Zeelucht is niet zo gezond
De oneindigheid van koper
Eigentijdse interpretaties
van eeuwenoude iconen
PZC
Htcelicht
Middelburger
beboet wegens
slaan met staaf
Schone lucht
lezers schrijven
Vluchtelingen
Eigen bijdrage
Europahuis
SGP IV
kunst
Jubilerend museum
eert Mies Elout-Drabbe
Optreden
Gino and
bulldozeband
Tentoonstelling
Vleeshal belicht
in Amsterdam
Salsaband
Azucar Negra
in Eeklo
door Aector Dooms
MIDDELBURG - Een 74-jarige
inwoner van Middelburg is giste
ren voor mishandeling van een
inspecteur van de Dierenbe
scherming veroordeeld tot 400
euro boete. De Middelburgse po
litierechter J. Hopmans achtte
bewezen dat de verdachte met
een ijzeren staaf tegen het hoofd
van het slachtoffer had gesla
gen.
..Ik ben onschuldig. Ik wil een
eerlijke rechtszaak", reageerde
de man furieus. Gisteren getuig
den de inspecteur van de Dieren
bescherming en zijn vrouwelij
ke collega, die bij het incident
26 juli vorig jaar in Middelburg
aanwezig was. Zij verklaarden
dat de man eerst naar een spade
greep. Die werd afgepakt door
het slachtoffer. Op zijn beurt
gaf hij de spade aan de vrouw.
Op het moment dat hij zich te
rug omdraaide kreeg hij de sta
len pijp tegen zijn hoofd. Zo
was het volgens de twee inspec
teurs van de Dierenbescherming
gegaan „Hoe durven ze? Zij lie
gen. Het is afgesproken werk",
riep de verdachte vertwijfeld.
Aan het incident was een woor
denwisseling voorafgegaan over
de (slechte) verzorging van een
paard, waarop de eigenaar door
de controleurs werd aangespro
ken. De man had zich daarover
kwaad gemaakt. Toen de inspec
teur hem probeerde te kalmeren
zei de Middelburger in de
schuur te gaan om 'iets' te pak
ken. Hij had de spade gepakt
toen ze oog in oog met elkaar
stonden. Bij het afpakken van
de spade zou hij uit evenwicht
zijn gebracht. „Ik heb daarna
naar de pijp gegrepen om steun
te zoeken", was het verweer. Of
ficier van Justitie L. Boogert
had een andere lezing. Hij stel
de vast dat er sprake was van
een vloeiende beweging toen hij
met de buis het hoofd van het
slachtoffer raakte. De officier
vond dat een werkstraf geen zin
had voor de gehandicapte ver
dachte en eiste daarom een boe
te. De politierechter nam de eis
over. „Ik geloof uw verhaal abso
luut niet." De Middelburger
was in alle staten. „Ik wil een re
constructie. Ik ga in hoger be
roep."
Met de kwaliteit van zeelucht is het lang niet zo goed gesteld als algemeen wordt aangenomen. foto Peter Nicolai
door Wout Bareman
Is het decennia geleden? Het was op
een moment dat Cadzand zichzelf
nog eens heel nadrukkelijk wilde pro
moten. Hotelhouder Piet Faas van hotel
Noordzee wist zeker dat hij de concur
rentie, waar ook aan de Noordzeekust,
op een geweldige manier aftroefde; hij
lanceerde ingeblikte zeelucht van Cad-
zand-Bad.
Lucht in blik. Het was een gadget, jaren
geleden. Een mooi blik, voorzien van
een wikkel vol toeristische lokkers.
Weermannen van onbesproken gedrag
verkondigden al jaren dat het aan de
kust bij Cadzand vaak veel mooier weer
was dan elders in het land. Een vleugje
zeelucht uit Cadzand stond borg voor
een gezonde ademstoot en een blije, ge
zonde lach.
De Duitsers uit het Roergebied en de
Belgen uit de Borinage of de streken
van Antwerpen wisten het zeker: aan de
kust bij Cadzand ademde je de pure zee
lucht in, de zilte zeelucht, die jodium-
rijk, zorgde voor verkwikking van lijf
cn leden. En een slaap, die je in de stad
nooit en te nimmer sliep.
