Rijdersauto in kostuum Prijzig genoegen, zo'n nieuwe Mini zonder dak 'Mountainbike van Aldi is een rijdende tijdbom' Vraag antwoord Volgende week in Auto: TEST KENN SMAK NG vrijdag 21 mei 2004 Veel onschuldige medicijnen, zoals middeltjes tegen hooikoorts, hebben invloed op het rijgedrag. Is het beter om na het innemen ervan niet achter het stuur te kruipen? Chris Jonker van The Institute for Traffic Care: „Wees zo wijs om even niet de auto te gebruiken als op de bijs luiter staat dat het middel de rijvaardigheid kan beïn vloeden. Behalve de bijsluiter geeft ook een gele sticker op het doosje dat aan. Een rode sticker betekent dat er helemaal geen auto mag worden gereden. Let op bij com binaties van medicijnen. Onafhankelijk zijn ze wellicht onschuldig, maar bij elkaar kunnen ze wel weer nega tief zijn voor het rijgedrag. De apotheker is het beste adres voor specifieke vragen hierover." Heeft u ook een vraag? Mail naar vraagenantwoord@wegener.nl Voor meer vragen en antwoorden ga naar de website van uw krant en klik op Auto. De Lamborghini met optische en geluidssignalen. ANWB vernieuwt Engin De ANWB heeft zijn navigatiesysteem voor de Bene lux, Engin, verbeterd. Het systeem, te koppelen aan een pocket-pc is volledig met de vinger en gedeelte lijk met de stem te bedienen. De nieuwe GPS-ontvanger kan worden uitgebreid met een Bluetooth-module voor draadloze communicatie met de PC. Engin 4 is ook te ge bruiken buiten de auto, voor bijvoorbeeld stadswande lingen. Het systeem voorziet in actuele verkeersinforma tie via een FM-radioffequentie en alternatieve routes bij files. De adviesprijs voor Engin Benelux is 429 euro, de Blue- tooth-module kost 119 euro. Info ANWB-winkels,www.engin.nl Gelukkig in een Donkervoort Occasion: de keurige sloper De Peilstok: Gaan we vliegen? Mercedes: CLK DTM AMG In de Duitse toer- wagenraces DTM is Mercedes dit seizoen overge stapt van de CLK coupé naar de C-klassse. Dat heeft het merk er niet van weerhouden een soort raceauto voor straatgebruik De Mercedes CLK DTM AMG uit te brengen van de CLK-reeks: de CLK DTM AMG. De laatste drie letters zijn van de huistu ner van Mercedes. De auto heeft een woest uitziende car rosserie met daaronder een 5,5 liter met de V8-compres- sormotor met 582 pk. De vijftraps automaat kun je met flippertjes aan het stuurwiel ook handmatig bedienen. Van 0 tot 100 km per uur sprint de CLK DTM AMG in 3,9 seconden, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 320 km. Nog een superlatief: 332.600 euro. Veilig lek rijden kan ook in Japan Dankzij een licentie-overeenkomst met Michelin kan het Japanse Toyo Tire Rubber nu ook zoge noemde run-flatbanden maken en verkopen. Met een lekke band kun je nog tweehonderd kilometer veilig doorrijden. De zogeheten PAX-techniek vereist wel spe ciale asymmetrische wielen en een steunring die verhin dert dat de band van het wiel loopt. In de auto zit een systeem om de bandenspanning te bewaken, omdat het spanningsverlies ongemerkt gaat. Massa Mustangs in Zwolle De legendarische Ford Mustang bestaat veertig jaar, en daarom houdt het Team Mustang Center Neder land op 12 en 13 juni een Mustang Spektakel in Zwolle. Er zijn honderden Mustangs te zien in een Amerikaanse sfeer, met Amerikaans eten en muziek uit de jaren zes tig en zeventig. Loten van vijftien euro per stuk geven kans op het winnen van een Ford Mustang hardtop uit 1967. Mustang Spektakel, IJsselhallen Zwolle, 12 juni 12 00-17.00 uur, 13 juni 10 00-17 00 uur. Toegangsprijs 5 euro, 12-16 jaar 2,50, tot 12 