Postpakketje paardenpoep
Daniëlle Orelio zit niet stil
PZC
In zijn eigen wereld doet
Wim Hofman wat hij wil
Proj ectont wikkelaar
dreigt Hulst met claii
IELICHT
Clubs Zeeland
Airport houden
Open Club Dag
Drum and bass
in Kaiashnikov
Free Impulse
in Terneuzen
kunst
Fascinatie voor
beweging in
Lutherse Kerk
ARNEMUIDEN - Voor het der
de achtereenvolgende jaar hou
den de drie luchtvaartclubs op
Zeeland Airport bij Arnemui-
den een Open Club Dag. Bezoe
kers kunnen er zaterdag 29 en
zondag 30 mei terecht.
De clubs op het vliegveld zijn:
AereoClub Zeeland, Vliegclub
Midden-Zeeland (motor/zweef
vliegen) en de parachutisten
club Skvdive Zeeland.
Thema van de clubdag is dat ie
dereen. die gemotiveerd is. kan
leren vliegen. Op 14-]arige leef
tijd kan al met zweefvliegles be
gonnen worden en met zestien
jaar met motorvliegen.
Bij de VliegClub Midden-Zee
land kan tegen gereduceerde
prijzen een proefles motorvlie
gen en zweefvliegen genomen
worden.
Bij de parachutistenclub wor
den demonstraties parachute
vouwen en een videopresentatie
vrije val gegeven. Ook is het mo
gelijk om met korting een duo-
sprong te maken.
De Aeroclub biedt de mogelijk
heid om tegen onkostenvergoe
ding een kennismakingsvlucht
te maken in een Cessna of een
proefles te nemen met een be
voegd instructeur in een Cessna.
De club heeft ook een aantal bij
zondere aanbiedingen, zoals
meevliegen in een historische Pi-
per Superclub en een kennisma
king met een looping in een
Slingsby met een aereobatic in
structeur aan de stuurknuppel.
Ook worden er diverse work
shops op het gebied van de lucht
vaart georganiseerd.
De open dagen staan gepland
voor zaterdag 29 mei en zondag
30 mei. De dagen beginnen dan
om 11 uur en duren tot 17 uur.
TERNEUZEN - In het Terneu-
zense jongerencentrum Kaiash
nikov wordt zaterdag 29 mei
een drum and bass-party gehou
den.
De muziek wordt op deze avond
verzorgd door Juice Blenders,
DJ BPM, DJ Ivo en DJ Dace.
Het drum and bass-feest begint
om 22.00 uur.
zaterdag 22 mei 2004
door Frank van Cooten
HULST - De gemeente Hulst
hangt een schadeclaim van een
half miljoen euro boven het
hoofd als toestemming wordt
verleend voor de bouw van een
fitnesscentrum achter het
BACK-winkelcomplex aan het
Stationsplein.
Het dreigement komt van de ei
genaar van het winkelcomplex
(Samenwerkingsverband
BAK-Hulst uit het Belgische Ka
pellen) en projectontwikkelaar
Heerenland Devolpment bv uit
het Zuid-Hollandse Mijnshee-
renland, de ontwikkelaar van
het bewuste winkelcentrum.
T. Blommaert van Progressief
Hulst bracht de kwestie gis
teravond in de vergadering van
de commissie Ruimte tot groot
ongenoegen van wethouder
B. Pauwels in de openbaarheid.
De bezwaarmakers voelen zich
ernstig benadeeld als de bouw
van het fitnesscentrum door
gaat. Boven supermarkt C1000
is nog een leegstaande ruimte
van achttienhonderd vierkante
meter. De eigenaar krijgt deze
ruimte niet verhuurd.
Winkelketen Bristol heeft inte
resse in deze ruimte, maar het
bestemmingsplan staat deze
winkel niet toe. Boven de C1000
mag immers alleen een fit
nesscentrum worden gevestigd.
