PZC Axelse Vlakte blijkt een farce Onderzoek naar waterzuivering Zeeland mist nog kade voor containers Past precies 9 leeland Seaports presenteert visie op de komende tien jaar Werkloosheid ilijft hoog Enquete over Zeeuwse identiteit CDA stelt vragen over havenschap Top Europa relatief laag betaald Veel schade door jonge bedrijfjes rrijdag 21 mei 2004 Erik Faber over de Zeeuwse bedrijfscultuur (girJeffrev Kutterink flJSSINGEN - I)e ontwikke ling van de Axelse Vlakte is mis- jil. Bedrijven tonen geen he istelling om zich er te vesti- jjn, mede door de slechte be reikbaarheid (brug bij Sluiskil). De aanleg van een tunnel is niet löldocnde om het gebied succes- mi te ontplooien. Glastuinbouw seen goede mogelijkheid het ge- iied alsnog in te richten. Dat staat in de beleidsvisie van Zeeland Seaports voor 2005 tot ;015. Het is voor het eerst dat reï havenschap een visie op de Bekomst heeft geformuleerd. Het acht zelf de tijd rijp voor jen bezinning op de ontwikke ling van de havens en het ha anschap zelf. De ontwikkeling ever de afgelopen jaren is per sido positief, stelt Zeeland Seaports vast. Maar veel van de gebeurtenissen waren het resul taat van keuzes die zijn ge- op basis van voortschrij dend inzicht. En dat moet veran deren, vindt het schap. Zeeland Seaports wil de komen de tien jaar zijn marktpositie ersterken, maar gelijktijdig de ng van natuur en milieu minderen. )e aanleg van de Westerschelde Container Terminal is van groot belang voor de toekomst van de Zeeuwse havens. Komt die er ;t, dan leidt dat tot het ver trek van bedrijven die nu actief ijn in conventionele ladingstro- 3L Hun plek wordt, verwacht bet havenschap, deels ingeno- cen door specialisten op andere gebieden, zoals tankopslag 'en lo- istiek van auto's. Ook nieuw- )uw door (kleinschalige) indus- tnele en logistieke bedrijven in VOORBURG - Nederland telt bijna een half miljoen werklo- im: 499.000 gemiddeld tussen februari en mei. Dat zijn er 113.000 meer dan in dezelfde pe- vorig jaar. Dat betekent lat 6,6 procent van de beroeps bevolking werkloos is, tegen een werkloosheidspercentage van 5,2 in dezelfde periode vorig. He! Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zei woensdag lat door seizoensinvloeden de werkloosheid in deze periode al- "ïoger ligt. Na correctie daar- komt het aantal neer op 182.000. Het afgelopen halfjaar ra amen er per maand gemid deld 12.000 werklozen bij. ging was te zien bij zowel mannen als wouwen en in alle leeftijdsgroepen. Er waren 211000 mannen en 238.000 trouwen zonder baan. De werk- Msheid onder vrouwen is met ï,5 procent hoger dan de 6 pro cent onder mannen. _etelde maanden tussen fe bruari en mei hadden ruim 7 mil- jsn mensen betaald werk voor twaalf uur of meer. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is de werkzame bevolking met 59.000 afgenomen. Gecorrigeerd voor seizoensinvloeden was de werkgelegenheid evenwel de af- £elopen vijf maanden vrijwel stabiel.Volgens het CWI waren enn april 706.000 werkzoeken den zonder baan. Dat waren er 8000 minder dan in maart. Het CWI meet op een andere manier dan het CBS. ANP de chemie en kunststofsector is mogelijk, vooral op de Mossel- banken. Voor de invulling van de Axelse Vlakte gaat het ha venschap een marktonderzoek doen. Dat moet onder meer ant woord geven op de vraag voor welke sectoren de Axelse Vlakte de beste mogelijkheden biedt. Zeeland Seaports realiseert zich dat de invulling van het gebied tot nu toe allesbehalve een suc ces is geweest. De vestiging van glastuinbouw op de vlakte en aangrenzende terreinen biedt mogelijkheden voor duurzame ontwikkeling van het terrein en voor energiebesparing (rest warmte, kooldioxide en reststro men van het naastgelegen be drijf Yara kan de glastuinbouw goed benutten). Verder bekijkt het havenschap samen met het havenbedrijf Gent naar mogelijke alternatie ven voor het benutten van de Axelse Vlakte. De noordelijke westoever van het Kanaal Gent-Terneuzen wordt ontwikkeld als plek voor logistieke en dienstverlenende bedrijven. Sectoren die ook hun plek moeten krijgen op bedrij ven terrein Sloepoort (30 hecta re) in Borsele. Dat moet binnen kort onderdeel worden van het gebied dat het havenschap be heert. Een belangrijk deel van het terrein moet voor 2015 zijn uitgegeven. Het gebied rond Ce- restar in Sas van Gent moet een vestigingsplaats worden voor de agro-industrie. Zeeland Seaports vindt dat het verkeer in de corridor Sloe- weg-Westerscheldetunnel-Trac- taatweg beter moet gaan door stromen. De treinverbindingen van en naar het Sloegebied moe ten worden verbeterd en de over last verminderd. De kosten van de loodsdiensten op de Westerschelde moeten om laag, vindt het havenschap. Daarvoor legt het contact met de Rijksoverheid. Verder wil Zeeland Seaports in de komende tien jaar de ruimte beter benutten en milieuvriende lijker inrichten. Geluidsoverlast in het havengebied dient te wor den beperkt. In nauw overleg met de provincie wordt gezocht naar plaatsen voor het neerzet ten van windmolens. Ook houdt de organisatie zich zelf tegen het licht. Het wil zich beter profileren (door bijvoor beeld het aanstellen communica tiemedewerkers). Het wijst verzelfstandiging af, wil de samenwerking met Rot terdam voortzetten en de ban den met de Vlaamse havens aan halen. Frans Theune: „Het liefst zou ik met paard en wagen vuilnisbakken legen." door Edith Ramakers VLISSINGEN - Hij is van de hel in het paradijs gekomen. Zo heeft Frans Theu ne de omschakeling van werken in de bouw naar werken voor de gemeente er varen. De nauwe cabine van zijn veegwagentje is zijn werkplek. Hij rijdt kris kras door Vlissingen, leegt de vuilnisbakken, haalt zwerfafval op en vouwt zich weer in zijn wagen voor een volgende stop. „Het is een heerlijk karretje, maar het liefst zou ik met paard en wagen vuilnis bakken legen, zoals ze vroeger schillen en lorren huis aan huis ophaalden." Hij is meer dan tevreden met zijn veeg- wagen. „Maar het heeft iets speciaals om met paard en wagen vuil op te halen. Niet dat ik een paardenliefhebber ben, maar het beeld bevalt me. Mijn opa ging met een paard en wagen de deuren langs. Misschien komt het daardoor." „We hebben lang in die accu-truckjes rondgereden. Daar had je geen rijbe wijs voor nodig. Die karretjes haalden amper twintig kilometer per uur." De teller van de nieuwe veegwagens kan oplopen tot 110 kilometer per uur. „Dat is gemakkelijk als je in de binnen stad bent en een oproep krijgt om snel naar bijvoorbeeld Paauwenburg 3 te gaan om vuil op te halen." Hij voelt zich eigen baas in de cabine van de veegwagen. De stank van het vuil dat in de achterbak ligt, dringt niet door tot in de cabine. „Maar ik zou het ook niet meer ruiken." foto Ruben Oreel „De stad moet schoon zijn", vindt Theu ne. Schoon, maar die indruk maakt Vlis singen lang niet altijd. „Dat klopt, want we kunnen echt niet overal elke dag ko men." Lang niet iedereen echter gaat nonchalant om met afval. „Er zijn meer mensen dan je denkt die hun omgeving schoonhouden." Tijd om verder te gaan. Frans Theune stapt weer in. Zijn lange lijf lijkt te groot voor de kleine cabine van de veeg wagen. Maar dat is gezichtsbedrog. „Past precies." door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Het Kenniscen trum Duurzame Short Sea Ship ping van