PZC Nieuwe 'Ijstijd' niet uitgesloten Sans Etoile heeft geen ster nodig v :'jM Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl E-mail:redactie@ pzc.nl Postbus 31, 4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. zaterdag 29 mei 2004 Deze week ging wereldwijd de film 'The Day After Tomorrow' in première, waarin het noordelijk halfrond als gevolg van het veranderende klimaat in een nieuwe Ijstijd wordt gestort. Hoewel de film de mogelijke gevolgen van de opwarming van het wereldklimaat nogal sensationeel benadert, achten deskundigen het niet uitgesloten dat die opwarming met name in onze contreien tot afkoeling kan lelden. Door MARTIJN HOVER Filmregisseur Roland Em merich werkt in een gen re dat zich het best laat omschrijven als 'ramp films'. Hoewel sommige cinemaliefhebbers die kwalificatie vooral reserveren voor de kwaliteit van de door hem geregisseerde rol prenten, valt daar aan de kassa van de bioscopen niet veel van te mer ken. Films als 'Independence Day' en 'Godzilla' hebben hun (niet ge ringe) investering ruimschoots te rugverdiend, zodat Emmerich vro lijk mag doorgaan met het verzin nen van rampen die de wereld (en uiteraard de Verenigde Staten in het bijzonder) kunnen treffen. Zijn nieuwste meesterwerk heet 'TÏie Day After Tomorrow' en voert het klimaat op in de rol van boos wicht. In de film wordt het noorde lijk halfrond overvallen door een reeks monsterachtige 'superstor- men' die Eurazië en Noord-Ameri- ka vrijwel van de ene dag op de an dere in een nieuwe Ijstijd storten. De directe oorzaak van de ramp is het stilvallen van de Golfstroom, een relatief warme zeestroming in de Atlantische Oceaan die ervoor zorgt dat Noordwest-Europa een betrekkelijk gematigd klimaat heeft. Het opmerkelijke aan 'The Day Af ter Tomorrow' is dat de 'science' die erin wordt gepresenteerd niet ge heel op 'fiction' berust. Daarmee wijkt Emmerich nogal af van het stramien dat hij in 'Independence Day' en 'Godzilla' hanteerde, waar in de wereld wordt bedreigd door respectievelijk buitenaardse we zens en een gemuteerd prehisto risch monster. De film heeft dan ook een duidelijke politieke bood schap, wat opmerkelijk mag heten voor een Hollywoodse 'blockbus ter'. Klimatoloog Rob van Dorland van het KNMI heeft al een voorverto ning van 'The day After Tomorrow' bijgewoond en was er behoorlijk over te spreken. „Met name het be gin is wetenschappelijk goed on derbouwd", zegt hij. „De filmma kers hebben de moeite genomen om de paradox waar het verhaal om draait, goed uit te leggen." Die 'paradox' is het gegeven dat de wereldwijde opwarming van het klimaat op de wat langere termijn kan leiden tot precies het tegen overgestelde van wat je zou ver wachten: dat het in bepaalde ge bieden op aarde juist kouder kan worden in plaats van warmer. „Veel van de warmte op het noor delijk halfrond is afkomstig van de Golfstroom die warm water naar het noorden van de Atlantische Oceaan voert", legt Van Dorland uit. „Daar aangekomen koelt het relatief zoute zeewater sterk af. Koud, zout water is 'zwaarder' dan warm, zoeter water waardoor het in de buurt van de Noordpool naar de bodem zinkt. Daardoor ontstaat een soort 'warmtepomp' die zich zelf in stand houdt, een wereld Het wereldwijde patroon van ziestromingen dat uitmondt In de Warme Golfftreom. ilteati# Maarten van §et wijd stelsel van oceaanstromin gen." De veronderstelling dat die 'warmtepomp' kan afslaan, is niet uit de lucht gegrepen, meent Van Dorland. „Door het afsmelten van het Noordpoolijs en de kilometers dikke ijskap van Groenland zal het zeewater in het