Verlichting is nieuwe staatskerk Nederland is ideologisch leeg PZC Bernhard dreigde De Quay PZC D66 speelt hoog spel over Irak Strijd tegen terrorisme wordt oorlog tegen de islam te gast 15 mei 1954 zaterdag 15 mei 2004 De oorlog tegen het terrorisme wordt meer en meer een botsing tussen de islam en het Westen. Vooral niet-gelovigen imiteren de laatste tijd de denkers uit de Verlichting. Zij sturen aan op een civiele staatsgodsdienst als of democratie geen pluriformi teit verdraagt. door Thijs Wöltgens De oorlog tegen het terroris me ontwikkelt zich lang zaam tot de oorlog tegen de is lam. Fundamentalisme aan de ene kant lokt fundamentalisme aan de andere kant uit. Oor zaak en gevolg raken onontwar baar. In Tsjetsjenië. Kasjmir, de Molukken, Sudan, de Filipij- nen, Bosnië en Palestina woe den burgeroorlogen, die door de betrokkenen als godsdienstoor log worden ervaren. Na het ver trek van de Amerikanen kunnen we Irak als volgende kandidaat noteren. Interessanter is wellicht, dat ver lichte denkers na de godsdienst oorlogen in Europa (als gevolg van de Reformatie) helemaal niet aanstuurden op godsdienst vrijheid maar naar een homoge ne staatsgodsdienst. Dat was hun oplossing voor de religieuze burgeroorlogen. Die oplossing paste perfect in de ontwikkeling van de oude middeleeuwse op vatting, dat heel Europa tot één rijk behoorde, naar de gedachte, dat de afzonderlijke staten als politiek middelpunt gingen gel den. Politieke denkers als Hob- bes, Locke, Rousseau beseften, dat geen staat zonder ideolo gisch fundament kon blijven. Dat fundament mocht niet on dergraven worden door gods diensttwisten. Daarom bepleit ten zij een staatsgodsdienst, een civiele religie. In het ideale ge val kwam deze religie overeen met de Vemunftreligion van de grote denker van de VerÜchting Kant. Een hoogtepunt van deze gedachtengang bereikte in de ne gentiende eeuw de grondlegger van de sociologie Auguste Com- te. Hij ontwierp een complete mensheids-religie met priesters en rituelen. De grote ideologieën van de vori ge eeuw (communisme, fascisme en nationaal-socialisme) zijn Comte veel verschuldigd. Civie le religie werd politieke religie. Beide religies duldden geen bin nenlandse concurrent. Juist in de tijd van Comte zorgde Thor- becke ervoor, dat in Nederland de staatsgodsdienst vervangen werd door vrijheid van gods dienst. Dat heeft de katholieken van se- mi-burgers tot volledige bur gers gepromoveerd. En dat on danks hun gehoorzaamheid aan een vreemd staatshoofd (de paus) en hun onverstaanbare - want Latijnse - rituelen. In die tijd was er helaas nog geen AIVD. Dus, wat wel verstaan baar vanaf de kansel gezegd werd over homoseksualiteit, de positie van de vrouwen en de op vattingen van andersdenkenden is niet bewaard in rijksarchie ven. Maar misschien verschilde het niet zo wezenlijk van de ver kondiging in hei*vormde kerken en in orthodoxe synagoges. Bolkestein Intussen heeft de groeiende aan wezigheid van moslims in onze samenleving het idee van een ci viele religie een nieuwe impuls gegeven, met name bij ongelovi gen. Dat begon met Bolkestein. Die betreurde de neergang van het christendom in Nederland. Daardoor moest zijn liberalisme het doen zonder bezielend ver Deze godsdienstoorlog ver plaatst zich naar het Westen. Dat is het duidelijkst te zien in de Verenigde Staten. Daar soli- dariseren fundamentalistische christenen zich met Israël in de hoop het einde der tijden te be spoedigen. In het ontkerkelijkte Europa krijgt dit messianisme een ander gezicht. Dat is hel ge zicht van de militante terugkeer naar de Verlichting. Volgens de hedendaagse mythe heeft de is lam immers de Verlichting ge mist en daarmee de scheiding van kerk en staat. De islam is blijven steken in onze Middel eeuwen. Deze mythe bevat in elk geval twee historische fou ten. Allereerst kenden de Mid deleeuwen als geen ander tijd perk de spanning tussen kerk (sacerdotium) en staat (impe rium). Je hoeft Augustinus er maar op na te lezen om de af grond tussen wereldlijke macht (civitas terrena) en de godsdien stige macht (civitas Dei) gewaar te worden. Poetsbeurt voor bet