>zc
Auto
Dp de bon
of op de pof
Europa
- x:
mm
Q
POU
Achtervolgd door een vette rookpluim
Porsche wordt stukje
minder Nederlands
in samenwerking met AutoTrack.nl
O
O
O
O
Q
O
O
Q
Let wel: extreem harder rij
den kan veel meer kosten
en leiden tot celstraf en
inbeslagneming van rij-
bewijs en auto. j
Foto AP/ I
Bron
ANWB
Handboek
Europa
«r twee jaar vallen buitenlandse verkeers-
uetes onverbiddelijk op de mat, is de bedoe-
ngvan de EU. Betalen dus. Of zou het zo'n
art niet lopen?
Verkeersboetes in Europa
Twee overtredingen en de gevolgen per land:
foutparkeren en 20 km te hard rijden op een buitenweg*. C80)
BELGIË
Tussen de 50 en 2500 euro plus zelfs een maand cel.
275 tot 1375 euro.
Contant, anders een waarborgsom en het risico van in
beslagneming van de auto en doorberekening van de
'bewaarkosten'.
Bij een dagvaarding komen, anders gaat de boete ver
der omhoog.
Parkeerboetes worden ook geïnd in Nederland.
(Boetes afhankelijk van plaats, tijd en omstandigheden.)
DENEMARKEN
Tvi'Max Steenberghe
|b A JVic in een
I A m EU-land een
(parkeer)boe-
Wm V te oploopt
W kan die malc-
Sslijk ontduiken. Gewoon weg-
jijden en niet meer aan den
ial. De dader loopt hooguit
öi kleine kans dat hij later als-
ïg de pineut is als hij toevallig
een andere reden in de ar-
i van de politie loopt,
we niet of nauweüjks te
ikken zijn, danken we aan de
ik op de privacy en de Rijks
kost voor het Wegverkeer
OVV). De RDW mag wettelijk
kentekenregistraties be
kend maken aan derden. Dat
mag alleen wanneer opsporing
instanties als politie of douane
daarvoor toestemming geven.
Buitenlandse politie valt,
vreemd genoeg, onder 'derden'.
Een woordvoerster van het CJIB
- het Centraal Justitieel Incasso
Bureau dat de Nederlandse boe
tes int - waarschuwt dat er wel
verdragen bestaan met België,
Duitsland en Zwitserland. Met
de laatste twee wisselt ons land
kentekengegevens uit.
Holle klop
Als je dus op vakantie wordt ge
flitst in een Zwitserse bergtun-
nel kun je na enige tijd een boe
te verwachten. Het bedrag is
keurig omgerekend van Zwit-
j 510 kronen (680 euro)
(8jj) Tussen de 500 en 7000 kronen (665-8200 euro)
Ter plekke, anders gaat de auto mee.
V 0 tot 40 euro, plus eventuele sleepkosten
LUXEMBURG
12, 24 of 49 euro
49 tot 145 euro.
0 Meteen, en contant.
OOSTENRIJK^
Minimaal 14 euro, wielklem.
50 euro, te voldoen als waarborgsom.
Tussenpersoon krijgt de boete opge
stuurd, meestal gelijk aan waarborg.
SPANJE
Verschilt per gemeente
Vanaf 91 euro, rijbewijs snel in gevaar.
Meteen betalen betekent korting en
snel je rijbewijs terug. De ANWB helpt
via de IRK-cheques.
Tot 425 euro
Kleine boetes binnen een week; grotere boetes verge
zeld van een doorgaans even hoge waarborgsom.
Voor verdere afhandeling is een Duitse representant
verplicht. De ANWB regelt dat voor leden met een
reis- en kredietbrief (IRK).
FRANKRIJK
11 tot 38 euro,
Tot 750 euro, plus een waarborgsom.
Meteen betalen, verdere afhandeling volgt per post.
Speciale zegels op de bon plakken en wie snel be
taalt krijgt 30 procent korting.
80 tot 2500 pond afhankelijk van de
plaats. (120-3750 euro)
Hardrijden: tot 1000 pond. (1500 euro)
Via overschrijving.
Voor de rechter hogere boetes.
