Toepassing EU-regels is bizar Havens vragen steun Euregio Kunstklimaat in Zeeland als ruig en kil ervaren Nieuw middel tegen misvormingen Juridisch steekspel over diepere Schelde duurt voort 13 CDA: Natuurrichtlijnen mogen WCT en Dow niet in de weg zitten Fietstocht door Z-Vlaanderen Indonesische marine beticht van piraterij Night of pleasure Provincie presenteert Deltaspel Zendmast in zee van de baan Prijsvraag over Oosterschelde Duurzame energie meer promoten donderdag 13 mei 2004 jpprPiaudia Sondervan - Twintig patiën ten van de Vlissingse plastisch chirurg H- van Not ondergaan iaterdag in ziekenhuis Vlissin- L een reconstructieve behan deling niet een nieuw implan taat. Van Not wil met de'patiën tengroep aantonen dat deze me thode om storende misvormin gen te corrigeren goedkoper kan 'ïijn dan gangbare technieken. Het middel dat Van Not ge bruikt is Bio-Alcamyd. een poly meer van Italiaans fabrikaat dat na negen jaar toepassing, waar van drie jaar in Nederland, geen schadelijke effecten lijkt te heb ben. De stof wordt ingespoten onder of tussen de huidlagen om onef fenheden op te vullen, maar kan ook op grotere schaal worden toegepast omdat er geen hard kapsel rond ontstaat. De vulling kan ook weer weggezogen wor den. De Amsterdamse basisarts L. van Roselaar gebruikt het middel om aids-patiënten bij wie het gezichtsvet verdwijnt weer een acceptabel gelaat te ge ven. „Deze mensen kunnen bijna geen baan vinden omdat hun gezicht het aanzien van een schedel heeft. Met dit middel kunnen zij een gewoon leven lei den". zegt Van Not. Hij behandelde in Vlissingen al twee aidspatiënten aan hun ge zicht. Van Roselaar is zaterdag even eens aanwezig in Vlissingen. Hij bracht Van Not op het idee om met Bio-Alcamyd ook andere lichaamsbeschadigingen te her vormen, zoals gaten in benen, trechterborstkassen door te ver achterliggende borstbenen of te abrupte overgangen rond borst- prothesen. Vergoed Van Not zou Bio-Alcamyd als re constructief middel graag ver goed zien door de zorgverzeke raars. Daartoe wil hij over drie maanden de resultaten van de patiëntengroep presenteren. Andere reconstructieve ingre pen zoals weefselverplaatsing of lipofilling duren lang, geven wis selend resultaat en vergen een langer herstel, zegt hij. Zulke be handelingen worden in bepaal de gevallen wel vergoed. Bio-Alcamyd is duur: 375 euro per cc. Per behandeld oppervlak wordt meestal vijf tot tien cc ge bruikt. Ter vergelijking: een borstprothese van 270 cc kost circa zeshonderd euro. Wat het middel goedkoper maakt ten opzichte van traditio nele methoden is dat de behan deling poliklinisch is - patiën ten kunnen direct na behande ling naar huis -, zonder narcose wordt uitgevoerd en over het al gemeen weinig nabehandelin gen vergt. Van Not voert de behandelingen uit voor Medcentric, de Zeeuw se privékliniek voor esthetische en cosmetische chirurgie. In het tweede bestaansjaar zit de_ kli niek op de top van de capaciteit, zegt de chirurg. De kliniek, die kantoor houdt in Middelburg, werd iri 2002 geopend en benut voor de behandelingen de leeg standsuren van de operatieka mers in het ziekenhuis in Vlissin gen. Van Not werkt er samen met collega's D. Goossens en K. van den Dweij. rinnrMaurits Sep GOES - De Europese Vogel- en Habitatrichtlijnen mag de aan leg van de Westerschelde Contai ner Terminal en de uitbreiding van Dow Chemical niet belem meren. Dat vinden C. Eurlings, CDA-lijsttrekker voor de Euro pese Verkiezingen, en M. Verha gen, voorzitter van de CDA-frac- iie in de Tweede Kamer. HULST - Rotary Club Hulst houdt zaterdag 22 mei voor de achtste keer de Reynaert Fiets- tocht. Drie afstanden kunnen worden gefietst: 35, 50 en 100 kilometer. De opbrengst gaat naar sociale projecten die de Rotary Club Huist steunt. Het parcours voert langs polderwegen in Zeeuws- Ylaanderen en de Belgische Eurlings en Verhagen, die giste ren een werkbezoek aan Zee land brachten, vinden het bizar dat dezelfde Europese richtlij nen ontwikkelingen in Zeeland tegenhoudt maar soortgelijke ontwikkelingen in Antwei-pen wel