Postpakketje paardenpoep Daniëlle Orelio zit niet stil PZC In zijn eigen wereld doet Wim Hofman wat hij wil Projectontwikkelaar dreigt Hulst met claim Clubs Zeeland Airport houden Open Club Dag Drum and bass in Kalashnikov Free Impulse in Terneuzen kunst Fascinatie voor beweging in Lutherse Kerk zaterdag 22 mei 2004 ARNEMUIDEN - Voor het der de achtereenvolgende jaar hou den de drie luchtvaartclubs op Zeeland Airport bij Arnemui- den een Open Club Dag. Bezoe kers kunnen er zaterdag 29 en zondag 30 mei terecht. De clubs op het vliegveld zijn: AereoClub Zeeland, Vliegclub Midden-Zeeland (motor/zweef vliegen) en de parachutisten club Sky dive Zeeland. Thema van de clubdag is dat ie dereen. die gemotiveerd is, kan leren vliegen. Op 14-jarige leef tijd kan al met zweef vliegles be gonnen worden en met zestien jaar met motorvliegen. Bij de VliegClub Midden-Zee land kan tegen gereduceerde prijzen een proefles motorvlie gen en zweefvliegen genomen worden. Bij de parachutistenclub wor den demonstraties parachute vouwen en een videopresentatie vrije val gegeven. Ook is het mo gelijk om met korting een duo- sprong te maken. De Aeroclub biedt de mogelijk heid om tegen onkostenvergoe ding een kennismakingsvlucht te maken in een Cessna of een proefles te nemen met een be voegd instructeur in een Cessna. De club heeft ook een aantal bij zondere aanbiedingen, zoals meevliegen in een historische Pi- per Superclub en een kennisma king met een looping in een Slingsby met een aereobatic in structeur aan de stuurknuppel. Ook worden er diverse work shops op het gebied van de lucht vaart georganiseerd. De open dagen staan gepland voor zaterdag 29 mei en zondag 30 mei. De dagen beginnen dan om 11 uur en duren tot 17 uur. TERNEUZEN - In het Terneu- zense jongerencentrum Kalash nikov wordt zaterdag 29 mei een drum and bass-party gehou den. De muziek wordt op deze avond verzorgd door Juice Blenders. DJ BPM, DJ Ivo en DJ Dace. Het drum and bass-feest begint om 22.00 uur. door Raymond de Frel Om de straten niet te laten verande ren in één grote smeerboel en sme rig gepeuter onder de schoenzolen te voorkomen, zijn er hondenpoepzakjes. Heeft de trouwe viervoeter zijn behoef te gedaan, schep dan het goedje op en laat het in een zakje glijden. Het wordt een heel ander verhaal als we het over paardenvijgen hebben. Want die joekels ruim je niet zomaar even uit de weg. Afgelopen week werd een nieuwe actie gepresenteerd door Klaagbus.nl, een or- ganisatie die een vuist wil maken tegen bedrijven en instellingen die in hun ogen consumenten duperen. 'Zak in de stront!' is een opmerking die veel consumenten bedrijven en organisa ties toewensen, omdat zij ontevreden zijn over hun service en dienstverle ning. Teleurstelling of boosheid over de manier waarop zij worden geholpen of te woord worden gestaan ligt aan die ui ting ten grondslag. Om die verbale vie- Paardenmest zigheid te voorkomen biedt Klaagbus een alternatief aan: paardenstront in een postpakketje. Varianten zijn overi gens nu al voorhanden: braaksel ('ik ben het kotsbeu!'), speeksel ('ik ben dit spuugzat!') en urine ('Hier word ik pis nijdig van!'). Zover is het nog niet, eerst de paarden poep. Het pakketje, dat wordt aangebo den in samenwerking met www.shit- zooi.nl, bestaat uit een doosje met hooi en paardenstront, rechtstreeks uit de stal geschept. De ontlasting wordt voor zien van een schriftelijke toelichting, die de consument zelf kan samenstel len. Alles geschiedt op anonieme basis, zo dat de ontvanger nooit te weten komt wie er achter deze drollengrap zit. Kos ten voor het doosje, de inhoud en de be zorging: 13,60 euro, inclusief btw. Snel le beslissers krijgen een korting van Paardenvijgen versturen via de post: het moet niet gekker worden. 