Op de website van het Kruidenvrouwtje
zingen de afgestudeerden Laure Fonte-
nay en dr. Bernard-Francois Badelon
het loflied op de zee. ,,De zee is een
bron van levenskracht. Vanwege haar
rijkdom aan sporenelemeneten en mine
rale zouten kan ze een einde maken aan
vermoeidheid en geldt ze als een onuit
puttelijke bron van zegeningen voor het
menselijk lichaam. Zeelucht kun je zien
als een medicijn dat we inademen. De
minerale zouten van het zeewater heb
ben de bijzondere eigenschap dat ze in
de vorm van ionen in onze bronchiën
worden verspreid. Een uitstekende re
medie tegen vermoeidheid", schrijven
ze. En om twijfelaars over de streep te
trekken, voegen ze er aan toe: ,,De eer
ste levende cel bevond zich oorspronke
lijk in de zee. In deze eencellige alg wa
ren de minerale elementen al aanwezig
waaraan onze planeet zo rijk is."
Edoch, is zeelucht wel zo gezond als de
stadsmens steevast aanneemt? Profes
sor René van Grieken, chemicus aan de
Universiteit van Antwerpen, heeft daar
zo zijn twijfels over. En hij kan het we
ten. Immers, Van Grieken pleegde liefst
dertig jaar onderzoek naar de zo geloof
de kwaliteit van zeelucht en kwam tot
de conclusie dat het helemaal niet zo
goed is gesteld met de wind van zee.
Nou ja, wel als die regelrecht uit het
noordwesten waait. Want wat heb je
noordwestelijk van ons land? Veel wa
ter en verder niets. En dat garandeert
dus schone lucht.
Anders is het gesteld bij zuidwesten
wind. Dan bevat de zeewind veel vlieg
asdeeltjes (met lood en koper) van de
Engelse elektriciteitscentrales. Zuiden
wind? Voert vooral ijzerdeeltjes mee
van de Franse staalindustrie. Uit het
oosten kun je vervuiling uit het Roerge
bied verwachten. En al die opgestapel
de zware metalen kunnen leiden tot en
ge ziektes als tumoren, nierproblemen
en groeivertraging. „Gelukkig blijven
de concentraties ver onder de gevaars
norm", stelt de onderzoeker vast. En
die verkwikkende jodium in de lucht?
Ach, dat gehalte zal ook nooit meer be
dragen dan een enkele nanogram (mil
jardste gram). Dus daarover moeten we,
volgens de professor, niet te enthousiast
doen.
Zeelucht is dan lang zo gezond niet als
de folders van de VW en het Bureau
voor Toerisme willen doen geloven. Ver
kwikkend? „Nou, ik woon al jaren ach
ter de dijk en ik voel met wel degelijk ie
dere dag weer verkwikt hoor", giechelt
Margo Tempelman van het Bureau voor
Toerisme Zeeland. Ze heeft eerlijk ge
zegd nog nooit zo'n gekke vraag gehad.
Of ze zich zorgen maakt over de twijfel
achtige kwaliteit van de zeelucht?
„Ach, natuurlijk promoten wij dit ge
bied als Zeeland, het land van zon, zee
en strand. Maar de lucht staat daarin
niet centraal. Praat je over de Zeeuwse
luchten, dan heb je het over de combina
tie van water en licht. Die specifieke
luchten." Zeeuwse kuuroorden, die in
spelen op de zilte zeelucht en het helen
de water, zijn er nauwelijks.
Dat zilte zit in de lucht. En dat ruik je.
„Maar we hebben er nooit een item van
gemaakt", verzekert de promotor.
Beleidsambtenaar Leen Vermeulen van
de afdeling Milieubeheer van de provin
cie vindt het allemaal maar relatief. Het
zuiverheidsgehalte van de lucht wordt
ook sterk bepaald door het voorbij den
derende verkeer en de bedrijvigheid in
een gebied. Binnenkort worden de resul
taten van metingen in de grensstreek
bij Antwerpen bekend gemaakt. Veront
rustend en van invloed op de zeelucht?
Welnee. Ver beneden de normen. De
lucht wordt over het algemeen toch al
schoner, dus een dagje aan zee kan abso
luut geen kwaad. Behalve die gebakken
lucht van het frietkraam natuurlijk.
zaterdag 15 mei 2004
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de in de PZCv».
schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactil
tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent nieti*
de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen word.