toestaat. „Waarom mag in Zeeland geen containerterminal worden aan gelegd en in Antwerpen wel? Die vogels vliegen daar toch niet anders dan hier?", vroeg Verhagen zich quasi-verwon- derd af. Nederland legt Europese regels veel te streng uit, stelde lijsttrek ker Eurlings vast. „We schieten door. Bij het minste of geringste ligt alles al stil." Net als Verha gen pleitte hij voor eenduidig heid in de uitleg van Europese regels. „Gelijke wetten betekent ook een gelijke uitleg van die wet ten. Want als ieder land de re gels anders interpreteert, is geen sprake van gelijkheid. Het zou toch van de zotte zijn als Dow naar Antwerpen zou ver huizen omdat daar wel mag wat hier niet mag." Eurlings wil dat de Europese re gels door de Europese Unie zelf duidelijker worden geformu leerd, maar ook dat de Neder landse overheden ze minder stringent toepassen. „Dat is niet alleen in het belang van bedrijven. Het is ook voor het milieu het beste als we in heel Europa één lijn trekken", benadrukte hij. „Het milieu houdt immers ook niet op bij de landsgrens." Eurlings was het overigens ook eens met de Zeeuwse commissa ris van de koningin W. van Gel der - een partijgenoot - die vindt dat de problemen met de Vogel- en Habitatrichtlijnen voor de WCT deels te verklaren zijn uit onwetendheid en desin teresse bij Zeeuwse politici en bestuurders. Volgens Van Gelder is het stuk lopen van de procedure voor de WCT dus een beetje eigen schuld dikke bult. „Hij slaat de spijker op zijn kop", beaamde Eurlings. „Ne derland staat te veel met de rug naar Europa, is te sceptisch en snijdt zichzelf daardoor soms in de vingers." Tussen 10 en 14 uur kan op zes plaatsen worden ingeschreven: de kantine van HW'24 in Hulst, de Rabobank in Sint Jansteen, gemeenschapscentrum De Kau- ter in Nieuw- Namen, het ge meenschapshuis in Graauw, de Petrus Paulushoeve in Lams- waarde en voor de fietsers van 100 kilometer in De Griete. door Harmen van der Werf DEN HAAG - De SP in de Twee de Kamer zet opnieuw' vraagte kens bij de levering van marine vaartuigen door de Koninklijke Schelde Groep (KSG) in Vlissin gen aan Indonesië. Een Indone sisch patrouiUeschip zou 17 maart dit jaar betrokken zijn ge weest bij piraterij. Het doelwit was het Maleisische vrachtschip Yayasan Tujuh voor de kust van Irian Jaya. SP-Kamerleden K. van Velzen enH. van Bommel hebben minis ter Bot van Buitenlandse Zaken gisteren gevraagd of het kabinet aan dit incident conclusies ver bindt voor het wapenexportbe leid. De schepen die De Schelde wil leveren, zijn met name be- i voor het tegengaan van pi raterij en illegale houtsmokkel. De SP uitte eerder felle kritiek op de levering. De schepen zou den ook ingezet kunnen worden i de burgerbevolking in op- lige gebieden als Atjeh. Een Kamermeerderheid steunde de order, juist omdat de te leve ren patrouilleschepen met name voor kustwachttaken worden uitgerust en zijn bedoeld. Het incident met het Maleisi sche vrachtschip wordt vermeld in een officiële rapportage van de Internationale Maritieme Or ganisatie (IMO) over gevallen van piraterij en gewapende over vallen op zee in maart 2004. De IMO heeft het over 'vermoede lijk' een Indonesisch patrouilles- chip, de Kal Youtefa. Met een schot werd de koopvaarder ge dwongen te stoppen. De kapi tein werd gevangen genomen. Hij moest 5000 dollar als los geld betalen, maar wist dit te- Ng te brengen tot 2500 dollar. Het voorval is direct aan de In donesische autoriteiten gemeld. Een reactie laat nog op zich wachten, staat in de IMO-rap- Portage. WATERVLIET - In de hallen van de Moere aan de Hellepol der in Watervliet vormen zater dag vanaf 21.00 uur van het mu ziekevenement Night of pleasu re Live-optredens worden ver zorgd door Kate Ryan, Sylver cn Milk Inc. Ook de diskjockeys asper Beyst, Björn Verhoeven en Bart-,Jan Depraetere verzor gen een act. Connexxion zet de Een schip passeert Sluiskil op weg van Gent naar Terneuzen. door Wout Bareman TERNEUZEN - Het havenschap Zee land Seaports en het Havenbedrijf Gent willen met financiële steun van de Eure gio Scheldemond de mogelijkheden