Verdieping levert miljarden op Afgifte gevaarlijk afval moet beter PZC Bezorgde flessenpost CDA en VVD in Senaat tegen sluiting Borssele Havenschap wil af van crossterreinen Gemeenten moeten inkomstenbelasting kunnen gaan heffen 13 Studie becijfert groot voordeel voor Antwerpse haven Topdrukte verwacht met Pinksteren Nieuw beleid gewasbescherming Andere inrichting akkerranden Studie beroeps- en recreatievaart Wedstrijd voor trekpaarden in Eede donderdag 27 mei 2004 door Harmen van der Werf DEN HAAG - CDA en VVD in de Eerste Kamer willen de kern centrale Borssele niet sluiten in 2013, zoals bij de vorming van het tweede kabinet-Balkenende vorig jaar is afgesproken. Staats secretaris Van Geel (CDA) van Milieubeheer antwoordde deze «eek in de Senaat zich aan de gemaakte afspraak te willen houden. Kernenergie is uit milieu-oog punt, vooral als het gaat om het beperken van de uitstoot van het broeikasgas kooldioxide, te verkiezen boven andere vormen van energieopwekking, vinden CDA en VVD in de Eerste Ka mer. Windenergie is zeker niet beter, voegde WD-woordvoer- der N. Ketting toe, omdat dit schadelijk zou zijn voor vogels. Ketting was in 1994 opmerke lijk genoeg betrokken bij de be slissing om Borssele in 2004 te sluiten. Hij was indertijd direc teur van de SEP, de koepel van elektriciteitsbedrijven. Onder politieke druk stemde hij met sluiting van Borssele in. Na gerechtelijke procedures is de sluitingsdatum van 1 januari 2004 van tafel verdwenen. Hoewel CDA en WD een krap pe meerderheid hebben in de Eerste Kamer, is het standpunt van beide partijen voor de toe komst van Borssele niet door slaggevend. Staatssecretaris Van Geel gaf niet voor niets aan dat hij zich gebonden acht aan de afspraak in het regeerakkoord voor het c tweede kabinet-Balkenende, olïierig Vooral D66 drong aan op slui ting in 2013, wat CDA en WD in de Tweede Kamer hebben ge accepteerd. Het is aan Van Geel om in onder handeling met EPZ, de exploi tant van de kerncentrale, tot een akkoord te komen. Tot nu toe is het opvallend stil op dat front. Van Geel gaf overigens in de Eerste Kamer aan geen princi pieel tegenstander van kernener gie te zijn, al tekende hij daarbij aan dat de winning van ura nium 'nog steeds erg smerig' is. En hij vindt het bezwaarlijk dat er nog geen duurzame oplossing is voor kernafval. Het standpunt over kernenergie van CDA en WD in de Senaat sluit aan bij een oproep die de Engelse wetenschapper en na tuurbeschermer J. Lovelock be gin deze week deed in The Inde pendent en bij een rapport van het Rathenau Instituut in Den Haag, waarin wordt bepleit de discussie over kernenergie te heropenen vanwege onder meer het broeikaseffect. door Rinus Antonisse GOES - Een nieuwe verdieping van de Westerschelde levert veel geld op. Tot 2030 ten minste 627,4 miljoen en ten hoogste 1201 miljoen euro. Na dat jaar blijft het voordeel verder door werken tot maximaal 2,82 mil jard euro aan baten. Het gaat dan alleen nog maar om inkom sten op logistiek gebied. Ze vloeien in overwegende mate richting Antwerpse haven. Dit blijkt uit de Studie naar de directe baten van de verruiming van de Westerschelde: een logis tieke benadering. Uitgevoerd door het ECS A in Wilrijk (Euro pean Centre for Strategic Analy sis), onder verantwoordelijk heid van A. Verbeke. De studie is gemaakt in opdracht van bu- i Proses, de Vlaams Neder landse ambtelijke organisatie die de Ontwikkelingsschets Scheldebekken voorbereidt. Of de voorgespiegelde baten ook opwegen tegen de kosten die