PZC Met cultuur komen de bedrijven Liever elf duppies dan vier kwartjes Reisverzekering is er in soorten 19 krjo Klamer biedt andere kijk op toekomst Zeeuwse economie Schadeclaim als wapen tegen winkeldieven het bedrijf Omzet detailhandel blijft dalen ABN verkoopt belang Bank of Asia Goede resultaten Eads Productie industrie krimpt licht Weer winst softwarebedrijf TIE profijt donderdag 13 mei 2004 frnr Jeffrey Kutterink GOES - Vanaf de tiende verdie ping van een denkbeeldige flat, aet de Zeeuwse economie er heel anders uit. Wegen die op de begane grond zo normaal lijken, blijken dan plots onlogisch. Zo ook de keuze voor een container- terminal. „Nederland moet toch spullen maken? Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Je kunt ook een virtuele economie hebben." Het vereist een volslagen andere manier van denken, erkent pro fessor Arjo Klamer, hoogleraar culturele economie aan de Eras mus Universiteit in Rotterdam. Op uitnodiging van de PvdA sprak hij deze week in Zierikzee in het kader van een reeks debat ten over de Zeeuwse economie. Een op het eerste gezicht ab stract economisch verhaal, buigt hij snel om in een visie op de Zeeuwse economie. Niet dat hij met pasklare oplos singen komt. Wel ontvouwt hij een denkrichting die tot nu toe in Zeeland niet is gevolgd. .Als we honderd jaar geleden in Zeeland hadden geleefd, werk ten we in de landbouw of de vis serij. In de tijd erna hebben we een verschuiving gehad. De in dustriële revolutie. Mensen trok ken van het platteland naar de steden, werkten in de industrie en maakten spullen. Dingen zo als waar we hier op zitten. Toen kreeg je de diensteneconomie. En nu raken mensen in de war. Hoeveel mensen houden zich nog bezig met landbouw, met dingen maken? Veel mensen kun nen aan het eind van hun werk dag niet zeggen dat ze zoveel mensen hebben geknipt. We kun nen aan het eind van die dag geen eens zeggen wanneer we klaar zijn met ons werk. Een kenmerk van de dienstenecono mie, ook wel kenniseconomie ge noemd. Ik schat dat we eender de van onze tijd besteden aan praten en het overtuigen van mensen." Er is dan ook iets geks aan de band, betoogt Klamer. „We zijn geneigd economisch te denken, om de economie bovenaan de DEN HAAG - Winkeliers moe ten winkeldieven bestoken met schadeclaims, oplopend tot 1000 euro per geval. Vasthou dende ondernemers zouden zo de kosten die ze maken om hun goederen te beveiligen tegen diefstal (deels) terug kunnen krijgen. Het Platform Detailhandel deed gisteren in Den Haag deze drin gende oproep aan zijn achter ban. Maar het advies moet voor al worden gelezen als een waar schuwing aan alle winkeldieven in Nederland: de detailhandel gaat u pakken waar het pijn doet: in de portemonnee. Investeringen om winkelcrimi- naliteit te voorkomen vormen voor de Nederlandse detailhan del een groeiende kostenpost van inmiddels 290 miljoen euro op jaarbasis. Met zulke hoge uit gaven volstaat alleen strafrech telijke afhandeling van winkel dieven niet langer, vindt het Platform Detailhandel. Daarbij komt dat winkelcrimi- naliteit vooral het werk is van veelplegers. Dit zijn lieden die steeds tegen de lamp lopen, maar niettemin telkens weer toe slaan. Volgens voorzitter H. van der Geest van het Platform De tailhandel is deze groep daders - veelal drugs- en alcoholver slaafden - verantwoordelijk voor 60 procent van alle winkel diefstallen. Ook neemt het ge weld en agressie door veelple gers tegen personeel en klanten toe.Winkelcriminaliteit kostte de detailhandel in 2003 meer één miljard euro.GPD (Advertentie) ZUIDERDUIN BERCHHOTEL Al meer dan 25 jaar dé locatie voor uw: Logies (Zakcn)Lunches Diners Personeelsfeesten Productpresentaties Recepties vergaderingen Sportieve groepsactiviteiten Strandfeesten barbcqucs (reserveer de Zuidcrdinn Ovachdub