borstbeeld van Thorbecke in de hal van de Tweede Kamer. Onder leiding van deze liberale leider voltrok zich in de negentiende eeuw in Nederland de scheiding tussen kerk en staat. foto ANP band. Democratie en markt zijn procedures, geen inhoud. Als de keuze voor deze procedures zon der metafysische grondslag blijft, dan wordt die keuze tame lijk willekeurig. Maar die grond slag is historisch nu eenmaal het christendom. Bolkesteins opvolgers zoeken die grondslag in de Verlichting (niet voor niets beklaagde Bol kestein zich over de teloorgang van het geschiedenisonderwijs). De Verlichting vervangt niet al leen het christendom, maar elke godsdienst. Dat culmineert in de vraag van Ayaan Hirsi Ali aan scholieren van een islamitische school, of zij Allah belangrijker vinden dan de Grondwet. Sinds wan neer is de Grondwet een cate chismus? Ik ben herhaaldelijk mede-grondwetgever geweest zonder me te realiseren, dat ik een nieuwe levensbeschouwing aan Nederland oplegde. Hele maal fout gedacht van mij. Ik had moeten weten, dat ik de nieuwe koran formuleerde. Ik had moeten weten, dat ik de ci viele religie codificeerde. Dan had ik ook geweten, dat burgers hun overtuigingen moesten on derwerpen aan de geldende nor men en waarden, dat de inburge ring het karakter van een ge dwongen bekering zou krijgen en islamitische scholen anders behandeld zouden worden dan christelijke. Helaas verkeerde ik in de naïeve gedachte, dat democratie en rechtsstaat wel enige pluriformi teit konden verdragen. En dat juist die verdraagzaamheid de beste voorwaarde voor de inbur gering van nieuwe Nederlan ders zou zijn. Maar nu moet ik aan de verkon digers van de liberale jihad cle mentie vragen: ik ben misleid door Thorbecke. Des te meer mis ik het kompas van zijn na zaat Cliteur. GPD Thijs Wöltgens was fractieleider van de PvdA in de Tweede Kamer en is nu voorzitter van de Kamer van Koophandel Zuid-Limburg en bestuursvoorzitter van de Open Universiteit. door Paul Koopman Bij de formatie van het tweede kabinet-Balken ende was voor 1)66 de vraag of deze partij met slechts zes zetels in de Tweede Kamer wel voldoende invloed zou kunnen uitoefenen. Daar kwam bij dat de partij nooit eerder een centrum-rechtse coalitie aan een meerderheid had geholpen. Meedoen aan Balkenende-2 was daarom al lesbehalve vanzelfsprekend. Het viel uiteindelijk best mee. Het CDA bleek inschikkelijk omdat het lelijk zijn neus had gestoten in een mislukte for matiepoging met de PvdA. De WD deed niet moeilijk over de gekozen burgemeester en het referendum, twee harte- wensen van D66-onderhande- laar De Graaf. Het belang van het onderwijs - een speer punt van de Democraten in de campagne - werd evenzeer door de beoogde partners on derschreven. En zo kwam het dat D66-ministers binnen de kortste keren tevreden ston den te glanzen op de trappen van paleis Noordeinde. In de Tweéde Kamer kon frac tieleider Dittrich regelmatig afstand van het kabinetsbe leid nemen, zonder dat dit tot brokken of scheve gezichten leidde. CDA en WD wisten zich immers meestal verze kerd van de steun van de LPF. Veel 'rechts' beleid is zo door de Kamer geloodst. Aan het eind van de dag was ieder een binnen de coalitie weer even goede vrienden en had Dittrich zichzelf en zijn partij kunnen profileren. Maar die vlieger gaat vrijwel zeker niet op bij een besluit dat het kabinet binnen enkele weken wil nemen: de verlen ging van de militaire missie in Irak. Tot ongenoegen én nervositeit van de twee groot ste coalitiefracties begint Dit trich steeds nadrukkelijker aan die missie te twijfelen. Met het toenemende geweld, de martelingen door Amen- kaanse militairen en nu ooi nog het eerste Nederlands? slachtoffer preludeert Dfó openlijk vertrek per 1 juli „Er kan geen sprake zijn vat selectief shoppen", waar- schuwde CDA-fractieleide j Verhagen op een bijeenkonis in Goes. Vanuit Warscha; mopperde de liberale leide j Van Aartsen dat D66 in de dis cussie over Irak 'precies 4 verkeerde insteek' kiest. Deze schoten voor de boeg ju lustreren dat een 'alleingat? van D66 niet wordt gepih Het is in Nederland ongebrc- kelijk dat een militaire