>zc Auto Dp de bon of op de pof Europa - x: mm Q POU Achtervolgd door een vette rookpluim Porsche wordt stukje minder Nederlands in samenwerking met AutoTrack.nl O O O O Q O O Q Let wel: extreem harder rij den kan veel meer kosten en leiden tot celstraf en inbeslagneming van rij- bewijs en auto. j Foto AP/ I Bron ANWB Handboek Europa «r twee jaar vallen buitenlandse verkeers- uetes onverbiddelijk op de mat, is de bedoe- ngvan de EU. Betalen dus. Of zou het zo'n art niet lopen? Verkeersboetes in Europa Twee overtredingen en de gevolgen per land: foutparkeren en 20 km te hard rijden op een buitenweg*. C80) BELGIË Tussen de 50 en 2500 euro plus zelfs een maand cel. 275 tot 1375 euro. Contant, anders een waarborgsom en het risico van in beslagneming van de auto en doorberekening van de 'bewaarkosten'. Bij een dagvaarding komen, anders gaat de boete ver der omhoog. Parkeerboetes worden ook geïnd in Nederland. (Boetes afhankelijk van plaats, tijd en omstandigheden.) DENEMARKEN Tvi'Max Steenberghe |b A JVic in een I A m EU-land een (parkeer)boe- Wm V te oploopt W kan die malc- Sslijk ontduiken. Gewoon weg- jijden en niet meer aan den ial. De dader loopt hooguit öi kleine kans dat hij later als- ïg de pineut is als hij toevallig een andere reden in de ar- i van de politie loopt, we niet of nauweüjks te ikken zijn, danken we aan de ik op de privacy en de Rijks kost voor het Wegverkeer OVV). De RDW mag wettelijk kentekenregistraties be kend maken aan derden. Dat mag alleen wanneer opsporing instanties als politie of douane daarvoor toestemming geven. Buitenlandse politie valt, vreemd genoeg, onder 'derden'. Een woordvoerster van het CJIB - het Centraal Justitieel Incasso Bureau dat de Nederlandse boe tes int - waarschuwt dat er wel verdragen bestaan met België, Duitsland en Zwitserland. Met de laatste twee wisselt ons land kentekengegevens uit. Holle klop Als je dus op vakantie wordt ge flitst in een Zwitserse bergtun- nel kun je na enige tijd een boe te verwachten. Het bedrag is keurig omgerekend van Zwit- j 510 kronen (680 euro) (8jj) Tussen de 500 en 7000 kronen (665-8200 euro) Ter plekke, anders gaat de auto mee. V 0 tot 40 euro, plus eventuele sleepkosten LUXEMBURG 12, 24 of 49 euro 49 tot 145 euro. 0 Meteen, en contant. OOSTENRIJK^ Minimaal 14 euro, wielklem. 50 euro, te voldoen als waarborgsom. Tussenpersoon krijgt de boete opge stuurd, meestal gelijk aan waarborg. SPANJE Verschilt per gemeente Vanaf 91 euro, rijbewijs snel in gevaar. Meteen betalen betekent korting en snel je rijbewijs terug. De ANWB helpt via de IRK-cheques. Tot 425 euro Kleine boetes binnen een week; grotere boetes verge zeld van een doorgaans even hoge waarborgsom. Voor verdere afhandeling is een Duitse representant verplicht. De ANWB regelt dat voor leden met een reis- en kredietbrief (IRK). FRANKRIJK 11 tot 38 euro, Tot 750 euro, plus een waarborgsom. Meteen betalen, verdere afhandeling volgt per post. Speciale zegels op de bon plakken en wie snel be taalt krijgt 30 procent korting. 