Pinkpop toch weer bang voor rotte eieren Het festival krijgt een kleurtje W 9 Relaxen met The Orb ■Q Eerlijke garagerock IJzersterke raggae Alanis bezingt Alanis Loveparade Berlijn afgelast zaterdag 22 mei 2004 Veel commerciële acts prijken op het affiche van Pinkpop 2004. Op inter net spuien veel Pinkpop pers kritiek. Maar tegelij kertijd rest de constatering dat de vijfendertigste editie van Nederlands oudste festi val (29, 30 en 31 mei) wel licht de veelzijdigste tot nu toe is. Pinkpop 1998. Bezoekers die in de voorste rijen van het festival bivakkeerden en dege nen die thuis voor de buis zaten, weten het misschien nog wel. Zangeres Anouk kreeg een ei naar zich toegegooid en moest haar truitje uittrekken om niet al te besmeurd verder op te tre den. Anouk past niet op een fes tival als Pinkpop, zou de verkla ring zijn voor de voltreffer. Een jaar later 1999. Ook ex-Ta- ke That-lid Robbie Williams heeft het zwaar te verduren op het hoofdpodium van Neder lands oudste popfestival. Ter nauwernood weet hij een sinaas appel te ontwijken die hem uit onvrede over zijn komst is toege worpen. Hij snoert de criticas ters vervolgens de mond door het stuk fruit met een onmogelij ke karatetrap terug het publiek in te schoppen en verzoekt ieder een die hem niet welkom heet, hem met iets te raken. Niemand durft meer. Verwijten Maar ook dit jaar is het weer vrezen voor de rotte eieren en dito tomaten gezien de behoor lijk commerciële programme ring. Op het festivalforum www.graz.nl bijten tientallen bezoekers fel van zich af. Zij ver wijten de organisatie geen voe ling te hebben met de bezoekers en stellen dat ook dit jaar, net als de vorige editie, niet uitver kocht zal raken. 'De grote fout van Jan Smeets is dat hij het over een totaal andere boeg wil gooien. En dat mislukt. Mensen die dit jaar toch gaan zijn ver stokte fans of jonge meisjes. Maar vele Pinkpopgangers zoals ik die al elf keer zijn gegaan, ha ken nu echt af, zo meent een be zoeker van het forum. Niet iede re bezoeker van het forum is het met deze stelling eens, maar de bijval is behoorlijk groot. De echte Pinkpopper lijkt te vrezen voor een te commerciële toe komst. Maar wie veroorzaken nu eigen lijk al deze commotie? Voortrek ker van het - voor Pinkpoppers - rariteitenkabinet is toch wel de meidenband Sugababes. Van alle meidenbands die vanuit En geland de hitlijsten bombardeer den, is dit drietal weliswaar het spannendst. Maar dat een com- Lang niet alle Pinkpop-liefhebbers vinden dat de Sugababes op het festival thuishoren. merciële act als deze op een pop festival als Pinkpop heel wat wenkbrauwen kan doen fronsen is duidelijk. En ook N.E.R.D (de 'rockband' van hitmachine The Neptunes die scoorden met producties voor Britney Spears en Justin Timberlake) en The Black Eyed Peas zijn niet alledaagse gasten die het hoofdpodium van Pink pop 2004 op pinkstermaandag bezetten. Maar wel leuk voor de iets meer hiphop gerichte bezoe kers, dat zeker. Of is het een knieval voor het jongere pu bliek? Feit is dat een aantal van de groepen het niet slecht zou doen, of deden, op de TMF-a wards. Traditioneel Als iemand de komst van boven genoemde acts in een perspec tief kan plaatsen, is het organi sator Jan Smeets wel. De Lim burger viert dit jaar zijn vijfen dertigste Pinkpop en heeft al veel kritiek gekregen op de pro grammering. Uit de losse pols kan hij zo een aantal bands noe men die ook in het verleden op onbegrip stuitten. „Dat de Pre tenders op Pinkpop stonden, vond men destijds al vreemd. En ook Doe Maar vonden som mige fans van het festival maar niks. Of meer recent kon Oasis ook