!ZC E[et boek als unstwerk dus Alice is weer helemaal terug in Wonderland w Expositie Apeldoorns Museum jyctie bijlagen: 0113-315680 Cpzc.nl j-redactie@pzc.nl Jus 31,4460 AA Goes ^jntie-exploitatie: 'en Midden-Zeeland: 0113-315520; •-Vlaanderen: 0114-372770; ial; 020-4562500. lensdag 19 mei 2004 Keukemarket 10 JAAR 2BK6RNIID Keukenmarket loopt voorop in servlc* Si kwaliteit Rijksweg A17 afslag 21, Roosendaal Noord, T 0165 - 510 600 Vanuit Roosendaal eind Gastelseweg, langs de A17 Jasper Johns: A rose is a rose is a rose oeken van metaal, een boek zo groot als een dobbelsteen, een exemplaar dat geurt naar bouillon, een dat op slot zit. Kortom: kunstenaarsboeken. Te zien in Apeldoorn. Be roemde, maar ook nieuwe nog onbekende kunstenaars boeken. Tevergeefs zoek je in de Dik ke Van Dale naar het woord 'kunstenaarsboek'. Maar het woord bestaat wel degelijk. In de wereld van de beeldende kunst wordt het gebruikt. Het is niet een kunsthistorisch boek dat over een kunstenaar - of meerdere kunstenaars - gaat. Het is een boek dat gemaakt is dóór een kunstenaar. Het boek als kunstwerk dus. Talloze kun stenaars hebben zich in de loop der jaren laten inspireren door het fenomeen 'boek' en hun ei gen kunstenaarsboeken het licht doen zien, waarbij afwij ken van het gangbare boek voor op staat. Anders gezegd: kunste naarsboeken zijn geen gewone boeken. Ze zijn vooral om naar te kijken, want lezen in de ge bruikelijke zin van het woord, daar gaat het meestal niet of nauwelijks om. Het Apeldoorns Museum laat op de expositie Een boek is een boek is een boek een heleboel van die kunstenaarsboeken zien. Deels uit de eigen collec tie, maar ook uit de collecties van grote Nederlandse musea, als het Stedelijk Museum in Am sterdam, het Groninger Mu seum, Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam en het Van Abbemuseum in Eindho ven. En zo werd het mogelijk dat in Apeldoorn de komende maanden kunstenaarsboeken te zien zijn van de hand van bij voorbeeld Salvador Dali, Andy Warhol, Kurt Schwitters, Mar cel Duchamps en Henri Matisse. Conservator Lotte Menkman van het Apeldoorns Museum: „Kunstenaarsboek is een verza melnaam voor een grote groep zeer verschillende boeken. Het kunnen mooie boeken zijn met tekeningen en tekst, of boeken die bijvoorbeeld een puzzel vor men doordat de letters op ver schillenden bladzijden samen een tekst of een gedicht vormen. Er zijn reuzenboeken, piepklei ne boekjes, onleesbare boeken, niet te openen boeken en boe ken die zelfs niet meer op een boek lijken. Kunstenaarsboeken weerspiegelen de veelvormig heid van de ideeën van de kun stenaars die ze gemaakt heb ben." Manifest Om in die veelvormigheid enige structuur aan te brengen, heb ben de samenstellers van de ex positie in Apeldoorn gekozen voor twee hoofdlijnen: de bevrij ding van de typografie en experi menten met materialen en met de vorm van het boek. Een vroeg voorbeeld van experimen teren met de typografie is F.T. Marinetti's Parole in libertafu- turiste uit 1919. Het is een speels manifest van metaal, waarin de letters over de pagi na's dansen als 'bevrijde woor den'. Maar ook in latere stromin gen als het futurisme, het Russi sche constructivisme en dada Francesco Clemente: Undae Clemente Flaming Pulsae r .In.r g.g.nd bal*bi wlrd 'H e? hi t-iwi fffir* um Experimenta typografica wordt de letter gebruikt als het voertuig van de verbeelding. Ook hedendaagse kunstenaars ontdekken weer nieuwe moge lijkheden van de typografie. Ger- rit Jan de Rook bijvoorbeeld maakte een boek met als titel xprmntl ptry - met enige fanta sie lees je 'experimental poetry' - waarin hij met het rode klap- pertjespapier dat normaal ge sproken in een klappertjespis tool zit, het woord 'Agressie' schrijft. In diezelfde bundel tref fen we ook een Rietveldstoel aan, getekend met de letters van het woord 'Rietveld'. Met de vorm