Ik ben slechts de danser PZC- Titaantjes op jacht naar roem De kwestie-Weinreb leerde mij argwanend te zijn Jim Kerr woensdag 19 mei 2004 27 imple Minds, de Schotse groep rond zanger Jim Kerr, is za terdag top of the bill op een eendaags rockfestival in Hel- lendoom waar bands optre den die hun hoogtijdagen be leefden in de jaren tachtig. „Het is goed om een mooi ver leden te hebben. Hij heeft het begrepen, hele maal begrepen. Jim Ken- woont grote delen van het jaar op Sicilië. „Zon, vers gezond voedsel en Italiaanse vrouwen", zo somt hij een aantal van de voornaamste lokale voordelen op. „Ik heb hier een huis dat ik al zo'n twintig jaar geleden heb gekocht. Het is werkelijk een deel van mijn leven geworden in die tijd." De zanger en boegbeeld van Simple Minds woont in een rus tig, klein dorp. „Waar iedereen iedereen nog kent. Allemaal mensen met een groot hart. Het is een mooi leven. De balans is goed." Desondanks kent Kerr ook ande re kriebels. „Ik heb nog een an der leven in Glasgow. Erg tegen gesteld aan dat op Sicilië. Ik ben en blijf natuurlijk wel een rock-'n-roller. Ik hou van dyna miek en hectiek. Ik heb drukte nodig, spanning. Het leven in een grote stad, ook dat spreekt me aan." Dus woont hij de ande re maanden van het jaar in Schotland, om van daaruit dan weer de wereld te bestoken met muziek. Simple Minds. In de jaren tach tig met name werden ze steevast in één adem genoemd met U2. Twee bands die de verworvenhe den van new wave combineer den met pakkende, vaak bezwe rende songs. Altijd weer samen in die ene adem, het leek wel of ze streden om hegemonie. Als het al zo was, dan heeft Jim Kerr de strijd met U2-zanger Bo no niet gewonnen. Waar U2 nog immer een bijkans buitenaardse status heeft, die Bono zelfs tot geziene gast bij politieke leiders als Bill Clinton heeft gemaakt, lijken Simple Minds bij het ver leden te horen. Niet voor niets treedt de groep in Hellendoorn op tijdens een festival met jaren 80-bands als The Stranglers, Le vel 42 en Gruppo Sportivo. Zit Kerr daar eigenlijk mee? „Laat ik het zo zeggen: het is goed om een mooi verleden te hebben. Trots mag ik zijn. Ik moet maar accepteren dat ik geen controle heb over hoe het pubhek tegen Simple Minds aan kijkt. De feiten liggen daar. Ik hoef er niet omheen te draaien. In de jaren tachtig hebben we zeven albums uitgebracht, in de jaren negentig drie." Rustperiode De reden hiervoor is simpel: her haaldelijk bouwden Kerr c.s. een rustperiode in. „Hard wer ken is het enige wat ik kan doen. Hoe de geschiedenis over onze band zal oordelen, we zul len het zien. Wat ik zou willen? Dat het publiek ons als een clas sic band zou zien. Zoals ik The Who zie. Als a fucking great band." Kerr prijst zich gelukkig dat hij de kans heeft gekregen te groeien met Simple Minds. „On ze eerste albums verkochten niet slecht, maar vergeleken met de huidige maatstaven stelde het weinig voor. Nu kunnen de- Jim Kerr: „Het is goed om een mooi verleden te hebben." buterende bands meteen veer tien miljoen platen verkopen. Dat is mooi, maar het biedt geen ruimte voor groei. Wat moet en kun je vervolgens nog? Het kan alleen nog maar tegenvallen. Dan toch maar liever zoals wij het gedaan hebben, in de dagen dat de industrie nog geloofde in het brengen van een band. Elke dag opnieuw moesten we ons be wijzen. Het is mooi dat we uit eindelijk op Live Aid stonden, op het Mandela-concert en zelfs in Wembley, maar in de geschie denis van de groep was mis schien een optreden dat ik me herinner in een café in Amstel veen wel veel belangrijker. Daar stonden iets van vijftien man te kijken. Dat zijn de beslissende momenten in een muzikantenle ven, denk ik. Of je stapt gedesil lusioneerd van het podium