Auto LORD Chrysler em UNCLE Benz - OP VAKANTIE? m je Alto is niet boos op je, hij is alleen moe3 in samenwerking met AutoTrack.nl MET EEN ZEKER GEVOEL DE AUTOTEAM ZOMERCHECK Aü'oream GEEFT ZEKERHEID! EN DAT VOOR SLECHTS 24.50 HM H Bomen rooien tegen de beruchte bermfout Hedactie bijlagen: 0113-315680 Lww pzc.nl/auto f-mail: redactie pzc.nl Postbus 31.4460 AA Goes advertentie-exploitatie: Nnnrd-en Midden-Zeeland: 0113-315520 ,uWs-Vlaanderen: 0114-372770 ionaal: 020-4562500 vrijdag 14 mei 2004 wij wtien blije klanten www.autoteam.nl Met hulp van de suikeroom in Duitsland heeft Chrysler het vlaggenschip 300C ontwikkeld. Technisch gezien een halfbroer van de Merce des E, onder de motorkap een grommende Amerikaan. Door Rob van Ginneken Wanneer de enorme neus van de nieu we Chrysler 300C in hun achteruitkijkspiegel opdoemt, gaan veel medeweggebruikers uit puur ontzag een rijbaan op zij. Het effect dat je ook wel ziet bij Bentleys en Rolls-Roy- ces. En de monumentale voor gevel van deze vijf meter lange Amerikaan doet inderdaad sterk aan dat soort Britse limou sines denken. Lord Chrysler dus? Niet bepaald! In dit geval moetje eerder spre ken van Uncle Benz. Sinds enkele jaren leeft de ontwikkelingsaf deling onder de vleugels van het DaimlerChrysler-concern en dat heeft uiterst heilzame ef fecten. Ook al geven betrokke nen het niet altijd even spon taan toe. De Amerikaanse de signchef Ralph Gilles vertelt gümlachend dat die als uit een brok graniet gehouwen voorpar tij niet per ongeluk zweemt naar adellijke Britse ontwer pen. ,,Dan weet het publiek KENNISMAKING of andere manier erg bekend voor komen. En dat Chrysler op eens omschakelt van voorwie laandrijving naar het door Mer cedes toegepaste systeem van achterwielaandrijving. Maar goed, afgezien van het lichtjes gekreukte Amerikaanse ego hoeft dat natuurlijk ook geen probleem te zijn. Het zit er dik in dat de Duits-Amerikaanse sa menwerking mee gaat helpen om het (on)betrouwbaarheids- imago van Chrysler te renove ren. Balzaalformaat Mooi? De meningen zullen sterk verdeeld zijn, maar na het instappen verstommen in elk geval veel kritische geluiden gauw. Zeker naar Amerikaanse begrippen heeft de 300C een on gekend strak afgewerkt en func tioneel interieur. De stoelen zijn aangenaam groot en dank zij de elektrisch verstelbare stuurkolom en zelfs elektrisch verstelbare pedalen kun je al tijd een ontspannen zithouding op de achterbank kun je de be nen bijna strekken. Om het Amerikaanse karakter te onderstrepen liet Chiysler de 2,7- en 3,5-liter V6-motoren thuis ten faveure van de dikke 5,7-liter V8 Hemi motor. Er gaat niets boven motorinhoud, luidt de Amerikaanse filosofie. Daar over kun je krachtig van me ning verschillen, maar één ding is zeker: de diep grommende achtcilinder zorgt voor adembe nemende prestaties. Hij den dert in 6,4 tellen naar de hon derd en haalt een top van 250 kilometer per uur. Schnickschnack Bij sportieve acties blijkt de ruim 1.800 kilo zware auto op zijn comfortabel afgestemde ve ring nogal levendig over de weg te gaan, maar met dank aan een bük vol elektronische Sch nickschnack en een keurige auto matische vijfbak is ook een slin gerend bergweggetje toch geen straf. Op zulke momenten hoor je het ruisen van de draaikolk in de benzinetank helaas wel bo ven de motor uit. Om die pijn te verzachten heeft Daimler- Chiysler een systeem van cilin deruitschakeling ontwikkeld. Zo gauw je rustig voortzoeft, worden de klepbediening en brandstofinspuiting bij vier van de acht cilinders stilgelegd en rij je dus virtueel op vier pitten verder. We noteerden een ge middeld verbruik van 1 op 7. Je spaart er bepaald geen punten mee voor het milieukeur, maar voor zo'n geweldenaar is het warempel nog redelijk. Het zal De Chrsyler 300C: een Britse Qj Chrysler 3QOC Duits interieur en Amerikaans geweld onder de motorkap. meteen wat voor soort auto ze voor zich hebben." Maar bij de suggestie dat het nieuwe Chrysler 300C vlaggenschip is geïnspireerd op de vorige gene ratie Mercedes E-klasse strib belt Gilles heftig tegen. Laten we het dus maar op toe val houden dat het onderstel, de besturing en de aandrijving van dit vlaggenschip ons op een vinden. Het volgende dat opvalt is de immense binnenruimte. Met zijn vijf meter lengte is het geen kleintje, en in tegenstel ling