met een volgende verruiming van de vaargeul gemoeid zijn, is nog niet duidelijk. Daarnaar is een apart onderzoek ingesteld, nog niet door Proses is vrij gegeven. Veiligheid Naast de aanzienlijke kosten van de verdieping op zich, moet ook rekening worden gehouden met zeer hoge uitgaven voor vei ligheid en natuurherstel. Volgens Verbeke wordt het rian- MIDDELBURG - Zeeland wacht drukke pinksterdagen. voorspelt het Bureau voor Toerisme in Middelburg. Er zul len met name veel meer Bel gische toeristen komen. Pinksteren is in Zeeland tradi tioneel de piekperiode in het toe- ristenseizoen. Volgens Diana Korteweg Maris van het Bureau voor Toerisme is er aan de kust slechts een beperkt aantal over. De hotels zijn na volgeboekt. Er is nog wel plaats, maar gegadigden moeten opschieten, is de boodschap. De grote campings met alle voorzie ningen en de meeste kleinere camping, zijn gewoon volge boekt. Dat bevestigen de recrea tieondernemers L. van Damme van Camping Groede en E. de Goeien van de Napoleonhoeve mBreskens. de minicampings aan de bist is nog een beperkt aantal plaatsen over, maar de praktijk leert dat 'losse' gasten van mini- campings soms op het laatste moment nog een plaats zoeken. Aan de kust is het zo goed als vol, maar verder, uit de kust is nog wel ruimte. •Dat is niet ongunstig, dan kun nen de volgeboekte accommoda ties aan de kust gasten die nog e® plaats zoeken doorverwij zen naar het binnenland", zegt Korteweg Maris. Ir worden fors meer Belgen ver nacht dan anders met Pinkste ren. Dat geldt ook voor de rest van het seizoen. Het Bureau Toerisme oppert dat deze toename een effect van de Wes- terscheldetunnel is maar echte zekerheid hierover bestaat nog met. len sector waar de vooruitzich ten niet zo gunstig zijn is die jan de bungalowparken, stelt cel Bureau voor Toerisme. Veel parken zijn nog niet volgeboekt. -Wat opvalt", zegt Korteweg ^aris, „is dat het type toeristen voor een bungalow kiest, per jaar steeds vaker korter op vakantie gaat en dan op het laat je moment. Ik begrijp wel dat pet voor de exploitatie van de parken makkelijk is om wissel ing op bijvoorbeeld zaterdag te pandhaven. Maar de gasten wil- en ook een enkel dagje kunnen i^ken, of een paar dagen. De ondernemers moeten eens af 'an die hele week of dat mid week-idee. Dat wil een deel van óemarkt niet meer." te voordeel van een verdieping vooral veroorzaakt doordat meer grotere containerschepen de haven van Antwerpen zonder tijdverlies kunnen bereiken. Mét een ruimere toegankelijk heid is Antwerpen in staat méér te groeien dan zonder. De prog noses van het ECSA (die zijn be sproken met reders en expedi teurs in de haven) gaan uit van een groei tot 2030 tussen 5,6 en 11,7 procent zónder verdieping en tussen 7,4 en 20,5 procent mét een verder gekanaliseerde rivier. De royale bandbreedtes in de voorspelde inkomstentoe name en de vervoersgroei wor den veroorzaakt doordat acht verschillende scenario's zijn doorgerekend. In alle gevallen is uitgegaan van een groei van de containersector in de Antwerp se haven, zoals die in het jongste verleden ook optrad. Daarbij is ook gekeken naar de algemene prognose voor het containerver voer in de havens tussen Ham burg en Le Havre. Meer en grotere schepen bete kent voor de haven hogere ha venontvangsten, bestaande uit zogeheten tonnenmaatrechten (gebaseerd op de omvang van een schip) en aanlegrechten (ge baseerd op de hoeveelheid goe deren die wordt geladen en ge lost). Aan hogere tonnenmaat rechten wordt tot 2030 tenmin