Openbaar vervoer moet beter
PZC
PZC
Nieuwe Muziek Zeeland neemt
intrek in Grote Kerk Veere
Klomppop al vroeg uit de kosten
14
Zeven Zeeuwen kandidaat voor Europarlement
lezers schrijven
Vraag en aanbod te weinig op elkaar afgestemd
Zeeuws Gezicht
houdt debat
Tunnel
Vaker te hard op rustige weg
0800 - 0231 231 (GRATIS)
kunst
Hart klavecinist
Beider gaat
uit naar Barok
vrijdag 21 mei 2004
door Harmen van der Werf
GOES - Zeven Zeeuwen din
gen voor vijf verschillende par
tijen mee naar een zetel in het
Europarlement. Van de kandi
daten maakt alleen het zittende
Europarlementslid Johanna
Boogerd (D66) een kans te wor
den verkozen.
Opvallend is de sterke Zeeuwse
vertegenwoordiging bij de Par
tij voor Dieren. Voormalig eige-
naar van de X-Ray-modezaken
in Vlissingen en Goes, Wietse
Haak, staat zevende op de lijst
van die partij en Marleen Drij-
gers uit Vlissingen tiende.
Dierenambulance
Haak, die tegenwoordig in
Kortgene woont, was chauffeur
bij de Dierenambulance en is
vrijwilliger bij onder meer
Proefdiervrij en de Eerste Hulp
bij Zeezoogdieren (Ehbz).
Drijgers is bekend van acties
voor stadsduiven. Jagen op die
dieren is zinloos, stelt zij. Ge
meenten kunnen beter stadsdui-
ventillen opzetten en zo de over
last bestrijden.
Voor het CDA zijn Frans Verin-
ga uit Goes en de praktisch op
elke CDA-lijst aanwezige Len
ny Geluk-Poortvliet kandidaat
voor het Europarlement.
Onverkiesbaar
Veringa, lid van het College
van Bestuur van het Scheep
vaart- en Transportcollege in
Rotterdam, staat op een onver
kiesbare zestiende plaats.
Oud-wethouder Geluk-Poort
vliet van Schouwen-Duiveland
is zevenentwintigste.
Vlissings SP-raadslid Trix de
Roos-Consemulder is op de
Europese lijst van haar partij
ook niet veel meer dan bladvul
ling met een zesentwintigste
plaats.
Dat geldt niet voor boerin en
adviseuse plattelandsontwikke
ling Aly Wisse-Maat uit Colijns-
plaat, achtste bij de WD, en al
helemaal niet voor het enige zit
tende Zeeuwse Europarlements
lid Boogerd uit Zaamslag. Zij
staat tweede bij D66. Wil Boo
gerd terugkeren in Brussel, dan
zal haar partij in de peilingen
toch nog iets moeten aantrek
ken.
De Europese verkiezingen zijn
op 10 juni.
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Het openbaar
vervoer in Zeeland moet beter
worden afgestemd op de behoef
ten van reizigers. Daaraan
schort het nu: op veel lijnen rij
den te veel grote of kleine bus
sen met maar weinig passagiers.
Het systeem waarop het open
baar vervoer nu is gegrondvest,
werkt dit in de hand.
In een advies van het Overleg
platform Openbaar Vervoer Zee-
VLISSINGEN - Stichting Het
Zeeuwse Gezicht houdt woens
dag 26 mei in theater Vestzak 99
in Vlissingen een debat over cul
tuurhistorie en beeldkwaliteit.
Daarin wordt onder meer ge
sproken over de herbestemming
van panden, bijvoorbeeld pak
huizen die worden verbouwd tot
woningen of watertorens tot
kantoren. Sprekers die aan het
debat meedoen zijn coördinator
L. Riekwel van Buro Beeldende
Kunst Vlissingen, J Finaly van
de Rijksidenst voor Monumen
tenzorg, T. Tuinhof van architec
tenbureau Rothuizen Van
Doorn 't Hooft, gedeputeerde PI.
van Waveren, wethouder L. Pop-
pe-de Looff van Vlissingen en
de Middelburgse architect J. de
Koning. Aanvang: 14.30 uur.
land heet het dat een vraagge
richte benadering moet worden
gekozen. De eisen die aan exploi
tanten worden gesteld en de ver
goedingen die ze ontvangen, ho
ren daar op te worden geba
seerd.