ZWITSERLAND D
40 tot 120 euro.
180 tot 260 euro en hoger.
Rekening volgt per post.
serse franken naar euro's, die
op een Groningse Rabobankre-
kening kunnen worden gestort.
Maar als u dat niet doet, hoeft u
niet bang te zijn dat u in het
holst van de nacht wordt ge
wekt door een holle klop op de
deur. Want onze politie gaat
niks innen, en een deurwaar
der ook niet. Wel is er het risi
co dat bij een volgend bezoek
aan Zwitserland - geen EU-land
- aan de grens uw kenteken
wordt gecontroleerd en dan
zijn de rapen gaar.
Buurland België krijgt ook de
gegevens, schrijft zelf een boe
te uit, maar als daar niet op
wordt gereageerd stuurt het de
boete door naar het Bossche ge
rechtshof, dat de zaak weer
overdoet aan het Justitieel In
cassobureau. Wordt er ook dan
niet betaald, dan komt de da
der in het centraal signalerings
blad, wat betekent dat ook de
Belgische politie weer gaat ja
gen.
Het is goed om te weten dat
over de grenzen heel wat stren
gere verkeersregels gelden,
waar straf de hand aan wordt
gehouden. De boetes zijn vaak
veel hoger dan in Nederland,
en er bestaat zelden genade. Je
onder een boete uit proberen te
kletsen - de brug stond open, de
hond is ziek of schoonmoeder
ligt op sterven - zal u niet ba
ten.
Proefproject
Eind volgend jaar moet een
proefproject beginnen, waarbij
aangesloten EU-landen boetes
tot 70 euro onderüng uitwisse
len. Wie in Griekenland 50 eu
ro zou moeten betalen, kan die
boete thuis op de mat verwach
ten. Nederland int het bedrag
en mag dat geld houden.
Zo'n boete moet een lang en
duur traject doorlopen, met on
der andere correcte vertaling
van juridische begrippen en
oponthoud door beroepschrif
ten. Het land dat hiervoor de
kosten en moeite doet, strijkt
geen cent op.
En juist dat laatste aspect zou
er op kunnen duiden dat het in
de praktijk wel mee zal vallen.
r
ITALIË Jg K
30 euro, plus eventueel sleepkosten
125 tot 500 euro.
Meteen. Wie geen geld bij zich heeft moet achteraf
meer betalen en moet bovendien zijn rijbewijs
inleveren. Dat raakt dan
nogal eens kwijt,
aldus de ANWB. ff.-
Bijdehand
Klappen van de laadklep
Openstaande laadkleppen van vrachtauto's veroorza
ken in ons land jaarlijks meer dan duizend gewon
den. In zo'n vijftig gevallen lopen of rijden voetgangers
of andere verkeersdeelnemers er tegenaan. Het gros van
de slachtoffers, zo'n achthonderd, eisen laadkleppen bij
degenen die er voortdurend in de buurt werken. Onge
veer tweehonderd mensen lopen verwondingen op in de
privé-sfeer, vooral bij het zelfverhuizen.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersvei
ligheid heeft dit uitgezocht in opdracht van de RAI Vere
niging De stichting adviseert de laadkleppen te voorzien
van rubberen beschermhoeken en de randen beter zicht
baar te maken.
Brillen en ovalen verzamelen
Op zaterdag 22 mei wordt het Zuid-Hollandse dorp
Nieuwveen overspoeld door oude Volkswagens
van het type Kever. Brillen- en ovalendag heet het evene
ment, naar de vorm van de achterruiten van veel Kevers.
De auto's stromen rond 10.00 uur toe en een toerrit start
om 14.30 uur.
Olie voor oudjes
Castrol introduceert motorolie die speciaal geschikt
is voor oudere auto's met hogere kilometerstanden.
Het product heet GTX High Mileage en heeft toevoegin
gen die een beschermlaag aanbrengen in de motor. Vol
gens de fabrikant vermindert de olie de kans op lekkage
en verlengt die de levensduur van de motor. In Neder
land rijden zo'n drie miljoen auto's van zes jaar en
ouder met meer dan 75.000 kilometer op de teller. De
olie kost 4,75 euro per liter.
