Gooi zoals je een pilsje drinkt PZC Ik doe twee weken over een kinderboek Poes zet aan tot kattenkwaad Vïï\j}?A) Elmo en Ernie swingen je pc uit zaterdag 8 mei 2004 Scène uit De kat. foto GPD Theodor Geisel, alias Dr. Seuss, is in Amerika al ja ren een geliefd schrijver en illus trator van kinderboeken. Veel Nederlandse kinderen, en hun ouders, kwamen met zijn op rijm gezette werk in aanraking door de verfilming van het kerst verhaal De Grinch. Een van de bekendste boekjes van Dr. Seuss is The Cat in the Hat, over twee verveelde kinderen die be zoek krijgen van een babbelen de kat met een rood-wit ge streepte hoed. Het poezenbeest zet hen aan tot allerlei katten kwaad. In de filmversie - in het Neder lands fantasieloos nagesynchro niseerd onder de titel De Kat - sleept men er van alles bij. Zoon des huizes Spencer Braslin is hier een onverantwoordelijke wildebras, terwijl de vroegwijze Dakota Fanning zijn zusje juist neerzet als een onverbeterlijke controlefreak. Burgertut Kelly Preston papt als werkende moe der aan met een door Alec Bald win vertolkte gladjanus, die wei nig goeds voor heeft met de kin deren. En dan verschijnt vanuit het niets die aangeklede, par mantig rechtop lopende kat, die het keurige huishouden com pleet in het honderd laat lopen. Uiteindelijk blijkt het fantasie beest de keurige familie een les je te willen leren: sta wat vrijer in het leven, en vertrouw wat meer op je familie. Komiek Mike Myers, die in zijn Austin Powers-films al liet zien niet vies te zijn van verkleedpar tijtjes, gaat schuil onder een dik ke laag schmink, maar blijft toch onmiskenbaar zichzelf in zijn hyperactieve vertolking van de eigenwijze kat met de hoed. De werkelijke hoofdrol wordt opgeëist door de uitbundige aan kleding van de film. Regisseur Bo Welch verdiende zijn sporen als decorontwerper voor Tim Burton (Edward Scissorhands, Batman Returns) en Barry Son- nenfeld (Men In Black), en dat zie je. Felle kleuren, koddige kostuums en vrolijk uit het lood hangende decors strijden om de aandacht van de kijker. Dat zegt iets over de kwaliteit van de ontwerpen, maar vooral ook over de zwakte van het vergeefs naar de lach hengelende slap stickscenario. Fritz de Jong De kat: regie Bo Welch, met Mi ke Myers, Dakota Fanning, Spencer Braslin, Alec Baldwin, Kelly Preston, voor kinderen en volwassenen vanaf 7 jaar, te zien in Vlissingen, Hulst en Rot terdam. foto GPD Waren het geen poppen maar echte mensen, dan zouden Bert en Ernie van Sesam straat al lang met pensioen zijn geweest. In 1974 was Sesam straat voor het eerst in Neder land op de buis. Dertig jaar la ter is het programma nog steeds mateloos populair. Met behulp van de diverse edu catieve spelletjes hebben veel kinderen aan de hand van Elmo, Tommy, Grover of Koekiemons- ter kunnen oefenen met rekenen en de eerste woordjes lezen. De meeste recente aanvulling op de reeks computerspelletjes voor kinderen van 3 tot 7 jaar zijn 'El mo in Mopperland' en 'Ernie's Muziekstudio', beide gemaakt door CTW (Children's Televi sion Workshop) en uitgebracht door Mindscape. Hadden de twee testpersonen (3 en 6 jaar) al veel - duidelijk hoorbaar - plezier met Ernie's Muziekstudio, zelf kon ik bij het spelen van het 'Magische Mu ziekfeest' ook de neiging niet on derdrukken om af en toe lekker mee te blèren. Een aanstekelijk programma, vooral in de 'opna mestudio' en de 'rock-'n-roll jamsessie' swingen Elmo, Ernie en Koekiemonster je pc uit. Be halve leuk, is het spel ook leer zaam. Je leert bijvoorbeeld spe lenderwijs de verschillen in tem po en toonhoogte, en de klank en herkomst van verschillende exotische instrumenten. In 'Elmo in Mopperland' is El mo zijn dekentje kwijt en mag je hem helpen om het terug te vin den. Je mag daarvoor onder meer zoeken op de