PZC Scharrelaars zijn hoogvliegers De Happy Harrier draait lang door Schatten uit Zee belicht grootste natuurgebied 21 ^fl»l dinsdag 18 mei 2004 Door de plateaus steeds een stukje hoger vast te zetten wor den de hennen gestimuleerd om te vliegen. De vliegkunst moeten de dieren meester zijn om straks in een scharrelvolièrelegstal mee te kunnen draaien. Het komt wel eens voor dat Sinke scharrelhen- nen opfokt die nauwelijks hoe ven te kunnen vliegen. „Dan laat ik de plateaus bijna hele maal zakken en blijven de kip pen zoveel mogelijk op de grond." Of een scharrelkip nou een hoogvlieger is of niet, maakt trouwens voor haar eieren niet uit. Die krijgen gewoon het stempel scharrelei. Pas nadat bezoekers van het pluimveeopfokbedrijf zich in een witte wegwerpoverall en plastic overlaarzen hebben gehe sen, laat Sinke ze toe in zijn stal len. Het dragen van beschermen de kleding is verplicht volgens de Integrale Keten Bewaking. Daarmee wordt onder meer ge probeerd om de verspreiding van besmettelijke dierziektes te voorkomen. Elke zeventien weken krijgt Sin ke nieuwe eendagskuikens bin nen van een kuikenbroedbedrijf in Lunteren. Via een centrale verkooporganisatie zijn die kui kens dan al verkocht en weet Sinke aan welke voorwaarden de dieren moeten voldoen. „El ke klant stelt weer andere eisen qua entingen of bijvoorbeeld vlieghoogtes", zegt Sinke. „Daar houden we tijdens het op fokken rekening mee." Na zeventien weken zijn de kip Naam: Pluimveeopfokbedrijf Sinke v.o.f. Eigenaars: Kees en Liesbeth Sinke Waar: Kruiningen Wat: 190.000 hennen, waarvan 120.000 in drie batterijstallen en 70.000 in drie scharrel-volièrestallen In de familie sinds: 1970 pen klaar om te gaan leggen en gaan ze op transport naar pluim- veebedrijven door heel Neder land. De hennen verblijven ver volgens gemiddeld een jaar in een legbatterij of legscharrels- tal. Daarna eindigen de meeste dieren als soepkip. Heel behoed zaam doet Sinke de deur van de nieuwste scharrelvolièrestal op zijn terrein open. Meteen barst er een oorverdovend lawaai los. Twintigduizend witte hennen gaan tegelijkertijd aan de wan del en proberen allemaal zo snel mogelijk en zo ver mogelijk bij de deur vandaan te komen. Zo dra de dieren stemmen horen, wordt het gefladder en het pa niekerige geren nog een tandje erger. „De witte hennen zijn erg schuw", vertelt Sinke. „Maar ze kruipen gelukkig niet op el kaar." Geluidsbarrière Dat doen hun bruine soortgeno ten helaas wel. Sinke: „Vorig jaar ging er pal boven de boerde rij een vliegtuig door de geluids barrière: er was echt dikke pa niek in de stal. Alle kippen za ten op een kwart van de ruimte, wel een halve meter op elkaar. Toen zijn de onderste dieren al lemaal gestikt." Sinke was niet thuis toen het ge beurde, maar kreeg een waar schuwing van de computer op zijn semafoon. „Ik ben meteen omgekeerd", zegt hij. „Maar er was geen redden meer aan." De stallen worden volledig be waakt door computers die Sinke ter plekke, maar ook vanuit zijn woonhuis kan bedienen. Met één druk op de knop kan hij on der meer de temperatuur, de lichtintensiteit, de hoeveelheid voer, de watertoevoer en de ven tilatie regelen. Sinke heeft voor schaalvergro ting gekozen om ervoor te zor gen dat hij zijn boterham kan blijven verdienen. Ter vergelij king: zijn vader begon begin ja ren zeventig met dertienduizend opfokhennen. Sinke: „Ik heb er nu 190.000 rondlopen. Doordat de kosten enorm zijn gestegen, verdien ik per saldo ongeveer evenveel als hij." Ingrid Huibers Alles heeft twee kanten. Pluimveeopfokker Kees Sinke (35) zegt het vaak, tijdens de rondleiding door zijn stallen. Omdat hij zich stoort aan de eenzijdi ge benadering van het feno meen scharrelkip. Niet dat Sinke iets tegen scharrelkip- pen heeft, maar hij begrijpt niet waarom het batterij sys teem, waarin elke kip haar eigen hokje heeft, het veld moet ruimen. ,,Dat systeem heeft zich de afgelopen der tig jaar bewezen voor mens en dier. Je ziet het aan de prestaties. Een hen die het niet naar haar zin heeft, legt echt geen eieren, maar daarvan is in de batterij geen sprake." Sinke vindt het overigens een prachtig gezicht: een volle scharrel-volièrestal waar kip pen rondscharrelen en vliegen. „Je loopt hier echt tussen de kip pen", zegt hij. „En de dieren krijgen de ruimte om hun na tuurlijke gedrag te uiten. Ze kunnen bijvoorbeeld een stof- bad nemen. Daar krijgen ze een heel mooi verenpak van." Maar de medaille