exclusief!) agenda te zetten. We denken nog steeds dat daar alles om draait. Oh ja, natuurlijk moeten we zorgen dat er banen zijn, dat er groei is, dat bedrijven winst maken. Maar dat is niet waar het om gaat in het leven. Toch? Het doel is niet: meer winst, groei en inkomen. De vraag is watje ermee doet." Leidt die groei, winst, geld, meer spullen tot een betere sa menleving? is de vraag die Kla mer hardop stelt. „Als we ie mand begraven, dan vragen we ons toch nooit af hoeveel diege ne in zijn leven heeft verdiend? Wel hebben we het over wat die allemaal heeft betekend en ge daan. We rekenen mensen dus af op hun sociale waarde. Of wel: het sociaal kapitaal: het ver mogen om sociale waarde te ge nereren. Om vrienden te maken, om contacten op te bouwen, om prettig met iemand te leven." Denkfout De sociale en economische waar den hoeven volgens Klamer niet met elkaar in de pas te lopen. „Economisch kapitaal is een in strument. Geen doel op zichzelf. Daar maken veel mensen een denkfout. Het gaat uiteindelijk om de culturele waarden: om al les dat ons inspireert. Voor de een is dat een bos met vogels, voor de ander een museum. Of een stad, of een regio. De ene stad inspireert meer dan de an der. Hoe komt dat nou? Neem de Erasmusbrug in Rotterdam. Wei nig mensen waren voorstanden van de bouw. Maar nu loopt ie dereen ermee weg. Ga maar eens op de brug staan, kijk eens naar boven, naar die tuien. Dan beleef je wat." Het is subjectief, geeft hij toe. „Dat neemt niet weg dat die brug inspireert. Dat mensen er speciaal voor langs komen, dat die voorkomt in films." Als cultuur zich ontwikkelt, ko men bedrijven vanzelf, is het pleidooi van Klamer. „Gaat het goed met de cultuur, dan voelen mensen zich prettig in een omge ving. Voelen mensen zich er pret tig, trekt dat andere mensen en uiteindelijk bedrijven aan." Dat versterkt vervolgens de eco nomisch waarde van een gebied. „Snapt u? Het is de wereld op zijn kop, maar dat is waar de economie in de toekomst om gaat. Het vervelende is dat men- Small Sail in Vlissingen. foto Ruben Oreel sen de redenering omdraaien en zeggen dat er eerst een dagat tractie bij moet komen om meer toeristen te trekken. Fout." Gezelligheid Het gaat ons steeds minder om spullen, zegt Klamer. „We beta len bij een café geen twee euro voor de koffie. Want dat kunnen we thuis goedkoper drinken. We consumeren gezelligheid. We be talen voor de sociale waarde, niet voor de economische waar de van de koffie. Datzelfde geldt voor vakanties en auto's. We kunnen in een auto van 8000 euro goed van a naar b rijden. Toch zijn er veel mensen die er het dubbele, of meer voor beta len. Mensen zoeken naar meer dan waar ze direct behoefte aan hebben." De vertaling naar de toekomst van de Zeeuwse economie lijkt nog ver weg, maar is het aller minst. „Wil Zeeland zijn econo mie een impuls geven, moet het op zoek naar sociaal, cultureel kapitaal. De bronnen zijn er wel degelijk. Maar ze moeten wor den aangeboord. Wat maakt Zee land nu tot wat het is? Wat be paalt de identiteit?" Als Zeeland die vragen kan be antwoorden en ze bovenal econo misch kan exploiteren heeft de provincie het lek boven. „U moet zich in Zeeland de vraag stellen of mensen zich door de aanleg van een containertermi- nal beter gaan voelen. Is het ant woord op die vraag negatief, dan zou ik de kade vooral niet aanleggen." Terug van de tiende verdieping, naar de begane grond. Van we tenschappelijke theorie, naar de praktijk. Moet Zeeland zich dan omvormen tot veredeld dis- neypark of openlucht museum? „Nee, natuurlijk niet. Het doel is niet meer banen. De vraag is: wat is het verhaal van Zeeland? Het is niet genoeg om wat vakan tiehuisjes met een cafétaria te hebben. Neem de Zeeuwse mos selen. Daar kun je veel meer om heen bedenken. Zeeland kan zich veel meer