PZC Werkloosheid blijft flink stijgen Advanta in Zwitserse handen ABN Amro bundelt kennis van visserij in Goese vestiging W Iceland doet het in vergelijking met het district Zuid-West goed FNV: werken in haven gevaarlijk Als het plensregent blijven we binnen Haring Grote enquête over toerisme Directielid Pechiney opgestapt Chemie rekent op omzetgroei Vekabo vraagt te gedogen ledactie: 0113-315649 «wvv.pzc.nl wlfcredactie@pzc.nl tótbus 31,4460 AA Goes Mvertentie-exploitatie: Z.ó-en Midden-Zeeland: 0113-315520; freuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. donderdag 13 mei 2004 KpiikpnwkptB leverin959aran,ie IveUKerildf KfcJLH zonder aanbetaling 10 JAAR ZEKERHEID Keufcenmarket toopt voorop in service kwaliteit Rijksweg A17 afslag 21, Roosendaal Noord, T 0165 - 510 600 y Vanuit Roosendaal: eind Gastelseweg, langs de A17 op uw keuken www.keukenmarket.nl iWir.lflffrev Kutterink GOES - De werkloosheid in Zee land blijft stijgen. In het eerste kwartaal is het aantal mensen zonder baan gegroeid met 4,3 procent tot 11.989. Vergeleken nic| een jaar geleden zijn er 1134 werklozen bijgekomen (+10 procent). Aan de toename komt dit jaar naar verwachting «een eind. Dal blijkt uit de nieuwste werk loosheidscijfers van het Cen trum voor Werk en Inkomen Zuid-West (CWI, het voormali- arbeidsbureau). Zuid-West omvat Zeeland. West-Brabant en Rijnmond. In het hele district is het aantal mensen dat in het eerste kwar taal zonder werk is komen te zit ten. gestegen met 7,6 procent. Maar de verschillen tussen de re gio's zijn groot. In de afgelopen drie maanden le het aantal werklozen in Rijnmond met 8,3 procent en in West-Brabant met 6,4 procent. Zeeland doet het daarmee verge leken met 4,3 procent relatief goed. Daar is het aantal mensen zon der baan naar verhouding explo sief toegenomen in de gemeen ten Sluis (+26,8 procent) en Noord-Beveland (+22,7 pro- !cent). Opvallend is de afname van de werkloosheid in Schou- *en-Duiveland (-0,6 procent, 4 mensen). Verschillen In de regio Zuid-West stonden eind maart 151.500 werklozen geregistreerd. Dat zijn er bijna 11.000 meer dan aan het einde van het vorige kwartaal en 30.500 meer dan een jaar gele- ROTTERDAM - Werken in de Nederlandse havens wordt nog steeds als gevaarlijk en riskant beschouwd. Het aantal ongeval len is weliswaar stabiel, maar de ernst van de ongelukken neemt toe. Dat blijkt uit een on derzoek van FNV Bondgenoten, dat gisteren in Rotterdam is ge presenteerd. De veiligheidsenquête van de vakbond is het afgelopen voor jaar uitgevoerd onder de zesdui zend leden van FNV Bondgeno ten, die werkzaam zijn in de ha vens van Rotterdam, Amster dam, Vlissingen, Terneuzen en Dordrecht. Ook de Arbeidsin spectie en Zeehavenpolitie zijn bij de studie betrokken geweest. «We moeten waakzaam blij ven", waarschuwt de Rotterdam se havenbestuurder R. Wenne- kes van FNV Bondgenoten. -Misschien valt het met echt on veilig werk mee. maar haven werk blijft gevaarlijk. Een werk nemer moet dan ook een goede opleiding hebben om het te kun- I nen doen." De vakbond is ver ontrust over het aantal ongeval- len. „Een aantal van 27 lijkt mis schien niet veel, daar zitten wel vijf tot zes doden per jaar bij en dat baart ons grote zorgen." Uit het onderzoek blijkt dat werkdruk en werktempo belang rijke risicofactoren in de haven zijn. De FNV ontving van de ruim^ zesduizend uitgezette enquêteformulieren bijna I twaalfhonderd exemplaren te- rug. GPD den. Ten opzichte van een jaar geleden is dit een stijging met iets meer dan 25 procent (vier procent meer dan het landelijk gemiddelde). Ook hier zijn de regionale ver schillen groot. Terwijl in West-Brabant het aantal men sen zonder baan met ruim 31 procent en in Rijnmond met bijna 27 procent omhoog is ge gaan, is in Zeeland de toename