PZC
Axelse Vlakte blijkt een farce
Onderzoek naar waterzuivering
Zeeland mist
nog kade voor
containers
Past precies
9
leeland Seaports presenteert visie op de komende tien jaar
Werkloosheid
ilijft hoog
Enquete over Zeeuwse identiteit
CDA stelt vragen over havenschap
Top Europa relatief laag betaald
Veel schade door jonge bedrijfjes
rrijdag 21 mei 2004
Erik Faber over
de Zeeuwse
bedrijfscultuur
(girJeffrev Kutterink
flJSSINGEN - I)e ontwikke
ling van de Axelse Vlakte is mis-
jil. Bedrijven tonen geen he
istelling om zich er te vesti-
jjn, mede door de slechte be
reikbaarheid (brug bij Sluiskil).
De aanleg van een tunnel is niet
löldocnde om het gebied succes-
mi te ontplooien. Glastuinbouw
seen goede mogelijkheid het ge-
iied alsnog in te richten.
Dat staat in de beleidsvisie van
Zeeland Seaports voor 2005 tot
;015. Het is voor het eerst dat
reï havenschap een visie op de
Bekomst heeft geformuleerd.
Het acht zelf de tijd rijp voor
jen bezinning op de ontwikke
ling van de havens en het ha
anschap zelf. De ontwikkeling
ever de afgelopen jaren is per
sido positief, stelt Zeeland
Seaports vast. Maar veel van de
gebeurtenissen waren het resul
taat van keuzes die zijn ge-
op basis van voortschrij
dend inzicht. En dat moet veran
deren, vindt het schap.
Zeeland Seaports wil de komen
de tien jaar zijn marktpositie
ersterken, maar gelijktijdig de
ng van natuur en milieu
minderen.
)e aanleg van de Westerschelde
Container Terminal is van groot
belang voor de toekomst van de
Zeeuwse havens. Komt die er
;t, dan leidt dat tot het ver
trek van bedrijven die nu actief
ijn in conventionele ladingstro-
3L Hun plek wordt, verwacht
bet havenschap, deels ingeno-
cen door specialisten op andere
gebieden, zoals tankopslag 'en lo-
istiek van auto's. Ook nieuw-
)uw door (kleinschalige) indus-
tnele en logistieke bedrijven in
VOORBURG - Nederland telt
bijna een half miljoen werklo-
im: 499.000 gemiddeld tussen
februari en mei. Dat zijn er
113.000 meer dan in dezelfde pe-
vorig jaar. Dat betekent
lat 6,6 procent van de beroeps
bevolking werkloos is, tegen een
werkloosheidspercentage van
5,2 in dezelfde periode vorig.
He! Centraal Bureau voor de
Statistiek (CBS) zei woensdag
lat door seizoensinvloeden de
werkloosheid in deze periode al-
"ïoger ligt. Na correctie daar-
komt het aantal neer op
182.000. Het afgelopen halfjaar
ra amen er per maand gemid
deld 12.000 werklozen bij.
ging was te zien bij zowel
mannen als wouwen en in alle
leeftijdsgroepen. Er waren
211000 mannen en 238.000
trouwen zonder baan. De werk-
Msheid onder vrouwen is met
ï,5 procent hoger dan de 6 pro
cent onder mannen.
_etelde maanden tussen fe
bruari en mei hadden ruim 7 mil-
jsn mensen betaald werk voor
twaalf uur of meer. Vergeleken
met dezelfde periode vorig jaar
is de werkzame bevolking met
59.000 afgenomen. Gecorrigeerd
voor seizoensinvloeden was de
werkgelegenheid evenwel de af-
£elopen vijf maanden vrijwel
stabiel.Volgens het CWI waren
enn april 706.000 werkzoeken
den zonder baan. Dat waren er
8000 minder dan in maart. Het
CWI meet op een andere manier
dan het CBS. ANP
de chemie en kunststofsector is
mogelijk, vooral op de Mossel-
banken. Voor de invulling van
de Axelse Vlakte gaat het ha
venschap een marktonderzoek
doen. Dat moet onder meer ant
woord geven op de vraag voor
welke sectoren de Axelse Vlakte
de beste mogelijkheden biedt.