Het scholierenvervoer van en
naar Goes en Krabbendijke en
het vervoer van het naar het
transferium in Renesse zijn naar
de mening van het overlegplat
form voorbeelden van hoe het
moet. Het platform onder
scheidt twee netten: een hoofd-
net en een vanget.
Het hoofdnet verbindt met trein
en snelbus de Zeeuwse regio's -
en daarmee de steden die een
centrumfunctie vervullen - en
streken en steden buiten de pro
vincie (Goeree-Overflakkee,
West-Brabant, Rotterdam, Gent
en Brugge).
Op dit net rijden trein en snel
bus minimaal twee keer per uur.
Als de vraag groter is, moet de
frequentie worden opgevoerd.
In het vangnet, bedoeld voor in
woners van plattelandskernen
waar de vraag voor een lijn
dienst te gering is. kunnen in de
visie van het platform belbusjes
een belangrijke rol spelen. Die
moeten vooraf worden gebeld,
rijden tegen een strippenkaart
tarief, vertrekken vanaf een
vast beginpunt met een vaste
vertrektijd via een variabele
route (afhankelijk van de aan
meldingen) naar een vast eind
punt (vaak een regiokern). De
belbus haalt op verzoek in een
bepaald gebied de reizigers op
en zet hen af bij vaste haltes
Wie niet op de belbus wil wach
ten, thuis opgehaald wil worden
of geen gebruik kan maken van
de belbus, kan een beroep doen
op de ov-taxi (het huidige collec
tief vraagafhankelijk vervoer,
ofwel CW).
Zo'n taxi rijdt wel tegen een ho
ger tarief dan de belbus die het
platform voorstaat. De vraagge
richtheid van het openbaar ver
voer moet betekenen dat flexi
bel kan worden overgeschakeld
van grote bussen op kleinere,
van kleine bussen op belbussen,
van belbussen op ov-taxi's en
omgekeerd. Ook moeten fre
quenties kunnen worden ver
hoogd en verlaagd.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de in de PZCv>
schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De react»,
tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat
de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden De
redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge.
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
In de PZC van 15 mei schrijft
Maurits Sep een artikel over de
verkeerstoename ten gevolge
van het openstellen van de tun
nel. Zijn bronnen zijn de provin
cie en Rijkswaterstaat Zeeland.
Het verhaal brengt een conclu
sie uit tellingen dat het verkeer
op de Dammenroute slechts met
0 tot 5 procent is toegenomen.
Een groei van 4 procent past in
het beeld van de laatste jaren en
daarmee wordt dit percentage
als 'niet de moeite waard' ver-
goeilijkt. De angst voor meer
vrachtauto's op Walcheren
blijkt, naar zijn zeggen, ook he
lemaal ongegrond. Deze conclu
sies zijn, vriendelijk gezegd,
toch wel al te voorbarig en mede
daardoor veel te beperkt om
daarmee de bevolking gerust te
stellen, want het gaat natuurlijk
niet om dit verhaal, maar om
het verhaal van een paar dui
zend Walchenaren die juist wel
een verkeerstoename verwach
ten na aanleg van de N57. Z0
vraag ik mij af, mede ook omdat
de N57 een oostelijke rondweg
om Middelburg moet gaan krij
gen en zelfs nog een extra aan
sluiting op de A58, alsmede een
Callandtunnel nabij Europoon
of deze conclusies gestahd kun
nen blijven. Het antwoord is na
tuurlijk nee. Het grote interna-
tionale vrachtverkeer reageer,
immers direct op verkleining
van de afstanden, zelfs al bi; lj
km. Bovendien is de studie pa-
interessant als ook de reèleproc.
noses in de berekeningen wor
den verwerkt, wqnt alleen daar
hebben de burgers wat aan Toe-
vallig ligt de N57 op zo'n hoofd
as, ook al wordt dit uit politieke
overwegingen steeds maar wee
verzwegen, heus, het is gewoo:
zo. Nader overleg met RWS lijkt
mij nu zeker gewenst.
