Toepassing EU-regels is bizar
Havens vragen steun Euregio
Kunstklimaat in Zeeland
als ruig en kil ervaren
Nieuw middel tegen misvormingen
Juridisch steekspel
over diepere
Schelde duurt voort
13
CDA: Natuurrichtlijnen mogen WCT en Dow niet in de weg zitten
Fietstocht door
Z-Vlaanderen
Indonesische
marine beticht
van piraterij
Night of pleasure
Provincie presenteert Deltaspel
Zendmast in zee van de baan
Prijsvraag over Oosterschelde
Duurzame energie meer promoten
donderdag 13 mei 2004
jpprPiaudia Sondervan
- Twintig patiën
ten van de Vlissingse plastisch
chirurg H- van Not ondergaan
iaterdag in ziekenhuis Vlissin-
L een reconstructieve behan
deling niet een nieuw implan
taat. Van Not wil met de'patiën
tengroep aantonen dat deze me
thode om storende misvormin
gen te corrigeren goedkoper kan
'ïijn dan gangbare technieken.
Het middel dat Van Not ge
bruikt is Bio-Alcamyd. een poly
meer van Italiaans fabrikaat dat
na negen jaar toepassing, waar
van drie jaar in Nederland, geen
schadelijke effecten lijkt te heb
ben.
De stof wordt ingespoten onder
of tussen de huidlagen om onef
fenheden op te vullen, maar kan
ook op grotere schaal worden
toegepast omdat er geen hard
kapsel rond ontstaat. De vulling
kan ook weer weggezogen wor
den.
De Amsterdamse basisarts
L. van Roselaar gebruikt het
middel om aids-patiënten bij
wie het gezichtsvet verdwijnt
weer een acceptabel gelaat te ge
ven. „Deze mensen kunnen
bijna geen baan vinden omdat
hun gezicht het aanzien van een
schedel heeft. Met dit middel
kunnen zij een gewoon leven lei
den". zegt Van Not.
Hij behandelde in Vlissingen al
twee aidspatiënten aan hun ge
zicht.
Van Roselaar is zaterdag even
eens aanwezig in Vlissingen. Hij
bracht Van Not op het idee om
met Bio-Alcamyd ook andere
lichaamsbeschadigingen te her
vormen, zoals gaten in benen,
trechterborstkassen door te ver
achterliggende borstbenen of te
abrupte overgangen rond borst-
prothesen.
Vergoed
Van Not zou Bio-Alcamyd als re
constructief middel graag ver
goed zien door de zorgverzeke
raars. Daartoe wil hij over drie
maanden de resultaten van de
patiëntengroep presenteren.
Andere reconstructieve ingre
pen zoals weefselverplaatsing of
lipofilling duren lang, geven wis
selend resultaat en vergen een
langer herstel, zegt hij. Zulke be
handelingen worden in bepaal
de gevallen wel vergoed.
Bio-Alcamyd is duur: 375 euro
per cc. Per behandeld oppervlak
wordt meestal vijf tot tien cc ge
bruikt. Ter vergelijking: een
borstprothese van 270 cc kost
circa zeshonderd euro.
Wat het middel goedkoper
maakt ten opzichte van traditio
nele methoden is dat de behan
deling poliklinisch is - patiën
ten kunnen direct na behande
ling naar huis -, zonder narcose
wordt uitgevoerd en over het al
gemeen weinig nabehandelin
gen vergt.
Van Not voert de behandelingen
uit voor Medcentric, de Zeeuw
se privékliniek voor esthetische
en cosmetische chirurgie. In het
tweede bestaansjaar zit de_ kli
niek op de top van de capaciteit,
zegt de chirurg. De kliniek, die
kantoor houdt in Middelburg,
werd iri 2002 geopend en benut
voor de behandelingen de leeg
standsuren van de operatieka
mers in het ziekenhuis in Vlissin
gen. Van Not werkt er samen
met collega's D. Goossens en K.
van den Dweij.
rinnrMaurits Sep
GOES - De Europese Vogel- en
Habitatrichtlijnen mag de aan
leg van de Westerschelde Contai
ner Terminal en de uitbreiding
van Dow Chemical niet belem
meren. Dat vinden C. Eurlings,
CDA-lijsttrekker voor de Euro
pese Verkiezingen, en M. Verha
gen, voorzitter van de CDA-frac-
iie in de Tweede Kamer.