heeft ook een andere kant: „Scharrelkippen zijn veel vaker ziek", zegt Sin ke. „Ze hebben vooral veel last van coccidiose, een soort darminfectie. Dat krijgen ze van het pikken op eikaars mest. En scharrelkippen hebben tevens extra entingen nodig waar ze flink ziek van worden. Dan kom je 's ochtends de stal binnen en dan zitten er twintigduizend kip pen suf voor zich uit te staren. Dat is geen leuk gezicht hoor." Overigens heeft de Europese Unie een paar jaar terug al be sloten dat het batterijsysteem na 2012 verboden wordt. Een scharrelvolièrestal bestaat uit een grote ruimte waarin de kippen vrij rond kunnen lopen. Om de paar meter is er een pla teau dat op verschillende hoog tes kan worden getakeld. De ene helft van de plateaus bevat voer, de andere helft water. foto's Willem Mieras Schatten uit Zee. Dat is het thema van de derde nationa le Week van de Zee, die vanaf donderdag tot en met zondag 30 mei langs de kust wordt gehou den. Begonnen als bescheiden Zeeuws initiatief, neemt het eve nement steeds grotere vormen aan. In de provincie zelf zijn er ook flink wat activiteiten, waar onder een 'nationaal zeediner' in de Middelburgse Abdij. Ondanks alle spektakel, blijft de opzet van de Week van de Zee toch eerst en vooral: het be richt brengen dat de Noordzee als grootste natuurgebied, sa men met de kuststrook, een be langrijke plaats in de Nederland se samenleving hoort in te ne men. „Aandacht vragen voor de natuur is hoofddoel", verzekert mede-organisator Joos Versfeit van de stichting Duinbehoud. Haar stichting heeft dan ook voor het basis- en voortgezet on derwijs lespakketten gemaakt (avontuur aan zee en ruimte rover). Voor recreatiebedrijven is het spel 'een zee van ruimte' ontwikkeld (wat ook in natuur- en milieucentra gespeeld kan worden). Het thema Schatten uit Zee is op een brede manier in te vul len. De rijkdom die de zee biedt aan vis (al staat de visstand door overbevissing steeds meer onder druk). Maar ook archeolo gische vondsten en.de beleving van de zee (uitzicht, zilte geur. geluid golven) en kuststrook. De waarden aan planten en dieren zijn groot. Er leven zo'n 250 vis soorten, honderden soorten bo- demdieren en tientallen vogel soorten. Ook zijn er 'verborgen schat ten', waarvoor met name de ver eniging Kust en Zee zich sterk maakt. Bijvoorbeeld de Zeeuw se Voordelta, waar wind, zee en zand voor dynamiek zorgen. Het aantal zeehonden neemt laatste jaren gestaag toe. Een ongehin derde natuurontwikkeling staat onder druk door visserij en re creatie. Met zo'n gebied, waar van de 'rijkdom' niet meteen af straalt, moet zuinig worden om gesprongen. Dit jaar is er extra aandacht voor het onderwerp 'goede vis'. Daarmee wordt duurzame vis bedoeld, die ook op een milieu- en natuurvriendelijke manier door de vissers geoogst wordt. Stichting de Noordzee presen teert een Goede Visgids, die een overzicht geeft van herkomst, vangst en kweekwijze van 50 vis sen die op de nationale markt te koop zijn. Met het nationale zeediner, op donderdag 27 mei, wil Zeeland zich in de kijker spelen. Het staat in het teken van duurzame visserij en viskweek. De produc ten die aan tafel geserveerd wor den hebben daar ook betrekking op. Met het diner wordt vooral gemikt op politici, bestuurders en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven. Een deel van de opbrengst van het diner is be stemd voor projecten die duurza me visserij bevorderen. Gast heer is commissaris van de ko ningin W. van Gelder. Meer voor het grote publiek is een opname van het televisiepro gramma Te Land, Ter Zee en in de Lucht op Neeltje Jans, vrij dag en zaterdag Niet bepaald een evenement waarbij de na tuur voorop staat. Het is desal niettemin onderdeel van de Week van de Zee, omdat de be zoekers tijdens de opnamen be naderd worden over de schatten uit de zee, legt Versfeit uit. Daar toe is onder meer de Zoutbus aanwezig op het voormalige wer- keiland in de Oosterscheldeke- ring. Met flinke financiële steun van de provincie (9600 euro), organi seert het Schelde Informatiecen trum een aantal boottochten op de Westerschelde, met het schip Stad Terneuzen. De vaartochten hebben een educatieve insteek; een gids vertelt over veiligheid, toegankelijkheid en natuur in de zeearm. De tochten zijn dage lijks van donderdag tot en met 30 mei, vanuit verschillende plaatsen (Vlissingen, Hoedekens- kerke, Breskens, Terneuzen, Walsoorden, Hansweert). Het Visserijmuseum in