Maritiem Instituut De Ruyter doet onderzoek naar een systeem om water milieuvriende lijk te reinigen. Het systeem, de Hydrosmart unit, is ontworpen door Jan van Kooten en John Johnson van het Australische bedrijf Hydro smart. Van Kooten is een oud-student van de zeevaart school en komt van oorsprong uit Vlissingen. Volgens het kenniscentrum is het systeem een effectieve, be taalbare en van chemicaliën vrije methode om de problemen met drinkwater op schepen, maar ook aan de wal op te los sen. Zodra het systeem op een schip in gebruik wordt geno men, is het te behandelen water binnen drie maanden vrij van kalk, algen, schimmels en de le- gionella bacterie, aldus het ken niscentrum. Het systeem be staat uit antennes die om de pijpleidingen van het drinkwa tersysteem worden gewikkeld. Door middel van uitgezonden frequentiegolven wordt het wa ter gereinigd. In verband met de voortgang van het onderzoek ko men de opdrachtgever en ont werper van het systeem naar Vlissingen. Johnson vaart mee op het schip Norstream van re derij Bore Shipping om het sys teem te installeren. Vervolgens worden de meetresultaten ge analyseerd en vergeleken met het conventionele systeem. Mo menteel wordt de Hydrosmart succesvol gebruikt in een dorp in Australië om het drinkwater te reinigen. Eindelijk een perfecte blikopener, 200 jaar na de ontwikkeling van het conservenblik. Wie deze zomer op de camping een blik nasi open wil maken zonder daarbij een paar vingers te verliezen zou een Sieger Bravo blikopener aan de kampeeruitrusting kunnen toevoegen. Of de Twin Select van Zwilling J.A Henckels. Het zijn hoogst beschaafde openers. Bij eerste gebruik denkt men dat hij het hele maal niet doet. Het blik gaat geruisloos rond als men aan de vleugels van de opener draait. Ver der gebeurt er niets. Dat lijkt tenminste zo. Maar tijdens het rondje draaien snijdt een wieltje in de rand van het blik. Er is dan nog altijd niets aan te zien. Maar pak de deksel van het blik beet en til hem op. Verbluffend. De rand is schoon doorgesneden. De deksel valt niet in de nasi of in de bruine bo nen. Deze blikopener zou standaard in het zieken fondspakket van hopeloos onhandige mensen kunnen. Het scheelt gemene snij wonden en de eerste hulppost op de camping kan wel sluiten. Knip van Zwilling? De keukenmessenmaker pro- Wouter Klootwijk beert het me hardnekkig wijs te maken. Dat het eigen werk is. Een e-mail: „Beste heer, bedankt voor uw interesse in onze blikopener. Deze blik opener is eind februari in Frankfurt geïntrodu ceerd. Het is een geheel nieuw concept, het is geen verfijning van een bestaande blikopener." Dat is het eerste antwoord op mijn vraag of de opener van Zwilling wel zo nieuw is als Zwilling wil dat ik geloof. Ik herinner me het systeem eer der te hebben gezien. Dat kan niet, zegt men op het Nederlandse kantoor van de Duitse messen- fabrikant van Zwilling Henckels. Echt niet? „Echt niet, het is uniek, wij zijn de enige met dit concept, maar we weten nooit hoe lang het duurt voor er namaak naar Europa komt uit Aziatische landen. Ze hebben daar soms al binnen een jaar een goedkopere versie op de markt", zegt de telefoon. Zo houdt Zwil ling Nederland mij voor de gek. Ook als ik voor de derde keer vraag naar de originaliteit van de superieure blikopener. Het komt door een Utrechtse winkelier in keu kenspullen dat ik Zwilling aan de kop blijf zeu ren. Ik vroeg de winkelier of hij de nieuwe blik opener kent. Ja, maar hij verkoopt een andere. De Sieger Bra vo en die was het die ik eerder zag. Precies het zelfde mechanisme, zes euro goedkoper dan de Zwilling en al meer dan drie jaar op de markt. Het mechanisme