Als de gemeenteraad dus toe
stemming geeft voor de bouw
van een nieuw fitnesscentrum
achter het winkelcentrum kan
de leegstaande ruimte volgens
de bezwaarmakers nooit aan
een fitnesscentrum worden ver
huurd. Hulst is te klein voor
twee centra.
BAK-Hulst begroot de mogelij
ke schade op een half miljoen eu
ro. „Indien u onverhoopt toch
vrijstelling zou verlenen, zijn
wij helaas genoodzaakt bij u
een claim wegens planschade in
te dienen", meldt de combinatie
het Hulster college in een brief.
Het college geeft als antwoord
op de brief dat de ruimte boven
de C1000 al meer dan een jaar
leeg staat. Ook voorafgaand aan
de realisatie van het complex is
al geruime tijd gezocht naar een
huurder. „Men heeft dus vol
doende tijd gehad om in de rus.
te ook daadwerkelijk een i
nesscentrum te realiseren.)
onbekende redenen is dit tot n
toe echter gebeurd."
Blommaert en ook W. I
ven van Groot Hontenisse^
bang dat Hulst de schadeclai
aan de broek krijgt.
Wethouder B. Pauwels zei nitt
te zwichten voor dreigende scia,
declaims. „Heel de wereldhaf
vol met schadeclaims. Ik gaa
mee met dit soort flauwekul
zou niet weten waarop de sq
declaim gebaseerd zou moe^
zijn. Wij vinden de bouw
het nieuwe fitnesscentrum a&
ter het winkelcentrum een goj
de invulling. Je kunt nietóVera
winkels hebben. Ik vind hel we
vervelend dat Blommaert dits
de openbaarheid brengt."
Blommaert vond dat zijn
recht. „Een beetje vreemd"ei
de wethouder meent datikts
over geen vragen mag stellen'
De meerderheid van de n#
commissie is overigens akk«
met de vrij stel 1 ingsproceda
om de bouw van het fitnesses
trum mogelijk te maken.
TERNEUZEN - Het septetFn
Impulse geeft zondag 30 meitq
optreden in de Terneuzensejaa
club Porgy Bess.
Free Impulse is een c
dat improviseert met verhales
kleuren en ideeën uit 1
bliek, zonder zich te houden ia
voorgeschreven regels inbepü!
de muzikale genres of idiona
Alle leden van Free Impulse ia
ben een opleiding op een cons®
vatorium achter de rug.
Toetsenist Jarao van Esisgex
ren en getogen in Terneuze
Hij speelde onder meer ie i
funkformatie Trippin' en blus
en rock-'n-rollband 505. Pet!
Grond is violist, Jules van d
Loo speelt sax, Thomas Moe:
trombone. Marij van Gorki
speelt (bas)klarinet, Marcel Hf
nen is slagwerker-. Jeroen Da
non is contrabassist. Hetzeva
tal begint om 14.30 uur.
door Raymond de Frel
Om de straten niet te laten verande
ren in één grote smeerboel en sme
rig gepeuter onder de schoenzolen te
voorkomen, zijn er hondenpoepzakjes.
Heeft de trouwe viervoeter zijn behoef
te gedaan, schep dan het goedje op en
laat het in een zakje glijden. Het wordt
een heel ander verhaal als we het over
paardenvijgen hebben. Want die joekels
ruim je niet zomaar even uit de weg.
Afgelopen week werd een nieuwe actie
gepresenteerd door Klaagbus.nl, een or
ganisatie die een vuist wil maken tegen
bedrijven en instellingen die in hun
ogen consumenten duperen.
'Zak in de stront!' is een opmerking die
veel consumenten bedrijven en organisa
ties toewensen, omdat zij ontevreden
zijn over hun service en dienstverle
ning. Teleurstelling of boosheid over de
manier waarop zij worden geholpen of
te woord worden gestaan ligt aan die ui
ting ten grondslag. Om die verbale vie-
Paardenmest
zigheid te voorkomen biedt Klaagbus
een alternatief aan: paardenstront in
een postpakketje. Varianten zijn overi
gens nu al voorhanden: braaksel ('ik
ben het kotsbeu!'), speeksel ('ik ben dit
spuugzat!') en urine ('Hier word ik pis
nijdig van!').
