Auto
LORD Chrysler em UNCLE Benz
- OP VAKANTIE?
m
je Alto is niet boos op je, hij is alleen moe3
in samenwerking met AutoTrack.nl
MET EEN ZEKER GEVOEL
DE AUTOTEAM ZOMERCHECK
Aü'oream GEEFT ZEKERHEID!
EN DAT VOOR SLECHTS 24.50
HM
H
Bomen rooien tegen de
beruchte bermfout
Hedactie bijlagen: 0113-315680
Lww pzc.nl/auto
f-mail: redactie pzc.nl
Postbus 31.4460 AA Goes
advertentie-exploitatie:
Nnnrd-en Midden-Zeeland: 0113-315520
,uWs-Vlaanderen: 0114-372770
ionaal: 020-4562500
vrijdag 14 mei 2004
wij wtien blije klanten www.autoteam.nl
Met hulp van de suikeroom in Duitsland heeft
Chrysler het vlaggenschip 300C ontwikkeld.
Technisch gezien een halfbroer van de Merce
des E, onder de motorkap een grommende
Amerikaan.
Door Rob van Ginneken
Wanneer de
enorme neus
van de nieu
we Chrysler
300C in hun
achteruitkijkspiegel opdoemt,
gaan veel medeweggebruikers
uit puur ontzag een rijbaan op
zij. Het effect dat je ook wel
ziet bij Bentleys en Rolls-Roy-
ces. En de monumentale voor
gevel van deze vijf meter lange
Amerikaan doet inderdaad
sterk aan dat soort Britse limou
sines denken.
Lord Chrysler dus? Niet bepaald!
In dit geval moetje eerder spre
ken van Uncle Benz. Sinds enkele
jaren leeft de ontwikkelingsaf
deling onder de vleugels van
het DaimlerChrysler-concern
en dat heeft uiterst heilzame ef
fecten. Ook al geven betrokke
nen het niet altijd even spon
taan toe. De Amerikaanse de
signchef Ralph Gilles vertelt
gümlachend dat die als uit een
brok graniet gehouwen voorpar
tij niet per ongeluk zweemt
naar adellijke Britse ontwer
pen. ,,Dan weet het publiek
KENNISMAKING
of andere manier erg bekend
voor komen. En dat Chrysler op
eens omschakelt van voorwie
laandrijving naar het door Mer
cedes toegepaste systeem van
achterwielaandrijving. Maar
goed, afgezien van het lichtjes
gekreukte Amerikaanse ego
hoeft dat natuurlijk ook geen
probleem te zijn. Het zit er dik
in dat de Duits-Amerikaanse sa
menwerking mee gaat helpen
om het (on)betrouwbaarheids-
imago van Chrysler te renove
ren.
Balzaalformaat
Mooi? De meningen zullen
sterk verdeeld zijn, maar na het
instappen verstommen in elk
geval veel kritische geluiden
gauw. Zeker naar Amerikaanse
begrippen heeft de 300C een on
gekend strak afgewerkt en func
tioneel interieur. De stoelen
zijn aangenaam groot en dank
zij de elektrisch verstelbare
stuurkolom en zelfs elektrisch
verstelbare pedalen kun je al
tijd een ontspannen zithouding
op de achterbank kun je de be
nen bijna strekken.
Om het Amerikaanse karakter
te onderstrepen liet Chiysler de
2,7- en 3,5-liter V6-motoren
thuis ten faveure van de dikke
5,7-liter V8 Hemi motor. Er gaat
niets boven motorinhoud, luidt
de Amerikaanse filosofie. Daar
over kun je krachtig van me
ning verschillen, maar één ding
is zeker: de diep grommende
achtcilinder zorgt voor adembe
nemende prestaties. Hij den
dert in 6,4 tellen naar de hon
derd en haalt een top van 250
kilometer per uur.
