Zeelucht is niet zo gezond De oneindigheid van koper Eigentijdse interpretaties van eeuwenoude iconen PZC -! Middelburger beboet wegens slaan met staaf GELICHT lezers schrijven Vluchtelingen Eigen bijdrage Europahuis SGP IV kunst Jubilerend museum eert Mies Elout-Drabbf Optreden Gino and bulldozeband Tentoonstelling Vleeshal belicht in Amsterdam Salsaband Azucar Negra in Eeklo zaterdag 15 mei 2004 door Aector Dooms MIDDELBURG - Een 74-jarige inwoner van Middelburg is giste ren voor mishandeling van een inspecteur van de Dierenbe scherming veroordeeld tot 400 euro boete. De Middelburgse po litierechter J. Hopmans achtte bewezen dat de verdachte met een ijzeren staaf tegen het hoofd van het slachtoffer had gesla gen. „Ik ben onschuldig Ik uil een eerlijke rechtszaak", reageerde de man furieus. Gisteren getuig den de inspecteur van de Dieren bescherming en zijn vrouwelij ke collega, die bij het incident 26 juli vorig jaar in Middelburg aanwezig was. Zij verklaarden dat de man eerst naar een spade greep. Die werd afgepakt door het slachtoffer. Op zijn beurt gaf hij de spade aan de vrouw. Op het moment dat hij zich te rug omdraaide kreeg hij de sta len pijp tegen zijn hoofd. Zo was het volgens de twee inspec teurs van de Dierenbescherming gegaan. „Hoe durven ze? Zij lie gen. Het is afgesproken werk", nep de verdachte vertwijfeld. Aan het incident was een woor denwisseling voorafgegaan over de (slechte) verzorging van een paard, waarop de eigenaar door de controleurs werd aangespro ken. De man had zich daarover kwaad gemaakt. Toen de inspec teur hem probeerde te kalmeren zei de Middelburger in de schuur te gaan om 'iets' te pak ken. Hij had de spade gepakt toen ze oog in oog met elkaar stonden. Bij het afpakken van de spade zou hij uit evenwicht zijn gebracht. „Ik heb daarna naar de pijp gegrepen om steun te zoeken", was het verweer. Of ficier van Justitie L. Boogert had een andere lezing. Hij stel de vast dat er sprake was van een vloeiende beweging toen hij met de buis het hoofd van het slachtoffer raakte. De officier vgnd dat een werkstraf geen zin had voor de gehandicapte ver dachte en eiste daarom een boe te. De politierechter nam de eis over. „Ik geloof uw verhaal abso luut niet," De Middelburger was in alle staten. „Ik wil een re constructie. Ik ga in hoger be roep." door Wout Bareman Is het decennia geleden? Het was op een moment dat Cadzand zichzelf nog eens heel nadrukkelijk wilde pro moten. Hotelhouder Piet Faas van hotel Noordzee wist zeker dat hij de concur rentie, waar ook aan de Noordzeekust, op een geweldige manier aftroefde; hij lanceerde ingeblikte zeelucht van Cad- zand-Bad. Lucht in blik. Het was een gadget, jaren geleden. Een mooi blik. voorzien van een wikkel vol toeristische lokkers. Weermannen van onbesproken gedrag verkondigden al jaren dat het aan de kust bij Cadzand vaak veel mooier weer was dan elders in het land. Een vleugje zeelucht uit Cadzand stond borg voor een gezonde ademstoot en een blije, ge zonde lach. De Duitsers uit het Roergebied en de Belgep uit de Borinage of de streken Schone lucht van Antwerpen wisten het zeker: aan de kust bij Cadzand ademde je de pure zee lucht in, de zilte zeelucht, die jodium- rijk, zorgde voor verkwikking van lijf en leden. En een slaap, die je in de stad nooit en te nimmer sliep. Op de website van het Kruidenvrouwtje zingen de afgestudeerden Laure Fonte- nay en dr. Bernard-Francois Badelon het loflied op de zee. „De zee is een bron van levenskracht. Vanwege haar rijkdom