tot veel Amerikaanse con currenten doét Chrysler daar ook iets mee. De verhoogde dak lijn en overeind geplaatste ra men leveren een balzaal als ca bine op. Voorin zit je plezierig ver van de ruit verwijderd en de kopers van deze duurste uit voering - hij kost 68.510 euro - waarschijnlijk Wurst zijn. Of hamburgers, zo u wilt. De Chrysler 300C is vanaf begin juni leverbaar De prijslijst begint bij 47.700 euro voor de 193 pk sterke 2,7-liter V6. Eind dit jaar komt er ook een 300C Touring versie met vierwie- laandrijving. Verstelbare pedalen In duurdere 300C-versies zijn verstelbare pedalen standaard. In de VS bieden verschillende merken het systeem aan tegen meerprijs. Veel vrouwen zijn er erg van gecharmeerd. MDS cilinderuitschakeling Het stilleggen van enkele cilinders bij lage snelheden is niet nieuw. Cadillac paste het jaren geleden al toe, maar met problemen. Het systeem lijkt nu klaar voor een comeback, want ook General Motors schijnt het te gaan toepassen. Het MDS-systeem van Chrysler zou twintig procent brandstof besparen, bij stadsgebruik zelfs meer. 3 Honderd procent problemen Rond 1980 hadden op elke honderd Chryslers er honderd technische problemen, twee keer zoveel als de Europeanen toen. Inmiddels is Chrysler met achttien probleemgevallen per honderd auto's per jaar de Europeanen gepasseerd; die scoren in de VS twintig op honderd. De Aziatische merken hebben jaarlijks maar twaalf problemen per honderd auto's. De C-300 klassieke C-300. In 1955 was dit Chryslers antwoord op de Ford Thunderbird en Chevrolet Corvette. Toen ik 'm zag staan sloeg de vonk be paald niet over. De Suzuki Alto GA. Wat een onopvallende grijze muis! Bij de proefrit had ik het idee dat ik in een nksja zat. Maar... hij was binnen mijn bud get, had maar 29.000 op de teller al was hij al zeven jaar oud. De radio hoorde ik niet boven de 80 km, maar dat deed er niet toe. Wij zongen meerstemmig, mijn Alto en ik. Hij zorgde voor kabaal, ik voor de melodie. Motorisch gezien was het een flinke brom mer, maar hij hield me droog, hij gaf me ^jheid en ik werd verliefd op deze muis. Hij leek aan zijn tweede jeugd te beginnen. Want langzamer maar zeker sloeg de naald van de snelheidsmeter uit naar rechts. 130, HO, ja zelfs 145 km per uur, mijn bolide bleek het te kunnen. Weliswaar met een ready/or take-off gevoel, maar dat drukte mijn pret niet! Ik verkende er Europa er mee. Ook toen hij zo'n tien, elf jaar oud jvas en anderhalve ton op zijn teller had 'iep hij nog als een zonnetje. Mijn Zweedse kennissen konden het niet nalaten op te merken dat hun grijze Vol- vo-stationwagon een kleintje had gebaard, toen ik mijn bolide achter die van hun par keerde. De dealer trachtte me elk jaar bij df apk een nieuwer modelletje aan te pra ten en dat was ik zo zat dat ik een andere Smage zocht - eentje die met liefde over mijn Alto sprak, in plaats van hem als een Hoe mensen hun eerste auto beleefden. Een volstrekt subjectieve serie over poetskatoen en ware liefde. hoopje aankomend schroot te betitelen. 'Een puik wagentje', noemde de wat vettig ogende garagehouder hem. Kijk, dat is res pect, deze man mocht mijn Alto onder zijn hoede nemen! Ook zijn twaalfde en dertien de verjaardag kwam de auto probleemloos door de keuring. Wel kwamen de oude- dags-kwaaltjes. Een lekje in de radiateur? Ach, even de koelvloeistof checken en al tijd water mee. Kleine moeite. Bij slecht weer moest ik rekening houden met extra reistijd, want na een halfuurtje snelweg be gon de motor te haperen en zakte die terug in snelheid. Drie minuutjes rust en we kon den onze weg weer vervolgen. In de zomer verdwenen deze kwaaltjes als sneeuw voor de zon. Als echte zonaanbidders begrepen wij elkaar. En toen kwam het moment van gezinsuit breiding. Een zwangere vrouw in een hape rende Alto was volgens mijn man onverant woord. Ik verdedigde mijn Alto door dik en dun, maar wist dat hij gelijk had. Op de dag dat we naar de dealer gingen om een andere uit te zoeken, wilde mijn Alto niet starten. Ook niet toen ik hem liefdevol toesprak. In de wetenschap datje een hor monale, hoogzwangere vrouw niet met de realiteit om de oren moet slaan, troostte mijn man: „Lieverd, je Alto is niet boos op je, hij is moe, het is tijd voor zijn pensioen. Ik droogde mijn tranen, pakte de startka bels en reed naar de