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden D>
redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over»
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
Zo maar een paar berichtjes in
de kranten die mij raken.
In de Metro stond: Vluchtelin
gen die zijn ingeburgerd in Ne
derland omdat ze hier al vijf
jaar of langer zijn kun je niet
meer uitzetten. En toch gebeurt
het. In de PZC lees ik een paar
dagen later: 'Werkstraf voor
vechtpartij'. U bent nu tien jaar
in Nederland, maar u heeft al
een aardig strafblad opge
bouwd.' Wij hebben nonnen en
waarden, volle gevangenissen
en twee op een cel mag al bijna
niet. Wij moeten bezuinigen en
cellen bij bouwen. Zouden wij
nu niet beter goedwillende
vluchtelingen een kans geven en
de 26-jarige vechtersbaas met
een strafblad vanaf zijn zestien
de en andere criminelen naar
het land van herkomst sturen.
Gerard M. Nieuwenhuize
Singelweg 11
Grijpskerke
Driekwart zieken duurder uit
(PZC 12-5). Dat weet ik want ik
heb zojuist een rekening van de
apotheek ontvangen, 30 euro
moet ik betalen als eigen bijdra
ge voor twee soorten medicij
nen. Oké, dat zal wel zo zijn.
Maar wat zie ik op diezelfde pa
gina?' 'Riagg blijft 's zomers wer
ken in Marokko'. Dit is toch te
gek om los te lopen, zorg op
maat in het buitenland en dat
terwijl de cliëntele van de
AWBZ in Nederland de broek
riem steeds strakker aan moet
trekken omdat de AWBZ steeds
minder geld beschikbaar heeft.
Ik vind dit ronduit absurd.
J. v.d. Berge
Maasstraat 35 b
Middelburg
Er is veel bijval voor het plan
Huis van Europa. Als enige
wordt genoemd mevrouw Van
Eyck. Ik kan best begrijpen dat
zij dat zegt. Haar man was ont
werper van het gebouw aan de
Maisbaai en niemand zal ontke
nen dat dit een prachtig werr.
stuk is. Op de volgende bladzn
de lees je over de problemen
de bouw van de nieuwe schout
burg. De verzekering betaL-
maar hoelang gaat dat duren a
de schade is niet mis. Ook den*
komst van de Concertzaal i
niet bepaald hoopgevend tent;
toch iedere Middelburger gr^
wil dat dit gebouw blijft k
staan. Met het oplossen van dj.
ze problemen trek je geen ay.
dacht maar ik mag toch aam*,
men dat het gemeentebestuz
zich in de eerste plaats bekom
mert om dingen die alle burg®
van Middelburg aangaan. Od;
al omdat zij het benodigde gt;
voor al deze plannen bij®
brengen.
A. v.d. Berge-Wolan
A melam 31
Midddm
Hierbij wil ik reageren op
brief van J.L. den Hollandere
Burgh-Haamstede (Lez®|
Schrijven, PZC 12-5). Allereerr.
wil ik vermelden dat ik geen ik
ben van de SGP noch daar o:
stem. Hij verwijt de heer VÈ
Heukelom ondemocratisch gs-
drag. Gaat hier niet om "depot
verwijt de ketel dat hij zwak
ziet". In een democratie mag
niemand iets opdringen dat te
gen zijn of haar geweten ingaat
Ik heb dan ook het idee dat ie-
mand die het met Den Hollan
der niet eens is in zijn denkbeel
den maar overal moet worden
uitgezet. Een democratie onw
vele denkbeelden en is daan»,
verdraagzaam, er is zelfs ea
partij naar vernoemd. Tot s!o'
nog dit, of D'66 deelname aaa
de regering zo'n gelukkige oplos
sing is, is voor mij een grote
vraag, met Jan, Piet en Klaas
kun je immers alle kanten op
nietwaar? Den Hollander zoi
dat ter harte moeten nemen.
J.C. den Ham
Steelantsmm
Ml
door Anita Tournois
WESTDORPE - Een koperen ka
merscherm met het opschrift
Cuprum Infinitum van Linda
schot vormt een opvallende fac
tor in Galerie 45 in Westdorpe.
