Openbaar vervoer moet beter Nieuwe Muziek Zeeland neemt intrek in Grote Kerk Veere Klomppop al vroeg uit de kosten Zeven Zeeuwen kandidaat voor Europarlement lezers schrijven Tunnel Vaker te hard op rustige weg 0800 - 0231 231 (GRATIS) Hart klavecinist Beider gaat uit naar Barok Vraag en aanbod te weinig op elkaar afgestemd Zeeuws Gezicht houdt debat kunst door Harmen van der Werf GOES - Zeven Zeeuwen din gen voor vijf verschillende par tijen mee naar een zetel in het Europarlement. Van de kandi daten maakt alleen het zittende Europarlementslid Johanna Boogerd (D66) een kans te wor den verkozen. Opvallend is de sterke Zeeuwse vertegenwoordiging bij de Par tij voor Dieren. Voormalig eige- naar van de X-Rav-modezaken in Vlissingen en Goes, Wietse Haak, staat zevende op de lijst van die partij en Marleen Drij- gers uit Vlissingen tiende. Dierenambulance Haak, die tegenwoordig in Kortgene woont, was chauffeur bij de Dierenambulance en is vrijwilliger bij onder meer Proefdiervrij en de Eerste Hulp bij Zeezoogdieren (Ehbz). Drijgers is bekend van acties voor stadsduiven. Jagen op die dieren is zinloos, stelt zij. Ge meenten kunnen beter stadsdui- ventillen opzetten en zo de over last bestrijden. Voor het CDA zijn Frans Verin- ga uit Goes en de praktisch op elke CDA-lijst aanwezige Len ny Geluk-Poortvliet kandidaat voor het Europarlement. Onverkiesbaar Veringa, lid van het College van Bestuur van het Scheep vaart- en Transportcollege in Rotterdam, staat op een onver kiesbare zestiende plaats. Oud-wethouder Geluk-Poort vliet van Schouwen-Duiveland is zevenentwintigste. Vlissings SP-raadslid Trix de Roos-Consemulder is op de Europese lijst van haar partij ook niet veel meer dan bladvul ling met een zesentwintigste plaats. Dat geldt niet voor boerin en adviseuse plattelandsontwikke ling Aly Wisse-Maat uit Colijns- plaat, achtste bij de WD, en al helemaal niet voor het enige zit tende Zeeuwse Europarlements lid Boogerd uit Zaamslag. Zij staat tweede bij D66. Wil Boo gerd terugkeren in Brussel, dan zal haar partij in de peilingen toch nog iets moeten aantrek ken. De Europese verkiezingen zijn op 10 juni. vrijdag 21 mei 2004 Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de in de PZC t schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De react" tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen word niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden o! redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. In de PZC van 15 mei schrijft Maurits Sep een artikel over de verkeerstoename ten gevolge van het openstellen van de tun nel. Zijn bronnen zijn de provin cie en Rijkswaterstaat Zeeland. Het verhaal brengt een conclu sie uit tellingen dat het verkeer op de Dammenroute slechts met 0 tot 5 procent is toegenomen. Een groei van 4 procent past in het beeld van de laatste jaren en daarmee wordt dit percentage als 'niet de moeite waard' ver- goeilijkt. De angst voor meer vrachtauto's op Walcheren blijkt, naar zijn zeggen, ook he lemaal ongegrond. Deze conclu sies zijn, vriendelijk gezegd, toch wel al te voorbarig en mede daardoor veel te beperkt om daarmee de bevolking gerust te stellen, want het gaat natuurlijk niet om dit verhaal, maar om het verhaal van een paar dui zend Walchenaren die juist wel een verkeerstoename verwach- ten na aanleg van de N57, vraag ik mij af, mede ook on de N57 een oostelijke rond.,, om Middelburg moet gaan ki| gen en zelfs nog een extra aan sluiting op de A58, alsmede een Callandtunnel nabij Europoon of deze conclusies gestand kun nen blijven. Het antwoord is na- tuurlijk nee. Het grote interna, tionale vrachtverkeer i immers direct op verkleum» van de afstanden, zelfs al bij 15 km. Bovendien is de studie ra interessant als ook de reële prog noses in de berekeningen wor den verwerkt, want alleen dij hebben de burgers wat aan Tot vallig ligt de N57 op zo'n hoofd- as, ook al wordt dit uit politieke overwegingen steeds maar wee verzwegen, heus, het is gewoon zo. Nader overleg met RWSlijki mij nu zeker gewenst. Ir. H Pon Bestuurslid Dorpsmi Kon. Wilhelminalatin Vrouwenpolder GOES - Het aantal snelheids overtredingen blijkt omgekeerd evenredig aan de drukte op de weg. Bij de aangekondigde radarcon troles rond Goes, woensdag, was het verschil tussen de druk ste en de rustigste meetplaatsen frappant. Op de Deltaweg bij Kats passeerden in minder dan anderhalf uur op de late woens dagmiddag 2272 auto's, waar van er maar zes te hard g Op de Westhavendijk in Got waar de politie bijna de h avond met het apparaat stond reden van de 391 bestuurden. 