dealer. Een waarschu wende blik van mijn man voorkwam dat de verkoper het over schroot ging hebben. Ze zouden hem nog een jaartje door de keu ring helpen en een meiske, net als ik des tijds, zou er nog een leuk wagentje aan heb ben. Ik wist beter, maar koos ervoor het te gelo ven. In Flevoland is de provincie be zig bomen te kappen langs de provinciale wegen. Nieuwe bo men komen zes tot tien meter van de weg te staan. De provin cie wil zo het aantal ongeluk ken terugdringen waarbij weg gebruikers tegen een boom rij den. Jaarlijks vallen op die ma nier veel slachtoffers. Wanneer een automobilist on verhoeds met een wiel in de rechterberm terecht komt is zijn natuurlijke neiging om te corrigeren: hij schrikt en stuurt heftig naar links. Maar zodra het voorwiel weer grip krijgt op het wegdek schiet de auto pijl snel die kant op. In het slecht ste geval komt hij tegen een boom aan de overkant of een te genligger tot stilstand. In rij- vaardigheidstrainingen wordt aandacht besteed aan tips om dit soort situaties het hoofd te bieden. jgl* De bestuurder stuurt te veel, waardoor de auto plotseling naar de overkant van de weg schiet. De Peilstok 3 Rolls-Royce viert zijn honderdjarig be- staan. Het automerk voor de rijken bouwde in die eeuw de meest majestueuze modellen. Maar wat is nou de ultieme droom-Rolls? Is dat de legendarische Silver Ghost, de adembenemende Corniche of de meest actuele Phantom? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Ontdek je piekje "N Vorige week vroegen we welke par- keerergernis u tot razernij brengt. Het eeuwige tekort aan parkeerruimte wint na tuurlijk, maar van parkeerautomaten met een eigen wil wordt ook niemand blij. Enke le lezers wezen ons op nog meer ergernis sen: ongeoorloofd gebruik van invaliden- plekken, te krappe parkeerplaatsen en moeten betalen voor een uur als je maar vijf minuten blijft. Wat is uw grootste parkeerergernis? Nergens een plekje te vinden 0 Onbegrijpelijke parkeerautomaten Q Torenhoge parkeertarieven f BJ] 0 Moeilijk te bereiken parkeerplaatsen/garages 0 Parkeerautomaten onvindbaar 101 Slecht parkeergedrag van anderen 0 Te weinig betaalmogelijkheden 0 Defecte parkeerautomaten 0 Anders ONiek Bosch van verkeerskundig adviesbureau Goudappel Coffeng: „Vooral in de steden spelen de problemen. Het dubbele is dat parkeergarages in het centrum de transferia en de P+R-terreinen aan de rand van de steden dwars zitten. Want zolang de automobi list in het centrum kan parkeren zal hij dat niet laten. Maar de toevoerwegen naar de stad raken verstopt. Ik verwacht dat binnen tien jaar alleen parkerert aan de rand van de stad nog mogelijk is en dat de centra voor auto's worden afgesloten. Ook tolzones rond het cen trum zoals in Londen acht ik hier goed denkbaar." Meneer Smith in zijn nieuwe Audi Audi waagt zich wel heel ver in de toekomst met de Audi RSQ, een model voor 2035. Of de RSQ. ook ooit werkelijkheid wordt valt te betwijfelen, maar voorlopig speelt hij een hoofdrol in de Hollywood-film I, Robot van regisseur Alex Proyas. De bestuurder van de futuris tische sportwagen is acteur Will Smith, die er in de huid van detective Spooner het Chicago van de toekomst mee (on-)veilig maakt. De film gaat medio september in pre mière in Nederland. Acteur Will Smith en zijn film-auto, de RSQ Helm voor grote hoofden Fietsen met een helm is veiliger. In landen zoals Span je is het zelfs verplicht te fietsen met een helm. Voor fietsers met een groot hoofd was dat onmogelijk. Bij maat 60 hield het op. Vandaar dat helmenfabrikant Met de Testagrossa brengt. Ook de groothoofdigen kun nen nu veilig fietsen. Behalve een grote maat (60-64) heeft de Testagrossa zestien ventilatiegaten en een han dig verstelsysteem. Hij kost 115 euro, daarvoor krijg je wel drie jaar garantie. Geef je auto vleugels Wie droomt van een Lamborghini-loók op zijn eigen auto is bij Color Shop Car Syling in Venlo aan het juiste adres. Het bedrijf kan elke vierwieler, of het nu een BMW 3 of een Peugeotje 206 is, voorzien van heuse vleugeldeuren. Zulke omhoog openende deuren zijn mo menteel dé hit op tuninggebied. Een setje kost rond de 1600 euro, inclusief montage. Niet gechikt voor lage par keergarages. Color Shop Car Syling, www.colorshop.nl, tel. 077 3870337

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 21