Ir. H Post
Bestuurslid Dorpsraad
Kon. WilhelminalaanM
Vrouwenpolder
GOES - Het aantal snelheids
overtredingen blijkt omgekeerd
evenredig aan de drukte op de
weg.
Bij de aangekondigde radarcon
troles rond Goes, woensdag,
was het verschil tussen de druk
ste en de rustigste meetplaatsen
frappant. Op de Deltaweg bij
Kats passeerden in minder dan
anderhalf uur op de late woens
dagmiddag 2272 auto's, waar
van er maar zes te hard g
Op de Westhavendijk in Goe
waar de politie bijna de hek
avond met het apparaat stond
reden van de 391 bestuurden.
97 te hard. Ze krijgen allemai
een bekeuring thuisgestuurd
(Advertentie)
Op veel lijnen rijden nu te veel grote of kleine bussen met maar weinig passagiers.
Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen
foto Ruben Oreel
door Ernst Jan Rozendaal
VEERE - Zeeland is een 'mach
tig grote concertzaal' rijker.
Woensdagmiddag heeft I). Lu-
kasse van de Rijksgebouwen
dienst de sleutels van de Grote
Kerk van Veere overhandigd
aan directeur A. van 't Veer van
Nieuwe Muziek Zeeland. Die or
ganisatie is de huurder van het
tot podium omgebouwde pand
dat met de sleuteloverdracht
woensdag door de aannemers
werd opgeleverd aan opdracht
gever Rijksgebouwendienst.
„Normaal gesproken een klein
onderonsje", aldus Lukasse.
„Maar Nieuwe Muziek zou Nieu
we Muziek niet zijn als daar
geen bijzonder evenement van
werd gemaakt."
Behalve alle betrokkenen bij de
verbouwing had Nieuwe Mu
ziek de eigen donateurs en de be
volking van Veere uitgenodigd
om op de sleuteloverdracht het
glas te heffen.
De borrel werd afgesloten met
een gratis concert door The
South African Connection, een
nieuwe wereldmuziekband rond
altsaxofonist Paul van Kemena-
de.
Daarmee was het eerste concert
sinds de verhuizing van Middel
burg naar Veere een feit, maar
voorzitter G. Schoenmakers van
Nieuwe Muziek Zeeland wilde
nog niet van een opening spre
ken. Zelfs het festival 'Het doek
gaat op', dat van 29 mei tot en
met 5 juni plaatsvindt, mag die
naam nog niet hebben „Wij zijn
de potentiële huurder en nemen
de kerk nu in gebruik, maar pas
volgend jaar is alles klaar en
dan is het tijd voor een feestelij
ke opening." Schoenmakers was
zeer te spreken over de verbou
wing. In de twee zijbeuken van
de kerk zijn cabines gestapeld
waarin zich toiletten, kleedruim
tes en kantoren bevinden. Het
geheel is zo transparant moge-,
lijk opgebouwd en los van de
monumentale kerk. Dat geldt
ook voor de betonvloer tussen
de beuken. Voor in de kerk, bij
de grote ingang, zijn horecafaci-
liteiten gebouwd. Volgende
week is ook de kassa klaar.
Schoenmakers: „De zichtlijnen
zijn niet aangetast en de sfeer
van het gebouw is bewaard. Met
dit mooie weer kan het Zeeuwse
licht zich hier onvergetelijk ma
nifesteren."
Schaduw
De voorzitter erkende dat over
de verhuizing naar Veere nog
een flinke schaduw ligt, zolang
de financiering vanaf 2005 nog
onzeker is. De landelijke Raad
voor Cultuur wil een subsidie
aanvraag van 600.000 euro per
jaar met 75.000 euro honoreren
en de provincie heeft laten we
ten niet automatisch te willen
bijpassen. Daardoor komt Nieu
we Muziek vanaf volgend jaar
waarschijnlijk tonnen te kort op
de begroting.
De stichting heeft woensdagoch
tend met gedeputeerde H. van
Waveren (CDA, cultuur) de stra
tegie bepaald waarmee bij staat
secretaris M. van der Laan
(D66, cultuur) toch nog geld kan
worden losgepraat.