noorden van de At lantische Oceaan veel minder zout kunnen worden. Het is zeker niet uitgesloten dat het water van de Golfstroom daardoor niet meer naar de zeebodem kan zinken. Het gevolg daarvan zou inderdaad zijn dat de pomp tot stilstand komt. En dat zou er dan weer toe leiden dat het klimaat in met name Noord west-Europa aanmerkelijk af koelt." Dat dat ook daadwerkelijk zal ge beuren, is echter verre van zeker. „Voor het voorspellen van dit soort effecten zijn we afhankelijk van klimaatmodellen", vertelt de KNMI-expert. „Die zijn op hun beurt gebaseerd op allerlei 'scena rio's', waarin bijvoorbeeld een schatting wordt gemaakt van de demografische en sociaal-economi sche ontwikkelingen op aarde. Die modellen en scenario's worden weliswaar voortdurend bijgesteld aan de hand van de nieuwste gege vens, maar er blijven nogal wat on zekerheden in zitten. Zo varieert de voorspelde gemiddelde tempe ratuurstijging van het wereldkli maat voor de komende eeuw van één tot zes graden Celsius, afhan kelijk van het gehanteerde scena rio. Je kunt zelfs niet stellen dat de waarheid wel ergens in het mid den zal liggen, want de klimatolo- gen gaan ervan uit dat alle model len ongeveer even waarschijnlijk zijn." Het is dus verre van uitgesloten dat het meest pessimistische sce nario werkelijkheid wordt. Daar om is het hoog tijd dat de mens heid werk begint te maken van maatregelen die kunnen helpen om een einde te maken aan de door haarzelf veroorzaakte kli maatverandering. „Het is dan ook bijzonder jammer dat de Verenigde Staten niet meer meedoen aan het verdrag van Kyo to, dat maatregelen probeerde op te leggen om de uitstoot van C02, het voornaamste 'broeikasgas', aan banden te leggen", zegt Van Dor land. Dat er iets moet gebeuren, staat voor Van Dorland en de meeste van zijn collega's namelijk vast: „Het wereldklimaat kent een aan tal evenwichtstoestanden. Het angstaanjagende is dat we er steeds meer achterkomen dat de omslag van de ene naar de andere toestand, bijvoorbeeld van een 'warm' naar een 'koud' Europa, heel abrupt kan verlopen." M In de film The Day After Tomorrow wordt New York In een paar dagen tijd venwolgen door meeuw en Ijs, Weliswaar niet zo abrupt als in de film, waarin de stad New York bin nen luttele dagen onder een me tersdikke gletsjer verdwijnt. „Dat is een vorm van dichterlijke vrij heid die de filmmakers zich voor het dramatische effect hebben ver oorloofd. Maar uit 'paleoklimatolo- gisch' onderzoek is komen vast te staan dat zo'n verandering geen proces van eeuwen of millennia hoeft te zijn, zoals tot voor kort werd aangenomen. Het kan wel degelijk gebeuren op een termijn van enkele decennia, zeg maar binnen één mensenleven. Dat is abrupt genoeg om voor heel grote problemen te zorgen." r Door Rien van Reems Wie eenvoud zoekt, als kenmerk van het ware, vindt die in Vhssin- gen waar Willem Houtman een brasserietje begon naar eigen idee. De naam zegt het al: Sans Etoile. Zonder ster dus, want dat is wel het laatste wat de horecaman, die zeventien jaar lang Café Soif dreef, ambieert. Willem en zijn vrouw Janny creëerden een ongedwon gen sfeer, een ambiance die past bij de Nieuwendijk en de voorma lige Vissershaven, waar de kas seien waarop vroeger de visvrou wen hun waar uitstalden hebben plaatsgemaakt voor terrasvriende- lijke tegels. Willem Houtman was een dag eer der in het Belgische St. Niklaas om stoelen voor zijn terras op te halen en aan dat bezoek danken we van daag de gegrilde kalfskoteletten. Hij ontdekte het prachtige vlees met een randje vet eraan (want die smaakmaker