jaar gratis. Info 0529-436369. Snelste politieauto ter wereld Voortaan is het extra oppassen geblazen voor de poli tie in het Zuid-Italiaanse Calabrië. De verkeersbriga- de daar heeft vermoedelijk de snelste surveillance-auto ter wereld: een bloedstollende Lamborghini Gaillardo, cadeautje van de sportwagenfabrikant. De auto heeft een topsnelheid van 309 km per uur. De kans is overi gens groter dat de snellerik wordt gebruikt voor bijvoor beeld spoedeisend vervoer van donor-organen. En ge zien de prijs van 195.000 euro valt niet te vrezen dat de Lambo het huismerk van de Polizia worden. Volvo's nieuwe kleine stationwagon V50 oogt •tamelijk compact. Hij heeft praktische kwali teiten maar imponeert vooral door rijeigen- schappen. De V50 ziet eruit als een compacte V70. Foto's Mare Bolsius Door Rien van der Steen Volvo noemt hem sportswagon, de op volger van de V40. En omdat hij iets groter is, heet hij V50. In veel opzichten is het een gekrompen V70. Binnenin zien we dezelfde aankleding als in de sedan, die wel gewoon S40 blijft heten. De in België ge produceerde modellen zijn technisch vrijwel identiek. De V50 is alleen vijf centimeter lan ger dan de sedan. Hij heeft een in delen omklapbare achter bank en dito passagiersstoel. De huidige V40-stationwagen laat hij een flink stuk achter zich. Die is niet alleen iets klei ner, hij rijdt aanzienlijk min der goed. Dat heeft te maken met de kortere wielbasis, maar ook met het verouderde onder stel. Die nieuwe V50 is dan wel een enigszins heet gewassen V70, vooral achterin vertoont hij niet dezelfde kwaliteit. Het paneel bijvoorbeeld dat recht op gezet kan worden om bood schappen stabiel te zetten maakt weinig indruk. Wel kun je ondanks zijn taps toelopende achtersteven flink bagage stou wen op een vlakke vloer. De V50 moet het net als de se dan duidelijk hebben van zijn rijkwaliteiten. Hij stuurt zeer precies, al is het wel met een erg groot stuur. De auto is bijzonder kraakvrij en heeft een stijve carrosserie. Bij het van de Ford Focus af komstige onderstel kan het vo rige - dat ook zit onder de Mits ubishi Carisma - niet in de scha duw staan. De vijftraps auto maat reageert niet altijd zonder schokken. De veelbeschreven transparan te middenconsole in de S40 en V50 maakt dan wel ruimte waar achter je spulletjes kunt opbergen, maar hij kan een schrijnend gebrek aan opberg- plekken in de nieuwe S40 en V50 niet verhullen. In de portie ren zit een zeldzaam nietig vak je, terwijl daar in andere moder ne auto's juist hele colaflessen verdwijnen. Tussen de stoelen zitten wel een paar bekerhou ders. Ergonomisch is alles prima voor elkaar, zij het allemaal in een erg zakelijke opmaak. Het contactslot is van de stuurko- lom naar het dashboard ver huisd en dat is heel gemakke lijk. De stoelen hebben lange Q) Volvo V50 2.41 Uitrusting: Standaard o.a. airco, elektronisch stabiliteitssysteem en tractiecontrole, zes airbags, boordcomputer, cruisecontrol. Motor/techniek: vijfcilinder 2.4i 170 pk/230 Nm met 20 kleppen. Lxbxh: 4.51 x 1.77 x 1.45 m. Wielbasis: 2.64 m. Draaicirkel: 10.60 m. Bagageruim: 417/1.307 liter. Tankinhoud: 62 liter (diesel 55 I.) Gewicht: 1.355 kg. Aanh. gewicht geremd: 1.500 kg Verbruik: 1:10 Prijs: 2.4i 170 pk: 30.640 euro 1.8 125 pk: 26.065 euro 2.4 140 pk: 28 615 euro 2.0d 136 pk: 30.640 euro Voor Onderstel Verlichting Tegen Score: Weinig opbergplekjes Inrichting bagageruim 8,5 Conclusie: De Volvo V50 heeft een zakelijk interieur en rijdt goed. Achterin kan hij de inrichtingskwaliteit van de grote