Het zwijgen is de ware tragedie Alsof er een zanger in mij was opgesloten Eindelijk weer lol in het maken van muziek Sarah Bettens Children of Herakles Rolando Villazón N-71 woensdag 2 juni 2004 ZD Wanneer gaat Sarah Bet- tens solo? Die vraag werd eigenlijk al te pas en te onpas op geworpen toen rockband K's Choice nog op volle toeren draai de. Want de volhese, bijna blues- achtige en behoorlijk doorrookt lijkende stem van de Belgische was toch wel de grote krent in de pap van de succesvolle band. Nu is het dan eindelijk zover. Het debuut-minialbum Go ligt in de winkels en Bettens is on der de warme vleugels van K's Choice vandaan. Ze lijkt zich wonderwel te voe len bij de carrièremove en alle andere koerswijzigingen van de laatste jaren. „Zal ik de omge ving eens beschrijven waar ik nu ben? Dat zegt namelijk ge noeg", vraagt de zangeres via de telefoon. „Ik zit op mijn terras in een piepklein dorpje in de Amerikaanse staat Tennessee. In mijn zicht niks anders dan uitgestrekte velden en glooiende heuvels. Ik kom hier echt heer lijk tot rust." Een schril contrast met het haas tige leven dat Bettens leidde in metropool Los Angeles. Nog niet zo heel lang geleden woon de ze daar met haar echtgenoot. Maar die relatie is inmiddels voorbij. De gehele Vlaamse pers stortte zich destijds op de huwe lijksbreuk die veroorzaakt zou zijn doordat Bettens meer gevoe lens had voor een vriendin. „Ik wil niet teveel uitweiden over mijn relatie. Maar wat ik je wel kan zeggen, is dat ik me ge lukkiger voel dan ooit. Ik leid nu eigenlijk een vrij klassiek ge zinsleven. Zo leef ik bijvoor beeld met twee kindjes die ook op tijd gevoed moeten worden en af en toe met een baseball of American football willen gooien. Dat vergt veel aandacht en is voor mij compleet nieuw. Maar het voelt alsof er iets dat altijd al ontbrak, eindelijk op zijn plaats is gevallen. Heel mijn leven dacht ik: 'Ik zal wel met mijn melancholie geboren zijn.' Ik meende dat ik nooit echt gelukkig zou zijn en ik was veel meer gestresst dan nu. Ik stelde bijvoorbeeld levensvra gen waarvan het me irriteerde dat ik de antwoorden niet hap klaar had, raakte gefrustreerd doordat ik yoga niet snel genoeg onder de knie kreeg en vond dat ik nog meer boeken moest lezen dan ik al deed. Nee, mijn periode als twintiger was zwaar. Maar nu ik een nieu we relatie heb, lijk ik het licht voor mijzelf gevonden te heb ben. Joh, dat had je me rijf jaar geleden moeten vertellen. Een gescheiden vrouw, dat was wel het laatste dat ik wilde zijn. Maar nu ik één van die statistie ken ben, kijk ik er toch anders tegenaan. Als ik iets geleerd heb, is dat er geen zwart-wit situaties zijn. Dat je een geschei den vrouw bent, hoeft dus hele maal niet negatief te zijn." Wringen Bettens bezingt het in de ballad Grey, een song die, net zoals de vier andere nummers op haar de buut, een erg persoonlijke la ding hebben meegekregen. Maar hoe zwaar sommige tek sten ook klinken, de melodieën die Bettens er overheen zet, klin ken luchtig. „Ik houd er wel van om met het gegeven te spelen dat je zware songs niet hoeft te omsluiten met treurige melodie ën. Van mij mogen tekst en melo die wel met elkaar wringen. Dat had ik bij K's Choice ook al." Stilistisch is Bettens dan ook niet bepaald honderdtachtig gra den gedraaid ten opzichte van het materiaal van haar oude band. Toch bleek platenmaat schappij Sony meerdere malen ontevreden met demo's die Bet tens inleverde voor haar sol oplaat. Met als gevolg dat de 31-jarige haar heil moest zoe ken bij een ander label. „Ik heb geen flauw idee waarom ik niet meer in de smaak viel. Ie- dereen was enthousiast, behalve de maatschappij. Misschien ver wachtten ze iets anders, maar dit is toch echt hetgeen waar ik achtersta." De plaat nam Bettens uiteinde lijk op met producer en multi-in- strumentalist Greg Wells, die al le instrumenten inspeelde. De meeste nummers werden daar bij geschreven in de studio. „Ik