Zover is het nog niet, eerst de paarden
poep. Het pakketje, dat wordt aangebo
den in samenwerking met www.shit-
zooi.nl, bestaat uit een doosje met hooi
en paardenstront, rechtstreeks uit de
stal geschept. De ontlasting wordt voor
zien van een schriftelijke toelichting,
die de consument zelf kan samenstel
len.
Alles geschiedt op anonieme basis, zo
dat de ontvanger nooit te weten komt
wie er achter deze drollengrap zit. Kos
ten voor het doosje, de inhoud en de be
zorging: 13,60 euro, inclusief btw. Snel
le beslissers krijgen een korting van
Paardenvijgen versturen via de post: het moet niet gekker worden. foto Camile Schelstraete
2,20 euro. Het zal je maar gebeuren. Zit
je op de werkvloer - gebakje erbij van
wege een jarige collega - de post open te
maken, hang je opeens met je neus bo
ven een onsmakelijke paardenvijg. Om
dat leed alvast wat te verzachten, hier
een paar nuttige tips. Want paarden
stront is lang zo slecht niet als iedereen
denkt.
Gezond
Dierenarts Ton van Bruinessen van Die
renartsencentrum West in Oostburg
weet dat paardenvijgen best gezond
zijn. „Ik zal niet zeggen dat er een heil
zame werking van uitgaat, want dat
weet ik niet. Maar een paard is een plan-
teneter, die energie en eiwitten uit zijn
voedsel haalt. Wat overblijft is gezond
afval, dat perfect past in de kringloop
van de natuur. Het is in elk geval goed
voor de tuin." Er zijn ook mensen die
het mestgoedje als lekkernij zien. Zo
gaf een man in een uitzending van het
televisieprogramma Kopspijkers een
paar jaar terug aan met regelmaat een
een bordje paardenpoep te verorberen.
Van Bruinessen moet daar niet aan den
ken, al snapt hij de gedachtengang wel.
„Herkauwers als koeien en paarden be
schikken over een goedaardige bacterie
flora, die in staat is cellulose te verte
ren. Zo blijft er vooral vitamine B over.
Dat is gezond, maar ik adviseer nie
mand om het daadwerkelijk als maal
tijd te benaderen hoor! Los daarvan,
paardenpoep is absoluut niet vies, in te
genstelling tot ontlasting van vleeseters
als katten en honden. Beroepsmatig
kijk ik er hier natuurlijk anders tegen
aan dan veel andere mensen. Ik heb er
geen problemen mee om 's morgens
poep aan te raken, even de handen te
wassen en 's middags een boterham te
eten", grapt hij.
Of het pakketje zich ongeopend al ver
raadt? Van Bruinessen: ,,Nee, want
paardenmest stinkt niet. Althans, in
stront moet je niet roeren hè, zeggen ze
weieens. Als het indroogt, bijvoorbeeld
in de zon, ruik je vrijwel niets. Het
wordt anders als je het verspreidt over
het land. Dan komen er allerlei gassen
vrij, waarvan mensen vinden dat ze stin
ken." Vooral goed voor de plantjes dus,
maar bij Paardensportcentrum Hippo
d'Or in Nieuwvliet loopt het nog geen
storm. „Hooguit tien keer per jaar zijn
er mensen die een emmertje willen mee
nemen, meer niet", zegt Gert-Jan van
de Vijver van het centrum.
Een rondje bellen langs diverse tuincen
tra leert dat paardenpoep vooralsnog
nauwelijks te koop is.