HULST - Rotary Club Hulst
houdt zaterdag 22 mei voor de
achtste keer de Reynaert Fiets-
tocht.
Drie afstanden kunnen worden
gefietst: 35, 50 en 100 kilometer.
De opbrengst gaat naar sociale
projecten die de Rotary Club
Huist steunt. Het parcours voert
langs polderwegen in Zeeuws-
Ylaanderen en de Belgische
Eurlings en Verhagen, die giste
ren een werkbezoek aan Zee
land brachten, vinden het bizar
dat dezelfde Europese richtlij
nen ontwikkelingen in Zeeland
tegenhoudt maar soortgelijke
ontwikkelingen in Antwei-pen
wel toestaat.
„Waarom mag in Zeeland geen
containerterminal worden aan
gelegd en in Antwerpen wel?
Die vogels vliegen daar toch
niet anders dan hier?", vroeg
Verhagen zich quasi-verwon-
derd af.
Nederland legt Europese regels
veel te streng uit, stelde lijsttrek
ker Eurlings vast. „We schieten
door. Bij het minste of geringste
ligt alles al stil." Net als Verha
gen pleitte hij voor eenduidig
heid in de uitleg van Europese
regels.
„Gelijke wetten betekent ook
een gelijke uitleg van die wet
ten. Want als ieder land de re
gels anders interpreteert, is
geen sprake van gelijkheid. Het
zou toch van de zotte zijn als
Dow naar Antwerpen zou ver
huizen omdat daar wel mag wat
hier niet mag."
Eurlings wil dat de Europese re
gels door de Europese Unie zelf
duidelijker worden geformu
leerd, maar ook dat de Neder
landse overheden ze minder
stringent toepassen.
„Dat is niet alleen in het belang
van bedrijven. Het is ook voor
het milieu het beste als we in
heel Europa één lijn trekken",
benadrukte hij. „Het milieu
houdt immers ook niet op bij de
landsgrens."
Eurlings was het overigens ook
eens met de Zeeuwse commissa
ris van de koningin W. van Gel
der - een partijgenoot - die
vindt dat de problemen met de
Vogel- en Habitatrichtlijnen
voor de WCT deels te verklaren
zijn uit onwetendheid en desin
teresse bij Zeeuwse politici en
bestuurders.
Volgens Van Gelder is het stuk
lopen van de procedure voor de
WCT dus een beetje eigen
schuld dikke bult.
„Hij slaat de spijker op zijn
kop", beaamde Eurlings. „Ne
derland staat te veel met de rug
naar Europa, is te sceptisch en
snijdt zichzelf daardoor soms in
de vingers."
Tussen 10 en 14 uur kan op zes
plaatsen worden ingeschreven:
de kantine van HW'24 in Hulst,
de Rabobank in Sint Jansteen,
gemeenschapscentrum De Kau-
ter in Nieuw- Namen, het ge
meenschapshuis in Graauw, de
Petrus Paulushoeve in Lams-
waarde en voor de fietsers van
100 kilometer in De Griete.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - De SP in de Twee
de Kamer zet opnieuw' vraagte
kens bij de levering van marine
vaartuigen door de Koninklijke
Schelde Groep (KSG) in Vlissin
gen aan Indonesië. Een Indone
sisch patrouiUeschip zou 17
maart dit jaar betrokken zijn ge
weest bij piraterij.
Het doelwit was het Maleisische
vrachtschip Yayasan Tujuh
voor de kust van Irian Jaya.
SP-Kamerleden K. van Velzen
enH. van Bommel hebben minis
ter Bot van Buitenlandse Zaken
gisteren gevraagd of het kabinet
aan dit incident conclusies ver
bindt voor het wapenexportbe
leid. De schepen die De Schelde
wil leveren, zijn met name be-
i voor het tegengaan van pi
raterij en illegale houtsmokkel.