en het materiaal van het boek is ook veel geëxpe rimenteerd. Marcel Duchamps kwam in 1941 al met zijn Boite en valise, een boek als een kof fertje waarin een verzameling van zijn werk zat. En dan zijn er verscheidene kun stenaars die boeken van metaal hebben gemaakt. Opmerkelijk exemplaar op de expositie in Apeldoorn is de 'ketting' van Di- nie Besems. Een simpele meta len halsketting, zou je zeggen als je hem voor je op tafel ziet liggen. Maar als je hem op een bepaalde manier vasthoudt, neemt-ie de vorm van een boek aan. Onder het kopje experimen teren met vorm en materiaal zou je ook het naar bouillon geu rende boek van Job Koelewijn kunnen plaatsen. Rolmaat Diezelfde kunstenaar heeft een gedicht van Samuel Beckett op een rolmaat geplaatst: rol het meetinstrument uit en voor je ogen ontvouwt zich pure poëzie. Maar dat uitrollen moet dan wel denkbeeldig worden opgevat, want als bezoeker mag je geen van de kostbare boeken in het museum aanraken. Dat kan niet eens, want ze liggen in vitrines. Bovendien is er slechts een be perkte hoeveelheid licht in de zaal waarin de bijzondere boe ken worden tentoongesteld. Lo gische eis van de bruikleenge vers, want papier en drukwerk zijn zeer gevoelig voor licht. Menkman over de omstandighe den: „Ja, jammer dat de boeken in vitrines liggen. Het liefst zou je natuurlijk iedereen de gele genheid geven er in te bladeren, maar dat kan helaas niet. En een beetje donker is het wel, maar je raakt eraan gewend hoor. Na verloop van tijd ga je steeds meer zien." Op de expositie zijn ook acht honderd boeken van Gelderse kunstenaars te zien, eigendom van het Centrum voor Beelden de Kunst Gelderland (CBKG). Deze staan in een kast die is ont worpen door twee oud-studen ten van de Akademie voor Beel dende Kunst in Arnhem/ArtEZ. Ook die mogen niet ter hand ge nomen worden. Maar wie toch graag kunstenaarsboeken wil doorbladeren, krijgt de gelegen heid dat te doen met een aantal nieuwe exemplaren, dit jaar ge maakt door studenten van ArtEZ. Die boeken liggen op een tafel voor het grijpen. Maar wel eerst van die Boudewijn Büch-handschoentjes aan na tuurlijk. Henk Aalbers De expositie Een boek is een boek is een boek is georganiseerd in samen werking met kaAp Studium Genera le in het Apeldoorns Museum, tot 12 september. Jet zou de titel van een film kunnen ■Azijn: The return of Peter Blake. Na der- "8 jaar keert de beroemde Britse pop- pHunstenaar Sir Peter Blake terug naar gewijde grond in - of all places - Vorden. wen typical English castle, maar de Achter stee buitenplaats De Wiersse en zijn be iers stonden in 1970 model voor de schil den die Peter Blake maakte bij het boek we through the looking-glass. De comple- ^rie is tot en met 16 september te zien op Piekwaar hij zijn inspiratie opdeed. ^expositie in het koetshuis is een initia- van Peter Gatacre, bewoner van De 'ersse en vriend van Blake. Gatacre was de swinging sixties directeur van Mada- pssaud's in Londen. Peter Blake ver- erj wereldfaam met zijn hoes voor het lu n a^um Sgt. Pepper's Lonely Hearts Band (1967). Samen met Richard Ha- Ion en David Hockney gaf Blake de aan- tQt de ontwikkeling van de popart in ^t-Brittannie. JD onderwerpen vond hij vooral in alle- /gse dingen, zoals souvenirs, stripverha- ®-Pin-ups, popmuziek en boeken. De illus- nes die Blake maakte bij een heruitgave w Lewis Carroll's klassieker Alice the looking-glass uit 1872 worden i ena^s het hoogtepunt in zijn countrysi- oouvre en zijn bijdrage aan boekillustra ties. Blake werd vorig jaar door de Tate Gal lery in Londen uitgeroepen tot een van de meest invloedrijke en originele hedendaag foto Han Prinsen se kunstenaars in Groot-Brittannië. Voor Alice through the looking-glass liet hij in 1970 kinderen van Gatacre in de uitgestrek te tuinen van De Wiersse poseren. De foto's die hij van deze sessies maakte, gebruikte