97 te hard. Ze krijgen allemai een bekeuring thuisgestuurd, Advertentie Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen door Douwe Eisenqa THOLEN - Geen kunst om di kunst voor Pieter-Jan Beider De Nederlandse klavecinist speelt morgen in het stadhui van Tholen een programma ntf werken van Bach en Scarlatti. Pieter-Jan Beider is één van de belangrijkste klavecimbelspe lers van Nederland. De meests mensen kennen hem vermoede lijk van de tien cd's die hij op nam voor de immense Kruit vat-serie met de muziek van Bach. Hij speelde onder meer bi] het Radio Kamer Orkest, het Colle gium Vocale Gent en II Fonda- mento en werkte daarbij samen met dirigenten als Frans Brüggen, Ton Koopman en Phi lippe Herreweghe. Het zijn stuk voor stuk mannen die zich voor al concentreren op de muziek uit de Barok, de periode waar ook Belders hart ligt. „Hoewel ik veel naar muziek uit de Romantiek luister, spoort he" als uitvoerder niet goed metro', er in mijn hoofd gebeurt. Dal L'art pour l'art uit de negentien de eeuw spreekt mij minder aan dan het vakmanschap uit de Ba rok. Componisten als Bach wa ren hele goede ambachtsluide uitsluitend in opdracht werk ten. Die waren niet met het ver klanken van hun eigen gevoe lens bezig. Natuurlijk kon (H Bach een boodschap vertolker, zoals in zijn religieuze cantate, maar hij gebruikte daar dan ees enorm muzikaal palet van retori sche effecten voor." De klavecimbel is voor deze mu ziek volgens Beider een eerlijker instrument dan de piano. „De dingen gaan bij een klave cimbel minder vanzelf dan bij een piano, Je kunt geen dyna miek aanbrengen zoals bi] een piano, die moet je op een klave cimbel suggereren. Dat vereist een andere aanpak, een uitge kiend articulatieplan- Bij e® piano is het zaak de noten zo veel mogelijk te binden, op een klavecimbel moet je juist noten eruit lichten door ze te articule ren. Spelen op een klavecimbe ls veel meer te vergelijken me' taal, met bijvoorbeeld een le zing. Dan breng je ook pauzes en accenten aan om woorden 01 gedachtes te benadrukken" Concert: Pieter-Jan Beider, gen in het stadhuis van Thol* (20.15 uur). door Ben Jansen MIDDELBURG - Het openbaar vervoer in Zeeland moet beter worden afgestemd op de behoef ten van reizigers. Daaraan schort het nu: op veel lijnen rij den te veel grote of kleine bus sen met maar weinig passagiers. Het systeem waarop het open baar vervoer nu is gegrondvest, werkt dit in de hand. In een advies van het Overleg platform Openbaar Vervoer Zee- VLISSINGEN - Stichting Het Zeeuwse Gezicht houdt woens dag 26 mei in theater Vestzak 99 in Vlissingen een debat over cul tuurhistorie en beeldkwaliteit. Daarin wordt onder meer ge sproken over de herbestemming van panden, bijvoorbeeld pak huizen die worden verbouwd tot woningen of watertorens tot kantoren. Sprekers die aan het debat meedoen zijn coördinator L. Riekwel van Buro Beeldende Kunst Vlissingen, J Finaly van de Rijksidenst voor Monumen tenzorg. T. Tuinhof van architec tenbureau Rothuizen Van Doorn 't Hooft, gedeputeerde H. van Waveren, wethouder L. Pop- pe-de Looff van Vlissingen en de Middelburgse architect J. de Koning. Aanvang: 14.30 uur. land heet het dat een vraagge richte benadering moet worden gekozen. De eisen die aan exploi tanten worden gesteld en de ver goedingen die ze ontvangen, ho ren daar op te worden geba seerd. Het scholierenvervoer van en naar Goes en Krabbendijke en het vervoer van het naar het transferium in Renesse zijn naar de mening van het overlegplat form voorbeelden van hoe het moet. Het platform onder scheidt twee netten: een hoofd- net en een vanget. Het hoofdnet verbindt met trein en snelbus de Zeeuwse regio's - en daarmee de steden die een centrumfunctie vervullen - en streken en steden buiten de pro vincie (Goeree-Overflakkee, West-Brabant, Rotterdam, Gent en Brugge). Op dit net rijden trein en snel bus minimaal twee keer per uur. Als de vraag