80 tot 2500 pond afhankelijk van de plaats. (120-3750 euro) Hardrijden: tot 1000 pond. (1500 euro) Via overschrijving. Voor de rechter hogere boetes. ZWITSERLAND D 40 tot 120 euro. 180 tot 260 euro en hoger. Rekening volgt per post. serse franken naar euro's, die op een Groningse Rabobankre- kening kunnen worden gestort. Maar als u dat niet doet, hoeft u niet bang te zijn dat u in het holst van de nacht wordt ge wekt door een holle klop op de deur. Want onze politie gaat niks innen, en een deurwaar der ook niet. Wel is er het risi co dat bij een volgend bezoek aan Zwitserland - geen EU-land - aan de grens uw kenteken wordt gecontroleerd en dan zijn de rapen gaar. Buurland België krijgt ook de gegevens, schrijft zelf een boe te uit, maar als daar niet op wordt gereageerd stuurt het de boete door naar het Bossche ge rechtshof, dat de zaak weer overdoet aan het Justitieel In cassobureau. Wordt er ook dan niet betaald, dan komt de da der in het centraal signalerings blad, wat betekent dat ook de Belgische politie weer gaat ja gen. Het is goed om te weten dat over de grenzen heel wat stren gere verkeersregels gelden, waar straf de hand aan wordt gehouden. De boetes zijn vaak veel hoger dan in Nederland, en er bestaat zelden genade. Je onder een boete uit proberen te kletsen - de brug stond open, de hond is ziek of schoonmoeder ligt op sterven - zal u niet ba ten. Proefproject Eind volgend jaar moet een proefproject beginnen, waarbij aangesloten EU-landen boetes tot 70 euro onderüng uitwisse len. Wie in Griekenland 50 eu ro zou moeten betalen, kan die boete thuis op de mat verwach ten. Nederland int het bedrag en mag dat geld houden. Zo'n boete moet een lang en duur traject doorlopen, met on der andere correcte vertaling van juridische begrippen en oponthoud door beroepschrif ten. Het land dat hiervoor de kosten en moeite doet, strijkt geen cent op. En juist dat laatste aspect zou er op kunnen duiden dat het in de praktijk wel mee zal vallen. r ITALIË Jg K 30 euro, plus eventueel sleepkosten 125 tot 500 euro. Meteen. Wie geen geld bij zich heeft moet achteraf meer betalen en moet bovendien zijn rijbewijs inleveren. Dat raakt dan nogal eens kwijt, aldus de ANWB. ff.- Bijdehand Klappen van de laadklep Openstaande laadkleppen van vrachtauto's veroorza ken in ons land jaarlijks meer dan duizend gewon den. In zo'n vijftig gevallen lopen of rijden voetgangers of andere verkeersdeelnemers er tegenaan. Het gros van de slachtoffers, zo'n achthonderd, eisen laadkleppen bij degenen die er voortdurend in de buurt werken. Onge veer tweehonderd mensen lopen verwondingen op in de privé-sfeer, vooral bij het zelfverhuizen. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersvei ligheid heeft dit uitgezocht in opdracht van de RAI Vere niging De stichting adviseert de laadkleppen te voorzien van rubberen beschermhoeken en de randen beter zicht baar te maken. Brillen en ovalen verzamelen Op zaterdag 22 mei wordt het Zuid-Hollandse dorp Nieuwveen overspoeld door oude Volkswagens van het type Kever. Brillen- en ovalendag heet het evene ment, naar de vorm van de achterruiten van veel Kevers. De auto's stromen rond 10.00 uur toe en een toerrit start om 14.30 uur. Olie voor oudjes Castrol introduceert motorolie die speciaal geschikt is voor oudere auto's met hogere kilometerstanden. Het product heet GTX High Mileage en heeft toevoegin gen die een beschermlaag aanbrengen in de motor. Vol gens de fabrikant vermindert de olie de kans op lekkage en verlengt die de levensduur van de motor. In Neder land rijden zo'n drie miljoen auto's van zes jaar en ouder met meer dan 75.000 kilometer op de teller. De olie kost 4,75 euro per liter. De tandem komt terug! In de