vuilnisbelt, in Elmo's rommelige kamer of op de Neuzenberg. Je leert hier bij voorwerpen herkennen, pro blemen oplossen en oorzaak en gevolg onderscheiden. Voor het afsluiten van de pro gramma's heb je veel geduld no dig. Eerst komen er 18 scher men voorbij met - veelal Ameri kaanse - medewerkers. Conclusie: leuke, eenvoudig te spelen spelletjes waarin je mak kelijk je weg vindt. Met het bij komende voordeel dat ze niet duur zijn. Jan van den Oord Sesamstraat - Elmo in Mopper land en Ernie's Muziekstudio, doelgroep 3-7 jaar, uitgeverij Mindscape, 9,99, minimale sys teemeisen: Windows 95 op Pen tium II 233 Mhz, 64 MB RAM (128 voor XP), 10 MB vrije schijfruimte, cd-romspeler (4x), 256 kleuren-monitor, compati ble video- en geluidskaart. Zo maar een avondje uit. Disco, bioscoop, een bowlingbaan, keuze zat. Scott Walmsley (15) koos ooit de derde optie, gooide voor de lol een aantal bal len en was daarna voorgoed verslingerd aan het spel. Nu - acht jaar later - behoort hij tot één van de beste jeugdspelers van Neder land. In bowlingcentrum De Kruit- molen in Middelburg gooit hij wekelijks urenlang honderden ballen om z'n niveau verder op te krikken. „Het lijkt zo sim pel", vertelt hij tussen twee wor pen door. „Balletje oppakken, twee of drie passen maken en hup, gooien maar. Nou vergeet dat maar vlug. Let op: zie je m'n duim en m'n vingers? Tip: zorg dat je duim naar voren wijst bij de gooi. Probeer dan de bal met een curve te gooien. Hoe je dat doet? Eigenlijk hetzelfde als een pilsje drinken; lekker losjes uit de pols." Twee, drie stappen maakt Scott naar voren en werpt over de zes tig foot lange baan richting pins, die ratelend alle tien sneu velen in één worp. „Een strike", grijnst hij van oor tot oor. Gooi je er tien op een rij, dan heb je het maxima^Laantal punten: 300.-Kreeg je vroeger een auto of een snoepreisje naar Grieken land. Maar die tijd is voorbij. Er zijn teveel spelers die tegenwoor dig 300 punten per wedstrijd gooien. Mijn hoogste score? Dat is officieel 264 punten. Tja, tij dens een training wel eens 277 gegooid, maar dat telt uiteraard niet. "Ploeggenoot Jaimy van den Driest (14) heeft na vijf jaar training z'n highscore opge voerd naar 247 punten. „Pro bleem is dat je tijdens een partij teveel op je score gaat letten. Je ziet je totaal op het scherm en dan probeer je naar die 300-pun- tengrens te kruipen. Da's fout, want dan verkramp je. Kunst is om relaxt te blijven, anders blokkeer je volledig." Trainer Tino van Leeuwen geeft naast de baan voortdurend aan wijzingen. „Let op je release", roept hij z'n spelers toe. „Ze moeten goed letten op de stand van de hand, tijdens de gooi. Daarmee bepaal je de richting en de curve. Te snel gooien, te weinig voorzwaai, niet letten op de dots - de stippen op de baan-, allemaal details, die van belang zijn voor een goed resul taat." Na jarenlang gooien heb ben beide spelers nog geen last van een bowlingarm. Scott: „Dat gewicht van zo'n bal - va riërend van 6 tot 15 pond - ach, dat went in de loop der jaren. Zorgen dat je bal de goede bo ring heeft, dat wil zeggen, dat de gaten precies voor jou op de juiste plaats zitten. Iedere spe ler gébruikt een voor hem op maat gemaakte bal." Dit seizoen speelde Scott een aantal B-toernooien, onder meer in Maastricht en Amstel veen. Door zijn goede prestaties doet hij nog volop mee aan de strijd om de nationale titel in de A-ldasse van de aspiranten. Met nog twee toernooien te gaan schat hij z'n kansen positief in. „Ik sta nu vijfde geplaatst, dus met twee goede partijen kan ik proberen in de topdrie te komen en een medaille te pakken. Daar ga ik in ieder geval voor." Hans Segboer De eindexamens, ze komen er weer aan. De tentamens op zich zijn al moeilijk genoeg, maar het kan je nog lastiger worden