De SP uitte eerder felle kritiek
op de levering. De schepen zou
den ook ingezet kunnen worden
i de burgerbevolking in op-
lige gebieden als Atjeh.
Een Kamermeerderheid steunde
de order, juist omdat de te leve
ren patrouilleschepen met name
voor kustwachttaken worden
uitgerust en zijn bedoeld.
Het incident met het Maleisi
sche vrachtschip wordt vermeld
in een officiële rapportage van
de Internationale Maritieme Or
ganisatie (IMO) over gevallen
van piraterij en gewapende over
vallen op zee in maart 2004. De
IMO heeft het over 'vermoede
lijk' een Indonesisch patrouilles-
chip, de Kal Youtefa. Met een
schot werd de koopvaarder ge
dwongen te stoppen. De kapi
tein werd gevangen genomen.
Hij moest 5000 dollar als los
geld betalen, maar wist dit te-
Ng te brengen tot 2500 dollar.
Het voorval is direct aan de In
donesische autoriteiten gemeld.
Een reactie laat nog op zich
wachten, staat in de IMO-rap-
Portage.
WATERVLIET - In de hallen
van de Moere aan de Hellepol
der in Watervliet vormen zater
dag vanaf 21.00 uur van het mu
ziekevenement Night of pleasu
re Live-optredens worden ver
zorgd door Kate Ryan, Sylver
cn Milk Inc. Ook de diskjockeys
asper Beyst, Björn Verhoeven
en Bart-,Jan Depraetere verzor
gen een act. Connexxion zet de
Een schip passeert Sluiskil op weg van Gent naar Terneuzen.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Het havenschap Zee
land Seaports en het Havenbedrijf Gent
willen met financiële steun van de Eure
gio Scheldemond de mogelijkheden om
nauwer samen te gaan werken, laten on
derzoeken. De twee havenbedrijven wil
len daarvoor de Erasmus Universiteit in
schakelen.
Havenschapsdirecteur H. van der Hart:
„We zijn weliswaar concurrerende ha
vens, maar daarnaast hebben we zóveel
gezamenlijke belangen dat samenwer
king op velerlei gebied voor de hand ligt.
Daartoe hebben we vorig jaar al een pro
tocol gesloten. Dat gaan we nu verder uit
werken."
De liefde tussen de haven van Gent en ha
venschap Zeeland Seaports leek eind vo
rig jaar helemaal over. De zo zorgvuldig
opgebouwde vrijage tussen met name de
havens van Terneuzen en Gent leek zo
goed als teniet gedaan door de nauwe sa
menwerking tussen het Zeeuwse ha
venschap en het Havenbedrijf Rotterdam
in de Exploitatiemaatschappij Schelde
Maas (ESM), waarin ook de Axelse
Vlakte/Autrichepolder werd ingebracht.
Havenschepen D. Termont van Gent had
zich veel voorgesteld van het protocol
dat vorig voorjaar op het stadsjacht Ja
cob van Artevelde tussen de Gentse ha
ven en Zeeland Seaports werd onderte
kend.
De twee zouden zich samen sterk maken
voor de gezamenlijke belangen (onder
meer een nieuwe, grotere zeesluis, een
groter kanaal en andere infrastructurele
voorzieningen). Maar bij die onderteke
ning bleef het aanvankelijk; er werd
niets geconcretiseerd. Termont maakte
zich daar erg boos over. Die boosheid is
inmiddels verdwenen. De banden zijn
weer aangehaald.
Termont beseft dat, als het Kluizendok
(200 hectare) in de Gentse Kanaalzone is
ingevuld, enkel nog nieuwe bedrijfsves
tigingen over de grens op de Axelse Vlak
te resten. Termont in december: „Begrijp
me goed. Ik hoor en zie ook dat het niet
goed gaat met die Axelse Vlakte. Dat
wekt bij mij geen leedvermaak, maar als
we samen de markt op zouden gaan, zou
het meer op kunnen leveren."
Havenschapsdirecteur Van der Hart. die
niet uitsluit dat ESM tóch bij een verde
re samenwerking wordt betrokken, vindt
dat nu eerst een goede analyse moet wor
den gemaakt van de voor- en nadelen.