strijd tegen files worden autofabrikanten steeds creatiever. Volvo bedacht de Personal Mobility Vehicle. Het is een strak vormgegeven vierwielaangedreven kar retje van 1,30 meter breed. Er kunnen twee mensen ach ter elkaar in. Het idee is dat deze tandem vijftig procent minder weg nodig heeft dan een gewone auto. Volvo test twee prototypes. Volgens een woordvoerder kunnen de auto's voor 2010 de weg op, aangedreven door benzi ne of misschien wel door een brandstofcel. jactie bijlagen: 0113-315680 kpzc.nl/auto jil redactie@pzc.nl bus31,4460 AA Goes ■itentie-exploitatie: '.a.en Midden-Zeeland: 0113-315520 ws-Vlaanderen: 0114-372770 Laa|; 020-4562500 Ljdag 21 mei 2004 Volgende pagina: 'Aldi-fiets is levensgevaarlijk' igenlijk was het niet onze eerste au- H to. Onze eerste was een Volvo 66, de eerste DAF met een Zweeds naamp je, maar in de tijd dat de gele truttcn- Wder met jarretclaandrijving ons vervoer- ■uiddel was, had ik alleen nog rijbewijs A. het was sowieso onmogelijk om twee Mermens achter het stuur te vouwen, ^maakte mijn eerste autokilometers met witte Fiat Regata 80S uit 1987 (met mee- föpoten bumpers!), zeg maar de sedanver- ®van de veel bekendere, maar ook vele ^en lelijkere Ritmo. Bet begin was natuurlijk al fout. De proe- fa. met de corpulente verkoper van een taihemse autohandelaar achter het stuur! Bp die manier koop ik nóóit meer een au to Hier en daar wat roest, 220.000 kilome ier op de teller, voor vijfduizend piek ^s-ievan ons. Het einde begon toen we de wagen tijdens wn vakantie uitleenden en terugkregen ®et een andere motor en versnellingsbak - Baarde Filistijnen gereden op de Duitse au topan, achtervolgd door een vette rook pluim. R Bet nieuwe motorblok kon niet tippen aan uet oude. Op een gegeven moment kwa- toen we alleen nog maar vooruit als we de ®°kehendel helemaal uittrokken en j^gas gaven. 'Bougiekabels', zei de lokale dealer, maar met de nieuwe kwamen niet verder dan de eerste bocht, akantie naderde en Beun de Haas werd Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. ingeschakeld om onze Regata op te kalefa teren. Een eindeloze rondgang langs slope rijen volgde. Andere verdelerkap, ontste kingsunit, carburateur ('Net niet dezelfde, maar dat bouwen we wel om', zei Beun). Niets leek een verschil te maken, maar twee da gen voor vertrek liep het blok als een zon netje. En als de Fiat reed, dan reed hij heerlijk. Dubbele carburateur, een echte scheurbak, nooit meer zo'n auto gehad. Noord-Frank rijk bij nacht was geen probleem, Zuid-En- geland ook niet. Maar toen we halverwege de eerste dag naar de bakker wilden, begon de ellende weer. Die bakker hebben we nooit gezien, wel de lokale Fiat-garage. 'Bobi- ne', was de diagnose, zeshonderd gulden de geschatte prijs. Ons oordeel: te duur. Na een week horten, stoten en levensge vaarlijke situaties - ga met zo'n auto maar eens een hellingproef doen bij een stop licht - besloten we dat het echt niet meer kon. In de beduimelde yellowpages van het plaatselijke postkantoor vonden we een al even smoezelige Fiat- en Lancia-specialist op een achteraf industrieterrein van de ha venstad Poole. Een ideaal decor voor een Britse detectiveserie. Na een dag droevig stemmende Britse in dustrie-architectuur vonden we de Regata tot onze grote blijdschap in blakende ge zondheid terug. Het probleem: vuil in de carburateur. De oorzaak: een