niet echt op veel steun voor af rekenen. Ach, er zal elk jaar wel iemand zijn die kritiek zal spuien. Daar luisteren we wel naar, maar je moet er rekening mee houden dat we met Pink pop een traditioneel festival neerzetten. En hierop is ook plek voor de iets meer populaire bands", aldus Smeets. „Maar ik geef toe dat er voor de doorgewinterde harde gitaarlief- hebber dit jaar iets minder te be leven valt dan voorgaande ja ren. Geen Audioslave of Queens of the Stone Age dus. Niet dat het een nieuwe koers is die wij opgaan, maar het uitblijven van dat soort groepen is puur toe val. "Verder kan Smeets nog re kenen op een aantal gegaran deerde festivaltoppers als dance- sensatie Moloko, doorgewinter de rocker Lenny Kravitz en het progressieve, bombastische trio Muse. Allemaal acts overigens, die eerder ook op Pinkpop ston den. Om maar aan te geven dat de zoektocht naar verrassende nieuwe groepen voor bezoekers steeds moeilijker wordt op een festival als Pinkpop. Daar is vol gens Smeets één grote uitzonde ring op: „Franz Ferdinand, die groep moest en zou ik per se heb ben. Want dat is juist wel weer een debuterend bandje dat in de komende jaren heel groot gaat worden. Dan kunnen we toch mooi zeggen dat we die op Pink pop hebben gehad." Nog iets opvallends aan de pro grammering van 2004: ADHD, The Sheer, After Forever en win naars van popwedstrijd Nu of Nooit, 37 Stabwoundz, zijn de enige vier Nederlandse bands die bovendien allemaal op bij-podia mogen komen opdra ven. Een bescheiden aantal voor Pinkpop. Smeets: „We hebben Kane, Anouk, Di-rect en dat soort bands voorlopig wel ge noeg gezien op popfestivals. Eventjes 'nee' dus voor hen. En ook in de toptien van de Neder landse Gouden Tip (favorieten- lijst die bezoekers op internet kunnen invullen) vonden wij ei genlijk geen groepen die het waardig waren om op Pinkpop te staan. En dan houdt het dus op. Dat wil niet zeggen dat wij de komende jaren de Nederland se bands links zullen laten lig gen." Niels Guns Of het nu Peter Tosh was of Solomon Burke. Eén zwar te artiest was er altijd wel op Pinkpop. Maar niet eerder was het programma zo donker ge kleurd als dit jaar. Voor alle bleekscheten: een kennismaking met de soul van Pinkpop 2004, zaterdag 29 tot en met maandag 31 mei in Landgraaf. Lenny Kravitz Een Happy birthday van het pu bliek is op zijn plaats bij het op treden van Lenny Kravitz, al zal hij er zelf misschien niet graag aan herinnerd worden dat hij 26 mei veertig wordt. De zoon van een joodse vader en een zwarte moeder hangt namelijk erg graag de rockster uit. Niet al leen in clips, maar ook in werke lijkheid omringt hij zich met vrouwelijk schoon: van Lisa Bo- net (Cosby Show) en Vanessa Pa radis tot Nicole Kidman. Geluk kig doet Kravitz niet alleen als of, hij is ook op het podium een echte rockster, zoals hij al eer der in Landgraaf bewees. Zijn inmiddels tamelijk imponeren de lijst van hits staat garant voor een meezingende weide. N*E*R*D Met het woord hobbygroepje doe je deze band eigenlijk te kort, maar feit is dat Pharell Williams en Chad Hugo veel meer centjes verdienen als het producersduo The Neptunes. Il lustere namen als Britney Spears, Justin Timberlake, Jay-Z, Busta Rhymes, Usher en No Doubt kwamen al bij hen langs voor hun portie hitpoten tie en straatritmes. Met name Williams eist ook graag gastrol letjes op in videoclips van zijn klanten. Lenny Kravitz N*E*R*D staat voor No One Ever Really Dies. Dat klinkt nogal zwaar op de hand en doet de muziek van het collectief (Williams, Hugo en ene Shay) weinig recht. N*E*R*Dis voor al plezier maken zonder al te veel rekening