Opfrissen aan de zuurstofbar PZC Asperge-toerisme 7 Strakke billen zaterdag 22 mei 2004 Stofzuiger belt helpdesk De nieuwe stofzuiger van Dyson, de DC11 Telescope, is een pientere knaap. Als hem iets mankeert, geeft hij zelf door aan de helpdesk wat er loos is. Houd een tele foon tegen het wiel en hij seint zelf zijn storingsinforma tie en zijn gebruiksgeschiedenis door naar het call centre van Dyson. Een medewerker kan zo op afstand een diagnose stellen en de gebruiker vertellen hoe de hapering op te lossen. De DCl 1 Telescope neemt verder weinig ruimte in beslag. De buis is uitschuifbaar als een tele scoop. De slang is handzaam om het apparaat te wikkelen. Bovendien hebben de ingenieurs van Dyson een nieuwe elektromotor ontwikkeld, die meer kracht en snelheid biedt dan gewone motoren en twee keer zo lang mee moet gaan en dat voor 599. Deo voor kids Of het nou allemaal wel zo nodig is, is de vraag. Feit is wel dat kinderen steeds vroe ger volwassen worden en daar horen dus ook 'volwassen' producten bij. Deodorant bij voorbeeld. 4kids Cosmetics komt met de eerste kinder deodorant en een daarbij aan sluitende verzorgingslijn. Voor meisjes is er de roze Princess-serie met glittertjes en voor jongens de blauwe Sports-serie met zuurstofbelle tjes. 4Kids is verkrijgbaar bij de Bijenkorf. Happen met Harrie Groente eten is voor kinderen vaak een crime. „Met een aangepaste smaak, een originele naam en een aantrekke lijke verpakking wordt groente eten een feest", zo wil de firma Groentehof ons doen geloven. Die brengt verse groentegerechten voor kinderen op de markt onder de naam Fresh Quality. Het meegeleverde vorkje, dat luistert naar de naam Hap Harrie, moet de feestvreugde vergroten. Er is keus uit vijf gerechten met maffe namen als Clowns Pruiken (broccoliroosjes met kersensaus) en Tover Slingers (rode kool met kersensaus). Happen met Harrie kost €1,85. Kenwood herrijst Het was anderhalfjaar lang akelig stil rond audiomerk Kenwood. Nieuwe hifisets verschenen niet meer op de Ne derlandse markt, als gevolg van een reorganisatie. Alleen de autoradio's liepen nog wel. Ondertussen zat Kenwood niet stil, ontwikkelde nieuwe producten en introduceert die de komende zomer. Het gaat om een lijn netwerk-hifi- producten. Deze stellen de gebruiker in staat om muziek, video en fotobestanden draadloos of via een etherkabel vanaf een pc naar de hifiset in de huiskamer te sturen. Zo springt Kenwood fluks op de trein die anderen, als Philips en Sony, in gang zetten. Het Audio Video Control Centre (AVCC), een digitale tuner-versterker, slaat de brug tussen pc en digitale camera en tv. Een andere variant is een dvd- speler in een netwerk, die gewoon op een bestaande hifi- installatie kan worden aangesloten. Veilig te water Zwembandjes, kurken en vlindertjes hebben hun lang ste tijd gehad, als het aan G. Kramer van Triple Tower ligt. „Met de komst van de revolu tionaire Swimsafe Floatsuit kun nen kinderen op een veilige en prettige manier vertrouwd raken met water." Het doet denken aan een gewoon surfpak of zwemvest. Flexibele schuimrubberen delen leveren het nodige drijfvermogen. De pakken zijn uitgevoerd in vier goed zichtbare, trendy kleuren met op de borst een vrolijke dolfijn of haai. Het drijfpak is te koop in sportzaken of via de website www.swimsafe.nl voor 49,95. 