Rijdersauto
in kostuum
Prijzig genoegen, zo'n nieuwe Mini zonder dak
'Mountainbike van Aldi is een rijdende tijdbom'
Vraag antwoord
Volgende week in Auto:
TEST
KENN SMAK NG
vrijdag 21 mei 2004
Veel onschuldige medicijnen, zoals middeltjes tegen hooikoorts,
hebben invloed op het rijgedrag. Is het beter om na het innemen
ervan niet achter het stuur te kruipen?
Chris Jonker van The Institute for Traffic Care: „Wees
zo wijs om even niet de auto te gebruiken als op de bijs
luiter staat dat het middel de rijvaardigheid kan beïn
vloeden. Behalve de bijsluiter geeft ook een gele sticker
op het doosje dat aan. Een rode sticker betekent dat er
helemaal geen auto mag worden gereden. Let op bij com
binaties van medicijnen. Onafhankelijk zijn ze wellicht
onschuldig, maar bij elkaar kunnen ze wel weer nega
tief zijn voor het rijgedrag. De apotheker is het beste
adres voor specifieke vragen hierover."
Heeft u ook een vraag? Mail naar
vraagenantwoord@wegener.nl
Voor meer vragen en antwoorden ga naar de website van uw
krant en klik op Auto.
De Lamborghini met optische en geluidssignalen.
ANWB vernieuwt Engin
De ANWB heeft zijn navigatiesysteem voor de Bene
lux, Engin, verbeterd. Het systeem, te koppelen
aan een pocket-pc is volledig met de vinger en gedeelte
lijk met de stem te bedienen. De nieuwe GPS-ontvanger
kan worden uitgebreid met een Bluetooth-module voor
draadloze communicatie met de PC. Engin 4 is ook te ge
bruiken buiten de auto, voor bijvoorbeeld stadswande
lingen. Het systeem voorziet in actuele verkeersinforma
tie via een FM-radioffequentie en alternatieve routes bij
files.
De adviesprijs voor Engin Benelux is 429 euro, de Blue-
tooth-module kost 119 euro.
Info ANWB-winkels,www.engin.nl
Gelukkig in een Donkervoort
Occasion: de keurige sloper
De Peilstok: Gaan we vliegen?
Mercedes: CLK DTM AMG
In de Duitse toer-
wagenraces
DTM is Mercedes
dit seizoen overge
stapt van de CLK
coupé naar de
C-klassse.
Dat heeft het
merk er niet van
weerhouden een
soort raceauto
voor straatgebruik De Mercedes CLK DTM AMG
uit te brengen van
de CLK-reeks: de
CLK DTM AMG. De laatste drie letters zijn van de huistu
ner van Mercedes. De auto heeft een woest uitziende car
rosserie met daaronder een 5,5 liter met de V8-compres-
sormotor met 582 pk. De vijftraps automaat kun je met
flippertjes aan het stuurwiel ook handmatig bedienen.
Van 0 tot 100 km per uur sprint de CLK DTM AMG in 3,9
seconden, de topsnelheid is elektronisch begrensd op
320 km. Nog een superlatief: 332.600 euro.
Veilig lek rijden kan ook in Japan
Dankzij een licentie-overeenkomst met Michelin
kan het Japanse Toyo Tire Rubber nu ook zoge
noemde run-flatbanden maken en verkopen. Met een
lekke band kun je nog tweehonderd kilometer veilig
doorrijden. De zogeheten PAX-techniek vereist wel spe
ciale asymmetrische wielen en een steunring die verhin
dert dat de band van het wiel loopt. In de auto zit een
systeem om de bandenspanning te bewaken, omdat het
spanningsverlies ongemerkt gaat.
Massa Mustangs in Zwolle
De legendarische Ford Mustang bestaat veertig jaar,
en daarom houdt het Team Mustang Center Neder
land op 12 en 13 juni een Mustang Spektakel in Zwolle.
Er zijn honderden Mustangs te zien in een Amerikaanse
sfeer, met Amerikaans eten en muziek uit de jaren zes
tig en zeventig. Loten van vijftien euro per stuk geven
kans op het winnen van een Ford Mustang hardtop uit
1967.
Mustang Spektakel, IJsselhallen Zwolle, 12 juni 12 00-17.00 uur, 13
juni 10 00-17 00 uur. Toegangsprijs 5 euro, 12-16 jaar 2,50, tot 12
jaar gratis. Info 0529-436369.