2,20 euro. Het zal je maar gebeuren. Zit je op de werkvloer - gebakje erbij van wege een jarige collega - de post open te maken, hang je opeens met je neus bo ven een onsmakelijke paardenvijg. Om dat leed alvast wat te verzachten, hier een paar nuttige tips. Want paarden stront is lang zo slecht niet als iedereen denkt. Gezond Dierenarts Ton van Bruinessen van Die renartsencentrum West in Oostburg weet dat paardenvijgen best gezond zijn. „Ik zal niet zeggen dat er een heil zame werking van uitgaat, want dat weet ik niet. Maar eempaard is een plan- teneter, die energie en eiwitten uit zijn voedsel haalt. Wat overblijft is gezond afval, dat perfect past in de kringloop van de natuur. Het is in elk geval goed voor de tuin." Er zijn ook mensen die het mestgoedje als lekkernij zien. Zo gaf een man in een uitzending van het televisieprogramma Kopspijkers een paar jaar terug aan met regelmaat een een bordje paardenpoep te verorberen. Van Bruinessen moet daar niet aan den ken, al snapt hij de gedachtengang wel. „Herkauwers als koeien en paarden be schikken over een goedaardige bacterie flora, die in staat is cellulose te verte ren. Zo blijft er vooral vitamine B over. Dat is gezond, maar ik adviseer nie mand om het daadwerkelijk als maal tijd te benaderen hoor! Los daarvan, paardenpoep is absoluut niet vies, in te genstelling tot ontlasting van vleeseters als katten en honden. Beroepsmatig kijk ik er hier natuurlijk anders tegen aan dan veel andere mensen. Ik heb er geen problemen mee om 's morgens poep aan te raken, even de handen te wassen en 's middags een boterham te eten", grapt hij. Of het pakketje zich ongeopend al ver- foto Camile Schelstraete raadt? Van Bruinessen: „Nee, want paardenmest stinkt niet. Althans, in stront moet je niet roeren hè, zeggen ze weieens. Als het indroogt, bijvoorbeeld in de zon, ruik je vrijwel niets. Het wordt anders als je het verspreidt over het land. Dan komen er allerlei gassen vrij, waarvan mensen vinden dat ze stin ken." Vooral goed voor de plantjes dus, maar bij Paardensportcentrum Hippo d'Or in Nieuwvliet loopt het nog geen storm. „Hooguit tien keer per jaar zijn er mensen die een emmertje willen mee nemen, meer niet", zegt Gert-Jan van de Vijver van het centrum. Een rondje bellen langs diverse tuincen tra leert dat paardenpoep vooralsnog nauwelijks te koop is. Maar goed, om het positief te houden: werknemers die binnenkort een paar- dendrol ontvangen zijn eigenlijk hele maal niet slecht af. Tenzij ze het met een balkon moeten doen. door Frank van Cooten HULST - De gemeente Hulst hangt een schadeclaim van een half miljoen euro boven het hoofd als toestemming wordt verleend voor de bouw van een fitnesscentrum achter het BACK-winkelcomplex aan het Stationsplein. Het dreigement komt van de ei genaar van het winkel complex (Samenwerkingsverband BAK-Hulst uit het Belgische Ka pellen) en projectontwikkelaar Heerenland Devolpment bv uit het Zuid-Hollandse Mijnshee- renland, de ontwikkelaar van het bewuste winkelcentrum. T. Blommaert van Progressief Hulst bracht de kwestie gis teravond in de vergadering van de commissie Ruimte tot groot ongenoegen van wethouder B. Pauwels in de openbaarheid. De bezwaarmakers voelen zich ernstig benadeeld als de bouw van het fitnesscentrum door gaat. Boven supermarkt C1000 is nog een leegstaande ruimte van achttienhonderd vierkante meter. De eigenaar krijgt deze ruimte niet verhuurd. Winkelketen Bristol heeft inte resse in deze ruimte, maar het bestemmingsplan staat deze winkel niet toe. Boven de C1000 mag immers alleen een fit nesscentrum worden gevestigd. Als de gemeenteraad dus toe stemming geeft voor de bouw van een nieuw fitnesscentrum achter het winkelcentrum kan de leegstaande ruimte volgens de bezwaannakers nooit aan een fitnesscentrum worden ver huurd. Hulst is te klein voor twee centra. BAK-Hulst begroot de mogelij ke schade op een half miljoen eu ro. „Indien u onverhoopt toch vrijstelling zou verlenen, zijn wij helaas genoodzaakt bij u een claim wegens planschade in te dienen", meldt de combinatie het Hulster college in een brief. Het college geeft als antwoord op de brief dat de ruimte boven de C1000 al meer dan een jaar leeg staat. Ook voorafgaand aan de realisatie van het complex is al geruime tijd gezocht naar een huurder. „Men heeft dus vol doende tijd gehad om in der - te ook daadwerkelijk een f nesscentrum te realiseren. 