Kwestie van wikken en wegen Spanje 15 Oostende herdenkt beleg met zeeslag zaterdag 22 mei 2004 ieetlinten en weegschalen [omen er nog net niet aan pas. Toch kijkt het ijliepersoneel steeds vaker sdenkelijk als een waarlijvig persoon ncheckt voor een vlucht, pikke passagiers in krappe loeien, het blijft een twestie van wikken en tegen. tor ALICE PLEKKENPOL Even een hypothetische reken som: een man met een gemid deld postuur, 75 kilo zwaar, meldt zich bij de incheckba- Hij zet zijn koffer op de band en de «egschaal geeft 24 kilo aan. 'Dat is 4 Bote veel, u moet bijbetalen', zegt de jewardess. Na hem meldt zich een ware man van minstens 100 kilo. zijn bagage is met 18 kilo onder fcnorm, dus hij betaalt niets extra's, frgo: 99 kilo in het vliegtuig kost meer |anll8 kilo gewicht. Is dat eerlijk? Steeds meer vliegtuigpassagiers vin- jen van niet. Van zware bagage heeft siemand last, die verdwijnt toch in het Dim. Maar een gewichtige passagier aast je in de vaak krappe stoelen kan erdege irritaties opwekken. Zeker als ede komende zomer met een prijs- echter of chartermaatschappij vliegt, Rargeen centimeter zit- en beenruim- lonbenut blijft. Dan is het zeer onaan- giaam wanneer je continue een arm a been van je buurman tegen je diaam voelt drukken. Het eventueel mttigen van een maaltijd laten we ge- uakshalve maar buiten beschouwing, lat is welhaast onmogelijk als de per ron naast je zijn ellebogen breed uit Ikaar plaatst om het stukje kip met enplastic mesman te vallen, ange tijd was het probleem van dikke legtuigpassagie'rs onbespreekbaar, langst als discriminerend te worden schouwd, of gewoon omdat het een precair onderwerp betrof. Maar tij- in veranderen, zeker nu de bevolking ïeds dikker wordt. Waar bijvoor- teldde rokers al geruime tijd geleden •deban zijn gedaan en dronken passa- iers reeds voor het instappen worden tweigerd, liggen nu ook de zware schtreizigers onder vuur. wee stoelen kopen let begon niet geheel toevallig in de erenigde Staten. Daar is bijna een op drie volwassenen zwaarlijvig, dus kans om in het vliegtuig naast een Illustratie INGEBORG PANJER dikke passagier terecht te komen is er eveneens behoorlijk groot. Southwest Airlines trof als eerste lucht vaartmaatschappij maatregelen en maakte die ook algemeen bekend. Sinds een jaar worden zwaarlijvige pas sagiers dringend, lees dwingend, ver zocht twee tickets voor twee stoelen te kopen. Twee dikke passagiers mogen niet samen drie stoelen kopen, omdat de airline vaak zonder gereserveerde stoelen werkt en dus moeilijk kan in schatten of er wel drie zitplaatsen op een rij beschikbaar zijn. Woordvoerster Beth Harbi van South west Airlines windt er geen doekjes om: 'Wij verkopen stoelen. Heeft een passagier meer dan een stoel nodig, dan moet hij er ook maar meer dan een kopen.' Het besluit van Southwest Airlines heeft nogal wat ophef veroorzaakt, met name in de VS. Belangenorganisa ties voor dikke mensen noemen de re geling discriminerend en onnodig ('als de bevolking dikker wordt, zorg dan voor bredere stoelen'), en zelfs concur rerende maatschappijen vonden het te ver gaan. Per slot van rekening worden ook rolstoelgebruikers of alleen reizen- Verenigde Staten koploper De Verenigde Staten kennen van alle westerse landen het hoogste percen tage zwaarlijvige volwassenen, namelijk 30,9. Daarna volgen onder meer Groot-Brittannië (22 Canada (14,9 België (11,7 Duitsland (11,5 en Nederland (9,3 De minst dikke mensen wonen in Zwitser land (6,8 Noorwegen (6 en Japan (3,2 Weliswaar is minder dan een op de tien Nederlanders zwaarlijvig, maar toch zijn vier van de tien volwassenen in ons land al iets te dik en die groep neemt toe. Passagiers dikker, vliegtuigstoelen krapper de kinderen, die