te houden met de wetten van de hitparade en de brede smaak. De groep heeft een ruiger geluid dan The Neptu nes-sound. Associaties voor de vergrijsde popliefhebber: op hun eigen website laten ze zich aanduiden als 'de meest revolu tionaire productietandem sinds Quincy Jones en Rod Temper- ton' (de tovenaars van de zwarte muziek in de jaren zeventig en tachtig, onder meer verantwoor delijk voor de beste soloplaten van Michael Jackson). Daar zit wel iets in. Sugababes Zwart, Aziatisch, blank. De Su gababes ruiken op zijn minst een beetje naar vergaderingen van marketingjongens uit de pla- tenbizz. Ze stellen er hun mu ziek tegenover. Vanaf hun zeer aanstekelijke en prettig eigen zinnige doorbraaksingle Over load hebben ze meer 'credibili ty' bij de serieuze popliefhebber dan de Atomic Kittens van deze wereld. Met het vertrek van Siobhan Donaghy in de zomer van 2001 leek een voortijdig ein de te komen aan de Babes, maar ze werd probleemloos vervan gen door een ander: Heidi Ran ge. Volgens hardnekkige geruch ten wordt in de nieuwe samen stelling gezellig verder geru zied. De verhalen over de live prestaties van het trio zijn erg wisselend. Black Eyed Peas Black Eyed Peas keek de kunst een beetje af bij The Roots. Het echte grote succes kwam pas met het derde album 'Ele- phunk'. Een gastrol van Justin Timberlake (Where is the love?) en het binnenhalen van een blan ke zangeres (Shut up) plaveiden de weg naar topposities in de hit parades. Zoetgevooisde refrein tjes als suiker bij wat zwaarder op de maag liggende rap, het is een recept dat al vaker goed bleek te werken. The Roots Het bewijs dat hiphop en mu ziek uitstekend samengaan, heet The Roots. Rapmuziek kan zonder deejays en samples, ze ker als de imponerende drum mer ?uestlove de basis legt en Blackthought de teksten zing- zegt. De zes mannen uit Phila delphia kijken graag over de grenzen van hun genre heen. Nog zo'n verademing: het gaat nu eens niet over grote auto's, juwelen en vrouwen in bikini, maar over zaken die er echt toe doen. Bang voor in Amerika minder gangbare meningen zijn ze niet. ADHD Van een beetje geleerdheid raakt niemand tegenwoordig meer onder de indruk. Met doc torandussen kun je de grachten dempen. Alleen in sommige sub culturen ben je al 'professor' als je je naam foutloos kunt schrij ven. In de hiphopscene bijvoor beeld. Brainpower geldt daar als de 'stuud' bij uitstek. In de rap- crew ADHD heeft hij de krach ten gebundeld met zijn collega's Maniak, TLM en Dicecream. Het blijft een beetje bestudeerd en blank. Paul van der Steen In de elektronische hoek speelt de Engelsman Alex Pa- terson nog steeds een vooraan staande rol. Vijftien jaar nadat hij met The Orb de basis legde voor wat ambient house zou gaan heten, is er nu Bicycles Tricycles. Daarop klinkt The Orb aangenaam vertrouwd. De nagenoeg volledig instrumenta le muziek is ideaal om thuis of na het feest relaxend naar te luisteren. Chili, al biedt deze ze vende cd ook mogelijkheden tot lichamelijke bewegingsoefenin gen. Soms dromerig en met zwa re baslijnen dubbend, dan weer vervreemdend en donker. Tij dens de kalmerende trip laat Pa- terson zich bijstaan door onder anderen Simon Phillips en John Roome (Witchman). Ook Tho mas Fehlmann - een aanjager binnen de Berlijnse elektronica- scène - is weer van de partij. Peter van der Heide The Orb: Bicycles Tricycles - Cooking Vinyl/Bertus, speel- duur: 63.53 inin. Het begon zo lief. Greg Cart- wright, beter bekend als Greg Oblivian van The Obli- vians, bekoorde de liefhebbers van mooie klassieke popliedjes met schrijnende orgeltjes op het Reigning Sound-debuut 