Snelste politieauto ter wereld
Voortaan is het extra oppassen geblazen voor de poli
tie in het Zuid-Italiaanse Calabrië. De verkeersbriga-
de daar heeft vermoedelijk de snelste surveillance-auto
ter wereld: een bloedstollende Lamborghini Gaillardo,
cadeautje van de sportwagenfabrikant. De auto heeft
een topsnelheid van 309 km per uur. De kans is overi
gens groter dat de snellerik wordt gebruikt voor bijvoor
beeld spoedeisend vervoer van donor-organen. En ge
zien de prijs van 195.000 euro valt niet te vrezen dat de
Lambo het huismerk van de Polizia worden.
Volvo's nieuwe kleine stationwagon V50 oogt
•tamelijk compact. Hij heeft praktische kwali
teiten maar imponeert vooral door rijeigen-
schappen.
De V50 ziet eruit als een compacte V70.
Foto's Mare Bolsius
Door Rien van der Steen
Volvo noemt hem
sportswagon, de op
volger van de V40.
En omdat hij iets
groter is, heet hij
V50. In veel opzichten is het
een gekrompen V70. Binnenin
zien we dezelfde aankleding als
in de sedan, die wel gewoon
S40 blijft heten. De in België ge
produceerde modellen zijn
technisch vrijwel identiek. De
V50 is alleen vijf centimeter lan
ger dan de sedan. Hij heeft een
in delen omklapbare achter
bank en dito passagiersstoel.
De huidige V40-stationwagen
laat hij een flink stuk achter
zich. Die is niet alleen iets klei
ner, hij rijdt aanzienlijk min
der goed. Dat heeft te maken
met de kortere wielbasis, maar
ook met het verouderde onder
stel. Die nieuwe V50 is dan wel
een enigszins heet gewassen
V70, vooral achterin vertoont
hij niet dezelfde kwaliteit. Het
paneel bijvoorbeeld dat recht
op gezet kan worden om bood
schappen stabiel te zetten
maakt weinig indruk. Wel kun
je ondanks zijn taps toelopende
achtersteven flink bagage stou
wen op een vlakke vloer.
De V50 moet het net als de se
dan duidelijk hebben van zijn
rijkwaliteiten. Hij stuurt zeer
precies, al is het wel met een
erg groot stuur.
De auto is bijzonder kraakvrij
en heeft een stijve carrosserie.
Bij het van de Ford Focus af
komstige onderstel kan het vo
rige - dat ook zit onder de Mits
ubishi Carisma - niet in de scha
duw staan. De vijftraps auto
maat reageert niet altijd zonder
schokken.
De veelbeschreven transparan
te middenconsole in de S40 en
V50 maakt dan wel ruimte
waar achter je spulletjes kunt
opbergen, maar hij kan een
schrijnend gebrek aan opberg-
plekken in de nieuwe S40 en
V50 niet verhullen. In de portie
ren zit een zeldzaam nietig vak
je, terwijl daar in andere moder
ne auto's juist hele colaflessen
verdwijnen. Tussen de stoelen
zitten wel een paar bekerhou
ders.
Ergonomisch is alles prima
voor elkaar, zij het allemaal in
een erg zakelijke opmaak. Het
contactslot is van de stuurko-
lom naar het dashboard ver
huisd en dat is heel gemakke
lijk. De stoelen hebben lange
Q) Volvo V50 2.41
Uitrusting: Standaard o.a. airco,
elektronisch stabiliteitssysteem
en tractiecontrole, zes airbags,
boordcomputer, cruisecontrol.
Motor/techniek: vijfcilinder 2.4i
170 pk/230 Nm met 20 kleppen.
Lxbxh: 4.51 x 1.77 x 1.45 m.
Wielbasis: 2.64 m.
Draaicirkel: 10.60 m.
Bagageruim: 417/1.307 liter.
Tankinhoud: 62 liter (diesel 55 I.)
Gewicht: 1.355 kg.
Aanh. gewicht geremd: 1.500 kg
Verbruik: 1:10
Prijs: 2.4i 170 pk: 30.640 euro
1.8 125 pk: 26.065 euro
2.4 140 pk: 28 615 euro
2.0d 136 pk: 30.640 euro
Voor
Onderstel
Verlichting
Tegen Score:
Weinig opbergplekjes
Inrichting bagageruim
8,5
Conclusie: De Volvo V50 heeft een zakelijk interieur en rijdt goed.