miss:? niet ten minste op de stee van de hele regeringscoalitie kan rekenen. Dat de PvdAaf- i haakte, zit het kabinet alma: I lekker, omdat daarmee Ik ideaal van een bijna Kamer, breed gesteunde missie us het zicht verdween. Maar juist omdat de nsicos in Irak zo groot zijn, is ec hecht en solidair thuisfro^ vereist. Een coalitiepartij dre afhaakt, zal zowel bij de rege ring als ook de militairen n Irak als een graat in de ked zitten. Stel dat na een b tot verlenging opnieuw slacht offers vallen. Dan zou Dfó kunnen beweren daarvöor geen verantwoordelijkheid tt dragen. Grote kans dat de oor log zich dan verplaatst va Irak naar Den Haag. Het zal vermoedelijk dan oei niet zo ver komen. De coalitie heeft maar twee keuzes: d' het kabinet ziet af van e langer verblijf in Irak, óf e komt wel een voorstel tot ver lenging, maar dan met gi licht van alle drie de r ringspartijèri. Omdat de ministers K; (Defensie) en Bot (Buitenlaoc- se Zaken) de Iraakse bevol king nog niet in de steek wil len laten, kregen de Demoers ten deze week alvast een dui delijk boodschap ingewrevea De muis D66 mag wel brul len, maar niet als er levens op het spel staan. GPD doorTon de Jong Prins Bernhard heeft in mei 1963 met een dreigbrief de kabinetsformateur onder druk gezet met een pleidooi voor een verhoging van de defensie-uitga ven. Deze bemoeienis met staats zaken werd door de toenmalige premier De Quay, buitengrond- wettelijk genoemd. „Was een dreigement aan adres van infor mateur." In zijn dagboek schrijft oud-pre mier De Quay over de 'hoogst on verstandige' brief van de prins. Hij 'is echt onverstandig in die zaken'. Na een gesprek met de prins heeft De Quay de brief - gericht tot hetzij informateur Romme, hetzij informateur Beel - verscheurd. Uit de dagboeken blijkt niet wat het dreigement van Bernhard precies inhield. Later, in juli van dat jaar, kwam koningin Juliana ook met een verzoek om verhoging van de defensie-uitgaven. Prins Bernhard luisterde op de achter grond mee, meldt De Quay. „HM wilde stilletjes waarschu wen (met ZKH op de achter grond) voor te lage defensie-uit gaven. Was duidelijk!" Het conflict deed zich voor te gen de achtergrond van de strijd om de onafhankelijkheid van Nieuw-Guinea. Bernhard vond overigens dat Nederland de kolo nie zonder bloedvergieten moest overdragen aan Indonesië. Hij koos daarbij de kant van de Amerikaanse president Kenne dy. Het kabinet, onder aanvoe ring van minister Luns van Bui tenlandse Zaken, was het hier niet mee eens. Notities over de ze affaire staan in de dagboeken van Jan de Quay, die sinds kort openbaar zijn. Zij zijn te lezen in het Nationaal Archief in Den Bosch. Uit de affaire van 1963 en andere kwesties blijkt dat de prins zich nooit aantrok van de beperkingen die de wet de prins-gemaal oplegt. Zo moest het kabinet in 1959 een einde maken aan een niet gemeld en ontoelaatbaar geacht commissa riaat van prins Bernhard bij SHV. Man van de wereld De aanleiding om de dagboeken van De Quay te raadplegen was de open brief over zijn leven die prins Bernhard in februari van dit jaar schreef. Door de vele ho ge functies die De Quay in het openbare bestuur en het be drijfsleven had, onderhield hij dertig jaar lang intensief con tact met het koninklijk huis, met name met prins Bernhard. In de dagboeken komt Bernhard naar voren als een man van de wereld, goed onderlegd, commu nicatief maar niet begiftigd met een nuchter onderscheidingsver mogen als het gaat om het kie zen van vrienden. Een man die overal invloed wil hebben maar nimmer heeft geleerd om daar verantwoording over af te leg gen, zelfs niet tegenover zijn vrouw. Prins Bernhard was ove rigens wel de pater familias die de zaken regelde voor zijn kinde ren en schoonzonen. GPD pagina 26 wie zal hem eens de les lezen? Bernhard komt in de dagboeken van De Quay naar voren als een man die overal invloed wil heb ben. foto Henk van Holland/GPD Wie kent ze nog niet? Kofi Annan. Lennart Meri. Sari Nusseibeh. Magguie Baranktise. En Max Kohnstamm. De eerste is secreta ris-generaal van de Verenigde Naties, de tweede de Vader des Vaderlands van Estland, de derde