Zeeland Seaports realiseert zich
dat de invulling van het gebied
tot nu toe allesbehalve een suc
ces is geweest. De vestiging van
glastuinbouw op de vlakte en
aangrenzende terreinen biedt
mogelijkheden voor duurzame
ontwikkeling van het terrein en
voor energiebesparing (rest
warmte, kooldioxide en reststro
men van het naastgelegen be
drijf Yara kan de glastuinbouw
goed benutten).
Verder bekijkt het havenschap
samen met het havenbedrijf
Gent naar mogelijke alternatie
ven voor het benutten van de
Axelse Vlakte.
De noordelijke westoever van
het Kanaal Gent-Terneuzen
wordt ontwikkeld als plek voor
logistieke en dienstverlenende
bedrijven. Sectoren die ook hun
plek moeten krijgen op bedrij
ven terrein Sloepoort (30 hecta
re) in Borsele. Dat moet binnen
kort onderdeel worden van het
gebied dat het havenschap be
heert. Een belangrijk deel van
het terrein moet voor 2015 zijn
uitgegeven. Het gebied rond Ce-
restar in Sas van Gent moet een
vestigingsplaats worden voor de
agro-industrie.
Zeeland Seaports vindt dat het
verkeer in de corridor Sloe-
weg-Westerscheldetunnel-Trac-
taatweg beter moet gaan door
stromen. De treinverbindingen
van en naar het Sloegebied moe
ten worden verbeterd en de over
last verminderd.
De kosten van de loodsdiensten
op de Westerschelde moeten om
laag, vindt het havenschap.
Daarvoor legt het contact met
de Rijksoverheid.
Verder wil Zeeland Seaports in
de komende tien jaar de ruimte
beter benutten en milieuvriende
lijker inrichten. Geluidsoverlast
in het havengebied dient te wor
den beperkt. In nauw overleg
met de provincie wordt gezocht
naar plaatsen voor het neerzet
ten van windmolens.
Ook houdt de organisatie zich
zelf tegen het licht. Het wil zich
beter profileren (door bijvoor
beeld het aanstellen communica
tiemedewerkers).
Het wijst verzelfstandiging af,
wil de samenwerking met Rot
terdam voortzetten en de ban
den met de Vlaamse havens aan
halen.
Frans Theune: „Het liefst zou ik met paard en wagen vuilnisbakken legen."
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Hij is van de hel in het
paradijs gekomen. Zo heeft Frans Theu
ne de omschakeling van werken in de
bouw naar werken voor de gemeente er
varen.
De nauwe cabine van zijn veegwagentje
is zijn werkplek. Hij rijdt kris kras door
Vlissingen, leegt de vuilnisbakken,
haalt zwerfafval op en vouwt zich weer
in zijn wagen voor een volgende stop.
„Het is een heerlijk karretje, maar het
liefst zou ik met paard en wagen vuilnis
bakken legen, zoals ze vroeger schillen
en lorren huis aan huis ophaalden."
Hij is meer dan tevreden met zijn veeg-
wagen. „Maar het heeft iets speciaals
om met paard en wagen vuil op te halen.
Niet dat ik een paardenliefhebber ben,
maar het beeld bevalt me. Mijn opa ging
met een paard en wagen de deuren
langs. Misschien komt het daardoor."
„We hebben lang in die accu-truckjes
rondgereden. Daar had je geen rijbe
wijs voor nodig. Die karretjes haalden
amper twintig kilometer per uur."
De teller van de nieuwe veegwagens
kan oplopen tot 110 kilometer per uur.
„Dat is gemakkelijk als je in de binnen
stad bent en een oproep krijgt om snel
naar bijvoorbeeld Paauwenburg 3 te
gaan om vuil op te halen."
Hij voelt zich eigen baas in de cabine
van de veegwagen. De stank van het
vuil dat in de achterbak ligt, dringt niet
door tot in de cabine. „Maar ik zou het
ook niet meer ruiken."
foto Ruben Oreel
„De stad moet schoon zijn", vindt Theu
ne. Schoon, maar die indruk maakt Vlis
singen lang niet altijd. „Dat klopt, want
we kunnen echt niet overal elke dag ko
men." Lang niet iedereen echter gaat
nonchalant om met afval. „Er zijn meer
mensen dan je denkt die hun omgeving
schoonhouden."
Tijd om verder te gaan. Frans Theune
stapt weer in. Zijn lange lijf lijkt te
groot voor de kleine cabine van de veeg
wagen. Maar dat is gezichtsbedrog.