Achterin kan hij de inrichtingskwaliteit van de grote V70 niet evenaren.
zittingen en zitten lekker. De
achterruit van de V50 blijft bij
miezerregen aardig schoon. Op
vallend is ook de uitstekende
verlichting van deze Volvo.
Wie een Familyline bestelt
krijgt in de achterzitting geïnte
greerde, opklapbare kinder
zitjes. Dakrails heeft hij niet,
want de (Nederlandse) ontwer
per vindt dat niks. Ze zijn wel
voor 450 euro te bestellen,
want ook een ontwerper moet
geld verdienen.
Van de oer-Mini was er 'af fabriek' nooit een
i open versie. Maar nieuwe eigenaar BMW doet
het wel: het bouwt de kleinste vierpersoons
cabriolet op de markt.
boor Mario Vos
De Mini Cabrio komt precies op
tijdvoor het seizoen: 3 juli start
de verkoop. En de straffe prijs
vanaf 22.900 euro lijkt een suc-
ces niet te verhinderen, want
van de 300 stuks die Nederland
dit jaar krijgt, zijn er al 150 ver
kocht.
De ontwerpers van de open Mi-
|ni hebben zich veel moeite ge-
Pfroosi om er een elegante en
tegelijk sterke auto van te ma
ken. We zien dan ook geen ont
sierende jaren tachtig-rolbeu-
gel zoals bij de Chrysler PT Crui
ser Cabrio. In plaats daarvan
schuilt bijna honderd kilo aan
verstevigingen onder het koets
werk. Ook zie je in open toe
stand een prominente set rol-
beugels achter de achterste
hoofdsteunen. Niet zo elegant,
en afgewerkt met dat goedkope
'plastic chroom'.
Gewichtig is ook de fraaie dak
constructie. die deels als schuif-
dak dienst kan doen. Rijdend
kun je het eerste stukje boven
je hoofd al opendoen. Maar pas
als je stilstaat mag het hele dak
omlaag. Dat ligt dan netjes ach
ter op de kofferbak., reden
waarom het achterklepje net
als bij de oorspronkelijke Mini
naar beneden opendraait. Echt
fraai vinden we de Mini in open
toestand niet, dicht is hij daar
entegen mooier dan de meeste
cabrio's.
Temperament
De open Mini heeft een rijklaar
gewicht van 1.250 kilo. Da's
knap zwaar voor zo'n dreumes.
De minst sterke krachtbron
met 90 pk (Mini One) valt daar
om eigenlijk al af, tenzij je tem
perament onbelangrijk vindt.
Voor echt rijplezier is de Coo-
per-versie met 115 pk beter ge
schikt. De topversie is de Coo
per S, die net als de dichte Mi
ni's is aangesterkt van 163 tot
Als de auto open is, kun je de lelijke rolbeugels goed zien.
170 pk.. Tegelijk met deze intro
ductie krijgen alle Mini's ook
helder koplampglas, led-achter-
lichten en een iets gewijzigde
grille en bumper. Verder zijn er
andere stoelen, meer opberg
ruimte, een iets gewijzigd in
strumentarium en een andere
versnellingsbak.
De Mini Cabrio is de kleinste
open vierpersoons auto op de
markt. Maar verwacht geen
wonderenachterin. Zelfs voor
kinderen is het behelpen. Eigen
lijk is de Mini Cabrio slechts
over een korte afstand bruik
baar voor meer dan twee men
sen. De bagageruimte houdt
met 120 liter ook niet over. De
open Mini moet het net als zijn
dichte broertje dus vooral heb
ben van zijn dynamiek.
Het is een extreem handzaam
karretje, dat uitnodigt tot een
vlotte bochtenstijl. Dat je er
ook nog open van kunt genie
ten is mooi meegenomen. En
dat kan tot op hoge snelheid,
want het waait nauwelijks naar
binnen in de Mini.
Een prijzig genoegen is het wel:
in Cooper-versie kost de Cabrio
25.650 euro.
Een volledig geveerde
mountainbike voor
maar 140 euro? Een
echte fietsenmaker
nam zo'n goedkoop
Aldi-karretje onder de
loep. Zijn oordeel: le
vensgevaarlijk.