ste 41,3 en ten hoogste 207,7 mil joen euro verwacht; voor aanleg rechten is dat tussen 16,8 en 84,6 miljoen euro. Voor de havengebruikers ont staan bij een voortgaande ver dieping vooral tijdsbesparingen. Het wordt mogelijk om sneller de Schelde op- en af te varen, omdat er minder kans is dat een containerschip moet wachten op een gunstig tij. Een aanzien lijk aantal schepen dat nu moet wachten, zal straks getij-onge bonden kunnen varen. Tijd is geld en het te behalen voordeel rekent Verbeke tot de inkom sten. Hetzelfde geldt voor de snellere afhandeling van de goe deren aan boord van de contai nerschepen, die door de tijd winst mogelijk is. Ook kan een kleinere zogenaamde veilig- heidsvoorraad worden aange houden: door de tijdwinst kan sneller worden voorzien in nieu we aanvoer van containers. Verbeke beklemtoont dat zijn studie geen totaal kosten-baten- onderzoek is. Niet alle mogelij ke baten zijn meegèteld en even min zijn de kosten bestudeerd. Hij stelt dat aan zijn uitkomsten geen gunstig of ongunstig oor deel ontleend mag worden over verdere verdieping. GOES - Wie graag eens flessenpost wil versturen, kan zich een tochtje naar de boorden van de Oosterschelde of de Zeeuwse kust besparen. Milieudefensie heeft in negentien steden, waaronder Goes en Terneuzen, brievenbussen voor flessen post geplaatst. Die zijn te vinden naast de normale rode exemplaren van TPG. In de flessenpostbussen kunnen mensen SOS-berichten over klimaatveranderingen (opwarming aarde, smelten ijskap) achterlaten. De berichten, met handtekeningen van bezorgde burgers, worden verzameld voor staatssecretaris Van Geel (Milieu) en de EU-ministers van Milieu. De berichten worden deze zomer bezorgd tijdens de eerste vergadering van de EU-ministers voor Milieu in Maastricht. Nederland is dan voorzitter van de Eu ropese Unie. Milieudefensie hoopt dat het voorzitterschap leidt tot afspraken om klimaatveranderingen te temperen. De organisatie heeft, samen met het interna tionale netwerk Friends of the Earth, een toptien van maatregelen gemaakt die moeten leiden tot een goed Europees klimaatbeleid. De belangrijkste is dat het energieverbruik in de lidstaten jaarlijks met één procent afneemt. foto Willem Woznitza door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Van drie kwart van de Zeeuwse bedrij ven waar klein gevaarlijk afval ontstaat, is niet bekend waar ze er mee blijven. De kans is groot dat het op een voor het milieu schadelijke manier 'verdwijnt'. De provincie en twaalf van de dertien gemeenten (Terneuzen doet niet mee) beginnen daarom een speciale actie. Die is bedoeld om meer inzicht te krijgen in wat er precies met het gevaarlijk afval gebeurt én om een betere afgifte te bevorde ren. „We willen een slinger ge ven aan de inzameling", zegt ge deputeerde J. Suurmond (WD, milieu). „We zetten in op ver dubbeling van de afgifte. Nu sco ren we nog ongeveer 23 procent en we willen naar tenminste 50 procent." Het gaat onder meer om bestrij dingsmiddelen, olie, accu's, bat terijen, verfstoffen en verpak kingen van gevaarlijk afval. Ge deputeerde Suurmond onder streept dat het afval betreft, dat 'een behoorlijke milieuschade kan opleveren'. Hij heeft de in druk dat het met een verant woorde afvoer in veel gevallen niet zo nauw wordt genomen, vanwege de kosten die ermee ge moeid zijn. „Als er meer wordt aangeboden kan het juist goed koper worden, zowel voor de af- gever als de ophaler." De gemeenten sturen dezer da gen informatie over afvalstoffen naar