V70 niet evenaren. zittingen en zitten lekker. De achterruit van de V50 blijft bij miezerregen aardig schoon. Op vallend is ook de uitstekende verlichting van deze Volvo. Wie een Familyline bestelt krijgt in de achterzitting geïnte greerde, opklapbare kinder zitjes. Dakrails heeft hij niet, want de (Nederlandse) ontwer per vindt dat niks. Ze zijn wel voor 450 euro te bestellen, want ook een ontwerper moet geld verdienen. Van de oer-Mini was er 'af fabriek' nooit een i open versie. Maar nieuwe eigenaar BMW doet het wel: het bouwt de kleinste vierpersoons cabriolet op de markt. boor Mario Vos De Mini Cabrio komt precies op tijdvoor het seizoen: 3 juli start de verkoop. En de straffe prijs vanaf 22.900 euro lijkt een suc- ces niet te verhinderen, want van de 300 stuks die Nederland dit jaar krijgt, zijn er al 150 ver kocht. De ontwerpers van de open Mi- |ni hebben zich veel moeite ge- Pfroosi om er een elegante en tegelijk sterke auto van te ma ken. We zien dan ook geen ont sierende jaren tachtig-rolbeu- gel zoals bij de Chrysler PT Crui ser Cabrio. In plaats daarvan schuilt bijna honderd kilo aan verstevigingen onder het koets werk. Ook zie je in open toe stand een prominente set rol- beugels achter de achterste hoofdsteunen. Niet zo elegant, en afgewerkt met dat goedkope 'plastic chroom'. Gewichtig is ook de fraaie dak constructie. die deels als schuif- dak dienst kan doen. Rijdend kun je het eerste stukje boven je hoofd al opendoen. Maar pas als je stilstaat mag het hele dak omlaag. Dat ligt dan netjes ach ter op de kofferbak., reden waarom het achterklepje net als bij de oorspronkelijke Mini naar beneden opendraait. Echt fraai vinden we de Mini in open toestand niet, dicht is hij daar entegen mooier dan de meeste cabrio's. Temperament De open Mini heeft een rijklaar gewicht van 1.250 kilo. Da's knap zwaar voor zo'n dreumes. De minst sterke krachtbron met 90 pk (Mini One) valt daar om eigenlijk al af, tenzij je tem perament onbelangrijk vindt. Voor echt rijplezier is de Coo- per-versie met 115 pk beter ge schikt. De topversie is de Coo per S, die net als de dichte Mi ni's is aangesterkt van 163 tot Als de auto open is, kun je de lelijke rolbeugels goed zien. 170 pk.. Tegelijk met deze intro ductie krijgen alle Mini's ook helder koplampglas, led-achter- lichten en een iets gewijzigde grille en bumper. Verder zijn er andere stoelen, meer opberg ruimte, een iets gewijzigd in strumentarium en een andere versnellingsbak. De Mini Cabrio is de kleinste open vierpersoons auto op de markt. Maar verwacht geen wonderenachterin. Zelfs voor kinderen is het behelpen. Eigen lijk is de Mini Cabrio slechts over een korte afstand bruik baar voor meer dan twee men sen. De bagageruimte houdt met 120 liter ook niet over. De open Mini moet het net als zijn dichte broertje dus vooral heb ben van zijn dynamiek. Het is een extreem handzaam karretje, dat uitnodigt tot een vlotte bochtenstijl. Dat je er ook nog open van kunt genie ten is mooi meegenomen. En dat kan tot op hoge snelheid, want het waait nauwelijks naar binnen in de Mini. Een prijzig genoegen is het wel: in Cooper-versie kost de Cabrio 25.650 euro. Een volledig geveerde mountainbike voor maar 140 euro? Een echte fietsenmaker nam zo'n goedkoop Aldi-karretje onder de loep. Zijn oordeel: le vensgevaarlijk. DoorRodrick de Munnik Als je niet op woensdag om half negen voor de deur van de su permarkt stond, greepje onher roepelijk mis. Aldi had vorige jweek een dubbelgeveerde mountainbike met achttien ver tellingen in