vertrok met niks anders dan een akoestische gitaar naar de stu dio en keek telkens maar wat er uit kwam. Voor mij was dat een erg verfrissende manier van wer ken. Eindelijk had ik weer echt plezier in het maken van mu ziek. Niet dat ik mijn ei bij K's Choice niet kwijt kon, maar een tijdelijke break was echt wel no- dig." De soloactiviteiten betekenen dan ook niet het definitieve ein de van K's Choice. De live-band in de aankomende Europese tournee bestaat bijvoorbeeld nog voor een groot deel uit le den van K's Choice. En er wordt ook nog materiaal van de Bel gische groep in de Verenigde Staten uitgebracht waardoor de band wellicht een kleine tour in dat land gaat houden. Maar hoofdzaak voor Bettens is op dit moment toch echt haar eigen werk. „Je kunt het een beetje als volgt zien. Heette ons vorige album met K's Choice nog Almost Hap py. Nu. heb ik een song geschre ven met de titel Fine. En dat is precies zoals ik me op dit mo ment voel." Niels Gunst Go van Sarah Bettens is uit via Idol Media. Ze speelt op zaterdag 5 juni in Plato, Helmond; zondag 6 juni in Atlantis, Alkmaar; zaterdag 12 juni op het Music in my Head festival, Den Haag; maandag 21 juni in 013, Tilburg; dinsdag 22 juni in de Ooster poort, Groningen; donderdag 24 juni in Podium, Hardenberg. hildren of Herakles opent vrijdag 4 juni in de Beurs van Ber- lage in Amsterdam het Hol land Festival 2004. Het wordt geannonceerd als 'een confrontatie met het menselij ke gezicht van vluchtelingen aan de hand van Euripoides' Herakliden, geschreven in een tijd dat theater een be langrijke rol speelde in het vormgeven van van een maat schappij'. In het stuk spelen minderjari ge asielzoekers samen met professionele acteurs hun ei gen leven. Aansluitend daar op gaat de Amerikaanse regis seur Peter Sellars in discus sie met het publiek. Sellars probeert op die manier het theaterpubliek te laten naden ken over wat het is om een vluchteling te zijn. Peter Sellars: „11 september 2001 besloot ik om alles an ders te gaan doen. Ik weet heel zeker dat ik móet reageren op de heersende stemming van Amerika versus de rest van de wereld, waarbij vreemdelingen als bedreiging worden gezien, grenzen dicht gaan, algemeen wantrouwen overheerst en oor log wordt gevoerd. Daarbij zijn nota bene al die bedreigende dic tatoriale staatshoofden in de Arabische wereld door de Ameri kanen zelf neergezet. We leven in een tijd die vervormd is door ideologie. Ik wilde het theater in de huidige context plaatsen. Dus eerst mensen uitnodigen om te praten over hun eigen er varingen, hun huidige werkelijk heid. Dan gaat er een stem over heen van 25 eeuwen geleden, van Euripides. En na afloop gaan acteurs, publiek en betrok kenen samen eten. Door samen brood te delen kom je elkaar tegen, zijn het niet meer de vreemdelingen die het in het begin waren, vallen de barrières weg tussen kijker en acteur. Dat is eigenlijk hoe thea ter hoort te zijn. De Grieken hadden theater niet uitgevon den als vermaak maar als onder deel van democratisch bestuur. Het hoorde erbij zoals elk ander onderdeel van de staat. Je moest er naar toe en als je geen geld had, betaalde de overheid. Ter wijl vrouwen en slaven niet mochten stemmen, ging vrijwel elk Grieks toneelstuk juist over het lot van vrouwen, kinderen, vreemdelingen. Zo werd hun stem gehoord. De amfitheaters lijken op een reusachtig oor. En op het podium was het heel ge woon dat gerespecteerde, zeer beroemde acteurs samen speel den met amateurs. En dat is de kant die ik komende jaren op wil gaan. Samen de context creë ren." „Overal lijkt het alsof we mid den in een actuele discussie zijn beland. We zijn begonnen in Bot trop, een kleine Duitse stad in de mijnstreek waar veel migran ten uit Oost-Europa en Koerden nu werkloos zijn. Daar voelde ik oprechte aandacht voor hun pro blemen. Maar vooral in Parijs kwamen we op een moment dat er veel discussie gaande was over het sluiten van