af en stopt met muziek maken of je weet dat het goed ging en daar om ga je verder, in de hoop dat het er volgende keer dertig zijn die je zien willen." Jim Kerr is de absolute blikvan ger van de band. Foto's van Sim ple Minds tonen vaak alleen hem, maar helemaal fair is dat niet. Want al sinds de beginja ren, toen Kerrs groep nog John ny the Selfabusers heette, werkt hij samen met Charlie Bir- chell, de gitarist die uiteraard ook komend optreden weer van de partij is. „Charlie is een deel van mij. We zijn partners. Broers. Zelfs mijn moeder zegt dat we broers zijn. Herhaaldelijk hebben we hevige debatten over de muziek, maar we hebben elkaar nodig. Waar hij sterk is, ben ik zwak en vice versa." Ze zijn allebei 44 jaar. Birchell is al net zo'n Italië-gek als Kerr, maar de gitarist woont de ande re delen van het jaar in Dublin. „We zien elkaar soms maanden niet. Ook deze ruimte hebben we beide nodig. Maar dan zien we elkaar weer en heeft hij van alles bedacht. Het blijft wonder lijk hoe onze muzikale ideeën in elkaar passen, in elkaar vloeien ook. Maar vergis je niet in het belang van Charlie. Hij is het ge luid. Ik ben de danser, een slech te danser bovendien. Hij is de melodie." Album-band Simple Minds was altijd wat je noemt een album-band. Na het hitje Promised you a miracle in 1982 bracht de groep haar meest gewaardeerde elpee uit, New Gold Dream, die de status van serieuze album-band leek te bevestigen. Ken* zette in de tek sten op deze plaatteen bood schap van hoop tegenover de vaak doemdenkerige teksten van andere new wavebands uit die tijd. Hij werd als romanticus afgeschilderd. En toen scoorde de groep, toch nog onverwacht, een wereldwijde nummer 1-hit met Don't you forget about me. Voor de verandering eens niet een eigen nummer. „Maar ik ben wel ontzettend blij dat we het opgenomen hebben", lacht Kerr nu. Het nummer kwam van de soundtrack van de film The Breakfast Club en beteken de ook de doorbraak van Simple Minds in Amerika. Eerdaags zijn twee nummers van Kerr en Birchill te horen in de omstreden nieuwe documen taire van regisseur Michael Moo re, Fahrenheit 9/11, waarin deze meent aan te tonen dat er fami liebanden zijn tussen George W. Bush en Osama Bin Laden. Amusementsbedrijf Disney wei gerde aanvankelijk mee te wer ken aan de distributie van de film. „Ik voel me zeer vereerd, moet ik zeggen. Maar wat mij verbaast is dat Moore de num mers kende." Ze komen name lijk van Reel To Reel Cacopho ny, het tweede album van de groep uit 1979. De groepsleden combineren de komende maanden een tournee vah. gemiddeld een optreden per week met een verblijf in de stu dio om de volgende Simple Iemand moet er heel snel een film van maken, nu de oude rotten nog leven en nog aan spreekbaar zijn. De Brieven uit Rome die Joop Admiraal en Ramses Shaffy aan hun vrien din Shireen Strooker schreven toen zij tussen de zomers van 1960 en 1961 in Rome verbleven om 'het te gaan maken' in de Ita liaanse cinema, zijn van een ont roerende schoonheid. Ze geven bovendien een prachtig inzicht in een tijd die voor de ontwikke ling van de Europese en Neder landse cultuur van wezenlijk be lang was. Bovenal is het een spannend re laas van twee grote Nederlandse sterren die als twee kleine Hol landse dandy's vergeefs probe ren te overleven in het grote Ro me. Een relaas dat zo verfilmd had kunnen worden door Felli- ni, ware het niet dat die filmer reeds lang overleden is, en net als het Rome waarin het verhaal zich zou moeten afspelen voor goed in grofkorrelig zwart-wit is bijgezet. Willem van de Sande Bakhuvzen dan maar? Het boek werd gepresenteerd in de passende omgeving van Cine ma Paradiso, het hyperarrogan- te Amsterdamse restaurant dat zo succesvol