De tandem komt terug!
In de strijd tegen files worden autofabrikanten steeds
creatiever. Volvo bedacht de Personal Mobility Vehicle.
Het is een strak vormgegeven vierwielaangedreven kar
retje van 1,30 meter breed. Er kunnen twee mensen ach
ter elkaar in. Het idee is dat deze tandem vijftig procent
minder weg nodig heeft dan een gewone auto. Volvo
test twee prototypes. Volgens een woordvoerder kunnen
de auto's voor 2010 de weg op, aangedreven door benzi
ne of misschien wel door een brandstofcel.
jactie bijlagen: 0113-315680
kpzc.nl/auto
jil redactie@pzc.nl
bus31,4460 AA Goes
■itentie-exploitatie:
'.a.en Midden-Zeeland: 0113-315520
ws-Vlaanderen: 0114-372770
Laa|; 020-4562500
Ljdag 21 mei 2004
Volgende pagina: 'Aldi-fiets is levensgevaarlijk'
igenlijk was het niet onze eerste au-
H to. Onze eerste was een Volvo 66, de
eerste DAF met een Zweeds naamp
je, maar in de tijd dat de gele truttcn-
Wder met jarretclaandrijving ons vervoer-
■uiddel was, had ik alleen nog rijbewijs A.
het was sowieso onmogelijk om twee
Mermens achter het stuur te vouwen,
^maakte mijn eerste autokilometers met
witte Fiat Regata 80S uit 1987 (met mee-
föpoten bumpers!), zeg maar de sedanver-
®van de veel bekendere, maar ook vele
^en lelijkere Ritmo.
Bet begin was natuurlijk al fout. De proe-
fa. met de corpulente verkoper van een
taihemse autohandelaar achter het stuur!
Bp die manier koop ik nóóit meer een au
to Hier en daar wat roest, 220.000 kilome
ier op de teller, voor vijfduizend piek
^s-ievan ons.
Het einde begon toen we de wagen tijdens
wn vakantie uitleenden en terugkregen
®et een andere motor en versnellingsbak -
Baarde Filistijnen gereden op de Duitse au
topan, achtervolgd door een vette rook
pluim. R
Bet nieuwe motorblok kon niet tippen aan
uet oude. Op een gegeven moment kwa-
toen we alleen nog maar vooruit als we de
®°kehendel helemaal uittrokken en
j^gas gaven. 'Bougiekabels', zei de lokale
dealer, maar met de nieuwe kwamen
niet verder dan de eerste bocht,
akantie naderde en Beun de Haas werd
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
ingeschakeld om onze Regata op te kalefa
teren. Een eindeloze rondgang langs slope
rijen volgde. Andere verdelerkap, ontste
kingsunit, carburateur ('Net niet dezelfde,
maar dat bouwen we wel om', zei Beun). Niets
leek een verschil te maken, maar twee da
gen voor vertrek liep het blok als een zon
netje.
En als de Fiat reed, dan reed hij heerlijk.
Dubbele carburateur, een echte scheurbak,
nooit meer zo'n auto gehad. Noord-Frank
rijk bij nacht was geen probleem, Zuid-En-
geland ook niet. Maar toen we halverwege
de eerste dag naar de bakker wilden, begon
de ellende weer. Die bakker hebben we
nooit gezien, wel de lokale Fiat-garage. 'Bobi-
ne', was de diagnose, zeshonderd gulden de
geschatte prijs. Ons oordeel: te duur.
Na een week horten, stoten en levensge
vaarlijke situaties - ga met zo'n auto maar
eens een hellingproef doen bij een stop
licht - besloten we dat het echt niet meer
kon. In de beduimelde yellowpages van het
plaatselijke postkantoor vonden we een al
even smoezelige Fiat- en Lancia-specialist
op een achteraf industrieterrein van de ha
venstad Poole. Een ideaal decor voor een
Britse detectiveserie.