De verhuizing naar Veere is
daarbij een belangrijk argu
ment, aldus Schoenmakers. „Al
le partijen moeten rekenschap
geven van de afspraken die we
enkele jaren geleden over de
Grote Kerk hebben gemaakt. Ie
dereen wist dat dit ging komen.
Als toen iemand het idee had ge
had dat het fout zou kunnen
gaan, hadden we toen moeten
stoppen."
Hij kan zich niet voorstellen dat
het Rijk het zo ver laat komen
dat Nieuwe Muziek ten onder
gaat. Het gesprek met de provin
cie heeft hij woensdag als steun
in de rug ervaren. „Dat is ook lo
gisch. Kijk eens rond. Het is on
voorstelbaar dat iemand dit leeg
wil laten staan. Ook in het pro
vinciehuis heerst onrust over de
complicaties waar we nu inzit
ten Er is niemand die zegt: geef
dit gebouw maar prijs aan de
vleermuizen."
Bezoekers genieten van de muziek op Klomppop.
foto Mechteld Jansen
De Grote Kerk in Veere is het nieuwe onderkomen van Nieuwe Mu
ziek Zeeland. foto Lex de Meester
door Mieke van der Jaqt
OVEZANDE - Beter weer dan dat van
gisteren bestaat er voor een popfestival
in de polder niet. Bij Klomppop, het
langstlevende popfestival van heel Zee
land, was dan ook al vroeg in de middag
genoeg publiek binnen om quitte te spe
len.
Dat is elk jaar maar weer de vraag. Het
grote kapitaal van Klomppop mag dan in
de vrijwilligers zitten, er gaat altijd nog
een hoop geld in om en dat moet via de
toegangskaartjes en de consumptiemun-
ten terugkomen. Dat is dus weer gelukt.
Niet alleen door het weer natuurlijk,
maar ook door het programma en de diep
gewortelde traditie dat het bij Klomppop
altijd gezellig is.
Een vluchtig onderzoekje naar de klan
tenbinding van Klomppop geeft daar
over een duidelijk beeld. Iedereen die er
naar wordt gevraagd, noemt en roemt de
sfeer. „Of het nou regent of waait, snik
heet is of koud, ik heb het altijd nog leuk
gevonden. Ik ben hier zeker al voor de
tiende keer." Kees uit Heinkenszand
heeft ook alweer een T-shirt gekocht.
„Daar heb ik al een heel stapeltje van."
Patrick, met zijn 'bijna twintig' zo'n tien
jaar jonger dan Kees, vindt het niet zo
zeer een gezellige, maar meer een 'gave'
sfeer. Hij beweegt zich het liefst alleen
over het festivalterrein en is niet echt op
praatjes uit. Hij is gekomen voor Upper
cut, de Zeeuwse hardcoreband die ook
buiten Zeeland heel wat voorstelt. „Ik
blijf tot het laatst, hoor, want andere
bands vind ik ook best goed." Patrick
was er vorig jaar ook bij.
Vrijwilliger
Wie zomaar wat mensen aanspreekt op
het festivalterrein, loopt de kans vaak
een vrijwilliger aan te schieten. Die zijn
er namelijk nogal wat. Van het kleine
meisje dat een paar jaar geleden ook al
fanatiek glazen ophaalde, tot de mannen
die dranghekken en barblokken op maat
hebben gelast. Ronald bijvoorbeeld, die
met zijn baas Henk net een biertje neemt
tussen de bedrijven door. Henk heeft een
werktuigbouw- en constructiebedrijf
waar Ronald werkt. De hekken zijn daar,
bij wijze van sponsoring, gemaakt. Ro
nald bemoeit zich de hele dag ook nog
met de orde op het festivalterrein, al is er
eigenlijk nooit een onvertogen woord ge
vallen bij Klomppop. De organisatie wil
dat wel graag zo houden.