„Past precies."
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - Het Kenniscen
trum Duurzame Short Sea Ship
ping van Maritiem Instituut De
Ruyter doet onderzoek naar een
systeem om water milieuvriende
lijk te reinigen.
Het systeem, de Hydrosmart
unit, is ontworpen door Jan van
Kooten en John Johnson van het
Australische bedrijf Hydro
smart. Van Kooten is een
oud-student van de zeevaart
school en komt van oorsprong
uit Vlissingen.
Volgens het kenniscentrum is
het systeem een effectieve, be
taalbare en van chemicaliën
vrije methode om de problemen
met drinkwater op schepen,
maar ook aan de wal op te los
sen. Zodra het systeem op een
schip in gebruik wordt geno
men, is het te behandelen water
binnen drie maanden vrij van
kalk, algen, schimmels en de le-
gionella bacterie, aldus het ken
niscentrum. Het systeem be
staat uit antennes die om de
pijpleidingen van het drinkwa
tersysteem worden gewikkeld.
Door middel van uitgezonden
frequentiegolven wordt het wa
ter gereinigd. In verband met de
voortgang van het onderzoek ko
men de opdrachtgever en ont
werper van het systeem naar
Vlissingen. Johnson vaart mee
op het schip Norstream van re
derij Bore Shipping om het sys
teem te installeren. Vervolgens
worden de meetresultaten ge
analyseerd en vergeleken met
het conventionele systeem. Mo
menteel wordt de Hydrosmart
succesvol gebruikt in een dorp
in Australië om het drinkwater
te reinigen.
Eindelijk een perfecte blikopener, 200 jaar
na de ontwikkeling van het conservenblik.
Wie deze zomer op de camping een blik nasi
open wil maken zonder daarbij een paar vingers
te verliezen zou een Sieger Bravo blikopener
aan de kampeeruitrusting kunnen toevoegen. Of
de Twin Select van Zwilling J.A Henckels. Het
zijn hoogst beschaafde openers.
Bij eerste gebruik denkt men dat hij het hele
maal niet doet. Het blik gaat geruisloos rond als
men aan de vleugels van de opener draait. Ver
der gebeurt er niets.
Dat lijkt tenminste zo. Maar tijdens het rondje
draaien snijdt een wieltje in de rand van het
blik. Er is dan nog altijd niets aan te zien. Maar
pak de deksel van het blik beet en til hem op.
Verbluffend. De rand is schoon doorgesneden.
De deksel valt niet in de nasi of in de bruine bo
nen.
Deze blikopener zou standaard in het zieken
fondspakket van hopeloos onhandige mensen
kunnen. Het scheelt gemene snij wonden en de
eerste hulppost op de camping kan wel sluiten.
Knip van Zwilling? De keukenmessenmaker pro-
Wouter Klootwijk
beert het me hardnekkig wijs te maken. Dat het
eigen werk is. Een e-mail: „Beste heer, bedankt
voor uw interesse in onze blikopener. Deze blik
opener is eind februari in Frankfurt geïntrodu
ceerd. Het is een geheel nieuw concept, het is
geen verfijning van een bestaande blikopener."
Dat is het eerste antwoord op mijn vraag of de
opener van Zwilling wel zo nieuw is als Zwilling
wil dat ik geloof. Ik herinner me het systeem eer
der te hebben gezien. Dat kan niet, zegt men op
het Nederlandse kantoor van de Duitse messen-
fabrikant van Zwilling Henckels.
Echt niet? „Echt niet, het is uniek, wij zijn de
enige met dit concept, maar we weten nooit hoe
lang het duurt voor er namaak naar Europa
komt uit Aziatische landen. Ze hebben daar
soms al binnen een jaar een goedkopere versie
op de markt", zegt de telefoon. Zo houdt Zwil
ling Nederland mij voor de gek. Ook als ik voor
de derde keer vraag naar de originaliteit van de
superieure blikopener.
Het komt door een Utrechtse winkelier in keu
kenspullen dat ik Zwilling aan de kop blijf zeu
ren. Ik vroeg de winkelier of hij de nieuwe blik
opener kent.
Ja, maar hij verkoopt een andere. De Sieger Bra
vo en die was het die ik eerder zag. Precies het
zelfde mechanisme, zes euro goedkoper dan de
Zwilling en al meer dan drie jaar op de markt.