Na een dag droevig stemmende Britse in
dustrie-architectuur vonden we de Regata
tot onze grote blijdschap in blakende ge
zondheid terug. Het probleem: vuil in de
carburateur. De oorzaak: een veel te grote
luchtfilterpan, foutje af-fabriek. De oplos
sing: een dikke laag vet onder en boven het
luchtfilter om de boel goed af te sluiten
('Fiat-modificatie, wisten jullie dat niet?'). De reke
ning: slechts 45 pond.
In Poole en omgeving gaat nog altijd de ma
re dat Nederlanders helemaal niet kniepe-
rig zijn. Vijf pond drinkgeld, dat had die au
tomonteur nog nooit meegemaakt.
P.S. De Regata heeft nog een paar jaar met wisse
lend succes rondgereden, tot de koppakking het be
gaf en hij reutelend tot stilstand kwam op de par
keerplaats van een Peugeot-garage, waar zijn opvol
ger al wachtte.
Hij geniet veel aanzien in Stutt-
gart-Zuffenhausen, waar de be
kendste sportwagens van de we
reld worden gebouwd. De Ne
derlander Harm Lagaay (58)
wordt er gezien als de man die
samen met topman Wiedeking
verantwoordelijk is voor de her
rijzenis van Porsche. Het merk
dat tien jaar geleden in zak en
as zat maakt tegenwoordig ge
weldige winsten. Maar nu gaat
Lagaay met pensioen. Hij wordt
in september opgevolgd door
de huidige ontwerpchef yan
Saab, Michael Mauer (42).
Lagaay, Hagenaar van geboorte,
kwam in 1989 als chef design
naar Porsche. Hij werd er ver
antwoordelijk voor de ontwik
keling van de Boxster, die na en
kele moeilijke jaren in 1996
voor de ommekeer zorgde. Por
sche had tot dan toe furore ge
maakt met alleen maar de eeu
wige 911die al veertig jaar in
een reeks varianten op de
markt was.
De Nederlander begon zijn loop
baan bij Olyslager in Soest,
maar werkte een jaar later al
bij Simca. In 1971 zat hij al op
Harm Lagaay
de ontwerpafdeling van Por
sche, maar na zes jaar stapte hij
over naar Ford in Keulen. Als de
signchef werkte hij daar aan de
Escort, de Sierra en de Scorpio.
Van 1985 tot 1989 werkte La
gaay bij BMW, waar hij de Z1
met in de dorpels wegzakkende
portiertjes tekende. Terug bij
Porsche vond de carrière van La
gaay een hoogtepunt in de su
persportwagen Carrera GT die
vorig jaar verscheen.
Opvolger Mauer werkte bij Mer
cedes en Smart, en sinds 2000
bij Saab.
De Peilstok
i In films als Minority Report en The Fifth
Element zie je auto's door de lucht vlie
gen. Wanneer denkt u dat de snelwegen zich
echt in de lucht bevinden? 'Autovliegen' we
al over tien jaar, of blijft het niet meer dan
Hollywoodfantasie? Stem mee in de Kwestie
van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
L Theo van Delft, conservator bij Automuseum Autotron:
„Die Phantom vind ik persoonlijk een deuk in het
imago; het is niet echt een Rolls meer. Mijn hart ligt vooral
bij de oude modellen. Neem de prachtige Silver Ghost uit
1915. De echte autoliefhebbers lopen niet direct weg met
Rolls-Royce, omdat het merk te sterk op status leunt. Daar
heeft het Engelse koningshuis, dat vrijwel elk type Rolls be
zit, sterk aan bijgedragen. Maar een Bentley is betrouw
baarder."
O
Spookachtig mooi
Corniche Coupe 1971
Silver Cloud III 1962
Phantom 1925
Phantom
Silver Wraith 1947
New Silver Dawn 1994
Silver Ghost 1912
Phantom III 1938
Silver Dawn 1952
Silver Spur 1980
O Vorige week vroegen we u - naar aan
leiding van de honderdste verjaardag
van Rolls-Royce - de ultieme Rolls aan te wij
zen. Ruim een kwart van de stemmers vindt de
hoekige Phantom 2003 het indrukwekkendst.
Op een tweede plaats eindigt de trouwlimou-
sine bij uitstek, de Silver Wraith 1947.
2003
Wat is
de ultieme
Rolls- Royce?