Schnickschnack
Bij sportieve acties blijkt de
ruim 1.800 kilo zware auto op
zijn comfortabel afgestemde ve
ring nogal levendig over de weg
te gaan, maar met dank aan
een bük vol elektronische Sch
nickschnack en een keurige auto
matische vijfbak is ook een slin
gerend bergweggetje toch geen
straf.
Op zulke momenten hoor je
het ruisen van de draaikolk in
de benzinetank helaas wel bo
ven de motor uit. Om die pijn
te verzachten heeft Daimler-
Chiysler een systeem van cilin
deruitschakeling ontwikkeld.
Zo gauw je rustig voortzoeft,
worden de klepbediening en
brandstofinspuiting bij vier van
de acht cilinders stilgelegd en
rij je dus virtueel op vier pitten
verder. We noteerden een ge
middeld verbruik van 1 op 7. Je
spaart er bepaald geen punten
mee voor het milieukeur, maar
voor zo'n geweldenaar is het
warempel nog redelijk. Het zal
De Chrsyler 300C: een Britse
Qj Chrysler 3QOC
Duits interieur en Amerikaans geweld onder de motorkap.
meteen wat voor soort auto ze
voor zich hebben." Maar bij de
suggestie dat het nieuwe
Chrysler 300C vlaggenschip is
geïnspireerd op de vorige gene
ratie Mercedes E-klasse strib
belt Gilles heftig tegen.
Laten we het dus maar op toe
val houden dat het onderstel,
de besturing en de aandrijving
van dit vlaggenschip ons op een
vinden. Het volgende dat opvalt
is de immense binnenruimte.
Met zijn vijf meter lengte is het
geen kleintje, en in tegenstel
ling tot veel Amerikaanse con
currenten doét Chrysler daar
ook iets mee. De verhoogde dak
lijn en overeind geplaatste ra
men leveren een balzaal als ca
bine op. Voorin zit je plezierig
ver van de ruit verwijderd en
de kopers van deze duurste uit
voering - hij kost 68.510 euro -
waarschijnlijk Wurst zijn. Of
hamburgers, zo u wilt.
De Chrysler 300C is vanaf begin juni
leverbaar De prijslijst begint bij
47.700 euro voor de 193 pk sterke
2,7-liter V6. Eind dit jaar komt er ook
een 300C Touring versie met vierwie-
laandrijving.
Verstelbare pedalen
In duurdere 300C-versies zijn verstelbare pedalen standaard. In de VS
bieden verschillende merken het systeem aan tegen meerprijs. Veel
vrouwen zijn er erg van gecharmeerd.
MDS cilinderuitschakeling
Het stilleggen van enkele cilinders bij lage
snelheden is niet nieuw. Cadillac paste het
jaren geleden al toe, maar met problemen.
Het systeem lijkt nu klaar voor een
comeback, want ook General Motors schijnt
het te gaan toepassen. Het MDS-systeem
van Chrysler zou twintig procent brandstof
besparen, bij stadsgebruik zelfs meer.
3 Honderd procent problemen
Rond 1980 hadden op elke honderd
Chryslers er honderd technische problemen,
twee keer zoveel als de Europeanen toen.
Inmiddels is Chrysler met achttien
probleemgevallen per honderd auto's per
jaar de Europeanen gepasseerd; die scoren
in de VS twintig op honderd. De Aziatische
merken hebben jaarlijks maar twaalf
problemen per honderd auto's.
De C-300
klassieke C-300. In 1955 was dit
Chryslers antwoord op de Ford
Thunderbird en Chevrolet Corvette.
Toen ik 'm zag staan sloeg de vonk be
paald niet over. De Suzuki Alto GA.
Wat een onopvallende grijze muis!
Bij de proefrit had ik het idee dat ik in een
nksja zat. Maar... hij was binnen mijn bud
get, had maar 29.000 op de teller al was hij
al zeven jaar oud. De radio hoorde ik niet
boven de 80 km, maar dat deed er niet toe.
Wij zongen meerstemmig, mijn Alto en ik.
Hij zorgde voor kabaal, ik voor de melodie.