de aanbieding voor 139 euro. Het ding was snel uitverkocht. Ook bij C1000 vind je tussen de pakken koffie en het stokbrood een toerfiets voor iets meer dan 200 euro. In het buitenland is het al doodnormaal: supermark ten die fietsen verkopen voor onwaarschijnlijk lage prijzen. Ook in Nederland duiken goed kope karretjes steeds vaker op. Op internet worden goedkope Chinese fietsen - 125 euro, nieuw in doos! - van dramati sche kwaliteit bij bosjes verhan deld. Verzet De fietsbranche verzet zich uit alle macht tegen deze ontwik keling. In België, waar super- marktfietsen al zijn ingebur gerd, mag bij de aanprijzing van een dubbelgeveerde moun tainbike niet de suggestie wor den gewekt dat je met de fiets ook echt kunt mountainbiken. In Nederland stappen fietsmer- ken naar de rechter om de ver koop van niet afgemonteerde fietsen tegen te gaan, Batavus voorop. Koepel-organisatie Bo- vag snapt niet dat de consu ment prijsknallers uit de plaat selijke supermarkt in zijn fiet senhok wil hebben. Geen servi ce, is hun argument. Maar de fiets zelf, laten we het daar 'ns over hebben: heeft de klant wel een fatsoenlijk pro duct voor dat geld? Op verzoek van Auto legde Gianfranco Storoni de mountainbike van de Aldi op de pijnbank. Storoni verkoopt in Utrecht racefietsen en mountainbikes die hij sa men met de klanten ontwerpt. Gianfranco Storoni neemt de goedkope supermarktfiets kritisch onder de loep. Hij raadt niemand aan te gaan mountainbiken op dit rijwiel. Foto Mare Bolsius Storoni somt een lijstje minpun ten op van Aldi's Multi Purpose Sports fiets. Naven die niet uit een stuk zijn, spaken die niet zijn vastgedraaid, scharnierpun ten van de vering die niet gela gerd zijn. Voor de leek lijken het zaken die er niet veel toe doen, zeker niet voor deze prijs. Maar bij el kaar betekenen ze dat de moun tainbike het bij veldgebruik waarschijnüjk niet langer dan een halfjaar volhoudt. Ronduit gevaarlijk noemt Storoni de ve rende voorvork. „Bij de eerste kuil breekt die. De vork is on voldoende gelast. Een voorvork van een echte mountainbike dient uit een stuk te bestaan omdat lassen zwakke punten zijn en de klap niet weerstaan." Volgens de fietsenbouwer is de fiets van Aldi een tijdbom. „Een mooie fiets voor het schoolplein. Hij ziet er stoer uit voor kinderen van een jaar of twaalf. Maar de fiets gebruiken waarvoor hij is bedoeld, moun tainbiken, is levensgevaarlijk. Zelfs bij fietsen in het park kan het al verkeerd gaan." Aansprakelijk De onthutsende conclusie roept vragen op over de verantwoor delijkheid van de verkopende partij. Volgens de Bovag is die in twee wetten voldoende vast gelegd. „Iedere fietsdealer, ook supermarkten als Aldi, is aan sprakelijk voor schade als ge volg van een ondeugdelijk pro duct. Maar er is ook een wet die conformiteit regelt. Dat wil zeg gen dat een mountainbike ook voor mountainbiken gebruikt moét kunnen worden. Anders krijg je je geld terug. Dat is las tig hard te maken. Bo- vag-dealers hebben nog eens extra garantiefondsen. Daarom moeten consumenten niet al leen op de prijs afgaan." Natte kont Storoni snapt het nut niet van de Aldi-mountainbike. Verspil ling van industriële energie, stelt hij. Want zelfs als stads- fiets voldoet het ding niet. „De fiets heeft geeneens spatbor den. Wie wil er een natte kont krijgen als de straten nat zijn?" Aldi wenst niet te reageren. De Volvo V50 vertoont het bekende famiiiegezicht. Slim: een opklapbaar kinderzitje in de Familyline-uitvoering.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 27