Nieuws heeft eigen werking re @ctie Pwcgpop VERRAS EEN ANDER MET UW KRANT Lezersredacteur A. J. Snel is bereikbaar per post op het adres van de Centrale Redactie van de PZC, Stationspark 28, Postbus 31, 4460 AA Goes. Telefonisch: 0113 - 315660. E-mail:Lezersredacteur®pzc.nl Het forum waarop lezers zich kunnen uiten over actuele zaken is bereikbaar via internet: ivww.pzc.nl. Oplettende lezers, die de taal be minnen of die veel van hun vak afweten, blijven ons benaderen met correcties. Waarvoor grote dank. Rang „Jullie moeten niet iedere poli tiefunctionaris een agent noe men. Agent is een rang. Je hebt aspiranten, agenten, hoofdagen ten, brigadiers, inspecteurs, hoofdinspecteurs, commissaris sen en hoofdcommissarissen. Noem je geen rang, gebruik dan de aanduiding politieambtena ren of politiemensen," zo wordt ons beleefd geadviseerd. „Denk maar aan militairen. Dat zijn ook niet allemaal soldaten". Kappen „Ik erger me er wel een beetje aan dat in de krant vaak wordt geschreven over het kappen van bomen terwijl er rooien bedoeld wordt. Kappen, daar wordt mee bedoeld dat bomen van takken worden ontdaan. Rooien, dat is als ze met wortel en al uit de grond getrokken worden. He laas wordt er de laatste tijd veel meer gerooid dan gekapt", zo laat ons een lezer uit Goes we ten. Ook zou hij graag hebben dat we het verschil leerden tussen een bulldozer waarmee men grond verplaatst en een laad- schop of shovel die wordt ge bruikt om te slopen." vrijdag 21 mei 2004 Slecht nieuws en goed nieuws voor Delta NV. Logisch, want er is een haat-liefdeverhouding tussen de energieleverancier en de klan ten. De boosheid om alle gedoe met afrekeningen en voorschotten en de invoering van de Power Points (soep vooraf en geschenken toe) is groot. Niettemin, veel inwoners van dit gewest hebben nog altijd een zwak voor de onderneming die kennelijk op mooie, Zeeuwse instincten werkt. Op Forum, bereikbaar via www.pzc.nl, werd dezer dagen massaal gereageerd op enkele vragen. Door mensen die aankondigden van leverancier te veranderen. Door klagers, die alleen hun gram wens- ten te halen. En door nogal wat klanten van Delta, die de onderne ming het voordeel van de twijfel wilden geven. Twee reacties spron gen eruit. Die luidden, zonder omwegen: „Ik zal Delta trouw blij ven. Ze zijn een betrouwbare energieleverancier." En:„Ja natuur lijk, het is toch een echt Zeeuws bedrijf." Bane tijden Een selectie uit de opmerkingen die ons vanaf de digitale zeepkist van deze krant bereikten: „Als Delta meekan met de tarieven blijf ik. Anders niet. Ik kan me geen dure 'trouw' veroorloven in deze barre economische tijden „Arrogant de Delta? Dat is iets waar ze wél goed in zijn. Nadat ik was overgestapt op een leverancier van groene stroom bleef men doodleuk een voorschot afhouden. Na contact hierover zei menmij dat mijn leverancier het niet goed had geregeld. Deze heeft toen Dé- ta gecontacteerd en na veel gedoe heb ik na vele maanden het geld teruggehad. Een schuldbekentenis dus." „Ook ik ben overgestapt naar een andere leverancier, deels uit pro test omdat ik het zeer oneens ben met het Deltabeleid en deelsom- dat een ander het goedkoper kan." „Het geschutter en geblunder van Delta kost dus klanten. Ze stop pen met automatische betalingen omdat ze van de rekeningen een rotzooi hebben gemaakt, maar eisen wel dat de klant binnen een maand bijspijkert. Denken ze echt dat men dus enthousiast voor Delta blijft kiezen? Ik dus niet." Open eind Dan was er nogal wat gemopper met een open eind. Zoals: „Delta Nuts heeft vorig jaar wederom een megawinst ge