alle bedrijven die zij con troleren op naleving van de mi lieuregels. Dat zijn er circa 11.000 (de helft van het aantal bedrijven in Zeeland). Gewezen wordt op nut, noodzaak en mo gelijkheden van een correcte af gifte van het gevaarlijk afval. Via een vragenformulier kun nen de bedrijven aangeven of en hoe ze dit afval afvoeren. De brochure geeft voorlichting over het onderscheid tussen af val en gevaarlijk afval, over de mogelijkheid om het ontstaan er van te voorkomen en over de re gels voor scheiding en afvoer van afval. De bedrijven krijgen ook eenmalig een antwoord kaart waarmee ze de afvoer van gevaarlijke stoffen zonder veel rompslomp snel kunnen rege len. Vergunning Landelijk zijn er 22 bedrijven die een vergunning hebben voor het inzamelen van gevaarlijk af val. In Zeeland hebben twee in zamelaars de verplichting om binnen één maand klein gevaar lijk afval op te halen: Delta Mi lieu en Van Gansewinkel Zuid west. Die doen ook aan de actie van provincie en gemeenten mee, evenals de Kamer van Koophandel en de Zeeuwse Rei nigingsdienst. Alles bij elkaar gaat het om een flinke berg. Provinciaal mede werker J. Weiten, die de actie be geleidt, schat dat jaarlijks van ongeveer 100.000 kilo onduide lijk is hoe het wordt afgevoerd. Hij hoopt dat de reacties van de bedrijven hierover meer duide-' lijkheid verschaffen. De gege vens - of liever het niet reageren op het vragenformulier - kun nen voor gemeenten aanleiding zijn bij bedrijven extra te con troleren. Suurmond is blij dat de gemeenten - op de grootste gemeente Terneuzen na - en thousiast meewerken aan de ac tie. „Ik vind het jammer dat Ter neuzen niet meedoet. We kun nen ze niet verplichten en het is hun eigen keus. Ze hebben ande re prioriteiten." door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Havenschap Zeeland Seaports moet de be drijvigheid en daarmee de werk gelegenheid bevorderen. Zorgen voor voorzieningen ten behoeve van auto- en motorcrossen past hier niet bij. Daarom moeten de crossterreinen in de Kanaalzone en het Sloegebied zo snel moge lijk verdwijnen. Dit stelde gedeputeerde G. de Kok (PvdA, economie) gisteren klip en klaar naar aanleiding van vragen in de Statencommis sie Ecologie. Daarin werd gerea geerd op de aangezegde sluiting van het zogeheten Finland-cir cuit op het havenschapsterrein nabij Westdorpe (met inbegrip van de bijbehorende Zeeland- baan speciaal voor jeugdige cros sers). De Kok, tevens voorzitter van Zeeland Seaports, gaf aan dat het havenschap niet meteen de botte bijl hanteert. Op verzoek van de crossers hoef de het Finlandcircuit niet per 30 april te worden ontruimd, maar mag dat pas per 1 november. Daardoor kan het crossseizoen 2004 nog worden afgewerkt. Vergelijkbaar respijt geldt het Sloehavencircuit in Vlissin- gen-Oost. Dat mag nog even worden gebruikt, onder voor waarde dat op korte termijn el ders een nieuw crossterrein ge vonden wordt. De gemeente Rei- merswaal is daar doende mee. De Kok onderstreepte dat ten aanzien van het Finlandcircuit van meet af aan duidelijk is ge maakt dat het om een tijdelijke toestemming gaat, die elk mo ment kan worden opgezegd. „We willen in ons beheergebied alleen aan de haven verbonden bedrijven en activiteiten toe staan. "Het laten voortbestaan van de crossvoorzieningen wekt alleen maar verkeerde verwach tingen, meende de gedeputeer de. De crossers gaan tijd en geld steken in het treffen van voorzie ningen en gaan er op den duur automatisch van uit dat het om een blijvende situatie gaat. „Uiteindelijk staan dan juristen tegenover elkaar en dat is niet de bedoeling", aldus De Kok. „Onze beheergebieden moeten altijd onmiddellijk beschikbaar zijn. "Hij vond dat Zeeland Seaports met het verlengen van de gebruikstermijn tot 1 novem ber een redelijk gebaar heeft ge maakt. „Daarna is het wel het einde." DEN HAAG - Het beleid voor gewasbescherming in de landbouw wordt herijkt. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft dit vastgelegd in een nieuwe nota duurzame gewasbescherming, die het in 2001 gepresenteerde beleidsstuk 'zicht op gezonde teel ten' vervangt. In de landbouw bestond daar veel kritiek op. Het behoud van de concurrentiekracht van de Nederland se landbouw krijgt in het nieuwe beleid meer aandacht. Nederland gaat in de pas lopen met Europa. Tegelijker tijd zet LNV in op verbetering van de milieukwaliteit. In 2005 moet de milieubelasting met 75 procent zijn terugge drongen ten opzichte van 1998 en in 2010 met 95 procent. Telers moeten daaraan een bijdrage leveren door slimmer te werk te gaan en meer niet-chemische middelen te ge bruiken. De toelating van nieuwe middelen wordt ook ver sneld, waarvoor LNV extra geld uittrekt. MIDDELBURG - De invulling van de akkerranden moet anders. Met de wijze waarop het inzaaien nu gebeurt is de provincie niet altijd even gelukkig, zei gedeputeerde M. Kramer (PvdA, natuur en water) gisteren in de Staten commissie Ecologie. Hij reageerde op een vraag van J. Adriaanse (SGP), die wilde weten of de akkerranden wel zinvol worden toege past. Hij pleitte voor heggenranden in plaats van snel ver kommerende bloemstroken. Kramer maakte duidelijk dat de provincie aangeeft waar in het kader van agrarisch natuurbeheer het inrichten van akkerranden - waarvoor boeren een vergoeding krij gen - mogelijk is. Hij deelde mee dat is gekeken of er een invulling mogelijk is die meer voordelen oplevert voor de natuur. Daarbij dacht de gedeputeerde vooral aan randen waar bedreigde vogelsoorten als kluut, patrijs en veldleeu werik van kunnen profiteren. „Het is verstandig de akker randen meer af te stemmen op de Zeeuwse natuur. We kij ken of we een specifiek Zeeuws akkerrandenpakket kun nen samenstellen." MIDDELBURG - Er komt een onderzoek naar het voorko men van problemen tussen de beroepsvaart en de water sport op de deltawateren. Daarbij worden ook de natuur- belangen mee gewogen. De provincie Zeeland betrekt hierbij ook Zuid-Holland en Noord-Brabant. Het onder zoek wordt een van de eerste taken van de binnenkort op te richten Deltaraad, die de uitvoering van de toekomstvi sie voor de delta wateren moet bevorderen. Dit bleek gisteren in de Statencommissie Ecologie uit op merkingen van gedeputeerde M. Kramer (PvdA, natuur en water). Hulp-Statenlid J. van den Donker (D66) toon de zich bezorgd over de toename van de beroepsscheep vaart op met name het Veerse Meer en het nationaal park Oosterschelde. Daarbij had hij vooral het oog op de grote autoschepen die passeren. Van den Donker merkte op dat meer be roepsvaart de kans op conflicten met de recreatievaart vergroot en drong aan op maatregelen, zoals bijvoorbeeld het kiezen van andere routes. Kramer erkende het belang van de deltawateren voor de watersport, naast de natuur- en transportfuncties. „We gaan onderzoeken hoe de verschillende functies zonder conflicten te combineren zijn." door Harmen van der Werf DEN HAAG - Gemeenten moe ten niet minder, maar juist meer ruimte krijgen om zelfstandig belastingen te kunnen heffen. Een onafhankelijke