'Oud worden is verschrikkelijk', riep mijn moeder toen ze veertig was. Ze is nu 72 en ze vindt het nóg ver schrikkelijker. Is het echt zo erg, ouder worden? Dc begin deze maand aan het vierde jaar van mijn vijfde decennium en moet bekennen: leuk is anders. En dan bedoel ik niet het ouder worden van de geest, want daar pluk ik dage lijks de vruchten van. Maar dat licha melijke verval.... Die zelfbeheer sing.... Waar is de tijd gebleven dat ik kon eten en drinken wat ik wilde, zonder ook maar een grammetje aan te komen. Waar is de tijd gebleven dat ik nachten kon doorzakken, zon der centje pijn. Waar is de tijd geble ven dat ik de lijntjes rond mijn ogen kon tellen? Dat ik onbeperkt koffie kon drinken, zonder halve nachten wakker te liggen. Help! Natuurlijk doe ik wat de meeste meisjes van veertig-plus doen. We lij nen ijverig zo gauw de weegschaal een paar streepjes te veel aanwijst. We kruipen - met tegenzin - een paar keer per week op de hometrainer om been- en bilspieren strak te houden. We kopen dure crèmes tegen de kraaienpootjes en laten elke zes we ken onze haren verven - die grijze sprieten worden steeds hardnekki ger, vijfjaar geleden kwam ik nog toe met vier spoelinkjes per jaar. We willen geen oude moeders zijn!! Maar wat lees ik nu in een column van pedagoge Annie de Vreugd? Wij °uders moeten niet zo krampachtig proberen om jong te blijven. Ophou den ermee! Want daarmee brengen we onze kinderen in vertwijfeling. Die weten niet meer waar ze aan toe zijn. Want we proberen niet alleen uiterlijk steeds jonger te zijn, we ge dragen ons ook steeds meer als kin deren. Het met verve uitdragen van gezag, ouder en wijzer durven zijn - we nemen onze taken steeds minder serieus. Pubers weten niet meer waar ze aan toe zijn! Ze zien volwassen heid niet meer als een fase om naar uit te kijken. Nee, ze hebben steeds minder zin om volwassen te worden. Zo! Dat is nog eens duidelijke taal! Ik ken Annie de Vreugd niet, ik weet niet hoe oud ze is en hoe ze eruit ziet. Maar ik kan me niet voorstellen dat zij haar lokken niet verft, nooit aan de lijn doet en geen crèmepjes over haar wallen smeert... Toegegeven, sommige ouders slaan door in hun hangjong te blijven. Meisjes van zestig hoeven van mij niet zonodig in naveltruitjes rond te flaneren. En duizenden euro's uitge ven voor een totale make-over vind ik ook overdreven. Maar een beetje meegaan met de tijd, wat is daar op tegen? Geen enkel kind zit te wach ten op een grijze duif vol rimpels, die niet mee skeelert, die niet mee voet balt, maar die wél gezag uitstraalt. Dat laatste lukt ook wel met een kleintje in je haar en met billen zon der bobbels. Dat geeft mij zelf ook een beter gevoel. Vooral jong blijven! Want natuurlijk had en heeft mijn moeder helemaal gelijk: oud worden is niet leuk! (voorgerecht voor 4 personen) 16 mooie asperges 1 prei 50 gram tempura-meei 80 ml ijskoud water 1 theelepel zout 1 liter arachide olie 2 eetlepels Japanse sojasaus 1 eetlepel rijstwijn (of sherry) Verwijder een flink stuk van de aspergekon ten en schil ze zorgvuldig met een dunschil ler. Kook ze in water met een beetje zout in ca. 8 minuten beetgaar. Gebruik stukken van 8 tot 10 cm vanaf de kop. Doe de rest terug in de pan, laat ze afkoelen en maak er later soep van. Koel de aspergepunten snel af met koud wa ter. Neem het wit van de preibladen en snijd ze in de lengterichting in flinterdunne reep- jes. Verhit de olie en bak de preireepjes in 1 mi nuutje lichtbruin. Meng het tempurameel snel met zout en ijskoud water tot een klonterig beslag. Haal de aspergepunten door het beslag en bak ze, per portie van 4, in hete olie in 2 tot 3 minuten knapperig en goudbruin. Serveer op een dotje gefrituurde prei en geef er een dipsausje bij van sojasaus met rijstwijn of sherry. Tip: check of de asperges vers zijn door even in hun kont te knijpen. Spuit er sap uit, dan zijn ze goed. Bewaar ze (niet langer dan een dag) in een vochtige theedoek in de groente- la van de koelkast. Nog een paar zon nige dagen en de asperges schieten massaal uit hun bedden. Ergens tussen half en eind mei is de aanvoer op z'n hoogtepunt. Dan zakken de prij zen, die voor de beste (AA) kwali teit nu nog rond de €9 schomme len, tot zo'n €4,50 per kilo. In de supermarkt liggen ze al voor minder, maar dan gaat het om een mindere kwaliteit. En het is de vraag of die asperges wel uit