beperkt gebleven tot iets meer dan tien procent. Het CWI verklaart de verschil len door een verschil in de werk- gelegenheidsstructuur. In West-Brabant en Rijnmond is de werkgelegenheid conjunc tuurgevoeliger dan in Zeeland, stelt het CWI. Hierbij kan onder andere worden gedacht aan de industrie en transport. Zeeland kent minder sterke schommelingen dan bijvoor beeld West-Brabant. In Zeeland is sprake van een gematigde fluctuatie, de daling in econo misch gunstige tijden is iets min der dan gemiddeld, daarentegen is de stijging eveneens minder en verloopt langzamer dan ge middeld. In vergelijking met een jaar gele den is het aantal werkzoekende vrouwen toegenomen met 26,1 procent "(meer dan gemiddeld). Opvallend is de relatief geringe toename (+6,1 procent) bij de vrouwen in Zeeland. Verder doen zich over een jaar gezien meer dan gemiddelde stij gingen voor bij de groep ouder dan 57 jaar (+39 procent), lan ger dan één jaar werkloos 36,4 procent) en degenen met een mbo/havo/vhboopleiding (+33 procent). Deze trends teke nen zich al langere tijd af, stelt het CWI vast. Parkeer automaat Parkeerwachter Jan Verbart op het Goese Molenplein. door Freek Janssen GOES - De straat is zijn werkterrein. Parkeerwachter Jan Verbart uit Goes heeft niet echt een favoriete plek in de stad: „Het centrum is wel wat leuker. Daar heb je meer publiek, dus meer aan spraak." Al is die aanspraak niet altijd even ple zierig: „Mensen worden wel eens kwaad als ze een bekeuring krijgen. Ik zeg dan altijd: Sorry hoor, maar ik zet mijn auto daar niet neer. Van alle acht parkeerwachters in Goes is Verbart het langst in dienst: „Al zo'n twintig jaar. Ik kwam een half jaar na dat betaald parkeren was ingevoerd in Goes." Inmiddels is zijn werkplek flink verruimd. Verbart: „Het begon met al leen het centrum, met de Markt en de straatjes eromheen." Nu is het centrum nog maar één van de ongeveer ander half uur durende rondjes, die dagelijks gelopen worden. Nog een verschil met vroeger: het aantal bekeuringen is flink gedaald. „Dat komt, denk ik, doordat het is duurder geworden. Toen ik begon was een parkeerboete nog 35 gulden, nu 45 euro. Daarvoor lopen mensen blijk baar niet graag risico." „Ik deel op een dag gemiddeld twee tot vier bekeuringen uit. Op dagen dat er veel Belgen en Duitsers in de stad zijn, moet ik vaak meer bekeuringen uit schrijven. Niet dat ze niet betalen, maar foto Willem Mieras soms zijn ze wat later terug bij de auto dan ze hadden verwacht." Elke dag maakt Verbart een stuk of vier rondjes, samen met een collega. De par keerwachten doen de rondjes op de fiets: „Behalve bij gladdigheid." Tussen door, tijdens de koffie of de boterham, zitten ze in hun kantoor in de kelder van het stadskantoor. „Hier doen we het schriftelijk werk, zoals het afhande len van bezwaren. En als het plensre gent, blijven we ook binnen." door Jeffrey Kutterink KAPELLE - Zaaizaadonderne ming Advanta in Kapelle is ver kocht. De huidige eigenaars, Ast- raZeneca PLC en Royal Cosun (ieder met een aandeel van 50 procent) hebben overeenstem ming bereikt met het Zwitserse Syngenta AG. Voor de werkne mers verandert er niets. Met de verkoop is een bedrag ge moeid van 400 miljoen euro plus een toeslag op basis van de waai de van het eigen vermogen op de overdrachtsdatum. Syngenta zal uitsluitend Advanta's Noord-Amerikaanse activitei ten in maïs, sojabonen en gra nen behouden. Zij wil Advan ta's overige mondiale activitei ten doorverkopen aan de Ameri kaanse investeringsmaatschap pij Fox Paine Company. Daar bij gaat het om de Advanta-be- drijven in Europa, Australië, Thailand, India, Zuid-Afrika, Argentinië, Canada en in Noord-Dakota (,VS). Fox Paine neemt ook een belang van 10 procent in de door Syngenta over te nemen Noord-Ameri kaanse activiteiten