Verdieping levert miljarden op
Afgifte gevaarlijk afval moet beter
PZC
Bezorgde flessenpost
CDA en VVD in Senaat tegen sluiting Borssele
Havenschap wil af van crossterreinen
Gemeenten moeten
inkomstenbelasting
kunnen gaan heffen
13
Studie becijfert groot voordeel voor Antwerpse haven
Topdrukte
verwacht met
Pinksteren
Nieuw beleid gewasbescherming
Andere inrichting akkerranden
Studie beroeps- en recreatievaart
Wedstrijd voor
trekpaarden
in Eede
donderdag 27 mei 2004
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - CDA en VVD in
de Eerste Kamer willen de kern
centrale Borssele niet sluiten in
2013, zoals bij de vorming van
het tweede kabinet-Balkenende
vorig jaar is afgesproken. Staats
secretaris Van Geel (CDA) van
Milieubeheer antwoordde deze
«eek in de Senaat zich aan de
gemaakte afspraak te willen
houden.
Kernenergie is uit milieu-oog
punt, vooral als het gaat om het
beperken van de uitstoot van
het broeikasgas kooldioxide, te
verkiezen boven andere vormen
van energieopwekking, vinden
CDA en VVD in de Eerste Ka
mer. Windenergie is zeker niet
beter, voegde WD-woordvoer-
der N. Ketting toe, omdat dit
schadelijk zou zijn voor vogels.
Ketting was in 1994 opmerke
lijk genoeg betrokken bij de be
slissing om Borssele in 2004 te
sluiten. Hij was indertijd direc
teur van de SEP, de koepel van
elektriciteitsbedrijven.
Onder politieke druk stemde hij
met sluiting van Borssele in. Na
gerechtelijke procedures is de
sluitingsdatum van 1 januari
2004 van tafel verdwenen.
Hoewel CDA en WD een krap
pe meerderheid hebben in de
Eerste Kamer, is het standpunt
van beide partijen voor de toe
komst van Borssele niet door
slaggevend.
Staatssecretaris Van Geel gaf
niet voor niets aan dat hij zich
gebonden acht aan de afspraak
in het regeerakkoord voor het c
tweede kabinet-Balkenende, olïierig
Vooral D66 drong aan op slui
ting in 2013, wat CDA en WD
in de Tweede Kamer hebben ge
accepteerd.
Het is aan Van Geel om in onder
handeling met EPZ, de exploi
tant van de kerncentrale, tot
een akkoord te komen. Tot nu
toe is het opvallend stil op dat
front.
Van Geel gaf overigens in de
Eerste Kamer aan geen princi
pieel tegenstander van kernener
gie te zijn, al tekende hij daarbij
aan dat de winning van ura
nium 'nog steeds erg smerig' is.
En hij vindt het bezwaarlijk dat
er nog geen duurzame oplossing
is voor kernafval.
Het standpunt over kernenergie
van CDA en WD in de Senaat
sluit aan bij een oproep die de
Engelse wetenschapper en na
tuurbeschermer J. Lovelock be
gin deze week deed in The Inde
pendent en bij een rapport van
het Rathenau Instituut in Den
Haag, waarin wordt bepleit de
discussie over kernenergie te
heropenen vanwege onder meer
het broeikaseffect.
door Rinus Antonisse
GOES - Een nieuwe verdieping
van de Westerschelde levert veel
geld op. Tot 2030 ten minste
627,4 miljoen en ten hoogste
1201 miljoen euro. Na dat jaar
blijft het voordeel verder door
werken tot maximaal 2,82 mil
jard euro aan baten. Het gaat
dan alleen nog maar om inkom
sten op logistiek gebied. Ze
vloeien in overwegende mate
richting Antwerpse haven.
Dit blijkt uit de Studie naar de
directe baten van de verruiming
van de Westerschelde: een logis
tieke benadering. Uitgevoerd
door het ECS A in Wilrijk (Euro
pean Centre for Strategic Analy
sis), onder verantwoordelijk
heid van A. Verbeke. De studie
is gemaakt in opdracht van bu-
i Proses, de Vlaams Neder
landse ambtelijke organisatie
die de Ontwikkelingsschets
Scheldebekken voorbereidt.