Motorisch gezien was het een flinke brom
mer, maar hij hield me droog, hij gaf me
^jheid en ik werd verliefd op deze muis.
Hij leek aan zijn tweede jeugd te beginnen.
Want langzamer maar zeker sloeg de naald
van de snelheidsmeter uit naar rechts. 130,
HO, ja zelfs 145 km per uur, mijn bolide
bleek het te kunnen. Weliswaar met een
ready/or take-off gevoel, maar dat drukte
mijn pret niet! Ik verkende er Europa er
mee. Ook toen hij zo'n tien, elf jaar oud
jvas en anderhalve ton op zijn teller had
'iep hij nog als een zonnetje.
Mijn Zweedse kennissen konden het niet
nalaten op te merken dat hun grijze Vol-
vo-stationwagon een kleintje had gebaard,
toen ik mijn bolide achter die van hun par
keerde. De dealer trachtte me elk jaar bij
df apk een nieuwer modelletje aan te pra
ten en dat was ik zo zat dat ik een andere
Smage zocht - eentje die met liefde over
mijn Alto sprak, in plaats van hem als een
Hoe mensen hun eerste auto beleefden.
Een volstrekt subjectieve serie over
poetskatoen en ware liefde.
hoopje aankomend schroot te betitelen.
'Een puik wagentje', noemde de wat vettig
ogende garagehouder hem. Kijk, dat is res
pect, deze man mocht mijn Alto onder zijn
hoede nemen! Ook zijn twaalfde en dertien
de verjaardag kwam de auto probleemloos
door de keuring. Wel kwamen de oude-
dags-kwaaltjes. Een lekje in de radiateur?
Ach, even de koelvloeistof checken en al
tijd water mee. Kleine moeite. Bij slecht
weer moest ik rekening houden met extra
reistijd, want na een halfuurtje snelweg be
gon de motor te haperen en zakte die terug
in snelheid. Drie minuutjes rust en we kon
den onze weg weer vervolgen. In de zomer
verdwenen deze kwaaltjes als sneeuw voor
de zon. Als echte zonaanbidders begrepen
wij elkaar.
En toen kwam het moment van gezinsuit
breiding. Een zwangere vrouw in een hape
rende Alto was volgens mijn man onverant
woord. Ik verdedigde mijn Alto door dik en
dun, maar wist dat hij gelijk had.
Op de dag dat we naar de dealer gingen om
een andere uit te zoeken, wilde mijn Alto
niet starten. Ook niet toen ik hem liefdevol
toesprak. In de wetenschap datje een hor
monale, hoogzwangere vrouw niet met de
realiteit om de oren moet slaan, troostte
mijn man: „Lieverd, je Alto is niet boos op je, hij is
moe, het is tijd voor zijn pensioen.
Ik droogde mijn tranen, pakte de startka
bels en reed naar de dealer. Een waarschu
wende blik van mijn man voorkwam dat de
verkoper het over schroot ging hebben. Ze
zouden hem nog een jaartje door de keu
ring helpen en een meiske, net als ik des
tijds, zou er nog een leuk wagentje aan heb
ben.
Ik wist beter, maar koos ervoor het te gelo
ven.
In Flevoland is de provincie be
zig bomen te kappen langs de
provinciale wegen. Nieuwe bo
men komen zes tot tien meter
van de weg te staan. De provin
cie wil zo het aantal ongeluk
ken terugdringen waarbij weg
gebruikers tegen een boom rij
den. Jaarlijks vallen op die ma
nier veel slachtoffers.
Wanneer een automobilist on
verhoeds met een wiel in de
rechterberm terecht komt is
zijn natuurlijke neiging om te
corrigeren: hij schrikt en stuurt
heftig naar links. Maar zodra
het voorwiel weer grip krijgt op
het wegdek schiet de auto pijl
snel die kant op. In het slecht
ste geval komt hij tegen een
boom aan de overkant of een te
genligger tot stilstand. In rij-
vaardigheidstrainingen wordt
aandacht besteed aan tips om
dit soort situaties het hoofd te
bieden.
jgl*
De bestuurder stuurt te veel, waardoor de auto plotseling naar de
overkant van de weg schiet.