van Advan ta. Syngenta AG, met het hoofd kantoor in het Zwitserse Bazel, is mondiaal leider in gewas- be schermingsmiddelen en de der de grootste speler ter wereld in zaaizaden. Met 19.000 medewer kers in meer dan negentig lan den behaalde de onderneming in 2003 een omzet van 6,6 mil jard dollar. Syngenta voert merknamen als NK en Hilleshög in landbouwzaden en S&G en Rogers in groente- en bloemen- zaden. Zij is in landbouwzaden vooral actief in maïs, sojabonen, zonnebloemen, koolzaad en sui kerbieten. Fox Paine Compa ny, met hoofdkantoor in Foster City, Califomië, is een Ameri- kaans'e investeringsmaatschap pij die voor een vijftigtal institu tionele beleggers investerings fondsen met een waarde van meer dan 1,5 miljard dollar be heert. Als onderdeel van de in vesteringen in de agribusiness heeft Fox Paine in 2003 Seminis overgenomen, het grootste fruit- en groentezadenbedrijf ter wereld. De overname van Ad vanta's activiteiten in landbouw zaden zijn volgens Advanta voor Fox Paine een logische stap in het opbouwen van een mondiaal sterke positie in de strategische zaaizadensector. Abba bestond eerder dan Abba. De eerste is visconservenfabrikant in Zweden, de twee de een Zweedse zanggroep die zo beroemd (ge weest) is dat als het op deze plek over de Abba gaat er nadrukkelijk bij gezegd moet worden dat de eerste Abba wordt bedoeld. De Zweedse visboer. Vonge week was in Brussel de internationale vis beurs waar ieder jaar duizenden vishandelaren en -verwerkei-s uit de hele wereld op af komen. Nieuwsgierige consumenten komen er niet in, vis moet je vak zijn. Journalisten mogen nog net, naar je ziet er weinig rondhangen. Zo komt het dat een enkele beursganger tussen de duizenden zakenlui opvalt omdat op zijn overhemd een kaart gespeld is met 'journalist' er op. Een zeld zaam exemplaar. Abba klampte me aan. Een journalist uit Neder land, die kan belangrijk voor ons zijn: wilt u een biertje? Het was een vriendelijke dame en ze ken de Nederland. Wij eten immers drop, net als de Zweden, de Finnen, de Noren en de Denen. Dus hebben Nederlanders culinair gezien iets met Scandinaviërs gemeen en dus kan ze ons wat ver hopen, hoopte ze. Wouter Klootwijk Ze zei dat in elke Ikea-vestiging naast gehaktbal len en andere Zweedse lekkernijen ook de blik jes, potjes en tubes van Abba worden verkocht. Verder zijn ze in Nederland nergens te vinden. Supermarktinkopers willen niks van Abba we ten en zo blijft het Nederlandse volk verstoten van haring in kerriesaus, haring met sinaasap pel en van het topproduct van Abba: kaviaar in een tube. De Abbavrouw had een eenvoudig plan: schrijf in de krant dat er kaviaar is in een tube. En zet er bij dat wie er van eet het niet aan zijn hart krijgt want in vis en viskuit zitten oergezonde vetsoorten. De mensen zullen het lezen en naar hun supermarkten snellen om de tube kaviaar te bestellen, zodat de inkopers wel zullen moeten. Want de consumenten zijn de baas. ja toch? Nou, zo werkt het dus mooi niet. Supermarkten inkopers trekken zich niets aan van verlangens van een handjevol klanten, als die klanten zich al iets gelegen laten liggen aan een stukje in de krant. Het gaat namelijk andersom. De chefs leggen een nieuwigheid in de winkel en kijken of het een beetje verkopen wil. De winke lier heeft invloed op ons gezamenlijke koopge drag, andersom hoeven burgers met bijzondere verlangens de kruidenier niets te vertellen. En hoe zit dat met die kaviaar in een tube? In me nig land wordt alle viskuit kaviaar genoemd. Er is spotgoedkope kaviaar. Bijvoorbeeld de eitjes van een vis die snotdolf heet. Meestal worden de eitjes gekleurd, zwart of rood en op de Brusselse visbeurs zag ik de nieuwe modekleuren: roze en lichtgroen. In Nederland mag kuit geen kaviaar heten. Ook niet de grote