groter is, moet de frequentie worden opgevoerd. In het vangnet, bedoeld voor in woners van plattelandskernen waar de vraag voor een lijn dienst te gering is, kunnen in de visie van het platform belbusjes een belangrijke rol spelen. Die moeten vooraf worden gebeld, rijden tegen een strippenkaart tarief, vertrekken vanaf een vast beginpunt met een vaste vertrektijd via een variabele route (afhankelijk van de aan meldingen) naar een vast eind punt (vaak een regiokern). De belbus haalt op verzoek in een bepaald gebied de reizigers op door Ernst Jan Rozendaal VEERE - Zeeland is een 'mach tig grote concertzaal' rijker. Woensdagmiddag heeft D. Lu- kasse van de Rijksgebouwen dienst de sleutels van de Grote Kerk van Veere overhandigd aan directeur A. van 't Veer van Nieuwe Muziek Zeeland. Die or ganisatie is de huurder van het tot podium omgebouwde pand dat met de sleuteloverdracht woensdag door de aannemers werd opgeleverd aan opdracht gever Rijksgebouwendienst. „Normaal gesproken een klein onderonsje", aldus Lukasse. „Maar Nieuwe Muziek zou Nieu we Muziek niet zijn als daar geen bijzonder evenement van werd gemaakt." Behalve alle betrokkenen bij de verbouwing had Nieuwe Mu ziek de eigen donateurs en de be volking van Veere uitgenodigd om op de sleuteloverdracht het glas te heffen. De borrel werd afgesloten met een gratis concert door The South African Connection, een nieuwe wereldmuziekband rond altsaxofonist Paul van Kemena- de. Daarmee was het eerste concert sinds de verhuizing van Middel burg naar Veere een feit, maar voorzitter G„ Schoenmakers van Nieuwe Muziek Zeeland wilde nog niet van een opening spre ken. Zelfs het festival 'Het doek gaat op', dat van 29 mei tot en met 5 juni plaatsvindt, mag die naam nog niet hebben. „Wij zijn de potentiële huurder en nemen de kerk nu in gebruik, maar pas volgend jaar is alles klaar en dan is het tijd voor een feestelij ke opening." Schoenmakers was zeer te spreken over de verbou wing. In de twee zijbeuken van de kerk zijn cabines gestapeld waarin zich toiletten, kleedruim tes en kantoren bevinden. Het geheel is zo transparant moge lijk opgebouwd en los van de monumentale kerk. Dat geldt ook voor de betonvloer tussen de beuken. Voor in de kerk, bij de grote ingang, zijn horecafaci- liteiten gebouwd. Volgende week is ook de kassa klaar. Schoenmakers: „De zichtlijnen zijn niet aangetast en de sfeer van het gebouw is bewaard. Met dit mooie weer kan het Zeeuwse licht zich hier onvergetelijk ma nifesteren." Schaduw De voorzitter erkende dat over de verhuizing naar Veere nog een flinke schaduw ligt, zolang de financiering vanaf 2005 nog onzeker is. De landelijke Raad voor Cultuur wil een subsidie aanvraag van 600.000 euro per jaar met 75.000 euro honoreren en de provincie heeft laten we ten niet automatisch te willen bijpassen. Daardoor komt Nieu we Muziek vanaf volgend jaar waarschijnlijk tonnen te kort op de begroting. De stichting heeft woensdagoch tend met gedeputeerde H. van Waveren (CDA, cultuur) de stra tegie bepaald waarmee bij staat secretaris M. van der Laan (D66, cultuur) toch nog geld kan worden losgepraat. De verhuizing naar Veere is daarbij een belangrijk argu ment, aldus Schoenmakers. „Al le partijen moeten rekenschap geven van de afspraken die we enkele jaren geleden over de Grote Kerk hebben gemaakt. Ie dereen wist dat dit ging komen. Als toen iemand het idee had ge had dat het fout zou kunnen gaan, hadden we toen moeten stoppen." Hij kan zich niet voorstellen dat het Rijk het zo ver laat komen dat Nieuwe Muziek ten onder gaat. Het gesprek met de provin cie heeft hij woensdag als steun in de rug ervaren. „Dat is ook lo gisch Kijk eens rond. Het is on voorstelbaar dat iemand dit leeg wil laten staan. Ook in het pro vinciehuis heerst onrust over de complicaties waar we nu inzit ten. Er is niemand die zegt: geef dit gebouw maar prijs aan de vleermuizen." Bezoekers genieten van de muziek op Klomppop. foto Mechteld Jansen De Grote Kerk in Veere is het nieuwe onderkomen van Nieuwe Mu ziek Zeeland. foto Lex de Meester door Mieke van der Jaqt OVEZANDE - Beter weer dan dat van gisteren bestaat er voor een popfestival in de polder niet. Bij Klomppop, het langstlevende popfestival van heel Zee land, was dan