Het mechanisme is in nog andere merken inge
bouwd. De Zwilling kost 23 euro, de Sieger Bra
vo 17 euro.
Ik koop de Sieger Bravo om te vergelijken met
de Zwilling machine. Het blijken eender werken
de blikopeners die alleen uiterlijk verschillen.
Sieger is een Duitse fabrikant, gespecialiseerd
in blikopeners. Ooit, in 1913 ontwierp Sieger
een voor die tijd revolutionaire opener die - om
dat de Duitsers even oorlog moesten voeren -
pas na de Eerste Wereldoorlog beroemd werd.
Het ding wordt nog steeds verkocht. De gebrui
ker moet een klein dolkje op de kop van de ope
ner door de deksel van het blik slaan waarna
met een pompbeweging van het handvat het mes
je langs de binnenkant van de rand door de dek
sel van het blik getrokken wordt.
Een pracht ontwerp, maar de nieuwe Sieger Bra
vo past beter bij de fijngevoelige mens van de
21ste eeuw.
Ik vraag ook Sieger in Solingen hoe het zit met
dit nieuwe mechanisme en Sieger vertelt iets
heel anders dan Zwilling. Aziaten hoeven het he
lemaal niet na te maken, ze maakten het al. Het
systeem komt uit Taiwan. Sieger betaalt de eige
naar van een patent in Taiwan licentierechten
voor het vernuft. Een verticaal draaiend wieltje
klemt zich vast tegen de binnenkant van de rand
van het blik en beweegt het blik rond. Een hori
zontaal snijwieltje snijdt daarbij de bovenbui-
tenkant van de rand door en de denksel is los.
Een razend knap ontwerp.
Maar niet van Zwilling. En Zwilling geeft dat na
dagenlang trekken en heen en weer mailen - hè,
hè - uiteindelijk toe.
MIDDELBURG - Hoe Zeeuw(w)aardig zijn Zeeuwen? is
de vraag die onderzoeker G. van Keken van het Bureau
voor Toerisme Zeeland zich stelt. Zeeuwen kunnen op in
ternet www.beslemmingzeeland.nleen vragenlijst invul
len over de Zeeuwse identiteit, cultuur en eigenaardighe
den.
Er wordt ingegaan op de karakters van de Zeeuwen,
Zeeuwse helden van vroeger en nu, Zeeuwse symbolen, fo
tografische beelden van Zeeland en de wijze waarop Zee
land zich in de toekomst toeristisch in de markt zou kun
nen zetten.
VLISSINGEN - De CDA-fractie in de gemeenteraad van
Vlissingen is verontwaardigd dat de raad niet is geïnfor
meerd over de inhoud van de laatste financiële stukken
van havenschap Zeeland Seaports. Ze heeft daarover
schriftelijke vragen gesteld aan het college van burge
meester en wethouders.
De fractie vraagt zich onder meer af of het college een
standpunt kan innemen over de stukken in de bestuurs
vergadering van 30 juni, zonder dat de mening kent van
de raad.
LONDEN - De beloning van de meeste directievoorzit
ters van de grootste bedrijven in Europa ligt ruim onder
die van hun collega's in de Verenigde Staten. Binnen
West-Europa verdienen toplieden het minst in Duitsland
en de Benelux-landen.
Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd onderzoek van
het weekblad Fortune. Daarin is voor het eerst een lijst ge
geven van de 25 best betaalde topmanagers in Europa. Zij
gingen er vorig jaar in de meeste gevallen wel flink op
vooruit en kwamen aardig in-de buurt van de Amerika
nen. ANP
AMSTERDAM - Het grootste deel van de schade door fail
lissementen komt voor rekening van bedrijfjes die vier
jaar of minder bestaan. Het totale schadebedrag wordt
voor dit jaar geschat op 3,5 miljard euro. Als accountants
sneller zouden ingrijpen, zouden zij de schade kunnen be
perken.
Onderzoeksbureau Graydon zei woensdag dat de schade
door faillissementen onnodig hoog is. Ruim 40 procent
van de curatoren vindt dat de schuldenaar te lang de mo
gelijkheid krijgt schulden verder te laten oplopen. Het bu
reau pleit voor een wet die de accountant verplicht te mel
den dat een bedrijf in de financiële problemen zit. ANP
door Jeffrey Kutterink
GOES - Logistieke bedrijven
zijn wel geïnteresseerd om zich
in Zeeland te vestigen. Maar ze
zijn terughoudend, omdat er
nog geen grote containerkade is.