oranje, naar levertraan smakende zalm-eitjes die in sjieke restaurants het warme eten optutten. Hier is kaviaar uitsluitend de ge zouten kuit van de bijna uitgestorven wilde steur of van gekweekte steur. De gezouten viskuit in een tube van het Ab- ba-merk Kalles is populair in Scandinavië. Kin deren en volwassenen doen het op hun brood. Het is maar de vraag of het vissige broodbeleg hier in de smaak zou vallen. Zouden we met Hol landse nieuwe in een tube Zweden kunnen vero veren? Hanng was er natuurlijk ook in Brussel. Neder landse haringhuizen trakteerden Japanse zaken lui op maatjesharing. En het bleef bijna onopge merkt: er was iets met die haring. Een haring is op z'n best als hij meteen gegeten wordt nadat hij is schoongemaakt. Haringken ners zweren er bij. De haring die een Katwijks onderneming op de visbeurs liet proeven was ter plekke schoongemaakt. Zou je toch zweren. Maar dat was niet zo. Hij was in Katwijk gefi leerd, snel ingevroren en in Brussel weer ont dooid. Dat was er absoluut niet aan te proeven. Wie het niet wist dacht een haring vers van het mes te eten. Deze schoongemaakte diepgevroren haring wordt sinds kort in enkele supermarkten in Ne derland verkocht in consumentenverpakking. Drie ijskoude maatjesharingen in een zakje. Dat hebben ze niet in Zweden. MIDDELBURG - Een groep van vierduizend Zeeuwen krijgt vanaf midden volgende week per e-mail een enquêteformulier met vragen over het toerisme in Zee land. De mail is afkomstig van G. van Keken van het Bu reau Toerisme Zeeland, die in samenwerking met de Eras mus Universiteit in Rotterdam onderzoek doet naar de (toeristische) ziel van Zeeland. „Ik wil weten wie en wat Zeeland is", verduidelijkt Van Keken zijn onderzoek. „We hebben er allemaal wel een beeld van, maar weten niet precies wat het is." De lijst omvat 35 vragen en is in 20 minuten in te vullen. Mensen die geen enquêteformulier krijgen, kunnen hem toch in vullen via internet- Van Keken doet het onderzoek samen met F. Go, bijzonder hoogleraar toeristisch management aan de Erasmus Universiteit. Het moet in 2005 worden af gerond. Van Keken geeft in het eindrapport oplossingen hoe de Zeeuwse identiteit economisch te exploiteren. VLISSINGEN - Productiedirecteur Thierry Béhérégaray van Pechiney Nederland heeft ontslag genomen. Volgens het bedrijf is dat gebeurd op eigen verzoek wegens pri vé-redenen. De vakbonden bevestigen dat de directeur niet door het bedrijf is ontslagen. Behalve directeur productie, was hij ook hoofd van het project modernisering. De renovatie van het bedrijf is af gerond. Of Béhérégaray wordt opgevolgd en door wie, wil de het bedrijf nog niet zeggen. SASSENHEIM - De omzet van de chemische industrie in Nederland zal dit jaar met zeven procent groeien ten op zichte van 2003. Dat verwacht de branchevereniging VN- CI. Zij heeft haar prognose mede gebaseerd op de resulta ten over het eerste kwartaal waarin het productievolume ruim hoger was dan in dezelfde periode vorig jaar. Uit gegevens van de VNCI blijkt dat groei van de chemi sche industrie in Nederland achterblijft bij die in België, Zwitserland en Ierland. Dat komt mede omdat het onder nemersklimaat er gunstiger is. GOES - De vereniging van kampeerboeren (Vekabo) vraagt alle gemeenten met directe ingang vijftien kam peermiddelen te gedogen op boerencampings. Na drie en een half jaar touwtrekkerij heeft de minister van LNV toe gezegd 11 juni met een gedoogbeschikking te komen, al dus de bond. Daarin staat de minister toe dat boerencam pings in de rest van het seizoen vijftien kampeermiddelen mogen hebben. door Rolf Bosboom GOES - Mensen die affiniteit met de visserij hebben, heeft de bank altijd gehad. De kennis was echter versnipperd over de diverse locaties. Inmiddels be schikt ABN Amro over één Vis