„Daarin kunnen we ook de doortrekking
van de spoorlijn van de Axelse Vlakte
door René van Stee
TERNEUZEN - De identiteit
van de eigen streek speelt nau
welijks een rol voor kunst, zeker
als het de professionele beoefe
naars aangaat. Daarom bestaat
er in Zeeland geen hedendaagse
beeldende kunst. Dat bleek gis
teravond tijdens een cultuurde
bat over dit onderwerp in het
Scheldetheater in Terneuzen.
Voor directeur Kathrin Gins
berg van de Kunstuitleen Zee
land en de Temeuzense galerie
houder Frits Jansen bleek het
zelfs geen issue. Ondanks enkele
bloeiperiodes, mede dankzij in
vloeden van buitenaf, is er vol
gens Jansen ook geen specifiek
kunstklimaat in Zeeland.
Jansen vroeg zich hardop af de
Zeeuwen wel van hun kun
stenaars houden. „Ze worden
nauwelijks erkend en op hun
waarde geschat. Zeeuwse kunst
bestaat niet, dus ook geen
Zeeuws kunstklimaat. Er is
hooguit een kunstklimaat", al
dus Jansen.
Gebrekkig
Ginsberg legde vooral nadruk
op het ruige en kille kunstkli
maat in de provincie, volgens
haar vooral een gevolg van de
beperkte markt en gebrekkige
expositie- en opleidingsmoge
lijkheden. Toch heeft de kunst
volgens haar volop potentie om
een onmiskenbare rol in de
Zeeuwse samenleving te spelen.
Dit overigens zonder de illusie
dat het ooit komt tot een Zeeuw
se school.
Als motor achter het Centrum
Beeldende Kunst (CBK) in op
richting pleitte Ginsberg voor
de bundeling van krachten. Een
kleine markt dwingt volgens
haar kunstenaars onder meer
om zich breed te oriënteren.
„Breng deze groep dus bijel-
kaar. Het CBK ziet het dan ook
als een van haar belangrijkste
toekomstige taken om het kunst
klimaat te bevorderen door het
uitwisselen van kennis en infor
matie en het bieden van moge
lijkheden om elkaar te ontmoe
ten."
Directeur Rutger Wolfson van
de Vleeshal in Middelburg noem
de de verregaande ruimhartige
gelijkschakeling door zowel de
politiek als de media van de
amateur- en professionele kunst
een vreemde ontwikkeling. Die
brede invalshoek sorteert vol
gens hem een averechts effect.
„Het leidt tot in zichzelf ge-
keerdheid. Een dergelijk kli
maat is voor buitenstaanders
niet gunstig. Jongeren jaag je er
mee weg. Daarom zou ik graag
MIDDELBURG - De provincie Zeeland presenteert voor
de inwoners een Deltaspel. Centraal daarin staat de grote
rol die het water speelt in de provincie. Het Deltaspel
staat op de website van de provincie, www.zee-
land.nl/omgevingsplan. Aan deelname aan het spel is een
wedstrijd gekoppeld, die loopt tot 1 oktober. De speler
met de beste score mag met commissaris van de koningin
Van Gelder mee op een rondvlucht boven het gewest.
Via het Deltaspel kan iedereen zelf nieuwe plannen ma
ken voor de inrichting van Zeeland. Natuur, landbouw, re
creatie, wonen en bedrijvigheid moeten een plaats krij
gen. Hoe dat gebeurt, hangt af van de zienswijze van een
deelnemer op de toekomst van Zeeland. De keuzes leve
ren een score op. Het Deltaspel is ontwikkeld met het oog
op het maken van het eerste provinciale Omgevingsplan.
Inwoners kunnen Statenleden via de digitale snelweg vra
gen stellen of hun laten weten hoe ze over de inrichting
van de Zeeuwse ruimte denken.