Maar goed, om het positief te houden:
werknemers die binnenkort een paar-
dendrol ontvangen zijn eigenlijk hele
maal niet slecht af. Tenzij ze het met
een balkon moeten doen.
GROEDE - Het Vlaemsche Erf
goed houdt tot en met 10 juni
een expositie van Jos Lansdaal
en Twan van Schijndel in de Lu
therse Kerk. Het werk van beide
kunstenaressen, beelden en
schilderijen, wordt gekenmerkt
door een voortdurend ontwikke
lingsproces en een gemeenschap
pelijke fascinatie voor de mense
lijke beweging.
Beiden hebben nog een andere
gemeenschappelijke noemer. De
interesse om kunst toe te passen
als therapie. Hiervoor volgden
zij de opleiding kunstzinnige
therapie aan de Academie De
Wervel in Zeist. Lansdaal volg
de eerder een opleiding tekenen
aan de Academie voor Schone
Kunsten in Arendonk, België.
Van Schijndel uit Goirle door
liep de lerarenopleiding voor
handvaardigheid in Tilburg.
Van Schijndel's interesse gaat
vooral uit naar het platte vlak.
Tegenwoordig maakt zij schilde
rijen, meestal in olieverf. Als
thema kiest zij vaak voor de uit
beelding van mens of dier in be
weging. Men kan haar regelma
tig vinden in het Safaripark De
Beekse Bergen om daar de die
ren te observeren. In Groede
zijn dan ook tekeningen te zien,
in krijt op papier, van giraffen,
leeuwen en Schotse hooglan
ders. Landschapservaringen, op
gedaan tijdens wandelingen,
worden thuis in tamelijk ab
stracte en kleurrijke impressies
weergegeven, op karton, doek,
paneel of multiplex. Deze zijn
echter altijd gerelateerd aan de
visuele werkelijkheid, Naast de
structuur van het materiaal,
hanteert van Schijndel de kwast
of het penseel zodanig dat zich
verticale en horizontale lijnen
vormen, waarin soms gekrast
wordt. Lansdaal uit Naaldwijk
ontwikkelt zich in het driedi
mensionale werk. Haar beelden
zijn van vrij hard gebakken klei
en klinken als metaal. Naast ter
racotta, dat een enkele maal
wordt gepatineerd, werkt zij
met speksteen, waarbij dan voor
al uitgegaan wordt van de aan
wezige vorm, zoals in Gebroken
vleugel en In de ruimte. Net als
van Schijndel wordt zij gefasci
neerd door de bewegingen van
mensen. Uitgebeeld in met el
kaar verstrengelde vormen.
Tentoonstelling t/m 10 juni in de
Lutherse Kerk, Molenstraat, Groe
de. Open: di. t/mza. 13-17 uur.
Danielle Orelio noemt zichzelf 'een echte jutter'. Ze heeft vooral oog voor bruikbaar organisch materiaal dat ze op verrassende wijze in
haar beelden en schilderijen verwerkt. foto Marijke Folkertsma
Interpretaties vol symboliek van mensen en dieren
door Ali Pankow
BURGH - Ze doet mee aan de
Week van de Zee, ontvangt met
regelmaat gastexposanten voor
demonstraties, pakt met haar ei
gen collectie breed uit tijdens de
Kunstschouw en exposeert bo
vendien op diverse locaties in
den lande. Beeldend kunstena
res Daniëlle Orelio zit niet stil.
Met haar nieuwe galerie aan de
Hogeweg in Burgh als basis on
derneemt zij tal van activitei
ten.
Veel kunstliefhebbers zullen
haar kennen als 'Daniëlle van
de tjalk'. Tot vorig jaar woonde
zij samen met haar man op een
kunstboot waarmee zij langs tal
rijke galeries voeren. Tijdens de
jaarlijkse Kunstschouw lag de
tjalk enkele keren afgemeerd in
Burghsluis. Daniëlle Orelio
houdt van de Kop van Schou
wen. Vooral de maritieme invloe
den appeleren aan de prille her
inneringen uit haar jeugd in
Den Helder. Als kind speelde ze
daar op de sokkel van het stand
beeld van Dorus Rijkers. Wonen
wil ze daar nu overigens niet
meer. Ze koos bewust voor de
vestiging van haar galerie in de
Westhoek toen ze om gezond
heidsredenen de kunstboot van
de hand moest doen.