vluchtelin genkamp Sangatte. We voerden het stuk op in Bobigny waar het welvarende publiek gedwongen was met de ondergrondse in de zwarte achterstandswijk te ko men. Het had zijn eigen dyna- foto Francois Mori/ AP schreven met een zwijgende groep kinderen erbij. Dat is een meesterlijke zet. Zo gaat het echt. De kinderen komen op het vliegveld aan, worden in een ka mertje opgesloten en moeten wachten. Zitten, wachten, zit ten, wachten. Voor het publiek is het ondraaglijk, ze eisen actie, verandering. En dat wil Euripi des bereiken, net als Shakespea re die de kunst ook verstaat om het publiek zo te provoceren. Het zwijgen is de ware tragedie. Ik volg Euripides zijn aanwijzin gen, hij had de kinderen ook tus sen publiek en acteurs geplaatst zodat het publiek gedwongen is 'door' de kinderen heen te kij ken. Het is ook zijn idee om de kinderen het publiek in te laten lopen, ze te begroeten, een hand te geven en zich te bedanken. Een ongelooflijk gebaar, een sterke zet om contact te ma ken." Landschap „We worden door de media te genwoordig niet gevraagd een reis te ondernemen om iemand te begrijpen, alles wordt zo ver werkt en verpakt dat we meteen zien wat we willen zien of her kennen, anders zou het voor ons niet interessant zijn. Alles moet voldoen aan het verwachtingspa troon van een middleclass consu ment. We zijn niet meer ge traind om iets door een ander zijn ogen te zien en te begrijpen wat het voor die ander betekent. Ik wil een landschap creëren waar je de weg kwijt kan raken, waar je moet zoeken. Mijn ac teurs zijn vaak wanhopig omdat ze regieaanwijzingen verwach ten en ik ze over hun leven vraag, hoe ze zich voelen of hoe de wereld er volgens hen uit zou moeten zien. Je moet lef hebben en je open stellen voor verschil lende mogelijkheden." Monique Broeshart Holland FestivalThe Children of He rakles, 4, 5, 8 en 9 juni in De Beurs van Berlage in Amsterdam Inl.: www.hollandfestival.nl. Peter Sellars (rechts) samen met componist John Adams. miek. De minister van Binnen landse Zaken sprak erg agres sief over asielzoekers en de vreemdelingenpolitie stond voor onze ingang te posten. De kran ten schreven er pagina's lange berichten over, het was erg ex treem. In Rome was het tegen overgestelde het geval. Officieel spreekt Italië van een 'daklozen- probleem', vluchtelingen heb ben ze zogenaamd niet. Onze gastvrouw die ons in het luxe theater introduceerde was Ber- lusconi-aanhanger en op de voorste rij zaten Berlusconi's ka binetsleden. Demonstratief ver liet de linkse oppositie het thea ter. Dat leverde spanning op. In de VS hadden we 26 uitvoerin gen die allemaal uitverkocht wa ren, ook daar waren de discus sies erg fel." Draconisch „Ik verwacht veel van de voor stellingen in Nederland. Hol land heeft het meest draconi sche beleid aangekondigd, door vrijwel iedere buitenlander uit te zetten, heel erg extreem. De Beurs van Berlage is een prachti ge locatie, symbolisch voor het centrum van het kapitaal. Waar komt de rijkdom vandaan? De Nigeriaanse olie willen ze wel, maar de Nigerianen niet. Ik denk dat we dit stuk overal moe ten opvoeren, het is hét verhaal van deze tijd." „Ik wil ervoor zorgen dat de toe schouwers midden in de reali teit staan door eerst naar de asielzoekers te luisteren en een uur met elkaar te discussiëren. De vluchtelingen vertellen soms een kwartier lang, zijn verlegen, praten voorzichtig, lange pau zes, vooral de stiltes zeggen veel omdat sommige dingen te veel pijn doen om te vertellen. Daar moet het pubhek gevoel voor krijgen, moeite voor doen. Ik wil het publiek zo warm ma ken voor een andere manier van luisteren. Dan volgt de kunst waar ze de realiteit aan kunnen spiegelen. Twee uur geeft het stuk de tijd om te reflecteren, te denken. Vooral tijdens de af scheidsscène als Makaria be sluit zich op te offeren zodat haar zeventien broers kunnen leven. Ze neemt een voor een af scheid van hen en je ziet het pu bliek