Of de voorgespiegelde baten ook
opwegen tegen de kosten die
met een volgende verruiming
van de vaargeul gemoeid zijn, is
nog niet duidelijk. Daarnaar is
een apart onderzoek ingesteld,
nog niet door Proses is vrij
gegeven.
Veiligheid
Naast de aanzienlijke kosten
van de verdieping op zich, moet
ook rekening worden gehouden
met zeer hoge uitgaven voor vei
ligheid en natuurherstel.
Volgens Verbeke wordt het rian-
MIDDELBURG - Zeeland
wacht drukke pinksterdagen.
voorspelt het Bureau voor
Toerisme in Middelburg. Er zul
len met name veel meer Bel
gische toeristen komen.
Pinksteren is in Zeeland tradi
tioneel de piekperiode in het toe-
ristenseizoen. Volgens Diana
Korteweg Maris van het Bureau
voor Toerisme is er aan de kust
slechts een beperkt aantal
over. De hotels zijn
na volgeboekt. Er is nog wel
plaats, maar gegadigden moeten
opschieten, is de boodschap. De
grote campings met alle voorzie
ningen en de meeste kleinere
camping, zijn gewoon volge
boekt. Dat bevestigen de recrea
tieondernemers L. van Damme
van Camping Groede en E. de
Goeien van de Napoleonhoeve
mBreskens.
de minicampings aan de
bist is nog een beperkt aantal
plaatsen over, maar de praktijk
leert dat 'losse' gasten van mini-
campings soms op het laatste
moment nog een plaats zoeken.
Aan de kust is het zo goed als
vol, maar verder, uit de kust is
nog wel ruimte.
•Dat is niet ongunstig, dan kun
nen de volgeboekte accommoda
ties aan de kust gasten die nog
e® plaats zoeken doorverwij
zen naar het binnenland", zegt
Korteweg Maris.
Ir worden fors meer Belgen ver
nacht dan anders met Pinkste
ren. Dat geldt ook voor de rest
van het seizoen. Het Bureau
Toerisme oppert dat deze
toename een effect van de Wes-
terscheldetunnel is maar echte
zekerheid hierover bestaat nog
met.
len sector waar de vooruitzich
ten niet zo gunstig zijn is die
jan de bungalowparken, stelt
cel Bureau voor Toerisme. Veel
parken zijn nog niet volgeboekt.
-Wat opvalt", zegt Korteweg
^aris, „is dat het type toeristen
voor een bungalow kiest,
per jaar steeds vaker korter op
vakantie gaat en dan op het laat
je moment. Ik begrijp wel dat
pet voor de exploitatie van de
parken makkelijk is om wissel
ing op bijvoorbeeld zaterdag te
pandhaven. Maar de gasten wil-
en ook een enkel dagje kunnen
i^ken, of een paar dagen. De
ondernemers moeten eens af
'an die hele week of dat mid
week-idee. Dat wil een deel van
óemarkt niet meer."
te voordeel van een verdieping
vooral veroorzaakt doordat
meer grotere containerschepen
de haven van Antwerpen zonder
tijdverlies kunnen bereiken.
Mét een ruimere toegankelijk
heid is Antwerpen in staat méér
te groeien dan zonder. De prog
noses van het ECSA (die zijn be
sproken met reders en expedi
teurs in de haven) gaan uit van
een groei tot 2030 tussen 5,6 en
11,7 procent zónder verdieping
en tussen 7,4 en 20,5 procent
mét een verder gekanaliseerde
rivier. De royale bandbreedtes
in de voorspelde inkomstentoe
name en de vervoersgroei wor
den veroorzaakt doordat acht
verschillende scenario's zijn
doorgerekend. In alle gevallen is
uitgegaan van een groei van de
containersector in de Antwerp
se haven, zoals die in het jongste
verleden ook optrad. Daarbij is
ook gekeken naar de algemene
prognose voor het containerver
voer in de havens tussen Ham
burg en Le Havre.
