het le
ven in de gevangenis i.s.m. personeel
en gedetineerden door Toneelhuis.
do. vr. en za. Gevangenis van Antwer
pen 19.00 uur
Je bent maar twee maal jong. Theater
stuk met verrassende wendigen. do.
vr. en za. E.W.T. theater 20.30 uur,
zo. 15.00 uur
De deur staat open. Blijspel van De-
rek Benfield over relatieverwikkelin
gen. vr. en za. Noordtheater 20.30
uur, zo. 15.00 uur
Voorstellingen Arenberg: Wolfijzers
en schietgeweren, muzikaal thea
terprogramma door Kommil Foo, do.
t/m ma. 20.15 uur; Leve de Oerknal,
jeugdtheaterprogramma vanaf 10
jaar, première, do. t/m zo. 20.00 uur
Voorstellingen Bourla: Wain
Wash/Maria Dolores, eerste deel van
trilogie; operamusical met film en
theater, wo. en do. Bourla 20.00 uur;
Prachtige Paprika's, cabaretprgram-
ma door Youp van 't Hek, di. 20.00
uur
Voorstellingen Raamtheater: Britta-
nis, tragische hofintrige, naar Racine,
door Ensemble leporello, wo. t/m za.
Raamtheater op 't Zuid 20.00 uur; Be
legerd bed, tweemanstuk over de rela
tie van een vader en een dochter, wo.
t/m za. 't Klein raamtheater 20.00
Marco Borsato. Theaterconcert, do.
vr. en za. Sportpaleis 20.30 uur
Farewell Tour. Concert door Cher,
ma. Sportpaleis 20.30 uur
Concerten Kon. Elisabethzaal: Nacht
van de Romantiek, concerten met de-
Filharmonie, wo. 19.15 uur; George
Benson in concert, di. 20.00 uur
Arabella. Opera van Richard Strauss,
wo. en za. Vlaamse Opera 19.30 uur
Vrouwen in bad.
Humoristische hedendaagse dans
voorstelling door het Hans Hof
Ensemble, do. vr. en za. Zuidpool
20.00 uur
Dead Moon
De rock-'n-rollband Dead Moon geeft een concert.
De rockveteraan Fred Cole, zijn vrouw Toody en huisvrie:
Andrew Loomis touren al sinds mensenheugenis de were!,
rond met rock-'n-roll in zijn meest pure vorm.
In het voorprogramma staat de Goese rockband The Holle'
Men, die reeds op verschillende Zeeuwse podia was te vin
den.
•Podium 't Beest, Goes, 21.00 uur
DE dRANG
De Jongerentheatergroep DE dRANG speelt De Suite vat
het Waken.
Dit poëtisch stuk over jongeren in de schemerfase tussenv
ken en slapen, tussen kind en volwassen zijn, werd geschil
ven door Bouke Oldenhof en geregisserd door Oscar Posté
ma.
De spelers zijn Roald Jansen, Keshia Kluijfhout, Sanne1
kooijen, David van der Schaaf, Yentl Schieman, Vera Reic
ga, Merel Verspuy, Doortje Kuyper, Niels Verburg en Lilt
Sinke.
•Buitenbad zwembad Groene Woud, Kapelle, 21.00 uur
De Vrouw Die Haar Man Opvrat is een komedie.
In dit stuk van de Britse Debbie Isitt verlaat een man
vrouw na twintig jaar huwelijk voor een veel jongere >an'
vriendin. Wat in het begin allemaal zo leuk lijkt, verandephi
als blijkt dat zijn vriendin niet kan koken, terwijl hij juisplij:
op culinair gebied jarenlang zo verwend werd door zijn ?oo:
vrouw. ïer
Deze komedie wordt gespeeld door Willem Nijholt (die otóot
de vertaling maakte), Trudy Labij en Hymke de Vries inóJn 2
hoofdrollengeregisseerd door Robert Prager. sun
•Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur pd
i Dit
Taptoe Zeeland isti
Het Nationaal Jeugdfestival wordt afgesloten met de Tapplij
Zeeland.
Er wordt aan deelgenomen door het Tamboer- en Trompt
terskorps Eurobancl ui Rotterdam, de Scheepjeswolharmtjro!
nie uit Veenendaal, de Drumfanfare en Showkorps Delta-Toe
band uit Vlissingen en tenslotte de Show, Marching Co/er]
certband Floraband uit Rijnsburg.
•Sportpark Irislaan, Vlissingen, 20.00 uur
fee
Porgy Bess ree.
In Porgy Bess zijn drie concerten in het kader van het lot;
Schelde Jazzfestival. laa
Achtereenvolgens treden op Ramón Valle Trio (20.30 uur)?ec
The Handsome Harry Company (22.30 uur) en Jack Dynat
te Construction (00.30 uur).
•Porgy Bess, Terneuzen, 20.30 uur The
(im
Jazznight pia
In het kader van het Philip Morris Holland Jazzweekend
wordt de Jazznight gehouden. :iei
Naast optredens in veertien etablissementen staan het Bil
Bounders Orchestra (20.30 uur), The Novelty Hot-tette
(21.30 uur) en The Swingcats (22.30 en 23.30 uur) op het
Beursplein en Carmen Gomes Inc. (21.30 en 22.30 uur) en
Crescent City Cowboys (23.30 uur) op de Grote Markt.
•Festivaltent Beursplein, Bergen op Zoom, 20.30 uur
•Festivaltent Grote Markt, Bergen op Zoom, 21.30 uur
ZATERDAG
af
Vól-koren
Zo'n vijftig koren doen mee aan Middelburg vól-koren. Hl
Er zijn ensembles te beluisteren uit binnen- en buitenlan;
met in totaal ruim 1400 vocalisten en er is om 16.40 uure^U
gezamenlijke afsluiting op het Abdijplein.
•Diverse locaties, Middelburg, 13.00 uur
ru
Xenakis Ensemble 3
Het Xenakis Ensemble brengt drie nieuwe, speciaal voorielle
nieuwe cultuurpodium in Veere geschreven composities, Irie
Het betreft premières van werk van Douwe Eisenga, Tosrtoe;
Ichiyanagi en Frederic Rzewski. Voorts wordt een 'gouwen d;
ouwe' van Luca Francesconi gespeeld. Eisenga voltooidee nc
zijn Japanconcerto met twee nieuwe delen, die uitgevoerflen
worden door pianist Gerard Bouwhuis en het ensemble, cneri
der leiding van Diego Masson. en e
De Amerikaan Rzewski schreef een concerto voor tweepleor
nisten (Rzewski zelf en Tomoko Mukayama) en ensembleDan
Van de Japanse componist Ichiyanagi ontving het Xenakiend
Ensemble een intens sfeervolle partituur. :ord
•Gote Kerk, Veere, 19.30 uur tndf
ets
Koor Exaudi üjzi
Het Koor Exaudi geeft een concert. ;en 1
Ook de Zeeuwse Muzikanten, waarvan de orkestleden ee»et e
verstandelijke beperking hebben, werken mee aan het op>an
den. top.
Het Westkappelese koor bestaat uit 45 leden en brengt ei$chi
gentijdse christelijke liederen ten gehore. De begeleidingen
in handen van Leny Stokman-de Graaf. De algehele en nuo', i
zikale leiding is in handen van orkestleider René Koelenvuns
•Moriakerk, Westkapelle, 19.30 uur jou:
De Vrouw Die Haar Man Opvrat
*aat