de sfeer van het Ro me van Fellini en Antonioni weet te imiteren. Terwijl op de achtergrond Rocco en zijn broers van Visconti werd ver toond, werd er over filmrechten nog niet gesproken. Er waren al genoeg andere dingen te bespre ken voor de drie briefschrijvers en hun vrienden Kitty Courbois en Bram Vermeulen. Herinnerin gen aan die rare tijd, toen zich al grote veranderingen aandien den in het Nederlandse toneel en waarin het decadente Rome, met de grote Cinecitta-studio's, het Mekka was voor iedereen die het wilde maken in de film. „Hier heeft niemand van gewe ten, van hoe het écht was", ver zucht Shireen Strooker. „Ieder een kende de verhalen van Ram ses en Joop die naar Rome gin gen, maar hoe verschrikkelijk, maar ook groots romantisch als het echt was, dat lees je nu pas." Strooker heeft de brieven altijd bewaard, maar las ze pas weer voor het eerst toen documentai remaker Peter Fleury het haar vroeg voor zijn documentaire over Ramses Shaffy. En nog steeds kan ze de brieven niet le zen zonder vol te schieten, of op nieuw vol bewondering te zijn over de prachtige pentekeninge tjes van Joop Admiraal. Servetjes Uit de soms op servetjes geschre ven briefjes wordt het al snel duidelijk dat het verblijf in Ro me weinig opleverde. Mensen die zich als agent ('eedzjent') voordeden, bleken uit op seks, voor figurantenrollen werden de jongens niet betaald en de nachtclub waar Ramses Shaffy in het voorjaar kon zingen ging tijdens' zijn optreden failliet. Het komt tot een ontmoeting met de groten der aarde, maar die verloopt anders dan ge hoopt. Ramses Shaffy schrijft: „Ik zag Fellini in een bar staan en ben meteen naar hem toe ge gaan. Hij heeft me gevraagd om de volgende dag om zes uur op zijn kantoor te komen, alwaar hij me als stront behandelde, dus ik ga nooit meer ergens naar toe zonder introductie." Het valt bijna niet bij elkaar te verzinnen wat de 23-jarige Joop Admiraal en de 26-jarige Shaffy meemaken. In de brieven die bijna dagelijks heen en weer gin gen tussen hen en hun harts vriendin Shireen Strooker ont wikkelt zich langzaam maar ze ker een tragisch verhaal over verloren dromen, eenzaamheid en zelfs de suggestie van een ver borgen platonische verliefdheid van Ramses Shaffy, wanneer hij jaloers lijkt om de ontluikende liefde tussen Shireen Strooker en Ton Lensink. Ramses Shaffy Joop Admiraal Constante geldproblemen, Joop Admiraal die tijdens afwezig heid van Shaffy bijna in de goot geraakt, reclamefilmpjes die voorgoed vergeten zijn, de brie- venbundeling is ook te lezen als een handleiding voor iedere jon ge acteur die op de bonnefooi vertrekt naar het grote geld en de gouden toekomst, met als ti tel: 'Vergeet het maar!' „Thuis zitten ligt me niet, als je weet dat leven erbuiten op volle gang is, maar ja. Of er ooit iets van deze carrière terecht komt vraag ik mij ten zeerste af. Maar Joop en ik hadden deze tijd voor geen goud willen missen." Het zou een schelmenroman kunnen zijn, of een jongeman- nenboek als Nescio's Titaantjes. Maar de Brieven uit Rome zijn echt, en ze komen van enkele van de grootste artiesten die Ne derland heeft gekend. Dat maakt deze bundel tot een on misbaar document voor ieder een die van theater, muziek of film houdt. Wijbrand Schaap Ramses Shaffy en Joop Admiraal: Brieven uit Rome aan Shireen Stro oker. Nijgh Van Dilmar, Amster dam 2004. Joop Admiraal (links), Ramses Shaffy (midden) en Shireen Stroker tij dens de presentatie van 'Brieven uit Rome'. foto Xander Remkes/ANP Minds-cd af te ronden, die dit jaar nog gaat verschijnen, zo ga randeert Kerr. Maar mogelijk nog voor die nieu we plaat er ligt, verschijnt einde lijk, na een juridische strijd die bijna drie jaar heeft geduurd, een cd waarvan