aan sporenelemeneten en mine rale zouten kan ze een einde maken aan vermoeidheid en geldt ze als een onuit puttelijke bron van zegeningen voor het menselijk lichaam. Zeelucht kun je zien als een medicijn dat we inademen. De minerale zouten van het zeewater heb ben de bijzondere eigenschap dat ze in de vorm van ionen in onze bronehiën worden verspreid. Een uitstekende re medie tegen vermoeidheid", schrijven ze. En om twijfelaars over de streep te trekken, voegen ze er aan toe: „De eer ste levende cel bevond zich oorspronke- Met de kwaliteit van zeelucht is het lang niet zo goed gesteld als algemeen wordt aangenomen. foto Peter Nicolai lijk in de zee. In deze eencellige alg wa ren de minerale elementen al aanwezig waaraan onze planeet zo rijk is." Edoch, is zeelucht wel zo gezond als de stadsmens steevast aanneemt? Profes sor René van Grieken, chemicus aan de Universiteit van Antwerpen, heeft daar zo zijn twijfels over. En hij kan het we ten. Immers, Van Grieken pleegde liefst dertig jaar onderzoek naar de zo geloof de kwaliteit van zeelucht en kwam tot de conclusie dat het helemaal niet zo goed is gesteld met de wind van zee. Nou ja, wel als die regelrecht uit het noordwesten waait. Want wat heb je noordwestelijk van ons land? Veel wa ter en verder niets. En dat garandeert dus schone lucht. Anders is het gesteld bij zuidwesten wind. Dan bevat de zeewind veel vlieg asdeeltjes (met lood en koper) van de Engelse elektriciteitscentrales. Zuiden wind? Voert vooral ijzerdeeltjes mee van de Franse staalindustrie. Uit het oosten kun je vervuiling uit het Roerge bied verwachten. En al die opgestapel de zware metalen kunnen leiden tot en ge ziektes als tumoren, nierproblemen en groeivertraging. „Gelukkig blijven de concentraties ver onder de gevaars norm", stelt de onderzoeker vast. En die vei'kwikkende jodium in de lucht? Ach, dat gehalte zal ook nooit meer be dragen dan een enkele nanogram (mil jardste gram). Dus daarover moeten we, volgens de professor, niet te enthousiast doen. Zeelucht is dan lang zo gezond niet als de folders van de VVV en het Bureau voor Toerisme willen doen geloven. Ver kwikkend? „Nou, ik woon al jaren ach ter de dijk en ik voel met wel degelijk ie dere dag weer verkwikt hoor", giechelt Margo Tempelman van het Bureau voor Toerisme Zeeland. Ze heeft eerlijk ge zegd nog nooit zo'n gekke vraag gehad. Of ze zich zorgen maakt over de twijfel achtige kwaliteit van de zeelucht? „Ach, natuurlijk promoten wij dit ge bied als Zeeland, het land van zon, zee en strand. Maar de lucht staat daarin niet centraal. Praat je over de Zeeuwse luchten, dan heb je het over de combina tie van water en licht. Die specifieke luchten." Zeeuwse kuuroorden, die in spelen op de zilte zeelucht en het helen de water, zijn er nauwelijks. Dat zilte zit in de lucht. En dat ruik je. „Maar we hebben er nooit een item van gemaakt", verzekert de promotor. Beleidsambtenaar Leen Vermeulen van de afdeling Milieubeheer van de provin cie vindt het allemaal maar relatief. Het zuiverheidsgehalte van de lucht wordt ook sterk bepaald door het voorbij den derende verkeer en de bedrijvigheid in een gebied. Binnenkort worden de resul taten van metingen in de grensstreek bij Antwerpen bekend gemaakt. Veront rustend en van invloed op de zeelucht? Welnee. Ver beneden de normen. De lucht wordt over het algemeen toch al schoner, dus een dagje aan zee kan abso luut geen kwaad. Behalve die gebakken lucht van het frietkraam natuurlijk. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de in de P2C schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren. Derej^ tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekentnietj de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrèfi Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen «vm niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woordfM redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Ove weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Zo maar een paar berichtjes in de kranten die mij raken. In de Metro stond: Vluchtelin gen die zijn ingeburgerd in Ne derland omdat ze hier al vijf jaar of langer zijn kun je niet meer uitzetten. En toch gebeurt het. In de PZC lees ik een paar dagen later: 'Werkstraf voor vechtpartij'. U bent nu tien jaar in Nederland, maar u heeft al een aardig strafblad opge bouwd.' Wij hebben normen en waarden, volle gevangenissen en twee op een cel mag al bijna niet. Wij moeten bezuinigen en cellen bij bouwen. Zouden wij nu niet beter goedwillende vluchtelingen een kans geven en de 26-jarige vechtersbaas met een strafblad vanaf zijn zestien de en andere criminelen naar het land van herkomst sturen. Gerard M. Nieuwenhuize Singelweg 11 Grijpskerke Driekwart zieken duurder uit (PZC 12-5). Dat weet ik want ik heb zojuist een rekening van de apotheek ontvangen, 30 euro moet ik betalen als eigen bijdra ge voor twee soorten medicij nen. Oké, dat zal wel zo zijn. Maar wat zie ik op diezelfde pa gina?' 'Riagg blijft 's zomers wer ken in Marokko'. Dit is toch te gek om los te lopen, zorg op maat in het buitenland en dat terwijl de cliëntele van de AWBZ in Nederland de broek riem steeds strakker aan moet trekken omdat de AWBZ steeds minder geld beschikbaar heeft. Ik vind dit ronduit absurd. J. v.d. Berge Maasstraat 35 b Middelburg Er is veel bijval voor het plan Huis van Europa. Als enige wordt genoemd mevrouw Van Eyck. Ik kan best begrijpen dat zij dat zegt. Haar man was ont werper van het gebouw aan .de Maisbaai en niemand zal onilg nen dat dit een prachtig stuk is. Op de volgende bl&jj de lees je over de problems] de bouw van de nieuwe schog burg. De verzekering bey maar hoelang gaat dat dure, de schade is niet mis. Ooköfj komst van de Concerts j niet bepaald hoopgevend toch iedere Middelburger»] wil dat dit gebouw blijft j staan. Met het oplossen vanj ze problemen trek je geen 13 dacht maar ik mag toch ajn men dat het gemeentebeq zich in de eerste plaats U, mert om dingen clie allebrg van Middelburg aangaan, si al omdat zij het benodigde^ voor al deze plannen brengen. A. v.d. Berge-V/di Arnelan] Middel: j Hierbij wil ik reageren opi brief van J.L. den Hollandèi Burgh-Haamstede (La Schrijven, PZC 12-5). Allerea wil ik vermelden dat ikgeei ben van de SGP noch daa;i stem. Hij verwijt de heal Heukelom ondemocratisch j drag. Gaat hier niet om "dei verwijt de ketel dat hij <m ziet". In een democratie ma; niemand iets opdringen dan gen zijn of haar geweteninga Ik heb dan ook het idee dan mand die het met Den Hola der niet eens is in zijn denkbd den maar overal moet wortt uitgezet. Een democratie oih vele denkbeelden en is daari verdraagzaam, er is zelfs a partij naar vernoemd. Tot a nog dit, of D'66 deelname a de regering zo'n gelukkige opts sing is, is voor mij een gd vraag, met Jan, Piet en Èa kun je immers alle kanten c nietwaar? Den Hollander a dat ter harte moeten nemen. j J.C. den Hm Steelantstml] fa door Anita Tournois WESTDORPE - Een koperen ka merscherm met het opschrift Cuprum Infinitum van