profileren, daar mee mensen en uiteindelijk be drijven trekken." door Desirée Schouten WEMELDINGE - „We hebben als groeistrategie vastgesteld dat we naar om en nabij de tien filialen willen. Die komen er ook, dat staat vast. Het duurt al lemaal wel wat langer dan we gedacht hadden, maar dat ligt niet aan Agrimarkl. Er gaat ge woon een niet te beschrijven hoeveelheid tijd en energie zit ten in overleg met allerlei instan ties en in procedures." De woorden van commercieel directeur S. Leenhouts van Agri- markt laten geen ruimte voor misverstand: supermarktoorlog en economische recessie of niet, de strijdlust van het bedrijf is onverminderd. Daarbij is de blik niet alleen gericht op Zee land, ook in westelijk Brabant en op de Zuid-Hollandse eilan den moeten er vestigingen van Agrimarkt komen. Een vesti ging in Vlissingen in Pape gaaienburg staat vast voor eind 2005. In Oud-Beijerland op de Hoeksche Waard zal aan de Kwakseweg bij een nieuw te bouwen wijk een vestiging van Agrimarkt komen gelijk aan die in Goes, namelijk een combina tie van een Agri supermarkt met een Agriland en een sneltanksta- tion. Ook deze moet eind 2005 of begin 2006 open gaan. Met Middelburg en Zundert zijn de gesprekken in een vergevorderd stadium. Verder zijn er contac ten met Terneuzen, Bergen op Zoom, Etten-Leur, Spijkenisse en Heilevoetsluis. Formules Agrimarkt b.v. is een dochteron derneming van de Coöperatieve Zuidelijke Aan- en Verkoop Ver eniging (CZAV) in Wemeldinge en voert drie formules: Agri markt supermarkten, Agriland voor tuin, huisdieren en planten en Agri Sneltank tankstations. Agrimarkt heeft op dit moment drie supermarkten in Goes, Mid- delharnis en Roosendaal. Agri land heeft vijf filialen, in Goes, Middelburg, Temeuzen, Nieu- we-Tonge en Oud-Beijerland. Agri Sneltank heeft één vesti ging in Goes, meerdere zijn in voorbereiding. De CZAV is een vereniging van en voor ondernemers in land- en tuinbouw met ruim 3200 leden. Ze werd opgericht in 1929. De oprichting van de eerste zelfbe dieningswinkel was in 1970 in De Agrimarkt in Goes. wilde meerdere activiteiten en spreiding van risico's. In de Ver enigde Staten zagen ze de op komst van grote supermarkten met veel parkeerruimte. De toen malige directeur voorzag, dat hetzelfde in Nederland en heel Europa zou gaan gebeuren." De eerste winkel in Goes was in het begin een duidelijke weer spiegeling van de agrarische ach tergrond met zaken als zaden, bollen, tuingereedschap, buiten kleding qn een redelijk beschei den aanbod aan voedingsmidde len. „Het was deels gericht op de agrariër, maar ook op andere consumenten. Maar ja, die non-food artikelen heb je niet wekelijks nodig, eten wel. Dus al gauw liep het aandeel non-food terug en groeide de voedselafdeling. In die jaren hebben we het reilen en zeilen in het supermarktwezen met val len en opstaan geleerd", aldus Leenhouts. In 1984 werd een scheiding aangebracht tussen Agriland voor tuinartikelen, planten en dierenvoeding en ac- Naam: Agrimarkt Plaats: Wemeldinge Opgericht: 1970 Aantal medewerkers: 365 Omzet: 51.500.000 euro permarkten. De eerste winkel was al snel te klein voor het groeiende assortiment voedings- eisen, die door overheid en klan ten aan de supermarkt worden gesteld. Agrimarkt wilde daar om een grotere winkel bouwen, maar het duurde tot 2001 voor dat deze er was. De nieuwbouw bleek een jarenlang proces door problemen rond het bestem mingsplan en tegenwerking van de concurrentie. Leenhouts: „In de jaren tachtig zag de overheid er nog niet veel in om super markten buiten de dorpskern of het stadscentrum te plaatsen. Wij zeiden juist al vanaf het be gin: haal die supermarkten uit het centrum, boodschappen doen is niet leuk en past niet bij winkelen voor je plezier. De laat ste paar jaar lijkt het dat de overheid dat