om nauwer samen te gaan werken, laten on derzoeken. De twee havenbedrijven wil len daarvoor de Erasmus Universiteit in schakelen. Havenschapsdirecteur H. van der Hart: „We zijn weliswaar concurrerende ha vens, maar daarnaast hebben we zóveel gezamenlijke belangen dat samenwer king op velerlei gebied voor de hand ligt. Daartoe hebben we vorig jaar al een pro tocol gesloten. Dat gaan we nu verder uit werken." De liefde tussen de haven van Gent en ha venschap Zeeland Seaports leek eind vo rig jaar helemaal over. De zo zorgvuldig opgebouwde vrijage tussen met name de havens van Terneuzen en Gent leek zo goed als teniet gedaan door de nauwe sa menwerking tussen het Zeeuwse ha venschap en het Havenbedrijf Rotterdam in de Exploitatiemaatschappij Schelde Maas (ESM), waarin ook de Axelse Vlakte/Autrichepolder werd ingebracht. Havenschepen D. Termont van Gent had zich veel voorgesteld van het protocol dat vorig voorjaar op het stadsjacht Ja cob van Artevelde tussen de Gentse ha ven en Zeeland Seaports werd onderte kend. De twee zouden zich samen sterk maken voor de gezamenlijke belangen (onder meer een nieuwe, grotere zeesluis, een groter kanaal en andere infrastructurele voorzieningen). Maar bij die onderteke ning bleef het aanvankelijk; er werd niets geconcretiseerd. Termont maakte zich daar erg boos over. Die boosheid is inmiddels verdwenen. De banden zijn weer aangehaald. Termont beseft dat, als het Kluizendok (200 hectare) in de Gentse Kanaalzone is ingevuld, enkel nog nieuwe bedrijfsves tigingen over de grens op de Axelse Vlak te resten. Termont in december: „Begrijp me goed. Ik hoor en zie ook dat het niet goed gaat met die Axelse Vlakte. Dat wekt bij mij geen leedvermaak, maar als we samen de markt op zouden gaan, zou het meer op kunnen leveren." Havenschapsdirecteur Van der Hart. die niet uitsluit dat ESM tóch bij een verde re samenwerking wordt betrokken, vindt dat nu eerst een goede analyse moet wor den gemaakt van de voor- en nadelen. „Daarin kunnen we ook de doortrekking van de spoorlijn van de Axelse Vlakte door René van Stee TERNEUZEN - De identiteit van de eigen streek speelt nau welijks een rol voor kunst, zeker als het de professionele beoefe naars aangaat. Daarom bestaat er in Zeeland geen hedendaagse beeldende kunst. Dat bleek gis teravond tijdens een cultuurde bat over dit onderwerp in het Scheldetheater in Terneuzen. Voor directeur Kathrin Gins berg van de Kunstuitleen Zee land en de Temeuzense galerie houder Frits Jansen bleek het zelfs geen issue. Ondanks enkele bloeiperiodes, mede dankzij in vloeden van buitenaf, is er vol gens Jansen ook geen specifiek kunstklimaat in Zeeland. Jansen vroeg zich hardop af de Zeeuwen wel van hun kun stenaars houden. „Ze worden nauwelijks erkend en op hun waarde geschat. Zeeuwse kunst bestaat niet, dus ook geen Zeeuws kunstklimaat. Er is hooguit een kunstklimaat", al dus Jansen. Gebrekkig Ginsberg legde vooral nadruk op het ruige en kille kunstkli maat in de provincie, volgens haar vooral een gevolg van de beperkte markt en gebrekkige expositie- en opleidingsmoge lijkheden. Toch heeft de kunst volgens haar volop potentie om een onmiskenbare rol in de Zeeuwse samenleving te spelen. Dit overigens zonder de illusie dat het ooit komt tot een Zeeuw se school. Als motor achter het Centrum Beeldende Kunst (CBK) in op richting pleitte Ginsberg voor de bundeling van krachten. Een kleine markt dwingt volgens haar kunstenaars onder meer om zich breed te oriënteren. „Breng deze groep dus bijel- kaar. Het CBK ziet het dan ook als een van haar belangrijkste toekomstige taken om het kunst klimaat te bevorderen door het uitwisselen van kennis en infor matie en het bieden van moge lijkheden om elkaar te ontmoe ten." Directeur Rutger Wolfson van de Vleeshal in Middelburg noem de de verregaande ruimhartige gelijkschakeling door zowel de politiek als de media van de amateur- en professionele kunst een vreemde ontwikkeling. Die brede invalshoek sorteert vol gens hem een averechts effect. „Het leidt tot in zichzelf ge- keerdheid. Een dergelijk kli