eveneens extra zorg behoeven, aan boord geaccepteerd. Maar een jaar later blijkt dat het beleid van Southwest Airlines wel degelijk na volging heeft gekregen. Andere Ameri kaanse maatschappijen hanteren nu soortgelijke richtlijnen, alleen geven zij er minder ruchtbaarheid aan. Zo vraagt United Airlines zwaarlijvige pas sagiers eveneens twee stoelen te ko pen, maar zonder dit te verplichten. Delta geeft dikke passagiers ter overwe ging een vlucht te nemen die niet is vol geboekt, zodat de stoel ernaast vrijge houden kan worden. Ook Continental en American Airlines kennen een ver gelijkbare werkwijze. In Nederland doet het probleem zich vooralsnog minder vaak voor dan in de VS, al wordt ook KLM met zware reizi gers geconfronteerd. 'Wij vervoeren jaarlijks negentien miljoen mensen, het merendeel buitenlanders. Dus is het logisch dat wij er ook mee te ma ken krijgen,' zegt woordvoerder Yous- sef Eddini. 'Wij gaan niet zo ver om rei zigers te verplichten twee tickets te ko pen, maar leggen die suggestie soms wel voor. Als er aan de balie een passa gier verschijnt die duidelijk niet in een stoel past, dan stellen we voor twee eco nomy stoelen te kopen of business class te vliegen.' Zo'n voorstel hoeft niet als een nare verrassing te komen, want doorgaans weet een reiziger heel goed of hij wel of niet in een stoel past, meent Eddini. 'Voorts spelen veiligheidsredenen ook een rol. Iemand moet wel goed in een stoel passen en de veiligheidsriem kun nen dragen. Mocht een reiziger toch met slechts één ticket aan boord ver schijnen en niet in een stoel passen, dan wordt in het vliegtuig naar een op lossing gekeken. Dat kan het aanbod zijn alsnog een stoel bij te kopen, of er wordt een andere plaats gezocht.' Twee Amerikaanse belangenverenigin gen voor dikke mensen, Grand Style en NAAFA (National Association of Advan ce Fat Acceptance), lceren zich tegen de maatregelen van Southwest Airlines en andere luchtvaartmaatschappijen. Zij geven tips aan zwaarlijvige luchtreizi gers om een vlucht zo aangenaam mo gelijk door te komen: check tijdig in en vraag om een geschikte stoel, vraag een seatbeltverlenger, stap snel in het vliegtuig en zet de armleuning om hoog, trek nette kleding aan en pro beer een upgrade naar de business class te krijgen. Schadevergoeding vragen Een dikke passagier mag dan nog zo zijn best doen de medepassagiers niet te hinderen, feit blijft dat het vaak ver re van prettig is naast iemand te zitten die niet normaal in de stoel past, waar door de medepassagier letterlijk in de verdrukking komt. Gebeurt dit, maak het dan meteen kenbaar aan het cabi nepersoneel, en dring aan op een ande re stoel. Blijkt dat om welke reden dan ook niet mogelijk, laat dan in elk geval de armleuning tussen beide stoelen zakken. Niemand heeft het recht deze ongevraagd omhoog te tillen. Dien na de vlucht een klacht in bij de maat schappij en vraag om gedeeltelijke restitutie. Het indienen van een schade claim dient een tweeledig doel: genoeg doening voor het 'geplette' slachtoffer. Crash door overgewicht Begin vorig jaar verongeluk te een vliegtuig in North Ca rolina, waarbij 21 doden vie len. De FAA (Federal Avia tion Administration) ver moedt dat de crash is veroor zaakt door overgewicht. Daarom heeft de FAA Ameri kaanse luchtvaartmaatschap pijen geadviseerd het gemid delde gewicht van passa giers hoger in te schatten. De oude richtlijn was 82,5 kilo en dateerde van 1995, maar met name Amerikanen zijn de laatste jaren fors zwaarder geworden. Nu wordt 87 kilo gehanteerd. maar het dwingt ook de luchtvaart maatschappij het probleem van dikke passagiers te voorkomen of op te los sen. Bovendien is het vragen van finan ciële compensatie zeker geen symboli sche daad. Er