commissie van drie professoren heeft dit gisteren bepleit in een rapport voor de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Zeeuwse wethouders reageren verdeeld. De VNG had de professoren P. Boorsma, F. de Kam en L. van Leeuwen gevraagd naar het be lastinggebied van gemeenten te kijken. De directe aanleiding is het voorstel van het kabinet-Bal kenende om de onroerend zaak belasting (ozb) voor gebruikers van woningen af te schaffen. De Tweede Kamer praat daar van daag over. Gemeenten zijn over het alge meen fel tegen de afschaffing van een deel van de ozb. De VNG-commissie onderschrijft dat van harte. De financiële vrij heid van gemeenten in Neder land is al beperkt in vergelij king met andere Europese lan den. De plaatselijke politiek moet iets te kiezen hebben. Voor veel of weinig voorzieningen, voor een hoge of lage belasting druk. Bij verkiezingen gaat het dan ook ergens over. Vanuit datzelfde idee pleiten de drie professoren voor een verrui ming van het belastinggebied van gemeenten. Ze denken dan met name aan de invoering van een burgerbelasting en/of een plaatselijke inkomstenbelas ting. Zonder dat dit overigens mag leiden tot een algemene be lastingverhoging. Wat gemeen ten aan extra geld binnenhalen, gaat van de gemeentelijke rijks uitkering af. De voorstellen klinken de wet houders J. van Schaik (PvdA, Terneuzen) en M. Vermue-Ver- mue (CDA, Borsele) goed in de oren. Van Schaik vindt het pri ma als gemeenten een grotere verantwoordelijkheid krijgen. „Je kunt dan zelf meer eigen keuzes maken. Maar", tekent hij aan, „voorkomen moet worden dat gemeenten doorschieten en snel de lasten doorsluizen naar de portemonnee van de bur gers." Vermue-Vermeu vraagt zich of de commissie-voorstellen haal baar zijn, maar: „Ik juich het toe als gemeenten meer armslag krijgen." Minder enthousiast zijn de Vlissingse wethouder P. van der Maden (WD) en zijn Sluisse collega R. Leentfaar (CDA). Ze vinden allebei dat de rijksoverheid van de ozb-belas- ting af moet blijven, maar aan nieuwe gemeentelijke belastin gen hebben ze geen behoefte. „Als de ozb en de toeristenbelas ting ongeschonden blijven, ben ik tevreden", aldus Leentfaar. Hij noemt het rapport van de VNG-commissie 'een schrikreac tie'. Van der Maden vindt dat ge meenten al een redelijke fiscale vrijheid hebben. Hij plaatst daarbij wel één kanttekening. Het Rijk stoot nogal eens taken af naar gemeenten, maar geeft er niet al het geld bij. Gemeen ten zouden die taken doelmati ger doen. „Vijf procent valt wel op te vangen", aldus Van der Maden, „maar vaak wordt er meer gekort en dan moet je als gemeenten vervolgens in die ta ken of andere taken snijden. Dat is heel ongelukkig." Af schaffing van de ozb was een WD-verkiezingsbelofte. Ge meenten zullen voor het verlies aan inkomsten door de rijksover heid worden gecompenseerd, maar voor negen van de dertien Zeeuwse gemeenten pakt dat ne gatief uit. EEDE - Eede staat zondag in het teken van de inmiddels tradi tionele paardentrekwedstijd. Aan het dorpsplein in Eede is een feesttent opgezet. De festivi teiten beginnen zaterdagmiddag om twee uur met een trekkerbe- hendigheidswedstrijd. Vanaf half acht is er een barbecue en aansluitend een feestavond. De paardentrekwedstrijd begint zondagmiddag om 14.00 uur. Ze venentwintig trekpaarden uit binnen- en buitenland strijden om de eerste prijs. De fin^Jes beginnen rond vier uur. Dierenarts Pol van de Vijver ver zorgt het commentaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 13