'Break Up Break Down'. Opvolger 'Ti me Bomb Highschool' was al een stuk heftiger, maar de lied jes bleven overeind. Cartwright heeft een gave voor simpele nummers die wars zijn van alle opsmuk en pretentie en daar door een opwindende en jeugdi ge charme hebben. Die charme heeft Too Much Guitar ook, maar het lieve en ontroerende van het debuut is bedolven on der krakende, schelle gitaren en schreeuwerigere zangpartijen. Cartwright blijft een van de meesters op het terrein van de vuige garagerock. Alles klinkt zo urgent en eerlijk dat het lijkt alsof hij de nummers nauwelijks vijf minuten voor de opnamen in elkaar heeft gezet. Maaike Borst Reigning Sound: Too Much Gui tar - In The Red/Konkurrent, speelduur 37.02 min. Frederick 'Toots' Hibbert is een van de belangrijkste ar chitecten van de reggae. Vol gens sommigen is het genre zelfs vernoemd naar zijn single uit 1968: 'Do The Reggay'. Anno 2004 is Toots een levende legen de. Geen wonder dat een keur aan gerespecteerde collega's hem terzijde stond om het nieu we album True Love tot een hoogtepunt in zijn oeuvre te ma ken. Op de cd staan vijftien nieu we interpretaties van oude hits van Toots and The Maytals. Te gast zijn reggae-iconen als Ken Boothe, U Roy en Bunny Wailer, maar er zijn ook minder voor de hand liggende bijdragen van bij voorbeeld Keith Richards, Ryan Adams, No Doubt en Willie Nelson. Het levert een spannen de, afwisselende en ijzersterke cd op, met slechts een enkel dip je - het duet 'True Love Is Hard To Find' met Bonnie Raitt is niet sterk. Toots and The May tals zijn volgende maand voor drie optredens in Nederland. Martin Groenewold Toots and The Maytals: True Lo ve - V2, speelduur: 54.44 min. Weinig artiesten gebruiken het woord 'ik' zo vaak als Alanis Morissette. Alles wat ze schrijft is autobiografisch. Op recht, heet dat dan. Natuurlijk: de worstelingen met de liefde die Morissette bezingt zijn her kenbaar. Maar de frustratie die haar doorbraak-cd 'Jagged Litt le Pill' (1995) zo bijzonder maak te en die op 'Supposed Former Infatuation Junkie' (1998) en 'Under Rug Swept' (2002) zo nu en dan nog de kop opstak, is ver dwenen. Het is eerder een melan cholische mijmering over proble men uit het verleden. Morissette is gelukkig en boft maar met de mooie en getalenteerde mensen om haar heen, zo benadrukt ze. Het maakt van So-Called Chaos een evenwichtig, professioneel album. Gelukkig zonder te veel overdreven dramatische uitha len, maar ook zonder een uitge sproken gezicht. De persoonlij ke dagboekachtige teksten zijn daardoor allang niet meer in dringend. De vraag rijst of deze overduidelijk volwassen vrouw niet eens wat meer om zich heen in plaats van naar zichzelf moet kijken. Maaike Borst Alanis Morissette: So-Called Chaos - Maverick/Wamer.speel- duur: 41.06 min. De Loveparade in Berlijn gaat definitief niet door. Dat heeft de organisatie bekend gemaakt. Vorige maand was het al onzeker of het dancefestival door zou gaan. De organisatie van de Loveparade gaf niet op en wilde met behulp van spon sors en door een samenwerking met het bestuur van de stad Ber lijn verder gaan. „Maar jammer genoeg hebben we niet genoeg sponsors en niet genoeg geld bij elkaar kunnen vinden", vertelt Fabian Lenz, de manager van het geheel. „Ik vind het heel erg jammer dat de parade niét door gaat. Vooral omdat er ontzet tend veel jongeren zijn die er naar uitkeken." De organisatie is nu wel met ver schillende Berlijnse clubs in overleg om alternatieve feesten te geven op 10 juli, de dag dat de Loveparade eigenlijk plaats zou vinden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 35