Aan het clubje tieners dat aan een terras
tafel in de zon is gaan zitten, zal het niet
liggen. De meiden Angela, Marian, Anne,
Rowan en Esther komen vooral voor Tap-
harheelj, maar ook voor andere Zeeuwse
bands. Voor Birgit Schuurman, één van
de topacts op Klomppop, zouden ze niet
speciaal zijn gekomen. Zijn ze de grou
pies van Tapharheelj? „Nou, een beetje."
En Ron en Joost, dan, de heren in het ge
zelschap? „Wij zijn de gangmakers", belo
ven ze. Behalve Marian, die in Ovezande
woont, zijn ze allemaal voor het eerst op
Klomppop en het bevalt uitstekend.
„Goede sfeer en gezellig druk", vinden
ze. Ze slapen vanavond allemaal bij Ma
rian in de boomgaard in tenten. Kan dat
wel, met die twee gangmakers? „Welja,
wij zijn met meer."
Iedereen heeft zo z'n reden om te komen
en iedereen heeft ongeveer dezelfde re
den om te blijven. Jan, dichterbij de vijf
tig dan bij de veertig, mist uit principe al
nooit een Klomppop, maar wil nu toch
wel graag Holy Roller zien. „Daar speelt
de zoon in van iemand die ik ken." En,
tja, Michael Katon komt ook, The Boogie-
man from Hell. Dat zou Jan dus never-
nooit willen missen.
Voor een enkeling is de muziek bijzaak.
Cathelijne uit Amsterdam gaat wel tel
kens even in een tent luisteren, maar eige-
lijk komt ze vooral om iedereen weer
eens te zien. Als studente verruilde ze
een paar jaar geleden de Zak van
Zuid-Beveland voor de grote stad maar
op Klomppop, dat weet ze zeker, komt ze
iedereen die ze kent tegen. „En allemaal
hebben ze het heel erg naar hun zin."
door Douwe Eisenqa
THOLEN - Geen kunst om ik
kunst voor Pieter-Jan Beldw
De Nederlandse klavecimü
speelt morgen in het stadhui>
van Tholen een programma imt
werken van Bach en Scarlatti.
Pieter-Jan Beider is één vand;
belangrijkste klavecimbelspe
lers van Nederland. De mees't
mensen kennen hem vermoede
lijk van de tien cd's die hij op
nam voor de immense Kruil-
vat-serie met de muziek vac
Bach.
Hij speelde onder meer bij hel
Radio Kamer Orkest, het Colle
gium Vocale Gent en II Fonda-
mento en werkte daarbij santen
met dirigenten als Frans
Brüggen, Ton Koopman en Phi
lippe Herreweghe. Het zijn stuk
voor stuk mannen die zich vooi-
al concentreren op de muziek
uit de Barok, de periode waar
ook Belders hart ligt.
„Hoewel ik veel naar muziek i'
de Romantiek luister, spoort hM
als uitvoerder niet goed met JU
er in mijn hoofd gebeurt. D*
L'art pour l'art uit de negentien
de eeuw spreekt mij minder aa'
dan het vakmanschap uit de Ba
rok. Componisten als Bach vu
ren hele goede ambachtslui ox
uitsluitend in opdracht wers
ten. Die waren niet met het ver
klanken van hun eigen gevoe
lens bezig. Natuurlijk kon ow
Bach een boodschap vertolker
zoals in zijn religieuze cantates,
maar hij gebruikte daar dan eer.
enorm muzikaal palet van retori
sche effecten voor."
De klavecimbel is voor deze mu
ziek volgens Beider een eerlijker
instrument dan de piano.
„De dingen gaan bij een klave
cimbel minder vanzelf dan bij
een piano. Je kunt geen dyna
miek aanbrengen zoals bij eer
piano, die moet je op een klave
cimbel suggereren. Dat vereis1
een andere aanpak, een uitge
kiend articulatieplan. Bij eer
piano is het zaak de noten zo
veel mogelijk te binden, op eer
klavecimbel moet je juist noten
eruit lichten door ze te articule
ren. Spelen op een klavecimbe:
is veel meer te vergelijken tm:
taal, met bijvoorbeeld een le
zing. Dan breng je ook pauzes
en accenten aan om woorden ol
gedachtes te benadrukken.
Concert: Pieter-Jan Beider
gen in het stadhuis van Thou-
(20.15 uur).