Meer en grotere schepen bete
kent voor de haven hogere ha
venontvangsten, bestaande uit
zogeheten tonnenmaatrechten
(gebaseerd op de omvang van
een schip) en aanlegrechten (ge
baseerd op de hoeveelheid goe
deren die wordt geladen en ge
lost). Aan hogere tonnenmaat
rechten wordt tot 2030 tenmin
ste 41,3 en ten hoogste 207,7 mil
joen euro verwacht; voor aanleg
rechten is dat tussen 16,8 en
84,6 miljoen euro.
Voor de havengebruikers ont
staan bij een voortgaande ver
dieping vooral tijdsbesparingen.
Het wordt mogelijk om sneller
de Schelde op- en af te varen,
omdat er minder kans is dat een
containerschip moet wachten
op een gunstig tij. Een aanzien
lijk aantal schepen dat nu moet
wachten, zal straks getij-onge
bonden kunnen varen. Tijd is
geld en het te behalen voordeel
rekent Verbeke tot de inkom
sten. Hetzelfde geldt voor de
snellere afhandeling van de goe
deren aan boord van de contai
nerschepen, die door de tijd
winst mogelijk is. Ook kan een
kleinere zogenaamde veilig-
heidsvoorraad worden aange
houden: door de tijdwinst kan
sneller worden voorzien in nieu
we aanvoer van containers.
Verbeke beklemtoont dat zijn
studie geen totaal kosten-baten-
onderzoek is. Niet alle mogelij
ke baten zijn meegèteld en even
min zijn de kosten bestudeerd.
Hij stelt dat aan zijn uitkomsten
geen gunstig of ongunstig oor
deel ontleend mag worden over
verdere verdieping.
GOES - Wie graag eens flessenpost wil versturen, kan zich een tochtje naar de
boorden van de Oosterschelde of de Zeeuwse kust besparen. Milieudefensie heeft
in negentien steden, waaronder Goes en Terneuzen, brievenbussen voor flessen
post geplaatst. Die zijn te vinden naast de normale rode exemplaren van TPG. In
de flessenpostbussen kunnen mensen SOS-berichten over klimaatveranderingen
(opwarming aarde, smelten ijskap) achterlaten. De berichten, met handtekeningen
van bezorgde burgers, worden verzameld voor staatssecretaris Van Geel (Milieu)
en de EU-ministers van Milieu.
De berichten worden deze zomer bezorgd tijdens de eerste vergadering van de
EU-ministers voor Milieu in Maastricht. Nederland is dan voorzitter van de Eu
ropese Unie. Milieudefensie hoopt dat het voorzitterschap leidt tot afspraken om
klimaatveranderingen te temperen. De organisatie heeft, samen met het interna
tionale netwerk Friends of the Earth, een toptien van maatregelen gemaakt die
moeten leiden tot een goed Europees klimaatbeleid. De belangrijkste is dat het
energieverbruik in de lidstaten jaarlijks met één procent afneemt.
foto Willem Woznitza
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Van drie
kwart van de Zeeuwse bedrij
ven waar klein gevaarlijk afval
ontstaat, is niet bekend waar ze
er mee blijven. De kans is groot
dat het op een voor het milieu
schadelijke manier 'verdwijnt'.
De provincie en twaalf van de
dertien gemeenten (Terneuzen
doet niet mee) beginnen daarom
een speciale actie.
Die is bedoeld om meer inzicht
te krijgen in wat er precies met
het gevaarlijk afval gebeurt én
om een betere afgifte te bevorde
ren. „We willen een slinger ge
ven aan de inzameling", zegt ge
deputeerde J. Suurmond (WD,
milieu). „We zetten in op ver
dubbeling van de afgifte. Nu sco
ren we nog ongeveer 23 procent
en we willen naar tenminste 50
procent."
Het gaat onder meer om bestrij
dingsmiddelen, olie, accu's, bat
terijen, verfstoffen en verpak
kingen van gevaarlijk afval. Ge
deputeerde Suurmond onder
streept dat het afval betreft, dat
'een behoorlijke milieuschade
kan opleveren'. Hij heeft de in
druk dat het met een verant
woorde afvoer in veel gevallen
niet zo nauw wordt genomen,
vanwege de kosten die ermee ge
moeid zijn. „Als er meer wordt
aangeboden kan het juist goed
koper worden, zowel voor de af-
gever als de ophaler."