is in nog andere merken inge bouwd. De Zwilling kost 23 euro, de Sieger Bra vo 17 euro. Ik koop de Sieger Bravo om te vergelijken met de Zwilling machine. Het blijken eender werken de blikopeners die alleen uiterlijk verschillen. Sieger is een Duitse fabrikant, gespecialiseerd in blikopeners. Ooit, in 1913 ontwierp Sieger een voor die tijd revolutionaire opener die - om dat de Duitsers even oorlog moesten voeren - pas na de Eerste Wereldoorlog beroemd werd. Het ding wordt nog steeds verkocht. De gebrui ker moet een klein dolkje op de kop van de ope ner door de deksel van het blik slaan waarna met een pompbeweging van het handvat het mes je langs de binnenkant van de rand door de dek sel van het blik getrokken wordt. Een pracht ontwerp, maar de nieuwe Sieger Bra vo past beter bij de fijngevoelige mens van de 21ste eeuw. Ik vraag ook Sieger in Solingen hoe het zit met dit nieuwe mechanisme en Sieger vertelt iets heel anders dan Zwilling. Aziaten hoeven het he lemaal niet na te maken, ze maakten het al. Het systeem komt uit Taiwan. Sieger betaalt de eige naar van een patent in Taiwan licentierechten voor het vernuft. Een verticaal draaiend wieltje klemt zich vast tegen de binnenkant van de rand van het blik en beweegt het blik rond. Een hori zontaal snijwieltje snijdt daarbij de bovenbui- tenkant van de rand door en de denksel is los. Een razend knap ontwerp. Maar niet van Zwilling. En Zwilling geeft dat na dagenlang trekken en heen en weer mailen - hè, hè - uiteindelijk toe. MIDDELBURG - Hoe Zeeuw(w)aardig zijn Zeeuwen? is de vraag die onderzoeker G. van Keken van het Bureau voor Toerisme Zeeland zich stelt. Zeeuwen kunnen op in ternet www.beslemmingzeeland.nleen vragenlijst invul len over de Zeeuwse identiteit, cultuur en eigenaardighe den. Er wordt ingegaan op de karakters van de Zeeuwen, Zeeuwse helden van vroeger en nu, Zeeuwse symbolen, fo tografische beelden van Zeeland en de wijze waarop Zee land zich in de toekomst toeristisch in de markt zou kun nen zetten. VLISSINGEN - De CDA-fractie in de gemeenteraad van Vlissingen is verontwaardigd dat de raad niet is geïnfor meerd over de inhoud van de laatste financiële stukken van havenschap Zeeland Seaports. Ze heeft daarover schriftelijke vragen gesteld aan het college van burge meester en wethouders. De fractie vraagt zich onder meer af of het college een standpunt kan innemen over de stukken in de bestuurs vergadering van 30 juni, zonder dat de mening kent van de raad. LONDEN - De beloning van de meeste directievoorzit ters van de grootste bedrijven in Europa ligt ruim onder die van hun collega's in de Verenigde Staten. Binnen West-Europa verdienen toplieden het minst in Duitsland en de Benelux-landen. Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd onderzoek van het weekblad Fortune. Daarin is voor het eerst een lijst ge geven van de 25 best betaalde topmanagers in Europa. Zij gingen er vorig jaar in de meeste gevallen wel flink op vooruit en kwamen aardig in-de buurt van de Amerika nen. ANP AMSTERDAM - Het grootste deel van de schade door fail lissementen komt voor rekening van bedrijfjes die vier jaar of minder bestaan. Het totale schadebedrag wordt voor dit jaar geschat op 3,5 miljard euro. Als accountants sneller zouden ingrijpen, zouden zij de schade kunnen be perken. Onderzoeksbureau Graydon zei woensdag dat de schade door faillissementen onnodig hoog is. Ruim 40 procent van de curatoren vindt dat de schuldenaar te lang de mo gelijkheid krijgt schulden verder te laten oplopen. Het bu reau pleit voor een wet die de accountant verplicht te mel den dat een bedrijf in de financiële problemen zit. ANP