Het pand aan de Hogeweg vol
doet voor een belangrijk deel
aan haar wensen. De bestaande
serre biedt een prima presenta
tieruimte. Voor het creëren van
een werkplaats naar wens moet
wat meer gebeuren en in de tuin
is keihard gewerkt om ruimte te
maken voor de talrijke beelden
van Orelio. „Volgend jaar hoop
ik helemaal op orde te zijn en
voldoende ruimte te hebben
voor werk van gastexposanten
gedurende een wat langere pe
riode", zegt de beeldend kunste
nares.
Hoofdmoot nu is haar eigen zeer
diverse collectie. Orelio schil
dert met olieverf op papier,
maar gebruikt ook grafische
technieken en bedient zich zelfs
van de klassieke stempeltech-
niek. Daarnaast maakt ze ook
veel ruimtelijk werk in brons en
keramiek. Haar tuin getuigt er
van dat mensen en dieren haar
een rijke inspiratiebron bieden.
Ze weet op subtiele wijze een
mooie symboliek in haar inter
pretaties te verweven. Verder
maakt ze - als ze er de tijd voor
kan vinden - wat experimente
ier werk. Tussen het meer figura
tieve werk prijken boeiende vor
men waarbij ze brons en RVS
combineert. Zelf spreekt ze in
dit verband van 'Spielereien'.
Orelio noemt zichzelf 'een echte
jutter'. Ze heeft vooral oog voor
bruikbaar organisch materiaal
dat ze op verrassende wijze in
haar beelden en schilderijen ver
werkt. Gedroogd riet en wier
bieden daar mooie voorbeelden
van.
Vissen, vogels en zogeheten
windfiguren vormen een rode
draad in haar werk. Dit deel
van de collectie sluit naadloos
aan bij de thematiek van de
Week van de Zee. Zij zet haar
deur dan ook wijd open voor het
publiek tijdens deze thema-
week. Als extraatje heeft ze ook
twee kunstenaressen uitgeno
digd die demonstraties komen
verzorgen. Zo geeft edelsmid
Mirjam Bentvelzen zondag 23
mei tussen 13.00 en 17.00 uur
bij galerie Orelio een indruk
van het creëren van haar sierra
den met veelal maritieme vorm
geving. In datzelfde tijdsbestek
maar dan op zaterdag 29 mei is
de keramiste Bea Riksen hier te
gast.
Buiten themaweken en Kunst
schouw ontvangt Orelio graag
gasten, hetzij individueel of in
groepsverband. Wellicht voort
vloeiend uit haar loopbaan als
docente tekenen, handvaardig
heid en textiele werkvormen,
geeft zij graag uitleg over de tot
standkoming van haar werk. Zo
dra de poort van de oprit open
staat is iedereen welkom in de
galerie.
Daniëlle doet het hek alleen
dicht als ze echt een poosje in al
le rust moet werken om haar bre
de collectie aan te vullen.
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - Zijn beschei
denheid en zijn reputatie van
kinderboekenschrijver lijken
wel eens tegen Wim Hofman te
werken. Ten onrechte. Vrijwel
alles wat de Vlissingse schrijver
en beeldend kunstenaar doet is
van belang. Wie er geen aan
dacht voor heeft, doet zichzelf
te kort.