een vredelievende Pa lestijnse hoogleraar in Jeruzalem, de vierde een bewonderenswaardige 'kin derjuffrouw' in het door stammentwis ten verscheurde Afrika en de vijfde een van de grondleggers van het Ene Euro pa. Sinds een week is het vijftal drager van een van de Four Freedoms Awards, een prestigieuze medaille die herinnert aan de vier belangrijke mensenrechten die de Amerikaanse president Franklin D. Roosevelt midden in de tweede we reldoorlog formuleerde: vrijheid van meningsuiting, vrijheid van geloof, vrij- waring van vrees en vrijwaring van ge brek. Dat zijn nogal grote woorden. Die grote woorden voerden vorige week zaterdag ook de boventoon tij dens de uitreiking van de Awards in Middelburg. En dat veroorzaakte, eer lijk gezegd, enig ongemak. Misschien wel een lichte ergernis, wrevel. Ik zag in de Abdij mensen onrustig schuifelen onder het Amerikaanse oratorische ge weld. Het is heel Amerikaans om over de poli tiek te spreken in termen van 'vrijheid', 'vrede' en 'democratie'. Over rechts staat en mensenrechten. Over idealen als zelfbeschikking, tolerantie en gelijk waardigheid. De Verenigde Staten zijn een natie met een missie. Het is een door en door puri teins land met de ziel van een kerk. waar de president - ook Bush' voorgan gers - geregeld op de kansel staat. Een land dat zich door God geroepen waant om in de hele wereld goed te doen. Over die roeping spreekt 'God's Own Country' heel verheven. Dat is aan de gemiddelde, nuchtere Ne derlander niet zo besteed. Op z'n best horen we dit soort grote woorden ach teroverleunend aan. Maar op dit mo ment is zo veel gelijkmoedigheid iets te veel gevraagd. Hoe kun je met alles wat er in het Mid den-Oosten misgaat zo hooggestemd over politieke idealen spreken? Hoe durf je zo bevlogen vrede te bepleiten, terwijl je in Irak een smerige oorlog uit vecht? Hoe kun je mensenrechten ideali seren, terwijl gruwelijke foto's met ver nederde, mishandelde en gefolterde te genstanders wereldwijd van hand tot hand gaan? Zijn Amerikanen boosaardig? Of ge woon naïef? Zou het ook zo kunnen zijn dat Neder landers misschien te cynisch geworden zijn? Afgestompt door goede bedoelin gen? Murw geslagen door grote belof ten? En immuun geworden voor fraaie vergezichten? Nederland maakt, net als de rest van West-Europa, een vermoeide indruk. Als van een oude man die het allemaal al wel gezien heeft, die de handen vol heeft aan zichzelf, die zich het hoofd niet op hol wil laten brengen, die niet meer lastig gevallen wil worden door grote verhalen. 't Lijkt wel of de secularisatie onge stoord doorgaat. Eerst stroomden de kerken leeg. Dat Verhaal bleek aan steeds minder men sen besteed. Daarna leden andere, maatschappelijke en politieke idealen één voor één schipbreuk. Ook de 'linkse kerk' (Fortuyn) liep lepg. Er is niks overgebleven dan een grote ideologi sche leegte. Waar gaat Nederland nog voor? Waar gaat het in de politiek nog om? Het is bijna angstwekkend stil. Als in de Grote Kerk van Den Haag voor het eerst hervormden, gerefor meerden en luthersen eensgezind als protestanten bijeenkomen, gebeurt dat in een feestelijke, zelfs swingende kerk dienst: een dienst-zonder-preek. De kansel is met een blauw laken afge dekt. Als om te demonstreren dat de kerk niks te vertellen heeft... Als de Partij van de Arbeid na zoveel jaar toe is aan een nieuw beginselpro gramma, wagen de erfgenamen van de sociaal-democratie het om zoiets niets zeggends als het recht op een fatsoen lijk bestaan tot het hoogste politieke ideaal uit te roepen. Als om te demon streren dat de partij het ook niet meer weet... Er is één uitzondering. En dat is de jaar lijkse Dodenherdenking. De bijeen komst bij het Nationaal Monument op de Dam begint steeds meer een reli gieus karakter te krijgen, een soort kerkdienst in de open lucht waar naar goed calvinistisch gebruik ellende, ver lossing en dankbaarheid worden ver kondigd. En de gelovigen gesticht wor den: je weet wat er toe doet, je weet waar je het voor doet. Dodenherdenking komt nog het meest in de buurt van de 'civil religion' die zo karakteristiek is voor een land als de Verenigde