Het scherm maakt deel uit van
verschillende disciplines die
worden tentoongesteld in de
nieuwe lente-expositie. Naast
Schot, verder aanwezig met
schilderijen, exposeert Sia
Braakman keramiek en zijn er
sieraden van Jennifer van der
Werf en Anke Rutten.
Een rol koperplaat daagde
Schot, woonachtig in Heikant,
uit tot het maken van haar
meest recente werk, een kamer
scherm in drie delen, koperen
platen opgehangen in een stalen
frame. Het middendeel werd be
schilderd met een naakt, een
zelfportret in rode olieverf; Cup
rum en Infinitum zijn met sten-
cilletters gestanst op de buiten
ste platen. Schot: „Deze woor
den geven aan dat koper een Qn-
eindig materiaal is met talloze
mogelijkheden. Daarnaast bete
kenen ze voor mij dat niets on
mogelijk is, als je de uitdaging,
het experiment aandurft. Niet
alleen in de kunst, maar in het
hele leven." De kunstenares zit
niet aan één techniek vastgebak
ken, maar varieert naar gelang
het onderwerp. Ondanks de toe
passing van diverse materialen
en vaardigheden - zij toont affi
niteit met aquarel, acryl, olie
verf en pastel, blijft het werk
herkenbaar.
Vrouwelijke naakten in diverse
poses, 'gezonde en ronde' paar
den, duinlandschappen en bloe
men worden uitgebeeld in een ei
gen kleurenpalet, zowel transpa
rant als dekkend en inherent
aan de gebruikte techniek. Ook
bewegingen en hanteren van
penseel of potlood kent een mix
van spontaan en krachtig tot
vloeiend en rond.
Sia Braakman, die ook van ver
schillende markten thuis is en
een eigen galerie exploiteert in
Philippine, exposeert kerami
sche objecten. Naast sierlijke
kommen, vazen en schalen in
verschillende blauwtinten, ver
want aan lucht en zee, bewerkt
met zonnige gouden lijnen en te
keningen, exposeert zij twee flin
ke massieve beelden in zwarte
onbewerkte klei, waarmee
Braakman een totaal andere,
ruigere weg lijkt te bewandelen.
Naast keramiek exposeert zij
momenteel schilderijen, abstrac
te werken in primaire kleuren
met een heldere en krachtige be
lijning, in Echo-Audio in Ter-
neuzen. Zowel Schot als Braak
man rondde een opleiding af
aan de academie en geven nu res
pectievelijk lessen in tekenen en
keramiek. De twee andere expo
santen, Rutten en van der Werf,
maken beiden gebruik van zil
ver en rubber voor het vervaar
digen van hun sieraden.
Rutten uit Gaanderen (Achter
hoek) studeerde af als ingenieur
industrieel ontwerpen in Delft,
maar volgt momenteel een cur
sus edelsmeden bij Van der
Werf. Deze kunstenares, gebo
ren in Zürich, genoot haar oplei
ding aan de Vakschool voor
edelsmeden en Fijne technieken
in Schoonhoven en maakt voor
haar werken voornamelijk ge
bruik van schakels met ronde,
ovale of rechte vormen.
Blaadjescollier
Zoals het sierlijke blaadjescol-
her, bestaande uit een paperclip
achtige ophanging in zilver met
aan het uiteinde een fraai ge
vormd groen blaadje met een zil
veren nerf vorm.
De vormgeving van Rutten ken
merkt zich door een strakke be
lijning met ragfijne uitsnijdin
gen, waarbij contrast en vlakver
deling centraal staan. Ook voor
haar vormt de ophanging van
het sieraad een essentieel onder
deel van het ontwerp.
Tentoonstelling t/rn 6 juni in Gale
rie 45, Singel 45 in Westdorpe
Open: do. t/mzo. 13.00-17.00 uur.
Olieverf op doek van Linda Schot en keramiek van Sia Brakman in
Galerie 45 in Westdorpe. foto Camile Schelstraete
door Ernst Jan Rozendaal
BROUWERSHAVEN - Het schil
deren van iconen is aan strikte
regels gebonden. Daardoor ogen
ze door de eeuwen heen vrijwel
hetzelfde. De tentoonstelling
Iconen in beweging, die van
daag begint in de Grote Kerk
van Brouwershaven, bevat be
halve replica's van iconen ook
werk van hedendaagse kunste
naars die een vergelijkbare the
matiek hebben. Zij storen zich
niet aan eeuwenoude regels.