Hofman exposeert op het ogen
blik schilderijen - bijna alle
maal in acrylverf op karton - in
de Middelburgse galerie De Vier
Gemeten. Voor aanloop hoeft
hij niet te vrezen, want in Zee
land wonen veel liefhebbers van
zijn werk. Toch bestaat het ge
vaar dat de mensen die zijn
naam vooral in verband breng
en met zijn kinderboeken zijn
werk ten onrechte links laten lig
gen. Dat is onlangs gebleken bij
de publicatie van zijn poëziebun
del Wat we hadden en wat niet.
Het boek heeft nauwelijks se
rieuze aandacht gekregen in de
media. Waarschijnlijk dachten
de poëzierecensenten, mede
door het afwijkende uiterlijk,
dat het wel weer een kinder
boek zou zijn. En wisten de be
sprekers van jeugdboeken, als
ze er al in waren begonnen, er
geen raad mee.
Het zou jammer zijn als Hof-
mans beeldende werk eenzelfde
lot zou zijn beschoren. Het is po
pulair genoeg, dat blijkt wel uit
de vele exemplaren die De Vier
Gemeten al heeft verkocht.
Maar wellicht haalt een bepaal
de categorie kunstliefhebbers er
de neus voor op, gewoon omdat
ze geen benul hebben van wat
hij eigenlijk maakt. 'Het zullen
wel boekillustraties zijn.'
Nu is een aantal werken dat in
Middelburg wordt geëxposeerd
inderdaad gemaakt voor ver
schillende boekpublicaties.
Maar dat maakt ze als schilde
rijen niet minder interessant.
Dat blijkt juist als de expositie
als geheel wordt bekeken.
Net als met zijn boeken schept
Hofman met zijn schilderijen
een eigen universum. Een we
reld waarin hij kan doen wat hij
wil. Dat universum vertoont
veel trekjes van de eenvoudige
wereld waarin hij zich dagelijks
beweegt.
Tafel
Hij schildert graag zijrt werkta
fel en zijn eettafel. Zo is in De
Vier Gemeten een prachtig
schrijftafeltje te zien, een rom
melig en kleurig geheel, besche
nen door een hanglamp. Het is
een barokke uitvoering van het
strakke tafereel dat het omslag
van zijn laatste boek sierde. En
er zijn meerdere eettafels te be
wonderen, zeker als stillevens
van een vis op een bord of fruit
op een tafelkleed worden meege
rekend. De vissen zeggen iets
over Hofmans omgeving. Vlissin-
gen, de zee. Hij isoleert ze ook
om er stillevens van te schiij
ren. Dat gaat in zijn karakta
tieke vlotte schilderstijl, a
een superieur gevoel voor kla
maar af en toe ook in een q
die doet denken aan klassia
stillevens uit de zeventiend
eeuw ('Krabbetje', 'Krabba
poot').
Toch is Hofmans wereld ookq
fantasiewereld. Met evenveel?
mak verbeeldt hij de dreiged
nacht in een tafereel h
Sneeuwwitje en de zeven dn
gen. En hij schildert ook fan
dieren. De immelot, de weÜJ
nieteskrab, de blokfluithaa?3
de krillemonus zijn illustratil
bij de gorgelrijmen van Cd
Buddingh, maar de onderwals
wereld in 'Aquarium I' en 'Aqai
rium II' is toch echt hele®
door de kunstenaar zelf vena
nen.
Dat Hofmans neus niet alleöj
boeken zit, dat zijn blik nietn
sluitend naar binnen is gea
en dat hij niet alleen oog te
voor de details uit zijn orrg
ving, blijkt uit de landschap?
die hij de laatste jaren is
schilderen. Titels als 'Winti
landschap in Zeeland' en '0$
spoten zand' geven aan dato
hier zijn naaste omgeving i»
inspireert. In alle eenvoudM
die wereld bij Hofman dik*i
- niet alleen in 'ZeemeemunS
- mythische proporties.
Expositie Wim Hofman, schê
rijen, t/m 6 juni, don t/m zaai
6 juni van 12-18 uur.
Vissen zeggen iets over Wim Hofmans omgeving: Vlissingen, de zee. foto Lex deM^