maat is voor buitenstaanders niet gunstig. Jongeren jaag je er mee weg. Daarom zou ik graag MIDDELBURG - De provincie Zeeland presenteert voor de inwoners een Deltaspel. Centraal daarin staat de grote rol die het water speelt in de provincie. Het Deltaspel staat op de website van de provincie, www.zee- land.nl/omgevingsplan. Aan deelname aan het spel is een wedstrijd gekoppeld, die loopt tot 1 oktober. De speler met de beste score mag met commissaris van de koningin Van Gelder mee op een rondvlucht boven het gewest. Via het Deltaspel kan iedereen zelf nieuwe plannen ma ken voor de inrichting van Zeeland. Natuur, landbouw, re creatie, wonen en bedrijvigheid moeten een plaats krij gen. Hoe dat gebeurt, hangt af van de zienswijze van een deelnemer op de toekomst van Zeeland. De keuzes leve ren een score op. Het Deltaspel is ontwikkeld met het oog op het maken van het eerste provinciale Omgevingsplan. Inwoners kunnen Statenleden via de digitale snelweg vra gen stellen of hun laten weten hoe ze over de inrichting van de Zeeuwse ruimte denken. WESTKAPELLE - De bouw van een zendinstallatie voor Delta Radio ruim dertig kilometer uit de kust van Walche ren is van de baan. Stichting De Noordzee heeft dit giste ren bekend gemaakt naar aanleiding van een uitspraak van de Raad van State. De zendinstallatie waarover zes jaar is gesteggeld, zou gaan bestaan uit twee masten; één van 412 meter hoogte en één van 392 meter. Stichting De Noordzee zich van begin af aan tegen de 'maatschappe lijk nutteloze en voor het zeemilieu schadelijke' zendin stallatie verzet. Delta Radio had echter geen bouwvergun ning nodig. Door de onrust die daarover in politiek Den Haag ontstond, is de wetgeving voor het bouwen in zee aangepast. Van Delta Radio is de laatste tijd weinig meer vernomen. Het lijkt een stille dood te zijn gestorven. GOES - Het Nationaal Park Oosterschelde en de provin cie Zeeland organiseren een prijsvraag over zeilen op de Oosterschelde. Deelnemers moeten een slagzin afmaken. De winnaars mogen op 23 mei een dagje mee varen met een Zeeuwse hoogaars op de Oosterschelde en het Veerse Meer. De slagzin die in maximaal 20 woorden moet wor den afgemaakt luidt: Zeilen op het Nationaal Park Ooster schelde.... Inzendingen moeten 17 mei binnen zijn bij het Nationaal Park (postbus 334, 4460 AS Goes). De prijs vraag past in het kader van de Week van de Zee. MIDDELBURG - Veel gemeenten hebben te weinig men sen en onvoldoende deskundigheid in huis om energiebe sparing en toepassing van duurzame energie onder bur gers en bedrijven te bevorderen. Het dagelijks provincie bestuur wil de aanpak van gemeentelijk klimaatbeleid (waarvan duurzame energie onderdeel is) verbeterd zien. Mogelijkheid daarvoor is het oprichten van 'regionale kli maat-uitvoeringsteams'. Ook het promoten van zogenoem de 'energie prestatie adviezen' voor huiseigenaren en be woners is een goede stap. De provincie wil projecten op touw zetten. Gewerkt wordt aan een nieuw actieprogram ma energiebesparing en duurzame energie. Daarvoor is tot en met 2006 ruim 500.000 euro beschikbaar. Het pro gramma moet komend najaar worden vastgesteld. foto Peter Nicolai naar Zelzate meenemen. Die stond aan vankelijk op het Meerjarenprogramma voor Infrastructuur en Transport, maar is daar in verband met bezuinigingen weer vanaf gehaald. Zolang de brug bij Sluiskil er ligt - en die blijft gehand haafd, ook als er een tunnel wordt aange legd - kunnen goederentreinen van de oostzijde van het kanaal via die brug aan sluiten op de westelijke spoorlijn. Maar uiteindelijk streven we natuurlijk toch naar een aparte verbinding richting Zel zate." Tot nu toe stond het Vlaamse Havende creet nauwe samenwerking tussen de Gentse en Zeeuwse havens in de weg. Maar Termont probeert de Vlaamse rege ring te bewegen daarin verandering te brengen, pagina 18 nieuwe directeur havenschap minder aandacht voor regiona lisme en meer aandacht voor kwaliteit willen zien." Kunst en cultuurredacteur Emst Jan Rozendaal van de PZC vond die brede aandacht niet vreemd. De laagdrempelig