WESTKAPELLE - De bouw van een zendinstallatie voor
Delta Radio ruim dertig kilometer uit de kust van Walche
ren is van de baan. Stichting De Noordzee heeft dit giste
ren bekend gemaakt naar aanleiding van een uitspraak
van de Raad van State. De zendinstallatie waarover zes
jaar is gesteggeld, zou gaan bestaan uit twee masten; één
van 412 meter hoogte en één van 392 meter. Stichting De
Noordzee zich van begin af aan tegen de 'maatschappe
lijk nutteloze en voor het zeemilieu schadelijke' zendin
stallatie verzet. Delta Radio had echter geen bouwvergun
ning nodig. Door de onrust die daarover in politiek Den
Haag ontstond, is de wetgeving voor het bouwen in zee
aangepast. Van Delta Radio is de laatste tijd weinig meer
vernomen. Het lijkt een stille dood te zijn gestorven.
GOES - Het Nationaal Park Oosterschelde en de provin
cie Zeeland organiseren een prijsvraag over zeilen op de
Oosterschelde. Deelnemers moeten een slagzin afmaken.
De winnaars mogen op 23 mei een dagje mee varen met
een Zeeuwse hoogaars op de Oosterschelde en het Veerse
Meer. De slagzin die in maximaal 20 woorden moet wor
den afgemaakt luidt: Zeilen op het Nationaal Park Ooster
schelde.... Inzendingen moeten 17 mei binnen zijn bij het
Nationaal Park (postbus 334, 4460 AS Goes). De prijs
vraag past in het kader van de Week van de Zee.
MIDDELBURG - Veel gemeenten hebben te weinig men
sen en onvoldoende deskundigheid in huis om energiebe
sparing en toepassing van duurzame energie onder bur
gers en bedrijven te bevorderen. Het dagelijks provincie
bestuur wil de aanpak van gemeentelijk klimaatbeleid
(waarvan duurzame energie onderdeel is) verbeterd zien.
Mogelijkheid daarvoor is het oprichten van 'regionale kli
maat-uitvoeringsteams'. Ook het promoten van zogenoem
de 'energie prestatie adviezen' voor huiseigenaren en be
woners is een goede stap. De provincie wil projecten op
touw zetten. Gewerkt wordt aan een nieuw actieprogram
ma energiebesparing en duurzame energie. Daarvoor is
tot en met 2006 ruim 500.000 euro beschikbaar. Het pro
gramma moet komend najaar worden vastgesteld.
foto Peter Nicolai
naar Zelzate meenemen. Die stond aan
vankelijk op het Meerjarenprogramma
voor Infrastructuur en Transport, maar
is daar in verband met bezuinigingen
weer vanaf gehaald. Zolang de brug bij
Sluiskil er ligt - en die blijft gehand
haafd, ook als er een tunnel wordt aange
legd - kunnen goederentreinen van de
oostzijde van het kanaal via die brug aan
sluiten op de westelijke spoorlijn. Maar
uiteindelijk streven we natuurlijk toch
naar een aparte verbinding richting Zel
zate."
Tot nu toe stond het Vlaamse Havende
creet nauwe samenwerking tussen de
Gentse en Zeeuwse havens in de weg.
Maar Termont probeert de Vlaamse rege
ring te bewegen daarin verandering te
brengen,
pagina 18
nieuwe directeur havenschap
minder aandacht voor regiona
lisme en meer aandacht voor
kwaliteit willen zien."
Kunst en cultuurredacteur
Emst Jan Rozendaal van de
PZC vond die brede aandacht
niet vreemd. De laagdrempelig
heid van het nieuws in een regio
nale krant geldt volgens hem
ook in hoge mate voor kunst.
Dit nog los van het feit dat er in
de krant ook veel aandacht
wordt besteed aan kunst van ho
ge kwaliteit voor een klein pu
bliek. „We willen de lezer voor
al iets op toegankelijke wijze
aanreiken. Het zoeken naar een
Zeeuwse link is dan is minstens
zo belangrijk dan kwaliteit. We
zijn ons er echter wel degelijk
van bewust dat we als krant
deel uitmaken van het Zeeuwse
kunstklimaat, maar het is niet
ons doel om dit klimaat te verbe
teren."
door Ben Jansen
ANTWERPEN - Een spoed
wet voor een volgende verdie
ping van de Westerschelde
kan, maar levert bezwaren
op. Toetsing van ingrijpende
baggerwerkzaamheden aan
Europese milieuregels en een
milieueffectrapport zijn klip
pen die niet kunnen worden
omzeild. Een spoedwet mag
evenmin over inspraak en
rechtsbescherming heen wal
sen. De Tilburgse hoogleraar
internationaal en Europees
milieurecht J. Verschuuren
geeft daarom de voorkeur aan
stroomlijning en afstemming
van inspraakprocedures.