door Jeffrey Kutterink GOES - Logistieke bedrijven zijn wel geïnteresseerd om zich in Zeeland te vestigen. Maar ze zijn terughoudend, omdat er nog geen grote containerkade is. Het is één van de ervaringen van de Zeeuwse delegatie tij dens de presentatie op de mari tieme en logistieke beurs Trans port Logistic in het Chinese Shanghai. Die werd gehouden van 11 tot en met 14 mei. De handelsreis was georganiseerd door Zeeland Seaports. Alle havens van betekenis wa ren er: Bremen, Hamburg, Ant werpen, Le Havre en natuurlijk ook Rotterdam. Zeeland en Rotterdam presen teerden zich weliswaar apart, maar verwezen wel naar elkaar door. Toch waren er duidelijke ver schillen in presentatie. Rotter dam is ervaren, weet wat het te bieden heeft (met de Tweede Maasvlakte en de Betuwelijn als troef op zak) en vooral wat het wil. Dagelijks hield het twee eve nementen om de aandacht op zich te vestigen. Het onderstreepte de krachtsver houding. De grootste wereldha ven heeft nu ook eenmaal veel meer geld, contacten en mensen om zich te kunnen profileren. „Toch was het goed dat Zeeland zijn gezicht liet zien", bena drukt Tonny Veerman van Rabo bank Walcheren-Zuid. Behalve de bank presenteerden zich er ook scheepsagent STT, Zeeland Seaports, Multraship, Superma- ritime en Boot en Buteijn trans port in het Shanghai New Inter national Expo Centre. „We hebben gemerkt dat par tijen wel degelijk interesse heb ben in Zeeland. Maar al vrij snel volgen concrete vragen als: hoe veel meters kade is er beschik baar en wat zijn da verbindin gen met het achterland?" De discussie over de aanleg van de Westerschelde Container Ter minal maakt het geven van ant woorden moeilijk. „Van auto's tot bananen, bijna alles gaat via containers. Zestig procent van de producten wordt via contai ners verscheept. En dat aantal stijgt nog en die groei gaat aan Zeeland voorbij." De potentie van Zeeland is er, benadrukt Veerman. Maar incas seren is er nog niet bij. En dat zal niet veranderen zolang er geen containerkade is. De dele gatie heeft volgens Veerman ook veel kennis opgedaan van Chi na. Een economisch macht die een sterke .ontwikkeling door maakt. „Van de tien grootste ha vens ter wereld, liggen er zes in China. De economie groeit er met 9,5 tot 10 procent per jaar (in Nederland 0,6 procent)." De economie dreigt dan ook oververhit te raken. „De Chine se overheid probeert dat te voor komen door het nemen van be lastingmaatregelen en door de rente te verhogen." De Chinese markt ontwikkelt zich sterk, al nuanceert Veer man dat. „Er is sprake van een grote tweedeling tussen mensen die wonen op het platteland en in de steden. Van de 1,3 miljard mensen wonen er 400 miljoen in verstedelijkte gebieden. Het sa laris van iemand met een univer sitaire opleiding is er rond de 400 dollar per maand. Dat is even heel wat anders dan de si tuatie van de 900 miljoen men sen op het platteland. Een land bouwer verdient 60 dollar per jaar. Doordat die zelf groenten verbouwt en beesten heeft, blij ven die mensen in leven. Maar daar heb je het wel mee ge zegd" De ontwikkeling van China is ook zichtbaar in de stijging van de lonen. „Een paar jaar gele den kon je voor één Nederlan der, 50 Chinezen in dienst ne men. Nu zijn dat er 35. Je ziet ook dat Chinese bedrijven de productie uitbesteden aan on dernemingen in nog goedkopere landen, zoals Srilanka, Bangla desh en Vietnam." De aanwezig heid op de beurs heeft vooral veel kennis, contacten en good will opgeleverd. „We hebben dan ook de intentie om op de vol gende beure, over twee jaar. Zee land wederom te vertegenwoor digen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 7