De gemeenten sturen dezer da
gen informatie over afvalstoffen
naar alle bedrijven die zij con
troleren op naleving van de mi
lieuregels. Dat zijn er circa
11.000 (de helft van het aantal
bedrijven in Zeeland). Gewezen
wordt op nut, noodzaak en mo
gelijkheden van een correcte af
gifte van het gevaarlijk afval.
Via een vragenformulier kun
nen de bedrijven aangeven of en
hoe ze dit afval afvoeren.
De brochure geeft voorlichting
over het onderscheid tussen af
val en gevaarlijk afval, over de
mogelijkheid om het ontstaan er
van te voorkomen en over de re
gels voor scheiding en afvoer
van afval. De bedrijven krijgen
ook eenmalig een antwoord
kaart waarmee ze de afvoer van
gevaarlijke stoffen zonder veel
rompslomp snel kunnen rege
len.
Vergunning
Landelijk zijn er 22 bedrijven
die een vergunning hebben voor
het inzamelen van gevaarlijk af
val. In Zeeland hebben twee in
zamelaars de verplichting om
binnen één maand klein gevaar
lijk afval op te halen: Delta Mi
lieu en Van Gansewinkel Zuid
west. Die doen ook aan de actie
van provincie en gemeenten
mee, evenals de Kamer van
Koophandel en de Zeeuwse Rei
nigingsdienst.
Alles bij elkaar gaat het om een
flinke berg. Provinciaal mede
werker J. Weiten, die de actie be
geleidt, schat dat jaarlijks van
ongeveer 100.000 kilo onduide
lijk is hoe het wordt afgevoerd.
Hij hoopt dat de reacties van de
bedrijven hierover meer duide-'
lijkheid verschaffen. De gege
vens - of liever het niet reageren
op het vragenformulier - kun
nen voor gemeenten aanleiding
zijn bij bedrijven extra te con
troleren. Suurmond is blij dat
de gemeenten - op de grootste
gemeente Terneuzen na - en
thousiast meewerken aan de ac
tie. „Ik vind het jammer dat Ter
neuzen niet meedoet. We kun
nen ze niet verplichten en het is
hun eigen keus. Ze hebben ande
re prioriteiten."
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Havenschap
Zeeland Seaports moet de be
drijvigheid en daarmee de werk
gelegenheid bevorderen. Zorgen
voor voorzieningen ten behoeve
van auto- en motorcrossen past
hier niet bij. Daarom moeten de
crossterreinen in de Kanaalzone
en het Sloegebied zo snel moge
lijk verdwijnen.
Dit stelde gedeputeerde G. de
Kok (PvdA, economie) gisteren
klip en klaar naar aanleiding
van vragen in de Statencommis
sie Ecologie. Daarin werd gerea
geerd op de aangezegde sluiting
van het zogeheten Finland-cir
cuit op het havenschapsterrein
nabij Westdorpe (met inbegrip
van de bijbehorende Zeeland-
baan speciaal voor jeugdige cros
sers).
De Kok, tevens voorzitter van
Zeeland Seaports, gaf aan dat
het havenschap niet meteen de
botte bijl hanteert.
Op verzoek van de crossers hoef
de het Finlandcircuit niet per 30
april te worden ontruimd, maar
mag dat pas per 1 november.
Daardoor kan het crossseizoen
2004 nog worden afgewerkt.
Vergelijkbaar respijt geldt het
Sloehavencircuit in Vlissin-
gen-Oost. Dat mag nog even
worden gebruikt, onder voor
waarde dat op korte termijn el
ders een nieuw crossterrein ge
vonden wordt. De gemeente Rei-
merswaal is daar doende mee.
De Kok onderstreepte dat ten
aanzien van het Finlandcircuit
van meet af aan duidelijk is ge
maakt dat het om een tijdelijke
toestemming gaat, die elk mo
ment kan worden opgezegd.
„We willen in ons beheergebied
alleen aan de haven verbonden
bedrijven en activiteiten toe
staan. "Het laten voortbestaan
van de crossvoorzieningen wekt
alleen maar verkeerde verwach
tingen, meende de gedeputeer
de. De crossers gaan tijd en geld
steken in het treffen van voorzie
ningen en gaan er op den duur
automatisch van uit dat het om
een blijvende situatie gaat.