Linda schot vormt een opvallende fac tor in Galerie 45 in Wesldorpe. Het scherm maakt deel uit van verschillende disciplines die worden tentoongesteld in de nieuwe lente-expositie. Naast Schot, verder aanwezig met schilderijen, exposeert Sia Braakman keramiek en zijn er sieraden van Jennifer van der Werf en Anke Rutten. Een rol koperplaat daagde Schot, woonachtig in Heikant, uit tot het maken van haar meest recente werk, een kamer scherm in drie delen, koperen platen opgehangen in een stalen frame. Het middendeel werd be schilderd met een naakt, een zelfportret in rode olieverf; Cup rum en Infinitum zijn met sten- cilletters gestanst op de buiten ste platen. Schot: „Deze woor den geven aan dat koper een on eindig materiaal is met talloze mogelijkheden. Daarnaast bete- kenen ze voor mij dat niets on mogelijk is, als je de uitdaging, het experiment aandurft. Niet alleen in de kunst, maar in het hele leven." De kunstenares zit niet aan één techniek vastgebak ken, maar varieert naar gelang het onderwerp. Ondanks de toe passing van diverse materialen en vaardigheden - zij toont affi niteit met aquarel, acryl, olie verf en pastel, blijft het werk herkenbaar. Vrouwelijke naakten in diverse poses, 'gezonde en ronde' paar den, duinlandschappen en bloe men worden uitgebeeld in een ei gen kleurenpalet, zowel transpa rant als dekkend en inherent aan de gebruikte techniek. Ook bewegingen en hanteren van penseel of potlood kent een mix van spontaan en krachtig tot vloeiend en rond. Sia Braakman, die ook van ver schillende markten thuis is en een eigen galerie exploiteert in Philippine, exposeert kerami sche objecten. Naast sierlijke kommen, vazen en schalen in verschillende blauwtinten, ver want aan lucht en zee, bewerkt met zonnige gouden lijnen en te keningen, exposeert zij twee flin ke massieve beelden in zwarte onbewerkte klei, waarmee Braakman een totaal andere, ruigere weg lijkt te bewandelen. Naast keramiek exposeert zij momenteel schilderijen, abstrac te werken in primaire kleuren met een heldere en krachtige be lijning, in Echo-Audio in Ter- neuzen. Zowel Schot als Braak man rondde een opleiding af aan de academie en geven nu res pectievelijk lessen in tekenen en keramiek. De twee andere expo santen, Rutten en van der Werf, maken beiden gebruik van zil ver en rubber voor het vervaar digen van hun sieraden. Rutten uit Gaanderen (Achter hoek) studeerde af als ingenieur industrieel ontwerpen in Delft, maar volgt momenteel een cur sus edelsmeden bij Van der Werf. Deze kunstenares, gebo ren in Zürich, genoot haar oplei ding aan de Vakschool voor edelsmeden en Fijne technieken in Schoonhoven en maakt voor haar werken voornamelijk ge bruik van schakels met ronde, ovale of rechte vormen. Blaadjescollier Zoals het sierlijke blaadjescol lier, bestaande uit een paperclip achtige ophanging in zilver met aan het uiteinde een fraai ge vormd groen blaadje met een zil veren nerfvorm. De vormgeving van Rutten ken merkt zich door een strakke be lijning met ragfijne uitsnijdin gen, waarbij contrast en vlakver deling centraal staan. Ook voor haar vormt de ophanging van het sieraad een essentieel onder deel van het ontwerp. Tentoonstelling ttm 6 juni in Gale rie 45, Singel 45 in Westdorpe. Open: do. t/mzo. 13.00-17.00 uur. Olieverf op doek van Linda Schot en keramiek van Sia Brakman in Galerie 45 in Westdorpe. foto Camile Schelstraete door Ernst Jan Rozendaal BROUWERSHAVEN - Het schil deren van iconen is aan strikte regels gebonden. Daardoor ogen ze door