ook zo gaat zien. Maar intussen zijn we al jaren lang met enkele gemeenten zo als Middelburg, Vlissingen en Terneuzen aan het onderhande len over vestiging." Leenhouts geeft toe, dat de ei sen van Agrimarkt de zaak niet eenvoudiger maken. Het bedrijf wil een groot oppervlak, niet in het centrum van de stad en ei- iron (fmnH wnnr erratic nnrlrppro'p- VOORBURG - De omzet van de detailhandel is in het eer ste kwartaal van dit jaar met 3,6 procent verminderd ten opzichte van dezelfde periode in 2003. Daarmee is de om zet voor het vierde kwartaal op rij afgenomen, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek gisteren. In maart daalde de omzet met 3,3 procent in vergelijking met een jaar eerder. Kledingwinkels, bouwmarkten, win kels in consumentenelektronica en woninginrichting had den allemaal minder inkomsten. Daarentegen registreer den de winkels in huishoudelijke artikelen en drogiste rijen toenames van respectievelijk 7,5 en 3,7 procent. ANP AMSTERDAM - ABN Amro verkoopt zijn belang van 80,77 procent in Bank of Asia definitief aan de United Overseas Bank Limited (UOB). De Singaporezen betalen 462 miljoen euro voor het aandelenpakket. Dat heeft de Nederlandse bank gisteren bekendgemaakt. ABN Amro had al gezegd exclusieve onderhandelingen te voeren met UOB. De Nederlanders willen af van hun be lang in Bank of Asia wegens een fusie- en overnamegolf in Thailand. Bank of Asia is in omvang de op acht na grootste in Thailand en telt drieduizend personeelsleden, verspreid over 130 kantoren. ANP PARIJS - Het Europese vliegtuigbouw-, ruimtevaart- en defensieconcern Eads heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een stijging van de winst voor belasting en rentelas ten geboekt met 52 procent van 130 miljoen euro tot 198 miljoen euro. De bijdrage van vliegtuigbouwer Airbus steeg met 35 procent tot 224 miljoen euro en de verliezen bij andere onderdelen werden kleiner. Volgens de gisteren gepubliceerde cijfers steeg de netto winst van 28 miljoen euro tot 49 miljoen euro. De omzet groeide met 9 procent tot 6,03 miljard euro, maar de or derontvangst verminderde met 37 procent tot 3,41 mil jard euro. ANP VOORBURG - De industrie heeft in maart per dag onge veer 1 procent minder geproduceerd dan in dezelfde maand van vorig jaar. De omzet lag daarentegen per dag 1 procent hoger. Vergeleken met februari bleven omzet en productie in maart nagenoëg gelijk. Dat blijkt uit giste ren gepubliceerde cijfers van het CBS. De industrie heeft in maart 8 procent meer omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar. Dit jaar telde maart twee extra werkdagen. ANP AMSTERDAM - Het softwarebedrijf TIE Holding heeft in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar (1 ok tober 2003 tot en met 30 september 2004) opnieuw winst geboekt. Het resultaat kwam uit op 327.000 euro tegen 122.000 euro in het eerste kwartaal. Het is de tweede kwartaalwinst op rij sinds TIE in maart 2000 een notering kreeg aan de effectenbeurs in Amster dam. In het tweede kwartaal van het vorige boekjaar was er nog sprake van 1,8 miljoen euro verlies. ANP foto Willem Mieras legenheid. Dat realiseren kost veel tijd. In de tussentijd hoopt het be drijf nog één of twee bestaande supermarkten over te kunnen nemen, dat is meestal sneller rond. Prijzenoorlog De prijzenoorlog tussen de su permarkten is voor Leenhouts nog steeds geen reden voor gro te ongerustheid: „Natuurlijk is het allemaal niet goed voor de branche en het is ook nog niet afgelopen. Er is al een zekere af vlakking, maar ik zie het nog wel tot het eind van het jaar doorgaan. Wij beperken de scha de zoveel mogelijk door scherp ere inkoopprijzen te bedingen, te snijden in de kosten en effi ciënter te werken. Wij hebben nog steeds een duidelijke toena me in het aantal klanten en s'tij- ging