Staten. En in Nederland des te meer opvalt omdat er praktisch niks anders is. Zeker, die lege, Nederlandse saaiheid heeft ook z'n voordelen. Er zijn geluk kig geen grote verschillen die het land tot op het bot verdelen of conflicten die met hand en tand moeten worden uitge vochten. Idealen hebben ook dweperi ge, benauwende trekjes. En goede be doelingen hebben soms de meest vrese lijke gevolgen gehad. De geschiedenis is er vol van. En in de krant kun je het nog dagelijks nalezen. Maar die leegte van nietszeggendheid is al evenmin zonder risico's. Het maakt mensen ontvankelijk voor aller lei rattenvangers van Hameien. En als het even tegenzit, kan bedreigde zelf voldaanheid gemakkelijk ontaarden in een roep om Sterke Mannen en Grote Oplossingen. Nee, dan toch maar liever die Ameri kaanse slogans. Neem de waarden die achter Roose- velts Four Freedoms schuilgaan. Die grote woorden zijn de moeite waard. Ze houden die wereld van ons leefbaar. Herinneren aan de grote kloof tussen ideaal en werkelijkheid. Roepen op tot aanpakken. Hebben iets samenbin- dends. Zijn een nuttige, heilzame cor rectie op uitwassen die zich steeds zul len voordoen. Zijn verfrissend. En kunnen tot grote, goede dingen in spireren. Zoals Kofi Annan, Lennart Meri, Sari Nusseibeh, Magguie Baranktise en Max Kohnstamm ieder op hun eigen manier hebben laten zien. Toch maar in verdiepen. Jan Schinkelshoek (bedrijfsvoorlichter, oud-directeur voorlichting van Justitie en oud-hoofdredacteur van de Haag- sche Courant) schrijft vanaf vandaag een wekelijkse column op deze pagina. NOODTOESTAND - De grote droogte zorgt voor een nood toestand in de Nederlandse bos- en heidegebieden. Op di verse plaatsen hebben de afge lopen dagen branden gewoed. Het KNMI schat dat meer dan duizend hectare bos en hei in rook zijn opgegaan. INDO-CHINA - Frankrijk is bereid zijn troepen onmiddel lijk terug te trekken uit Laos en Cambodja, als de Vietminh zich ook terugtrekken. In de landen kunnen vrije verkiezin gen worden gehouden. Maan dag zijn er in Genève geheime besprekingen over de kwestie. SCHOOLZWEMMEN Dt schoolartsen van Walcherc en de Bevelanden pleiten m meer gymnastiekonderwijs e de invoering van schoolzwes men. De lichaamshoudingva de jeugd laat te wensen ova Verder zijn kinderen over te algemeen goed gezond. MOTORCROSS - Op Hemfr vaartsdag, donderdag 27 m' wordt in Vlissingen de jaarliji- se Zeeuwse Motorcross vêne- den. Het circuit ligt op hel dustrieterrein tussen de me.- we PZEM-centrale en de Keer sluisbrug. Er wordt gereken: op tienduizend toeschouwen Hoofdredactie: A. L Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationpark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax: (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454647 Fax: (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 tot 17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur Abonnementen: 0800-0231231 (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag) per maand: 19,45 per kwartaal: 56,60 per jaar: €217.00 Voor toezending per postgeldteen toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl J Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand vo<* het einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v. lezersservice. Postbus 31, 4460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1.20 zaterdag: 1,70 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113) 315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax'(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintje» Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord-en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel (0114)372770 Fax:(0114)372771 Internet: www.pzc.nl/adverterer - Auieursrechien vc.u.„o. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor (abonnementen)administralie en om u te (laten) informeren over voor u relevante dienstenenP I ducten van do titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig 9esej^! j de derdon. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bi' 1 Postbus 314460 AA Goes Behoort tot WGGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 4