de muziek al vier jaar geleden door Kerr en Birchell werd opgenomen: Our Secrets Are The Same. Ruzie Ruzie met het platenlabel, een te vroeg uitgedeelde vinylper- sing. een enthousiaste Spaanse discjockev, fans die mp3's uit wisselen - het bekende verhaal. Maar het gevolg was ook dat Our Secrets Are The Same on der de fans een mythische status heeft verworven. „De plaat heeft zijn fouten", vindt. Kerr. „Maar dat kan ko men door alle gedonder er om heen. Ik kan er nauwelijks onbe vooroordeeld naar luisteren. Toen de muziek uitlekte, waren Charlie en ik er nog aan bezig. De muziek is heel basic. Maar anderzijds staan er ook twee liedjes op die ik reken tot de bes te die we gemaakt hebben. Spa ce en Death by chocolate. Dat laatste nummer mag ik me wel aantrekken trouwens. Ik ben verzot op chocola." Theo Hakkert Simple Minds treden zaterdag 22 mei op in Hellendoorn (Ov.) foto Paul Steenbergen/GPD Hij heeft een leven van politiek en litera tuur achter de rug. Aad Nuis (1933) weef zijn herinneringen op: Op zoek Mr Nederland. jdwikkelingswerker te Jamaica, dienst- "®tig militair in Nieuw-Guinea, weten- cnapper te Leiden, vrij gevestigd litera- Wrcriticus, Tweede Kamerlid voor D66, t&tssecretaris van cultuur. Aad Nuis vere- al die hoedanigheden in zich. Vorige aand verschenen zijn memoires Op zoek far Nederland. Hij schreef ze op rond het wnavan de Nederlandse identiteit. Want f ^rijver houdt van Nederland, bekent ulEn dan wil je graag weten wie dat toch f e )e aan je hart drukt. historische momenten mankeert het "din Nuis' leven. Als soldaat maakte hij uijna-oorlogje mee rond Nieuw-Gui- ea Hij was bij de oprichting van Provo. a,nen met Renate Rubinstein deed hij ons een conflict cadeau dat de gemoederen L .§e bjd zou verscheurende kwes- Jeinreb. En hij stond met Van Mierlo de wieg van D66. maar eens over Provo. In Op zoek Wr Nederland kunnen wij lezen dat Jas- rootveld, de goeroe van de jongens in Wtte pakken en zelf benoemd antirook- zich nog heeft laten inspireren door Aad Nuis foto Robert van Stuyvenberg/GPD wat later jarenlang Nuis' huisdier zou wor den, de hond Klaas. Aad Nuis: ,.Ja, Klaas was een hond. Van wat je noemt een gezond vuilnisbakkenras. Hij was eigenlijk van nie mand en iedereen. Was er weer wat te doen geweest, een happening, en gingen wij na af loop weg, riep iemand van ons: 'Klaas kom'. Dat heeft Jasper Grootveld opgepikt en omgewerkt tot zijn magische leuze 'Klaas komt!', een leus die je in de dagen van Provo overal op de muren kon lezen." De Provo-beweging is voor Aad Nuis een ui ting van typisch Nederlands levensgevoel. Geweldloosheid en veranderingen zonder veel poeha. „In de vroege patriottentijd schijn je ook zoiets gehad te hebben. In 1787 is het voorgekomen dat de patriotten een vroedschap van regenten tot aftreden hebben gedwongen louter door hen zwij gend te omsingelen. Provo had dat ook. Ze jenden de politie, daagden het gezag uit en probeerden de regentenmentaliteit zo aan de kaak te stellen. Maar ze bleven daarbij principieel geweldloos. Zo maakten ze de politie bijvoorbeeld razend, maar als de zaak dan uit de hand dreigde te lopen wa ren het de provo's die deëscaleerden door een partijtje voetbal aan te bieden. Zo kun nen in Nederland zaken toch ingrijpend ver anderen, maar met veel minder toeters en bellen dan in het buitenland. „In Nederland was in de jaren zestig de ont zuiling plotseling bovengronds gekomen. Daarvoor was ze al werkzaam geweest, maar niemand had toen eigenlijk in de ga ten gehad dat het verder ging dan zijn ei gen persoonlijke belevingswereld. In de ja ren zestig ontdekten wij dat anderen, ook uit andere zuilen, er net zo overdachten. Dat wij de wereld niet in hokjes konden blijven