Tijdens een studiedag giste
ren in Antwerpen kruisten Ne
derlandse en Vlaamse specia
listen op het gebied van vol
ken-, milieu- en zeerecht de
degens over de verdieping
van de Westerschelde. De Ant
werpse universitair docent en
advocaat E. van Hooydonk
hield een vurig pleidooi voor
een spoed- of noodwet. Hij
had het over een projectwet,
nodig om te voorkomen dat
Antwerpen nog jarenlang
moet wachten op een verdere
verlaging van de drempels in
de vaargeul omdat voorberei
dende procedures in Neder
land zo veel lijd vergen.
Eind dit jaar stellen de Neder
landse en Vlaamse bewinds
personen die het Schel-
de-estuarium in hun porte
feuille hebben, een ontwikke-
lingsschets vast, waarin staat
wat tot 2010 op het gebied
van veiligheid, toegankelijk
en natuurlijkheid mogelijk is.
In Vlaanderen wordt er al
niet meer aan getwijfeld dat
wat betreft de toegankelijk
heid zal worden geconsta
teerd dat de drempels in de
vaargeul zo ver kunnen wor
den weggebaggerd dat 13,10
meter diep stekende schepen
Antwerpen onafhankelijk
van het getij kunnen berei
ken. De vraag is voor de Vla
mingen niet zo zeer of de Wes
terschelde verder kan worden
verdiept, maar wanneer. Van
Hooydonk was daarover uiter
mate somber: „Als het gebrui
kelijke traject wordt gevolgd,
kan in het gunstigste geval in
2007 met de verdieping wor
den begonnen, maar het kan
ook 2015 worden."
De verdieping van eind jaren
negentig is uitgevoerd op ba
sis van een door het Neder
landse parlement vastgestel
de noodwet. Daarvan is ge
zegd: eens maar nooit weer.
Verschuuren meende dat het
ook lastig is naar dit instru
ment te grijpen omdat rech
ters de laatste jaren steeds na
drukkelijker beoordelen of de
Europese milieuregels wel
goed zijn gehanteerd. Als
voorbeeld wees hij op het oor
deel van de Raad van State
over de Westerschelde Contai
ner Terminal.
Van Hooydonk en andere
Vlaamse juristen menen dat
het Scheidingsverdrag uit
1839 Nederland verplicht de
Westerschelde voortdurend
aan te passen aan de voort
schrijdende eisen van de
scheepvaart. Nederlandse
rechtsgeleerden delen deze op
vatting niet. In het verleden
heeft Nederland twee keer in
gestemd met een verdieping,
maar dat had niets te maken
met het Scheidingsverdrag,
betoogde C. de Villeneuve
van het ministerie van Ver
keer en Waterstaat, maar met
goed nabuurschap.
Milieuregels
Oneens zijn en blijven Neder
landse en Vlaamse juristen
het ook over de vraag of de
Europese milieiiregels boven
de. afspraken in het Schei
dingsverdrag uitgaan. Nee,
zeggen de Vlamingen; ja, vin
den de Nederlanders. De
Vlaamse juristen zijn zo over
tuigd van hun gelijk dat ze de
kwestie voorgelegd zouden
willen zien aan het Europees
Hof van Justitie. Tot zo ver
hebben de Nederlandse en de
Vlaamse regering het niet la
ten komen. Dat is maar goed
ook, meende De Villeneuve.
„Een puur volkenrechtelijke
benadering leidt tot verhar
ding van standpunten. De
gang naar de rechter levert in
één verliezer op en ongetwij
feld ook veel vertraging."