de eeuwen heen vrijwel hetzelfde. De tentoonstelling Iconen in bewegingdie van daag begint in de Grote Kerk van Brouwershaven, bevat be halve replica's van iconen ook werk van hedendaagse kunste naars die een vergelijkbare the matiek hebben. Zij storen zich niet aan eeuwenoude regels. De expositie in Brouwershaven was eerder te zien in Stockholm en Oslo en gaat na 20 juni nog naar het Zweedse Visby, Gothe- burg. Kopenhagen en het Noor se Eleverum. „Het is een exposi tie die nooit meer lijkt op te hou den", zegt galeriehouder Jan Lech uit het Zweedse Odenslu- da. Plij nam drie jaar geleden het initiatief voor het project Icons in transformation. Hij vroeg een aantal kunstenaars werk te selecteren of te maken dat past bij de eeuwenoude ico nenvoorstellingen. Samen met replica's van iconen is dat werk vervolgens geëxposeerd, voorna melijk in kerken. De tentoonstellingen worden be kostigd uit de opbrengst van ver kochte werken. Dat betekende dat vooral het werk van de he- dendaagse kunstenaars moest worden vervangen. Lech: „Zij maakten weer nieuwe werken. Daardoor is de in loop van drie jaar ook een ontwikkeling in hun werk zichtbaar geworden. De titel Iconen in beweging geeft dus niet alleen aan dat wordt afgeweken van de eeu wenoude stijl van de iconen maar ook dat het werk van de hedendaagse kunstenaars aan verandering onderhevig is." Maria In Brouwershaven zijn naast de replica's van iconen uit het Da- nilov Klooster bij Moskou voor namelijk werken te zien van de in Zweden woonachtige Russi sche kunstenares Ludmila Pawlowska en de Zweedse beeldhouwer Kjell Törnqvist. Op verschillende manieren hou den hun kunstwerken verband met de in het midden van de kerk tentoongestelde iconen. Daarop is vooral de beeltenis van Maria en Jezus te zien. Op de voorgrond een anti-oorlog icoon, een beeld van de Zweedse beeldhouwer Kjell Törnqvist. foto Mechteld Jansen „Veel mensen vinden iconen sta tische kunst", verklaart Lech. „Maar wie goed naar de ogen kijkt, krijgt de indruk dat de af gebeelde heilige terugkijkt. Of je links, rechts of midden voor de icoon staat, het beeld commu niceert met je. In de expositie willen we de ruimte en de sfeer van de kerken optimaal gebrui ken. Dat kan goed met het werk van Pawlowska en Törnqvist. De eerste maakt schilderijen met veel reliëf. Het zijn bijna beelden. De tweede maakt daad werkelijk beelden, iets wat niet past in de iconentraditie. Je kunt zeggen dat de iconen ruim telijk en tastbaar zijn geworden. We kunnen er omheen lopen en ze aanraken." Praten De biddende figuur of de moe der met kind van Törnqvist hoe ven volgens de kunstenaar niet per se religieus te worden opge vat. „De biddende figuur kun je je in een kerk voorstellen maar net zo goed thuis. Het kan Jezus zijn, maar ik zou het ook kun nen zijn. Wat ik het belangrijk ste vind is dat mijn beelden met de bezoeker communiceren. Ze praten als het ware tegen wie er naar kijkt." Pawlowska is duidelijker beïn vloed door de iconen. „Ik ben Russisch en ik heb altijd deel uit- door Ernst Jan Rozendaal DOMBURG - Het Marie Tak van Poortvliet Museum in Dom burg beslaat tien jaar. Dat wordt vanaf 20 juni gevierd met de tentoonstelling Moen! Tussen Toorop en Mondriaan. De kun stenares Mies Elout-Drabbe 1875-1956. Mies Elout-Drabbe was me de-organisator van de tentoon stellingen die van 1911 tot en met 1921 in Domburg werden gehouden. Daaraan dankt het museum zijn bestaan, want lien jaar geleden werd in het kader van het Mond- riaanjaar 1994 in Domburg een