0 onbekende redenen is dit tot= toe echter gebeurd." Blommaert en ook W. E ven van Groot Hontenisse zj bang dat Hulst de schadeclai aan de broek krijgt. Wethouder B. Pauwels zei w te zwichten voor dreigende.^ declaims. ..Heel de wereld i&\ vol met schadeclaims. Ik mee met dit soort flauwekul zou niet weten waarop des-i declaim gebaseerd zou moq zijn. Wij vinden de bouw v- het nieuwe fitnesscentrum aè ter het winkelcentrum een gö de invulling. Je kunt niet óv® winkels hebben. Ik vind het» vervelend dat Blommaert dil de openbaarheid brengt." Blommaert vond dat zijn a x-echt. „Een beetje vreemd'i de wethouder meent dat ikis over geen vragen mag stellen' De meerderheid van de n commissie is overigens aki met de vrijstellingsprocedc om de bouw van het fitne trum mogelijk te maken. TERNEUZEN - Het septet Ft Impulse geeft zondag 30 mei* optreden in de Terneuzensejaa club Porgy Bess. Free Impulse is een ensem'd dat improviseert met verhak kleuren en ideeën uit het p bliek, zonder zich te houdena voorgeschreven regels inbepa de muzikale genres of ïdioa Alle leden van Free Impulses ben een opleiding op eenoog vatorium achter de rug. Toetsenist Jarno van Es is gé ren en getogen in Terne® Hij speelde onder meer in funkformatie Trippin' en bias en rock-'n-rollband 505, Pi Grond is violist, Jules van; Loo speelt sax, Thomas Mot trombone. Marij van Gort: speelt (bas)klarinet, Marcel S nen is slagwerker. Jeroen h non is contrabassist. Hetze:: tal begint om 14.30 uur. GROEDE - Het Vlaemsche Erf goed houdt tot en met 10 juni een expositie van Jos Lansdaal en Twan van Schijndel in de Lu therse Kerk. Het werk van beide kunstenaressen, beelden en schilderijen, wordt gekenmerkt door een voortdurend ontwikke lingsproces en een gemeenschap pelijke fascinatie voor de mense lijke beweging. Beiden hebben nog een andere gemeenschappelijke noemer. De interesse om kunst toe te passen als therapie. Hiervoor volgden zij de opleiding kunstzinnige therapie aan de Academie De Wervel in Zeist. Lansdaal volg de eerder een opleiding tekenen aan de Academie voor Schone Kunsten in Arendonk. België. Van Schijndel uit Goirle door liep de lerarenopleiding voor handvaardigheid in Tilburg. Van Schijndel's interesse gaat vooral uit naar het platte vlak. Tegenwoordig maakt zij schilde rijen, meestal in olieverf. Als thema kiest zij vaak voor de uit beelding van mens of dier in be weging. Men kan haar regelma tig vinden in het Safaripark De Beekse Bergen om daar de die ren te observeren. In Groede zijn dan ook tekeningen te zien, in krijt op papier, van giraffen, leeuwen en Schotse hooglan ders. Landschapservaringen, op gedaan tijdens wandelingen, worden thuis in tamelijk ab stracte en kleurrijke impressies weergegeven, op karton, doek, paneel of multiplex. Deze zijn echter altijd gerelateerd aan de visuele werkelijkheid. Naast de structuur van het materiaal, hanteert van Schijndel de kwast of het penseel zodanig dat zich verticale en horizontale lijnen vormen, waarin soms gekrast wordt. Lansdaal uit Naaldwijk ontwikkelt zich in het driedi mensionale werk. Haar beelden zijn van vrij hard gebakken klei en klinken als metaal. Naast ter racotta, dat een enkele maal wordt gepatineerd, werkt zij met speksteen, waarbij dan voor al uitgegaan wordt van de aan wezige vorm, zoals in Gebroken vleugel en In de