zijn reeds enkele zaken bekend waar dit resultaat heeft gehad, omdat passagiers letterlijk verkreu keld uit hun stoel kwamen na een lan ge vlucht. Twee en half jaar geleden vloog een Britse dame met Virgin Atlan tic. Na lange tijd naast een dikke vrouw gezeten te hebben die haar gedeeltelijk beknelde, kreeg zij ademhalingsproble men en last van haar benen. Het slacht offer vroeg schadevergoeding en Vir gin keerde 20.000 dollar uit. Toeristiek eest steden Toeristiek, de objectieve leverancier van toe ristische gegevens ten behoeve van reiswe reld, heeft haar service uitgebreid met Toeris tiek Steden. Vakantiegangers die bij een reis bureau een stedentrip boeken, kunnen vanaf deze maand ook informatie opvragen over een groot aantal populaire stadsbestemmin- gen en accommodaties in veertien Europese landen, Turkije en de Verenigde Staten. Toe ristiek geeft al langere tijd eerder gedetail leerde informatie over strand- en wintersport bestemmingen. Reis boeken h*. 'Hit* (outtda Hti' Route du Soleil Puzzelboek jes. Altijd leuk om zeu rende kids op de achter bank zoet te houden tij dens de uren lange reis naar de va- kantiebestem- ming. Diverse j uitgeverijen komen jaarlijks met zo'n speelse uitgave, Mo'Media uit Breda voegt er eentje aan toe. Maar wel een bijzondere. 'Route du Soleil Speurboek' heet het 72 pagina's tellend doe-boek. Voor kinderen vanaf 8 jaar, zegt de uitgever. Het zonnige boekje kent eigenlijk twee de len: er is een speciaal hoofdstuk met vragen (en antwoorden!) over de Route du Soleil zelf, maar voor kinderen wier ouders deze auto snelweg mijden, is er het tweede deel waarin puzzels, vragen, rebussen, raadsels, ja zelfs Franse les. Navraag leert dat Mo'Media dit boekje geheel op eigen houtje heeft ontwikkeld. Een leuk initiatief. Grappige vondst is dat de vragen over de autoroute parallel lopen met de route zelf. Als kind moetje dus wel bij de les blij ven. En dat is heel misschien het enige min puntje: kunnen de kids die concentratie vast houden? Toch maar proberen, want voor de prijs hoefje het niet te laten. Route du Soleil Speurboek, uitgeverij Mo'Media, €7,95, ISBN 9057671506 Zie ook www.momedia.nl Cuba en Spanje Uitgeverij Het Spec trum herzag enige tijd ge- nieuwe jas en mooi en vooral over zichtelijk vormgege ven. Inmid dels zijn di verse gidsjes verschenen. Jammer ge noeg wordt niet in het co lofon vermeld of het een geheel nieuwe of een herziene versie betreft. Recent kwamen Cuba en Spanje uit. Gedegen en handzame gidsjes met een goed even wicht tussen algemene achtergronden en toe ristische informatie, al had in de Cuba-gids wel iets nadrukkelijker tegen sekstoerisme gewaarschuwd mogen worden. Kaartjes, plat tegronden en kaders met praktische zaken maken ze zeer compleet. Het boekje over Spanje overigens behandelt alleen de kust langs de Middellandse Zee, het zuiden en de Balearen, wat ook netjes op de omslag staat. Voor het andere Spanje heeft Nelles een aparte gids. Cuba en Spanje, uitgaverij Het Spectrum, €13,50, ISBN Cuba 902749519X, ISBN Spanje: 9027495211Zie ook www.spectrum.nl. GERARD CHEL ;rde naam Het Beleg van Oost- wordt de Europese veldslag icht die.van 1601 tot 1604 werd 'oerd tussen het katholieke van Filips II en het protestan- van de Nederlanders en En- i. Van 28 tot en met 31 mei ver- Oostende in een wervelend Ntiem centrum. Op 30 mei wordt p zeeslag tussen Spanjaarden en wuzen nagebootst, compleet met put, rook en knalwerk. Er zijn tallo- pthematentoonstellingen in de M, waaronder 'De val van het pieuweTroje-Het Beleg van Oosten- fe 1601-1604' in de Venetiaanse paanderijen, die 28 mei opent en Wpteind september duurt, worts zijn er oude zeilschepen uit Pinnen- en buitenland te zien, mu- en