„Uiteindelijk staan dan juristen
tegenover elkaar en dat is niet
de bedoeling", aldus De Kok.
„Onze beheergebieden moeten
altijd onmiddellijk beschikbaar
zijn. "Hij vond dat Zeeland
Seaports met het verlengen van
de gebruikstermijn tot 1 novem
ber een redelijk gebaar heeft ge
maakt. „Daarna is het wel het
einde."
DEN HAAG - Het beleid voor gewasbescherming in de
landbouw wordt herijkt. Het ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft dit vastgelegd in
een nieuwe nota duurzame gewasbescherming, die het in
2001 gepresenteerde beleidsstuk 'zicht op gezonde teel
ten' vervangt. In de landbouw bestond daar veel kritiek
op.
Het behoud van de concurrentiekracht van de Nederland
se landbouw krijgt in het nieuwe beleid meer aandacht.
Nederland gaat in de pas lopen met Europa. Tegelijker
tijd zet LNV in op verbetering van de milieukwaliteit. In
2005 moet de milieubelasting met 75 procent zijn terugge
drongen ten opzichte van 1998 en in 2010 met 95 procent.
Telers moeten daaraan een bijdrage leveren door slimmer
te werk te gaan en meer niet-chemische middelen te ge
bruiken. De toelating van nieuwe middelen wordt ook ver
sneld, waarvoor LNV extra geld uittrekt.
MIDDELBURG - De invulling van de akkerranden moet
anders. Met de wijze waarop het inzaaien nu gebeurt is de
provincie niet altijd even gelukkig, zei gedeputeerde
M. Kramer (PvdA, natuur en water) gisteren in de Staten
commissie Ecologie.
Hij reageerde op een vraag van J. Adriaanse (SGP), die
wilde weten of de akkerranden wel zinvol worden toege
past. Hij pleitte voor heggenranden in plaats van snel ver
kommerende bloemstroken.
Kramer maakte duidelijk dat de provincie aangeeft waar
in het kader van agrarisch natuurbeheer het inrichten
van akkerranden - waarvoor boeren een vergoeding krij
gen - mogelijk is. Hij deelde mee dat is gekeken of er een
invulling mogelijk is die meer voordelen oplevert voor de
natuur. Daarbij dacht de gedeputeerde vooral aan randen
waar bedreigde vogelsoorten als kluut, patrijs en veldleeu
werik van kunnen profiteren. „Het is verstandig de akker
randen meer af te stemmen op de Zeeuwse natuur. We kij
ken of we een specifiek Zeeuws akkerrandenpakket kun
nen samenstellen."
MIDDELBURG - Er komt een onderzoek naar het voorko
men van problemen tussen de beroepsvaart en de water
sport op de deltawateren. Daarbij worden ook de natuur-
belangen mee gewogen. De provincie Zeeland betrekt
hierbij ook Zuid-Holland en Noord-Brabant. Het onder
zoek wordt een van de eerste taken van de binnenkort op
te richten Deltaraad, die de uitvoering van de toekomstvi
sie voor de delta wateren moet bevorderen.
Dit bleek gisteren in de Statencommissie Ecologie uit op
merkingen van gedeputeerde M. Kramer (PvdA, natuur
en water). Hulp-Statenlid J. van den Donker (D66) toon
de zich bezorgd over de toename van de beroepsscheep
vaart op met name het Veerse Meer en het nationaal park
Oosterschelde.
Daarbij had hij vooral het oog op de grote autoschepen
die passeren. Van den Donker merkte op dat meer be
roepsvaart de kans op conflicten met de recreatievaart
vergroot en drong aan op maatregelen, zoals bijvoorbeeld
het kiezen van andere routes.
Kramer erkende het belang van de deltawateren voor de
watersport, naast de natuur- en transportfuncties. „We
gaan onderzoeken hoe de verschillende functies zonder
conflicten te combineren zijn."
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Gemeenten moe
ten niet minder, maar juist meer
ruimte krijgen om zelfstandig
belastingen te kunnen heffen.