laten ze er in België nog aanzitten) bij de slager en kon het niet laten om ze mee te ne men. Dat lijkt me nu echt iets voor Sans Etoile, attent zijn op kwaliteit en een beschaafde prijs. De kotelet weegt circa 400 gram en doet 14. De patron vraagt hoe ik hem heb ben wil. Rosé, raadt hij aan en zo krijg ik hem ook op mijn bord. Een eerlijk stuk vlees, mals en met veel smaak. Knapperige sla erbij met een frisse dressing en een schaaltje versgesneden frieten. Het glas Vino Verde, ook weer zo'n vondst, doet het goed bij vis maar ook bij het lichte kalfsvlees. Sans Etoile heeft geen kaart en dat geeft Houtman veel vrijheid van handelen. Komt hij ergens iets leuks en lekkers tegen dan zet hij dat op het bord. Een aantal vaste gerechten staat in een bescheiden belettering op de ramen: garnalen kroketten, poon, vissoep, ossewor- st, biefstuk. Er lopen wat gasten van vroeger binnen voor een kopje koffie, anderen komen speciaal te rug voor de Portugese wijn, die werkelijk voortreffelijk is. „Die blijft", stelt de patron de liefheb bers bij voorbaat gerust. Ook de wijnen staan op het bord: wit, rood, rosé en de Vino Verde, alle maal 2,20 per glas. Biefstuk, tong, varkenskotelet en lamskote let staan genoteerd voor €9,50. Het toetje is vandaag advokaat- of bitterkoekjesbavarois. „Ik ben geen kok", zegt Willem Houtman. Dat klinkt onheilspel lend, maar het valt alleszins mee. Hij bedoelt ermee te zeggen dat hij geen kok van professie is, maar dat hij kookt wat hij en zijn gas ten lekker vinden, op zijn eigen manier. Het zijn vooral de huisge- maakte garnalenkroketten waar over ik veel goeds heb gehoord en die mij naar de Nieuwendijk heb ben gelokt. Zo zegt mijn kapster en culinair tipgeefster Marleen dat ze alleen nog maar de garnalen kroketten wil eten van Sans Etoile. „Je moet er vroeg heen, want ze zijn zo uitverkocht." Dat is deze middag gelukkig niet het geval. Willem Houtman ser veert ze vers en vriest geen voorra den in. Met boerenbrood kosten ze per twee stuks 6,50. De eivormi ge kroketten zijn middelbruin met een krokant korstje en binnenin .zitten roze garnaaltjes in een blan ke bechamel met een lekkere gar- nalensmaak. Het is een geslaagd culinair visitekaartje voor Sans Etoile. Met zulke heerlijke garna lenkroketten op je bord, klassiek geserveerd met gefrituurde peter selie, waan je je in België. Er ko men overigens regelmatig Bel gische loodsen na hun 'beurt' bij Sans Etoile een paar verse slipton getjes eten. In de zomer is Sans Etoile al om zeven uur 's ochtends open. Janny en Willem serveren dan een uitge breid ontbijt voor €6,50. Daarna komen de koffiedrinkers. Op het buffet staan baguettes, croissants en de zelfgemaakte perentaart klaar. Willem vertelt over zijn bezorgd heid over de aardappelkwaliteit na de vorige warme zomer. Gelukkig heeft hij een aardappelboer met uitzonderlijk goede aardappels ontdekt. Rauwe ham en paté voor op het boerenbrood haalt hij in België. Sans Etoile vind ik een aan winst voor Vlissingen, verfrissend zowel wat keuken als ambiance betreft. De wand in een kleur blauw die qua intensiteit doet den ken aan het azul anil van de Mexi caanse schilderes Frieda Kahlo is een vondst die de kleine brasserie ruimer doet lijken en zuidelijk van sfeer. Brasserie Sans Etoile Nieuwendijk 17 Vlissingen Tel. 0118-415633 Gesloten op woensdag en tijdens de ker mis Keuken open vanaf 12 uur Creditcards: geen Rolstoel: moeilijk, toilet is trap af Kinderen: kleine gerechtjes, spelletjes Vegetarisch: in overleg Roken: niet gescheiden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 41