denken: dat was nummer drie, nog veertien te gaan. Maar bij nummer tien dringt de trage die van het afscheid nemen door en zijn het er niet genoeg." „Makaria wordt gespeeld door Zainab Jah en ze heeft het aan den lijve ondervonden. Ze heeft een Green card en woont nu in New York, maar haar tweeling broers zitten in een Afrikaans vluchtelingenkamp. De een heeft nu toestemming om naar Amerika te komen, de ander niet. Maar hij gaat niet zonder zijn broer. Voor haar is het de werkelijkheid. Wij weten eigen lijk niet wat afscheidnemen be tekent, we kunnen er alleen een beetje een voorstelling van ma ken. Ze voelen zich hier versto ken van menselijk contact en zeggen elke keer weer: niemand wil met ons praten. Ik zou ook iedereen willen vragen: ga na af loop met elkaar eten en praat met de vluchtelingen. De maal tijden worden met liefde ge maakt. Sommigen zijn de toe komstige Nelson Mandela's. Ik heb diepgaande gesprekken met ze. Zo is een van de deelnemers hier in Oostenrijk een vluchte ling uit Gambia. Voor zijn ogen werd de keel van een familielid doorgesneden, op de manier waarop ook Makaria in het stuk wordt opgeofferd. Bij de repeti tie hield hij het niet uit en ook tijdens de uitvoering moest hij bijna weggaan om niet flauw te vallen of in janken uit te bar sten. Psychologen die ze begelei den vrezen dat het te zwaar voor ze is. Maar ze werken vrij willig mee en laten blijken dat ze juist blij zijn dat diepe gevoe lens geraakt worden. Laat ze ons maar meenemen naar de plek waar zich de tragedie in hun binnenste afspeelt, ze wor den juist gek van de oppervlak kigheid. Ze begrijpen ook heus wel wat theater betekent, velen komen uit landen waar het ver boden is, of zoals in Iran, waar acteurs met hun eigen bloed de moord op een Imam uitbeel den." „Euripides heeft het stuk ge Hij zegt: „Ik geloof niet dat het je eigen keuze kan zijn om operazanger te wor den. Het is andersom: de opera kiest jou." Rolando Villazón lijkt daarin gelijk te heb ben. Niets wees erop dat hij zanger zou wor den, maar sinds zijn stem werd ontdekt, ver overt hij kwistig strooiend met grappen en grollen, schijnbaar moeiteloos, stormender hand de wereld. Pas 32 is deze beweeglijke Mexicaan. Maar wat een stem: warm, kleurrijk, soepel en ex pressief. Deze maand zingt hij bij De Neder landse Opera de titelrol in Verdi's grote ope ra Don Carlo. Een verhaal over de strijd om liefde en macht tussen Philips II en zijn zoon Don Carlos, dat met Robert Lloyd en Violeta Urmana toch al een absolute sterbe zetting heeft. Bovendien mag dirigent Ric- cardo Chailly voor zijn vertrek uit Amster dam nog één keer bewijzen hoezeer hij het Koninklijk Concertgebouworkest rijp maakte voor de Italiaanse opera. „Het is altijd mijn droom geweest om op een toneel te staan. Op school al deed ik nooit anders dan met grappen en eigen to neelstukjes de aandacht te trekken. En dat is me nu gelukt. Ik geniet van alle belang stelling en het applaus. Maar het mooiste is toch dat het mij is gelukt met deze prachti ge muziek. Hoewel, soms is dit een een- Rolando Villazon zingt bij De Nederlandse Ope ra de titelrol in Verdi's grote opera 'Don Carlo'. foto Thomas Schlijper/GPD zaam vak. Ik ben nu meer dan een maand van huis, weg van mijn vrouw en zoontje Dario van anderhalf en van Matteo, die een week voordat ik hier kwgm is geboren." Even staat de blik op ernstig. Maar de zon in zijn ogen breekt alweer snel door, als hij vertelt dat hij al op zijn elfde begon met ac teer- en balletlessen. „Achteraf heb ik daar nu veel plezier van. Maar muziek? Mijn va der werkte bij CBS en kwam dus thuis met veel elpees. We draaiden The Beatles, Abba en Queen. En ik hield van musical: De Man van La Mancha, naar Don Quichote, mijn favoriete boek. Ik luisterde ook graag naar Placido Domingo. Maar klassiek? Pas veel later zag ik een plaat met een foto van een viool. Misschien wel de eerste keer dat ik een viool zag. Toen ik