Nederland ko men. Vele wor den ingevlogen uit Peru. Ook best lekker, maar natuurlijk lang niet zo vers en sappig als onze eigen slier ten. Als enorme as pergeliefheb bers kunnen wij echter al lang niet meer wachten. We willen de lente proeven in al zijn frisheid. en wel nu! Daarom reserve ren we, samen met een paar echte lekkerbek-vrienden, als echte asperge-toeristen bij Hotel Restaurant Prinsen (anno 1807) in Vlijmen. Op goed geluk. Volgens hun website het beste asperge restaurant van Midden-Bra bant. Chefkok Ad Hansen moet een echte aspergekenner zijn. Hij is lid van het Bra bants Asperge genootschap. Het hotel biedt in het voor jaar een asperge-arrange ment aan en organiseert voor haar gasten fietstoch ten langs aspergekwekers in de burnt. De receptioniste waarschuwt dat er nog maar één aspergegerecht op de menukaart staat „want ze zijn nog een beetje duur". Eén belletje met de keuken en we hebben geregeld dat ze speciaal voor ons een viergangen verrassings- aspergemenu samenstellen. We denken een klassiek (lees ietwat oubollig) hotel- restaurant binnen te stap pen, maar worden aange naam verrast door het eigen tijdse, brasserie-achtige zwart-witte interieur, met hier en daar een rood accent van een enkele rooê. De ver wachting stijgt. Hopelijk zijn de aspergegerechten net zo verrassend. We starten met een frisse sa lade van gemarineerde as- Tempura van asperges. perges met eendenlever. Een geslaagde smaakcombinatie, alleen jammer dat de struc tuur van de eendenlever wat leverworstachtig is. Dan volgt een asperge-tempura; knapperig gefrituurde asper gepunten in een deegkorst je, met een dipsaus van soja saus en rijstwijn. Ik besluit ter plekke dat ik dit vernieu wende, Oosters getinte ge rechtje thuis ga proberen na te maken, desnoods met as perges uit Peru. Het is aardig gelukt, al zeg ik het zelf (zie recept). De chefkok verrast ons met een extra voorgerecht van in roomboter gebakken asper ges, bedekt met stukjes nog vrijwel rauwe zalm; hele maal goed. Een spoom van mango-ijs met een puntje in Foto Karei de Vos de crème de cassis gemari neerde asperge mag onze smaakpapillen opfrissen voor het hoofdgerecht. Dat bestaat uit gekookte asper ges met perfect rosé gebra den lamsrack en een honing- lamsjus waarbij je letterlijk je vingers aflikt. We drinken er een geslaagde rode, vol- fruitige Chileen bij. Bij het dessert is de hoofdrol weggelegd voor die andere seizoensspecialiteit waar voor deze streek bekend staat; de aardbei. Verse aard beien met aarbeiensaus, roomijs en slagroom. Meer over asperge-routes, -telers en -restaurants: zie www. braba n tseasperge.nl, www.lekker-genieten.nl Zuurstof (O2) inademen is de normaalste zaak van de wereld. We doen het zo'n 20.000 keer per dag. Toch moet het dé nieuwe trend worden in het uitgaans- en gezondheidscircuit: de zuurstofbar. Verrijkte oppepper of gebakken lucht? Voor het antwoord gingen we zelf aan de zuurstofslang. Door PUCK KERKHOVEN Foto Karei de Vos gerust een beetje hyper. Dat ac tieve, heldere gevoel houdt minstens anderhalf uur aan. Heel handig, als je een drukke beurs moet bezoeken of nog even door wil feesten. Richard van Kuiken importeert de apparatuur voor zijn zuur stofstations uit Italië en Ameri ka. Hij heeft er veel bekijks mee op beurzen, feesten en evenementen. Onlangs nog, bij de uitreiking van de TMF Awards, waren zijn zuurstof bars in de foyer continu bezet. En ook bij de heropening van het stand-up comedian theater Boom Chicago was 2b02 pre sent. Wie zelf een complete zuur stofbar in de populaire versie wil aanschaffen, betaalt onge veer 4200, inclusief neusslan- getjes en aroma's voor zeker een jaar. Wie als consument eens een 02-shotje wil nemen, moet minstens een kwartier aan de zuurstof, wil het effect hebben. Reken op 12 tot 15. it gevoel kent ie dereen: je hebt de hele dag bin nen