serijdesk Zeeland, waarmee de sector een vast aanspreekpunt heeft gekregen. Twee doorgewinterde medewer kers vormen het gezicht van de Visserijdesk: J. Kosters en J. de Bruijn. Zij onderhouden de con tacten en trekken erop uit. De twee worden bijgestaan door de commerciële binnendienst, die bestaat uit L. Bartelse en M. Franken. Voorheen werkten Kosters en De Bruijn op verschillende vesti gingen, maar wel allebei met vis serij als stevige interesse. Een re organisatie bracht hen uiteinde lijk bij elkaar op het kantoor van ABN Amro aan de Singel straat in Goes, waar de Visserij desk Zeeland werd gevormd. Een even zinvolle als noodzake lijke stap, erkennen beiden. „Er was behoorlijk wat kennis bin nen de bank aanwezig, maar die was langzaam aan het verdwij nen", zegt De Bruijn. „Als je niet concentreert, verlies je de kennis helemaal." De bundeling werpt haar vruch ten af. „Het voordeel is dat je een bredere kijk krijgt, door sa men te werken en er samen over te praten", aldus De Bruijn. „Het is prettig om een klank bord te hebben binnen de orga nisatie. De visserij is nu een maal geen abc'tje." De herkenbaarheid voor klan ten is erdoor toegenomen, vult Kosters aan. „We worden nu be ter gekend." En dat telt, want ondernemers in de visserijsector die willen investeren, hebben bij de bank liever iemand tegen over zich die weet waarover het gaat. „Als zo iemand een ge sprekspartner heeft die van toe ten noch blazen weet, dat werkt niet. Het gaat om specifieke ken nis. Je hebt iemand nodig die af finiteit heeft met de branche." Die hebben ze allebei ruim vol doende en ze doen alle moeite om de kennis op peil te houden. „We laten overal ons gezicht zien en bezoeken bijvoorbeeld visserijbijeenkomsten. Het levert de Visserijdesk een brede klantenkring op. „We wer ken van Zeeuws-Vlaanderen tot Volendam en Katwijk, al bevin den de meeste klanten zich in plaatsen zoals Vlissingen en Ar- nemuiden. Het is bijzonder dat we zo'n groot gebied hebben. Dat zul je bijvoorbeeld bij de Ra bobank niet tegenkomen. We merken ook dat we in de sector steeds bekender worden." Hun voornaamste taak is en blijft het beoordelen van de haalbaarheid van investerings plannen van ondernemers. „We beoordelen de risico's bij kre dietaanvragen. Dat is onze ver antwoordelijkheid. We zijn kri tisch, maar wel opbouwend kri tisch We proberen de goede on dernemers aan ons te binden." Voorzichtig De ongewisse toekomst van mo menteel vooral de schelpdiersec tor, maakt ondernemers voor zichtig, merkt de Visserijdesk. „Bijvoorbeeld die spoelinstalla- tie die eigenlijk moet worden vervangen, daar wacht men lie ver nog even mee. Je ziet een vorm van terughoudendheid." „Het is belangrijk dat er snel duidelijkheid komt", zegt De Bruijn. „De schelpdiersector is toch een belangrijke tak van sport. Alleen al in Zeeland praat je direct en indirect over drieduizend werknemers die je in stand moet houden." Kosters en De Bruijn bespeuren binnen de sector bereidheid om de mogelijkheden van alternatie ve, natuurvri endelij ker visme- thodes te bekijken. De eis van de commissie-Meijer dat over ze ven jaar volledig daarop wordt overgeschakeld, is echter niet realistisch. „Dat is een onhaal bare zaak. Nieuwe kweekmetho- den bevinden zich nog in de test fase. In Yerseke streeft men naar een miljoen mosselton per jaar. Die haal je nooit binnen op die manier. Je moet het een doen en het ander niet laten." ABN Amro wil de banden tus sen de Visserijdesk en de men sen in de sector aanhalen. Daar om houdt de bank zaterdag 22 mei een Visserijdag in theater De Mythe in Goes, waarvoor al le visserij relaties zijn uitgeno digd. Behalve gezellig samen zijn, gaan twee sprekers in op ontwikkelingen in de visserij.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 17