De expositie in Brouwershaven
was eerder te zien in Stockholm
en Oslo en gaat na 20 juni nog
naar het Zweedse Visby, Gothe-
burg. Kopenhagen en het Noor
se Eleverum. „Het is een exposi
tie die nooit meer lijkt op te hou
den", zegt galeriehouder Jan
Lech uit het Zweedse Odenslu-
da. Hij nam drie jaar geleden
het initiatief voor het project
Icons in transformation. Hij
vroeg een aantal kunstenaars
werk te selecteren of te maken
dat past bij de eeuwenoude ico
nenvoorstellingen. Samen met
replica's van iconen is dat werk
vervolgens geëxposeerd, voorna
melijk in kerken.
De tentoonstellingen worden be
kostigd uit de opbrengst van ver
kochte werken. Dat betekende
dat vooral het werk van de he-
dendaagse kunstenaars moest
worden vervangen. Lech: „Zij
maakten weer nieuwe werken.
Daardoor is de in loop van drie
jaar ook een ontwikkeling in
hun werk zichtbaar geworden.
De titel Iconen in beweging
geeft dus niet alleen aan dat
wordt afgeweken van de eeu
wenoude stijl van de iconen
maar ook dat het werk van de
hedendaagse kunstenaars aan
verandering onderhevig is."
Maria
In Brouwershaven zijn naast de
replica's van iconen uit het Da-
nilov Klooster bij Moskou voor
namelijk werken te zien van de
in Zweden woonachtige Russi
sche kunstenares Ludmila
Pawlowska en de Zweedse
beeldhouwer Kjell Törnqvist.
Op verschillende manieren hou
den hun kunstwerken verband
met de in het midden van de
kerk tentoongestelde iconen.
Daarop is vooral de beeltenis
van Maria en Jezus te zien.
Op de voorgrond een anti-oorlog icoon, een beeld van de Zweedse
beeldhouwer Kjell Törnqvist. foto Mechteld Jansen
„Veel mensen vinden iconen sta
tische kunst", verklaart Lech.
„Maar wie goed naar de ogen
kijkt, krijgt de indruk dat de af
gebeelde heilige terugkijkt. Of
je links, rechts of midden voor
de icoon staat, het beeld commu
niceert met je. In de expositie
willen we de ruimte en de sfeer
van de kerken optimaal gebrui
ken. Dat kan goed met het werk
van Pawlowska en Törnqvist.
De eerste maakt schilderijen
met veel reliëf. Het zijn bijna
beelden. De tweede maakt daad
werkelijk beelden, iets wat niet
past in de iconentraditie. Je
kunt zeggen dat de iconen ruim
telijk en tastbaar zijn geworden.
We kunnen er omheen lopen en
ze aanraken."
- Praten
De biddende figuur of de moe
der met kind van Törnqvist hoe
ven volgens de kunstenaar niet
per se religieus te worden opge
vat. „De biddende figuur kun je
je in een kerk voorstellen maar
net zo goed thuis. Het kan Jezus
zijn, maar ik zou het ook kun
nen zijn. Wat ik het belangrijk
ste vind is dat mijn beelden met
de bezoeker communiceren. Ze
praten als het ware tegen wie er
naar kijkt."
Pawlowska is duidelijker beïn
vloed door de iconen. „Ik ben
Russisch en ik heb altijd deel uit
gemaakt van de orthodoxe kerk.
Ze zijn dus heel vertrouwd.
Maar ik ben ze pas echt in mijn
kunst gaan verwerken toen mijn
moeder zeven jaar geleden over
leed. Mijn verdriet uitte zich in
deze beelden. Ze worden wel he
dendaagse iconen genoemd,
maar dat vind ik onjuist. Het
zijn geen iconen, hoewel ze on
der invloed daarvan zijn ont
staan."
Het thema van haar werk is het
leven na de dood dat te vinden
is via God. „De boodschap is het
belangrijkste, daarna komt pas
de techniek", aldus Pawlowska.
Toch is ook die opmerkelijk.
Schilderde ze aanvankelijk op
canvas, tegenwoordig werkt ze -
net als iconenschilders - op
hout.