ook al vroeg in de middag genoeg publiek binnen om quitte te spe len. Dat is elk jaar maar weer de vraag. Het grote kapitaal van Klomppop mag dan in de vrijwilligers zitten, er gaat altijd nog een hoop geld in om en dat moet via de toegangskaartjes en de consumptiemun- ten terugkomen. Dat is dus weer gelukt. Niet alleen door het weer natuurlijk, maar ook door het programma en de diep gewortelde traditie dat het bij Klomppop altijd gezellig is. Een vluchtig onderzoekje naar de klan tenbinding van Klomppop geeft daar over een duidelijk beeld. Iedereen die er naar wordt gewaagd, noemt en roemt de sfeer. „Of het nou regent of waait, snik heet is of koud, ik heb het altijd nog leuk gevonden. Ik ben hier zeker al voor de tiende keer." Kees uit Heinkenszand heeft ook alweer een T-shirt gekocht. „Daar heb ik al een heel stapeltje van." Patrick, met zijn 'bijna twintig' zo'n tien jaar jonger dan Kees, vindt het niet zo zeer een gezellige, maar meer een 'gave' sfeer. Plij beweegt zich het liefst alleen over het festival terrein en is niet echt op praatjes uit. Hij is gekomen voor Upper cut, de Zeeuwse hardcoreband die ook buiten Zeeland heel wat voorstelt. „Ik blijf tot het laatst, hoor, want andere bands vind ik ook best goed." Patrick was er vorig jaar ook bij. Vrijwilliger Wie zomaar wat mensen aanspreekt op het festivalterrein, loopt de kans vaak een vrijwilliger aan te schieten. Die zijn er namelijk nogal wat. Van het kleine meisje dat een paar jaar geleden ook al fanatiek glazen ophaalde, tot de mannen die dranghekken en barblokken op maat hebben gelast. Ronald bijvoorbeeld, die met zijn baas Henk net een biertje neemt tussen de bedrijven door. Henk heeft een werktuigbouw- en constructiebedrijf waar Ronald werkt. De hekken zijn daar, bij wijze van sponsoring, gemaakt. Ro nald bemoeit zich de hele dag ook nog met de orde op het festivalterrein, al is er eigenlijk nooit een onvertogen woord ge vallen bij Klomppop. De organisatie wil dat wel graag zo houden. Aan het clubje tieners dat aan een terras tafel in de zon is gaan zitten, zal het niet liggen. De meiden Angela, Marian, Anne, Rowan en Esther komen vooral voor Tap- harheelj, maar ook voor andere Zeeuwse bands. Voor Birgit Schuurman, één van de topacts op Klomppop, zouden ze niet speciaal zijn gekomen. Zijn ze de grou pies van Tapharheelj? „Nou, een beetje." En Ron en Joost, dan, de heren in het ge zelschap? ..Wij zijn de gangmakers", belo ven ze. Behalve Marian, die in Ovezande woont, zijn ze allemaal voor het eerst op Klomppop en het bevalt uitstekend. „Goede sfeer en gezellig druk", vinden ze. Ze slapen vanavond allemaal bij Ma rian in de boomgaard in tenten. Kan dat wel, met die twee gangmakers? „Welja, wij zijn met meer." Iedereen heeft zo z'n reden om te komen en iedereen heeft ongeveer dezelfde re den om te blijven. Jan, dichterbij de vijf tig dan bij de veertig, mist uit principe al nooit een Klomppop, maar wil nu toch wel graag Holy Roller zien. „Daar speelt de zoon in van iemand die ik ken." En, tja, Michael Katon komt ook, The Boogie- man from Hell. Dat zou Jan dus never- nooit willen missen. Voor een enkeling is de muziek bijzaak. Cathelijne uit Amsterdam gaat wel tel kens even in een tent luisteren, maar eige- lijk komt ze vooral om iedereen weer eens te zien. Als studente verruilde ze een paar jaar geleden de Zak van Zuid-Beveland voor de grote stad maar op Klomppop, dat weet ze zeker, komt ze iedereen die ze kent tegen. „En allemaal hebben ze het heel erg naar hun zin." en zet hen af bij vaste haltes. Wie niet op de belbus wil wach ten, thuis opgehaald wil worden of geen gebruik kan maken van de belbus, kan een beroep doen op de ov-taxi (het huidige collec tief vraagafhankelijk vervoer, ofwel CW). Zo'n taxi rijdt wel tegen een ho ger tarief dan de belbus die het platform voorstaat. De vraagge richtheid van het openbaar ver voer moet betekenen dat flexi bel kan worden overgeschakeld van grote bussen op kleinere, van kleine bussen op belbussen, van belbussen op ov-taxi's en omgekeerd. Ook moeten fre quenties kunnen worden ver hoogd en verlaagd. Op veel lijnen rijden nu te veel grote of kleine bussen met maar weinig passagiers. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 14