boekt, na het sponsoren van wielerrondes en dergelijke en het trak teren van werknemers op beloningen zouden ze misschien ook wat kunnen doen voor ieder huishouden, in de vorm van een éénma lige korting." „Hoewel ik voor een dochteronderneming van Delta werk, kamk niet zeggen dat ik als klant erg tevreden ben over de wijze waarop Delta met de klanten omgaat. Ik heb niet het idee dat Delta denkt een tegenprestatie te hoeven leveren in ruil voor de zo arrogant op geëiste Zeeuwse loyaliteit." „Komen hun afspraken niet na. Maken grote fouten. Driemaal onze jaarrekening veranderd. Nog steeds geen nieuwe." „Blijf bij je leest schoenmaker en ga geen gekke dingen doen die veel geld kosten en waar maar een beperkt deel van de mensen iets aan heeft. Zorg voor lage tarieven en goede communicatie, dan blij ven mensen echt wel bij Delta. Voorlopig zijn wij niet van plan te veranderen maar het moet niet veel gekker worden." Citaat Immoreel gedrag lokt immoreel gedrag uit Michael Moore door A. J. Snel Tante Truus van Onno Ruding heeft aardig standgehouden. Van de poet sers van Gerrit Zalm moet dat nog maar worden afgewacht. Twee minis ters van Financiën trokken ten strijde tegen ledigheid. Beiden kozen daarvoor opmerkelijke bewoordingen, maar het effect verschilde. Nieuws heeft een ei gen dynamiek. Hoe die werkt, is niet volledig te verklaren. In 1984 beheerde Onno Ruding, van CD A-huize, 's lands schatkist. Hij maakte zich te dien tijde kwaad over de voorkeur van een aantal mensen voor een uitkering boven een inkomen uit ar beid. Hij verweet die lieden dat ze lie ver bij Tante Truus bleven zitten dan zich in te spannen om aan een baan te komen. Tot de dag van vandaag is Tan te Truus in de taal verbonden aan Ru ding. Vorige week zaterdag deed de huidige minister van Financiën, Zalm, een po ging de kwestie rond uitkeringen weer eens in bespreking te krijgen. Hij vond dat bijstandtrekkers in ruil voor hun uitkering maar moeten gaan poetsen bij mensen die dat zelf niet meer kunnen. „Als ze daar geen zin in hebben, maken ze maar zin", hield hij het congres van de WD voor. En hij zei dat het om werk gaat dat iedereen kan doen. Zalm zal hebben gehoopt dat zijn plei dooi hard zou doorkomen in de samenle ving en wellicht heeft hij stilletjes ge wenst dat na de Zalmsnip ook ooit nog een Zalmlap zou worden geïntrodu ceerd. Rimpeling Het ziet er niet naar uit dat die eer hem ten deel zal vallen. Blijkbaar heeft de bewindsman niet meer dan een lichte rimpeling in de Hofvijver weten te ver oorzaken. Een enkele spotprent en wat negatieve reacties werden zijn deel. Toch zal Zalm goed hebben nagedacht over zijn exclamatie en hij heeft dat vast niet in zijn eentje gedaan. Minis ters worden omgeven door een leger van lieden die als communicatie-advi seur door het leven gaan. Ook binnen de WD lopen wel wat mensen rond die ervoor hebben doorgeleerd hoe een boodschap moet worden afgeleverd. Als Zalm zich aan de regels van het spel heeft gehouden, heeft hij zich - aange zien het om een partij-politiek optreden ging - laten adviseren door experts van Minister Gerrit Zalm heeft een eigen snip, maar een lap zal hij vermoedelijk niet krijgen. foto ANP/ Robin Utrecht binnen de WD. Die hebben een inschat ting gemaakt van het effect van zijn pleidooi en ze hebben gestoeid met de vraag waarop Zalm zou moeten inzet ten. Vaak overvragen politici in eerste instantie om vervolgens hun eisen af te zwakken en tenslotte genoegen te ne men met een resultaat dat in feite over eenkomt met wat ze aanvankelijk in ge dachten hadden. Zwengel een debat aan over