gezeten, in een bedompte ruimte. Je bent moe. duf, on geïnspireerd. Maar dan trek je je jas aan en gaat een uurtje wandelen in het bos of het park, liefst als het net heeft ge regend. Herboren kom je te rug, dankzij de frisse neus. vergelijkbare gezonde op pepper kun je nu ook aan de zuurstofbar halen. Ook hier speelt de neus een belangrijke rol. Richard van Kuiken van de Evenementbezoekers komen even een frisse neus halen aan de zuurstofbar van 2bO'. Bijtanken a 15 per kwartier. Met zuurstof verrijkte lucht borrelt door een gearo matiseerde vloeistof. Kies groen voor balans, rood voor energie, geel voor reiniging of blauw voor ontspanning. Foto 2bO; firma 2b02 (to be O2) uit Noord- wijkerhout toonde zo'n com pleet ingerichte zuurstofbar onlangs op het trendy horeca- evenement bar:nl in de Am sterdam Conven tion Factory. Voor Nederland is het een nieuw fenomeen, maar in Amerika en Japan, met name in de sterk ver ontreinigde hoofdstad To kyo, kom je zuurstofbars bij wijze van spre ken op elke straathoek te gen; in cafés, dis cotheken, clubs, sportscholen, zonnestudio's, schoonheidssa lons, sauna's en luxe hotels. Wat is een zuur stofbar? Kort ge zegd een appa raat waaruit ge aromatiseerde en met zuurstof verrijkte lucht komt, die je kunt inademen via een neus- slangetje. Een compressor, die ook wordt gebruikt in de medi sche sector, filtert die extra zui vere zuurstof uit de omgevings lucht. Normaal gesproken zit er circa 21 procent zuurstof (O2) in de lucht. Aan de zuurstofbar adem je een mengsel in met een zuurstofpercentage van zeker vijftig procent. Volgens de leve rancier zuivert het de longen en voorziet het, via het bloed, het hele lichaam van extra zuurstof, waardoor je je fitter en actiever voelt en helderder kunt denken. Van Kuiken: „Niet voor niets krijgen patiënten in het zie kenhuis die net een operatie hebben ondergaan, extra zuur stof toegediend. Ze zijn rusti ger en herstellen aantoonbaar sneller. Topsporters willen na een zware wedstrijd ook wel eens naar de zuurstof grijpen omdat ze dan sneller weer op krachten zijn en minder last hebben van blessures." Goed, daar zit je dan aan de zuurstofbar. Slangetje in je neus, handen bij de knoppen. Welke geur gaan we eens kie zen? Je hebt de keuze uit vier flesjes met gekleurde vloeistof fen, waar doorheen je de zuur stofrijke lucht kunt laten bor relen. Ze zijn gearomatiseerd volgens de principes van de be proefde aroma-therapie. De 2b02 'menukaart' geeft uitleg: Groene Harmonia: helpt het juiste evenwicht te vinden tus sen geest en lichaam, werkt uitstekend tegen vermoeidheid en stimuleert het geheugen. Met etherische oliën uit viool, primula, sinaasappel, roos, ka neel en kruidnagel. Gele Lineareinigt het lichaam, werkt kalmerend en verzacht de pijn. Met etherische oüën uit klimop, helix, lavendel en ceder. Blauwe Distense: ontspant het lichaam en neemt spanningen weg. Werkt kalmerend en ver frissend. Vooral aangenaam voor de gestresste mens. Met werkzame bestanddelen uit ci troen, limoen, sinaasappel en lavendel. Rode Movi: herstelt het uitge putte lichaam, geeft nieuwe energie en kracht. Populair bij mensen die sport beoefenen. Werkt op basis van eik, zonne bloem, ylang-ylang en kaneel. Tijd voor de echte praktijk proef. Tijdens de vijftien minu ten durende 02-sessie snuiven we achtereenvolgens van de groene, de blauwe, de gele en de rode fles, om uiteindelijk weer terug te keren bij groen, want dat is toch echt de plezie rigste. Rood maakt onrustig en geel doet helemaal niets. Blauw is ook wel aangenaam. Maar smaken verschillen en dat geldt ook voor geuren. Richard van Kuikens ervaring is dat mannen het vaakst voor rood kiezen en vrouwen vallen voor blauw. Helemaal uitgerust, ontspan nen en verfrist stappen we van de kruk. Vol energie, zeg maar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 33