De Peilstok
3 Rolls-Royce viert zijn honderdjarig be-
staan. Het automerk voor de rijken
bouwde in die eeuw de meest majestueuze
modellen. Maar wat is nou de ultieme
droom-Rolls? Is dat de legendarische Silver
Ghost, de adembenemende Corniche of de
meest actuele Phantom?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Ontdek je piekje
"N Vorige week vroegen we welke par-
keerergernis u tot razernij brengt. Het
eeuwige tekort aan parkeerruimte wint na
tuurlijk, maar van parkeerautomaten met
een eigen wil wordt ook niemand blij. Enke
le lezers wezen ons op nog meer ergernis
sen: ongeoorloofd gebruik van invaliden-
plekken, te krappe parkeerplaatsen en
moeten betalen voor een uur als je maar vijf
minuten blijft.
Wat is uw grootste
parkeerergernis?
Nergens een plekje te vinden
0 Onbegrijpelijke parkeerautomaten
Q Torenhoge parkeertarieven f BJ]
0 Moeilijk te bereiken parkeerplaatsen/garages
0 Parkeerautomaten onvindbaar
101 Slecht parkeergedrag van anderen
0 Te weinig betaalmogelijkheden
0 Defecte parkeerautomaten
0 Anders
ONiek Bosch van verkeerskundig adviesbureau
Goudappel Coffeng: „Vooral in de steden spelen
de problemen. Het dubbele is dat parkeergarages in het
centrum de transferia en de P+R-terreinen aan de rand
van de steden dwars zitten. Want zolang de automobi
list in het centrum kan parkeren zal hij dat niet laten.
Maar de toevoerwegen naar de stad raken verstopt. Ik
verwacht dat binnen tien jaar alleen parkerert aan de
rand van de stad nog mogelijk is en dat de centra voor
auto's worden afgesloten. Ook tolzones rond het cen
trum zoals in Londen acht ik hier goed denkbaar."
Meneer Smith in zijn nieuwe Audi
Audi waagt zich wel heel ver in de toekomst met de
Audi RSQ, een model voor 2035. Of de RSQ. ook ooit
werkelijkheid wordt valt te betwijfelen, maar voorlopig
speelt hij een hoofdrol in de Hollywood-film I, Robot
van regisseur Alex Proyas. De bestuurder van de futuris
tische sportwagen is acteur Will Smith, die er in de huid
van detective Spooner het Chicago van de toekomst mee
(on-)veilig maakt. De film gaat medio september in pre
mière in Nederland.
Acteur Will Smith en zijn film-auto, de RSQ
Helm voor grote hoofden
Fietsen met een helm is veiliger. In landen zoals Span
je is het zelfs verplicht te fietsen met een helm.
Voor fietsers met een groot hoofd was dat onmogelijk.
Bij maat 60 hield het op. Vandaar dat helmenfabrikant
Met de Testagrossa brengt. Ook de groothoofdigen kun
nen nu veilig fietsen. Behalve een grote maat (60-64)
heeft de Testagrossa zestien ventilatiegaten en een han
dig verstelsysteem. Hij kost 115 euro, daarvoor krijg je
wel drie jaar garantie.
Geef je auto vleugels
Wie droomt van een Lamborghini-loók op zijn eigen
auto is bij Color Shop Car Syling in Venlo aan het
juiste adres. Het bedrijf kan elke vierwieler, of het nu
een BMW 3 of een Peugeotje 206 is, voorzien van heuse
vleugeldeuren. Zulke omhoog openende deuren zijn mo
menteel dé hit op tuninggebied. Een setje kost rond de
1600 euro, inclusief montage. Niet gechikt voor lage par
keergarages.
Color Shop Car Syling, www.colorshop.nl, tel. 077 3870337