Haar beelden hebben steeds
meer reliëf gekregen. Ze ge
bruikt alle mogelijke materia
len, van metaal tot glas. In enke
le werken heeft ze zelfs kogel
hulzen gebruikt. „Dat is mijn
protest tegen oorlog. Die lost
nooit problemen op. Als kunste
naar wil ik graag iets kwijt over
wat ik in de wereld zie gebeu-
Expositie: Iconen in beweging, t/m
20 juni in de Grote Kerk in Brou
wershaven, officiële opening van
middag om 14.00 uur door Har-
men Siezen, daarna dagelijks open
van 13.30-16.30 uur.
door Ernst Jan Rozendaal
DOMBURG - Het Marie Tak
van Poortvliet Museum in Dom
burg bestaat tien jaar. Dat
wordt vanaf 20 juni gevierd met
de tentoonstelling Moen! Tussen
Toorop en Mondriaan. De kun
stenares Mies Elout-Drabbe
1875-1956.
Mies Elout-Drabbe was me
de-organisator van de tentoon
stellingen die van 1911 tot en
met 1921 in Domburg werden
gehouden.
Daaraan dankt het museum zijn
bestaan, want tien jaar geleden
werd in het kader van het Mond-
riaanjaar 1994 in Domburg een
replica neergezet van het toen
malige tentoonstellingsgebouw.
Sindsdien is daar voornamelijk
werk getoond van kunstenaars
die op Walcheren hebben ge
woond of gewerkt.
Nalatenschap
Het is ook tien jaar geleden dat
de zoon van Mies Elout-Drabbe
overleed. Zijn nalatenschap is
nog bij elkaar. Frans Elout was
in het bezit van veertig olieverf
schilderijen van zijn moeder en
driehonderd werken op papier.
Zijn wens was om daaraan op
enig moment aandacht te schen
ken.
Dat gebeurt nu met de tentoon-
KLOOSTERZANDE - Gi
no and The Bulldozeband
keert terug naar zijn roots.
De rockband verzorgt za
terdagavond in café-zaal
Den Dwaes in Groenedijk
een classic rock night.
De viermansformatie, met
leadzanger/gitarist Gino
Buijsrogge, bassist Jeffrey
Bax, drummer Pjotr van
der Made en toetsenist Ro
land Bakker speelt popmu
ziek uit de zestiger, zeventi
ger en tachtiger jaren.
Ook een oud-disjocky van
't Laantje (voormalig disco
theek in Kloosterzande) zal
een bijdrage leveren.
stelling Moens! en een bijbeho
rende publicatie, geschrever.
door kunsthistorica Francises
van Vloten. De expositie v
ingericht op twee locaties: behal
ve in het Domburgse museiK
ook in de Zeeuwse Bibliotheek
in Middelburg.
Het- overzicht wordt compleet
gemaakt door een aantal bijzon
dere bruiklenen van het weré
van Eloüt-Drabbe.
MIDDELBURG - Premsela. it
stichting voor Nederlands
vormgeving, verzorgt dinsdagin
Amsterdam een lezingen- en dis
cussieprogramma over de ten
toonstelling Alternate die op het
ogenblik te zien is in de Mees
hal in Middelburg.
In de expositie wordt kritisch ge
keken naar de stroom van va
rianten die vormgevers make:
op bekende producten. Direc
teur Dingeman Kuilman var
Premsela en Jos de Bruin er
Remko Scha, makers van een m
de Vleeshal te aanschouwen
computerprogramma dat onop
houdelijk nieuwe ontwerpen
van vazen genereert, geven er*
toelichting.
Het programma, dat zich ai-
speelt bij Premsela. Rapenbur
gerstraat 123 in Amsterdam, be
gint om 20.00 uur.
EEKLO - De Cubaanse salsa-
band Azucar Negra verzorgt
vanavond een optreden in con
certzaal N9 in Eeklo.
Azucar Negra is één van de toon
aangevende timbabands - timba
is up tempo salsa - in Cuba. Het
elf koppige gezelschap werd m
1997 opgericht, toen Leonel Li-
monta zijn groep Bamboleo ver
liet. In 2001 werd de debuut-cd
Andar Andando gelanceerd. De
huidige toernee is ter promotie
van het nieuwe schijfje, .Sin li
ra?- Atras getiteld. Het concert
begint om 21.00 uur.