hij later als voorbeeld bij het maken van de acht illustraties in waterverf. De originele schilderijen zijn verkocht. In De Wiersse zijn de zeefdrukken te zien, sa men met de foto's die Blake gebruikte. Op een aantal van deze foto's en zeefdrukken zijn delen van de uitgestrekte tuinen rond De Wiersse duidelijk herkenbaar. De inmiddels 71-jarige en geridderde Peter Blake exposeert als extraatje ook nog enke le aquarellen die hij tijdens zijn logeerpartij tjes op De Wiersse maakte. Schilderijtjes van de bloemen en het vloerkleed in zijn ka mer, van het snoei werk in de tuin. Ze bezit ten een zekere mate van onvoltooidheid, door Blake in begeleidende briefjes aan de familie Gatacre aangegrepen als chantage middel. „Ik beloofde het schilderij af te ma ken als ik nóg een keer werd uitgenodigd", grinnikt hij nu. „Grapje." Nostalgie Niet alleen Blake was present op de opening van de expositie, ook de 44-jarige Amelia Gatacre alias Alice in Wonderland vloog over uit haar huidige woonplaats Rome. Tien was ze toen ze, in een gehuurd kos tuumpje, voor Blake poseerde. Het was geen werk, maar plezier, roepen beiden in koor. Amelia, die eigenlijk Alice heet maar haar tweede naam als roepnaam koos, herinnert zich de sessie als perfect passend in een lan ge, hete zomer. Ook haar broertje William en haar zusje Sophie werden in het complot betrokken. Sophie pruilde als Tweedledum: ook zij wilde Alice zijn. Buitenplaats De Wiersse werd niet toevallig door Blake als broedplaats gekozen. De Wiersse heeft dankzij (groot-)moeder Alice Gatacre Wonderland-achtige tuinen waarin je gemakkelijk kunt verdwalen. Een wilde tuin, een verdiepte tuin, een geheimzinnige tunnel van beuken, een moestuin, beelden en fonteinen, alles gevat in een landschap spark van 32 hectare. Sinds 1974 is Blake niet meer teruggeweest op De Wiersse. Zijn markante baardje is in middels spierwit geworden, maar met het grootste gemak stapt hij terug in de tijd. „Het is pure nostalgie. Er zijn wat bomen verdwenen, maar verder heerst er in de tuin en in het huis nog steeds dezelfde sfeer. Het is eigenlijk net als toen. Er lopen hier nieu we kinderen rond, maar ze zitten op dezelf de banken." Het was vooral het dromerige dat Blake aantrok in de Alice-figuur. Het ge voel je leven te leiden via andere karakters. Altijd op zoek naar iemand of iets, naar de reden van'het bestaan. Uit de vijftig origine le gravures die de Victoriaanse illustrator John Tenniel bij Looking-Glass maakte, se lecteerde Blake er acht. Hij focuste op de ka rakters die hij leuk vond: Alice natuurlijk, maar ook Tweedledum, Tweedledee, Hump- ty Durnpty en The White Knight. Zonder al te veel af te wijken van de Ten- niel-tekeningen drukte Blake er toch zijn ei gen stempel op. Soms met een kleinigheidje, zoals het prijskaartje op de hoed van The King's Messenger. Alweer een 'grapje'. Ook schilderde hij een portret van Alice, iets wat voor zover bekend nog niet eerder was ge daan. Op de expositie hangt naast dit por tret de voorbeeld-foto van Amelia. „Amelia was een perfecte Alice. Van dezelf de leeftijd en ze acteerde precies wat ik haar wilde laten doen. Als ik bijvoorbeeld zei 'Nu komen de soldaten!' keek ze heel angstig." In Londen en later in Somerset maakte Blake de acht schilderijen, waarbij de Vordense foto's een duidelijke rol in het totale proces speelden. Een favoriet heeft hij met. „Dat verandert met de dag. Wel heb ik een favoriet karakter: The White Knight. Zo'n dotty mannetje." Jennifer Faasen Expositie Peter Blake: Alice through the looking glass. Te zien t/m 16/9 in het koetshuis van De Wiersse, Wiersserallee, Vorden, elke donderdag om, 10.30u in combinatie met een tuinbezoek. Ook tijdens de open dagen op 30 en 31 mei, 1 juni, 11, 12, 18 en 19 juli, van 10-17u. Info: 0573-451409. mmmrnmm

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 25