DoorRodrick de Munnik
Als je niet op woensdag om half
negen voor de deur van de su
permarkt stond, greepje onher
roepelijk mis. Aldi had vorige
jweek een dubbelgeveerde
mountainbike met achttien ver
tellingen in de aanbieding
voor 139 euro. Het ding was
snel uitverkocht.
Ook bij C1000 vind je tussen de
pakken koffie en het stokbrood
een toerfiets voor iets meer dan
200 euro. In het buitenland is
het al doodnormaal: supermark
ten die fietsen verkopen voor
onwaarschijnlijk lage prijzen.
Ook in Nederland duiken goed
kope karretjes steeds vaker op.
Op internet worden goedkope
Chinese fietsen - 125 euro,
nieuw in doos! - van dramati
sche kwaliteit bij bosjes verhan
deld.
Verzet
De fietsbranche verzet zich uit
alle macht tegen deze ontwik
keling. In België, waar super-
marktfietsen al zijn ingebur
gerd, mag bij de aanprijzing
van een dubbelgeveerde moun
tainbike niet de suggestie wor
den gewekt dat je met de fiets
ook echt kunt mountainbiken.
In Nederland stappen fietsmer-
ken naar de rechter om de ver
koop van niet afgemonteerde
fietsen tegen te gaan, Batavus
voorop. Koepel-organisatie Bo-
vag snapt niet dat de consu
ment prijsknallers uit de plaat
selijke supermarkt in zijn fiet
senhok wil hebben. Geen servi
ce, is hun argument.
Maar de fiets zelf, laten we het
daar 'ns over hebben: heeft de
klant wel een fatsoenlijk pro
duct voor dat geld? Op verzoek
van Auto legde Gianfranco
Storoni de mountainbike van
de Aldi op de pijnbank. Storoni
verkoopt in Utrecht racefietsen
en mountainbikes die hij sa
men met de klanten ontwerpt.
Gianfranco Storoni neemt de goedkope supermarktfiets kritisch onder de loep. Hij raadt niemand aan te
gaan mountainbiken op dit rijwiel. Foto Mare Bolsius
Storoni somt een lijstje minpun
ten op van Aldi's Multi Purpose
Sports fiets. Naven die niet uit
een stuk zijn, spaken die niet
zijn vastgedraaid, scharnierpun
ten van de vering die niet gela
gerd zijn.
Voor de leek lijken het zaken
die er niet veel toe doen, zeker
niet voor deze prijs. Maar bij el
kaar betekenen ze dat de moun
tainbike het bij veldgebruik
waarschijnüjk niet langer dan
een halfjaar volhoudt. Ronduit
gevaarlijk noemt Storoni de ve
rende voorvork. „Bij de eerste
kuil breekt die. De vork is on
voldoende gelast. Een voorvork
van een echte mountainbike
dient uit een stuk te bestaan
omdat lassen zwakke punten
zijn en de klap niet weerstaan."
Volgens de fietsenbouwer is de
fiets van Aldi een tijdbom.
„Een mooie fiets voor het
schoolplein. Hij ziet er stoer uit
voor kinderen van een jaar of
twaalf. Maar de fiets gebruiken
waarvoor hij is bedoeld, moun
tainbiken, is levensgevaarlijk.
Zelfs bij fietsen in het park kan
het al verkeerd gaan."
Aansprakelijk
De onthutsende conclusie roept
vragen op over de verantwoor
delijkheid van de verkopende
partij. Volgens de Bovag is die
in twee wetten voldoende vast
gelegd. „Iedere fietsdealer, ook
supermarkten als Aldi, is aan
sprakelijk voor schade als ge
volg van een ondeugdelijk pro
duct. Maar er is ook een wet die
conformiteit regelt. Dat wil zeg
gen dat een mountainbike ook
voor mountainbiken gebruikt
moét kunnen worden. Anders
krijg je je geld terug. Dat is las
tig hard te maken. Bo-
vag-dealers hebben nog eens
extra garantiefondsen. Daarom
moeten consumenten niet al
leen op de prijs afgaan."
Natte kont
Storoni snapt het nut niet van
de Aldi-mountainbike. Verspil
ling van industriële energie,
stelt hij. Want zelfs als stads-
fiets voldoet het ding niet. „De
fiets heeft geeneens spatbor
den. Wie wil er een natte kont
krijgen als de straten nat zijn?"
Aldi wenst niet te reageren.
De Volvo V50 vertoont het bekende famiiiegezicht.
Slim: een opklapbaar kinderzitje
in de Familyline-uitvoering.