replica neergezet van het toen malige tentoonstellingsgebouw. Sindsdien is daar voornamelijk werk getoond van kunstenaars die op Walcheren hebben ge woond of gewerkt. Nalatenschap gemaakt van de orthodoxe kerk. Ze zijn dus heel vertrouwd. Maar ik ben ze pas echt in mijn kunst gaan verwerken toen mijn moeder zeven jaar geleden over leed. Mijn verdriet uitte zich in deze beelden. Ze worden wel he dendaagse iconen genoemd, maar dat vind ik onjuist. Het zijn geen iconen, hoewel ze on der invloed daarvan zijn ont staan." Het thema van haar werk is het leven na de dood dat te vinden is via God. „De boodschap is het belangrijkste, daarna komt pas de techniek", aldus Pawlowska. Toch is ook die opmerkelijk. Schilderde ze aanvankelijk op canvas, tegenwoordig werkt ze - net als iconenschilders - op hout. Haar beelden hebben steeds meer reliëf gekregen. Ze ge bruikt alle mogelijke materia len, van metaal tot glas. In enke le werken heeft ze zelfs kogel hulzen gebruikt. „Dat is mijn protest tegen oorlog. Die lost nooit problemen op. Als kunste naar wil ik graag iets kwijt over wat ik in de wereld zie gebeu- Exposilie: Iconen in beweging, t/m 20 juni in de Grote Kerk in Brou wershaven, officiële opening van middag om 14.00 uur door Har- men Siezen, daarna dagelijks open van 13.30-16.30 uur. KLOOSTERZANDE - Gi no and The Bulldozeband keert terug naar zijn roots. De rockband verzorgt za terdagavond in café-zaal Den Dwaes in Groenedijk een classic rock night. De viermansformatie, met leadzanger/gitarist Gino Buijsrogge, bassist Jeffrey Bax, drummer Pjotr van der Made en toetsenist Ro land Bakker speelt popmu ziek uit de zestiger, zeventi ger en tachtiger jaren. Ook een oud-disjocky van 't Laantje (voormalig disco theek in Kloosterzande) zal een bijdrage leveren. Het is ook tien jaar geleden dat de zoon van Mies Elout-Drabbe overleed. Zijn nalatenschap is nog bij elkaar. Frans Elout was in het bezit van veertig olieverf schilderijen van zijn moeder en driehonderd werken op papier. Zijn wens was om daaraan op enig moment aandacht te schen ken. Dat gebeurt nu met de tentoon stelling Moens! en een bijbel» rende publicatie, geschrei door kunsthistorica Francs van Vloten. De expositie ingericht op twee locaties: bek ve in het Domburgse r ook in de Zeeuwse F in Middelburg. Het overzicht wordt comè gemaakt door een aantal bij» dere bruiklenen van het ré van Elout-Drabbe. MIDDELBURG - Premselii stichting voor Nederlasi vormgeving, verzorgt dinsdag! Amsterdam een lezingen-ené cussieprogramma over de t# toonstelling Alternate dieoph ogenblik te zien is in de VI» hal in Middelburg. In de expositie wordt kritisch? keken naar de stroom van rianten die vormgevers ffi— op bekende producten. ps teur Dingeman Kuilman a Premsela en Jos de B: Remko Scha. makers van ee:: de Vleeshal té aanschou® computerprogramma dat on? hóudelij k nieuwe ontwei? van vazen genereert, geven s toelichting. Het programma, dat zich speelt bij Premsela, Rapenb- gerstraat 123 in Amsterdam's gint om 20.00 uur. EEKLO - De Cubaanse sab» band Azucar Ncgra verzoi? vanavond een optreden in certzaal N9 in Eeklo. Azucar Negra is één van det«f aangevende timbabands - is up tempo salsa - in Cuba fc elfkoppige gezelschap werd* 1997 opgericht, toen Leonelb monta zijn groep Bamboleo«#j liet. In 2001 werd de debuut^ Andar Andando gelanceerd.^ huidige toernee is ter pro®®* van het nieuwe schijfje, Sin-k rar Atras getiteld.. Het con»' begint om 21.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 60