Breskens houdt zaterdag een minisail: een show van scheepsmodellen, waarbij in de vismijn varende modellen te bezichtigen zijn. An dere activiteiten in Zeeland zijn onder meer: schatgraven op het strand, vliegerfestival Nieuw- vliet, strandjutten, verschillen de excursies en fietstochten, ex posities in galerie Haamstede en atelier Daniëlle Orello. Rinus Antonisse Voor meer informatie zie: www.weekvandezee.nl. Voorde vaartochten www.scheldenet.nl. De Week van de Zee begint donderdag en duurt tot en met zondag 30 mei. foto Lex de Meester Kees Sinke: „Een hen die het niet naar haar zin heeft, legt echt geen eieren." mm&ë- Er komt wat voorbij varen op de Westerschelde. Vijf tigduizend zeeschepen per jaar, op weg naar Antwer pen, Gent, Terneuzen. De Westerschelde is één van de grootste loodsgebieden ter wereld. Nederlandse en Vlaamse loodsen zorgen voor een veilige afwikke ling van al die scheepvaart. In deze rubriek wordt weke lijks bericht over het reilen en zeilen van de loods- dienst. K JP Het warme middagmaal zit erop. De loodsen trekken zich terug in een verblijf bene- dendeks, waar wat tijdschriften liggen en een televisie staat. Die blijft uit. Het is donderdag. De dag waarop de loodsboten el kaar om half één 's middags af lossen op de loodspost Schou- wenbank voor de Walcherse kust. De week voor de Mirfak en haar bemanning zit erop. Het bijna even oude zusterschip Menkar is in aantocht. De loodsen stappen met de loodsjol van de Mirfak over op de Menkar. Een Vlaamse loods is als eerste aan de beurt om naar een zeeschip te gaan, de lpg-tanker Sigas Centurion. Vanaf de brug wordt via de in tercom doorgegeven dat hij zich klaar moet maken. De Vlissingse Scheldeloods Eu gene Heugen weet dat de Sigas Centurion gemiddeld tien kno pen loopt. Het schip waarvoor hij op de rol staat, de Britse tan ker Happy Harrier, haalt gemid deld veertien knopen. „Die Si gas Centurion halen we dus voor Antwerpen zeker in", voor spelt Heugen. Om één uur 's middags is het zo ver. Heugen wordt opgeroepen en gaat naar het dek. Hij stapt in de gele loodsjol die hem naar 'zijn klant' moet brengen. Het water is nog steeds een spiegel tje en de met ethyleen geladen Happy Harrier ligt vrij diep. De overstap van de jol via de touw ladder verloopt gesmeerd. De tweede stuurman staat te wach ten. Hij is, zoals de hele beman ning, van Filippijnse komaf. „Alles is hier prima geregeld", ziet Heugen. Dat is wel eens an ders. Hij herinnert zich een voor val met een Russisch schip. „Ik vertrouwde de touwladder niet helemaal, trok eraan en vroeg of die goed vastzat. 'Alles goed', verzekerden ze mij. Eenmaal bo ven bleek hoe die touwladder vastzat. Twee mannen stonden op het uiteinde." Het blijft al tijd oppassen bij het aan boord gaan. Op de brug van de Happy Har rier is de ontvangst door de kapi tein hartelijk. Hij blijft vrijwel constant aanwezig, wat niet ge bruikelijk is. Vaak heeft de ge zagvoerder er al veel uren opzit ten, bijvoorbeeld tijdens de pas sage van Het Kanaal, en gaat hij slapen als de loods er is. Het is druk op de brug. Een stuurman houdt op een zeekaart van de Westerschelde precies bij hoe laat het schip verschillende be langrijke punten passeert. En dan is er nog een roerganger aan wie Heugen zijn vaarinstructies geeft. Elk schip heeft zijn eigenaardig heden, zo ook de Happy Har rier. De kapitein licht Heugen vantevoren in. De Happy Har rier heeft de neiging langer door te draaien, als de koers wordt verlegd naar stuur- of bak boord, naar rechts of naar links. Varend langs de betonning die de vaarweg over de banken naar Walcheren markeert, is dat goed te merken. Als de koers al is ver legd naar stuurboord, blijft de tanker doordraaien naar stuur boord. Heugen: „Dat moet je snel aanvoelen." De vuurtoren van Westkapelle komt in beeld. Hoeveel navigatieapparatuur er aan boord van moderne schepen ook is, de vuurtoren blijft een belangrijk baken. Met de kleine vuurtoren op de dijk van West kapelle vormt de grote vuurto ren een lichtlijn, waarop ko mend vanaf zee de koers precies kan worden bepaald. Op deze reis hoeft dat niet. Het is over dag. Het zicht is prima. Het wa ter is kalm. De stroom zit mee. De Happy Harrier kan tegen half zes in Antwerpen zijn. „Wie weet", verheugt Heugen zich alvast 'op het toetje van de ze loodsreis', „zien we onderweg nog zeehondjes op de platen." Harmen van der Werf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21