verdelen. Dat gaf de euforie van het collectieve Aha-gevoel. Provo en de oprich ting van D66 representeren dat gevoel het zuiverst. Daar komt dan nog bij dat de hele club was gaan geloven dat het met de wel vaart steeds beter zou gaan. Wij hadden vij fentwintig jaar lang een periode van groei achter de rug. Het probleem was dan ook niet meer de economie, maar de macht. Hoe verdeel je die het eerlijkst. Nu zie je hoe ty pisch jaren zestig-items als mondigheid, ver antwoordelijkheid en zelf beslissingen ne men, overgenomen zijn door rechts. Die mis bruikt het overigens: 'Wat zegt u mevrouw, uw been wil niet? Ja, maar wel graag zelf uw verantwoordelijkheid nemen!"' In Weinreb zagen Aad Nuis en Renate Ru binstein een voorbeeld van individualis tisch verzet tegen de macht. „Weinreb was", zegt Nuis, „voor ons het toonbeeld van iemand die met zijn intelligentie en met zijn geweldloos verzet de vijand toch een aanzienlijke slag toe kon brengen. Zijn verdienste is dat hij, hoe dan ook, het beeld van het leven tijdens de oorlog gewijzigd heeft. Dat was namelijk helemaal niet zo heldhaftig geweest, maar gewoon ieder voor zich." Friedrich Weinreb was kort na de oorlog veroordeeld wegens collaboratie. Presser nam het later voor hem op in Ondergang. Weinreb zou in feite een slim dubbelspel hebben gespeeld met de bezetter. Aad Nuis vlooide de protocollen van het proces na 'en Renate Rubinstein moedigde Weinreb aan zijn verhaal te boek te stellen in Collabora tie en verzet. De joodse geleerde werd toen dat eenmaal verschenen was voor een deel der natie alsnog een held. Een man die ve len het leven had gered, ook al was hij een merkwaardige persoonlijkheid. Voor een ander deel bleef hij een gevaarlijke, slimme vos die zich met list en bedrog had vrijge pleit van laf verraad. Aan het eind van de jaren zeventig ver scheen het Weinreb-rapport van het Riod, dat op last van de regering een onderzoek was begonnen, dat de slepende kwestie moest beëindigden. Het rapport was in zijn conclusies vernietigend. Aad Nuis is nog al tijd licht verbitterd over het feit dat vrijwel niemand het rapport heeft durven doorlich ten. „Toen ik mij in het Weinrebrapport be gon te verdiepen werd me algauw duidelijk dat we hier te maken hadden met een klas siek voorbeeld van een tunnelvisie. Die man moest en zou veroordeeld worden. „Wat er gebeurt in het Weinrebrapport is ei genlijk onvoorstelbaar. Je ziet hoe mogelij ke verdenkingen verderop in het boek plot seling feiten worden en zo stapelt zich een 'bewijs' op dat in feite niets voorstelt. Na tuurlijk, Weinreb was een rare, zeer van zichzelf bewuste man. Hij dacht dat hij de regie volledig zelf in handen had, misschien is hij in een aantal gevallen zelf het slacht offer geweest van manipulaties. Feit is dat het rapport gewoon niet klopt. Ik ben de zaak casus voor casus nagelopen. Dat staat beschreven in Het monster in de huiska mer, maar vrijwel niemand heeft de moeite genomen dat na te lezen. Toch is er geen en kel hard bewijs. Toen het Weinreb-rapport uitkwam was het in 24 uur beslist. Alleen Louis Sinner van het Algemeen Dagblad concludeerde meteen dat de zaak niet klop te. Daarna is het grote zwijgen ingetreden. Het blijft nog steeds erg onbevredigend dat er geen opheldering gekomen is. Het heeft me overigens wel geleerd dikke en imposan te rapporten voortaan te wantrouwen. Voor al als ze bedoeld zijn om een kwestie te beëindigen, moet je argwanend zijn. Het is jammer dat de journalistiek niet meer de tijd. heeft om zich in dit soort rapporten vast te bijten." Jan-Hendrik Bakker Aad Nuis. 'Op zoek naar Nederland'. Uitgeverij Au gustus, 223 pag., 16,95 euro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 27