veel te grote luchtfilterpan, foutje af-fabriek. De oplos sing: een dikke laag vet onder en boven het luchtfilter om de boel goed af te sluiten ('Fiat-modificatie, wisten jullie dat niet?'). De reke ning: slechts 45 pond. In Poole en omgeving gaat nog altijd de ma re dat Nederlanders helemaal niet kniepe- rig zijn. Vijf pond drinkgeld, dat had die au tomonteur nog nooit meegemaakt. P.S. De Regata heeft nog een paar jaar met wisse lend succes rondgereden, tot de koppakking het be gaf en hij reutelend tot stilstand kwam op de par keerplaats van een Peugeot-garage, waar zijn opvol ger al wachtte. Hij geniet veel aanzien in Stutt- gart-Zuffenhausen, waar de be kendste sportwagens van de we reld worden gebouwd. De Ne derlander Harm Lagaay (58) wordt er gezien als de man die samen met topman Wiedeking verantwoordelijk is voor de her rijzenis van Porsche. Het merk dat tien jaar geleden in zak en as zat maakt tegenwoordig ge weldige winsten. Maar nu gaat Lagaay met pensioen. Hij wordt in september opgevolgd door de huidige ontwerpchef yan Saab, Michael Mauer (42). Lagaay, Hagenaar van geboorte, kwam in 1989 als chef design naar Porsche. Hij werd er ver antwoordelijk voor de ontwik keling van de Boxster, die na en kele moeilijke jaren in 1996 voor de ommekeer zorgde. Por sche had tot dan toe furore ge maakt met alleen maar de eeu wige 911die al veertig jaar in een reeks varianten op de markt was. De Nederlander begon zijn loop baan bij Olyslager in Soest, maar werkte een jaar later al bij Simca. In 1971 zat hij al op Harm Lagaay de ontwerpafdeling van Por sche, maar na zes jaar stapte hij over naar Ford in Keulen. Als de signchef werkte hij daar aan de Escort, de Sierra en de Scorpio. Van 1985 tot 1989 werkte La gaay bij BMW, waar hij de Z1 met in de dorpels wegzakkende portiertjes tekende. Terug bij Porsche vond de carrière van La gaay een hoogtepunt in de su persportwagen Carrera GT die vorig jaar verscheen. Opvolger Mauer werkte bij Mer cedes en Smart, en sinds 2000 bij Saab. De Peilstok i In films als Minority Report en The Fifth Element zie je auto's door de lucht vlie gen. Wanneer denkt u dat de snelwegen zich echt in de lucht bevinden? 'Autovliegen' we al over tien jaar, of blijft het niet meer dan Hollywoodfantasie? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. L Theo van Delft, conservator bij Automuseum Autotron: „Die Phantom vind ik persoonlijk een deuk in het imago; het is niet echt een Rolls meer. Mijn hart ligt vooral bij de oude modellen. Neem de prachtige Silver Ghost uit 1915. De echte autoliefhebbers lopen niet direct weg met Rolls-Royce, omdat het merk te sterk op status leunt. Daar heeft het Engelse koningshuis, dat vrijwel elk type Rolls be zit, sterk aan bijgedragen. Maar een Bentley is betrouw baarder." O Spookachtig mooi Corniche Coupe 1971 Silver Cloud III 1962 Phantom 1925 Phantom Silver Wraith 1947 New Silver Dawn 1994 Silver Ghost 1912 Phantom III 1938 Silver Dawn 1952 Silver Spur 1980 O Vorige week vroegen we u - naar aan leiding van de honderdste verjaardag van Rolls-Royce - de ultieme Rolls aan te wij zen. Ruim een kwart van de stemmers vindt de hoekige Phantom 2003 het indrukwekkendst. Op een tweede plaats eindigt de trouwlimou- sine bij uitstek, de Silver Wraith 1947. 2003 Wat is de ultieme Rolls- Royce?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25