heid van het nieuws in een regio nale krant geldt volgens hem ook in hoge mate voor kunst. Dit nog los van het feit dat er in de krant ook veel aandacht wordt besteed aan kunst van ho ge kwaliteit voor een klein pu bliek. „We willen de lezer voor al iets op toegankelijke wijze aanreiken. Het zoeken naar een Zeeuwse link is dan is minstens zo belangrijk dan kwaliteit. We zijn ons er echter wel degelijk van bewust dat we als krant deel uitmaken van het Zeeuwse kunstklimaat, maar het is niet ons doel om dit klimaat te verbe teren." door Ben Jansen ANTWERPEN - Een spoed wet voor een volgende verdie ping van de Westerschelde kan, maar levert bezwaren op. Toetsing van ingrijpende baggerwerkzaamheden aan Europese milieuregels en een milieueffectrapport zijn klip pen die niet kunnen worden omzeild. Een spoedwet mag evenmin over inspraak en rechtsbescherming heen wal sen. De Tilburgse hoogleraar internationaal en Europees milieurecht J. Verschuuren geeft daarom de voorkeur aan stroomlijning en afstemming van inspraakprocedures. Tijdens een studiedag giste ren in Antwerpen kruisten Ne derlandse en Vlaamse specia listen op het gebied van vol ken-, milieu- en zeerecht de degens over de verdieping van de Westerschelde. De Ant werpse universitair docent en advocaat E. van Hooydonk hield een vurig pleidooi voor een spoed- of noodwet. Hij had het over een projectwet, nodig om te voorkomen dat Antwerpen nog jarenlang moet wachten op een verdere verlaging van de drempels in de vaargeul omdat voorberei dende procedures in Neder land zo veel lijd vergen. Eind dit jaar stellen de Neder landse en Vlaamse bewinds personen die het Schel- de-estuarium in hun porte feuille hebben, een ontwikke- lingsschets vast, waarin staat wat tot 2010 op het gebied van veiligheid, toegankelijk en natuurlijkheid mogelijk is. In Vlaanderen wordt er al niet meer aan getwijfeld dat wat betreft de toegankelijk heid zal worden geconsta teerd dat de drempels in de vaargeul zo ver kunnen wor den weggebaggerd dat 13,10 meter diep stekende schepen Antwerpen onafhankelijk van het getij kunnen berei ken. De vraag is voor de Vla mingen niet zo zeer of de Wes terschelde verder kan worden verdiept, maar wanneer. Van Hooydonk was daarover uiter mate somber: „Als het gebrui kelijke traject wordt gevolgd, kan in het gunstigste geval in 2007 met de verdieping wor den begonnen, maar het kan ook 2015 worden." De verdieping van eind jaren negentig is uitgevoerd op ba sis van een door het Neder landse parlement vastgestel de noodwet. Daarvan is ge zegd: eens maar nooit weer. Verschuuren meende dat het ook lastig is naar dit instru ment te grijpen omdat rech ters de laatste jaren steeds na drukkelijker beoordelen of de Europese milieuregels wel goed zijn gehanteerd. Als voorbeeld wees hij op het oor deel van de Raad van State over de Westerschelde Contai ner Terminal. Van Hooydonk en andere Vlaamse juristen menen dat het Scheidingsverdrag uit 1839 Nederland verplicht de Westerschelde voortdurend aan te passen aan de voort schrijdende eisen van de scheepvaart. Nederlandse rechtsgeleerden delen deze op vatting niet. In het verleden heeft Nederland twee keer in gestemd met een verdieping, maar dat had niets te maken met het Scheidingsverdrag, betoogde C. de Villeneuve van het ministerie van Ver keer en Waterstaat, maar met goed nabuurschap. Milieuregels Oneens zijn en blijven Neder landse en Vlaamse juristen het ook over de vraag of de Europese milieiiregels boven de. afspraken in het Schei dingsverdrag uitgaan. Nee, zeggen de Vlamingen; ja, vin den de Nederlanders. De Vlaamse juristen zijn zo over tuigd van hun gelijk dat ze de kwestie voorgelegd zouden willen zien aan het Europees Hof van Justitie. Tot zo ver hebben de Nederlandse en de Vlaamse regering het niet la ten komen. Dat is maar goed ook, meende De Villeneuve. „Een puur volkenrechtelijke benadering leidt tot verhar ding van standpunten. De gang naar de rechter levert in één verliezer op en ongetwij feld ook veel vertraging."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 13