ging luisteren, bleek dat het vioolconcert van Tsjaikovski te zijn. Ik was meteen verkocht. Daarna kwam er van alles: Beethoven, Mozart, noem maar op. Maar mijn eerste opera zag ik pas op mij twintigste: Tos ca. Zingen deed ik toen al wel, maar alleen pop muziek. Tot een bariton, toen ik achttien was, in mijn stem die van een operatenor herkende: het was alsof er een zanger in mij was opgesloten die opeens naar buiten wil de. Je bent je dat zelf niet bewust. Ik weet ook niet of zo'n ontdekking een wonder is, of puur geluk. Ik was op het juiste moment op de juiste plaats. Je moet er rijp voor zijn." Zijn carrière verloopt inmiddels bliksem snel. „Ik ging naar het conservatorium en om daarnaast ervaring op te doen, deed ik auditie bij de opera. Mexico heeft slechts één operatheater, maar wel een grote tradi tie. Callas en Di Stefano zongen daar veel. En we hebben zangers als Juan Pons, Ra mon Vargs en eigenlijk is Domingo ook een Mexicaan. Zodoende maakte ik daar in 1995 mijn debuut in een kleine rol met één enkele zin. Ik heb sindsdien hard gewerkt. Pas de laat- ste tijd is alles in een stroomversnelling ge komen. Mijn debuut aan de Metropolitan in New York als Alfredo in La Traviata was een succes. En in februari volgde Covent Garden in Londen. Jaren geleden keek ik vol bewondering naar de videobeelden van Domingo in de titelrol van Les contes d'Hof fman' en nu debuteerde ik daar zelf in die rol en diezelfde productie. En intussen is er ook nog een cd met Itali aanse opera-aria's. Er komt dan wel opeens veel op je af, maar ik ben er klaar voor, ook geestelijk. Want daar moet je wel tegen kun nen. Ik heb daar geen coach voor. Kijk: ik heb drie leraren van wie ik als zanger ont zettend veel heb opgestoken. Vooral de laat ste heeft me technisch veel geleerd en mi] de juiste weg gewezen. Hij maakte me be wust van wat ik kan." Uitstraling „Ik werk nu met de grootste namen uit het vak, maar echt leren doe je daar niet van. Het is hun uitstraling die je de kracht geeft. De manier waarop ze bewegen, ademen, hun sfeer die op je afstraalt. De verhalen die je van ze hoort over Bergonzi, Carreras, Pavarotti.... Maar je moet toch vooral zo snel mogelijk leren je eigen beslissingen te nemen en het risico daarvan te aanvaarden. Als je een rol kiest die niet bij je past is dat je eigen schuld. Zingen is voelen. Neem de rol die ik nu in Amsterdam zing: Don Carlo. Dat betekent heel intensief repe teren met regisseur Willy Decker. 'Je bent goed', zei hij tegen me. Maar ik zei: 'Dan moet ik nog beter worden.' Want daar gaat het om: steeds beter worden. Er wordt wel gezegd dat dit geen rol is voor een lyrische stem als de mijne. Maar ik heb hier Charlot te Margiono gezien en gehoord als Sieglin- de in Die Walkure van Wagner. Een Mo- zartsopraan, maar wat kwam ze daar prach tig tot zijn recht." „Je moet zingen wat je kunt. Uiteindelijk zong Caruso op het eind van zijn carrière ook alles. Goed voor de balans in je stem. Ik zou dus nog graag ooit Lohengrin zin gen, en Andrea Chenier, Werther en Otel- lo." Morgen is de première. „Zo'n dag dat je om elf uur opstaat en dan verder vol spanning in je lijf rond loopt." Villazón heeft daar een typische Villazón-oplossing voor. „Een paar jaar geleden ben ik op zo'n dag car toons gaan tekenen van de voorstelling. Dat gaf me zoveel afleiding dat ik me nog moest haasten om op tijd in het theater te zijn. Ik doe dat nu voor elke première. Er zijn zelfs al mensen die me een expositie hebben aangeboden, maar dat moet echt een hobby blijven. Maar bij de New York City Opera en Covent Garden hebben ze werk van mij gangen. Toch leuk." Hans Visser Opera: 'Don Carlo'. Door: De Nederlandse Opera. Te'zien: Amsterdam, Muziektheater, 3, 6, 10, 13, 16, 19, 22, 25, 27 juni. De voorstelling is op een groot beeldscherm te volgen in het Amsterdamse Oosterpark op 19 en 22 juni. iEPAr-,nwr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25