gemaakt. Annemarie Tax (17) is dyslectisch en heeft vorig jaar eindexamen havo ge daan. Hoe maak je een examen als je twee weken nodig hebt om een kinderboekje uit te le zen? „Eigenlijk is het heel gemeen om deze stoornis zo'n moeilijke naam te geven. Geen enkele dyslect kan het foutloos schrij ven", grapt Annemarie. Dyslexie, volgens de Dikke van Dale heet het ook wel 'woord blindheid' en is het 'een stoor nis in het vermogen om te leren lezen'. Cijfers uit 2001 zeggen dat vijf tot tien procent van de Nederlanders er last van heeft. Annemarie Tax heeft al vanaf de basisschool moeite met lezen en spellen. „Dyslectische mensen denken veel in beelden, meer dan ande re mensen. Dat is wel vervelend bij een dictee bijvoorbeeld. Als iemand zegt: 'er staat een koe in de wei', zie ik de koe in de wei Annemarie Tax is dyslectisch, maar slaagde vorig jaar toch voor haar eindexamen. Nu zit ze op de pabo. foto Lex de Meester staan, maar vind ik het moeilijk om die zin op tè schrijven. Dat beeld dat ik heb, moet ik name lijk vertalen naar letters en die moet ik dan op papier zetten. Tijdens dat vertaalproces van beeld in mijn hoofd naar let ters, daar gaat het vaak fout. Het bekendste voorbeeld is dat je klinkers omdraait. In het woord 'onderzoek' bijvoor beeld. Je weet dat het een oe-klank is, maar hoe schrijf je die? Heel vaak draai je de 'o' en de 'e' om. Ik doe ongeveer twee weken over een kinderboekje." En dat is behoorlijk lastig als je eindexamen moet doen. Toch heeft Annemarie het wel ge haald. Mede doordat ze zich goed had voorbereid. „Ik heb de stof heel goed ge leerd, maar heb ook gebruik ge maakt van veel geheugensteun tjes. Belangrijk is dat je veel sa menvattingen van de leerstof maakt. Verder kun je steekwoor den maken en die op gekleurd papier printen. Dat valt name lijk veel meer op dan wit papier dus onthoud je het beter. Ver der is het handig om veel stof aan elkaar te verbinden in je hoofd. Als ik alle ezelsbrugge tjes die ik heb gemaakt om goed te kunnen leren, met me mee zou slepen, zou ik absoluut niet vooruitkomen." „Ik houd erg van muziek. Als ik bij het leren muziek op zet, onthoud ik de les stof beter. Normaal dansen de lettertjes voor mijn ogen en ver lies ik mijn aandacht snel. Als ik op muziek leer kan ik me be ter concentreren. Bovendien denk ik tijdens het tentamen aan die muziek terug en herin ner ik me de stof daarbij. Dat helpt erg goed." Tijdens haar examen werd An nemarie door haar school eer der tegengewerkt dan geholpen. „Volgens officiële regels moet je apart kunnen zitten en meer tijd krijgen voor de examens. Ik had ook grotere papieren kun nen krijgen. Maar mijn school deed daar heel erg moeilijk over. Elke keer als ik er naar vroeg, kreeg ik te horen: 'ja, dat dat komt wel goed', maar ik moest constant vragen of het al geregeld was. Ze vonden het kennelijk te veel moeite om alle maal te doen. Ik heb er heel erg achteraan moeten zitten en uit eindelijk heb ik alleen tien mi nuutjes extra per examen gekre gen. Dat was wel erg frustre rend." Door het goede leren en haar handigheidjes is Annemarie ge slaagd voor haar examen. Dat betekent niet dat ze klaar is met leren. „Ik zit nu in het eerste jaar van de pabo, ik word dus juf. Dat klinkt inderdaad wel raar, een juf die dyslectisch is, maar dat is het niet. Ik doe ge woon iets langer over het lezen en spellen en als ik de leerlin gen uitleg wat er aan de hand is, is het helemaal niet erg. Bo vendien heb ik een voordeel: ik herken sneller in de klas of ie mand woordblind is of niet. Daar kan ik op in springen, zo dat de erkenning niet zo lang hoeft te duren als bij mij." Marloes Orij Scott Walmsley (1) en Jaimy van den Driest: „Het lijkt zo simpel. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2004 | | pagina 36