Het is één van de ervaringen
van de Zeeuwse delegatie tij
dens de presentatie op de mari
tieme en logistieke beurs Trans
port Logistic in het Chinese
Shanghai. Die werd gehouden
van 11 tot en met 14 mei. De
handelsreis was georganiseerd
door Zeeland Seaports.
Alle havens van betekenis wa
ren er: Bremen, Hamburg, Ant
werpen, Le Havre en natuurlijk
ook Rotterdam.
Zeeland en Rotterdam presen
teerden zich weliswaar apart,
maar verwezen wel naar elkaar
door.
Toch waren er duidelijke ver
schillen in presentatie. Rotter
dam is ervaren, weet wat het te
bieden heeft (met de Tweede
Maasvlakte en de Betuwelijn als
troef op zak) en vooral wat het
wil. Dagelijks hield het twee eve
nementen om de aandacht op
zich te vestigen.
Het onderstreepte de krachtsver
houding. De grootste wereldha
ven heeft nu ook eenmaal veel
meer geld, contacten en mensen
om zich te kunnen profileren.
„Toch was het goed dat Zeeland
zijn gezicht liet zien", bena
drukt Tonny Veerman van Rabo
bank Walcheren-Zuid. Behalve
de bank presenteerden zich er
ook scheepsagent STT, Zeeland
Seaports, Multraship, Superma-
ritime en Boot en Buteijn trans
port in het Shanghai New Inter
national Expo Centre.
„We hebben gemerkt dat par
tijen wel degelijk interesse heb
ben in Zeeland. Maar al vrij snel
volgen concrete vragen als: hoe
veel meters kade is er beschik
baar en wat zijn da verbindin
gen met het achterland?"
De discussie over de aanleg van
de Westerschelde Container Ter
minal maakt het geven van ant
woorden moeilijk. „Van auto's
tot bananen, bijna alles gaat via
containers. Zestig procent van
de producten wordt via contai
ners verscheept. En dat aantal
stijgt nog en die groei gaat aan
Zeeland voorbij."
De potentie van Zeeland is er,
benadrukt Veerman. Maar incas
seren is er nog niet bij. En dat
zal niet veranderen zolang er
geen containerkade is. De dele
gatie heeft volgens Veerman ook
veel kennis opgedaan van Chi
na. Een economisch macht die
een sterke .ontwikkeling door
maakt. „Van de tien grootste ha
vens ter wereld, liggen er zes in
China. De economie groeit er
met 9,5 tot 10 procent per jaar
(in Nederland 0,6 procent)."
De economie dreigt dan ook
oververhit te raken. „De Chine
se overheid probeert dat te voor
komen door het nemen van be
lastingmaatregelen en door de
rente te verhogen."
De Chinese markt ontwikkelt
zich sterk, al nuanceert Veer
man dat. „Er is sprake van een
grote tweedeling tussen mensen
die wonen op het platteland en
in de steden. Van de 1,3 miljard
mensen wonen er 400 miljoen in
verstedelijkte gebieden. Het sa
laris van iemand met een univer
sitaire opleiding is er rond de
400 dollar per maand. Dat is
even heel wat anders dan de si
tuatie van de 900 miljoen men
sen op het platteland. Een land
bouwer verdient 60 dollar per
jaar. Doordat die zelf groenten
verbouwt en beesten heeft, blij
ven die mensen in leven. Maar
daar heb je het wel mee ge
zegd"
De ontwikkeling van China is
ook zichtbaar in de stijging van
de lonen. „Een paar jaar gele
den kon je voor één Nederlan
der, 50 Chinezen in dienst ne
men. Nu zijn dat er 35. Je ziet
ook dat Chinese bedrijven de
productie uitbesteden aan on
dernemingen in nog goedkopere
landen, zoals Srilanka, Bangla
desh en Vietnam." De aanwezig
heid op de beurs heeft vooral
veel kennis, contacten en good
will opgeleverd. „We hebben
dan ook de intentie om op de vol
gende beure, over twee jaar. Zee
land wederom te vertegenwoor
digen."