van de omzet. Ik vertrouw op onze formule van grote om zet met kleine marges. Simpel gezegd, wij hebben liever elf dubbeltjes dan vier kwartjes. En die tien winkels komen er prht. wpI." door Brenda van Dam Vakantiestress, wie kent het niet? Voordat je er lekker even tussenuit kunt, moeten er nog zoveel klussen ge klaard worden. De reis verzekering regelen is er één van. Aan ziekte, ongelukken of diefstal wil je op vakantie lie ver niet denken. Maar je kunt je er ook niet voor afsluiten. Welke verzekeringen heb je nodig? Het is verstandig om vooraf even stil te staan bij de verschillende onderdelen van de reisverzekering. Dat zijn er vier: bagage, medische kosten, onvoorziene kosten en ongevallen. Waarschijn lijk zijn ze niet alle even noodzakelijk? Bagage is een onderdeel waar van je je kunt afvragen of het in alle gevallen noodzakelijk is te verzekeren. De verzeke raar betaalt slechts de dag waarde van de spullen en hanteert daarbij vaak een maximum en een eigen risico. Je moet er ook voor waken dat er geen sprake is van ei gen schuld of zorgeloosheid Toch moet je veelal toch je ba gage mee verzekeren. „Slechts een paar verzeke raars zijn zo flexibel dat je bagagedekking uit de polis kunt weglaten", zegt Juliëtte Oolders, woordvoerder bij de Consumentenbond. Medische kosten in het bui tenland zijn vaak al verze kerd via het ziekenfonds of de particuliere ziektekosten verzekering. Maar die is niet in alle gevallen afdoende. Controleer daarom wat er in de polisvoorwaarden ver meld staat en ga na welke do cumenten je mee op reis moet nemen. Wetgeving Bij het ziekenfonds geldt dat de basisverzekering garant staat voor spoedeisende hulp in landen van de Europese Unie en in verdragslanden, zoals Zwitserland of Austra lië. De omvang van deze hulp hangt af van wat er in de wet geving van deze landen is vastgelegd. Dat kan beperkte re hulp betekenen of hogere bijdragen dan we in Neder land gewend zijn. Een aanvul lende verzekering bij de zorg verzekeraar dekt deze extra kosten vaak wel en kan ook voor werelddekking zorgen. Ook particulier verzekerden moeten hun polisvoorwaar den even raadplegen. Vaak zijn de kosten van spoedhulp beperkt tot een maximum van bijvoorbeeld 200 procent van het Nederlandse tarief, terwijl in diverse landen de gewenste medische zorg aan zienlijk duurder is. Dit wordt door de zorgverzekeraar niet altijd volledig gedekt. Dat geldt met name voor landen buiten Europa. Dan moeten medische kosten absoluut meeverzekerd zijn en wel te gen de volledige kostprijs. „Wie het dichter bij huis zoekt, kan over het algemeen prima uit de voeten met een reisverzekering zonder dek king van medische kosten. Bij de meeste verzekeraars is het gelukkig ook mogelijk om die weg te laten", aldus Ool ders. Je kunt niet heen om onder deel onvoorziene kosten. Dat zijn kosten die gemaakt wor den bij repatriëring, opspo ringsacties, het inschakelen van de alarmcentrale, een ge dwongen langer verblijf of te rugkeer naar huis wegens een sterfgeval. Nare gebeurtenis sen die zeer hoge kosten met zich mee kunnen brengen. Ongevallen Het kan ook zinvol zijn om het onderdeel ongevallen mee te verzekeren. Dan wordt er uitgekeerd bij over lijden of blijvende invalidi teit. Wie al een ongevallenver zekering heeft, moet nagaan hoe het zit met dekking in het buitenland. Voor gevaar lijke sporten zoals duiken, bergbeklimmen of skiën is het nodig om een aanvullen de verzekei'ing te nemen. Een kortlopende reisverzeke ring kost zo'n 1 tot 2,50 euro per persoon per dag. Wie meerdere keren per jaar op vakantie gaat, is al snel goed koper uit met een doorlopen de reisverzekering. Een gezin is doorgaans voor zo'n 70 tot 160 euro per jaar klaar, af hankelijk van wat er is mee verzekerd. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 35