theatervoorstellin- Overigens worden nog de hele Nier diverse activiteiten gehouden het teken staan van de 400e van het beleg. Meer infor- Cultuurdienst Oostende, tel. 0032-59 56 20 15, www.beleqjaar. be en www.oostendevooranker.be. Delfts blauw in zwart-wit Het loopt storm in Het Prinsenhof in Delft, waar de tentoonstelling 'Delfts blauw in alle kleuren; het ver haal van een nationaal symbool' is ingericht. Daarom wordt deze expo sitie verlengd tot 3 oktober, zodat be langstellenden er nog de hele zomer terecht kunnen. Borden, klompen, boerinnetjes van Delfts blauw spre ken kennelijk niet alleen Japanse toe risten aan. Overigens gaat het niet al leen om blauw, er zijn ook kunstwer ken in zwart, wit en geel te zien. Be zoekers mogen zelf aan de slag door een witte wandtegel te beschilderen en af te bakken. Meer informatie: tel. 015-260 23 58. Dit Delftszwar- te servies dat koningin Julia na in 1978 ont ving, is ook te zien in Het Prin senhof. Ondergronds in Luik Sinds enige tijd heeft de Belgische stad Luik er een cultureel-toeris- tische attractie bij: het Archéoforum. In de archeologische site onder het Place Saint-Lamberf gaat de bezoe ker 9000 jaar terug in de tijd. Hier klopt het echte historische hart van de stad. Men loopt er rond tussen overblijfselen die zijn blootgelegd tij dens verschillende opgravingen van 1907 tot nu. Met moderne techniek en licht- en geluidseffecten komt het verleden tot leven. Het bezoek duurt onge veer een uur en gebeurt uitsluitend met gidsen, die rondleidingen in het Frans, Nederlands en Engels verzor gen. Geopend dinsdag tot en met zondag van 10.00-18.00 uur. Meer informa tie: Archéoforum, Place Saint Lam bert, 4000 Luik,België, tel. 0032-42 50 93 70, www.archeoforumdelieqe.be. Harnas voor Jan Jan Schaffelaar wordt in een adem genoemd met Barneveld, de plaats waar deze middeleewse legeraan voerder van de toren sprong. Sinds deze maand bezit het Veluws Mu seum Nairac een replica van een laat gotisch harnas, zoals dat door Van Schaffelaar gedragen zou kunnen zijn. Ook zijn er andere harnassen te zien, waaronder een nagemaakt rui- terhamas van prins Maurits. De sta len gevechtskleding is tot eind augus- tüs te bezichtigen. Meer informatie: tel. 0342-41 56 66, www.nairac.nl. Avenue of stars Hongkong is een nieuwe toeris tische attractie rijker: de Avenue of Stars. Op een 440 meter lange wan delpromenade worden 73 filmprodu centen en acteurs door middel van speciale tegels geëerd, waaronder Jacky Chan en Bruce Lee. De Ave nue of Stars bevindt zich op het schiereiland Kowloon langs deTsim Sha Tsui wandelpromenade en biedt uitzicht op de haven en skyline van Hong Kong Island. Toegang tot de Avenue of Stars is gratis. Er zijn meer gratis attracties in Hongkong, en om die te benadrukken is de nieu we brochure 'Hongkong voor een habbekrats' verschenen. Hierin staan tips voor goedkoop vervoer, ac- commmodates, winkels en attrac ties. De brochure is, uiteraard gratis, verkrijgbaar bij het verkeersbureau van Hongkong in Frankfurt, tel. 0049-69 959 12 90, e-mail frawwo@hktb.com. Meer informatie: www.discoverhonqkonq.com. Website van de week Het is zondagmiddag en u heeft zin in een uitje. Het park om de hoek kent inmiddels geen geheimen meer en begint te vervelen. Gelukkig is verrassend natuurschoon met een enkele klik van de muis snel gevon den op internet. Toets uw postcode in of klik op de kaart voor grote en kleine natuurgebieden in de buurt. Bijna allemaal zijn ze toegankelijk voor publiek en bieden ze iets heel eigens. Uitgestrekt polderlandschap met kikkerpoelen bijvoorbeeld, een verzamelplek voor vogels of bos grond waar allerhande paddestoelen groeien: www.natuurkaart.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 41