ruimte. Net als van Schijndel wordt zij gefasci neerd door de bewegingen van mensen. Uitgebeeld in met el kaar verstrengelde vormen. Tentoonstelling t/m 10 juni in de Lutherse Kerk, Molenstraat, Groe de. Open: di. t/m za. 13-17 uur. m. ei- i Daniëlle Orelio noemt zichzelf 'een echte jutter'. Ze heeft vooral oog voor bruikbaar organisch materiaal dat ze op verrassende wijze in haar beelden en schilderijen verwerkt. foto Marijke Folkertsma Interpretaties vol symboliek van mensen en dieren door Ali Pankow BURGH - Ze doet mee aan de Week van de Zee, ontvangt met regelmaat gastexposanten voor demonstraties, pakt met haar ei gen collectie breed uit tijdens de Kunstschouw en exposeert bo vendien op diverse locaties in den lande. Beeldend kunstena res Daniëlle Orelio zit niet stil. Met haar nieuwe galerie aan de Hogeweg in Burgh als basis on derneemt zij tal van activitei ten. Veel kunstliefhebbers zullen haar kennen als 'Daniëlle van de tjalk'. Tot vorig jaar woonde zij samen met haar man op een kunstboot waarmee zij langs tal rijke galeries voeren. Tijdens de jaarlijkse Kunstschouw lag de tjalk enkele keren afgemeerd in Burghsluis. Daniëlle Orelio houdt van de Kop van Schou wen. Vooral de maritieme invloe den appeleren aan de prille her inneringen uit haar jeugd in Den Helder. Als kind speelde ze daar op de sokkel van het stand beeld van Dorus Rijkers. Wonen wil ze daar nu overigens niet meer. Ze koos bewust voor de vestiging van haar galerie in de Westhoek toen ze om gezond heidsredenen de kunstboot van de hand moest doen. Het pand aan de Hogeweg vol doet voor een belangrijk deel aan haar wensen. De bestaande serre biedt een prima presenta tieruimte. Voor het creëren van een werkplaats naar wens moet wat meer gebeuren en in de tuin is keihard gewerkt om ruimte te maken voor de talrijke beelden van Orelio. „Volgend jaar hoop ik helemaal op orde te zijn en voldoende ruimte te hebben voor werk van gastexposanten gedurende een wat langere pe riode", zegt de beeldend kunste nares. Hoofdmoot nu is haar eigen zeer diverse collectie. Orelio schil dert met olieverf op papier, maar gebruikt ook grafische technieken en bedient zich zelfs van de klassieke stempeltech- niek. Daarnaast maakt ze ook veel ruimtelijk werk in brons en keramiek. Haar tuin getuigt er van dat mensen en dieren haar een rijke inspiratiebron bieden. Ze weet op subtiele wijze een mooie symboliek in haar inter pretaties te verweven. Verder maakt ze - als ze er de tijd voor kan vinden - wat experimente ier werk. Tussen het meer figura tieve werk prijken boeiende vor men waarbij ze brons en RVS combineert. Zelf spreekt ze in dit verband van 'Spielereien'. Orelio noemt zichzelf 'een echte jutter'. Ze heeft vooral oog voor bruikbaar organisch materiaal dat ze op verrassende wijze in haar beelden en schilderijen ver werkt. Gedroogd riet en wier bieden daar mooie voorbeelden van. Vissen, vogels en zogeheten windfiguren vormen een rode draad in haar werk. Dit deel van de collectie sluit naadloos aan bij de thematiek van de Week van de Zee. Zij zet haar deur dan ook wijd open voor het publiek tijdens deze thema- week. Als extraatje heeft ze ook twee kunstenaressen uitgeno digd die demonstraties komen verzorgen. Zo geeft edelsmid Mirjam Bentvelzen zondag 23 mei tussen 13.00 en 17.00 uur bij galerie Orelio een indruk van het creëren van haar sierra den met veelal maritieme vorm geving. In datzelfde tijdsbestek maar dan op zaterdag 29 mei is de keramiste Bea Riksen hier te gast. Buiten themaweken en Kunst schouw ontvangt Orelio graag gasten, hetzij individueel of in groepsverband. Wellicht voort vloeiend uit haar loopbaan als docente tekenen, handvaardig heid en textiele werkvormen, geeft zij graag uitleg over de tot standkoming van haar werk. Zo dra de poort van de oprit open staat is iedereen welkom