Een onafhankelijke commissie
van drie professoren heeft dit
gisteren bepleit in een rapport
voor de Vereniging Nederlandse
Gemeenten (VNG). Zeeuwse
wethouders reageren verdeeld.
De VNG had de professoren P.
Boorsma, F. de Kam en L. van
Leeuwen gevraagd naar het be
lastinggebied van gemeenten te
kijken. De directe aanleiding is
het voorstel van het kabinet-Bal
kenende om de onroerend zaak
belasting (ozb) voor gebruikers
van woningen af te schaffen. De
Tweede Kamer praat daar van
daag over.
Gemeenten zijn over het alge
meen fel tegen de afschaffing
van een deel van de ozb. De
VNG-commissie onderschrijft
dat van harte. De financiële vrij
heid van gemeenten in Neder
land is al beperkt in vergelij
king met andere Europese lan
den. De plaatselijke politiek
moet iets te kiezen hebben. Voor
veel of weinig voorzieningen,
voor een hoge of lage belasting
druk. Bij verkiezingen gaat het
dan ook ergens over.
Vanuit datzelfde idee pleiten de
drie professoren voor een verrui
ming van het belastinggebied
van gemeenten. Ze denken dan
met name aan de invoering van
een burgerbelasting en/of een
plaatselijke inkomstenbelas
ting. Zonder dat dit overigens
mag leiden tot een algemene be
lastingverhoging. Wat gemeen
ten aan extra geld binnenhalen,
gaat van de gemeentelijke rijks
uitkering af.
De voorstellen klinken de wet
houders J. van Schaik (PvdA,
Terneuzen) en M. Vermue-Ver-
mue (CDA, Borsele) goed in de
oren. Van Schaik vindt het pri
ma als gemeenten een grotere
verantwoordelijkheid krijgen.
„Je kunt dan zelf meer eigen
keuzes maken. Maar", tekent hij
aan, „voorkomen moet worden
dat gemeenten doorschieten en
snel de lasten doorsluizen naar
de portemonnee van de bur
gers."
Vermue-Vermeu vraagt zich of
de commissie-voorstellen haal
baar zijn, maar: „Ik juich het
toe als gemeenten meer armslag
krijgen." Minder enthousiast
zijn de Vlissingse wethouder P.
van der Maden (WD) en zijn
Sluisse collega R. Leentfaar
(CDA). Ze vinden allebei dat de
rijksoverheid van de ozb-belas-
ting af moet blijven, maar aan
nieuwe gemeentelijke belastin
gen hebben ze geen behoefte.
„Als de ozb en de toeristenbelas
ting ongeschonden blijven, ben
ik tevreden", aldus Leentfaar.
Hij noemt het rapport van de
VNG-commissie 'een schrikreac
tie'. Van der Maden vindt dat ge
meenten al een redelijke fiscale
vrijheid hebben. Hij plaatst
daarbij wel één kanttekening.
Het Rijk stoot nogal eens taken
af naar gemeenten, maar geeft
er niet al het geld bij. Gemeen
ten zouden die taken doelmati
ger doen. „Vijf procent valt wel
op te vangen", aldus Van der
Maden, „maar vaak wordt er
meer gekort en dan moet je als
gemeenten vervolgens in die ta
ken of andere taken snijden.
Dat is heel ongelukkig." Af
schaffing van de ozb was een
WD-verkiezingsbelofte. Ge
meenten zullen voor het verlies
aan inkomsten door de rijksover
heid worden gecompenseerd,
maar voor negen van de dertien
Zeeuwse gemeenten pakt dat ne
gatief uit.
EEDE - Eede staat zondag in
het teken van de inmiddels tradi
tionele paardentrekwedstijd.
Aan het dorpsplein in Eede is
een feesttent opgezet. De festivi
teiten beginnen zaterdagmiddag
om twee uur met een trekkerbe-
hendigheidswedstrijd. Vanaf
half acht is er een barbecue en
aansluitend een feestavond.
De paardentrekwedstrijd begint
zondagmiddag om 14.00 uur. Ze
venentwintig trekpaarden uit
binnen- en buitenland strijden
om de eerste prijs.
De fin^Jes beginnen rond vier
uur.
Dierenarts Pol van de Vijver ver
zorgt het commentaar.