het afschaffen van de vergoe ding van allerlei voorzieningen voor ouderen. Noem daarbij met name en met nadruk de rollator. Zwicht voor de tegenstand die daardoor wordt opgeroe pen en voer vervolgens een reeks ande re, minder emotiewekkende bezuinigin gen door. Dien de soep dus gloeiendheet op en laat ze wat minder warm eten. De consument bespeurt al een hele vooruit gang. Aan de timing zal het niet gelegen heb ben dat de psalm van Zalm niet werd gehoord. Hij kwam met zijn poetsdoe ken op een moment dat er niet heel veel ander hard binnenlands nieuws was. De media hadden genoeg ruimte om uit te pakken met zijn gedachtegoed. Een voorwaarde voor een goede discus sie is echter wel dat de agenda duidelijk is en dat de daarop geplaatste onderwer pen goed doordacht zijn. Het is goed mo gelijk dat het daaraan heeft ontbroken. Zalm heeft een uithaal gedaan naar uit keringstrekkers die zich zijns inziens te gemakzuchtig opstellen. Hij bagatelli seerde het feit dat het nog altijd gaat om rechten en hij was niet heel exact over het misbruik. Zijn partijgenoot Frits Bolkestein was aanzienlijk secuur der toen die aan het eind van de jaren negentig de politieke correctheid inruil de voor een harde stellingname, over on der meer het vreemdelingenbeleid. Zalm heeft het de politieke tegenstan ders van zijn idee te makkelijk ge maakt. Zijn ballon werd al op de dag dat hij die opliet, uit de lucht gehaald. Dat duidt op onvoldoende sturing. Daar komt bij dat de minister voor een toon heeft gekozen die als beledigend kan worden ervaren door uitkeringsge rechtigden en door schoonmakers. Zo iets komt niet plezierig over. Als ieder een wordt geacht schoonmaakwerk te kunnen doen omdat iedereen thuis wel een dweil heeft, dan kan ook iedereen met een portemonnee het ministerie van Financiën leiden. Hoe rond Gerrit Zalm ook getracht zal worden te analyseren waarom diens idee zo snel is vervluchtigd, een volledi ge verklaring zal moeilijk te vinden zijn. Politici en media worden, als het gaat om het effect van een stellingname of van berichtgeving, dikwijls voor raadsels gesteld. En; wat vandaag niet in de samenleving aanslaat, kan dat morgen wel doen. Vakantieservice-antwoordformulier Naam: Voorletter(s):m/v Straat:nn Postcode: Woonplaats: Telefoon: e-mail: maakt gebruik van één van de nevenstaande aan te kruisen vakantieservicemogelijkheden in de periode (minimaal 1 week) datum: t/m datum: Op nevenstaande bon kunt u als abonnee aangeven wat u met de krant wilt doen gedurende uw afwezigheid. Bezorgen bij de buren of familie in uw omgeving, per post opsturen naar het vakantieadres (binnen Nederland) of waardebonnen voor losse nummers. De bon kunt u in een gefrankeerde envelop sturen naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Postbus 31, 4460 AA Goes. U kunt ook het formulier op de website invullen www.pzc.nl (kopje 'abonneren'). De bon dient uiterlijk 2 weken vóór de ingangsdatum binnen te zijn. Alleen volledig ingevulde bonnen kunnen worden verwerkt. Wilt u meer informatie, bel de afdeling Lezersservice: 0800-0231231 (gratis). Ter voorkoming van onjuiste adressering, kunnen opdrachten per telefoon NIET in behandeling worden genomen. Straat: nr: Postcode: Woonplaats: Naam hotel/camping/park: ander bezorgadres in verspreidingsgebied (gratis) D waardebonnen voor krant op vakantieadres in Zeeland (gratis) D postverzending Nederland (€0,50 per dag) restitutie abonnementsgeld 5,00 in rekening) Tijdelijk bezorg- of vakantieadres Naam: fffl t«J t fff* M M. 9 M 9 f 9

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 32