in de galerie. Daniëlle doet het hek alleen dicht als ze echt een poosje in al le rust moet werken om haar bre de collectie aan te vullen. door Ernstjan Rozendaal MIDDELBURG - Zijn beschei denheid en zijn reputatie van kinderboekenschrijver lijken wel eens tegen Wim Hofman te werken. Ten onrechte. Vrijwel alles wat de Vlissingse schrijver en beeldend kunstenaar doet is van belang. Wie er geen aan dacht voor heeft, doet zichzelf te kort. Hofman exposeert op het ogen blik schilderijen - bijna alle maal in acrylverf op karton - in de Middelburgse galerie De Vier Gemeten. Voor aanloop hoeft hij niet te vrezen, want in Zee land wonen veel liefhebbers van zijn werk. Toch bestaat het ge vaar dat de mensen die zijn naam vooral in verband breng en met zijn kinderboeken zijn werk ten onrechte links laten lig gen. Dat is onlangs gebleken bij de publicatie van zijn poëziebun del Wat we hadden en wat niet. Het boek heeft nauwelijks se rieuze aandacht gekregen in de media. Waarschijnlijk dachten de poëzierecensenten, mede door het afwijkende uiterlijk, dat het wel weer een kinder boek zou zijn. En wisten de be sprekers van jeugdboeken, als ze er al in waren begonnen, er geen raad mee. Het zou jammer zijn als Hof- mans beeldende werk eenzelfde lot zou zijn beschoren. Het is po pulair genoeg, dat blijkt wel uit de vele exemplaren die De Vier Gemeten al heeft verkocht. Maar wellicht haalt een bepaal de categorie kunstliefhebbers er de neus voor op, gewoon omdat ze geen benul hebben van wat hij eigenlijk maakt. 'Het zullen wel boekillustraties zijn.' Nu is een aantal werken dat in Middelburg wordt geëxposeerd inderdaad gemaakt voor ver schillende boekpublicaties. Maar dat maakt ze als schilde rijen niet minder interessant. Dat blijkt juist als de expositie als geheel wordt bekeken. Net als met zijn boeken schept Hofman met zijn schilderijen een eigen universum. Een we reld waarin hij kan doen wat hij wil. Dat universum vertoont veel trekjes van de eenvoudige wereld waarin hij zich dagelijks beweegt. Tafel Hij schildert graag zijn werkta fel en zijn eettafel. Zo is in De Vier Gemeten een prachtig schrijftafeltje te zien, een rom melig en kleurig geheel, besche nen door een hanglamp. Het is een barokke uitvoering van het strakke tafereel dat het omslag van zijn laatste boek sierde. En er zijn meerdere eettafels te be wonderen, zeker als stillevens van een vis op een bord of fruit op een tafelkleed worden meege rekend. De vissen zeggen iets ovgr Hofmans omgeving. Vlissin- gen, de zee. Hij isoleert ze ook om er stillevens van te schi ren. Dat gaat in zijn karakte tieke vlotte schilderstijl, 2 een superieur gevoel voor klei maar af en toe ook in eens! die doet denken aan klassii stillevens uit de zeventié eeuw ('Krabbetje', 'Krabt) poot'). Toch is Hofmans wereld ook: fantasiewereld. Met evenveel! mak verbeeldt hij de dreiga nacht in een tafereel Sneeuwwitje en de zeven c® gen. En hij schildert ook fa^ dieren. De immelot, de wel! nieteskrab, de blokfluithaas de krillemonus zijn illustre' bij de gorgelrijmen van 0 Buddingh, maar de onderwal wereld in 'Aquarium I' en'Ac rium II' is toch echt hela* door de kunstenaar zelf vÉra nen. Dat Hofmans neus niet al boeken zit, dat zijn blik nieid sluitend naar binnen is gd en dat hij niet alleen oog'ns voor de details uit zijn oi ving, blijkt uit de landschap die hij de laatste jaren is$ schilderen. Titels als 'Wiffl landschap in Zeeland' en 'Oef spoten zand' geven aan daicj hier zijn naaste omgevingj inspireert. In alle eenvoudig die wereld bij Hofman diffl - niet alleen in 'ZeemeermiBS - mythische proporties. Expositie: Wim Hofman, sdü rijen, t/m 6 juni, don t/m zfl'ö» 6 juni van 12-18 uur. Vissen zeggen iets over Wim Hofmans omgeving: Vlissingen, de zee. foto Lex de M

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 50